Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:40 |
|
|
|
Natubico schreef: |
Die huurders kunnen gezamenlijk echt wel voor zonnepanelen zorgen.
Eventueel via de verhuurder. |
Wij hebben niks gezamelijks, wij zitten hier gedwongen met allerlei diverse mensen,
druggebruikers, alcoholisten, schreeuwers, Duitsers, Afrikanen, Syriers, Oekrainers.
Hier kent praktisch niemand zijn buurvrouw of buurman.
En de verhuurder gaat het niks aan hoe ik mijn stroom in mijn woning wil maken. |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia |
|
|
|
Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:45 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu. |
Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:52 |
|
|
|
Cliff schreef: | Pejeka schreef: | Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu. |
Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem. |
Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen. Die houden niet op te bestaan omdat je de auto wilt opladen. En aangezien het elektriciteitsnet nu al aan de grenzen van zijn capaciteit zit, dusdanig, dat in bepaalde regio's zelfs nieuwe aansluitingen problematisch zijn, kan het net dat gewoon niet aan als tussen 21.00 uur (want de meeste mensen rijden ook in de vroege avond nog: boodschappen, kinderen naar club brengen en weer ophalen, enz.), en 07.00 uur opeens een piekverbruik is. |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:03 |
|
|
|
En Cliff vergeet die miljoenen extra elektrische verwarmingtjes die deze winter thuis ingeschakeld gaan worden vanwege gasweigering Duitsland en EU. |
|
Laatst aangepast door Icesurfer op Vr Aug 05, 2022 22:05, in totaal 1 keer bewerkt _________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia |
|
|
|
Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:05 |
|
|
|
Pejeka schreef: | Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen. |
Dat is nou juist het mooie: dat is niet zo. De meeste van die machines draaien overdag. Iedereen kookt 's avonds en gebruik inductie, oven, magnetron. Als ik naar mezelf kijk: inductie is bij mijn 18.000 watt. Magnetron 2500 watt. Oven 3000 watt. Opladen auto is: tadaaa.... 880 watt op de lage stand en 1760 watt op de hoge stand.
Sorry, maar het wil er bij mij niet in dat dat dan 's nachts een probleem oplevert.
Wat wel een probleem oplevert? Nou, die snelladers. Maar die zijn dus grotendeels onnodig. |
|
Laatst aangepast door Cliff op Za Aug 06, 2022 1:17, in totaal 1 keer bewerkt _________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:07 |
|
|
|
Nou Cliff dan moeten we maar net zo lang blijven doorhameren tot dat het er bij jou in gaat.
Net zoals de methaan autos en de methaan bussen. |
|
_________________ The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 1:19 |
|
|
|
Methaan auto's? Dat is toch niets nieuws joh. Die kwam ik in Duitsland 20 jaar geleden al tegen.
Verder is methaan een fossiele brandstof. In principe is er nauwelijks verschil tussen een methaan-auto en een LPG auto. Hoewel ik vele kilometers gereden heb in LPG auto's, is dat het ook niet geworden he. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 7:13 |
|
|
|
Cliff schreef: | Pejeka schreef: | Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen. |
Dat is nou juist het mooie: dat is niet zo. De meeste van die machines draaien overdag. Iedereen kookt 's avonds en gebruik inductie, oven, magnetron. Als ik naar mezelf kijk: inductie is bij mijn 18.000 watt. Magnetron 2500 watt. Oven 3000 watt. Opladen auto is: tadaaa.... 880 watt op de lage stand en 1760 watt op de hoge stand.
Sorry, maar het wil er bij mij niet in dat dat dan 's nachts een probleem oplevert.
Wat wel een probleem oplevert? Nou, die snelladers. Maar die zijn dus grotendeels onnodig. |
De meeste mensen werken overdag, dus dan is het elektriciteitsverbruik laag in de huishoudens. Jij bevestigt juist wat ik zeg: in de avond wordt het meeste verbruikt. Daar komt de auto, die bij thuiskomst aangekoppeld wordt, dan nog eens bovenop. En niet alleen jouw auto, maar die van iedereen. Dus er zit een enorme piek in elektriciteitsverbruik tussen pakweg 18.00 uur en 07.00 uur. Zeker als iedereen ook nog eens van het gas af moet en apparaten die normaal gesproken op gas werkten (kooktoestellen, verwarmingsketels, enz.) óók een beroep doen op het elektriciteitsnet. |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 10:50 |
|
|
|
Cliff schreef: | Pejeka schreef: | Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu. |
Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem. |
Het is ook vaak een probleem. Er wordt veel ingekocht vanuit het buitenland, gebeurt dat niet dan kunnen deze issues zich voordoen. Wat je niet moet vergeten is dat de elektrificatie van het autopark niet de enige elektrificatie is. En alles tegelijk. Terwijl netbeheerders nu al leverproblemen hebben.
Lees: https://nos.nl/artikel/2299414-prorail-tekort-aan-stroom-op-spoor-gaat-problemen-geven
Lees: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2396242-het-nederlandse-stroomnet-dreigt-vast-te-lopen
Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5254936/netcapaciteit-stroomtekort-vno-ncw-mkb |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 11:19 |
|
|
|
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 11:23 |
|
|
|
Ik heb ervaring erbuiten gelaten, maar de dagelijkse praktijk onderschrijft het bovenstaande. Als je wat gedaan wil krijgen, zie maar een bouwbedrijf te krijgen. Ze hebben veel meer werkvraag dan dat ze aankunnen. Ze zijn selectief en prijzen reizen de pan uit. Doordat de prijzen van materialen in rap tempo stijgen en tekorten aanzwellen zijn offertes niet langer geldig dan 5 werkdagen. Geef je geen akkoord kan er zomaar 10/20% bovenop komen. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 13:06 |
|
|
|
Er is nu al een groot stroomtekort op het net. De stroomvraag zal gigantisch toenemen komende jaren. We moeten van het gas af en dan komt de elektrificatie van het autopark er bovenop. Dat lukt je niet alleen door slimme laders toe te passen. Toegegeven dat kan werken om de piek wat af te vlakken maar de pieklevering is niet wat het probleem vormt.
En verder ben ik benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet, zo'n slimme lader. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 13:12 |
|
|
|
Cliox schreef: | Dus netbeheerders en stroomaanbieders roepen maar wat? |
't Is hun papieren werkelijkheid hè, de praktijk is anders.
Quote: | Verder ben ik benieuwd hoe je aan bovenstaande cijfers komt. |
Cijfers over mijn auto komen van... tadaa... mijn auto.
Cijfers over stroomverbruik van apparaten, zoals ik ook al schreef, mijn keuken. Mijn inductieplaat, mijn combimagnetron, mijn oven, mijn waterkoker, etc.
Quote: | Dat betekent dat indien je een lege accu volledig oplaadt |
En waarom ga je uit van een lege accu? Mijn accu is nooit leeg en ik heb een veel kleinere actieradius dan een Tesla. Het gemiddelde woonwerkverkeer in Nederland is 19 km. Laten we het dubbele eens nemen Cliox, 40 km heen en 40 km terug. Dan zitten we dus op het dubbele van het gemiddelde. Weet je wat, we nemen ook nog het ophalen en wegbrengen van kinderen mee, de boodschappen, etc. en zetten het op 100 km per dag.
En dan neem ik ook nog mee dat er op de werkplek NIET geladen kan worden, anders moeten we die afstand weer halveren.
Hier kun je het verbruik zien van elektrische auto's: https://incharge.vattenfall.nl/elektrische-auto/hoeveel-verbruikt-een-elektrische-auto
Komen we gemiddeld op 16 kWh per dag, mits er ook echt elke dag 100 km gereden wordt (wat minstens 2 keer het gemiddelde in Nederland is)
Laten we ook nog eens uitgaan van overwerken etc. en de auto om 20:00 uur aan de lader zetten. Dan zijn de meeste huishoudelijke apparaten ook uit inmiddels (want: er is gekookt).
We hebben dus van 20:00 tot 7:00 uur om te laden. Elf uur. We komen dan uit op zo'n 1400 watt per uur. Dat is ongeveer de helft van een wasmachine. Dat is minder dan een airconditioning. Ik kan het nog sterker vertellen: als je een elektrische boiler hebt, en een gezin van 4 gaat 's ochtends douchen, dan trekt je boiler ongeveer 5 KWh om weer op temperatuur te komen. Gelukkig hebben de meeste mensen inmiddels een CV combiketel
Ik snap heus wel dat de auto 'er weer bij komt' bij het gehele plaatje. Maar daarom wijs ik ook op de mogelijkheid van slim laden. Wat heel dom is, is wat hierboven al een paar keer gezegd is: je komt thuis, plugt de snellader erin en om 20:00 uur zit je accu weer helemaal vol. Die volle accu blijft dan staan tot 7:00 uur 's ochtends en gaat dan pas aan het werk. Ja, dat is vragen om problemen - daar moeten we echt vanaf.
We hebben hier in Zeeland de kerncentrale. Zo'n ding kun je niet even harder of zachter zetten naar wens. Ergo, in Zeeland is er destijds uitgebreid campagne gevoerd door eigenaar Delta om mensen 's nachts aan de stroom te krijgen. Volgens Delta was er namelijk 's nachts een enorme overcapaciteit op het net, en netstroom kún je niet zomaar even opslaan om later te gebruiken. Er kwamen toen uitgebreide acties in Zeeland om mensen aan de 'dubbele meter' te krijgen zodat ze alles 's nachts aan gingen zetten (wasmachines, zelfs getimede boilers, etc.)
Wie of wat gebruikt er 's nachts stroom? De airco? Vertel het me maar. Overdag kunnen we vele stroomverbruikers noemen, maar 's nachts? Daarom: elektrische auto altijd (slim) 's nachts laden en ik denk dat heel veel problemen smelten als sneeuw voor de zon. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 13:22 |
|
|
|
Cliox schreef: | En verder ben ik benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet, zo'n slimme lader. |
Een slimme lader doet niet meer dan dit:
1) Uitlezen hoe leeg de accu van de auto is (hierboven al aangetoond dat het waarschijnlijk rond de 8 kWh per dag zal zijn)
2) Kijken hoeveel tijd er beschikbaar is tussen het moment van inpluggen (meestal rond 18:00 uur) en het moment van naar het werk gaan de volgende dag (meestal rond 7:00 uur)
3) Laadcapaciteit verdelen over de beschikbare tijd in plaats van dom zo snel mogelijk de accu vullen (wat nu gebeurt)
Als extra's kun je denken over:
1) Monitoren drukte op het stroomnet en daar rekening mee houden (bv: sneller laden als er veel capaciteit is, langzamer laden als er minder capaciteit is)
2) In combinatie met een thuisaccu werken (stroom pakken uit thuisaccu wanneer nodig, thuisaccu laadt slim gedurende 24 uur via bovenstaande parameters)
Etc... even uit de losse pols wat ideeën die prima kunnen werken en totaal niet duur zijn. Zelfs geen extra infrastructuur vragen, alleen slimme laders. Met slim bedoel ik: internetverbinding, eventueel een App erbij voor informatie/instellingen, etc.
Dat is overigens niets vreemds en ook niet moeilijk. Zelfs mijn wasmachine heeft Wifi. Ik gebruik het niet, zou niet weten waarom, maar steeds meer huishoudelijke apparaten hebben Wifi en een app. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Za Aug 06, 2022 13:29 |
|
|
|
Ik heb misschien nog wel een slimme analogie voor de brandstofrijders...
Ik reed ooit diesel. Ik wilde ooit snel tanken in Italië. Ik reed naar de pomp. Op de pomp zat een knop voor vrachtwagens. Ik hang die slang erin, drukte op die knop, en ja... ging inderdaad erg snel. 130 liter per minuut begreep ik later. Alles spatte echter in mijn gezicht. Bovendien schuimt diesel, dus toen ik stopte en wegreed was mijn tank helemaal niet vol, ja, vol met schuim.
Lesje tanken.... langzaam tanken met diesel gaat beter dan supersnel.
Met elektriciteit is het niet anders. Langzaam tanken is veel beter dan supersnel. En vooral omdat je auto toch zo'n 10 uur niets staat te doen is snel tanken totaal niet nodig. Toch doen de meeste elektrische autobezitters dit nu wel (vaak kunnen ze niet eens anders). En ziehier het probleem. Maar is dus gewoon oplosbaar, ook zonder nieuwe kabels te gaan graven. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Zo Aug 07, 2022 2:46 |
|
|
|
Natubico schreef: | Die huurders kunnen gezamenlijk echt wel voor zonnepanelen zorgen.
Eventueel via de verhuurder. |
Icesurfer schreef: | Wij hebben niks gezamelijks, wij zitten hier gedwongen met allerlei diverse mensen,
druggebruikers, alcoholisten, schreeuwers, Duitsers, Afrikanen, Syriers, Oekrainers.
Hier kent praktisch niemand zijn buurvrouw of buurman.
En de verhuurder gaat het niks aan hoe ik mijn stroom in mijn woning wil maken. |
't Is altijd mogelijk om aan de verhuurder te vragen of deze zonnepanelen op het dak en eventueel aan de wand wil laten aanbrengen.
Hij kan de stroom dan zelf aan de huurders leveren en daar 'n leuke extra inkomstenbron van hebben, terwijl de huurders groene stroom kunnen gebruiken. |
|
_________________ "As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy) |
|
|
|
Geplaatst: Zo Aug 07, 2022 9:49 |
|
|
|
Volgens mij hadden we inmiddels al vastgesteld dat je een eigen parkeerplek moet hebben. De mensen zonder eigen parkeerplek zijn aangewezen op openbare laadpalen die je allemaal smart kunt maken. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Zo Aug 07, 2022 14:36 |
|
|
|
O ja, openbare laadpalen. Leuk. En dan heb je er eindelijk eentje gevonden die vrij is, en dan is hij buiten werking. Storing, of een paar vandalen hebben er een paar keer flink tegen getrapt waardoor hij het niet meer doet (want net zo goed als dat vandalen het "leuk" vinden, meestal na een biertje teveel, een bushokje te slopen, een lantaarnpaal te molesteren, of een spiegel van een auto te trappen, zullen die laadpalen ook dankbare objecten van vandalisme zijn. Lachen joh, komt die gast met zijn Tesla aansjezen, laadpaal stuk, lol!). Of je krijgt een briefje in de bus: de laadpalen op het Koningsplein en de Koninginneweg zijn op maandag 3 april niet beschikbaar vanwege onderhoud. Daar sta je dan, met je bijna lege accu.
Ik ben niet tégen elektrisch rijden, integendeel. Zal mij een zorg zijn hoe de auto wordt voortbewogen, als hij maar rijdt. Alleen is noch onze infrastructuur, noch zijn onze voorzieningen er op dit moment klaar voor om dat grootschalig in te voeren. |
|
_________________ Fatsoen moet je doen. |
|
|
|
|
|