Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Kunst en Literair » Muziek naar onderwerp. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 45, 46, 47
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 27, 2021 0:59 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Wat versta je onder essentiële zaken?
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 11:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Brel is helemaal te gek, Willem. Van List ben ik niet zo kapot, samen met haar alcoholist Shaffy, naar mijn smaak, toch wel overgewaardeerd.

Deze jongedame, die de hoop uitspreekt dat haar ex-geliefde het goed zal gaan, vind ik veel eerlijker en puur.

Adele - Someone Like You

BerichtGeplaatst: Ma Aug 30, 2021 23:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Deze jongedame, die de hoop uitspreekt dat haar ex-geliefde het goed zal gaan, vind ik veel eerlijker en puur.

Vertrouw jij dat? Dit vind ik eerlijker en puurder Smile

You seem very well, things look peaceful
I'm not quite as well, I thought you should know
Did you forget about me, Mr. Duplicity?
I hate to bug you in the middle of dinner
It was a slap in the face
How quickly I was replaced
And are you thinking of me when you fuck her?

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Ik ken het verhaal achter het nummer van Alanis Morissette niet. Het verhaal achter het nummer van Adele ken ik wel: Adele werd in de steek gelaten door haar vriend, waarmee ze een langdurige relatie had, maar maakte het uiteindelijk wel.
Daarbij zingt Adele het life, terwijl ze enorme faalangst heeft, en is het nummer van Alanis een geregisseerde clip.
Adele vind ik daarom puurder.

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 9:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah, ik had beter de 'live version' kunnen posten dan?

Maar... het ging mij meer om de boodschap. Je ex het beste toewensen na een pijnlijke breakup, geloof jij het?

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Er zit ironie in dat lied, Cliff.

Wat is het achtergrondverhaal van het nummer van Morissette?

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 10:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Weinig over bekend, net als bij 'You are so vain'. Over wie het precies gaat? Men vermoed een acteur van 'Full House' die aangegeven heeft dat de tekst wel erg accuraat is, zoals het bellen onder het eten Laughing

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 12:13 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Er zijn talloze nummers waarvan niemand vermoedt dat ze niet origineel zijn.

Dit, bijvoorbeeld, is het origineel van een hele grote hit... Robert Hazard - Girls Just Wanna Have Fun

BerichtGeplaatst: Di Aug 31, 2021 18:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Leuk! De volgende clip op mijn afspeellijst was gelijk deze:

Ze hebben gelijk: van velen wist ik echt niet dat de 'succesnummers' niet de originele nummers waren.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 01, 2021 10:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De Belgische radiomaker Arnold Rypens is een grootheid op het gebied van covers. Ik heb een paar boeken (jaargangen) van hem. Tegenwoordig is er geen boek meer maar een zeer website.

https://www.originals.be/nl

BerichtGeplaatst: Do Sep 09, 2021 4:53 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Vanaf nu een politiek onderwerp: de viering of verwerping van multicultuur:

https://www.youtube.com/watch?v=gG2sLpr5U38&list=RDMM&start_radio=1&rv=qsoapupmoRM
BerichtGeplaatst: Za Sep 18, 2021 2:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

"Une Fille De Tous Les Pays"

Leuk (misschien wel idealistisch) bedoeld, dat wel, maar gedoemd om in de praktijk te stranden.
Zo zit de natuur nou eenmaal niet in mekaar en bovendien levert dat gevlieg naar alle uithoeken van de planeet demate veel uitstoot op dat 't milieurampen gaat veroorzaken.
Te voet of op de fiets zou 't nog wel kunnen, maar dan komt men ook niet erg ver.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Sep 19, 2021 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De Limburgse groep Carboon bracht ooit een paar prachtige lp's uit ter ere van de Limburgse mijnwerker, Ze vertelden de verhalen over hoe hard hij moest werken en hoe hij uiteindelijk verkocht en verraden werd door de Hollandse politiek. Op één van die langspelers staat het prachtige nummer over vreemd volk dat hier kwam wonen om in de mijnen te werken

En ook al versta je de woorden niet helemaal, de multiculturele klanken van de muziek zullen het begrijpelijk maken

Carboon - Vreëm Volk.

BerichtGeplaatst: Di Sep 21, 2021 4:00 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

https://www.youtube.com/watch?v=w1P1qy4JWX8

Waarom donderen jullie niet op als je Frankrijk, Nieuw York zoveel beter vinden?
BerichtGeplaatst: Di Sep 21, 2021 4:40 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

https://www.youtube.com/watch?v=suaplfv2e5o

Over de piepkleine zwarte minderheid in Chili. De kleine groepjes die de afroidentiteit handhaafden met hun tradities zagen hun kinderen opgaan in een meerderheid ergens in de jaren '50. Daarna zette niemand hun tradities van trotse slaven en harde werkers (wij zijn een sterk ras voor hard werk, zei een overlever in een vraaggesprek over zijn wortels) nog voort.

Zij gingen op in het geheel. Je ziet het soms nog terug in bepaalde gelaatstrekken of kroes haar, meestal is het onopvallend. Ik had ooit een leuk vriendinnetje met dat soort kenmerken, ze was strakgelijfd, ontkende iedere "moorse" oorsprong ("las moriscas" hadden, volgens haar, dikke konten en geen zelfbeheersing, en waren daarmee ongeschikt voor een hogeklasse-dame) , verklaarde zich "castellana pura sangre" (bloedzuiver spaanse), en wilde sterke en mooie blonde kinderen met blauwe ogen. En daar was ik voor bedoeld, aan mijn aanvankelijke geilheid en -bij tijden plichtsgetrouwe- liefdesijver ontbrak het niet. Spannend, zeker, vanuit een brave nederlandse relatie ineens naar een vrouw die je op je wang petst zodra ze je denkt te betrappen op het nakijken van een andere vrouw, en je daarna nadrukkelijk haar vrouwelijkheid wil bewijzen, zij wil je zaad, en je bent van haar. ¡A mi no me faltes el respeto! Haar voorliefde voor gewelddadige liefde begreep ik echter niet tijdig, zij wendde de vreselijkste ruzies voor, wij verbraken, en later trouwde zij een "huaso" (chileense hereboer met doorgaans zeer behoudende ideeën over de rol van man en vrouw), welke haar dromen over talrijk en roemrijk nageslacht niet verder bracht dan twee. Haar broer trouwde een zeer progressieve zweedse. En ik een chileense van italiaans/galicisch/indiaanse (mestiza) oorsprong, die juist hippie-achtige ideeën had over de vermenging van rassen.

Multicultuur was, dacht ik destijds, prima. Het is helaas niet altijd koek en ei.

Maar volgens een nog weer vroeger vriendinnetje uit katholiek Nijmegen (een vermeend naderend onheil waartegen mijn moeder hevig protesteerde, "straks heb ik kaholieke kleinkinderen, -en denk niet dat ze daar vanaf te brengen zijn en die geen willen fries spreken -" ) was ik zowiezo ongeschikt voor een rimpelloze "relatie" (een ruziemaker? ik dacht het toch niet, hetgeen mijn keurig ononderbroken lidmaatschap van Weerwoord bewijst. of wel, Cliff?). En daarbij ¿welke relatie is nou weer rimpelloos? Geen enkele toch???

Cliff zeg nou iets. Blijf daar niet zo treuzelend staan. Kom op voor de mensen die Weerwoord altijd hebben verdedigd. Cosa Nostra, ¡dat moet je toch iets zeggen!

En jij bent getrouwd met een russische vertel me nou niet dat die af en toe niet ruziemaken.
Mijn generatie
BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 6:53 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Wat hoort bij uw generatie

https://www.youtube.com/watch?v=lJW_2wLt704
BerichtGeplaatst: Do Sep 08, 2022 10:24 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Die drummer was te gek. Keith Moon The Loon dankte zijn bijnaam aan het gegeven dat hij zo gek als de maan was.
Gisteren was trouwens zijn (44ste) sterfdag. Hij was zo gek dat hij alle pillen, die hij had gekregen ter bestrijding van zijn alcoholverslaving, tegelijk innam en dat met de dood moest bekopen.