Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Er is geen klimaatcrisis, er is alleen angst voor een crisis Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Er is geen klimaatcrisis, er is alleen angst voor een crisis
BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 11:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Zolang als er geschreven teksten bestaan, en waarschijnlijk nog langer, worden we als mens door allerlei zogenaamdecrisissen bedreigd.
Driekwart van die gevaren zijn nooit uitgekomen.
Ik heb in mijn leven al veel crisissen voorbij zijn komen van zure regen via een gat in de ozonlaag tot een ijstijd. De meeste kwamen nooit uit. Prof Frans Rutte, de grote econoom, profeteerde bv dat de Wereld in 2002 zou vergaan, en bracht zijn volgelingen naar een berg in Spanje. Enz, enz.
Nu vergaat de wereld weer door stikstof.
Waarom trappen wij daar iedere keer weer in?
Wie verdiend er aan al die onzin.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 13:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Meestal worden naar aanleiding van die alarmerende berichten maatregelen genomen waardoor het gevaar wegebt.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 03, 2022 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

We zijn in een wereld beland waarin hypes uitgroeien tot issues tot problemen. Mede gevoed door onze voortdurende toegang tot allerlei media via internet en alle daarbij behorende elektronische apparaten. Vroeger had je één keer per dag de krant en in de avond keek je naar het journaal, en daar moest je het mee doen. Tegenwoordig nemen mensen in 5 minuten méér "nieuws" tot zich dan je vroeger op een hele dag kreeg, en dat de godganse dag lang. Je zou van minder gek worden.

Klimaat is al zo lang de aarde bestaat aan schommelingen onderhevig. Er zijn tijden geweest dat Nederland onder een dik pak ijs lag (de ijstijden), er zijn tijden geweest dat hier een subtropisch klimaat heerste (o.m. tussen pakweg 1100 en 1500), en na 1500 koelde ons klimaat opeens weer af en belandden we in wat wel eens "de kleine ijstijd" wordt genoemd, bar koude winters die lang duurden en koele zomers. Vandaar dat al die schilders uit de 16e en 17e eeuw ook van die fantastische winterlandschappen konden schilderen hier in Nederland. Rond 1800 was het daarmee weer afgelopen, langzamerhand warmde ons klimaat weer wat op, lang strenge winters werden allengs zeldzamer, de zomers weer wat warmer.

Het uitsterven van diersoorten is ook van alle tijden. Mammoeten, wisenten, sabeltandtijgers, nee, ze zijn er niet meer. Vinden we dat erg? Volgens mij niet. Terwijl dat heel raar is eigenlijk, want ook die dieren zijn uitgestorven doordat het klimaat waarin ze konden gedijen, wijzigde.

Ooit was de Noordzee droog land, en kon je van Scheveningen te voet naar Engeland. Nu is het een zee. Dus blijkbaar is ook in het verleden de waterspiegel wel eens gestegen.

Het zal mijn tijd wel duren. Over 100 jaar zullen er nog steeds mensen, steden, wegen, bedrijven zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 5:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Pejeka schreef:
Ooit was de Noordzee droog land, en kon je van Scheveningen te voet naar Engeland. Nu is het een zee. Dus blijkbaar is ook in het verleden de waterspiegel wel eens gestegen.

Dacht dat deze zee, net als zovele andere, er gekomen is ten gevolge van het uitzetten der Aarde.
Dat heeft geleid tot het verschijnsel dat (ten onrtechte) aangeduid wordt met "drifting continents" oftewel het uit elkaar drijven van de continenten.
Dat is echter niet wat in feite plaats heeft gevonden.
In feite heeft het uitzetten van de Aarde ertoe geleid dat in de bovenste lagen ervan barsten kwamen, die dan volliepen met water.

https://www.youtube.com/watch?v=OGdPqpzYD4o

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 15:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Theoretisch leidt het uitzetten van de aarde tot een lagere zeespiegel Very Happy

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

In zekere zin wel. maar dat neemt niet weg dat het zeewater naar kloven in gaat stromen die ten gevolge van de uitzetting ontstaan in het aardoppervlak.

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2022 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

In ieder geval bestaat de Noordzee volgens Prof Lindeboom nog maar 6000 jaar. Dat is geologisch een zeer korte tijd. Toen pas overstroomde de Doggersbank.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 11:42 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Poendert schreef:
In ieder geval bestaat de Noordzee volgens Prof Lindeboom nog maar 6000 jaar. Dat is geologisch een zeer korte tijd. Toen pas overstroomde de Doggersbank.

U luistert teveel naar professor Lindeboom. Weet u wel dat die man voortdurend dronken is ?

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 14:07 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Nou is er niks met deze bekroonde blonde van Lindeboom, maar er is zeker sprake van dronkenschap: en dan wel bij die corrupte klaplopers in Brussel. Die hebben zojuist van gas en kernenergie groene energie gemaakt.
Als je eerst jaren roept dat het allemaal vies is en weg moet en nu dit gaat zeggen, heb je toch wel te diep in het glaasje gekeken.

https://nos.nl/artikel/2435542-europees-parlement-gas-en-kernenergie-zijn-groen

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Ook als kernenergie groen genoemd mag worden, dient ze toch taboe te blijven, omdat ze op de lijst van levensgevaarlijke energiebronnen hoort te staan.

(Gas trouwens ook wel).

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 18:20 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Natubico schreef:
Ook als kernenergie groen genoemd mag worden, dient ze toch taboe te blijven, omdat ze op de lijst van levensgevaarlijke energiebronnen hoort te staan.

(Gas trouwens ook wel).

Iedere energiebron is potentieel levensgevaarlijk. Elektriciteit heeft vele slachtoffers gemaakt. Waterstof idem dito (Hindenburg e.d.). Zelfs waterkracht.

BerichtGeplaatst: Do Jul 07, 2022 4:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
(Gas trouwens ook wel).

Pejeka schreef:
Iedere energiebron is potentieel levensgevaarlijk. Elektriciteit heeft vele slachtoffers gemaakt. Waterstof idem dito (Hindenburg e.d.). Zelfs waterkracht.

Elektriciteit is geen energiebron; dat is energie; en 't gaat erom hoe die wordt opgewekt.

Waterstof is ook 'n soort gas.

Heb nog nooit gehoord dat waterkracht menselijke slachtoffers heeft gemaakt; (wel dierlijke, zoals vissen).

BerichtGeplaatst: Do Jul 07, 2022 9:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Natubico schreef:
(Gas trouwens ook wel).

Pejeka schreef:

Elektriciteit is geen energiebron; dat is energie; en 't gaat erom hoe die wordt opgewekt.

Waterstof is ook 'n soort gas.

Heb nog nooit gehoord dat waterkracht menselijke slachtoffers heeft gemaakt; (wel dierlijke, zoals vissen).

Ik geloof dat ik verleden week een reportage zag over de doorbraak van een dam voor een waterkracht centrale.. Ik meen ergens in Zuid-Amerika.

BerichtGeplaatst: Do Jul 07, 2022 19:26 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Echte groenen zijn sowieso ook tegen waterkracht als energiebron.

En dat dus vanwege hetgeen de waterdieren ermee wordt aangedaan.

Ben zelf 'n hele tijd geleden nogal doende geweest om 'n alternatief te vinden dat dit nadeel niet kent.
Denk nog altijd dat er mogelijkheden zitten in 'n waterrad ongeveer ter grootte van 'n reuzenrad (op de kermis), maar dan van superlicht materiaal en met schoepen.
Wanneer zo'n rad met het onderste deel in 'n stromende rivier gehangen wordt, zal het water het rad doen draaien zonder dat de dieren iets aagedaan wordt.

Heb 't ook wel 'ns ergens voorgesteld en kreeg toen als reactie dat 't dan wel de vraag is of die rivier voldoende debiet heeft.
Tja, dat is dan weer pure physica en daar moet je dan maar net deskundig in zijn.

Meen in elk geval wel dat die doorstroomsnelheid eventueel verhoogd zou kunnen worden door de rivierloop te versmallen met behulp van verhoogde kades.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 08, 2022 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:

(Gas trouwens ook wel).

We moeten uiteindelijk natuurlijk via Thorium overschakelen op Kernenergie. Thorium heeft een halfwaarde tijd van hooguit 300 jaar. Uranium heeft een halfwaardetijd van 300.000 den jaren. Daar kom je nooit weer vanaf. Daar is geen begraven aan.
Daarnaast komt Thorium overal op de wereld voor, zelfs, hoewel niet in winbare hoeveelheden, ook in het strand van bv Zeeland. Dus aan Thorium komt de eerste minstens1000 jaar geen gebrek.
Daarnaast kan de zogenaamde "Molten Salt" Thorium-centrale onmogelijk ontploffen. Nog een groot voordeel.
Ik denk dat zeker vanuit de defensiehoek de grootste tegenwerking richting Thorium centrales bestaat.
We kunnen via Thorium er nauwelijks atoombommen mee maken.
We kunnen via regio,s Thorium-centrales plaatsen. Dan is nauwelijks verzwaring van ons elektriciteits net noodzakelijk.
Ik verwacht niet dat er in onze tweede kamer mensen zitten(gezien hun gebleken kennis) die hiervan verstand hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 08, 2022 10:40 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Echte groenen zijn sowieso ook tegen waterkracht als energiebron.

En dat dus vanwege hetgeen de waterdieren ermee wordt aangedaan.

Ben zelf 'n hele tijd geleden nogal doende geweest om 'n alternatief te vinden dat dit nadeel niet kent.
Denk nog altijd dat er mogelijkheden zitten in 'n waterrad ongeveer ter grootte van 'n reuzenrad (op de kermis), maar dan van superlicht materiaal en met schoepen.
Wanneer zo'n rad met het onderste deel in 'n stromende rivier gehangen wordt, zal het water het rad doen draaien zonder dat de dieren iets aagedaan wordt.

Heb 't ook wel 'ns ergens voorgesteld en kreeg toen als reactie dat 't dan wel de vraag is of die rivier voldoende debiet heeft.
Tja, dat is dan weer pure physica en daar moet je dan maar net deskundig in zijn.

Meen in elk geval wel dat die doorstroomsnelheid eventueel verhoogd zou kunnen worden door de rivierloop te versmallen met behulp van verhoogde kades.

Zijn de echte Groenen ook tegen ademen? Voor je het weet adem je een mug in, wat de dood van dat steekbeest zal betekenen.
Ik las eens over een Boeddhistische sekte. Daar liep men altijd met een bezem voor zich uit te vegen, om geen diertjes dood te trappen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 08, 2022 22:26 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik las eens over een Boeddhistische sekte. Daar liep men altijd met een bezem voor zich uit te vegen, om geen diertjes dood te trappen.

Dat wordt wel gezegd van de Jainisten, ja.
Niet verkeerd toch wanneer men zo verregaand ervoor zorgt dat men geen mede-levende wezens iets aandoet.
Integendeel; en ze hebben ook niet het probleem dat men hen haat of zo.
Overigens is die religie wat aanhang betreft vrij klein, maar wat impact betreft best wel groot.

Wp:

"Hoewel de aanhangers tegenwoordig slechts een fractie van de bevolking van India uitmaken, is jaïnisme belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de Indiase cultuur en filosofie, kunst, architectuur, wetenschappen en politiek. Het heeft ook bijgedragen tot het geweldloze Indiase onafhankelijkheidsstreven van Mahatma Gandhi".

BerichtGeplaatst: Vr Jul 08, 2022 22:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Zijn de echte Groenen ook tegen ademen? Voor je het weet adem je een mug in, wat de dood van dat steekbeest zal betekenen.

Denk dat 't van nature nooit voorkomt dat 'n mens 'n mug inademt.
Heb 't zelf helemaal nog nooit meegemaakt en ook niet van anderen gehoord dat ze 't wel hebben meegemaakt.
Op 'n gemotoriseerd vervoermiddel zou 't misschien kunnen gebeuren.
Maar echte Groenen zijn tegen het gebruik van zo'n vervoermiddel, dus hebben ze dat probleem niet.
Trouwens op de fiets kan 't wel gebeuren dat men 'n vliegje in 'n oog krijgt en dat zo'n diertje dit niet overleeft.
Vindt dat zelf altijd heel jammer en zet meestal wanneer ergens vliegjes blijken rond te zwermen gauw 'n zonnebril op om te voorkomen dat het milieuvriendelijke fietsen een of meer van die diertjes het leven kost.

Maar er is wel 'n hemelsbreed verschil tussen al fietsend af en toe per ongeluk 'n vliegje in 'n oog krijgen enerzijds en als stroomproducent dagelijks vele duizenden vissen en andere waterdieren direct of indirect de dood injagen door middel van de rotoren van 'n waterkrachtcentrale.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2022 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Theoretisch leidt het uitzetten van de aarde tot een lagere zeespiegel Very Happy

Uitzeten van de aarde dat voor stijging van de zeespiegel zorgt is onzin.
Maar wel is de zeespiegel soms gestegen of gedaald in de loop der tijden.
Persoonlijk denk ik dat als er meer water en IJs in onze zeen komt, de flexible bodem van de zee wat verder inzakt tot een bepaald niveau. Anders begrijp ik niet hoe het mogelijk is dat steeds weer Waddeneilanden voor onze kusten verschijnen. Ook de toevoer van afgeslepen deeltjes van de alpen zal invloed hebben, naast het terugveren van de na de IJstijd gesmolten gletsjers die ons land en de Duitse laagvlakte eens bedekten, heeft geholpen.
De korst die onze aarde omvat is blijkbaar veel veerkrachtiger dan we dachten.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2022 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

U bent duidelijk zeer beschermd opgegroeid.
U kwam weinig buiten?
Ikzelf moest minstens 8km elke morgen naar school door de vrije natuur. Ook door zwermen muggen en vliegjes. Dat heet de natuur.
Wel is het me opgevallen dat ik nu ik wat ouder wordt, meer last heb van vliegjes in mijn oog. Blijkbaar worden onze reflexen minder goed met met de leeftijd.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 10, 2022 10:53 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Poendert schreef:
U kwam weinig buiten?
Ikzelf moest minstens 8km elke morgen naar school door de vrije natuur. Ook door zwermen muggen en vliegjes. Dat heet de natuur.
Wel is het me opgevallen dat ik nu ik wat ouder wordt, meer last heb van vliegjes in mijn oog. Blijkbaar worden onze reflexen minder goed met met de leeftijd.

Ik ben tegen de 60, ik fiets elke dag weer naar mijn werk en weer naar huis na mijn werk. Deels door groengebied. Nooit vliegjes in mijn ogen gehad.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 1:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Pejeka schreef:
Ik ben tegen de 60, ik fiets elke dag weer naar mijn werk en weer naar huis na mijn werk. Deels door groengebied. Nooit vliegjes in mijn ogen gehad.

Brildragend wellicht.
Ofwel is 't milieu daar al zodanig aangetast dat er ook in groengebieden nog geen vliegjes meer voorkomen.

"Dansmugggen" worden ze genoemd, maar 't zijn geen muggen die steken.
Daarnaast zijn er ook dansvliegjes.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 7:15 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Oh, die ken ik maar al te goed, meestal zwermen die bij elkaar. Mond dichthouden, en ik draag een bril, dus misschien helpt dat tegen het in de ogen krijgen van die diertjes. En die zwermen zijn soms heel plaatselijk, zelfs zo klein soms dat je er omheen kunt fietsen op het pad.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 9:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Pejeka schreef:
Poendert schreef:
U kwam weinig buiten?

Dan draagt u een bril of u hebt enorm snelle reflexen.
Wees er maar zuinig op.
U zou dan waarschijnlijk uitstekend tot uw recht komen in de bokssport, of met tafeltennis.

BerichtGeplaatst: Za Jul 16, 2022 10:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
"Dansmugggen" worden ze genoemd, maar 't zijn geen muggen die steken.
Daarnaast zijn er ook dansvliegjes.

Hanz....