Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Parttime vrouwen dragen niks bij Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 10, 11, 12
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
En was er echt wel een surplus, of hebben ze de premie die je in de AOW pot moest stoppen niet gewoon laag gehouden omdat deze door veel mensen kon worden opgehoest?

Met andere woorden: was AOW wel een spaarpotje? Ik zie graag wat onderbouwing van die bewering Pejeka!

De AOW heeft tot ver in de jaren '90 méér opgebracht aan premie dan dat er nodig was om de lopende AOW-verplichtingen te voldoen. Het surplus vloeide gewoon in de "algemene middelen". Is gewoon terug te zien op de begrotingen uit die jaren.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 16:00 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliox schreef:
10 miljoenste schreef:
emancipatie
[i]verzet tegen de gedachte dat emancipatie inhoudt: een voltijds baan hebben. „Vrouwen moeten werken alsof ze geen kinderen hebben en hun kinderen verzorgen alsof ze geen werk hebben”, zo verwoordt ze haar bezwaar. Wie betaald werk tot het summum van emancipatie maakt, onderwaardeert zorg en huishouden, aldus Meulenbelt, en vergeet naar klassenverschillen te kijken.
De zorg is niet verschoven van vrouwen naar mannen, zoals we hoopten. Maar van vrouwen naar vrouwen.”
Waarom is het passen op de kinderen van anderen wél werk, en op je eigen kinderen níét? Daar zit een gekke tegenstrijdigheid.”

Rare redenatie. Dat zou dan ook opgaan voor poetsen, koken, schilderen, autowassen, autorijden, financiën op orde brengen, ga zo maar even door. Verder is een (ik krijg het woord mijn strot niet uit) 'papadag' een hype op de kantoren en dragen mannen veel meer bij dan voorheen. Dit was vroeger ondenkbaar. Tijden veranderen wat meebrengt dat de taken in een gezin ook anders ingericht worden. Het is logisch dat wanneer mijn vrouw 32-40 uur werkt per week, ik bijdraag in het huishouden en kook. En als wij kinderen hadden zou de zorg ook verdeeld worden.

Het is heel simpel. Stel, de ene partner werkt 40 uur per week, de andere 24 uur per week. Dan heeft de partner die 24 uur per week werkt, dus 16 uur "in te halen" (in het huishouden of anderszins) vóórdat ze quitte staan aan gewerkt aantal uren. In 16 uur kan je heel wat doen in het huishouden.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 21:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
De AOW heeft tot ver in de jaren '90 méér opgebracht aan premie dan dat er nodig was om de lopende AOW-verplichtingen te voldoen. Het surplus vloeide gewoon in de "algemene middelen". Is gewoon terug te zien op de begrotingen uit die jaren.

Ik vroeg niet om herhaling, maar om onderbouwing.

BerichtGeplaatst: Zo Nov 13, 2022 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
Het is heel simpel. Stel, de ene partner werkt 40 uur per week, de andere 24 uur per week. Dan heeft de partner die 24 uur per week werkt, dus 16 uur "in te halen" (in het huishouden of anderszins) vóórdat ze quitte staan aan gewerkt aantal uren. In 16 uur kan je heel wat doen in het huishouden.

Waar ik nog steeds naar zoek: Waarom werken vrouwen zoveel minder, ook als er totaal geen kinderen in het spel zijn? Wie kan me dat uitleggen?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Vandaag kwam het CBS met de loonverschillen tussen mannen en vrouwen. Bij de overheid is dat nu nog 3% en dalende: https://www.cbs.nl/nl-nl/longread/aanvullende-statistische-diensten/2022/monitor-loonverschillen-mannen-en-vrouwen-2020/2-gecorrigeerde-loonverschillen

Waar maken we ons nog druk om? Dit loonverschil is rap aan het afnemen en zit voornamelijk in de oude generatie, waarbij het nog gebruikelijk was dat vrouwen minder werkten en daardoor een loonschaal (ervaringsjaren) achterstand opliepen.

Dit probleem lost zichzelf op. Nu nog zorgen dat de arbeidsparticipatie van vrouwen eens flink omhoog gaat.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En uit het HBO onderzoek:

Jawel, dat zie je goed. Meer vrouwen in de hogere functieschalen 11 en 12. Meer mannen in de lage functieschaal 5, maar daar hoor ik nou nooit over dat er meer vrouwen in de lagere functieschalen moeten. Zou dat met fysieke arbeid te maken hebben?

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 18:45 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
Pejeka schreef:

Ik vroeg niet om herhaling, maar om onderbouwing.

De overheidsbegrotingen uit die jaren zijn vrij opvraagbaar.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 18:50 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
Pejeka schreef:

Waar ik nog steeds naar zoek: Waarom werken vrouwen zoveel minder, ook als er totaal geen kinderen in het spel zijn? Wie kan me dat uitleggen?

Heel simpel: omdat vrouwen denken dat dat hun voorrecht is. Wel willen werken, maar zeker niet fulltime. Want tja, je moet toch ook nog tijd hebben voor je yoga-uurtje en je happinez-moment, en die serie op Netflix, en om even te gaan winkelen en lunchen met een vriendin die óók al niet meer dan 20 uur werkt. De emancipatie heeft bij vrouwen niet het belletje doen rinkelen dat dat betekent: net zo goed als mannen doorwerken, niks middagjes vrij voor leuke dingen.

Het idiote is ook dat als vrouwen pleiten voor gelijkwaardige vertegenwoordiging in mannenberoepen, je ze nooit hoort over het feit dat stratenmaker, dakdekker, rioolreiniger, vuilnisman, enz. nog steeds overwegend mannenberoepen zijn en dat ze ook daar gelijke vertegenwoordiging willen. Blijkbaar is gelijkwaardige vertegenwoordiging alleen belangrijk als je in mantelpakje en op pumps kunt rondlopen, niet voor zwaardere beroepen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 14, 2022 18:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ja, maar wat doe ik daaraan? Als blanke witte man ben ik onmiddellijk verdacht. Het moet eigenlijk van mensen als jij komen, jij behoort ook al tot een minderheidsgroep Laughing

BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2022 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Als iemand in het verleden trouwde gingen man en vrouw een economisch verbond aan.
De vrouw regelde de zaken in het nest. Dus in het huishouden.
De man zorgde daarbuiten voor de voedsel aanvoer, via de jacht.
Dus de vrouw voedde de jongen via haar borsten, en het verzamelen vruchten rond dat nest. Daar was ze ook het geschiktst voor, gezien haar lichaamsbouw
Aan de andere kant ging de man op jacht omdat hij lichamelijk en geestelijk, daar het meest geschikt voor was.
We kunnen als soort wel allerlei bokkensprongen maken. Maar zo heeft de natuur het nu eenmaal beschikt. Dit ondanks het gelijkheidsideaal zoals feministen en verdwaalden ons willen doen geloven.
Persoonlijk ben ik erg blij met de verschillen tussen de seksen. Het maakt onze levens spannender.

BerichtGeplaatst: Do Nov 24, 2022 19:11 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Poendert schreef:
Als iemand in het verleden trouwde gingen man en vrouw een economisch verbond aan.
De vrouw regelde de zaken in het nest. Dus in het huishouden.
De man zorgde daarbuiten voor de voedsel aanvoer, via de jacht.
Dus de vrouw voedde de jongen via haar borsten, en het verzamelen vruchten rond dat nest. Daar was ze ook het geschiktst voor, gezien haar lichaamsbouw
Aan de andere kant ging de man op jacht omdat hij lichamelijk en geestelijk, daar het meest geschikt voor was.
We kunnen als soort wel allerlei bokkensprongen maken. Maar zo heeft de natuur het nu eenmaal beschikt. Dit ondanks het gelijkheidsideaal zoals feministen en verdwaalden ons willen doen geloven.
Persoonlijk ben ik erg blij met de verschillen tussen de seksen. Het maakt onze levens spannender.

In feite klopt het wat je zegt. Probeer een mannetjesmerel maar eens zo ver te krijgen dat hij gaat broeden, terwijl de vrouwtjesmerel het nest bewaakt tegen rovers en voedsel aandraagt en het territorium bewaakt. Veel succes met die training, maar gaat niet werken, want het is niet zoals de natuur in elkaar zit.