Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Onafhankelijke journalistiek? M'n reet !! Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 18:05 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliox schreef:
Pejeka schreef:
Dan zou je dus die mensen geen uurloon moeten betalen, maar een taakloon. Dus jij committeert je een bepaalde taak uit te voeren en daar krijg je een bepaald bedrag voor. Dat kan.

Werk je echter op uurloon, dan is er een morele verplichting de tijd waarvoor je je verhuurd hebt, nuttig door te brengen, en niet de helft van de tijd te verlummelen met privézaken of geklets met collega's. Dan heeft de werkgever gewoon recht op je inzet voor het aantal uren waarvoor je betaald krijgt.

In de tijd dat ik gedetacheerd werd heb ik in veel keukens gekeken, dacht je werkelijk dat er kantoren zijn waar het voltallige personeel efficiënt werkt en de tijd ten volle benut Ik durf de stelling gerust aan dat 80% van kantoormedewerkers enorme lanterfanten zijn die nog geen 80% van hun aanwezigheid productief zijn. Dan laat ik het oeverloos vergaderen nog buiten beschouwing.

Slecht management dus.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 19:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, vroeg mij dat ook al af. Beetje cafépraat toch, over vergaderen en nog geen 80 procent efficiëntie. Hoe stel je dat vast en waarom stuurt niemand daarop?

In het onderwijs ben ik altijd bezig gebieden af te bakenen. Hier ga ik over, daar ga jij over, hier gaan wij over en daar gaan jullie over. Als je dat helder hebt wordt je vergadercultuur ook al een stuk minder. Maak inzichtelijk waar de besluitvorming echt plaatsvindt.

Ik heb het ooit, lang geleden, meegemaakt dat een groepje docenten begon te vergaderen over welke roostersoftware er gebruikt zou moeten worden. Daar heb ik keihard op ingegrepen: als docent ga je daar dus niet over. Omgekeerd heb ik bestuurders gekend die zich bezig gingen houden met de kleuren van een website. Ik heb die bestuurder letterlijk gezegd dat hij niet op de positie zit waar hij zit vanwege zijn goede smaak. Of jij, beste bestuurder, iets mooi vindt of niet - daar ga jij helemaal niet over.

Daar maak je geen vrienden mee, maar dat boeit mij verder niet. Onderwijs geeft les. Docenten houden zich bezig met curriculum ontwerp, lesgeven en begeleiden van studenten. Ze houden zich niet bezig met het onderwijslogistieke proces: roostering, lokalen, gebouwen, toetsweken, semesters/blokken, etc.

Nou ja, ik kan er een boek over schrijven. Maar resumerend: zodra je kristal helder maakt binnen je organisatie waar de besluitvorming ligt, zul je zien dat al die extra overlegorgaantjes/vergaderingen smelten als sneeuw voor de zon. Niemand doet immers iets met de uitkomst van zo'n overleg daar waar er overleg plaatsvindt zonder besluitvorming.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 21:02 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Cliff
Nou ja, ik kan er een boek over schrijven.

Voor je begint even de laatste veranderingen meenemen .

https://www.omroepzeeland.nl/nieuws/15162428/dit-is-de-nieuwe-decaan-van-university-college-roosevelt-in-middelburg

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Ma Jan 09, 2023 21:03, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Pejeka schreef:
Cliox schreef:
Pejeka schreef:
Dan zou je dus die mensen geen uurloon moeten betalen, maar een taakloon. Dus jij committeert je een bepaalde taak uit te voeren en daar krijg je een bepaald bedrag voor. Dat kan.

Werk je echter op uurloon, dan is er een morele verplichting de tijd waarvoor je je verhuurd hebt, nuttig door te brengen, en niet de helft van de tijd te verlummelen met privézaken of geklets met collega's. Dan heeft de werkgever gewoon recht op je inzet voor het aantal uren waarvoor je betaald krijgt.

In de tijd dat ik gedetacheerd werd heb ik in veel keukens gekeken, dacht je werkelijk dat er kantoren zijn waar het voltallige personeel efficiënt werkt en de tijd ten volle benut Ik durf de stelling gerust aan dat 80% van kantoormedewerkers enorme lanterfanten zijn die nog geen 80% van hun aanwezigheid productief zijn. Dan laat ik het oeverloos vergaderen nog buiten beschouwing.

Slecht management dus.

Eerlijk? Managers vind ik (in de meeste gevallen) onmisbaar. Overgewaardeerd en overbetaald. Ik denk dat je 80% van de managers kunt schrappen. Geef mij maar goede leiders, oliemannetjes.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ja, vroeg mij dat ook al af. Beetje cafépraat toch, over vergaderen en nog geen 80 procent efficiëntie. Hoe stel je dat vast en waarom stuurt niemand daarop?

In het onderwijs ben ik altijd bezig gebieden af te bakenen. Hier ga ik over, daar ga jij over, hier gaan wij over en daar gaan jullie over. Als je dat helder hebt wordt je vergadercultuur ook al een stuk minder. Maak inzichtelijk waar de besluitvorming echt plaatsvindt.

Ik heb het ooit, lang geleden, meegemaakt dat een groepje docenten begon te vergaderen over welke roostersoftware er gebruikt zou moeten worden. Daar heb ik keihard op ingegrepen: als docent ga je daar dus niet over. Omgekeerd heb ik bestuurders gekend die zich bezig gingen houden met de kleuren van een website. Ik heb die bestuurder letterlijk gezegd dat hij niet op de positie zit waar hij zit vanwege zijn goede smaak. Of jij, beste bestuurder, iets mooi vindt of niet - daar ga jij helemaal niet over.

Daar maak je geen vrienden mee, maar dat boeit mij verder niet. Onderwijs geeft les. Docenten houden zich bezig met curriculum ontwerp, lesgeven en begeleiden van studenten. Ze houden zich niet bezig met het onderwijslogistieke proces: roostering, lokalen, gebouwen, toetsweken, semesters/blokken, etc.

Nou ja, ik kan er een boek over schrijven. Maar resumerend: zodra je kristal helder maakt binnen je organisatie waar de besluitvorming ligt, zul je zien dat al die extra overlegorgaantjes/vergaderingen smelten als sneeuw voor de zon. Niemand doet immers iets met de uitkomst van zo'n overleg daar waar er overleg plaatsvindt zonder besluitvorming.

Dat is een managementstijl wat mij wel past. Gebieden goed afbakenen, rechttoe-rechtaan en structuur. Ik merk wel dat veel mensen dan schrikken. Zo decline ik regelmatig vergaderingen omdat er niet wordt gedaan aan een goed verwachtingsmanagement en niet duidelijk is wat ik kom brengen/halen. Dikke doei!

BerichtGeplaatst: Ma Jan 09, 2023 21:54 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Eerlijk? Managers vind ik (in de meeste gevallen) onmisbaar. Overgewaardeerd en overbetaald. Ik denk dat je 80% van de managers kunt schrappen. Geef mij maar goede leiders, oliemannetjes.

Je eerste zin staat haaks op je vervolgzinnen. Waarschijnlijk bedoel je niet 'onmisbaar' maar 'misbaar'.

Quote:
Zo decline ik regelmatig vergaderingen omdat er niet wordt gedaan aan een goed verwachtingsmanagement en niet duidelijk is wat ik kom brengen/halen. Dikke doei!

Is nodig ook. Ik werk ook regelmatig met opleggers, zeker in stuurgroepen, anders volgen er ellelange inhoudelijke discussies. Die wil je niet. Een stuurgroep krijgt adviezen uit werkgroepen en maakt dan een beslissing welke kant we opgaan.

Als er geen agendapunten of niet op tijd agendapunten worden ingediend, schrap ik ook continu vergaderingen. Vergaderverzoeken zonder duidelijke toelichting weiger ik ook standaard, anders word ik overal bij gevraagd. Er zijn idioten die iets in je agenda schieten met alleen de tekst 'overleg' Laughing

Ik heb ook vaak de neiging om overleggen die ik niet belangrijk vind in de lunch te plannen. Eten moeten we toch, dus dan even samen een broodje, desnoods aan de wandel.

Op die werkwijze krijg je inderdaad ook wel eens kritiek: mensen voelen zich onvoldoende serieus genomen. Dat hoort erbij. Soms staan ze laag op de prioriteitenlijst en ik vind dat niet erg om dat ook te laten weten.

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2023 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Onmisbaar = inderdaad misbaar. En verder 'same thoughts' over vergaderen. Wat mij betreft wordt het beperkt tot een noodzakelijk minimum. En wordt op een gestructureerde wijze vergaderd. Kort en bondig.

BerichtGeplaatst: Di Jan 10, 2023 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

https://www.youtube.com/watch?v=zUbRTEVD60o

Misschien raar, maar veelzeggend is het dat al die VVD-Gay-journalistjes bij al die talkshows bij de NPO
en RTL zwijgen over deze toch grote demonstratie tegen Mark Rutte.

Zelfs de neo- en fake-linksliberale kranten zwijgen als de hel.

Zouden ze dan toch bang zijn... na 14 jaar alles verdraaien en koeieneren dat het volk in opstand komt?

Maart komt eraan.

LET OP:
D66 en de VVD zullen trachten politieke tegenstanders met alle Facistische middelen die beschikbaar zijn
(prive-informatie lekken, valse aantijgingen, lastercampagnes via Eva Jinek, juridische procedures etc.) monddood te maken.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 11, 2023 18:52 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliox schreef:
Pejeka schreef:
Cliox schreef:
Pejeka schreef:

Slecht management dus.

Je vindt managers "onmisbaar" maar toch wil je ze schrappen. Die snap ik even niet.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 16, 2023 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moet inderdaad misbaar zijn. Cliff had het ook al opgemerkt.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Managers zijn (begon al in de jaren '80) werkschuwe luie leugenaars zonder kennis en kunde neergezet om orders uit te voeren
en personeel klein te houden.

Hun profiel en risicoloze achtergrond wijst je de weg naar hun karakterloosheid.

Het zijn merendeel onbetrouwbare rioolratten.

BerichtGeplaatst: Di Feb 07, 2023 15:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Dat zonder kennis en kunde kan ik beamen. Het merendeels zijn wauwelaars.
Kun je niks mee.

BerichtGeplaatst: Wo Feb 08, 2023 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Maar zouden Joost en Cliox willen en kunnen functioneren in een leidinggevende positie?

En zo ja, zouden ze met mensen om kunnen gaan die dezelfde mening over ze hebben als zij nu?

Persoonlijk denk ik dat juist de mening die hier geventileerd wordt een behoorlijke indicatie is dat je niet geschikt ben voor een leidinggevende functie.