Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Allemaal werken - terug naar de 19e eeuw
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Allemaal werken - terug naar de 19e eeuw
BerichtGeplaatst: Ma Feb 27, 2023 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

De focus in onze samenleving is de afgelopen decennia veranderd. Je stelt pas iets voor als je ergens in loondienst werkt, daar haal je je status, je identiteit, je aanzien uit. Zorg voor huis en gezin is slavenarbeid en dus minderwaardig, je de poten uit je kont lopen voor een veeleisende baas is carrière en dus aanzien.

Het begon eind jaren '80, toen slogans als "een slimme meid is op de toekomst voorbereid" opgang deden. De boodschap was: vooral deelnemen aan de economie, want dat verschaft je een status. Of zekerheid. Of betekenis in je bestaan.

Zorg voor huis, gezin, omgeving, je ouders soms, was secundair. Iets dat ofwel uitbesteed kon worden, ofwel best naast de drukke baan even gedaan kon worden. En dus rende men zich rot overdag om dat allemaal te coördineren, en in plaats van in de avond in een opgeruimd huis te kunnen ontspannen, was etenstijd opeens een spitsuur waarin vooral in 5 minuten een acceptabele maaltijd op tafel getoverd moest worden, waarna men alsnog een uurtje aan de slag moest om althans totale verslonzing van het huis tegen te gaan door een oppervlakkig lapje door de badkamer te slingeren en een zwabber door de kamer te halen. Waarna men om 21.00 uur uitgeput op de bank zakte, want hè-hè, eindelijk even tijd om te ontspannen.

Huis, gezin, mantelzorg, het moet er allemaal even "bij" gedaan worden. In tegenstelling tot vroeger, toen de werkende partner in de avond gewoon in een schoon en opgeruimd huis thuis kwam, het eten stond te pruttelen op het fornuis, en na de afwas kon men om 19.00 uur gezamenlijk met een kop koffie op de bank gaan zitten, wetende dat de kamers gedaan waren, de bedden verschoond, de ramen gezeemd en de badkamer fris en netjes was.

Nou zal het mij jeuken of de man of de vrouw de thuisblijffunctie vervult, maar waar het om gaat is: die is nodig. Om het huishouden te managen, er te zijn voor de kinderen, ervoor te zorgen dat er rust en reinheid is in het huis. Tuurlijk is het heel minderwaardig om de was te doen, de keuken te soppen, de bedden te verschonen en de huiskamer een beurt te geven. Slavenarbeid!

Wat we echter vergeten is dat de luxe om 1 partner het thuisfront te laten verzorgen, een luxe is die lang en soms bloedig is verworven eind 19e/begin 20e eeuw. Tot die tijd moest het hele gezin, vrouwen en kinderen incluis, sloven in de fabrieken. Tot eindelijk de sociale wetgeving daar een einde aan maakte. Destijds zag men het belang in van een partner die werkte en een partner die thuis de zaken in het gareel hield. Destijds inderdaad vaak de vrouw als huisvrouw, maar tegenwoordig kan dat uiteraard ook een man zijn die die rol pakt. Daar gaat het niet om.

Waar het om gaat, is dat we die sociale verworvenheid nauwelijks 70 jaar nadat die gewonnen was, hebben weggegooid, en mijn stelling is dat veel relaties en gezinnen daar de wrange vruchten van plukken en mede ten grondslag ligt aan veel problemen in de gezinssfeer. De voortdurende ratrace waarin beide partners zitten met daarnaast te weinig tijd voor het thuisfront (15 minuten "quality time" met de kinderen om 19.00 uur, echt?) doet vele relaties en gezinnen de das om.

Ik pleit dus voor terug naar de rust die het schept als kinderen gewoon een thuis hebben waar altijd een ouder aanwezig is, een huis dat aan kant is als de werkende partner na een lange werkdag thuis komt. Volgens mij doet dat goed aan vele mensen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 2:23 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

100% mee eens Pejeka.
Zo ben ik opgegroeid.
Na school had ons moeder de thee klaar staan en ze luisterde naar onze verhalen.
Ze was een geweldige kokkin en naast het huishouden, ook een geweldige tuinierster.
Gezellig en sociaal want we mochten altijd vriendjes en vriendinnetjes mee nemen.

Vreselijk dat nu kinderen naar kinderopvang moeten want moeder zit op een kantoor.
Het is anders met bv boeren, daar werkt de vrouw voor 100% mee, maar het is thuis.
Dus de kinderen hoeven niet naar een kinderopvang, na school.
In de MKB werken vrouwen ook in het bedrijf maar ze zijn eigen baas.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Pejeka schreef:

Ik pleit dus voor terug naar de rust die het schept als kinderen gewoon een thuis hebben waar altijd een ouder aanwezig is, een huis dat aan kant is als de werkende partner na een lange werkdag thuis komt. Volgens mij doet dat goed aan vele mensen.

Eh ja, niemand verbiedt dat toch? Vrije keuze. Iedereen is vrij om zn leven in te richten zoals ie wil.

Of... ergens bekruipt mij het vermoeden dat je eigenlijk bedoelt dat er weer ergens geld vandaan gehaald moet worden...

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Royy schreef:
Pejeka schreef:

Eh ja, niemand verbiedt dat toch? Vrije keuze. Iedereen is vrij om zn leven in te richten zoals ie wil.

Of... ergens bekruipt mij het vermoeden dat je eigenlijk bedoelt dat er weer ergens geld vandaan gehaald moet worden...

Dan is je vermoeden fout. Ik vind dat het salaris van een monteur, fabrieksarbeider, lagere administratief medewerker, enz. gewoon weer voldoende moet zijn om met 1 inkomen een gezin te kunnen onderhouden volgens dezelfde levensstandaard die daarmee mogelijk was in 1980 bijvoorbeeld.

Daarnaast pleit ik voor een herijking van waarden voor de samenleving waarmee erkend wordt dat het feit dat beide ouders in de ratrace van de economie MOETEN meedoen als hoogste goed, een verwaarlozing betekent van het welzijn op vele vlakken en dat dat voor de maatschappelijke cohesie ook nadelige gevolgen heeft.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Royy schreef:
Pejeka schreef:

Dan is je vermoeden fout. Ik vind dat het salaris van een monteur, fabrieksarbeider, lagere administratief medewerker, enz. gewoon weer voldoende moet zijn om met 1 inkomen een gezin te kunnen onderhouden volgens dezelfde levensstandaard die daarmee mogelijk was in 1980 bijvoorbeeld.

Daarnaast pleit ik voor een herijking van waarden voor de samenleving waarmee erkend wordt dat het feit dat beide ouders in de ratrace van de economie MOETEN meedoen als hoogste goed, een verwaarlozing betekent van het welzijn op vele vlakken en dat dat voor de maatschappelijke cohesie ook nadelige gevolgen heeft.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 12:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Pejeka schreef:

Ok nou dat kan, die keuze kunnen mensen maken he. Niets dat hen in de weg staat.

Quote:

Je bepleit dus eigenlijk een verlaging van ons algehele welvaartsniveau?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pejeka schreef:

Wat is voldoende? Het salaris van een monteur is niet verkeerd. Fabrieksarbeiders hebben vaak meer loon omdat zij 27-30% ploegentoeslag hebben.

Bron: https://www.nationaleberoepengids.nl

Je hoeft echt geen medelijden te hebben met wat monteurs meebrengen naar huis. Verder zou ik niet weten waarom een vrouw niet een paar uur kan werken om bij te dragen. Ik weet niet beter dan allebei mijn ouders werkte om het gezin te onderhouden in de 80'er jaren. Het was toen niet anders dan nu. En begrijp me niet verkeerd, ik ben niks tekortgekomen, maar als tiener had ik geen flatscreen op mijn slaapkamer, een laptop en een iPhone. Mijn vader was voorman van een wandisolatiebedrijf dus met veel geluk nam hij planken mee en spijkers en kon ik een schans bouwen om met mijn BMX overheen te denderen of een boomhut te bouwen.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 16:54 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Ik pleit voor een maatschappij waarin economische activiteit of bijdrage niet langer de (enige) leidende factor is voor een succesvolle samenleving, maar waarin welZIJN naast welVAART ook weer een plaats krijgt die gewaardeerd wordt. Het is toch eigenlijk te idioot voor woorden dat we kinderen vanaf hun 2e/3e jaar de hele dag ergens ophokken omdat noch vader, noch moeder beschikbaar is voor de zorgtaken. We doen heel moeilijk over kalfjes die (te) jong bij de moederkoe worden weggehaald, maar eigenlijk doen wij mensen hetzelfde met ónze kinderen.

WelZIJN betekent ook dat je van één salaris gewoon een gezin moet kunnen onderhouden, zonder wakker te hoeven liggen van toeslagen of het aanvragen daarvan, gewoon, omdat je salaris voldoende is en behoort te zijn. En dat geldt voor steeds minder beroepen, dat ze zonder toeslagen rond kunnen komen. Dat heeft niks met keuze te maken, maar met bittere noodzaak om naast je zelf verdiende geld, ook nog je hand op te moeten houden bij de samenleving.

De vraag is: is welvaart écht welvaart als dat betekent dat je tot je 70e moet sloven en slaven in een onderbetaalde baan, geen woning kunt vinden, je salaris niet toereikend is voor je maandelijkse lasten en je pensioen aan alle kanten dusdanig onder druk staat, dat je nog maar moet afwachten wat er voor je over is na 50 jaar inleggen en je bang moet zijn of er op je oude dag nog wel voor je gezorgd gaat worden, omdat de ene na de andere voorziening sneuvelt in de zoveelste bezuinigingsronde.

Zeg het maar.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 18:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Pejeka schreef:
Ik pleit voor een maatschappij waarin economische activiteit of bijdrage niet langer de (enige) leidende factor is voor een succesvolle samenleving, maar waarin welZIJN naast welVAART ook weer een plaats krijgt die gewaardeerd wordt. Het is toch eigenlijk te idioot voor woorden dat we kinderen vanaf hun 2e/3e jaar de hele dag ergens ophokken omdat noch vader, noch moeder beschikbaar is voor de zorgtaken. We doen heel moeilijk over kalfjes die (te) jong bij de moederkoe worden weggehaald, maar eigenlijk doen wij mensen hetzelfde met ónze kinderen.

Ja dat kun je vinden. Maar dat blijft een keuze toch?

Quote:
WelZIJN betekent ook dat je van één salaris gewoon een gezin moet kunnen onderhouden, zonder wakker te hoeven liggen van toeslagen of het aanvragen daarvan, gewoon, omdat je salaris voldoende is en behoort te zijn.

Dat kan ook en dat is ook zo. Die keuze kan en mag je maken. Maar je mag dan niet verwachten dat je in dezelfde mate van luxe of welvaart kunt leven als een tweeverdienersgezin.

Van 1 inkomen kun je prima het welvaartsniveau van begin jaren 80 bereiken, maar dan ook met het niveau van voorzieningen en producten van begin jaren 80. Wil je meer luxe of meer welvaart? Dan weet je het antwoord.

Quote:
De vraag is: is welvaart écht welvaart als dat betekent dat je tot je 70e moet sloven en slaven in een onderbetaalde baan, geen woning kunt vinden, je salaris niet toereikend is voor je maandelijkse lasten en je pensioen aan alle kanten dusdanig onder druk staat, dat je nog maar moet afwachten wat er voor je over is na 50 jaar inleggen en je bang moet zijn of er op je oude dag nog wel voor je gezorgd gaat worden, omdat de ene na de andere voorziening sneuvelt in de zoveelste bezuinigingsronde.

Zeg het maar.

De verzorgingsstaat maakt verwend en blind. Reken er nooit op dat de Overheid je gaat verzorgen. Richt je en kies voor het maatschappelijk middenveld: verenigingen, kerken. Alleen dat is een redelijke garantie voor een zorgzame samenleving.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 18:14 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Royy schreef:
Pejeka schreef:

Ja dat kun je vinden. Maar dat blijft een keuze toch?

Quote:
WelZIJN betekent ook dat je van één salaris gewoon een gezin moet kunnen onderhouden, zonder wakker te hoeven liggen van toeslagen of het aanvragen daarvan, gewoon, omdat je salaris voldoende is en behoort te zijn.

Dat kan ook en dat is ook zo. Die keuze kan en mag je maken. Maar je mag dan niet verwachten dat je in dezelfde mate van luxe of welvaart kunt leven als een tweeverdienersgezin.

Van 1 inkomen kun je prima het welvaartsniveau van begin jaren 80 bereiken, maar dan ook met het niveau van voorzieningen en producten van begin jaren 80. Wil je meer luxe of meer welvaart? Dan weet je het antwoord.

Quote:

Zeg het maar.

De verzorgingsstaat maakt verwend en blind. Reken er nooit op dat de Overheid je gaat verzorgen. Richt je en kies voor het maatschappelijk middenveld: verenigingen, kerken. Alleen dat is een redelijke garantie voor een zorgzame samenleving.

Ik denk dat je in een dromenland leeft. Zelfs middeninkomens zijn niet meer voldoende om rond te komen met een gezin, zelfs niet als je zuinig leeft. Meer luxe is er voor die inkomensgroep eigenlijk nauwelijks gekomen: ze wonen nog in dezelfde rijtjeshuizen als toen, met nog steeds een tweedehands kleinere auto voor de deur, en met nog steeds dezelfde manier van consumeren. Alleen kon men dat tóen gewoon uit het eigen inkomen bekostigen, en nú heb je daar toeslagen en andere liefdadigheid voor nodig. Wat is de vooruitgang?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 18:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Pejeka schreef:

Ik denk dat je in een dromenland leeft. Zelfs middeninkomens zijn niet meer voldoende om rond te komen met een gezin, zelfs niet als je zuinig leeft. Meer luxe is er voor die inkomensgroep eigenlijk nauwelijks gekomen: ze wonen nog in dezelfde rijtjeshuizen als toen, met nog steeds een tweedehands kleinere auto voor de deur, en met nog steeds dezelfde manier van consumeren. Alleen kon men dat tóen gewoon uit het eigen inkomen bekostigen, en nú heb je daar toeslagen en andere liefdadigheid voor nodig. Wat is de vooruitgang?

Ok, dan schaffen we de toeslagen af en verlagen we heel gericht de belastingen. Opgelost?

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 19:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik denk dat enkele mensen op dit forum veel te veel last hebben van nostalgie. Vroegaaaah was alles beter.

Maar dat is helemaal niet zo. Vroeger was alles helemaal niet beter.

Ik sluit me voor de verandering bij Royy aan. Als je van één inkomen wilt leven, een niet-werkende partner en twee kinderen wilt onderhouden, dan kan dat maar is dat zeker geen vetpot. En om dan bij de overheid aan te kloppen voor allerlei toeslagen, dan zeg ik ook even NEE. Dus geen kinderbijslag, geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, etc. omdat je een partner hebt die niet wilt werken.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 21:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Pejeka schreef:

Ok, dan schaffen we de toeslagen af en verlagen we heel gericht de belastingen. Opgelost?

Now we are talking! Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 8:55 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
Ik denk dat enkele mensen op dit forum veel te veel last hebben van nostalgie. Vroegaaaah was alles beter.

Ik sluit me voor de verandering bij Royy aan. Als je van één inkomen wilt leven, een niet-werkende partner en twee kinderen wilt onderhouden, dan kan dat maar is dat zeker geen vetpot. En om dan bij de overheid aan te kloppen voor allerlei toeslagen, dan zeg ik ook even NEE. Dus geen kinderbijslag, geen huurtoeslag, geen zorgtoeslag, etc. omdat je een partner hebt die niet wilt werken.

Wat een idiote redenering. "Omdat je een partner hebt die niet wil(t!) werken". Het behoort een heel normale vrije keuze te zijn om al dan niet met zijn tweeën deel te nemen aan de banendrang. Waarbij het zowel voor gezinnen waarin beide partners werken als voor gezinnen waar één kostwinner is, mogelijk moet zijn rond te komen zónder toeslagen. Dat is een sociaal recht dat begin 20e eeuw met veel inzet tot stand is gekomen, om een einde te maken aan de 19e eeuwse toestanden waarin beide ouders wel móesten sloven en slaven in de fabrieken om te kunnen overleven, vaak ten koste van het gezinsleven en de gezondheid.

En wat die vetpot betreft: zelfs vele gezinnen waarin beide partners werken, ervaren allang geen vetpot meer. Genoeg om te overleven, jawel, maar om van te léven, steeds minder.

Niet voor niets zei Marga Klompé destijds toen de bijstandswet werd ingevoerd: "ook het bloemetje op tafel hoort erbij". Ofwel: (kleine) extraatjes moeten voor iedereen kunnen. Inmiddels zitten we in een situatie waarin niet alleen dat bloemetje op tafel er vaak niet meer vanaf kan, maar ook noodzakelijke uitgaven als nieuwe schoenen of een nieuwe jas, of verse groenten en fruit.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 8:55 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:

Wat een idiote redenering. "Omdat je een partner hebt die niet wil(t!) werken". Het behoort een heel normale vrije keuze te zijn om al dan niet met zijn tweeën deel te nemen aan de banendrang. Waarbij het zowel voor gezinnen waarin beide partners werken als voor gezinnen waar één kostwinner is, mogelijk moet zijn rond te komen zónder toeslagen. Dat is een sociaal recht dat begin 20e eeuw met veel inzet tot stand is gekomen, om een einde te maken aan de 19e eeuwse toestanden waarin beide ouders wel móesten sloven en slaven in de fabrieken om te kunnen overleven, vaak ten koste van het gezinsleven en de gezondheid.

En wat die vetpot betreft: zelfs vele gezinnen waarin beide partners werken, ervaren allang geen vetpot meer. Genoeg om te overleven, jawel, maar om van te léven, steeds minder.

Niet voor niets zei Marga Klompé destijds toen de bijstandswet werd ingevoerd: "ook het bloemetje op tafel hoort erbij". Ofwel: (kleine) extraatjes moeten voor iedereen kunnen. Inmiddels zitten we in een situatie waarin niet alleen dat bloemetje op tafel er vaak niet meer vanaf kan, maar ook noodzakelijke uitgaven als nieuwe schoenen of een nieuwe jas, of verse groenten en fruit.

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 13:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
Wat een idiote redenering. "Omdat je een partner hebt die niet wil(t!) werken". Het behoort een heel normale vrije keuze te zijn om al dan niet met zijn tweeën deel te nemen aan de banendrang.

Als je het goed las dan zeg ik ook dat het een vrije keuze is. Maar kom dan niet je hand ophouden voor toeslagen, want keuze = keuze. Een vrije keuze is niet een vrijblijvende keuze.

Quote:
Waarbij het zowel voor gezinnen waarin beide partners werken als voor gezinnen waar één kostwinner is, mogelijk moet zijn rond te komen zónder toeslagen. Dat is een sociaal recht dat begin 20e eeuw met veel inzet tot stand is gekomen, om een einde te maken aan de 19e eeuwse toestanden waarin beide ouders wel móesten sloven en slaven in de fabrieken om te kunnen overleven, vaak ten koste van het gezinsleven en de gezondheid.

Ja, de goede oude tijd Laughing

Maar even dit terzijde: ik zie het krijgen/hebben van kinderen als een privébeslissing. Een hobby wat mij betreft. We weten allemaal dat er kinderen genoeg zijn op de wereld, de wereldbevolking is de afgelopen 40 jaar verdubbeld. De Nederlandse bevolking ook bijna.

Kinderen zijn wederom een keuze, net als niet gaan werken, maar kom niet je hand ophouden omdat je die keuze maakt.

Quote:

Nee, dat ben ik niet met je eens. Daar waar beiden fulltime werken, zelfs voor minimumloon, daar blijft een hoop geld over. Zie daarvoor de Nibud-inkomensberekeningen maar terug. Royy en ik hebben een hele discussie gehad over één minimumloon, dat is kantje boord. Maar twee keer minimumloon en alle kosten van levensonderhoud ook nog eens kunnen delen.... dan gaat het prima.

En ik blijf erbij: als je geen geld hebt voor kinderen, neem dan geen kinderen. We zijn geen domme konijnen meer. Gezinsplanning is iets wat iedereen moet kunnen bepalen.

Quote:

Slaat echt nergens op. De prijs van groente en fruit staat nu even onder druk omdat het producten uit een verwarmde kas zijn. Gas was een half jaar geleden exorbitant duur, maar is inmiddels weer gedaald naar normaal niveau. Zelfde geldt voor brandstof uit de transportsector. Dat zien we de komende tijd dus zeker terug in prijsdalingen, met vertraging uiteraard.

Los daarvan is een kilo appels 1,50 euro en een kilo wortels 80 cent. Het hangt er ook erg vanaf welke groente en fruit je koopt. Koop geen kasproducten nu.

En er is ook al jaren een kledingoverschot. Kledingbanken kunnen de donaties niet eens meer kwijt joh. Iedereen's kledingkast puilt uit van de kleding. Verslijten en repareren doen we niet eens meer. Kleding is nog nooit zo goedkoop geweest, want lageloonlanden.

Tweedehands kleding kost al helemaal niets en ik ben daar persoonlijk een enorme voorstander van. Het is gezonder, minder milieubelastend, etc. Dus vooral doen. Er zijn apps zoals Vinted die dat supermakkelijk maken. Kun je ook met gesloten beurs doen: verkoop zelf wat kleding en koop weer wat kleding binnen de app. Kost je helemaal niets.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 0:55 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ook zorgen tweeverdieners al jaren voor een overschot van overjarige automobielen .
Aanvankelijk wilde de uitverkoren dubbel graaiende bovenlaag deze laten slopen t.a.v. milieu schone toekomst van slimmere expad kindjes …
Nooit konden minima nog goedkoper rijden, zo worden er zijn ook apps ontwikkeld voor Oekraïense arbeidsmigranten die ook in oud ijzer willen rijden .
Afgeragde barrels rijden is financieel gezonder, minder milieubelastend, etc. dus vooral meer doen met minder poen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Update .
Tweeverdieners zorgen voor grote aantallen overjarige automobielen .
Aanvankelijk wilde een uitverkoren bovenlaag deze voertuigen laten slopen in het kader van schoon milieu voor toekomst van hun slimmere expad kindjes …
Nooit waren minima in staat zo goedkop te kunnen rijden, er worden ook apps ontwikkeld voor Oekraïense arbeidsmigranten die ook in overjarig oud ijzer willen rijden .
Afgeragde barrels rijden is financieel gezonder, minder milieubelastend, etc. dus vooral met minder poen meer doen.
BerichtGeplaatst: Wo Mrt 22, 2023 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waar rijden die minima eigenlijk naar toe?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2023 0:59 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Binnen de app kleding kopen / verkopen, inclusief zelf halen/ brengen zijn afgedankte roestbarels voor nodig .
BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2023 8:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Binnen de app kleding kopen / verkopen, inclusief zelf halen/ brengen zijn afgedankte roestbarels voor nodig .

Het wordt thuisbezorgd he. Of bij een afhaalpunt in de buurt, kun je kiezen. Maar daar kan je prima op de fiets naar toe.

Dus nogmaals de vraag: waar moeten die minima naar toe rijden met hun 'oude barrels'?

BerichtGeplaatst: Do Mrt 23, 2023 10:38 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Bestemming was niet het onderwerp, maar de voetafdruk waar tweeverdieners meest debet aan zijn, in vorm van o.a. gedumpte autos , die met het aantal binnengehaalde vluchtelingen (de vraag het aanbod ) tot tophoogte laat stijgen - op elk gebied .
Kijk o.a. maar eens op marktplaats waar oude barrels tussen de 500 - 1000 € vraagprijs door grenzeloze hebzucht vaak met 2000 € wordt overboden - door Oekraïense en talrijke onuitspreekbare buitenlandse namen .
Deze oude autos ( die normaal gesproken zou worden gesloopt ) gaan allen weer rijden om deze polder verder te verklooien .
Prijsopdrijvingen veroorzaakt door wat het bedrijfsleven binnen laat halen, geldt ook voor huishoud producten zoals ,bestek, afgedankte computers, meubels, bedden, kinderspul - in het bijzonder dubbel baby duwbakken - het gezegde "veel burgers maken elke koning groot" + 60 % per/werkende !
BerichtGeplaatst: Vr Mrt 24, 2023 1:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Oh, dat we een dump-maatschappij hebben daar ben ik het helemaal mee eens.