Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 37, 38, 39
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2022 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Alfa Romeo heeft geen eigen motor, dat is dezelfde motor als bij Haas en Ferrari. Er verlaat dus misschien wel een merk, maar geen leverancier. En voordat je nu iets gaat roepen: toen ik zei dat Aston Martin de F1 in ging, riep jij direct dat ze een Mercedes motor hadden en dus geen nieuw merk waren in de F1.

De onderliggende discussie was fabrikanten die toetreden tot de F1. Zo was je euforisch over de komst van AM en AR. Nu AR de F1 verlaat zou het geen naam mogen hebben? Bijzonder maar prima verder.

Ik zie de F1 nog niet uitdijen. Er vindt hooguit een wisseling van de wacht plaats. De komst van een nieuwe motorleverancier vind ik dan wel weer een positieve ontwikkeling.

Quote:
Dus volgens diezelfde logica verdwijnt er dan ook geen merk als Alfa Romeo.

Alfa Romeo verdwijnt wel als merknaam wat ik betreur. Het is toch een naam die van begin af aan verbonden zit aan de F1. Ik verwacht dat Audi het vertrek van Alfa Romeo gaat opvullen bij Sauber. Een wisseling van de wacht dus.

Quote:
Nope. Iedereen heeft kunnen zien dat het gisteren niet ging tussen Ferrari en Red Bull, maar tussen Mercedes en Red Bull. En jij maar volhouden dat ze het derde team zijn terwijl Mercedes inmiddels zo hard op Ferrari inloopt dat ze al bijna gelijk staan in het constructors klassement.

Wederom een mispeer van je, sorry, 't is niet anders.

Iedereen wist dat Mercedes het goed zou doen op Zandvoort. En dat is nu net het probleem; de auto functioneert slechts op bepaalde type racebanen waardoor je een fluctuerende prestatie/resultaat krijgt. De truc is om een auto neer te zetten die allround competitief is. En daar schort het aan bij Mercedes. Ik las recent dat Mercedes de focus heeft verlegd naar 2023 dus zelfs weten zij ook dat Ferrari inhalen een utopie is.

Er liggen andere factoren ten grondslag aan het feit dat Mercedes inloopt op Ferrari in punten. Ferrari blundert er race na race op los. Het is een Italiaanse spaghetti bij Ferrari. Voor Ferrari is het begrip collectief falen uitgevonden lijkt wel. De Italianen hebben by far de snelste auto maar kunnen het niet samenbrengen waardoor het momentum uitblijft. Ik verwacht dat Ferrari de boel wel weer op de rit krijgt, zeker wanneer zij de focus verleggen van Red Bull naar Mercedes. Ze hebben voldoende overspeed om Mercedes de baas te kunnen en de 2e plaats in het kampioenschap veilig te stellen.

Quote:
Eens. Maar goed, vlak de Nederlanders ook niet uit. Afgelopen weekend gooiden ze rookbommen op het circuit tijdens dat de coureurs reden. Dan ben je echt het ticket niet waard.

Ach, weet je, dat is boerenlomp gedrag. De fakkelgooier is eruit gemieterd, prima joh. Het gedrag van Engelse racefans gaat veel verder dan dat. Het is niet alleen Max continue uitjouwen en schofferen, teamleden worden bedreigd op de sociale media en moeten hun account offline halen. Ook slingert het Engels tuig voortdurend complotten de lucht in. Alpha Tauri heeft er zelfs een officieel persbericht aan moeten wijden om beschuldigingen van zich te werpen. Walgelijk gedrag van de Engselsen die zich wel heel erg laten kennen nu.

Quote:
Maar ook gisteren weer bij de post-show van Sky F1. Ze zeiden letterlijk iets als 'a flashback to the horrible end of Abu Dhabi'. Wat nou 'horrible end'. In vele delen van de wereld stonden ze werkelijk op de banken te juichen, niet alleen in Nederland. Ze zijn die Hamilton daar ook spuugzat.

Daarom kijk ik niet naar Sky.

Quote:
Bovendien was Max ook vorig jaar gewoon beter. Zonder bowling Bottas was het bv. al veel eerder klaar geweest.

Niet alleen bowling Bottas, ook bowling Russell en de klapband van Max. En heel eerlijk, Lewis had tijdens de race van Silverstone de zwarte vlag moeten krijgen. Iemand in Copse Corner eraf rijden is de heftigste contact wat ik in 30+ jaar gezien heb. Kort daarna was er zoveel beeldmateriaal beschikbaar dat Lewis ook achteraf nog bestraft had moeten worden. Lewis daar zo mee laten wegkomen vind ik de grootste blunder van de FIA na het schorsen van Ayrton Senna na de Grand Prix van Japan in 1989. Maar daar hoor ik de Engelsen niet over…

Quote:
Het was niet bekend dat Maz en Leclerc achteraan gingen starten toen ik mijn post plaatste. Althans niet aan deze kant, maar ik denk misschien wel sowieso niet.

Dan kan ik niet anders dan concluderen dat je de autosport onvoldoende volgt. Dat Max en Charles achteraan zouden starten was donderdag al bekend gemaakt.

Quote:
En hoe kun je roepen dat P5 het hoogst haalbare was als ze P4 scoorden? Weer mis. Bovendien scoorden ze P4 met één auto. Lewis lag tweede toen hij met Alonso in aanraking kwam.

In potentie was de auto goed voor P5. Rijders eindigen wel vaker hoger dan dat hun materiaal snel is Cliff. Leclerc had gewoon een klote race. Een motorwissel waardoor hij achteraan moest starten. De tearoff van Stroll in de remmerij. Sensoren stuk. Een strategiefout van het team. Hij heeft zijn materiaal niet ten volle kunnen benutten en daar profiteren anderen van.

Quote:
Ook gisteren zag je weer dat het Mercedes was wat de strijd aanging met Red Bull. Waar was Ferrari joh? Op geen enkel moment ook maar enige dreiging.

Ik heb Leclerc toch echt voorbij aan Hamilton zien gaan. En voor Hamilton zien finishen. Dat de pitcrew van Ferrari de pitstop van Sainz verkloot maakt de Mercedes niet sneller. Als Mercedes mee kon met de racepace van Ferrari zouden zij kunnen vasthouden aan de initiële strategie en geen afwijkende strategie hoeven uitvoeren. Alleen dat projecteert dat Mercedes achterloopt in snelheid. Mercedes heeft een gok genomen in de strategie die verdomd goed is uitgepakt. Een geluk voor Mercedes dat de harde band het stukken beter deed dan Pirelli aanvankelijk aangaf…! En dat Checo loopt te harken. You win some, you lose some.

Mercedes doet het prima. Ieder punt dat Ferrari en Red Bull laten liggen, pikken zij op.
Je hoeft er alleen maar te zijn en geen fouten te maken. De stand in het WK geeft echter een geflatteerd beeld van de racepace van Mercedes.

Quote:

Ook na de introductie van de budgetcap bleef je benadrukken dat er geen nieuwe merken gingen toetreden. HIerboven nog een hele tirade dat het allemaal maar nep was van de Volkswagengroep. Ik moest er zelfs om lachten dat het je zo bezig hield.

Het is niet nep, Volkswagengroep kondigt al meer dan 10 jaar hun entree aan. Nogal wiedes dat je op dan denkt, het zal wel, ik wacht wel af. Dat de kans nu groter was dan voorheen was ik mij wel van bewust. En vergeet niet dat het nog een paar jaar duurt hé. Ze zijn er nog niet. Een crisis kan zomaar zorgen voor andere inzichten.

Quote:

Honda is niet weg: https://nl.motorsport.com/f1/news/wat-betekent-verlengde-f1-deal-honda-precies-voor-red-bull-racing-helmut-marko/10349241/ en komt misschien zelfs volledig terug: https://www.formula1.com/en/latest/article.honda-not-closing-door-on-f1-return-as-they-watch-2026-engine-discussions.4zUUqUnWwskvSFuz7qw1YI.html

Alfa Romeo maakt geen motoren, er gaat echt niets verloren als het zoveelste team met een ferrari motor weg gaat. Maar als Audi daarvoor terugkomt... dat maakt pas verschil. Ook Aston Martin kan de F1 rustig verlaten en dat levert geen verlies op aan een motor.

Honda is wel weg. Er staat geen Honda meer op de auto of de raceoverall van de rijders. Honda doet voor Red Bull wat Ilmor voor Mercedes heeft gedaan. We roepen toch ook niet dat Ilmor een motorleverancier is? Ik denk dat het grootste gros Ilmor niet eens kent.

Quote:
Overigens geef ik je wel gelijk voor Porsche en Red Bull. Waarom zou Red Bull dat in vredesnaam nog doen? Het lijkt erop dat ze op dit moment de beste motor hebben. Na een slechte start hebben ze nu zelden motorische problemen. Op het rechte stuk rijden ze iedereen voorbij. Wat Max liet zien in Spa stond gelijk aan Hamiltons raketmotor vorig jaar op Interlagos: ieder recht stuk moest er een auto aan geloven.

Waarom zou Red Bull in vredesnaam nu van motor gaan wisselen, en dan met een team wat nauwelijks F1 ervaring heeft? Laat Porsche het lekker proberen met Haas, Williams, Aston Martin, Alfa Tauri of andere midfield teams. Misschien McLaren nog.

Ik zou als Red Bull echt geen interesse hebben op dit moment. Maar goed, het speelt pas in 2026. Als Red Bull Powertrains het niet bij kan houden de komende jaren, dan zou het alsnog kunnen.

Het lijkt erop dat de onderhandelingen tussen Porsche en Red Bull zijn stukgelopen. Het toetreden van Porsche is een droomscenario dat al jaren op de plank ligt. Begin dit jaar werd de samenwerking als feit gepresenteerd. Zoals het nu uitziet blijft een samenwerking uit.

Het voornemen van Honda om terug te keren doet mijn wenkbrauwen fronzen. Het is al jaren een komen en gaan van de Japanners en ze doen niet aan langetermijncontracten. Ik vond het teleurstellend toen zij aankondigden dat zij de F1 opnieuw zouden verlaten terwijl het juist goed begon te gaan en successen zich aandienden. Eindelijk resultaat na investeren.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2022 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Carlos Ghostwriter schreef:
This comment didn't age well..
Maar ok, feitelijk heb je (nog steeds) gelijk. Smile

't Is in ieder geval duidelijk dat Cliox liegt, iets wat hij in een ander discussie nogal hard ontkent. En hij lijkt er ook nogal een probleem van te maken als je hem een leugenaar noemt, terwijl dit voorbeeld de meest evidente leugen is die zo'n beetje geplaatst is.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 07, 2022 11:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik zie de F1 nog niet uitdijen.

De F1 doet het op alle fronten prima. Meer fans, meer motorfabrikanten, meer interesse van andere automerken. Ze kijken echt wel naar de F1. Velen hebben zich om twee redenen teruggetrokken uit de F1: te duur en te vervuilend.

Beide zaken zijn aangepakt door de FIA en hierdoor zie je nieuwe fabrikanten als Audi toetreden en anderen kijken geïnteresseerd toe. Er zijn geruchten over de terugkeer van Porsche, Ford en BMW.

Quote:
Alfa Romeo verdwijnt wel als merknaam wat ik betreur.

Ik heb dat niet. Alfa Romeo bouwt vooral mooie auto's qua design. Kwalitatief zijn ze altijd ondermaats. Als sportauto merk doen ze ook niet echt mee. Ze zaten niet op hun plek in F1. Het team wat ze eventueel zouden kunnen ondersteunen is (modemerk) Alfa Tauri. Eyecandy.

Ik ga ook niet vergeten dat Michael Schumacher rondreed in een Fiat F1. Ferrari=Fiat=Alfa Romeo=Lancia=Maserati.

Hetzelfde heb ik met Opel, ooit een degelijk Duits merk - nu gewoon Franse rommel. Heel droevig.

Quote:
Iedereen wist dat Mercedes het goed zou doen op Zandvoort

Ja joh, vooral jij - achteraf. Een paar dagen na iedere grandprix rolt de wijsheid uit je pen... om vervolgens de plank keihard mis te slaan bij de komende GP.

Quote:
Ik las recent dat Mercedes de focus heeft verlegd naar 2023 dus zelfs weten zij ook dat Ferrari inhalen een utopie is.

We zullen het zien. Monza is een hoge snelheid circuit. Dan zou Mercedes daar niet goed moeten presteren, toch? Tegenovergestelde van Zandvoort. Ik ben benieuwd of Mercedes en Ferrari gaan vechten om podiumplaatsen. En ik ben ook benieuwd wie er tweede gaat eindigen in het constructeurskampioenschap.

Quote:
Er liggen andere factoren ten grondslag aan het feit dat Mercedes inloopt op Ferrari in punten. Ferrari blundert er race na race op los. Het is een Italiaanse spaghetti bij Ferrari. Voor Ferrari is het begrip collectief falen uitgevonden lijkt wel. De Italianen hebben by far de snelste auto maar kunnen het niet samenbrengen waardoor het momentum uitblijft. Ik verwacht dat Ferrari de boel wel weer op de rit krijgt, zeker wanneer zij de focus verleggen van Red Bull naar Mercedes. Ze hebben voldoende overspeed om Mercedes de baas te kunnen en de 2e plaats in het kampioenschap veilig te stellen.

We zullen het zien. Maar ook dit heb ik letterlijk voorspeld aan het begin van het seizoen:

Cliff, 27 maart, schreef:
Ferrari houdt dit nooit vol. Leer mij Italianen kennen. Er gaat altijd iets mis onder druk en ik denk sowieso dat ze de doortonwikkelingen van andere teams niet gaan bijhouden. Ik zie nu dat de lampen van Leclerc niet werken. Tja, elektrische installaties op een Italiaanse auto - altijd een pijnpunt. Maar ik denk dat er ook nog wel een paar verkeerde pitstops ook een rol gaan spelen.

Fucking Touché.

Quote:
Dan kan ik niet anders dan concluderen dat je de autosport onvoldoende volgt. Dat Max en Charles achteraan zouden starten was donderdag al bekend gemaakt.

Klopt, ik heb er nog een baan bij. En bovendien doe ik NIETS met social media. Dus ik pak het nieuws op wanneer ik daar tijd voor heb. Ik denk dat ik pas zaterdagochtend tot mij kreeg dat er gridstraffen waren, na mijn kopje koffie en ontbijt.

Vrije trainingen kijk ik ook niet live, ik snap niet dat mensen dat doen/er tijd voor hebben.

Quote:
Leclerc had gewoon een klote race. Een motorwissel waardoor hij achteraan moest starten. De tearoff van Stroll in de remmerij. Sensoren stuk. Een strategiefout van het team. Hij heeft zijn materiaal niet ten volle kunnen benutten en daar profiteren anderen van.

Kan wel zijn, maar Leclerc maakt zelf ook fouten. Als hij voorop had gereden was hij er misschien onder druk weer ergens afgevlogen.

Quote:
Ik heb Leclerc toch echt voorbij aan Hamilton zien gaan. En voor Hamilton zien finishen.

Ja, na wat Safety Car gedoe ja. Tot het Tsunoda incident was duidelijk dat Max op 3 stops zat en Mercedes op 2 stops. Hamilton hengelde Max naar binnen. Uiteindelijk reed hij op 12 seconden van Max bij het Tsunoda incident in ronde 44. Als je op 12 seconden van de leider rijdt die nog wél naar binnen moet en jij op P2 en je hoeft niet meer naar binnen, dan sta je er vrij goed voor. Bovendien deed de harde band onder de Mercedes het prima: de rondetijden waren veel sneller dan Red Bull.

Horner riep dat Max een pitstop had kunnen maken naar soft en Hamilton had kunnen inhalen. Ik denk dat hij daar wel gelijk in had, maar het was wél een echt gevecht geweest tussen Max en Lewis.

De twee safety cars gooiden de hele race door de war. Dat is geen probleem, dat gebeurt vaak bij F1. Maar ze kwamen Max wel erg goed uit: twee extra pitstops met minimaal tijdverlies. Vooral die tweede was eigenlijk gewoon een herhaling van AbuDhabi vorig jaar: Lewis op kop met minder goede banden, Max daarachter met een verse rode band. Dan ben je echt gezien.

Quote:
Dat de pitcrew van Ferrari de pitstop van Sainz verkloot maakt de Mercedes niet sneller.

Dat klopt wel, maar dat Ferrari na 75 jaar F1 nog steeds niet doorheeft dat een auto 4 wielen heeft ipv 3 wielen is onvergeeflijk. Je kan een rocketship neerzetten met een Ferrarilogo, maar als je dit soort fouten maakt maakt het geen fuck uit. Dan doe je gewoon niet meer mee.

Quote:
En dat Checo loopt te harken.

Ja, die valt wel door de mand nu. Of is Max gewoon wederom zo verschrikkelijk goed dat hij iedere teamgenoot diskwalificeert. Vraag me af of er andere teams zijn waar het verschil zo groot is. Zelfs bij Stroll/Vettel of Alonso/Ocon zie ik die verschillen niet, terwijl Vettel en Alonso écht wel wat op hun naam hebben staan.

Ook Lewis/Russell laat niet dat verschil zien wat je zou verwachten van een zevenvoudige kampioen. Ze Max in een team tegenover wie dan ook, en het verschil is in de kwalificatie al snel een halve seconde en in de race een vrije pitstop. Ongekend.

Quote:
Het voornemen van Honda om terug te keren doet mijn wenkbrauwen fronzen. Het is al jaren een komen en gaan van de Japanners en ze doen niet aan langetermijncontracten. Ik vond het teleurstellend toen zij aankondigden dat zij de F1 opnieuw zouden verlaten terwijl het juist goed begon te gaan en successen zich aandienden. Eindelijk resultaat na investeren.

Ik heb wel eens begrepen dat Honda, Kawasaki, Suzuki etc. zich willen richten op racemotoren. Daar zijn ze natuurlijk ook groot. Als de strijd daar enorm is (ik volg dat niet, ik heb een hekel aan motoren) dan kan ik me voorstellen dat het budgettair niet haalbaar is om je op twee race-sporten te richten.

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 15:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
De F1 doet het op alle fronten prima. Meer fans, meer motorfabrikanten, meer interesse van andere automerken. Ze kijken echt wel naar de F1. Velen hebben zich om twee redenen teruggetrokken uit de F1: te duur en te vervuilend.

Beide zaken zijn aangepakt door de FIA en hierdoor zie je nieuwe fabrikanten als Audi toetreden en anderen kijken geïnteresseerd toe. Er zijn geruchten over de terugkeer van Porsche, Ford en BMW.

Het aantal motorleveranciers is onveranderd sinds 2015.
Porsche, Ford en BMW zijn vaste tafelgasten bij de Formule 1.
De geruchten dat zij terugkeren is de enige vaste waarde van de F1.

Quote:
Ik heb dat niet. Alfa Romeo bouwt vooral mooie auto's qua design. Kwalitatief zijn ze altijd ondermaats. Als sportauto merk doen ze ook niet echt mee. Ze zaten niet op hun plek in F1. Het team wat ze eventueel zouden kunnen ondersteunen is (modemerk) Alfa Tauri. Eyecandy.

Ik ga ook niet vergeten dat Michael Schumacher rondreed in een Fiat F1. Ferrari=Fiat=Alfa Romeo=Lancia=Maserati.

Hetzelfde heb ik met Opel, ooit een degelijk Duits merk - nu gewoon Franse rommel. Heel droevig.

Ik heb het niet over het hier en nu: Alfa Romeo heeft een rijke autosporthistorie. Een naam die in mijn beleving thuishoort in de autosport. Vanuit die invalshoek benaderd vind ik het zeer jammer. Wat Alfa Romeo hier en nu doet buiten de autosport vind ik persoonlijk minder interessant.

Quote:
Ja joh, vooral jij - achteraf. Een paar dagen na iedere grandprix rolt de wijsheid uit je pen... om vervolgens de plank keihard mis te slaan bij de komende GP.

Een boude uitspraak. Ik vrees toch dat je kennis tekort komt en/of de autosport op een andere manier volgt dan ik. Dat vind ik niet erg maar ligt wel ten grondslag dat je dingen gewoonweg niet weet en vervolgens valselijke conclusies trekt. Of in dit geval een boude uitspraak doet. 😊

Quote:
We zullen het zien. Monza is een hoge snelheid circuit. Dan zou Mercedes daar niet goed moeten presteren, toch? Tegenovergestelde van Zandvoort. Ik ben benieuwd of Mercedes en Ferrari gaan vechten om podiumplaatsen. En ik ben ook benieuwd wie er tweede gaat eindigen in het constructeurskampioenschap.

Dat bedoel ik dus met een tekort aan kennis. Ik zal je in het kort voorzien van wat tekst en uitleg: Het asfalt van het circuits in Monza is stukken vlakker en bevat minder hobbels dan het circuit van Spa-Francorchamps. Mercedes had veel last van de oneffenheden in België waardoor zij de auto omhoog moesten zetten. Hierdoor konden zij niet met low downforce-pakket rijden waardoor zij veel rechtelijnsnelheid verloren. Daar komt bovenop dat de Mercedes-krachtbron vermogen mist t.a.v. de concurrenten. Dan ben je gewoon door je wapens heen.

Omdat het asfalt op Monza vlakker is verwacht ik dat Mercedes de auto niet omhoog hoeft te schroeven en in het verlengde de downforce dat het chassis genereert ten volste kan benutten. Dit brengt hun in de positie dat zij hoogstwaarschijnlijk met een low-downforce-pakket kunnen rijden (kleinere vleugels) ten faveure van de rechtelijnsnelheid. Ik verwacht dan ook dat Mercedes een betere racepace kan neerzetten dan in België en over een ronde korter bij Red Bull en Ferrari zit.

Quote:

We zullen het zien. Maar ook dit heb ik letterlijk voorspeld aan het begin van het seizoen:

Cliff, 27 maart, schreef:
Ferrari houdt dit nooit vol. Leer mij Italianen kennen. Er gaat altijd iets mis onder druk en ik denk sowieso dat ze de doortonwikkelingen van andere teams niet gaan bijhouden. Ik zie nu dat de lampen van Leclerc niet werken. Tja, elektrische installaties op een Italiaanse auto - altijd een pijnpunt. Maar ik denk dat er ook nog wel een paar verkeerde pitstops ook een rol gaan spelen.

Fucking Touché.

Ferrari laat het vooral strategisch liggen. En ik vind dat de rijders ook veel fouten maken. Voor Ferrari valt het gewoon niet samen dit jaar. Daar komt bovenop dat de reglementswijziging effect heeft op de performance van de auto. Dat negatief effect is niet direct te wijten aan de doorontwikkeling maar zit het opgesloten in het basisontwerp. Denk hierbij aan de stijfheid van het chassis.

Quote:
Klopt, ik heb er nog een baan bij. En bovendien doe ik NIETS met social media. Dus ik pak het nieuws op wanneer ik daar tijd voor heb. Ik denk dat ik pas zaterdagochtend tot mij kreeg dat er gridstraffen waren, na mijn kopje koffie en ontbijt.

Dan zit ik inderdaad wat dieper in de materie. Ik volg veel technici (en gerenommeerde technische analisten) op de sociale media en kijk regelmatig naar technische briefings van teams. Als je dat op de voet volgt kun je redelijk inschatten waar een auto goed presteert en waar niet. Je moet wel enige basiskennis hebben van karakteristieke eigenschappen van circuits.

Quote:
Vrije trainingen kijk ik ook niet live, ik snap niet dat mensen dat doen/er tijd voor hebben.

Ik kan VT’s ook niet live kijken maar dat is toch ook niet relevant? Ik kook graag en tijdens het koken kijk ik vaak de VT terug. Of ik kijk het op een ander moment terug dat het uitkomt. Mijn vrouw wil nog wel eens een serie kijken op Netflix, een ideaal moment (en excuus… Razz) om een VT mee te pikken.

Quote:
Kan wel zijn, maar Leclerc maakt zelf ook fouten. Als hij voorop had gereden was hij er misschien onder druk weer ergens afgevlogen.

Suggestieve aanname.

Quote:
Ja, na wat Safety Car gedoe ja. Tot het Tsunoda incident was duidelijk dat Max op 3 stops zat en Mercedes op 2 stops. Hamilton hengelde Max naar binnen. Uiteindelijk reed hij op 12 seconden van Max bij het Tsunoda incident in ronde 44. Als je op 12 seconden van de leider rijdt die nog wél naar binnen moet en jij op P2 en je hoeft niet meer naar binnen, dan sta je er vrij goed voor. Bovendien deed de harde band onder de Mercedes het prima: de rondetijden waren veel sneller dan Red Bull.

Horner riep dat Max een pitstop had kunnen maken naar soft en Hamilton had kunnen inhalen. Ik denk dat hij daar wel gelijk in had, maar het was wél een echt gevecht geweest tussen Max en Lewis.

Dat denk ik niet. Het verschil in snelheid was te groot. Ik heb verschillende rekenmodellen gezien en de kans dat Lewis zou kunnen winnen was verwaarloosbaar. Dat neemt niet weg dat ik het een prima poging vond van Mercedes. Ze weten dat zij niet snel genoeg zijn om Red Bull en Ferrari te verslaan met een initiële strategie dus proberen zij het met een alternatieve strategie. Wie niet sterk (lees: snel) is moet slim zijn.

Quote:
De twee safety cars gooiden de hele race door de war. Dat is geen probleem, dat gebeurt vaak bij F1. Maar ze kwamen Max wel erg goed uit: twee extra pitstops met minimaal tijdverlies. Vooral die tweede was eigenlijk gewoon een herhaling van AbuDhabi vorig jaar: Lewis op kop met minder goede banden, Max daarachter met een verse rode band. Dan ben je echt gezien.

Ik moest er ook direct aan denken. Opvallend dat Mercedes en Lewis exact dezelfde fout maakten dan in Abu Dhabi. Je zou denken dat een ezel zich niet 2x tegen dezelfde steen stoot. Je ziet Hamilton gewoon de race verliezen. Op de sociale media lees je dan dat Lewis in leidinggevende positie reed, maar dat is niet zo. Of ja, fysiek wel natuurlijk maar virtueel lag Max eerste en streed Lewis tegen Russell en Leclerc.

Quote:
Dat klopt wel, maar dat Ferrari na 75 jaar F1 nog steeds niet doorheeft dat een auto 4 wielen heeft ipv 3 wielen is onvergeeflijk. Je kan een rocketship neerzetten met een Ferrarilogo, maar als je dit soort fouten maakt maakt het geen fuck uit. Dan doe je gewoon niet meer mee.

De discussie is of Mercedes in snelheid aangesloten is op Ferrari. Dat Ferrari punten morst betwist ik niet. In tegenstelling tot jou vind ik de stand in het kampioenschap een geflatteerd beeld projecteren bij het snelheidsverschil.

Quote:
Ja, die valt wel door de mand nu. Of is Max gewoon wederom zo verschrikkelijk goed dat hij iedere teamgenoot diskwalificeert. Vraag me af of er andere teams zijn waar het verschil zo groot is. Zelfs bij Stroll/Vettel of Alonso/Ocon zie ik die verschillen niet, terwijl Vettel en Alonso écht wel wat op hun naam hebben staan.

Ik heb dit alleen gezien bij de allergrootsten. Senna. Schumacher.
Verstappen reed Gasly en Albon het snot voor de ogen, beiden blijken verdienstelijke rijders te zijn. Albon vind ik niet onderdoen voor Russel hoe hij zich verhoud tot Latifi.

Quote:
Ook Lewis/Russell laat niet dat verschil zien wat je zou verwachten van een zevenvoudige kampioen. Ze Max in een team tegenover wie dan ook, en het verschil is in de kwalificatie al snel een halve seconde en in de race een vrije pitstop. Ongekend.

Persoonlijk vind ik Lewis Hamilton een overgewaardeerde rijder. Hij rijdt alleen subliem indien hij beschikt over dominant materiaal en een teamgenoot die hem niet kan bijbenen. In alle andere gevallen vind ik Hamilton geen rijder die boven zijn materiaal uitstijgt. En ook geen buitencategorie. Van iedere teamgenoot die een beetje kon sturen heeft hij wel een keer klop gekregen. Button. Rosberg. En nu Russell. En dan zat hij ook nog eens in een voordelige positie.

Hamilton excelleert niet op het moment dat hij niet beschikt over dominant materiaal. Sterker nog, Hamilton maximaliseer niet. Een onbezonnen actie op Spa-Francorchamps en een strategische blunder op Zandvoort.

Quote:
Ik heb wel eens begrepen dat Honda, Kawasaki, Suzuki etc. zich willen richten op racemotoren. Daar zijn ze natuurlijk ook groot. Als de strijd daar enorm is (ik volg dat niet, ik heb een hekel aan motoren) dan kan ik me voorstellen dat het budgettair niet haalbaar is om je op twee race-sporten te richten.

Wat ik begreep is dat elektrificatie eraan ten grondslag lag. De bedragen die rondgaan in de MotoGP zijn ook beduidend lager. Een gemiddeld MotoGP-team heeft een budget van 15-miljoen euro. Peanuts voor een fabrikant als Honda. En dan krijgen zij ook nog eens inkomsten voor het leveren van motoren aan privateers. En niet vergeten dat de racerij zich goed vertaalt naar het weggebruik.

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 17:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het aantal motorleveranciers is onveranderd sinds 2015. Porsche, Ford en BMW zijn vaste tafelgasten bij de Formule 1. De geruchten dat zij terugkeren is de enige vaste waarde van de F1.

Ja, maar dat riep je tot voor kort ook over Audi.

Quote:
Een boude uitspraak. Ik vrees toch dat je kennis tekort komt en/of de autosport op een andere manier volgt dan ik. Dat vind ik niet erg maar ligt wel ten grondslag dat je dingen gewoonweg niet weet en vervolgens valselijke conclusies trekt. Of in dit geval een boude uitspraak doet.

Tja, maar ik sla de plank hier niet continu mis.

Jij voorspelde minder F1 kijkers - de sport is populairder dan ooit
Jij voorspelde geen nieuwe motorfabrikanten - Audi treedt toe tot F1
Jij voorspelde dat Mercedes te kort kwam - Mercedes is Ferrari tot op 30 punten genaderd

Daar tegenover staat mijn voorspelling dat de F1 elektrisch wordt ergens rond 2035. Wat zien we? Al vanaf 2026 wordt al de helft van het motorvermogen door elektromotor verzorgd.

Ik heb geen klagen.

Quote:
Ik verwacht dan ook dat Mercedes een betere racepace kan neerzetten dan in België en over een ronde korter bij Red Bull en Ferrari zit.

Nou, QED. En... gaat Mercedes Ferrari voorbij? Gaat Mercedes voor hun eerste win? Doe eens een voorspelling, captain hindsight!

Quote:
Dan zit ik inderdaad wat dieper in de materie. Ik volg veel technici (en gerenommeerde technische analisten) op de sociale media en kijk regelmatig naar technische briefings van teams. Als je dat op de voet volgt kun je redelijk inschatten waar een auto goed presteert en waar niet. Je moet wel enige basiskennis hebben van karakteristieke eigenschappen van circuits.

Opmerkelijk dan dat je er zo vaak naast zit.

Quote:
Ik heb verschillende rekenmodellen gezien en de kans dat Lewis zou kunnen winnen was verwaarloosbaar.

Link?

Quote:
In tegenstelling tot jou vind ik de stand in het kampioenschap een geflatteerd beeld projecteren bij het snelheidsverschil.

Kun je zo zien. Je kunt het ook zo zien: hoe kan een team tweede staan als ze niet eens weten dat een F1 auto vier wielen heeft.

Quote:
Ik heb dit alleen gezien bij de allergrootsten. Senna. Schumacher. Verstappen reed Gasly en Albon het snot voor de ogen, beiden blijken verdienstelijke rijders te zijn. Albon vind ik niet onderdoen voor Russel hoe hij zich verhoud tot Latifi.

Hier zijn we het eens. Dit seizoen was een 'great reset' (Smile) en eigenlijk maakte het niet meer zoveel uit hoe lang je nu bij een team reed. Iedereen moest de auto immers opnieuw leren kennen. En dan zie je toch vrij snel wie de grote verschillen trekt. Latifi en Albon inderdaad, maar dat ligt dan denk ik weer meer aan Latifi. Die was anderhalve seconde trager dan de rest van het veld.

Verder zie ik geen grote verschillen. En in dat opzicht vallen Vettel, Alonso, Hamilton allemaal tegen t.o.v. hun teamgenoot. Vooral Vettel die tegen 'het rijke zoontje van' rijdt. Ik vind Vettel een sympathieke vent geworden, maar tegen Leclerc deed hij het niet best en tegen Stroll ook niet. Ben benieuwd hoe Alonso dat volgend jaar doet.

Mick Schumacher valt ook gewoon tegen. Doet me denken aan Bruno Senna destijds. Als je vader één van de grootsten was, houdt dat niet per definitie in dat jij dat kan evenaren. Bij Max zien we het omgekeerde, zijn vader won nooit een race. Overigens is het in dat opzicht ook jammer dat Rosberg de F1 verliet. Die versloeg eigenlijk iedere teamgenoot een keer, en dat waren niet de minsten. Schumacher senior en Hamilton bv.

Quote:
Persoonlijk vind ik Lewis Hamilton een overgewaardeerde rijder. Hij rijdt alleen subliem indien hij beschikt over dominant materiaal en een teamgenoot die hem niet kan bijbenen. In alle andere gevallen vind ik Hamilton geen rijder die boven zijn materiaal uitstijgt. En ook geen buitencategorie. Van iedere teamgenoot die een beetje kon sturen heeft hij wel een keer klop gekregen. Button. Rosberg. En nu Russell. En dan zat hij ook nog eens in een voordelige positie.

Weer eens. Daarom ben ik erg blij dat wereldtitel 8 er niet kwam en ik hoop ook echt dat hij zijn records kwijt gaat raken. Dan moet Max of iemand anders nog wel wat jaren door. Maar Hamilton verdient het niet om als meest succesvolle rijder de geschiedenis in te gaan. Althans, dat is hij al, maar dat maakt hem zeker niet de GOAT.

Quote:
Hamilton excelleert niet op het moment dat hij niet beschikt over dominant materiaal. Sterker nog, Hamilton maximaliseer niet. Een onbezonnen actie op Spa-Francorchamps en een strategische blunder op Zandvoort.

Zagen we vorig seizoen ook, met zijn fout met de magic button, zijn fout in Imola (geloof ik, in de regen), zijn fout in Jeddah... hij had dominant materiaal maar maakte gewoon teveel fouten. Ik zag Max zo goed als foutloos rijden vorig seizoen.

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 20:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ja, maar dat riep je tot voor kort ook over Audi.

Laten we hopen dat Porsche, BMW en Ford terugkeren. Ik juich het toe.

Quote:
Jij voorspelde minder F1 kijkers - de sport is populairder dan ooit
Jij voorspelde geen nieuwe motorfabrikanten - Audi treedt toe tot F1
Jij voorspelde dat Mercedes te kort kwam - Mercedes is Ferrari tot op 30 punten genaderd.

Scoreboardjournalistiek.

Quote:
Daar tegenover staat mijn voorspelling dat de F1 elektrisch wordt ergens rond 2035. Wat zien we? Al vanaf 2026 wordt al de helft van het motorvermogen door elektromotor verzorgd.

Ik heb geen klagen.

De Formule 1 bazen hebben gesproken. het gebeurt niet.

Quote:
Nou, QED. En... gaat Mercedes Ferrari voorbij? Gaat Mercedes voor hun eerste win? Doe eens een voorspelling, captain hindsight!

Kunnen inschatten of een auto competitief is, is wat anders dan een raceverloop voorspellen. Maar als ik een voorspelling moet doen, Hamilton wint niet. Motorwissel.

Quote:
Opmerkelijk dan dat je er zo vaak naast zit.

Nee hoor.

Quote:
Mick Schumacher valt ook gewoon tegen. Doet me denken aan Bruno Senna destijds. Als je vader één van de grootsten was, houdt dat niet per definitie in dat jij dat kan evenaren. Bij Max zien we het omgekeerde, zijn vader won nooit een race. Overigens is het in dat opzicht ook jammer dat Rosberg de F1 verliet. Die versloeg eigenlijk iedere teamgenoot een keer, en dat waren niet de minsten. Schumacher senior en Hamilton bv.

Een vader is geen benchmark.

Quote:
Weer eens. Daarom ben ik erg blij dat wereldtitel 8 er niet kwam en ik hoop ook echt dat hij zijn records kwijt gaat raken. Dan moet Max of iemand anders nog wel wat jaren door. Maar Hamilton verdient het niet om als meest succesvolle rijder de geschiedenis in te gaan. Althans, dat is hij al, maar dat maakt hem zeker niet de GOAT.

Mij boeit het niet veel, hij mag de meest succesvolste zijn, hij is zeker geen GOAT.

BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 21:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De Formule 1 bazen hebben gesproken. het gebeurt niet.

Die gaan daar niet meer over in 2035. Bovendien is hun inzet een net-zero emissie. Ook hier laten ze hun ambities zien.

Quote:
Kunnen inschatten of een auto competitief is, is wat anders dan een raceverloop voorspellen. Maar als ik een voorspelling moet doen, Hamilton wint niet. Motorwissel.

Matige voorspelling. Ik had verwacht 1) 2) en 3)

BerichtGeplaatst: Za Sep 10, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Weer bijna een volle seconde verschil tussen Verstappen en Perez in de kwalificatie. Bizar.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 11, 2022 16:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Die gaan daar niet meer over in 2035. Bovendien is hun inzet een net-zero emissie. Ook hier laten ze hun ambities zien.

Daar kun je daar ook geen zinnig woord over zeggen. Vaak verandert de filosofie van een bedrijf niet (daar wordt zelfs op gerekruteerd) wel hoe invulling wordt gegeven aan het bereiken van doelen. Standpunt nu is dat de F1 niet volledig elektrisch wordt.

Quote:
Matige voorspelling. Ik had verwacht 1) 2) en 3)

Ik denk dat Max Verstappen wint, Charles Leclerc 2e wordt en George Russel achter de Ferrari finisht op het podium die hij veilig stelt door een Mercedes-motor van Ricciardo die de geest geeft. Alex Albon zal niet racen wegens een acute blindedarmontsteking, wordt vervangen door Nyck de Vries die in zijn debuutrace direct punten pakt. Ik zal zo de race kijken of ik in de buurt kom.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 11, 2022 16:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Weer bijna een volle seconde verschil tussen Verstappen en Perez in de kwalificatie. Bizar.

Dat is niet bizar dat is heel logisch. Dit soort verschillen zijn de norm bij teamgenoten van de buitencategorie. Kijk naar Barrichello bij Schumacher en Andretti en Berger bij Senna.

BerichtGeplaatst: Zo Sep 11, 2022 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

SkySports wordt nu echt vervelend om te kijken.

Allereerst blijven ze maar benadrukken dat de techniek van Red Bull zo goed is dat niemand in de buurt komt. Dan denk ik: kijk ook eens naar Perez. Daar komt iedereen bij in de buurt. Zou Max misschien het verschil maken?

Dan nummer twee: wat liepen ze te janken om een red flag toen Ricciardo zijn auto aan de zijkant parkeerde. Ze wilden de race geneutraliseerd. Vervolgens begonnen ze ook nog te roepen dat Russell nieuwe soft tires had en Max niet. Was goddomme precies andersom. Als Hamilton 20 seconden voor had gelegen op de rest had je die Sky Sports verslaggevers nooit horen roepen om een Red Flag en restart.

Nu Max 20 seconden voor lag, moest uiteraard de race wél geneutraliseerd worden. En wat hoorde je de teleurstelling in de stemmen toen bleek dat Max gewoon een 'free pitstop' kon maken. Eindelijk hadden ze gehoopt op wraak: Max op oud rubber en Russell daarachter met nieuwe softs. Charles Leclerc vergaten ze voor het gemak gewoon even.

In de nabeschouwing lieten ze Toto Wolf natuurlijk ook even aan het woord en gaven een voorzetje die Toto dankbaar inkopte: "Ja", zei Toto, "zo hoort een race eigenlijk te finishen als er iets gebeurt in de laatste ronden: achter de safety car". Daar waren ze het bij SkySports dan ineens weer helemaal mee eens.

Net als vorige keer toen men dacht dat Tsunoda opzettelijk een probleem veroorzaakte zul je nu de Engelse fans wel weer horen dat de FIA opzettelijk langzaam de auto van Ricciardo weghaalde.

Het trauma van vorig jaar is verre van verwerkt bij Sky. Pro-Brits kan ik nog mee leven, snap ik ook, de Nederlanders zijn ook mega-pro Max. Maar dat zure de hele tijd over hoe het vorig jaar afgelopen is, elke race weer, dat doet echt afbraak.

Overigens floten de Italianen Max Verstappen massaal uit. Zelden zo'n hard fluitconcert gehoord in de F1. Is dat nog steeds vanwege die keer dat Max zei dat Ferrari valsspeelde? (wat achteraf ook gewoon zo bleek te zijn)

BerichtGeplaatst: Zo Sep 18, 2022 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Max Verstappen werd uitgefloten omdat hij de Italianen het snot voor de ogen reed. Op de tribunes en rondom het circuit zijn verschillende wantoestanden geweest richting Max Verstappen en de fanbase.

Verder een prima debuut van Nyck de Vries. Hij had geen gelukkig 2e seizoen in de F2 waardoor zijn carrière in de slob terechtkwam. Een jaar te laat gepiekt maar absoluut F1-waardig. Helaas koos Williams geld boven talent en werd Latifi in de auto geplaatst. Ik hoop dat het tij nu keert.