Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Sreeds moeilijker berichten anti huidige regering plaatsen Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Sreeds moeilijker berichten anti huidige regering plaatsen
BerichtGeplaatst: Di Mrt 07, 2023 12:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik probeer soms een berichtje te plaatsen met opmerkingen over de huidige regering of anti de huidige diversiteit en de woke hype of klimaat hysterie.
Meestal worden die berichten op bijna elke site na een paar minuten verwijderd.
Ben ik de enige die dat overkomt.
Ik scheld, of vloek overigens niet, en gebruik ook nooit vieze woorden.
Het is blijkbaar alleen mijn mening die moet worden gewist.
De eenheidsworst heeft dus de toekomst in ons lieve landje.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 07, 2023 12:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk dat dat het enige bestaansrecht nog is van deze site... op andere websites zie je inderdaad vaak bijdragen verdwijnen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik probeerde het volgende te plaatsen ik hang geen enkele club dwingend aan. Maar de SGP was in onze regio de grootste. Dus daar kunnen we niet omheen

De SGP (nooit eigenlijk mijn richting) Legt nog niemand dwingende verboden op, uitgezonderd een verplichte uitrust, Familiedag in de week, zodat we allemaal de tijd krijgen om na te denken over ons leven, onze jeugd en de omgeving en de toekomst van onze regio.
Blijjbaar zijn gezien de uitslag van deze verkiezingen, een zeer groot deel van de NL bevolking het volkomen met onze Carolientje eens
De CU reken ik zelf tot de motregenclub, maar daar kun je een paraplu tegen opzetten. en het CDA was in het kielzog van het dwingende, de laatste tijd gelukkig opgeloste D66 smaldeel, nu los geraakt van zijn wortels. En bij de VVD kwam de zelfzucht steeds meer bovendrijven
Maar gezamelijk waren we in ons lieve dorpje, zeker in het verleden tot mooie daden in staat. Zoals vele toegestroomde kunstenaars bewezen. Als we als mens rekening houden met elkaar wacht ons dorp, zonder tegenwerking uit den Haag en Randstad, een mooie toekomst in een prachtige, vruchtbare omgeving, door onze voorouders opgebouwd.

Kan iemand hier mij vertellen welke mening van mij zo vreselijk is dat het schrijfsel daardoor moest worden geweigerd

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 10:23 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik probeerde het volgende te plaatsen ik hang geen enkele club dwingend aan. Maar de SGP was in onze regio de grootste. Dus daar kunnen we niet omheen

De SGP (nooit eigenlijk mijn richting) Legt nog niemand dwingende verboden op, uitgezonderd een verplichte uitrust, Familiedag in de week, zodat we allemaal de tijd krijgen om na te denken over ons leven, onze jeugd en de omgeving en de toekomst van onze regio.
Blijjbaar zijn gezien de uitslag van deze verkiezingen, een zeer groot deel van de NL bevolking het volkomen met onze Carolientje eens
De CU reken ik zelf tot de motregenclub, maar daar kun je een paraplu tegen opzetten. en het CDA was in het kielzog van het dwingende, de laatste tijd gelukkig opgeloste D66 smaldeel, nu los geraakt van zijn wortels. En bij de VVD kwam de zelfzucht steeds meer bovendrijven
Maar gezamelijk waren we in ons lieve dorpje, zeker in het verleden tot mooie daden in staat. Zoals vele toegestroomde kunstenaars bewezen. Als we als mens rekening houden met elkaar wacht ons dorp, zonder tegenwerking uit den Haag en Randstad, een mooie toekomst in een prachtige, vruchtbare omgeving, door onze voorouders opgebouwd.

Kan iemand hier mij vertellen welke mening van mij zo vreselijk is dat het schrijfsel daardoor moest worden geweigerd

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Tja, wanneer iemand 't heeft over "onze Carolientje" dan geeft hij daarmee blijk aan de kant te staan van iemand die zich inzet voor het behoud van mega-veeteelt bedrijven die in wezen nog erger zijn dan concentratiekampen met dieren. Wat daar allemaal gebeurt met mede-zoogdieren van de mens is welswaar vanouds de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is de slavernij ook geweest en ook die is pas afgeschaft nadat de mens zich gerealiseerd heeft oftewel zich ervan bewust is geworden welk 'n mensonwaardig iets dat eigenlijk is.

Verder ageert zo iemand herhaaldelijk tegen 'n regeringsbeleid dat erop gericht is om ervoor te zorgen dat de bevolking nog wat weldadige natuur in haar naaste omgeving mag behouden.
Nu wordt het voortbestaan of in elk geval het weldadige karakter van die beschermde Natura-gebieden in alsmaar ernstiger mate bedreigd door de stikstofuitstoot van voornoemde mega-concentratiekampen met dieren, maar genoemde persoon geeft blijk daar geen boodschap aan te hebben en te vinden dat de oplossing is dat er in het land enkele heel grote natuurgebieden komen, die minder vatbaar zijn voor verval ten gevolge van stikstofuitstotende bedrijvigheden.
Met andere woorden waar de bevolking dan eerst maar een of meer uren meet de vervuilende auto naar toe moet rijden om er 'n frisse neus te kunnen halen.
Over zelfzucht gesproken.

Onder andere in die zin is 't wel begrijpelijk dat bijdragen van iemand die 't heeft over "onze Carolientje" niet op alle sites als plaatsenswaardig beschouwd worden.
Maar uiteraard gaat 't er wel om in hoeverre in dat opzicht sprake is van strijd met de vooraf kenbaar gemaakt voorwaarden voor plaatsing, of in hoeverre de redactie zich het recht heeft voorgehouden om bijdragen zonder verdere motivering te verwijderen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Tja, wanneer iemand 't heeft over "onze Carolientje" dan geeft hij daarmee blijk aan de kant te staan van iemand die zich inzet voor het behoud van mega-veeteelt bedrijven die in wezen nog erger zijn dan concentratiekampen met dieren. Wat daar allemaal gebeurt met mede-zoogdieren van de mens is welswaar vanouds de gewoonste zaak van de wereld, maar dat is de slavernij ook geweest en ook die is pas afgeschaft nadat de mens zich gerealiseerd heeft oftewel zich ervan bewust is geworden welk 'n mensonwaardig iets dat eigenlijk is.

Verder ageert zo iemand herhaaldelijk tegen 'n regeringsbeleid dat erop gericht is om ervoor te zorgen dat de bevolking nog wat weldadige natuur in haar naaste omgeving mag behouden.
Nu wordt het voortbestaan of in elk geval het weldadige karakter van die beschermde Natura-gebieden in alsmaar ernstiger mate bedreigd door de stikstofuitstoot van voornoemde mega-concentratiekampen met dieren, maar genoemde persoon geeft blijk daar geen boodschap aan te hebben en te vinden dat de oplossing is dat er in het land enkele heel grote natuurgebieden komen, die minder vatbaar zijn voor verval ten gevolge van stikstofuitstotende bedrijvigheden.
Met andere woorden waar de bevolking dan eerst maar een of meer uren meet de vervuilende auto naar toe moet rijden om er 'n frisse neus te kunnen halen.
Over zelfzucht gesproken.

Onder andere in die zin is 't wel begrijpelijk dat bijdragen van iemand die 't heeft over "onze Carolientje" niet op alle sites als plaatsenswaardig beschouwd worden.
Maar uiteraard gaat 't er wel om in hoeverre in dat opzicht sprake is van strijd met de vooraf kenbaar gemaakt voorwaarden voor plaatsing, of in hoeverre de redactie zich het recht heeft voorgehouden om bijdragen zonder verdere motivering te verwijderen.

Ik ben het dus volgens u niet met u eens.,Maar is dat een reden om op een reactie pagina mijn reacties te weigeren?
Het is me al vaker opgevallen dat men vooral op de politieke Linkerkant, alleen tegen zichzelf wil praten. Dat soort eenzijdige oevertuigingen, daar komt op den duur altijd trammelant van.
Bij een debat is het volgens mijn woordenboek de bedoeling dat personen met twee meningen elkaar proberen te overtuigen van hun andere, vaak afwijkende mening.
U en uw debat vrienden houden blijkbaar meer van een monoloog.
Ik denk dat ik wat in de Volkskrant schrijf daar zit men op dezelfde uitsluit-lijn. Of het NRC.

Ik kan u uit persoonlijke ervaring meedelen dat de natuur op onze mooie Veluwe, die mij zeer ter harte gaat en waar ik jarenlang in en mee heb gerwerkt buitengewoon goed gaat.. Dit komt nl doordat de natuur, dankzij extra Stikstof. en CO2 (die we nu niet meer uit Chili in hoeven te voeren) meer dan uitstekend groeit en bloeit, buiten de rooftochten door wolven op alle herbivoren.
Ik, maar ook u kunt vanuit uw overtuiging beter een roman gaan schrijven. Dan hebben wij ook eens gelijk.
Die naaste omgeving is door mijn voorouders en mij aangelegd en geschapen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 22:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Ah ja, ik had me nog niet gerealiseerd dat jij wel ontzettend pislink moet zijn over deze uitslag Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 0:18 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik kan u uit persoonlijke ervaring meedelen dat de natuur op onze mooie Veluwe, die mij zeer ter harte gaat en waar ik jarenlang in en mee heb gerwerkt buitengewoon goed gaat.. Dit komt nl doordat de natuur, dankzij extra Stikstof. en CO2 (die we nu niet meer uit Chili in hoeven te voeren) meer dan uitstekend groeit en bloeit, buiten de rooftochten door wolven op alle herbivoren.

Tja, de Veluwe is 'n erg groot Natura 2000-gebied, zodat de stikstofuitstoot van veebedrijven die mogelijk in de omgeving ervan gevestigd zijn relatief weinig impact heeft op de begroeiing.
Maar er zijn ook vele kleinere gebieden waar dat dus anders ligt.
En 't is ook belangrijk dat die beschermd worden, want wanneer iedereen in den lande die 'ns even de natuur in wil om daar de weldadigheid ervan te ervaren zich eerst helemaal naar de Veluwe zou moeten verplaatsen, dan zou het met Natura 2000 beoogde doel ver gemist worden.
Volgens de genoemde BBB-parlementarier zijn die kleinere en over het hele land verspreide natuurgebieden echter maar postzegels, waarvoor de o zo belangrijke productie van in overgrote mate voor het buitenland bestemde dierlijke voedingsmiddelen niet zou moeten hoeven te wijken.
Met andere woorden, de niet in de buurt van 'n groot natuurgebied als de Veluwe wonende Nederlanders moeten 't maar met kleine natuurgebieden die vol brandnetels staan doen, zodat men in het buitenland onverminderd van het hier geproduceerde varkensspek kan smullen zonder in de stank van de productie daarvan te hoeven wonen.
"Brandnetels zijn toch ook natuur", werd er min of meer lertterlijk aan toegevoegd bij 'n debat met 'n D66-kamerlid.
Zegt genoeg toch.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 13:03 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Maar Natubico, is heide eigenlijk wel natuur?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Tja, de Veluwe is 'n erg groot Natura 2000-gebied, zodat de stikstofuitstoot van veebedrijven die mogelijk in de omgeving ervan gevestigd zijn relatief weinig impact heeft op de begroeiing.
Maar er zijn ook vele kleinere gebieden waar dat dus anders ligt.
En 't is ook belangrijk dat die beschermd worden, want wanneer iedereen in den lande die 'ns even de natuur in wil om daar de weldadigheid ervan te ervaren zich eerst helemaal naar de Veluwe zou moeten verplaatsen, dan zou het met Natura 2000 beoogde doel ver gemist worden.
Volgens de genoemde BBB-parlementarier zijn die kleinere en over het hele land verspreide natuurgebieden echter maar postzegels, waarvoor de o zo belangrijke productie van in overgrote mate voor het buitenland bestemde dierlijke voedingsmiddelen niet zou moeten hoeven te wijken.
Met andere woorden, de niet in de buurt van 'n groot natuurgebied als de Veluwe wonende Nederlanders moeten 't maar met kleine natuurgebieden die vol brandnetels staan doen, zodat men in het buitenland onverminderd van het hier geproduceerde varkensspek kan smullen zonder in de stank van de productie daarvan te hoeven wonen.
"Brandnetels zijn toch ook natuur", werd er min of meer lertterlijk aan toegevoegd bij 'n debat met 'n D66-kamerlid.
Zegt genoeg toch.

Beste Natub kiijk eerst de geschieenis van de door u versmade planten eens na voordat u een mening geeft.

Vele insecten zijn dus afhankelijk van de brandnetel, zoals dag- en nachtvlinders, wantsen, enkele slakken, cicaden, snuitkevers, glanskevers en bladluizen. Er komen ongeveer wel 50 vlindersoorten op de brandnetel voor. Hieronder een aantal voorbeelden van zijn bewoners.
De brandnetel is onder de inheemse planten, hét gewas dat voor het grootste aantal vlindersoorten als voedselplant dient. Vlindersoorten zoals landkaartje, dagpauwoog, atalanta, brandnetelmot, bruine snuituil en gehakkelde aurelia zijn bijna compleet afhankelijk van de plant. Zij hebben allen de brandnetel als waardplant. Hierop leggen ze hun eitjes, verpoppen ze en eten als rups de bladeren.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 22:08 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Beste Natub kiijk eerst de geschieenis van de door u versmade planten eens na voordat u een mening geeft.
Vele insecten zijn dus afhankelijk van de brandnetel, zoals dag- en nachtvlinders, wantsen, enkele slakken, cicaden, snuitkevers, glanskevers en bladluizen. Er komen ongeveer wel 50 vlindersoorten op de brandnetel voor. Hieronder een aantal voorbeelden van zijn bewoners.
De brandnetel is onder de inheemse planten, hét gewas dat voor het grootste aantal vlindersoorten als voedselplant dient. Vlindersoorten zoals landkaartje, dagpauwoog, atalanta, brandnetelmot, bruine snuituil en gehakkelde aurelia zijn bijna compleet afhankelijk van de plant. Zij hebben allen de brandnetel als waardplant. Hierop leggen ze hun eitjes, verpoppen ze en eten als rups de bladeren.

Heb op zich helemaal niets tegen brandnetels, maar het probleen is dat er teveel van komen wanneer teveel stikstof op de bodem terecht komt.
Dan verdringen ze andere soorten planten die weer belangrijk zijn voor andere insecten en indirect ook voor vogels.
Dat is dan fnuikend voor de biodiversiteit, hetgeen leidt tot 'ns alsmaar grotere verstoring van de belangrijke natuurlijke balans tussen de soorten.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03/02/stikstof-stikstofoxiden-en-ammoniak/

Citaat:

Wat zijn de effecten voor de natuur?

"Als de stikstofdeeltjes op de grond neerslaan, zorgen ze voor bemesting. Stikstof is normaal vrij schaars in de bodem en planten hebben het nodig om te groeien. Een aantal planten is echter aangepast aan een arme bodem en als die verrijkt wordt door de neerslaande stikstof, gaan die planten weggeconcurreerd worden door soorten als netels, braambessen en grassen, die het net goed doen op een voedselrijke bodem.

Zowat een kwart van de planten profiteert van de rijkere bodems, de rest krijgt het moeilijk, wat de biodiversiteit vermindert. Ook insecten en andere levensvormen die afhankelijk zijn van de aangepaste planten, gaan er dan op achteruit en dat tast de biodiversiteit nog meer aan.

De bodem kan ook verzuren door de aanwezigheid van stikstof en ook dat leidt tot het verlies van bepaalde plantensoorten.

Als de stikstofdeeltjes in zoet water terechtkomen, treedt er een proces op dat eutrofiëring genoemd wordt. Het teveel aan stikstof kan leiden tot een snelle groei van bepaalde algen, wat dan weer zuurtoftekorten en een gebrek aan licht in het water tot gevolg kan hebben. Ook dat leidt tot een verarming van de biodiversiteit. Bovendien kan ook het water verzuren en dat kan leiden tot de sterfte van bepaalde gevoelige vissen".

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 22:30 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Ah ja, ik had me nog niet gerealiseerd dat jij wel ontzettend pislink moet zijn over deze uitslag Laughing

Niet perse.

Hij biedt namelijk ook mogelijkheden voor vooruitgang.

Zo'n BBB heeft nu meer mogelijkheden om een overheidsbeleid tegen te werken dat erop gericht is veeteeltbedrijven tot stoppen te brengen met als bijbedoeling om de vrijkomende grond en stikstofruimte te gebruiken voor nóg meer woningbouw en dus 'n nóg ernstiger vergroting van de nu al schier onleefbare bevolkingsdichtheid.

Een en ander biedt de veetelers daardoor ook meer ruimte om over te stappen op de productie van plantaardig voedsel, waarmee ze de dreiging van 'n gedwongen bedrijfsbeeindiging of 'n verlies van de bedrijfsvergunning kunnen afwenden.

In dat geval is er sprake van een enorme vooruitgang omdat er veel minder dieren worden uitgebuit, de desbetreffende agrariers zich in evenredig mindere mate daaraan schuldig maken, de grond gebruikt kan worden voor schone landbouw in de vorm van (biologische) vruchtenteelt, het landschap enorm verrijkt wordt door de komst van vele vruchtendragende bomen en andere planten, en nog zo het een en ander.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

Nu je 't zegt... deze verkiezingsuitslag was een mega nederlaag voor veganisten, fruitisten, vegetariërs en ander werkschuw volk Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb het idee dat via TV aL een hetse aan het starten zijn tegen de BBB.
Ik bekeek een voorheen leuk programma dat Kiespijn werd genoemd.
Van de deeelnemers hing het gros, zeer duidelijk de ideeen van bv Groenlinks, de dierenpoes of de PVDA aan.
Ook zie ik in de omtrek en in onze directe omgeving steeds vaker figuren in besturen en als burgermeester verschijnen die de linkse signatuur, zeer duidelijk zijn toegedaan.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 12:21 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
Royy schreef:

Niet perse.

Hij biedt namelijk ook mogelijkheden voor vooruitgang.

Zo'n BBB heeft nu meer mogelijkheden om een overheidsbeleid tegen te werken dat erop gericht is veeteeltbedrijven tot stoppen te brengen met als bijbedoeling om de vrijkomende grond en stikstofruimte te gebruiken voor nóg meer woningbouw en dus 'n nóg ernstiger vergroting van de nu al schier onleefbare bevolkingsdichtheid.

Een en ander biedt de veetelers daardoor ook meer ruimte om over te stappen op de productie van plantaardig voedsel, waarmee ze de dreiging van 'n gedwongen bedrijfsbeeindiging of 'n verlies van de bedrijfsvergunning kunnen afwenden.

In dat geval is er sprake van een enorme vooruitgang omdat er veel minder dieren worden uitgebuit, de desbetreffende agrariers zich in evenredig mindere mate daaraan schuldig maken, de grond gebruikt kan worden voor schone landbouw in de vorm van (biologische) vruchtenteelt, het landschap enorm verrijkt wordt door de komst van vele vruchtendragende bomen en andere planten, en nog zo het een en ander.

Maar zoveel grond hebben veel boeren helemaal niet he. Varkens- en kippenboeren hebben vaak nauwelijks grond. De enige die zouden kunnen overwegen om te schakelen naar fruitteelt (mag akkerbouw van jou eigenlijk?) zijn melkveehouders.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 13:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er is geen enkele melkveehouder die erover peinst om een fruitteeltbedrijf te beginnen joh.

Doet me denken aan die veganstreaker die maar tegen boeren bleef roepen dat ze een 'buxuskwekerij' moesten starten. Vlak daarna deed de buxusmot zijn intrede in Nederland en gingen werkelijk alle buxussen naar de klote.

Die boeren weten veel meer van de natuur dan zo'n veganist. Die hebben meestal geen idee en laten zich vooral leiden door 'zielige diertjes'. Tegelijkertijd kom ik steeds vaker veganisten tegen met een genetisch kapotgekweekt huisdier. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 5:44 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Maar zoveel grond hebben veel boeren helemaal niet he. Varkens- en kippenboeren hebben vaak nauwelijks grond. De enige die zouden kunnen overwegen om te schakelen naar fruitteelt zijn melkveehouders.

"Fruitteelt" is veel te beperkt omschreven; 't gaat om "vruchtenteelt"; dus ook de teelt van noten en van vruchtgroenten zoals tomaten, pompoenen, komkommers, etcetera.
Noten zou zeker ook prima zijn. Die moeten momenteel vrijwel allemaal geimporteerd worden, terwijl soorten als walnoten en hazelnoten hier toch echt thuishoren en goed gedijen in het gematigde klimaat.
Kastanjes ook nog wel en zelfs amandelen.

Maar goed, de varkenshouders en kippenboeren zullen wellicht inderdaad in bepaalde gevallen geen of te weinig grond hebben om op aanzienlijke schaal fruit-of notenbomen te gaan planten.
Maar ze kunnen hun megastallen wel ombouwen tot kassen, waarin dan allerlei soorten kleinfruit en dus ook genoemde groentevruchten op grote schaal geteeld kunnen worden.
Intussen worden in Nl zelfs al bananen geteeld in kassen.
Zou ook prima zijn; allerlei exotische vruchten die nu massaal over zeer grote afstanden hierheen vervoerd moeten worden, zelf in kassen telen die met zonneenergie verwarmd worden.
Royy schreef:
(mag akkerbouw van jou eigenlijk?).

Tja, is al zo wat.
Op akkers wordt meestal van alles verbouwd dat als veevoer gebruikt wordt.
Ook wel plantaardig voedsel voor de mens zoals graan en aardappelen, maar dat zijn dan wel producten die voor de mens van nature niet eetbaar zijn en daarom eerst met verhitting eetbaar gemaakt moeten worden.
Dacht dat bepaalde bezwaren hiertegen inmiddels vaak genoeg aan de orde zijn geweest.
Maar zolang er nog veel vraag bestaat naar ook deze plantaardige voedingsmiddelen zal de productie ervan in eigen land zeker ook wel 'n optie blijven voor landbouwers.
Zij 't dat de oogst op de huidige machinale manier en met gebruik van chemische bestrijdings- en loofdodingsmiddelen ook nogal wat milieubezwaren kent, waaronder uitstoot van stikstof.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 6:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Er is geen enkele melkveehouder die erover peinst om een fruitteeltbedrijf te beginnen joh.

Als dat zo zou zijn, zouden die veeboeren wel erg dom zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat denk ik niet!

De totale opbrengsten op bedrijfsniveau voor de melkveehouderij worden in 2022 geraamd op ruim 704.000 euro. Dit is een stijging van 46% ten opzichte van 2021. Doordat het gemiddeld aantal melkkoeien per bedrijf met 3% toenam en de melkproductie per koe met 1%, neemt de hoeveelheid melk per bedrijf met 4% toe. Vooral de hogere melkprijs zorgt ervoor dat de melkopbrengst is gestegen (+51%). Daarnaast zijn de opbrengsten uit omzet van vee ook gestegen door hogere veeprijzen (+37%).

https://www.agrimatie.nl/themaResultaat.aspx?subpubID=2232&sectorID=2245&themaID=2272&indicatorID=2079

Door de lage appel- en perenprijzen in combinatie met de hogere kosten daalt het gemiddelde inkomen in de fruitteelt voor oogstjaar 2022 fors. Zo fors zelfs dat er een negatief inkomen per onbetaalde arbeidsjaareenheid van bijna 10.000 euro wordt geraamd. Het gerealiseerde inkomen per onbetaalde aje voor oogstjaar 2021 bedroeg nog ruim 60.000 euro.

https://www.agrimatie.nl/SectorResultaat.aspx?themaID=2272&indicatorID=2046&subpubID=2232&sectorID=2237

Als je dit zo ziet, afgelopen jaar winst veeteeltbedrijf 704.000 euro en verlies fruitteeltbedrijf 10.000 euro... waarom zou een veeteler dan overstappen op fruit? Dat zou wel erg dom zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 20:42 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Tja, de West-Europese fruitteelt is toevallig net nu in de problemen gekomen door de economische boycot van Rusland.
Oost-Europese landen als Polen leverden altijd het grootste deel van hun fruitoogst aan Rusland, maar door de boycot komt dat nu allemaal op de West-Europese markt erbij.

Maar zoals gezegd omvat vruchtenteelt heel wat meer dan alleen fruitteelt.
Mogelijk dat 't wel nog lonend is om over te stappen op de teelt van noten en bepaalde vruchtgroenten (al dan niet in kassen).

En anders moet de (Europese) overheid de fruitteelt maar gaan compenseren voor de schade die nu geleden wordt door haar politieke keuze, dan wel (in grotere mate dan tot nu toe) gaan subsidieren, zoals allang gebeurt met de veehouderij.

Of nog beter: deze laatstgenoemde subsidie evenredig reduceren.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Je moet de kosten bij melkveehouderij wel meenemen he Cliff...

https://www.agrimatie.nl/ThemaResultaat.aspx?subpubID=2232&themaID=2272&indicatorID=2046&sectorID=2245

T is een zegen voor een ieder dat jij niks financieels doet Wink

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2023 8:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Prima hoor Royy, zetten we het toch nog een keertje naast elkaar:

Verschil is ook voor Natubico zichtbaar.

Royy schreef:
T is een zegen voor een ieder dat jij niks financieels doet Wink

Dat is het zeker, en met bewuste keuze. Geld interesseert me voor geen meter en zal nooit enige drijfveer zijn in mijn leven, laat staan dat ik er mijn werk van zou willen maken.

Ik heb hetzelfde overigens met de Zorg. Moet je mij ook niets in laten doen, want ook daar ligt geen enkel talent voor mij.

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2023 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Wat je ziet is dat met name de vollegrondsgroentebedrijven tot nu toe heel wat lucratiever zijn geweest dan melkveebedrijven.
Deze laatste zaten tot nu toe zo rond de 50.000,-, en meestal daaronder.
De groentebedrijven zaten tot jaren geleden ook rond de 50.000,-, maar zitten intussen al 'n jaar of 7 op of rond de 75.000,-
Waarschijnlijk doordat het eten van plantaardig voedsel sindsdien ook in de lift zit, aangezien vlees steeds meer vervangen wordt door vleesvervangers uit plantaardig voedsel.
'n Ander aspect van het steeds meer afzien van vlees kan zijn dat de consumptie van dierlijke melk ook toeneemt.
Vandaar wellicht die grote sprong omhoog van 2020 tot 2022.
De cijfers van 2022 zelf zijn nog slechts ramingen, dus daar kan niet al te veel waarde aan gehecht worden.

Verder is 't dus zo dat met name ook de pure vleesbedrijven zoals varkenshouderijen niet in de statistieken vermeld worden.
Evenmin als de teelt van plantaardige vruchten in kassen.

En die zijn beide toch ook wel van aanzienlijk belang om te kunnen beoordelen in hoeverre 't al dan niet dom is wanneer 'n veeboer er niet aan denkt om over te stappen op de teelt van plantaardige vruchten.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 24, 2023 1:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Evenmin als de teelt van plantaardige vruchten in kassen..

Dat is 'tegennatuurlijk'.

Maar al dat getheoretiseer neemt niets weg van de enorme winst van BBB. De Nederlandse burger staat momenteel achter de boeren.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 24, 2023 6:53 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Evenmin als de teelt van plantaardige vruchten in kassen..

Cliff schreef:
Dat is 'tegennatuurlijk'..

Maar wel natuurvriendelijk.
En dat is het gesol met dieren in veebedrijven in de verste verte niet.

Dat is trouwens ook 'n argument dat meetelt bij de beoordeling van de vraag of 't dom is om niet aan overstappen op productie van plantaardig voedsel voor de mens te denken.
Met name wanneer dat voedsel bestaat uit vruchten zal de arbeids- en levensvreugde die de boer heeft stukken groter zijn dan wanneer hij verder gaat met dieren uitbuiten, (emotioneel) mishandelen en van het leven beroven.
En dan dat dagelijkse geploeter met de uitwerpselen van die dieren. Bah.
Neen, dan liever lekker buiten (of in de kas) de planten goed verzorgen en hun vruchten oogsten in de frisse lucht en de stralende zon.
Daar wil 'n mens desnoods wel wat minder voor verdienen.

Cliff schreef:
Maar al dat getheoretiseer neemt niets weg van de enorme winst van BBB. De Nederlandse burger staat momenteel achter de boeren.

Kom kom, afgaande op de verkiezingen van pas geleden niet meer dan 20% van de Nl'ers.
En daarvan maakt dan ook nog 'n aanmerkelijk deel uit dat met zo'n rare stem slechts wilde protesteren tegen met name ook het regeringsbeleid inzake de asielpolitiek (inclusief de vermaledijde Spreidingswet), die maar in gebreke blijft om 'n einde te maken aan de voortdurend groeiende instroom van exoten welke in de meeste gevallen enkel hierheen komen om 'n luxe leventje te kunnen leiden op kosten van de staatskas.