Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 42, 43, 44  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Mrt 05, 2023 11:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Red Bull bezet de eerste startrij. De eerste klappen zijn uitgedeeld. Mercedes toch sneller dan ik dacht al verscheen vandaag een opmerkelijk bericht op de sociale media, Wolff schijnt gezegd te hebben dat het concept van de W14 op de schop moet. Ik geloof er geen barst van Toto! Vandaag zien wie de beste racepace heeft. Wie komen bovendrijven, wie zakken weg? Tenslotte vond ik het eerste optreden van Nyck de Vries tegenvallend. Maakte veel rijfouten en moest flink toegeven op Tsunoda.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 06, 2023 13:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Eigenlijk loopt vorige seizoen gewoon door... er lijkt niet veel veranderd. Op één ding na: Aston Martin. Echt een schitterende verrassing, die we ook wel nodig hebben.

Maar goed, Red Bull loopt voorop, Ferrari is nummer 2 maar had weer technische problemen, Aston Martin lijkt een goede derde en zal dit seizoen een hoop gevechten met Mercedes hebben denk ik. Nu al zagen we een voorbode van Hamilton en Alonso, prachtige gevechten. Dat er nog veel mogen volgen!

BerichtGeplaatst: Do Mrt 09, 2023 23:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Alonso leek meer pace te hebben op zondag dan Ferrari. Ferrari is nog snel over een ronde, maar vreet banden.
Alonso had een vervelende start maar wist Sainz, Russell en Hamilton te verslaan op de baan.
Te bedenken dat Aston Martin meer windtunneltijd heeft dan wie dan ook voorin.
Dat kan nog wel spannend worden, later in het seizoen.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 11, 2023 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Waarom is die windtunneltijd zo belangrijk? Ik denk dat dat behoorlijk overdreven wordt.

Volgens mij kun je met een goede simulatie een eind komen. Daarbij gebruiken ze ook in testruns altijd sensoren en verf om te kijken hoe de lucht langs de auto vliegt.

Ik geloof totaal niet in dat grote verschil in windtunneltijd.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 11, 2023 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Waarom is die windtunneltijd zo belangrijk? Ik denk dat dat behoorlijk overdreven wordt.

Volgens mij kun je met een goede simulatie een eind komen. Daarbij gebruiken ze ook in testruns altijd sensoren en verf om te kijken hoe de lucht langs de auto vliegt.

Ik geloof totaal niet in dat grote verschil in windtunneltijd.

De windtunnel wordt als essentieel onderdeel gezien om de luchtstromen te analyseren en de aerodynamica te toetsen. De flow-viz die wordt gebruikt is om informatie te ijken: Komen de analyses overeen met dat wat de praktijk uitwijst? Maar zelf heb ik onvoldoende kennis om de diepte in te gaan op dit onderwerp en jij nog minder zo te lezen.

Mocht je interesse hebben je kennis wat te verruimen, er zijn zat tech-fora waar dit tot in detail wordt uitgelegd.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 11, 2023 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik hoef helemaal niet precies te weten hoe het werkt. Wat ik interessant vind is hoeveel tijdwinst het oplevert, maar dat gaan teams nooit zeggen. Dus het blijft ook altijd een beetje hocus pocus.

Ik vind dat fraude ook op de loer ligt. Zo'n windtunnel is best na te maken, wie zegt mij niet dat Mercedes/Ferrari ergens in zijn fabriek zo'n tunnel heeft en daar af en toe een model van hun F1 auto in zet om te kijken hoe de airflow loopt? Voor Red Bull is het iets lastiger omdat ze zelf geen productieauto's bouwen.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 12, 2023 10:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

De windtunnels die bij productiemodellen worden gebruikt kosten 1.5-miljoen euro, een windtunnel van een F1-topteam meer dan 100-miljoen euro.

Verder geloof ik niet dat teams zich kunnen permitteren om een windtunnel in het geniep te bouwen, tenzij je zeker weet dat je nooit ruzie met je personeel maakt en personeel nooit naar een ander team verkast of uit de school klapt op een verjaardagsfeest. Wat ik mij wel eens heb afgevraagd is of het effect van de windtunnel niet digitaal na te bootsen is of op een kleine schaal kan worden nagemaakt. Dat zou wel een doorbraak zijn.

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 12, 2023 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De windtunnels die bij productiemodellen worden gebruikt kosten 1.5-miljoen euro, een windtunnel van een F1-topteam meer dan 100-miljoen euro.

To develop the car aerodynamics, Formula 1 teams spend an average of about $60-100 million to build their own wind tunnel at their factory.

https://www.formula1-dictionary.net/wind_tunnel.html

Valt wel mee dus.

Quote:
Verder geloof ik niet dat teams zich kunnen permitteren om een windtunnel in het geniep te bouwen, tenzij je zeker weet dat je nooit ruzie met je personeel maakt en personeel nooit naar een ander team verkast of uit de school klapt op een verjaardagsfeest.

Ik denk dat je weinig personeel nodig hebt als de F1 auto eenmaal in de windtunnel staat. Misschien 2-3 mensen die de data analyseren.

Quote:
Wat ik mij wel eens heb afgevraagd is of het effect van de windtunnel niet digitaal na te bootsen is of op een kleine schaal kan worden nagemaakt. Dat zou wel een doorbraak zijn.

Dat lijkt me nou weer niet zo moeilijk, zeker niet met de huidige stand van AI. Die maakt een hoop complexere berekeningen.

Mooi voorbeeld zie je terug in games en raytracing: men maakte spellen waarbij er één lichtbron was. Alle licht uit die bron werd in de wereld berekend op objecten, waardoor een vrij realistisch beeld ontstond. Maar met de laatste engines (unreal engine is wel een mooi voorbeeld) kan men het licht niet alleen uit verschillende lichtbronnen, maar ook verschillende oppervlakte reflecties berekenen. Die werelden zien er inmiddels zo mooi uit dat ze niet meer van echt te onderscheiden zijn.

Luchtstroom is niet zo heel veel moeilijker te ontwerpen dan lichtstroom.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 13, 2023 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:

To develop the car aerodynamics, Formula 1 teams spend an average of about $60-100 million to build their own wind tunnel at their factory.

https://www.formula1-dictionary.net/wind_tunnel.html

Valt wel mee dus.

Dat zeg ik. 100-miljoen.
Het artikel is bovendien een paar jaar oud dus niet meer actueel. Materiaalkosten zijn enorm gestegen maar ook maakkosten gaan door het dak. Waar je 3 jaar geleden nog 187-miljoen moest neerleggen voor een fabrieksdeel kost dezezelfde modificatie nu ruim 250-miljoen.

Quote:
Ik denk dat je weinig personeel nodig hebt als de F1 auto eenmaal in de windtunnel staat. Misschien 2-3 mensen die de data analyseren.

En de windtunnel groeit aan een boom denk je? Daar zijn geen mensen mee gemoeid? Laughing
En die 3 mensen kunnen niet overstappen naar een ander team?
Of ontslagen worden?
Of uit de school klappen?

Quote:

Dat lijkt me nou weer niet zo moeilijk, zeker niet met de huidige stand van AI. Die maakt een hoop complexere berekeningen.

Mooi voorbeeld zie je terug in games en raytracing: men maakte spellen waarbij er één lichtbron was. Alle licht uit die bron werd in de wereld berekend op objecten, waardoor een vrij realistisch beeld ontstond. Maar met de laatste engines (unreal engine is wel een mooi voorbeeld) kan men het licht niet alleen uit verschillende lichtbronnen, maar ook verschillende oppervlakte reflecties berekenen. Die werelden zien er inmiddels zo mooi uit dat ze niet meer van echt te onderscheiden zijn.

Luchtstroom is niet zo heel veel moeilijker te ontwerpen dan lichtstroom.

Geen idee. De windtunnel wordt nog steeds gezien als het meest waardevolle instrument voor het ontwerpen van een auto. Wellicht dat het digitaal ontwerpen nu een vlucht neemt. Wie zal het zeggen?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 14, 2023 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat zeg ik. 100-miljoen.

Of 60 miljoen. Of ze hebben er al een voor productieauto's.

Quote:
En de windtunnel groeit aan een boom denk je?

Ja, zag er pas nog een paar groeien.

Quote:
En die 3 mensen kunnen niet overstappen naar een ander team? Of ontslagen worden? Of uit de school klappen?

Dat geldt voor alle geheimen in de F1, en er zijn er genoeg.

Quote:
Geen idee. De windtunnel wordt nog steeds gezien als het meest waardevolle instrument voor het ontwerpen van een auto. Wellicht dat het digitaal ontwerpen nu een vlucht neemt. Wie zal het zeggen?

Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het effect wordt erg overdreven, iedereen heeft daar baat bij (ook Red Bull).

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2023 13:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Dat zeg ik. 100-miljoen.

Of 60 miljoen. Of ze hebben er al een voor productieauto's.

Die is niet te vergelijken met de windtunnel voor F1-auto's. Kost ook een klap minder 1.5-miljoen.

Daarnaast is het artikel bijna 10 jaar en in 10 jaar zijn materiaal en maakkosten behoorlijk gestegen.
En is windtunneltijd aan banden gelegd waardoor je een grotere efficiëntie moet hebben bij een lagere faalkans van je materialen.
Deze krijgen een hoger betrouwbaarheidslevel waardoor de kosten flink kunnen oplopen.

Quote:
Dat geldt voor alle geheimen in de F1, en er zijn er genoeg.

Zomaar even een windtunnel bouwen, onderhouden, beheren, bedienen doe je in ieder geval niet stiekem.

Quote:
Ik denk dat het allemaal wel meevalt. Het effect wordt erg overdreven, iedereen heeft daar baat bij (ook Red Bull).

Ik denk dat jij het effect schromelijk onderschat. Het beperken van windtunneltijd is het grootste strijdmiddel om de voorsprongen te nivelleren. Dat had men niet gedaan als er nauwelijks effect was.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2023 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik denk dat jij het effect schromelijk onderschat.

Ik denk dat jij het effect exorbitant overschat Laughing

Quote:
Het beperken van windtunneltijd is het grootste strijdmiddel om de voorsprongen te nivelleren. Dat had men niet gedaan als er nauwelijks effect was.

Dat blijft Red Bull natuurlijk ook vooral roepen, zodat het lijkt alsof ze een hele zware straf hebben gehad voor het overschrijden van de budgetcap. Waarschijnlijk liggen ze stiekem dubbel om die straf Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2023 15:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik denk dat jij het effect exorbitant overschat Laughing

je had er toch geen verstand van? Of nu toch weer wel? Very Happy

Quote:
Dat blijft Red Bull natuurlijk ook vooral roepen, zodat het lijkt alsof ze een hele zware straf hebben gehad voor het overschrijden van de budgetcap. Waarschijnlijk liggen ze stiekem dubbel om die straf Very Happy

Ik weet zeker van niet.

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2023 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
je had er toch geen verstand van? Of nu toch weer wel?

Ik hou je gewoon een superlatieven-spiegeltje voor.

Quote:
Ik weet zeker van niet.

Tot nu toe bewijzen de resultaten van Red Bull mijn gelijk Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Mrt 15, 2023 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Formula One champions Red Bull are exaggerating the impact on next year's car of reduced wind tunnel testing as punishment for a cost cap breach, Mercedes's trackside engineering head Andrew Shovlin said on Saturday.

https://www.reuters.com/lifestyle/sports/mercedes-say-red-bull-are-exaggerating-wind-tunnel-penalty-impact-2022-10-29/

Politieke spelletjes!

BerichtGeplaatst: Do Mrt 16, 2023 21:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
je had er toch geen verstand van? Of nu toch weer wel?

Ik hou je gewoon een superlatieven-spiegeltje voor.

Quote:
Ik weet zeker van niet.

Tot nu toe bewijzen de resultaten van Red Bull mijn gelijk Very Happy

Ik snap dat jij dat concludeert. Ik snap ook dat mensen concluderen dat zij gelijk hebben op basis van wat Willem Engel aantoont.

BerichtGeplaatst: Vr Mrt 17, 2023 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik snap ook dat jij dat zegt. Er zijn ook mensen die zeggen dat de wereld plat is.

BerichtGeplaatst: Za Mrt 18, 2023 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Diezelfde mensen beweren ook dat windtunneltesten minder brengt dan wordt beweerd. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Mrt 19, 2023 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Toon maar aan Laughing

Ik kan daar simpelweg tegenover stellen dat mensen die beweren dat windtunneltesten een enorme invloed hebben, over het algemeen denken dat coronavaccins je magnetisch maken. IS exact dezelfde onbewijsbare stelling.

Zo ken ik iemand die iets riep over het oorlogsgebied van de Krim, dat had hij met eigen ogen gezien in een reisprogramma. Toen iemand vroeg 'welk oorlogsgebied?" werd ook direct gezegd dat dat een corona-wappie-opmerking was.

Helaas voor die persoon bleek:
A) in dat reisprogramma niets te zien over een oorlogsgebied op de Krim en
B) dat er helemaal geen oorlog gevoerd is om de Krim, er is geen enkele soldaat gedood of gewondgeraakt.

Dus wie was er dan de coronawappie? Lijkt mij toch echt diegene die vanalles bij elkaar verzint Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 17:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Wat een sublieme race weer van Max. Helaas moest hij zijn opmars staken toen hij op P2 reed. Nu de auto zo goed is dat het de zwaktes van een rijder opheft zal je zien dat Pérez beter meekomt.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De Red Bull is wel een beetje té goed nu. Als je zag hoe ze de rest van het veld voorbij stoomden met DRS, dan was het een beetje teveel verschil. Geen gevechten meer. Heeft natuurlijk ook met het circuit te maken.

Perez deed vorig jaar rond deze tijd ook nog mee, maar naar mate het seizoen vordert zakt hij wel weer wat weg. Max had natuurlijk gewoon technisch pech bij kwalificatie en misschien ook wel in de race gisteren.

Ik maak me wel zorgen om Ferrari. Ze staan nu 4e in de constructeurs en kwamen er gisteren echt niet aan te pas. Leclerc deed het op de softs nog aardig, maar dat was vertekend omdat de rest rond hem op harder rubber reed.

Zodra Ferrari ook op de harde band ging rijden waren ze het vierde team, na Mercedes, Aston Martin en Red Bull.

Mercedes verbaasde wel een beetje op de dit circuit. Maar ze hadden ook geluk: Stroll viel uit en Alonso kreeg in totaal 15 seconden straf.

Op naar Australië. Weer een geheel andere baan.

BerichtGeplaatst: Ma Mrt 20, 2023 21:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Hoezo 15 seconden straf voor Alonso?

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 8:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

IS inmiddels teruggedraaid, maar eerst kreeg hij een tijdstraf van 5 seconden en daarna 10 seconden. Dat maakt 15 seconden. Maar de FIA heeft toch beslist dat Alonso weer derde is Smile

https://www.ad.nl/formule-1/fernando-alonso-eerst-derde-dan-vierde-en-uiteindelijk-toch-weer-derde-in-saoedi-arabie~a3603cf1/

Briljant die Fernando:

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Max werd gevraagd om niet op Perez in te lopen:

BerichtGeplaatst: Di Mrt 21, 2023 22:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
IS inmiddels teruggedraaid, maar eerst kreeg hij een tijdstraf van 5 seconden en daarna 10 seconden. Dat maakt 15 seconden. Maar de FIA heeft toch beslist dat Alonso weer derde is Smile

https://www.ad.nl/formule-1/fernando-alonso-eerst-derde-dan-vierde-en-uiteindelijk-toch-weer-derde-in-saoedi-arabie~a3603cf1/

Briljant die Fernando:

Dat is dezelfde avond nog teruggedraaid. En logisch ook.