Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » Welke muziek bracht jeugdherinneringen Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Mei 17, 2023 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

[quote="Poendert"]Ik zat in de leeftijd waar jullie allemaal over schrijven op zee. Bij de bemanning tussen de stokers, matrozen en stewarts. We hadden in die tijd zelfs een Baas timmerman. Op onze grotere boten(waarop ik een bloedhekel had zelfs Kinder juffrouwen een wasbaas met knecht, een barkeeper huurde met zijn onderknuppels de bar,van de maatschappij, en leverde de drank enz
Wij pendelden tussen de VS en de rest van de Amerika,s Elke dag een ander stadje langs de kust, soms ver het binnenland in. In de VS meer de grotere plaatsen, ook soms de rivieren een eind op, zoals de Orinoco, soms over de grote meren naar Chicago., het meer van Maracaibo en alle Caraibische eilanden en eilandjes, de Amazone, via New Orleans de VS een eind in. Daarna Noord Afrika en wat rondjes Middelandse zee waar een kustreis op N-West Europa aan vast werd geknoopt. Later stapte ik over op de toen nog bloeiende zeesleepvaart, Toen ik voor twee jaar in Karadchi op station moest koos ik voor het getrouwde leven.
We monserden aan in Amsterdam via de Waterschout, waarna we Amsterdam niet terugzagen.(alleen vanuit de vertrekhaven kon je afmonsteren.)
Gelukkig kon ik mij via mijn "Voor de mast" baantje met de gewone klootjesvolk in Zuid-Amerika de Orient of de VS onderhouden. We zaten ook op dezelfde maatschappelijke verdieping. In Mostaganum Algerije kregen we altijd wat Belgen uit het vreemdelingenlegioen op bezoek daar vochten ze tegen de Islamieten(je moest er langs de muren lopen om scherpschutters op de daken te ontlopen. Cafee,s sloten hun deuren en ramen af met harmonicagaas tegen handgranaten.
Omdat ik er waarschijnlijk grappig uitzag was ik ook de aangewezen persoon die wat liedje,s moest zingen als er aan boord in ZaA merika een feestje werd gegeven voor ambasade personeel of andere plaatselijke hotemetoten. We namen altijd ook 12 eersteklas passagiers mee naast het sloependek. Meer mocht niet want dan moest er een dokter aan boord zijn
Ik zong dan "Heuren Sie das raushen der baume im wind", voor de vele Duitstaligen die na de oorlog naar die Z-Amerikaanse regi,ös waren getrokken, of voor de anderen "Round de Bay of Mexico". Ik kan die deuntjes nog steeds redelijk nazingen.
Je moest wel uitkijken wat je zei. Die Duitse meisjes verstonden je vaak. Dus het was netjes blijven.
De Spaanstalige dames hengelde ik soms binnen. Met een uit het hoofd geleerd gedichtje, terwijl ik hen diep in de ogen keek. Ik herinner me nog de volgende ongetwijfeld fout geschreven klanken.

Mi morena fue a saccar.
Aqua frescita del posso.
Y el aqua salio hirvienda.
Con la lumbre de sus ogos.

Willem mag het verbeteren. Op je oude dag ga je je steeds meer voorvallen uit je jeugd herinneren.[/quote

Trouwens de liedjes die ik leuk vond werden gezongen door Harry Belafonte, of dootr Cornelis Vreeswijk, waar men in Scandinavie een fan van was.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 02, 2023 11:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Toen ik laat voor onze streek, serieus verkering kreeg rond mijn 30ste, begon mijn streekgebonden Calvinistische opvoeding te spreken.
Volgens die overtuiging deed men als verloofd of getrouwd man niet aan overspel of flitterij.
Men was er als getrouwd man voor het inkomen en de opvoeding, van de kinderen. Daarnaast was de vrouw er voor het huishouden en ze regelde ook de verdeling van de centen richting kleinere uitgaven. Een huis of grond kopen deden we altijd samen in overleg.
Mijn vrouw zat als hobby op een pottenbakkersclub, en een zangkoor in haar nabij gelegen geboorte plaats. Daarnaast werkte ze vaak s,avonds op een koffieschenkerij, en dan paste ik op de kinderen.
Ikzelf stroopte soms wat of ging vissen samen met mijn kroost en mijn kleine zusje,(mijn vader was vroeg gestorven) nadat ik onze groententuin had verzorgt, of een dutje op een heuvel in de hei of de bossen deed, in de zon.
Als de jeugd rotstreken uithaalde was het de bedoeling dat ik hen een draai om hun oren gaf., of een schop onder hun kont.
Eigenlijk heb wij meestal een leuk en prettig leven gehad. Ik zou het bijna net zo overdoen.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 04, 2023 0:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert vergat te vermelden welke muziek hem tot die herinneringen bracht.

Er stond wel iets over 'n zangkoor.

Misschien was dat 't wel.

https://www.youtube.com/watch?v=MGmBJ6PPc2U

BerichtGeplaatst: Zo Jun 04, 2023 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Haschisch, haschisch, haschi...

P.S. Natuurlijk ook totaal antisemistisch.. Black September, Black September
en antiUSAmerikaans... petro dollar, petro dollar

BerichtGeplaatst: Zo Jun 04, 2023 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij waren zeker niet Anti-Semitisch in ons gezin en dorpje. In de oorlog speelde ik als we bij Opoe waren met twee Joodse meisjes in het hooi. Twee joodse gezinnen waren bij haar ondergedoken, samen met 6 Engelse vliegers. Ik kwam onlangs hun foto,s nog tegen. Die Joodse tantes kwamen rond 1950 huilend afscheid van mijn ouders nemen. Ze emigreerden naar de VS, omdat ze bang werden dat de Holocaust zich in NL zou gaan herhalen. Ik werd met de meisjes naar buiten gestuurd om te wandelen. Ik meen dat er nu nog 30.00 Joden in NL wonen . de rest is ons land ontvlucht wegens Anti-Semmitische instroom en bedreigingen.
Mijn ouders hadden tegen het end van de oorlog twee onderduiksters die in de voorkamer woonden, en meeaten aan tafel.
Dit was in onze regio geen uitzondering, de meeste dorpsgenoten wisten ervan.
Alle in ieder geval de meeste dorpsbakkers en kruideniers leverden waren aan het "GEHEIME DORP" een diep in de bossen uitgegraven aantal onderkomens voor Joden en andere onderduikers. Tussen Vierhouten en Gortel zijn nog steeds de replica van hun ondergrondse verblijfplaatsen in de bossen te zien.
Later werd het Geheime dorp door SS ontdekt, de enkele op de vlucht gevangen joden doodgeschoten, waaronder een jongentje va 9 jaar.
In onze streek werd zeker niet met de Duitsers samengewerkt. In het naburige Putten bv werden bijna 700 mannen als vergelding voor een stomme streek vermoordt door de SS.
Vanuit een naburig bos schoten de Nazi,s V4 raketten af richting het ontzette Antwerpen. 400 ervan kwamen op buitenwijken van Gent terecht., werd ons juichend verteld.
Meetsal hoefden die Joden en andere onderduikers niet te betalen voor hun kost en inwoning. Een dankbare Jood schonk in een naburig dorp gratis na de oorlog twee nieuwe kerkklokken die in de oorlog uit de toren waren gestolen door de SS