Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 63, 64, 65  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:40 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer
   
 


Natubico schreef:

Die huurders kunnen gezamenlijk echt wel voor zonnepanelen zorgen.
Eventueel via de verhuurder.


Wij hebben niks gezamelijks, wij zitten hier gedwongen met allerlei diverse mensen,
druggebruikers, alcoholisten, schreeuwers, Duitsers, Afrikanen, Syriers, Oekrainers.
Hier kent praktisch niemand zijn buurvrouw of buurman.
En de verhuurder gaat het niks aan hoe ik mijn stroom in mijn woning wil maken.

_________________
The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
1. Er is onvoldoende materiaal;
2. Er is onvoldoende personeel;
3. Het kost een godsvermogen.


Toon maar aan.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Pejeka schreef:
Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu.


Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 21:52 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
   
 


Cliff schreef:
Pejeka schreef:
Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu.


Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem.


Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen. Die houden niet op te bestaan omdat je de auto wilt opladen. En aangezien het elektriciteitsnet nu al aan de grenzen van zijn capaciteit zit, dusdanig, dat in bepaalde regio's zelfs nieuwe aansluitingen problematisch zijn, kan het net dat gewoon niet aan als tussen 21.00 uur (want de meeste mensen rijden ook in de vroege avond nog: boodschappen, kinderen naar club brengen en weer ophalen, enz.), en 07.00 uur opeens een piekverbruik is.

_________________
Fatsoen moet je doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:03 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer
   
 


En Cliff vergeet die miljoenen extra elektrische verwarmingtjes die deze winter thuis ingeschakeld gaan worden vanwege gasweigering Duitsland en EU.


Laatst aangepast door Icesurfer op Vr Aug 05, 2022 22:05, in totaal 1 keer bewerkt

_________________
The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Pejeka schreef:
Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen.


Dat is nou juist het mooie: dat is niet zo. De meeste van die machines draaien overdag. Iedereen kookt 's avonds en gebruik inductie, oven, magnetron. Als ik naar mezelf kijk: inductie is bij mijn 18.000 watt. Magnetron 2500 watt. Oven 3000 watt. Opladen auto is: tadaaa.... 880 watt op de lage stand en 1760 watt op de hoge stand.

Sorry, maar het wil er bij mij niet in dat dat dan 's nachts een probleem oplevert.

Wat wel een probleem oplevert? Nou, die snelladers. Maar die zijn dus grotendeels onnodig.


Laatst aangepast door Cliff op Za Aug 06, 2022 1:17, in totaal 1 keer bewerkt

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Vr Aug 05, 2022 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer
   
 


Nou Cliff dan moeten we maar net zo lang blijven doorhameren tot dat het er bij jou in gaat. Smile
Net zoals de methaan autos en de methaan bussen.

_________________
The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 1:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Methaan auto's? Dat is toch niets nieuws joh. Die kwam ik in Duitsland 20 jaar geleden al tegen.

Verder is methaan een fossiele brandstof. In principe is er nauwelijks verschil tussen een methaan-auto en een LPG auto. Hoewel ik vele kilometers gereden heb in LPG auto's, is dat het ook niet geworden he.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 7:13 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
   
 


Cliff schreef:
Pejeka schreef:
Je vergeet dat die wasmachine, droger, kookplaat, waterkoker, enz. er bovenop komen.


Dat is nou juist het mooie: dat is niet zo. De meeste van die machines draaien overdag. Iedereen kookt 's avonds en gebruik inductie, oven, magnetron. Als ik naar mezelf kijk: inductie is bij mijn 18.000 watt. Magnetron 2500 watt. Oven 3000 watt. Opladen auto is: tadaaa.... 880 watt op de lage stand en 1760 watt op de hoge stand.

Sorry, maar het wil er bij mij niet in dat dat dan 's nachts een probleem oplevert.

Wat wel een probleem oplevert? Nou, die snelladers. Maar die zijn dus grotendeels onnodig.


De meeste mensen werken overdag, dus dan is het elektriciteitsverbruik laag in de huishoudens. Jij bevestigt juist wat ik zeg: in de avond wordt het meeste verbruikt. Daar komt de auto, die bij thuiskomst aangekoppeld wordt, dan nog eens bovenop. En niet alleen jouw auto, maar die van iedereen. Dus er zit een enorme piek in elektriciteitsverbruik tussen pakweg 18.00 uur en 07.00 uur. Zeker als iedereen ook nog eens van het gas af moet en apparaten die normaal gesproken op gas werkten (kooktoestellen, verwarmingsketels, enz.) óók een beroep doen op het elektriciteitsnet.

_________________
Fatsoen moet je doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:

Dat is nou juist het mooie: dat is niet zo. De meeste van die machines draaien overdag. Iedereen kookt 's avonds en gebruik inductie, oven, magnetron. Als ik naar mezelf kijk: inductie is bij mijn 18.000 watt. Magnetron 2500 watt. Oven 3000 watt. Opladen auto is: tadaaa.... 880 watt op de lage stand en 1760 watt op de hoge stand.

Sorry, maar het wil er bij mij niet in dat dat dan 's nachts een probleem oplevert.

Wat wel een probleem oplevert? Nou, die snelladers. Maar die zijn dus grotendeels onnodig.


Dus netbeheerders en stroomaanbieders roepen maar wat?

Verder ben ik benieuwd hoe je aan bovenstaande cijfers komt. Is dat voor een hybride-auto?

Want als ik bij Tesla kijk begint een accupakket bij 75 kWh en loopt het op tot maximaal 100 kWh.
Dat betekent dat indien je een lege accu volledig oplaadt, het tussen de 75 tot 100 kWh kost.

Bron: Tesla.

Een magnetron verbruikt tussen de 0,7 kWh - 1,2 kWh.


_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:
Pejeka schreef:
Het probleem is natuurlijk dat de meeste auto's op hetzelfde moment stilstaan en willen laden, pakweg tussen 21.00 uur en 07.00 uur. Overdag zal er veel minder behoefte zijn om te laden, dan rijdt men op de tijdens de nacht geladen accu.


Als je laden uitsmeert over de periode 18:00-07:00 uur heb je voldoende capaciteit. Reken maar uit. Als dat al een probleem zou zijn, dan is een wasmachine, droger, inductiekookplaat, airco, magnetron, waterkoker, etc. ook een probleem.


Het is ook vaak een probleem. Er wordt veel ingekocht vanuit het buitenland, gebeurt dat niet dan kunnen deze issues zich voordoen. Wat je niet moet vergeten is dat de elektrificatie van het autopark niet de enige elektrificatie is. En alles tegelijk. Terwijl netbeheerders nu al leverproblemen hebben.

Lees: https://nos.nl/artikel/2299414-prorail-tekort-aan-stroom-op-spoor-gaat-problemen-geven
Lees: https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2396242-het-nederlandse-stroomnet-dreigt-vast-te-lopen
Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5254936/netcapaciteit-stroomtekort-vno-ncw-mkb

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Cliff schreef:
Toon maar aan.


Lees je de informatie niet die je krijgt toegestopt?

1. Er is onvoldoende materiaal;
    "Om het probleem op te lossen is een verzwaring en uitbreiding van het net nodig, maar dat lukt lang niet snel genoeg. Ook consumenten gaan hier volgens Liander steeds meer last van krijgen. „Zij merken het nu ook al wel, als je bijvoorbeeld stroom niet kan terugleveren met zonnepanelen”, aldus de zegsvrouw. Zij wijst erop dat ook Liander kampt met tekorten aan materialen, zoals chips, kabels, draden en meters. „Uiteindelijk krijgt iedereen daar last van. Het begint steeds meer te rammelen en te schuren”, vervolgt de woordvoerster.."

Bron: https://www.telegraaf.nl/financieel/1034918057/liander-stroomnet-overbelast-in-grote-delen-nederland

Lees: https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningmarkt/10446612/recordaantal-bouwers-kampt-met-tekort-aan-materialen
Lees: https://www.bndestem.nl/oosterhout/tekort-aan-bouwmaterialen-prijzen-blijven-stijgen-we-struinen-alles-af~a1c4db48/?referrer=https%3A%2F%2F%2F
Lees: https://www.ad.nl/wonen/tekort-aan-bouwmaterialen-wordt-nijpender-prijzen-blijven-stijgen~a132c45f/?referrer=https%3A%2F%2F%2F
Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5239703/wat-kost-hout-wat-kost-staal-verbouwing-uitbouw-renovatie
Lees: https://nos.nl/artikel/2425253-bouwprojecten-liggen-stil-door-inflatie-en-materiaaltekorten
Lees: https://www.prorail.nl/nieuws/tekort-aan-materialen-en-prijsstijgingen
Lees: https://www.destentor.nl/economie/huizen-half-af-bouwprijzen-schieten-omhoog-we-komen-alles-tekort~af9d0289/?referrer=https%3A%2F%2F%2F
Lees: https://bouwkennis.nl/problemen-met-de-bevoorrading-van-grondstoffen-wat-is-het-verhaal/

2. Er is onvoldoende personeel;

Lees: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2022/20/meer-bedrijven-ervaren-tekorten-aan-personeel-en-materialen
Lees: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20220307_93827647
Lees: https://www.bouwendnederland.nl/actueel/nieuws/14253/grof-geschut-nodig-voor-tekort-aan-bouwpersoneel
Lees: https://vastgoedactueel.nl/te-weinig-personeel-maakt-woningbouwdoel-onhaalbaar/
Lees: https://www.cobouw.nl/298469/helft-bouwers-verwacht-over-vijf-jaar-nog-steeds-personeelstekort
Lees: https://www.trouw.nl/economie/bouwbedrijven-hebben-werk-genoeg-maar-te-weinig-grondstoffen-en-personeel~b11117d8/?referrer=https%3A%2F%2F%2F
Lees: https://www.deondernemer.nl/personeel/arbeidsmarkt/personeelstekort-bouwsector-personeel-behouden-bouw~3534615?referrer=https%3A%2F%2F%2F
Lees: https://www.bnr.nl/nieuws/bouw-woningmarkt/10478255/materiaal-en-personeelstekorten-vertragen-vaker-bouwproject
Lees: https://www.werk.nl/arbeidsmarktinformatie/sector/bouw/meer-vraag-naar-personeel
Lees: https://www.houtwereld.nl/bouw/bouwkosten-en-personeelstekort-doet-bouwsector-pijn/
Lees: https://proma-consulting.nl/2022/05/23/personeelstekort-binnen-de-bouw/
Lees: https://eenvandaag.avrotros.nl/item/bouwplannen-vallen-stil-door-personeelstekort-bij-gemeenten-jaarlijks-100000-woningen-erbij-gaan-we-zo-nooit-redden-1/

3. Het kost een godsvermogen.

Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5295307/prijzen-bouwmaterialen-duur-extreem-gestegen-70-procent
Lees: https://www.cobouw.nl/296316/prijsalarm-staalprijzen-gigantisch-gestegen
Lees: https://www.cobouw.nl/294749/gekte-op-bouwmaterialenmarkt-zulke-prijsstijgingen-heb-ik-in-geen-twintig-jaar-meegemaakt
Lees: https://www.destentor.nl/home/extreme-prijsstijgingen-in-de-bouw-deze-derde-klap-gaat-aannemers-de-kop-kosten~ae0da2b5/
Lees: https://vdb-law.nl/nieuws/extreme-prijsstijgingen-van-bouwmaterialen-verrekenen-ondanks-prijsvastbeding-in-aannemingsovereenkomst
Lees: https://www.volkskrant.nl/kijkverder/track-en-trace/v/een-wc-papiertje-of-kopje-koffie-is-door-prijsexplosie-grondstoffen
Lees: https://www.bouwendnederland.nl/belangenbehartiging/standpunten/prijsstijgingen
Lees: https://www.consultancy.nl/nieuws/39069/bouwkosten-nemen-toe-in-2022-door-duurdere-materialen-en-loonkosten
Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/5302114/verbouwen-aannemer-offerte-prijsstijging-materialen
Lees: https://www.foodagribusiness.nl/kosten-nieuwbouw-schieten-omhoog/
Lees: https://nos.nl/artikel/2422708-bouwmaterialen-steeds-duurder-ik-durf-geen-prijs-meer-af-te-spreken
Lees: https://www.standaard.be/cnt/dmf20210627_97776427
Lees: https://www.gca.nl/extreme-prijsstijgingen-voor-materialen-en-grondstoffen/

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Ik heb ervaring erbuiten gelaten, maar de dagelijkse praktijk onderschrijft het bovenstaande. Als je wat gedaan wil krijgen, zie maar een bouwbedrijf te krijgen. Ze hebben veel meer werkvraag dan dat ze aankunnen. Ze zijn selectief en prijzen reizen de pan uit. Doordat de prijzen van materialen in rap tempo stijgen en tekorten aanzwellen zijn offertes niet langer geldig dan 5 werkdagen. Geef je geen akkoord kan er zomaar 10/20% bovenop komen.

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 11:48 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer
   
 


Cliff schreef:
Methaan auto's? Dat is toch niets nieuws joh. Die kwam ik in Duitsland 20 jaar geleden al tegen.

Verder is methaan een fossiele brandstof. In principe is er nauwelijks verschil tussen een methaan-auto en een LPG auto. Hoewel ik vele kilometers gereden heb in LPG auto's, is dat het ook niet geworden he.


Nee, beste Cliff, jij hebt nooit in een elektrische, bijzonder milieu vriendelijke- en kinder slaven arbeid bestrijdende methaan auto gereden.
In Nederland zou alleen Thierry Baudet of Geert Wilders als premiere, het privilege hebben een elektrische methaan Porsche te rijden. Cool

_________________
The world turns too fast, feel love before it�s gone. [Editors] #IstandWithRussia
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 12:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Pejeka schreef:
in de avond wordt het meeste verbruikt. Daar komt de auto, die bij thuiskomst aangekoppeld wordt, dan nog eens bovenop. En niet alleen jouw auto, maar die van iedereen. Dus er zit een enorme piek in elektriciteitsverbruik tussen pakweg 18.00 uur en 07.00 uur.


Wat dus op te lossen is met slimme laders. Mooi dat we dan elkaar bevestigen in wat we zeggen Laughing

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 13:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Er is nu al een groot stroomtekort op het net. De stroomvraag zal gigantisch toenemen komende jaren. We moeten van het gas af en dan komt de elektrificatie van het autopark er bovenop. Dat lukt je niet alleen door slimme laders toe te passen. Toegegeven dat kan werken om de piek wat af te vlakken maar de pieklevering is niet wat het probleem vormt.

En verder ben ik benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet, zo'n slimme lader.

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
Dus netbeheerders en stroomaanbieders roepen maar wat?


't Is hun papieren werkelijkheid hè, de praktijk is anders.

Laughing

Quote:
Verder ben ik benieuwd hoe je aan bovenstaande cijfers komt.


Cijfers over mijn auto komen van... tadaa... mijn auto.

Cijfers over stroomverbruik van apparaten, zoals ik ook al schreef, mijn keuken. Mijn inductieplaat, mijn combimagnetron, mijn oven, mijn waterkoker, etc.

Quote:
Dat betekent dat indien je een lege accu volledig oplaadt


En waarom ga je uit van een lege accu? Mijn accu is nooit leeg en ik heb een veel kleinere actieradius dan een Tesla. Het gemiddelde woonwerkverkeer in Nederland is 19 km. Laten we het dubbele eens nemen Cliox, 40 km heen en 40 km terug. Dan zitten we dus op het dubbele van het gemiddelde. Weet je wat, we nemen ook nog het ophalen en wegbrengen van kinderen mee, de boodschappen, etc. en zetten het op 100 km per dag.

En dan neem ik ook nog mee dat er op de werkplek NIET geladen kan worden, anders moeten we die afstand weer halveren.

Hier kun je het verbruik zien van elektrische auto's: https://incharge.vattenfall.nl/elektrische-auto/hoeveel-verbruikt-een-elektrische-auto

Komen we gemiddeld op 16 kWh per dag, mits er ook echt elke dag 100 km gereden wordt (wat minstens 2 keer het gemiddelde in Nederland is)

Laten we ook nog eens uitgaan van overwerken etc. en de auto om 20:00 uur aan de lader zetten. Dan zijn de meeste huishoudelijke apparaten ook uit inmiddels (want: er is gekookt).

We hebben dus van 20:00 tot 7:00 uur om te laden. Elf uur. We komen dan uit op zo'n 1400 watt per uur. Dat is ongeveer de helft van een wasmachine. Dat is minder dan een airconditioning. Ik kan het nog sterker vertellen: als je een elektrische boiler hebt, en een gezin van 4 gaat 's ochtends douchen, dan trekt je boiler ongeveer 5 KWh om weer op temperatuur te komen. Gelukkig hebben de meeste mensen inmiddels een CV combiketel Very Happy

Ik snap heus wel dat de auto 'er weer bij komt' bij het gehele plaatje. Maar daarom wijs ik ook op de mogelijkheid van slim laden. Wat heel dom is, is wat hierboven al een paar keer gezegd is: je komt thuis, plugt de snellader erin en om 20:00 uur zit je accu weer helemaal vol. Die volle accu blijft dan staan tot 7:00 uur 's ochtends en gaat dan pas aan het werk. Ja, dat is vragen om problemen - daar moeten we echt vanaf.

We hebben hier in Zeeland de kerncentrale. Zo'n ding kun je niet even harder of zachter zetten naar wens. Ergo, in Zeeland is er destijds uitgebreid campagne gevoerd door eigenaar Delta om mensen 's nachts aan de stroom te krijgen. Volgens Delta was er namelijk 's nachts een enorme overcapaciteit op het net, en netstroom kún je niet zomaar even opslaan om later te gebruiken. Er kwamen toen uitgebreide acties in Zeeland om mensen aan de 'dubbele meter' te krijgen zodat ze alles 's nachts aan gingen zetten (wasmachines, zelfs getimede boilers, etc.)

Wie of wat gebruikt er 's nachts stroom? De airco? Vertel het me maar. Overdag kunnen we vele stroomverbruikers noemen, maar 's nachts? Daarom: elektrische auto altijd (slim) 's nachts laden en ik denk dat heel veel problemen smelten als sneeuw voor de zon.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 13:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
En verder ben ik benieuwd hoe dat in de praktijk uitziet, zo'n slimme lader.


Een slimme lader doet niet meer dan dit:
1) Uitlezen hoe leeg de accu van de auto is (hierboven al aangetoond dat het waarschijnlijk rond de 8 kWh per dag zal zijn)
2) Kijken hoeveel tijd er beschikbaar is tussen het moment van inpluggen (meestal rond 18:00 uur) en het moment van naar het werk gaan de volgende dag (meestal rond 7:00 uur)
3) Laadcapaciteit verdelen over de beschikbare tijd in plaats van dom zo snel mogelijk de accu vullen (wat nu gebeurt)

Als extra's kun je denken over:
1) Monitoren drukte op het stroomnet en daar rekening mee houden (bv: sneller laden als er veel capaciteit is, langzamer laden als er minder capaciteit is)
2) In combinatie met een thuisaccu werken (stroom pakken uit thuisaccu wanneer nodig, thuisaccu laadt slim gedurende 24 uur via bovenstaande parameters)

Etc... even uit de losse pols wat ideeën die prima kunnen werken en totaal niet duur zijn. Zelfs geen extra infrastructuur vragen, alleen slimme laders. Met slim bedoel ik: internetverbinding, eventueel een App erbij voor informatie/instellingen, etc.

Dat is overigens niets vreemds en ook niet moeilijk. Zelfs mijn wasmachine heeft Wifi. Ik gebruik het niet, zou niet weten waarom, maar steeds meer huishoudelijke apparaten hebben Wifi en een app.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Aug 06, 2022 13:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Ik heb misschien nog wel een slimme analogie voor de brandstofrijders...

Ik reed ooit diesel. Ik wilde ooit snel tanken in Italië. Ik reed naar de pomp. Op de pomp zat een knop voor vrachtwagens. Ik hang die slang erin, drukte op die knop, en ja... ging inderdaad erg snel. 130 liter per minuut begreep ik later. Alles spatte echter in mijn gezicht. Bovendien schuimt diesel, dus toen ik stopte en wegreed was mijn tank helemaal niet vol, ja, vol met schuim.

Lesje tanken.... langzaam tanken met diesel gaat beter dan supersnel.

Met elektriciteit is het niet anders. Langzaam tanken is veel beter dan supersnel. En vooral omdat je auto toch zo'n 10 uur niets staat te doen is snel tanken totaal niet nodig. Toch doen de meeste elektrische autobezitters dit nu wel (vaak kunnen ze niet eens anders). En ziehier het probleem. Maar is dus gewoon oplosbaar, ook zonder nieuwe kabels te gaan graven.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 2:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Natubico schreef:
Die huurders kunnen gezamenlijk echt wel voor zonnepanelen zorgen.
Eventueel via de verhuurder.

Icesurfer schreef:
Wij hebben niks gezamelijks, wij zitten hier gedwongen met allerlei diverse mensen,
druggebruikers, alcoholisten, schreeuwers, Duitsers, Afrikanen, Syriers, Oekrainers.
Hier kent praktisch niemand zijn buurvrouw of buurman.
En de verhuurder gaat het niks aan hoe ik mijn stroom in mijn woning wil maken.

't Is altijd mogelijk om aan de verhuurder te vragen of deze zonnepanelen op het dak en eventueel aan de wand wil laten aanbrengen.
Hij kan de stroom dan zelf aan de huurders leveren en daar 'n leuke extra inkomstenbron van hebben, terwijl de huurders groene stroom kunnen gebruiken.

_________________
"As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 3:35 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico
   
 


Cliff schreef:
Een slimme lader doet niet meer dan dit:
1) Uitlezen hoe leeg de accu van de auto is (hierboven al aangetoond dat het waarschijnlijk rond de 8 kWh per dag zal zijn)
2) Kijken hoeveel tijd er beschikbaar is tussen het moment van inpluggen (meestal rond 18:00 uur) en het moment van naar het werk gaan de volgende dag (meestal rond 7:00 uur)
3) Laadcapaciteit verdelen over de beschikbare tijd in plaats van dom zo snel mogelijk de accu vullen (wat nu gebeurt)

Als extra's kun je denken over:
1) Monitoren drukte op het stroomnet en daar rekening mee houden (bv: sneller laden als er veel capaciteit is, langzamer laden als er minder capaciteit is)
2) In combinatie met een thuisaccu werken (stroom pakken uit thuisaccu wanneer nodig, thuisaccu laadt slim gedurende 24 uur via bovenstaande parameters)

Dat gaat dan wel allemaal alleen maar op voor degenen die 'n eigen laadpaal ter beschikking hebben.
Bij de anderen, 't zij nogmaals gezegd, gaat 't van zo snel mogelijk opladen en dan wegwezen.
De gemiddelde laadtijd is daar nu 4 uur.
Maar wanneer alle auto's elektrisch moeten zijn zal 't wel zo worden dat elke publieke parkeerplaats van 'n laadmogelijkheid voorzien zal zijn.
Dan kan mogelijk ook daar wat meer de tijd genomen worden om te laden.
Bijvoorbeeld maximaal 8 uur.

_________________
"As long as there are slaughterhouses there wil be battlefields" (Tolstoy)
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 8:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Natubico schreef:
Dat gaat dan wel allemaal alleen maar op voor degenen die 'n eigen laadpaal ter beschikking hebben.


Nee, nee en nog eens nee. Je krijgt bij je auto gewoon een lader die in het stopcontact kan. Dus ook die kan smart.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 8:40 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
   
 


Cliff schreef:
Natubico schreef:
Dat gaat dan wel allemaal alleen maar op voor degenen die 'n eigen laadpaal ter beschikking hebben.


Nee, nee en nog eens nee. Je krijgt bij je auto gewoon een lader die in het stopcontact kan. Dus ook die kan smart.


En dan? De hele avond met je voordeur open gaan zitten, omdat de laadkabel in het stopcontact in de gang zit en je auto drie huizen verderop staat omdat er voor je huis geen plek was, dus dan kronkelt die kabel inclusief verlengsnoeren heel de avond over de stoep buiten?

_________________
Fatsoen moet je doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Volgens mij hadden we inmiddels al vastgesteld dat je een eigen parkeerplek moet hebben. De mensen zonder eigen parkeerplek zijn aangewezen op openbare laadpalen die je allemaal smart kunt maken.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Zo Aug 07, 2022 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka
   
 


O ja, openbare laadpalen. Leuk. En dan heb je er eindelijk eentje gevonden die vrij is, en dan is hij buiten werking. Storing, of een paar vandalen hebben er een paar keer flink tegen getrapt waardoor hij het niet meer doet (want net zo goed als dat vandalen het "leuk" vinden, meestal na een biertje teveel, een bushokje te slopen, een lantaarnpaal te molesteren, of een spiegel van een auto te trappen, zullen die laadpalen ook dankbare objecten van vandalisme zijn. Lachen joh, komt die gast met zijn Tesla aansjezen, laadpaal stuk, lol!). Of je krijgt een briefje in de bus: de laadpalen op het Koningsplein en de Koninginneweg zijn op maandag 3 april niet beschikbaar vanwege onderhoud. Daar sta je dan, met je bijna lege accu.

Ik ben niet tégen elektrisch rijden, integendeel. Zal mij een zorg zijn hoe de auto wordt voortbewogen, als hij maar rijdt. Alleen is noch onze infrastructuur, noch zijn onze voorzieningen er op dit moment klaar voor om dat grootschalig in te voeren.

_________________
Fatsoen moet je doen.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
  Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 64 van 65  
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 63, 64, 65  Volgende
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.