Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 279, 280, 281, 282, 283, 284  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Wat ik hier ooit zag waren screenshots van handgeschreven persoonlijke notities.
Natubico schreef:
Van elke topconferentie worden nu eenmaal officiele verslagen gemaakt.

Valt me nu pas op dat Estudiant hier ook weer (voor de zoveelste keer) totaal niet op terug komt.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 11:59 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
Ja leuk geprobeerd, echter... het referendum was niet legitiem.
Gemakshalve verwijs ik naar een eerder geplaatste link met een juridische beschouwing van een internationaal gezaghebbende jurist.
Ghostwriter heb ik die link overigens ook gegeven, maar vooralsnog heb ik niet de overtuiging dat hij de inhoud tot zich genomen heeft.

Da's de mening van 'n juridisch wetenschapper (die in z'n betoog (dat dezerzijds nog slechts vluchtig is bekeken) waarschijnlijk nergens mee in beschouwing neemt dat het Oekraiense regime op 'n illegale manier aan het bewind is gekomen).

Overigens wijst hij wel nog hierop:

"De dubbele standaard die het Westen hanteert, ontgaat Rusland uiteraard niet: als het Westen de afscheiding van een opstandige en gediscrimineerde provincie in de achtertuin van het Westen steunt, na zelfs militair tussenbeide te zijn gekomen, waarom aanvaardt datzelfde Westen dan niet het Russische ingrijpen op de Krim, en de daaropvolgende onafhankelijkheids-verklaring en secessie? Kosovo en de Krim zijn zeker verschillend (zo zijn de in Kosovo gepleegde misdaden goed gedocumenteerd)21 maar het gehanteerde juridische discours is vergelijkbaar. Met andere woorden, door Kosovo te steunen in zijn streven naar externe zelfbeschikking heeft het Westen Rusland munitie verschaft om hetzelfde zelfbeschikkingsdiscours te gebruiken ten aanzien van de Krim".

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:12 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Carlos Ghostwriter schreef:
Ik snap het, en dus komen we hier nooit uit. Dan is het, jij jouw waarheid, ik mijn waarheid en agree to disagree. Geen enkele moeite mee.

estudiant schreef:
Zo is dat, toch maar mooi dat we hier zo ongedwongen onze mening kunnen ventileren zonder bang te hoeven zijn om in een restaurant vergiftigd te worden.

Dat weet je maar niet; best mogelijk dat 't dan gewoon niet zo breeduit of helemaal niet in het nieuws vermeld zou worden.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Estudiant schreef:
Over nazisme gesproken, hoe zit dat eigenlijk met die paradepaardjes van Putin, de zg Wagnergroep?

Ik hoor die geluiden ook. Geen idee eigenlijk, interesseert me ook niet bijster veel. Ik geloof niet dat dit fijne types zijn, en ik geloof ook niet dat Wagner Rusland veel goeds brengt. Maar ze schijnen inderdaad te bestaan en nogal actief te zijn her en der. Vooral voor het vuile werk, off the record, denk ik dan.

Het westen heeft dit soort groepen uiteraard ook, en dat zijn ook geen fijne types.

Echter, waarom Rusland nogal moeite heeft met virulente Rusland haat in Oekraïne, en paramilitaire groeperingen die met swastika vlaggen en portretten van Bandera lopen (de Banderites noemen ze die ook wel), dat spreekt natuurlijk voor zich. Als je weet wat de nazi's hebben uitgevreten in Rusland tenminste.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
Daar ben je toch niet verbaasd over toch? Wij in het westen worden bv beschuldigd van nazisme en satanisme, tja zo gaat dat in oorlogstijd.
Over nazisme gesproken, hoe zit dat eigenlijk met die paradepaardjes van Putin, de zg Wagnergroep? Ik begreep dat de groep is genoemd naar Richard Wagner, de lievelingscomponist van Hitler? De groep zou zijn opgericht door Dimitri Oetkin, een Russische veteraan met sterke nazisympathieën? 

In zekere zin strijden deze laatstgenoemden wel voor 'n zaak die bezien kan worden als van groot belang voor het voortbestaan van het met uitsterving (of zo men wil eliminatie) bedreigde Noord-Europide ras.
Toch noemen ze zich geen Nazi's en dwepen ze ook niet openlijk daarmee, terwijl degenen die in Oekraine, dat half in het gematigde klimaat is gelegen en half in het subtropische, erg vijandig optreden tegen bewoners van dat land die de nationaliteit bezitten van het Noord-Europese Rusland, dat juist wel doen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
estudiant schreef:
Het westen was er zeker niet rouwig om, maar dat is nog weer van een heel andere orde dan een niet legitieme staatsgreep organiseren. Daar zou ik dan wel eens het bewijs van willen zien.

Daar hebben we het uitgebreid over gehad hoor.

Aanleiding voor EURO Maidam was het handelsverdrag tussen EU en Oekraïne.

Eens
Quote:
Dat handelsverdrag kwam niet democratisch tot stand en werd in Nederland massaal afgewezen met een referendum

Niet democratisch? Vanwege het niet opvolgen van de uitslag van een raadgevend referendum???
Dus geen feit, maar een mening.

Quote:
Feit is dat uit polls is gebleken dat de meerderheid van de Oekraïeners niet achter de Maidam protesten stonden

Volgens een opiniepeiling in juni 2013 van Deutsche Welle was 52% van Oost-Oekraïne voorstander van EU-lidmaatschap van Oekraïne. Volgens opiniepeilingen waren, ongeacht de regio waar ze vandaan kwamen, Oekraïense jongeren een groot voorstander van EU-lidmaatschap.
Dus geen feit, maar een mening

Quote:
Feit is dat Janoekovitsj zelf al verkiezingen had uitgeroepen, te houden in 2014, maar dat de Maidamprotesters dat niet wilden

Link??
Vooralsnog houd ik het er op dat Janoekovytsj wetten had aangenomen die bedoeld waren om de protesten te onderdrukken en waarbij het recht op vrije meningsuiting en het recht op vrije vergadering werd ingeperkt

Quote:
Feit is dat bij het afzetten van een president de kamervoorzitter de rol moet overnemen van de president tot de eerste verkiezingen, niet Yatsenuk die een puppet was van de VS (is ook al gebleken uit de cable-leaks van Wikileaks)

Is dat een feit?
Nadat Volodymyr Rybak op 22 februari 2014 aftrad als voorzitter van het Oekraïense parlement (formeel om gezondheidsredenen),werd Toertsjynov door de meerderheid verkozen tot zijn opvolger. Zittend president Janoekovytsj, die op dezelfde dag Kiev had verlaten, werd op 23 februari door het parlement uit zijn functie gezet, waarna Toertsjynov tevens tot waarnemend president van Oekraïne werd gekozen.

Gelezen? Vooralsnog houd ik jouw bewering op onjuist en dus geen feit.
Quote:
Feit is dat bij zo'n interim niet-legitieme president terughoudendheid geboden is, echter het eerste wat deze niet-legitieme president deed was het handelsverdrag met de EU ondertekenen

De interim president ondertekende het politieke deel van de associatieovereenkomst; het economische deel van het verdrag moest na de presidentsverkiezingen in mei 2014 worden ondertekend.
Yatsenuk werd door het parlement aangewezen als nieuwe premier. Niks illegaal aan.
Ook geen feit dus.

Quote:
En dan heb ik het even niet over de EU parlementariërs van Baalen en Verhofstadt en de VS staatssecretaris Nuland die de Maidamprotesters liepen aan te moedigen en vooral steun te betuigen. Of het feit dat er extreem rechtste stoottroepen actief waren onder de Maidam protesters en dat het geweld volledig uit de klauwen liep. Iets waar je als politicus eigenlijk vér van moet blijven.

Ook niets illegaals aan. Maar je mening is duidelijk.

Quote:
Een goede analogie zou zijn als de gele hesjes in Frankrijk zich laten bijstaan door neo-nazi's om het geweld met de Franse politie flink op te drijven, en dat types als Poetin en Kim Jong-un die gele hesjes op de Champs-Élysées lopen aan te moedigen, soep uit delen en steun aan te praten.

Een slechte analogie. Beide dictators zijn president en geen parlementariërs.
Wezenlijk verschil hè??

Quote:
Dat zouden we dan heel normaal moeten vinden en daar zouden we dan bij moeten denken dat Rusland en Noord-Korea geen enkele rol hebben in dat geweld wat losbarst, waarbij de Franse president afgezet wordt en Poetin en Kim Jong-un een nieuwe leider in Frankrijk installeren.

Omdat je analogie mank gaat, slaat dit dus ook nergens op, net zoals dit:
Quote:
En als iemand dan vraagt naar de rol van Rusland en Noord-Korea in dat geheel, deze beantwoorden met 'Daar zou ik dan wel eens het bewijs van willen zien, is zeker XXX propaganda'

Quote:
Lijkt me meer zo'n typisch product van Russische propaganda.

Quote:

Ik citeer zelden hier iets uit het Russische nieuws, terwijl jij hier keer op keer Oekraïense bronnen als 'waarheid' neerzet. Oekraïense bronnen waarvan keer op keer bewezen is dat het volslagen fakenews is wat er gepubliceerd wordt.

Ja, jouw variatie op: Cliff komt met feiten, zijn opponenten daarentegen komen slechts met meningen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:45 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Carlos Ghostwriter schreef:
Estudiant schreef:
Over nazisme gesproken, hoe zit dat eigenlijk met die paradepaardjes van Putin, de zg Wagnergroep?

Ik hoor die geluiden ook. Geen idee eigenlijk, interesseert me ook niet bijster veel. Ik geloof niet dat dit fijne types zijn, en ik geloof ook niet dat Wagner Rusland veel goeds brengt. Maar ze schijnen inderdaad te bestaan en nogal actief te zijn her en der. Vooral voor het vuile werk, off the record, denk ik dan.

Het westen heeft dit soort groepen uiteraard ook, en dat zijn ook geen fijne types.

Echter, waarom Rusland nogal moeite heeft met virulente Rusland haat in Oekraïne, en paramilitaire groeperingen die met swastika vlaggen en portretten van Bandera lopen (de Banderites noemen ze die ook wel), dat spreekt natuurlijk voor zich. Als je weet wat de nazi's hebben uitgevreten in Rusland tenminste.

Ja de verschrikkingen van de nazi's zijn mij welbekend uiteraard.
Maar als je als Putin daar een principieel punt van maakt, dan is die Wagner-inzet ook nogal "bijzonder".

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
"De dubbele standaard die het Westen hanteert, ontgaat Rusland uiteraard niet: als het Westen de afscheiding van een opstandige en gediscrimineerde provincie in de achtertuin van het Westen steunt, na zelfs militair tussenbeide te zijn gekomen, waarom aanvaardt datzelfde Westen dan niet het Russische ingrijpen op de Krim, en de daaropvolgende onafhankelijkheids-verklaring en secessie? Kosovo en de Krim zijn zeker verschillend (zo zijn de in Kosovo gepleegde misdaden goed gedocumenteerd)21 maar het gehanteerde juridische discours is vergelijkbaar. Met andere woorden, door Kosovo te steunen in zijn streven naar externe zelfbeschikking heeft het Westen Rusland munitie verschaft om hetzelfde zelfbeschikkingsdiscours te gebruiken ten aanzien van de Krim".

Exact dit. En over die 'in Kosovo gepleegde misstanden': de ergste misstand die tot het ingrijpen van de NAVO heeft geleid, daarvan is nooit bewezen dat deze bestond. 'Operatie Hoefijzer' klonk heel eng en zou het bewijs moeten zijn voor de Servische etnische zuivering van Kosovo. Later, in het internationale strafhof in Den Haag, zijn tal van rechtszaken tegen misdadigers uit die oorlog gevoerd.

Daarbij bleek dat er voor Operatie Hoefijzer nooit enig bewijs gevonden werd. Het was compleet verzonnen en paste prima in het rijtje 'buisje van Powell' en 'vermoorde couveusebaby's in Qatar'.

De 'bewijzen' die het Westen keer op keer produceert om een aanval op een autonoom land legitiem te maken zijn allemaal.... gefalsificeerd.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 12:58 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Toevallig was er een film op over de Val van Srebrenica afgelopen weekend. Op de Belg (want op de Nederlandse tv zie je maar heel zelden een goede film).

Deze:

Viel niet tegen moet ik zeggen, heb van begin tot eind geboeid zitten kijken. Want dit speelde zich dus allemaal af in mijn jeugd.

En andermaal voelde ik plaatsvervangende schaamte voor hetgeen de Nederlanders daar hebben 'gepresteerd' destijds, ook al lag de schuld voor de val niet bij hen. De vraag is natuurlijk wat er in die film waar is en wat aangedikt of geromantiseerd, maar zo moet het wel ongeveer gegaan zijn geloof ik. Je zag dus op een gegeven noment die Karremans bij Mladic aan tafel zitten, als een bang vogeltje, liet zich volledig overdonderen. Ik denk dat dit wel echt klopt hoor, want die indruk had ik toen ook al. Smile

Maar goed, mocht je die film ergens kunnen bekijken, zeker de moeite waard.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Niet democratisch? Vanwege het niet opvolgen van de uitslag van een raadgevend referendum??? Dus geen feit, maar een mening.

Er is geen democratische beslissing geweest voor het tekenen van het handelsverdrag door Oekraïne. Dat kan ik niet veranderen. Er is ook geen democratische meerderheid geweest in Nederland. Ook dat kan ik niet veranderen. Blijft staan de manier waarop het tot stand kwam, dat was tussen de EU en Oekraïne. Daarbij kwamen steeds over en weer nieuwe eisen op tafel. De EU legde trouwens ook specifieke politieke eisen op tafel, zoals bv. de vrijlating van Timoshenko. Dat zal een nobel doel hebben, maar is wel via een handelsverdrag directe eisen stellen aan interne politieke aangelegenheden.

Cliff schreef:
Feit is dat uit polls is gebleken dat de meerderheid van de Oekraïeners niet achter de Maidam protesten stonden
Estudiant schreef:
Volgens een opiniepeiling in juni 2013 van Deutsche Welle was 52% van Oost-Oekraïne voorstander van EU-lidmaatschap van Oekraïne. Volgens opiniepeilingen waren, ongeacht de regio waar ze vandaan kwamen, Oekraïense jongeren een groot voorstander van EU-lidmaatschap. Dus geen feit, maar een mening

Dit is discussievervalsing. Ik heb het over steun aan Maidam, niet steun aan EU lidmaatschap. Je kunt immers voor EU lidmaatschap zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat je dat via protesten en geweld wilt bereiken. Uit polls is wel degelijk gebleken dat de meerderheid van de Oekraïners niet achter de Maidam protesten staan.

Dus feit, en geen mening. Bovendien iets anders dan wat jij beweert.

Quote:
Vooralsnog houd ik het er op dat Janoekovytsj wetten had aangenomen die bedoeld waren om de protesten te onderdrukken en waarbij het recht op vrije meningsuiting en het recht op vrije vergadering werd ingeperkt

Ja, we kunnen elkaar nu om linkjes gaan vragen... maar dit is zo vaak langsgekomen op Weerwoord dat ik er wel een beetje moe van word. Janoekovitsj was zelfs niet tegen het EU associatieverdrag maar wilde meer voorwaarden en meer onderhandelen voordat dit getekend werd. Die wetten 'ter onderdrukking van protesten' ken ik dan weer niet.

Quote:
Is dat een feit?

Ja. Ik was trouwens nog vergeten: de Oekraïense grondwet eiste ook 3/4 van het parlement als voorstander om een president af te zetten. Ook die grondwettelijk vereiste 3/4 van de stemmen werd niet gehaald.

Quote:
De interim president ondertekende het politieke deel van de associatieovereenkomst; het economische deel van het verdrag moest na de presidentsverkiezingen in mei 2014 worden ondertekend.

Maakt voor het argument niet uit.

Quote:
Yatsenuk werd door het parlement aangewezen als nieuwe premier. Niks illegaal aan. Ook geen feit dus.

Jawel, was ongrondwettelijk. Strikt genomen was Janoekovitsj nog steeds president. Daarbij was het land inmiddels in burgeroorlog en werden politici met geweld bedreigd. Kamerleden werden letterlijk in containers gedumpt (is videomateriaal van). In zo'n klimaat is het bijzonder onredelijk om later te gaan roepen dat het een 'legitiem democratisch besluit' was.

Als Nederland in burgeroorlog is met 2 provincies, 1 provincie kwijt is en kamerleden worden op het binnenhof fysiek bedreigd... spreken we dan nog van 'eerlijke democratische besluitvorming'?

Quote:
Ook niets illegaals aan.

Ik noem dat ook niet illegaal.

Quote:
Een slechte analogie. Beide dictators zijn president en geen parlementariërs. Wezenlijk verschil hè??

Nee, ook parlementariërs en staatssecretarissen van Rusland en Noord Korea zou jij niet accepteren bij het aanmoedigen van gele hesjes in Parijs.

Quote:
Omdat je analogie mank gaat, slaat dit dus ook nergens op, net zoals dit:

Goed ontweken weer. Neem dan parlementariërs van Rusland en Noord Korea. Mag je nu wel inhoudelijk gaan reageren.

Quote:
Ja, jouw variatie op: Cliff komt met feiten, zijn opponenten daarentegen komen slechts met meningen.

Wederom geen inhoudelijke reactie. Het wordt te makkelijk zo Estudiant.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 17:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Dit is discussievervalsing. Ik heb het over steun aan Maidam, niet steun aan EU lidmaatschap. Je kunt immers voor EU lidmaatschap zijn maar dat hoeft niet te betekenen dat je dat via protesten en geweld wilt bereiken.

Waar gingen die Maidamprotesten over? Wel hierover:In november 2013 brak er een golf van grootschalige protesten uit als reactie op het plotselinge besluit van president Janoekovytsj om de associatieovereenkomst tussen de Europese Unie en Oekraïne in heroverweging te nemen,
Dus lijkt mij sterk dat er bij zo'n majeur onderwerp als het EU associatieverdrag plotseling de polls uitwijzen dat een meerderheid van de Oekraïeners niet achter die protesten stonden. Op zijn minst paradoxaal te noemen.
Quote:

Uit polls is wel degelijk gebleken dat de meerderheid van de Oekraïners niet achter de Maidam protesten staan.

Nou, als daarmee de paradox te verklaren is, dan heb je een punt. Dus kom op met die polls.

Quote:
Ja. Ik was trouwens nog vergeten: de Oekraïense grondwet eiste ook 3/4 van het parlement als voorstander om een president af te zetten. Ook die grondwettelijk vereiste 3/4 van de stemmen werd niet gehaald.

Hmmmm
De Russisch-gezinde president Janoekovytsj verloor de meerderheidssteun van het Oekraïense parlement, de Verchovna Rada. Deze zette hem op 22 februari 2014 af en schreef nieuwe verkiezingen uit.

Vooralsnog heb je (nog) geen feit.

Quote:
estudiant
de interim president ondertekende het politieke deel van de associatieovereenkomst; het economische deel van het verdrag moest na de presidentsverkiezingen in mei 2014 worden ondertekend.

Cliff Maakt voor het argument niet uit.

Nou in zoverre dat op het moment dat de interim president tekende het verdrag nog niet rechtsgeldig was en beschouwd moest worden als een voorwaardelijk besluit. Er moest dus nog aan een aantal cruciale voorwaarden voldaan worden.
Dus er was nog niets beslist.

Quote:
Estudiant]Yatsenuk werd door het parlement aangewezen als nieuwe premier. Niks illegaal aan. Ook geen feit dus.

Cliff Jawel, was ongrondwettelijk. Strikt genomen was Janoekovitsj nog steeds president. Daarbij was het land inmiddels in burgeroorlog en werden politici met geweld bedreigd. Kamerleden werden letterlijk in containers gedumpt (is videomateriaal van). In zo'n klimaat is het bijzonder onredelijk om later te gaan roepen dat het een 'legitiem democratisch besluit' was.

Volgens mij - zie boven- was Janoekovitsj legaal afgezet.

Quote:
Als Nederland in burgeroorlog is met 2 provincies, 1 provincie kwijt is en kamerleden worden op het binnenhof fysiek bedreigd... spreken we dan nog van 'eerlijke democratische besluitvorming'?

Hangt ervan af. De meerderheid beslist, dat kan dus nipt zijn en betekenen dat een zeer grote minderheid moet slikken. En dat kan tot protesten en een burgeroorlog leiden, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen democratische besluitvorming heeft plaatsgevonden.

Quote:
estudiant Een slechte analogie. Beide dictators zijn president en geen parlementariërs. Wezenlijk verschil hè??

Cliff Nee, ook parlementariërs en staatssecretarissen van Rusland en Noord Korea zou jij niet accepteren bij het aanmoedigen van gele hesjes in Parijs.

Frankrijk is een democratisch land met vrijheid van meningsuiting voor een ieder die zich op Frans grondgebied bevindt. Dus het mag gewoon. Of ik daar dan een blij gevoel bij krijg is weer wat anders, maar ik heb het simpelweg maar te accepteren en gelukkig maar.

Quote:
estudiant Ja, jouw variatie op: Cliff komt met feiten, zijn opponenten daarentegen komen slechts met meningen.

Cliff Wederom geen inhoudelijke reactie. Het wordt te makkelijk zo Estudiant.

Dat schrijf je nogal vaak eigenlijk. Ik zou het als feitelijk kunnen bestempelen. Vooral dat woordje "wederom" want dat is feitelijk onjuist.
Beetje jammer, want ik kom toch echt wel met onderbouwingen, linken, opvattingen, meningen en soms zelfs met bewijzen. Alleen komen ze niet in jouw kraam te pas.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Estudiant
Wat ik hier ooit zag waren screenshots van handgeschreven persoonlijke notities. Royy maakte daar toen terecht gehakt van omdat zulke krabbels geen enkele status vertegenwoordigen. Ik meen dat jij jurist bent? Dus dan hoef ik dat niet verder uit te leggen hè?

Dus juridisch kreeg west Duitsland vanwege 'niks zeggende krabbels' Oost Duitsland onrechtmatig terug ?
Waarom gaf west Duitsland na dit waardeloze krabbel vlugschrift , oost Duitsland nooit meer terug ?
Een vergelijkbaar waardeloos ‘krabbel Kim' verhaal 180 0 draai wordt dan weer bewijs ?
Quote:
De interim president ondertekende het politieke deel van de associatieovereenkomst; het economische deel van het verdrag moest na de presidentsverkiezingen in mei 2014 worden ondertekend.
Yatsenuk werd door het parlement aangewezen als nieuwe premier. Niks illegaal aan.Ook geen feit dus.

'Politiek' betekent politieke motivatie bedenken om later een ander economische deel 180 0 gedraai ook verteerbaar te maken - gepeupel trapt daar al ruim 500 jaar in - kort gezegd -geen enkele politici is verplicht beloftes echt uit te voeren , grondbasis van politiek.
Uitgezonderd fase 1 Oekraïne nog in de wachtrij AH plofkippen deel II .

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Zo Jan 22, 2023 20:11, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 20:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Even aan de AI gevraagd omdat ik zelf geen zin had om het op te zoeken...

Goh. Wat een hypocrisie toch weer.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 22, 2023 23:40 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
Hangt ervan af. De meerderheid beslist, dat kan dus nipt zijn en betekenen dat een zeer grote minderheid moet slikken. En dat kan tot protesten en een burgeroorlog leiden, maar dat wil niet zeggen dat er dan geen democratische besluitvorming heeft plaatsgevonden.

In deze gaat 't niet over wat in het parlement beslist werd voordat er 'n soort burgeroorlog losbrak, maar om wat daarna beslist werd.

Wanneer 'n gewelddadige menigte bij het parlementsgebouw staat, (volkomen illegaal overigens, want zoiets valt echt niet onder de vrijheid van meningsuiting), dan ligt 't voor de hand dat zich bedreigd ziende of voelende parlementariers voor hun lijfsbehoud stemmen zoals die gewelddadige menigte dat eist.

Daardoor moet alles wat zich sindsdien in dat parlement heeft afgespeeld, inclusief het afzetten van de president, beschouwd worden als juridisch en dus staatsrechtelijk van onwaarde.

(Te vergelijken met de wettelijke nietigheid van 'n civiel contract dat is getekend onder fysieke dwang van de andere partij).

BerichtGeplaatst: Ma Jan 23, 2023 10:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Dus lijkt mij sterk dat er bij zo'n majeur onderwerp als het EU associatieverdrag plotseling de polls uitwijzen dat een meerderheid van de Oekraïeners niet achter die protesten stonden. Op zijn minst paradoxaal te noemen.

Nou, als daarmee de paradox te verklaren is, dan heb je een punt. Dus kom op met die polls.

Prima hoor, is hier al meerdere keren langs geweest maar voor de zoveelste keer dan maar:

Uit de Kiev-post: https://www.kyivpost.com/article/content/ukraine-politics/more-ukrainians-disapprove-of-euromaidan-protests-than-approve-of-it-poll-336461.html
Interfax-Ukraine: https://en.interfax.com.ua/news/general/184540.html

En deze is ook wel interessant daarbij:

At the same time, 45% of those polled fully or partially supported the Ukrainian president’s and the government’s decision to postpone the signature of an association agreement and a free trade area between Ukraine and the European Union, 42% disapproved of it, and 13% are undecided.

Het associatieverdrag met de EU was helemaal niet van tafel, maar werd door Janoekovitsj uitgesteld. In een jaar van verkiezingen had men gewoon democratisch kunnen afrekenen met de president. Wie de meeste baat heeft gehad met het geweld is achteraf wel duidelijk: dat waren wij.

Quote:
De Russisch-gezinde president Janoekovytsj verloor de meerderheidssteun van het Oekraïense parlement, de Verchovna Rada. Deze zette hem op 22 februari 2014 af en schreef nieuwe verkiezingen uit.

En ook dit is een feit, en vele malen langs geweest: https://www.bbc.com/news/world-europe-26304842

'The vote to "remove Viktor Yanukovych from the post of president of Ukraine" was passed by 328 MPs.'

Probleem: het parlement heeft 450 leden. Er waren dus minimaal 338 stemmen nodig voor impeachement van de president. Artikel 111 van de grondwet van Oekraïne beschrijft de procedure van afzetten van de president en het benodigd aantal stemmen: https://www.refworld.org/pdfid/44a280124.pdf

Dus ja, ik heb wel een feit.

Quote:
Nou in zoverre dat op het moment dat de interim president tekende het verdrag nog niet rechtsgeldig was en beschouwd moest worden als een voorwaardelijk besluit. Er moest dus nog aan een aantal cruciale voorwaarden voldaan worden. Dus er was nog niets beslist.

Hiermee stel je eigenlijk dat het niet uitmaakt. Maar voor mij maakt het wel uit: Janoekovitsj was de laatste democratisch president die door heel Oekraïne gekozen was. Al zijn handelingen betreffende het associatieverdrag, ook het uitstel daarvan, was democratisch verantwoord. Hij had het mandaat voor dergelijke beslissingen.

Alles wat na zijn afzetting is gebeurd is democratisch aanvechtbaar: zijn opvolging, de nieuwe verkiezingen, etc. Oekraïne was in burgeroorlog en drie regio's hadden geen stem meer in de leiders die daarna aangewezen of verkozen zijn.

Zeker bij aangewezen leiders die niet volgens de Oekraïense grondwet aan de macht gekomen zijn zou ik niet direct internationale verdragen laten tekenen, paar weken na hun aanstelling.

Quote:
Volgens mij - zie boven- was Janoekovitsj legaal afgezet.

Tja, dat is dus gewoonweg niet zo. Er zijn mensen die beweren dat de grondwet hier een probleem vormde. Ik zie dat probleem niet. Er is om de grondwet heen gewerkt, maar de juridische redenen om dat te doen zijn mijn nooit duidelijk geworden. Ik kan wel wat andere redenen bedenken uiteraard.

Quote:

Het gaat meer om aantoonbaar ongrondwettelijke handelingen en tijdens een klimaat van bedreiging van politici en een actieve burgeroorlog 'democratische' beslissingen nemen.

Sowieso moet je bedenken dat in alles wat in 2014 en later plaatsvond, de Krim, Loehansk en Donetsk geen enkele democratische stem meer hadden. Hun president was ongrondwettelijk afgezet.

Een leuke analogie zou zijn als Wilders president wordt van Nederland. Vervolgens ongrondwettelijk wordt afgezet en dan kijken hoe Limburg reageert (waar dan 80% op Wilders gestemd had in de verkiezingen)

Zouden ze de nieuwe aangewezen/niet verkozen president 'Femke Halsema' zomaar accepteren denk je?

Quote:
Frankrijk is een democratisch land met vrijheid van meningsuiting voor een ieder die zich op Frans grondgebied bevindt. Dus het mag gewoon. Of ik daar dan een blij gevoel bij krijg is weer wat anders, maar ik heb het simpelweg maar te accepteren en gelukkig maar.

Dus jij zou het geen probleem vinden als politici uit Noord-Korea en Rusland de gele hesjes gaan steunen in vrij gewelddadig protesten tegen de Franse regering? En dan niet steunen met geweld, maar met aanmoedigen en roepen dat ze aan hun kant staan?

Ik geloof je niet eerlijk gezegd. Ik denk dat mensen hier verbolgen zouden zijn over dat gedrag en bovendien denk ik dat Frankrijk zou proberen in te grijpen.

Quote:
Dat schrijf je nogal vaak eigenlijk. Ik zou het als feitelijk kunnen bestempelen. Vooral dat woordje "wederom" want dat is feitelijk onjuist.
Beetje jammer, want ik kom toch echt wel met onderbouwingen, linken, opvattingen, meningen en soms zelfs met bewijzen. Alleen komen ze niet in jouw kraam te pas.

Onzin, als jij met feiten komt erken ik die. Bij jou merk ik dat niet echt. Ik heb hierboven nét vrij uitgebreid en feitelijk aangetoond dat de belofte tot het niet uitbreiden van de NAVO b.v. meer is dan handgeschreven notities zoals jij beweerde. Kom je er op terug? Nee. Ik ben ook benieuwd of je nu gaat erkennen dat de meerderheid van de Oekraïners niet achter Maidamprotesten stond. Of dat Janoekovitsj niet afgezet is met het grondwettelijk vereiste aantal stemmen. Want dat zijn echt allemaal feiten.

Welke feiten negeer ik eigenlijk?

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Estudiant
Waar gingen die Maidamprotesten over?

Formeel verzonnen politiek om de wereld te beschermen tegen idioten, agressors,dictators ,wat massaal door alle westerse media wordt nagepagaaid .
De werkelijkheid waarover men natuurlik zwijgt - olie- gekoppeld aan de petrodollar $ , welke Poetin wilde leverenr in Roebels - als de 101e plek met een levensgevaarlijke gek uitgeroepen .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Slecht nieuws, Cliff. Rolling Eyes

https://www.ad.nl/videos/productie/rob-de-wijk-vlissingen-mogelijk-doelwit-russen-351988

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 17:42 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Okay het is een feit.

Quote:
estudiant De Russisch-gezinde president Janoekovytsj verloor de meerderheidssteun van het Oekraïense parlement, de Verchovna Rada. Deze zette hem op 22 februari 2014 af en schreef nieuwe verkiezingen uit.

Cliff En ook dit is een feit, en vele malen langs geweest: https://www.bbc.com/news/world-europe-26304842

'The vote to "remove Viktor Yanukovych from the post of president of Ukraine" was passed by 328 MPs.'

Probleem: het parlement heeft 450 leden. Er waren dus minimaal 338 stemmen nodig voor impeachement van de president. Artikel 111 van de grondwet van Oekraïne beschrijft de procedure van afzetten van de president en het benodigd aantal stemmen: https://www.refworld.org/pdfid/44a280124.pdf

Dus ja, ik heb wel een feit.

Eerst art 108
The President of Ukraine exercises his or her authority until the assumption of office by the newly-elected President of Ukraine.
The authority of the President of Ukraine are early terminated in cases of:
1) resignation

Lastig punt eigenlijk.
Uit https://www.kyivpost.com/post/7028
Turchynov says Yanukovych resigned, then backtracked

Feb. 22, 5:30 p.m. Oleksandr Turchynov, the opposition leader now appointed as parliament speaker and acting prime minister, said that Viktor Yanukovych had agreed to resign as president. But then after consulting with advisers, he disavowed the decision and even a pre-recorded resignation statement. Turchynov said that Yanukovych abandoned his duties and his location is unknown. Therefore, parliament went ahead to impeach him for leaving his post and set early presidential elections at May 25.

In dit geval gaat het om waarheidsvinding. Als Turchynov het gelijk aan zijn kant heeft dan was de procedure van impeachement niet eens nodig geweest.
Juridisch is het dan overigens niet sterk om dan vervolgens alsnog de impeachementprocedure in gang te zetten.
Yanukovych wordt wel verweten zijn post verlaten te hebben door te vluchten en daarmee zijn aftreden in ieder geval de facto te hebben bevestigd.
Ik kom er al googelend (nog) niet echt verder mee.

Quote:
Tja, dat is dus gewoonweg niet zo. Er zijn mensen die beweren dat de grondwet hier een probleem vormde. Ik zie dat probleem niet. Er is om de grondwet heen gewerkt, maar de juridische redenen om dat te doen zijn mijn nooit duidelijk geworden. Ik kan wel wat andere redenen bedenken uiteraard.

Ik ben - zoals ik hierboven al aangaf- ook geïnteresseerd in de juridische onderbouwing hiervan

Quote:
estudiant Frankrijk is een democratisch land met vrijheid van meningsuiting voor een ieder die zich op Frans grondgebied bevindt. Dus het mag gewoon. Of ik daar dan een blij gevoel bij krijg is weer wat anders, maar ik heb het simpelweg maar te accepteren en gelukkig maar.

Cliff Dus jij zou het geen probleem vinden als politici uit Noord-Korea en Rusland de gele hesjes gaan steunen in vrij gewelddadig protesten tegen de Franse regering? En dan niet steunen met geweld, maar met aanmoedigen en roepen dat ze aan hun kant staan?

Ik geloof je niet eerlijk gezegd. Ik denk dat mensen hier verbolgen zouden zijn over dat gedrag en bovendien denk ik dat Frankrijk zou proberen in te grijpen.

Tja, geloof wat je wilt, zou ik zo zeggen. Ik zou me wel ergeren denk ik, maar tegelijkertijd ook realiseren dat democratische principes ook nadelen kent.

Quote:
Onzin, als jij met feiten komt erken ik die. Bij jou merk ik dat niet echt. Ik heb hierboven nét vrij uitgebreid en feitelijk aangetoond dat de belofte tot het niet uitbreiden van de NAVO b.v. meer is dan handgeschreven notities zoals jij beweerde. Kom je er op terug? Nee. Ik ben ook benieuwd of je nu gaat erkennen dat de meerderheid van de Oekraïners niet achter Maidamprotesten stond. Of dat Janoekovitsj niet afgezet is met het grondwettelijk vereiste aantal stemmen. Want dat zijn echt allemaal feiten.

Welke feiten negeer ik eigenlijk?

Wel:
https://weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=639659#639659
Met als woedende reactie
https://weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=639668#639668
Niet echt ruiterlijk toegegeven, zeg maar

Deze hadden we ook nog, wel het geel gearceerde benoemen, maar het net zo belangrijke niet gearceerde negeren
Quote:
[quote="estudiant"]
Quote:
Ook deze geen reactie op gehad:

Och, och, och en alweer een elektriciteitscentrale.
Overigens, heb jij wel het [b]niet geel gearceerde gelezen?? Is iets van een nuancering van jouw boude stelling, toch?[/b] .

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 17:54 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Natubico schreef:
estudiant schreef:

In deze gaat 't niet over wat in het parlement beslist werd voordat er 'n soort burgeroorlog losbrak, maar om wat daarna beslist werd.

Wanneer 'n gewelddadige menigte bij het parlementsgebouw staat, (volkomen illegaal overigens, want zoiets valt echt niet onder de vrijheid van meningsuiting), dan ligt 't voor de hand dat zich bedreigd ziende of voelende parlementariers voor hun lijfsbehoud stemmen zoals die gewelddadige menigte dat eist.

Daardoor moet alles wat zich sindsdien in dat parlement heeft afgespeeld, inclusief het afzetten van de president, beschouwd worden als juridisch en dus staatsrechtelijk van onwaarde.

(Te vergelijken met de wettelijke nietigheid van 'n civiel contract dat is getekend onder fysieke dwang van de andere partij).

Juristerij stopt gewoon wanneer revoluties of oorlogen het heersende politieke systeem omverwerpen.
Het is dan gebruikelijk dat de bestaande grondwet wordt herschreven inclusief alle daaraan ondergeschikte wetten.
In Frankrijk zijn de wetten bijvoorbeeld die golden voor de revolutie ook niet meer van toepassing.
Politiek bepaalt de wetgeving. Zelf een grondwet is dus relatief.

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 19:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
Juristerij stopt gewoon wanneer revoluties of oorlogen het heersende politieke systeem omverwerpen.
Het is dan gebruikelijk dat de bestaande grondwet wordt herschreven inclusief alle daaraan ondergeschikte wetten.
In Frankrijk zijn de wetten bijvoorbeeld die golden voor de revolutie ook niet meer van toepassing.

In Frankrijk waren er destijds voor zover dezerzijds bekend niet 'n aantal provincies die mordicus tegen de revolutie waren en enige tjd later met behulp van het leger uit 'n naburig bevriend land althans in die provincies de legale orde wisten te herstellen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 20:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:

Je loopt een paar pagina's achter Mopper Very Happy

Zie: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=639666#639666

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 20:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Als Turchynov het gelijk aan zijn kant heeft dan was de procedure van impeachement niet eens nodig geweest.

Ach kom nou toch, een louche oppositiepoliticus die iets beweert. Laat die man dan maar eens aantonen dat Janoekovitsj ontslag genomen had. Zelf beweert hij van niet.

Nee, dit is echt onzin.

Quote:
Ik ben - zoals ik hierboven al aangaf- ook geïnteresseerd in de juridische onderbouwing hiervan

Wanneer we puur de feiten pakken, weten we gewoon dat er aantoonbaar niet grondwettelijk gehandeld is. Die 3/4 stemmen die nodig zijn om de president af te zetten, zijn simpelweg niet gehaald.

Vervolgens komen er mensen (zoals jij nu ook doet) die beweren dat er juridische vacuüms waren ontstaan die opgevuld moesten worden. Ik zie die niet. De impeachment procedure was prima beschreven in de Oekraïense grondwet en ik zie niet in waarom deze niet gevolgd kon worden.

Waar ik me vooral over verbaas is de haast waarin alles blijkbaar gedaan moest worden. Wij zitten bij een kabinetsformatie soms maanden met demissionaire politici. Er zijn ook voorbeelden waarbij de president van een land vermoord werd bv. (Olaf Palme is een goed voorbeeld). Ook daar zie je dat de politiek niet tot rare bokkesprongen hoeft te komen om een opvolger te krijgen.

Oekraïne had helemaal geen 'vreemde' grondwet en er ontbraken ook geen artikelen om de situatie weer op de rol te krijgen. Artikel 111 is heel duidelijk.

Quote:
Ik zou me wel ergeren denk ik, maar tegelijkertijd ook realiseren dat democratische principes ook nadelen kent.

Ik trek dat echt in twijfel. Als de democratisch verkozen president in een land verjaagd wordt, met behulp van gewelddadige protesten, en het is ook nog aantoonbaar aangemoedigd door een buitenlandse mogendheid, dan staan wij op onze achterste poten.

Neem de 'beïnvloeding' van de Brexit of VS verkiezingen.

Ik ben ook wel benieuwd hoe de VS zou reageren als de bestorming van het Capitool aangemoedigd zou worden door buitenlandse politici. Ter plaatse hè, in Washington.

Ik denk dat ze die personen zouden arresteren.

Quote:

Prima, bij deze: feitelijk had Chroetsjov dat recht. En Stalin had juridisch het recht om mensen de Goelag in te sturen.

Echter, als ik dan aan jou vraag wat je ervan vindt... blijf je stil. Dat laatste zul je wel veroordelen, dat eerste... nee.

Quote:
Deze hadden we ook nog, wel het geel gearceerde benoemen, maar het net zo belangrijke niet gearceerde negeren

Maar kom dan met een stelling. Wil je zeggen dat die laatste zinnen vergelijkbaar zijn met de situatie in Oekraïne? Dan het alleen elektriciteitscentrales zijn die medische faciliteiten van stroom voorzien? En staat immers duidelijk 'limited to... '

Als jij kunt aantonen dat bepaalde centrales in Oekraïne echt gelimiteerd zijn tot alleen stroomvoorziening van medische faciliteiten, en dat die ook door de Russen aangevallen worden... Maar ik vind dat wel heel ver gezocht.

Maar goed, nu we toch elkaar aanspreken op genegeerde delen...

Kom je terug op:
1. Die bewering van handgeschreven notities over de NAVO uitbreiding
2. Kun je reageren op wat er in Kosovo gebeurde, dat de NAVO bewust doelen aanviel om burgers te ontmoedigen

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 21:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zelensky's handen zelf zijn ook niet helemaal brandschoon, vertelt Boekestijn. "Overal waar openbare aanbestedingen plaatsvinden, is extreem gevoelig voor corruptie. Zelensky was een buitengewoon succesvolle cabaretier en acteur. Hij werd uitgezonden op een zender van een hele rijke oliecharg. Een deel van het geld dat hij verdiende had hij weggesluisd naar Cyprus en Belize."

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/zelensky-ontslaat-leden-van-zijn-kabinet-om-corruptie-dit-is-er-aan-de-hand/

Het is de grootste ontslagronde in de regering-Zelensky sinds het begin van de Russische invasie, bijna een jaar geleden. Zeker vier viceministers, een plaatsvervangende stafchef en nog eens vijf regionale gouverneurs moesten vandaag het veld ruimen vanwege verschillende corruptieschandalen.

https://nos.nl/artikel/2461087-grote-ontslagronde-oekraine-na-corruptieschandalen-instanties-doen-hun-werk

Oekraïense regeringsleden leggen functie neer na pijnlijke beschuldigingen van corruptie
Meerdere leden van de Oekraïense regering en enkele hoge ambtenaren hebben hun functies neergelegd vanwege vermeende corruptie. Hun aftreden komt nadat president Zelensky aankondigde stevig te zullen optreden tegen de meest serieuze beschuldigingen van corruptie sinds het begin van de oorlog.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/oekraiense-regeringsleden-leggen-functie-neer-na-pijnlijke-beschuldigingen-van-corruptie~b5b6b7b7/

Prima land om miljarden steun naar toe te sturen. En hoeveel steun? Nou... https://wnl.tv/2022/09/22/russische-invasie-heeft-oekraine-al-1-biljoen-dollar-gekost/

Dit land is door en door corrupt. Verschilt nauwelijks van Rusland op dit punt.

BerichtGeplaatst: Di Jan 24, 2023 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Je loopt een paar pagina's achter Mopper Very Happy

Zie: https://www.weerwoord.nl/weerwoord/viewtopic.php?p=639666#639666

Ah ja. Het is ook zo veel. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Jan 25, 2023 3:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:

Natubico schreef:
In Frankrijk waren er destijds voor zover dezerzijds bekend niet 'n aantal provincies die mordicus tegen de revolutie waren en enige tjd later met behulp van het leger uit 'n naburig bevriend land althans in die provincies de legale orde wisten te herstellen.

Overigens ging 't in Frankrijk met name ook om het wegwerken van de monarch en dat kan meestal niet op 'n democratische manier.
Die monarch kan namelijk (tenminste in Nl) het in werking treden van elke wet blokkeren door te weigeren er z'n handtekening onder te zetten.
Dus ook 'n wet waarbij de staatsvorm wordt veranderd van monarchie in republiek.
Ga ervan uit dat dit het geval zal zijn in alle monarchieen van heden en verleden.

Maar als 'n democratisch gekozen president zich uit de voeten maakt omdat er ernstige dingen dreigen te gebeuren, dan betekent dat niet dat hij aftreedt en ook niet dat 't nodig is om stante pede 'n nieuwe president aan te stellen.
Alles wat dan maar hoeft te gebeuren is dat ordediensten ervoor zorgen dat de dreiging buiten het gebouw opgeheven wordt.
Daarna komt die president heus wel weer terug.
Maar dat hij er tijdelijk van tussen gaat is heel begrijpelijk en verstandig.
De gedachten gaan in zo'n geval toch alijd even in de richting van wat in Chili gebeurde toen Allende daar president was.