Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Stuurt kabinet Rutte NL bewust de afgrond in? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 22, 23, 24
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2023 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Joh, ik wil me daar helemaal niet mee bezighouden. Ik heb een aansluiting via mijn meterkast en ik verwacht dat het energiebedrijf via die aansluiting stroom levert. Dat is hun taak, niet de mijne. Ik wil helemaal niet gaan zitten rekenen hoeveel ik zelf op kan wekken (ik ben geen energiecentrale, daar betaal ik anderen voor). En prima als mijn stroomleverancier dan gedeeltelijk of zomaar geheel uit molens en panelen kan leveren, hoera, maar het zal me jeuken, zolang die stroom er maar is en zolang ik mijn huis niet hoef om te bouwen tot energiecentrale.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2023 19:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
Ik wil helemaal niet gaan zitten rekenen hoeveel ik zelf op kan wekken

Wie rekent er dan? Volgens mij rekent niemand.

Quote:
uit molens en panelen kan leveren, hoera, maar het zal me jeuken

Je kijkt ook niet naar je energieverbruik m.b.t. milieu?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2023 21:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ja, dan leg je het niet goed uit. Je bedoelt salderen is 1 op 1, terugleveren is niet 1 op 1.

Beiden verreken je immers.

Ik denk dat we hetzelfde bedoelen.

Quote:

Dit is niet eens een antwoord op de vraag. Even wakker blijven Royy.

Je pakt er een minor punt uit.

Quote:

Even kijken... valt mee. Ik zit op 5.97 kWh vandaag.

Ja en wat heeft Vlissingen daar precies aan?

BerichtGeplaatst: Do Jan 26, 2023 1:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je pakt er een minor punt uit.

Minor? Jij beweert dat de stroomprijs in de zomer veel lager is dan in de winter. Ik toon alle grafieken sinds 2016 ofzo waaruit dat totaal niet blijkt.

Lijkt me geen minor punt.

Quote:
Ja en wat heeft Vlissingen daar precies aan?

Dat lijkt me vrij duidelijk: ik vervuil niet met kolencentrales bv. Vraag maar eens aan Cliox hoezeer dat soort centrales midden in woonwijken de boel vervuilen. Ik doe daar dus niet aan mee. Of Vlissingen daar iets aan heeft, nee, maar een andere stad in de buurt van een kolencentrale dan wel denk ik. En het milieu over het algemeen is er ook bij gebaat, zeker als iedereen zijn verantwoordelijkheid zou nemen en zonnepanelen op zijn dak zou leggen.

BerichtGeplaatst: Do Jan 26, 2023 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Minor? Jij beweert dat de stroomprijs in de zomer veel lager is dan in de winter. Ik toon alle grafieken sinds 2016 ofzo waaruit dat totaal niet blijkt.

Lijkt me geen minor punt.

Is wel zo. Jouw KwH is in de zomer geen 30ct waard Cliff, toch krijg jij die er voor.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Is wel zo. Jouw KwH is in de zomer geen 30ct waard Cliff, toch krijg jij die er voor.

Dit is herhaling, geen onderbouwing.

Wat je roept blijkt niet uit de cijfers.

Er is ook nauwelijks meer vraag naar stroom in de winter.

In de zomer is er meer zonne-energie, maar in de andere seizoenen meer windenergie.

Aandeel zonne-energie en windenergie is ook nog eens min of meer gelijk.

En hier het rendement van windenergie:

Ofwel: een omgekeerde curve van zonne-energie.

Conclusie Royy:

1. Uit cijfers blijkt nergens dat energie 's zomers duurder is
2. Uit verbruik blijkt nauwelijks dat er in de winter meer verbruikt wordt
3. Uit cijfers blijkt dat er in de winter ongeveer 2 keer zoveel windenergie is als in de zomer
4. Het aandeel windenergie in de energiemix is ook nog eens groter dan het aandeel zonne-energie

Als je iets uit deze cijfers kunt leren is het wel dat we die extra zonne-energie heel erg nodig hebben in de zomer, omdat de windmolens de helft opleveren t.o.v. de winter.

Maar jij zal vast nog een paar keer zonder onderbouwing herhalen dat het niet zo is... of dat het allemaal een 'minor' punt is Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 18:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

In de zomer is er meer zonne-energie, maar in de andere seizoenen meer windenergie.

Ja en wat doet dat met de groothandelsprijs denk je?

Over die groothandelsprijs gesproken... de gasprijs is inmiddels gezakt naar diep onder in de 50 euro, zo'n 30% lager dan dezelfde periode vorig jaar... Moet je nagaan wat dat gaat doen in de zomer, als we gaan vergelijken met een prijs van 350 euro... daling van 85%. Deflatie incoming in 3...2...1...

Zelfs de prutsers bij Eneco durven het niet meer te ontkennen:
"Gelukkig dalen de prijzen op de internationale markt sinds het najaar en dat voordeel berekenen wij door aan onze klanten", aldus hoofd klantzaken Selina Thurer van het energiebedrijf. "Eneco doet dat nu voor de vijfde maand op rij. Gezien de huidige prijsontwikkelingen op de internationale energiemarkten hopen we deze daling ook in de nabije toekomst voort te zetten.""

https://www.nu.nl/economie/6248792/eneco-verlaagt-vanaf-maart-energietarieven-voor-deel-van-klanten.html

Zou me niet verbazen als we de komende weken door de 50 euro zakken richting 40 of lager. Dan zitten we eigenlijk weer op dezelfde groothandelsprijzen als eind 2021.

Was de diesel trouwens al op? Laughing
'

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 19:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Royy schreef:

Nou ja, geen herhaling... gewoon een tegenvraag. Wanneer ga je toegeven Royy?

Quote:
prutsers bij Eneco

Tja, die vermarkting heeft ook niet gebracht wat je gehoopt had. Dus nationaliseren Smile

Quote:
Zou me niet verbazen als we de komende weken door de 50 euro zakken richting 40 of lager. Dan zitten we eigenlijk weer op dezelfde groothandelsprijzen als eind 2021.

Was de diesel trouwens al op?

Het weer is niet te voorspellen hè. Als we dit jaar gewoon een koude winter gehad hadden, zag de situatie er heel anders uit.

Wat betreft de diesel... jouw indicatie om iets te voorspellen zijn toch meestal beleggers?

There is not enough refining capacity in the U.S. or Europe to respond to rising demand, so only demand destruction can save the market.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Traders-Are-Betting-On-A-Diesel-Shortage.html

Lees't maar eens rustig door, ben benieuwd of je nog steeds zo zeker bent dat er geen dieseltekort komt Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 19:54 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Tja, die vermarkting heeft ook niet gebracht wat je gehoopt had. Dus nationaliseren Smile

Nee hoor, de vermarkting biedt juist kansen om dit soort prutsers af te straffen. Allemaal overstappen naar anwb.nl/energie of frankenergie.nl

Quote:

Het weer is niet te voorspellen hè. Als we dit jaar gewoon een koude winter gehad hadden, zag de situatie er heel anders uit.

Valt reuze mee denk ik.

Quote:
Wat betreft de diesel... jouw indicatie om iets te voorspellen zijn toch meestal beleggers?

There is not enough refining capacity in the U.S. or Europe to respond to rising demand, so only demand destruction can save the market.

https://oilprice.com/Energy/Energy-General/Traders-Are-Betting-On-A-Diesel-Shortage.html

Lees't maar eens rustig door, ben benieuwd of je nog steeds zo zeker bent dat er geen dieseltekort komt Rolling Eyes

Dat zijn speculanten, geen beleggers. Compleet andere groep.

Als diesel echt een probleem zou zijn, zou dat nu al in de prijs zitten. Immers als het zo zeker is dat de dieselprijs gaat exploderen, dan koop je nu toch gewoon lekker goedkoop veel diesel in? Dan zou je dus prijsbewegingen krijgen zoals we die met gas hebben gezien afgelopen zomer.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 20:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Royy schreef:
Cliff schreef:
Nou ja, geen herhaling... gewoon een tegenvraag. Wanneer ga je toegeven Royy?

En toen kwam er helemaal geen antwoord meer.

Conclusie: de stroomprijzen wijken 's zomers en 's winters niet af.

Fijn dat we dat dan toch even vaststellen Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jan 27, 2023 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Als diesel echt een probleem zou zijn, zou dat nu al in de prijs zitten. Immers als het zo zeker is dat de dieselprijs gaat exploderen, dan koop je nu toch gewoon lekker goedkoop veel diesel in? Dan zou je dus prijsbewegingen krijgen zoals we die met gas hebben gezien afgelopen zomer.

Ik denk dat je te klein kijkt: alleen naar Nederland. Internationaal waarschuwen veel experts voor een dieseltekort. Leuker kan ik het niet maken.

Ik las trouwens dat de Russische olieboycot pas 5 februari 2023 van kracht wordt, dus dat we er tot heden nauwelijks iets van gemerkt hebben lijkt me verdomd logisch.

BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2023 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Jaja, zeker hetzelfde als met je gastekort Laughing

BerichtGeplaatst: Za Jan 28, 2023 19:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je bent weer ongeduldig als altijd, en bekijkt het ook weer te klein... zoals altijd Laughing

Overigens duik je nog steeds weg voor de zogenaamde dure elektriciteitsprijzen in de winter en de lage prijzen in de zomer. Opgegeven?

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2023 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Overigens duik je nog steeds weg voor de zogenaamde dure elektriciteitsprijzen in de winter en de lage prijzen in de zomer. Opgegeven?

Nee hoor, ik heb daar gewoon gelijk. Jij gebruikt zoals gebruikelijk weer eens de verkeerde cijfers en je snapt de markt niet.

Paar punten:

1. Electriciteitsprijzen zijn gekoppeld aan gasprijzen. Gasprijzen kennen niet heel veel seasonality omdat je gas kunt opslaan. Electriciteit zou in theorie forse seasonality moeten kennen, want opslaan is lastig en duur.

2. Huishoudens verbruiken wel degelijk fors minder electriciteit in de zomer. Dat zie je mooi aan de structuur van het prijsplafond, met een maximaal verbruik in de zomermaanden van nog niet eens de helft van de wintermaanden. https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2022/12/Prijsplafond-stroom.png
Huishoudens zijn echter maar verantwoordelijk voor een relatief klein percentage van het electriciteitsverbruik, dus zie je daar op totaalniveau (jouw plaatje, incl industrie enzo) veel minder van. Echter aan die zonnepaneeltjes van jou heeft de industrie niet zoveel.

3. Kijk je naar het aandeel van zon+wind in het totale energieverbuik/productie in NL, dan stijgt dat van pakweg 20% in de winter naar pakweg 30% in de zomer. 50% meer zon/wind-energie in de zomer dus, m.n. door zonne-energie (windenergie is opvallend stabiel)

4. Jij zit dus in de zomer lekker laagvoltage kwh in het net te pompen, terwijl jouw buurman die helemaal niet nodig heeft en het aanbod van "goedkope" bronnen van energie in de zomer fors hoger is (en steeds hoger wordt).

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2023 12:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
1. Electriciteitsprijzen zijn gekoppeld aan gasprijzen. Gasprijzen kennen niet heel veel seasonality omdat je gas kunt opslaan. Electriciteit zou in theorie forse seasonality moeten kennen, want opslaan is lastig en duur.

'In theorie'... en zelfs dan kun je die theorie niet onderbouwen blijkbaar.

Quote:
2. Huishoudens verbruiken wel degelijk fors minder electriciteit in de zomer.

Simpelweg niet waar. Heb ik al aangetoond. Heeft niets met 'prijzen' te maken, is vrij duidelijk meetbaar aan kWh. Nogmaals dan maar:

Leuker en duidelijker kan ik het niet weergeven Royy.

Quote:
Dat zie je mooi aan de structuur van het prijsplafond, met een maximaal verbruik in de zomermaanden van nog niet eens de helft van de wintermaanden. https://www.energievergelijk.nl/wp-content/uploads/2022/12/Prijsplafond-stroom.png

Dat is niet af te leiden uit deze grafiek. Waar is de context van deze grafiek? Het prijsplafond gaat immers voornamelijk over gasverbruik, wat veruit de hoogste kostenpost is op je afrekening.

Quote:
3. Kijk je naar het aandeel van zon+wind in het totale energieverbuik/productie in NL, dan stijgt dat van pakweg 20% in de winter naar pakweg 30% in de zomer. 50% meer zon/wind-energie in de zomer dus, m.n. door zonne-energie (windenergie is opvallend stabiel)

Bron? Ik heb net aangetoond dat er veel meer windenergie in de winter/herfst/voorjaar is. Wat ook logisch is, gezien het weertype. Daar waar grote temperatuurschommelingen ontstaan krijg je door hoge en lagedrukgebieden veel wind. Die temperatuurschommelingen zijn er in de zomer veel minder.

Overigens ook hier onderbouw je niets met bronnen.

Quote:
Jij zit dus in de zomer lekker laagvoltage kwh in het net te pompen, terwijl jouw buurman die helemaal niet nodig heeft en het aanbod van "goedkope" bronnen van energie in de zomer fors hoger is (en steeds hoger wordt).

'Laagvoltage'? Waar heb je het over. Denk je dat zonnepanelen direct op het net zitten zonder omvormer ofzo? 't Is vrij duidelijk dat je er geen kaas van gegeten hebt Royy. Wat ik teruglever gaat gewoon linea recta naar mijn buurman. Net als Cliox stel ik ook aan jou de vraag: wat gebeurt er dan met die teruggeleverde stroom volgens jou? Van Cliox kreeg ik nooit antwoord... maar het is vrij logisch. Als je in de zomer veel meer zonne-energie zou hebben en mensen leveren massaal terug, dan kun je alle fossiele brandstof stilleggen. Dus geen kolen en gas verstoken in de zomer. Dat je dan in de winter het omgekeerde krijgt klopt, maar je mag die CO2 uitstoot over een jaar wel degelijk tegen elkaar afstrepen.

Qua kosten kan ik best meegaan dat het niet tegen elkaar af te strepen is, maar een energieleverancier rekent geen dagprijzen. De meesten hebben gewoon een jaarcontract en dus hebben ze niets te maken met die flexibele prijzen: ze rekenen één tarief gemiddeld over een jaar door aan de klant. In de zomer maken ze daar dan misschien wat verlies op, in de winter verdienen ze dat weer terug.

Met energiemaatschappijen (miljarden winsten per jaar) hoef je echt geen medelijden te hebben. Als je dat afzet tegen terugleverende particulieren met panelen, dan spreken we misschien over 250 euro per jaar voor een particulier. Sterker nog, de meeste mensen leveren helemaal niet terug: ze leggen precies genoeg panelen om aan hun 3500 kWh per jaar behoefte te voldoen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 29, 2023 14:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

'In theorie'... en zelfs dan kun je die theorie niet onderbouwen blijkbaar.

Er is geen losse electriciteitsmarkt Cliff, de prijs is gekoppeld aan gas.

Quote:

Simpelweg niet waar. Heb ik al aangetoond. Heeft niets met 'prijzen' te maken, is vrij duidelijk meetbaar aan kWh. Nogmaals dan maar:

Leuker en duidelijker kan ik het niet weergeven Royy.

Dit is het totale electricteitsverbruik, inclusief industrie. Je roept dus maar wat. Heb je de tekst eigenlijk wel gelezen?
"We verbruiken niet alleen meer gas in de winter, maar we verbruiken ook drie keer zoveel stroom."

Quote:

Dat is niet af te leiden uit deze grafiek. Waar is de context van deze grafiek? Het prijsplafond gaat immers voornamelijk over gasverbruik, wat veruit de hoogste kostenpost is op je afrekening.

Soms denk ik echt dat je het gewoon niet wilt begrijpen.

Uitgelegd voor dummies dan:

"De 2.900 kWh en 1.200 m3 worden verdeeld over de 365 dagen van het jaar. Je krijgt iedere dag weer een bepaalde nieuwe hoeveelheid kilowattuur stroom en kuub gas die je vanaf dat moment kan gebruiken voor het prijsplafond.

Deze verdeling is gemaakt aan de hand van een standaard verbruiksprofiel van een gemiddeld huishouden. In de winter, als het koud en donker is, verbruik je (veel) meer elektriciteit en gas. Daarom ligt de hoeveelheid kWh en m3 die je kan gebruiken op een winterse dag (veel) hoger dan op een zomerdag. Dan is het immers warmer en langer licht."

Quote:

Bron?

CBS.
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/84575NED

Quote:

'Laagvoltage'? Waar heb je het over. Denk je dat zonnepanelen direct op het net zitten zonder omvormer ofzo? 't Is vrij duidelijk dat je er geen kaas van gegeten hebt Royy. Wat ik teruglever gaat gewoon linea recta naar mijn buurman.

Ja lieve Cliff, laagvoltage (220volt dus), consumentenstroom dus. Denk jij dat de industrie ook op 220volt opereert? Laughing

Quote:
Net als Cliox stel ik ook aan jou de vraag: wat gebeurt er dan met die teruggeleverde stroom volgens jou? Van Cliox kreeg ik nooit antwoord... maar het is vrij logisch. Als je in de zomer veel meer zonne-energie zou hebben en mensen leveren massaal terug, dan kun je alle fossiele brandstof stilleggen. Dus geen kolen en gas verstoken in de zomer.

Kijk eens, je begint het te snappen. Je chargeert wat (afschalen van fossiel is niet zo makkelijk, gezien jij met je zonnepaneeltjes geen fabriek kunt laten draaien, maar t helpt zeker). En wat doet dat met de gemiddelde prijs van electriciteit, als de kostprijs voor het produceren voor consumentenstroom theoretisch zo fors daalt?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2023 12:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Er is geen losse electriciteitsmarkt Cliff, de prijs is gekoppeld aan gas.

Yep, daarom: nationaliseren. Kun je dit loskoppelen.

Quote:
Dit is het totale electricteitsverbruik, inclusief industrie. Je roept dus maar wat. Heb je de tekst eigenlijk wel gelezen?

Ja, en het totale verbruik (dus inclusief industrie) bepaalt vraag en aanbod. En dus prijs.

Daarnaast blijft staan dat windenergie de opbrengst van zonne-energie in de wintermaanden compenseert. Ook dat had ik al aangetoond.

Quote:
Deze verdeling is gemaakt aan de hand van een standaard verbruiksprofiel van een gemiddeld huishouden. In de winter, als het koud en donker is, verbruik je (veel) meer elektriciteit en gas.

Meer gas, maar niet veel meer elektriciteit. Dat heb ik al aangetoond.

Quote:
Daarom ligt de hoeveelheid kWh en m3 die je kan gebruiken op een winterse dag (veel) hoger dan op een zomerdag.

Door het continu over gas te hebben vertroebel je de discussie. JA, gas wordt meer verbruikt in de winter. Gaf ik al aan. Stroom niet. Bovendien is er niet meer of minder stroom in de winter of zomer.

Quote:
Ja lieve Cliff, laagvoltage (220volt dus), consumentenstroom dus. Denk jij dat de industrie ook op 220volt opereert?

Nee, dat denk ik niet. Maar wat is nu de relevantie? Jij schreef dit: Jij zit dus in de zomer lekker laagvoltage kwh in het net te pompen, terwijl jouw buurman die helemaal niet nodig heeft

Ik lever gewoon mijn stroom aan mijn buurman in de zomer, en de energiemaatschappij krijgt het geld van de buurman. Mijn buurman neemt geen 110.000 Volt af hè.

Quote:
Kijk eens, je begint het te snappen. Je chargeert wat (afschalen van fossiel is niet zo makkelijk, gezien jij met je zonnepaneeltjes geen fabriek kunt laten draaien, maar t helpt zeker). En wat doet dat met de gemiddelde prijs van electriciteit, als de kostprijs voor het produceren voor consumentenstroom theoretisch zo fors daalt?

Waarom daalt dat fors?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2023 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Yep, daarom: nationaliseren. Kun je dit loskoppelen.

Daar hoef je niet voor te nationaliseren.

Quote:

Ja, en het totale verbruik (dus inclusief industrie) bepaalt vraag en aanbod. En dus prijs.

Daarnaast blijft staan dat windenergie de opbrengst van zonne-energie in de wintermaanden compenseert. Ook dat had ik al aangetoond.

Hoogvoltage, laagvoltage. Van jouw zonnepaneeltjes kan de industrie niet draaien.

De opbrengst van zon+wind in de zomer is 50% hoger dan in de winter. Had ik al aangetoond.

Quote:
Deze verdeling is gemaakt aan de hand van een standaard verbruiksprofiel van een gemiddeld huishouden. In de winter, als het koud en donker is, verbruik je (veel) meer elektriciteit en gas.

Meer gas, maar niet veel meer elektriciteit. Dat heb ik al aangetoond.

Quote:

Nee, dat denk ik niet. Maar wat is nu de relevantie? Jij schreef dit: Jij zit dus in de zomer lekker laagvoltage kwh in het net te pompen, terwijl jouw buurman die helemaal niet nodig heeft

De relevantie is dat jij het net volpompt met laagvoltage stroom, terwijl het verbruik van dat laagvoltage stroom in de zomermaanden juist fors lager is.

Ik lever gewoon mijn stroom aan mijn buurman in de zomer, en de energiemaatschappij krijgt het geld van de buurman. Mijn buurman neemt geen 110.000 Volt af hè.

Quote:

Waarom daalt dat fors?

Marktwerking he. Beweegt naar de kostprijs toe.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2023 18:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De opbrengst van zon+wind in de zomer is 50% hoger dan in de winter. Had ik al aangetoond.

Hou nou toch op Royy. De opbrengst van windenergie is in de zomer veel lager dan in de rest van het jaar:

Hier, nogmaals dan - notabene vlak bij jou:

Als de opbrengst van windenergie in de zomer hoger is, hoe verklaar je bovenstaande dan? Zit jij in de winter de wieken tegen te houden daar?

Quote:
Hoogvoltage, laagvoltage. Van jouw zonnepaneeltjes kan de industrie niet draaien.

Maar de buurman wel, daar gaat het om.

Quote:
De relevantie is dat jij het net volpompt met laagvoltage stroom, terwijl het verbruik van dat laagvoltage stroom in de zomermaanden juist fors lager is.

Maximaal 3%, gaf ik al aan. Is niet fors.

Maar goed, laten we het eens concreet maken: waarom denk jij dat er zoveel meer stroom door huishoudens wordt verbruikt in de winter? Ben benieuwd.

Quote:
Marktwerking he. Beweegt naar de kostprijs toe.

Je hebt zeker de helft van mijn bijdrage genegeerd. Hoe komt dat?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 30, 2023 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://www.consumind.nl/energie/nieuws/heeft-de-winter-invloed-op-ons-stroomverbruik