Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 11:32 |
|
|
|
Ik was erg onder de indruk van dit schilderij dat een prachtig en krachtig symbool is van de tragedie van WO I.
Het verbeeldt de onvermijdelijke overgang van strijdend naar gevallen soldaat.
Een beroemd werk van de Australische kunstenaar Will Longstaff genaamd Menenpoort om middernacht, ook Geesten van de Menenpoort.
 |
|
_________________ Scribo ergo sum |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 15:20 |
|
|
|
Ik was altijd onder de indruk van water, misschien omdat ik Zeeuw ben. De schilderijen van Ivan Aivazovsky in het Hermitage heb ik behoorlijk lang zitten bekijken. De kracht van het water, de lichtval, de emotie die erin zit.
Dat licht wat door het zeewater komt...
Alsof je in het schilderij zit, maar ik denk dat je ook aan de zee moet wonen om dit te herkennen. De zee ziet er altijd anders uit bij ieder weertype.
Maar hij schilderde ook landschappen:
 |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 17:47 |
|
|
|
Zeker, die wilde wateren roepen onrust bij mij op. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Mei 14, 2022 14:47 |
|
|
|
Ja, onrust. En spanning: hoe loopt dat af?
Tegelijkertijd realiteit, tal van schepen kwamen om in storm of liepen op de klippen. Wat gebeurde er met die mensen... Ook toen al was welvaart als drijfveer voor het ontdekken van nieuwe werelden.
Ik baal er een beetje van dat de ruimte-ontdekking zo lang stil lijkt te liggen. We zijn lang geleden naar de maan geweest, maar dat was het wel zo'n beetje. Naar Mars sturen we nu robotjes en we hebben een nieuwe telescoop. Hopelijk levert dat wat op.
Als je een klein iets bent in een enorme omgeving dan krijg je als mens toch de neiging om die omgeving te onderzoeken, met alle risico van dien. Dat zie ik in die schilderijen terug. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:27 |
|
|
|
Ik ben een groot bewonderaar van de werken van Carel Willink.
De sfeer van bevreemding, het niet kunnen plaatsen in een context, waar het nagenoeg onmogelijke wordt waargemaakt, dat intrigeert mij.
Magisch realisme.
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 12:18 |
|
|
|
? Waar zit de magie in die foto dan? Is gewoon een kameel in iemands tuin. Lijkt me weinig magisch aan.
Ik zal het anders even uitleggen: men nemen een paardentrailer en een oude Volvo stationwagon. Dan gaat men naar iemand die een kameel heeft (en ja, die zijn er genoeg).. haalt die kameel op, zet hem in de tuin en voila.
Dan houd ik meer van dit soort foto's:
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 17:21 |
|
|
|
Tja, leuke foto. Je maakt gewoon vanuit een drone oid een foto van een aantal zebra's en vervolgens laat je de schaduw de illusie creëren.
Niet slecht. Kom maar eens op het idee hè.
Overigens had Willink ook al eens een idee over zebra's, want die zijn er kennelijk genoeg.
Het roept vragen op... is de liggende zebra dood of slapend? En waar komt een dergelijk landschap vandaan en hoe passen de zebra's daarin?
Maar als je meer met zee hebt:
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 17:52 |
|
|
|
Rob Gonsalves Maar Escher was toch beter
Al zitten er ook wel pareltjes bij hoor van Rob:
Mooi! |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 20:42 |
|
|
|
Ja zwart-wit Escher.
Deze perpetuum mobile waterval is geweldig; beetje als sommige discussies op weerwoord
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 10:21 |
|
|
|
Bij de Universiteit Leiden zijn ze de weg goed kwijt geloof ik. Dit schilderij ’sigaarrokende oude mannen’ moet weg omdat er gerookt (!!) wordt. Rechtendecaan Joanna van de Leun en politicologe Elina Zorina als cultuurpolitie; het moet toch ook niet veel gekker meer worden. Ik noem het woke-terreur.
Lijkt mij voer voor de studentenverenigingen in Leiden. Laat ze de tanden daar maar eens even inzetten.
:quality(80)/cdn-kiosk-api.telegraaf.nl/126056a2-6329-11ed-a871-02d1dbdc35d1.jpg) |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 11:15 |
|
|
|
Over wokies, deugers gedrag gesproken.... |
|
Laatst aangepast door Icesurfer op Ma Nov 14, 2022 11:27, in totaal 3 keer bewerkt _________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 11:20 |
|
|
|
Je zult maar een sul zijn en het trots rondbazuinen, strange times. |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 12:41 |
|
|
|
Estudiant twijfelt en dat is m.i. een positieve ontwikkeling.
Ook zijn belangstelling voor het magisch realisme duidt diepte psychologisch gezien,
op conflict tussen zijn rationele selbstdarstellung, rationalistische zin hier op weerwoord en zijn gevoel, widersinn, übersinn.
Op wat hij geleerd heeft en wat het leven hem presenteert, wat hij ervaren heeft, zijn karma.
Tussen lezen en leven is maar een letter verschil. |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 15:25 |
|
|
|
een letter verschil.
lul - lol . |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 17:02 |
|
|
|
zwarte piet - gender equality plans - regenboogzebrapaden - regenboogvlaggen - inclusiviteit - Oekraïense vlaggen - armbandjes in voetbal - sustainable development goals - veganisten - etc. etc.
Continu zijn er mensen die vooral moeten uiten dat ze deugen. Vanuit de overheid moet dat ook continu benadrukt worden, een neutrale houding vanuit de overheid is niet meer te verwachten. Op de universiteit heb ik te maken met zo'n beetje alles van de bovenstaande.... en dit soort dingen waar jij mee aankomt: sigarenrokende mannen die niet meer afgebeeld mogen worden.
Het hele HBO/WO hangt inmiddels aan elkaar van deugdstandpunten. Ik ga je een voorbeeld geven van een maand geleden: de managers van de economische opleidingen moesten hun jaarplannen presenteren op de Universiteitbrede managementdag. Het ging toevallig om 5 mannen die, speciaal voor deze gelegenheid, allemaal een spijkerbroek, een wit overhemd en een rode das droegen. Dat hadden ze afgesproken met elkaar als 'gimmick' omdat er veel presentaties waren die dag.
Tijdens de dag worden ze aangesproken door de vrouwelijke HR manager die even kwijt wilde dat dit geen inclusief signaal was: de witte overhemden en rode stropdassen creëerden afstand, mensen zouden zich buitengesloten kunnen voelen. Ze vond dat deze mannen bewust moesten zijn van dat signaal.
Dit zijn geen uitzonderingen hè... dit is woke-over-the-top en het is in onderwijs en overheid inmiddels tot alle haarvaten doorgedrongen. Wil je subsidie? Dan moet je een Gender Equality Plan hebben. Al vraag je subsidie aan voor onderzoek naar zeewater. En dan die druk op de Sustainable Development Goals: je moet ze als onderwijs omarmen. Je moet er vanalles mee doen, het moet in je strategisch beleidsplan terugkomen.
Ik pak echt een willekeurig voorbeeld... https://www.inholland.nl/media/rsxjwaa2/hogeschool-inholland-stragisch-plan-2022-2027.pdf
Kijk eens goed naar de foto's. Kijk eens goed naar de missie en visie. Over alles is bewust het wokesausje gegooid. Iemand met een hoofddoekje op de voorpagina, want die moeten niet buitengesloten voelen. Iemand met een kleurtje op de volgende foto, want we zijn voor alle huidskleuren.
Onze missie
Wij leiden zelfstandig denkende
professionals op en ontwikkelen
praktijkgerichte kennis om een
betekenisvolle bijdrage te leveren
aan de inclusieve wereld van
morgen.
Inclusief - iedereen hoort erbij
Inholland is een toegankelijke hogeschool
waar kansengelijkheid voor alle studenten en
medewerkers het uitgangspunt is. Diversiteit
benutten we om mooiere, veelzijdigere en
betere oplossingen te ontwikkelen voor
vraagstukken uit de maatschappij. Diversiteit
geldt hierbij als kracht en we benutten ieders
talent, kwaliteit en perspectief om tot betere
resultaten te komen.
En wat denk je hiervan?
Het ‘Queertet’ als resultaat
van design thinking
Toska van der Heiden (23) - student Leisure &
Event Management
“Design thinking klinkt ingewikkelder dan het is.
Het komt het erop neer dat je in vier stappen een
project vormgeeft en uitvoert: discover, design,
develop and deliver. Het idee is dat je gaandeweg
een oplossing vindt voor een relevant probleem.
Gedurende je onderzoek stel je jouw werkwijze bij.
Voor mij een totaal nieuwe manier van leren.
Onze projectgroep was heel divers met
verschillende culturele achtergronden, opleiding
en seksuele voorkeur. We hadden allemaal
belangstelling voor sociale thema’s als inclusie,
mentaal welzijn, internationaliteit of eenzaamheid.
Dat hebben we gecombineerd tot de doelgroep
‘queer-inclusie’. We besloten te onderzoeken hoe
we de mentale gezondheid van queer mensen op
een positieve manier konden beïnvloeden.
Voor het afsluitende event ontwierpen we ook nog
een ‘Queertet’, een kwartet om gesprekken over
queer mee aan te wakkeren. Het spel heeft zestig
kaartjes, elk met een andere beschrijving type
gender en/of seksuele voorkeur. Variërend van pan
sexual tot androgyn. Met het maken ervan heb ik
me enorm veel stress op de hals gehaald. Vooral
het zoeken naar geschikte plaatjes was veel werk.
Maar we hebben vet veel leuke reacties gehad!
Met daarnaast de foto van een persoon waarvan je alleen aan de naam kan zien welk geslacht deze persoon heeft.
Dit zijn geen losse flodders hè, dit is een strategisch beleidsplan van één van de grootste hogescholen uit de Randstad. En zo zitten ze allemaal, zonder uitzondering, in elkaar.
Ik heb ooit gedacht dat het onderwijs zich vooral bezig moest houden met het overdragen van kennis, niet met het overdragen van meningen. Goed onderwijs draagt kennis over waardoor je de student zijn/haar eigen mening laat vormen.
Dat punt zijn we echt al lang voorbij. We zijn alleen nog meningen aan het vormen, en woke is daarin de regel. Daarom denken die fucking snowflakes ook om iets te moeten vinden van een schilderij waar rokende mannen in pak op staan....
Je kunt het ook in een historische context bekijken: zo'n schilderij kan je er prima aan herinneren dat het vroeger anders was en dat we ons, als mens en samenleving, ontwikkeld hebben in een bepaalde richting. De discussie of het de goede richting is mag daarbij altijd gevoerd worden. Maar de cancelcultuur wil alles wat niet bevalt weg hebben en een discussie niet voeren. Censuur is belangrijker.
Dat laatste proef ik dus ook bij jou, je weet waarom. Informatie als wapen bestempelen en onder het mom van 'dat is gevaarlijk' de informatie weghouden van mensen.
Dát vind ik pas gevaarlijk. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 14, 2022 17:36 |
|
|
|
estudiant schreef: | Een heel epistel vol frustratie en dat adresseer je aan mij? Prima joh, dan ben je dat maar weer kwijt ..... |
Ja, je vroeg er toch echt specifiek naar.
Quote: | Kennelijk zit je irritatie bij censuur en jouw veronderstelling dat ik voor censuur zou zijn? Ik ben tegen censuur voor zover je dat nog niet wist. |
Naar mijn mening ben je dat niet, en wel hierom:
Quote: | Maar ik ben er wel tegen dat informatie als wapen wordt ingezet in oorlogstijd met het kennelijke doel de samenleving te ontwrichten hetgeen zeer in het voordeel van de vijand is. Militair principe en in oorlogstijd een duidelijk ook uit te leggen principe. In oorlogstijd moet je er nu eenmaal van uitgaan dat de vijand je wil vernietigen anders ben je buitengewoon naïef. |
Waarmee je precies bevestigt wat ik zei:
Cliff schreef: | Dat laatste proef ik dus ook bij jou, je weet waarom. Informatie als wapen bestempelen en onder het mom van 'dat is gevaarlijk' de informatie weghouden van mensen.
Dát vind ik pas gevaarlijk. |
Waarvan akte. |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Kunst en Literair