Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Stikstof idioterie. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 5, 6, 7 ... 15, 16, 17  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2022 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

jorden schreef:
Ik snap iets aan het stikstofverhaal niet.
De stikstof van de boeren zou iets met ammoniak zijn, doet er ook niet toe, maar dat komt dus van de mest van de dieren.
Bij de intensieve varkenshouderij kan ik me dat wel voorstellen. Door de mest komt hier dan teveel stikstof omdat varkensvoer geïmporteerd word en de mest niet geëxporteerd. Maar bij rundvee lijkt me dat toch anders. dat is toch een kringloop?
De stikstof die in rundermest zit wordt toch eerst door het gras opgenomen? (+ CO2)

Probleem is echter dat de ammoniak die zich vormt na het uitrijden van de mest eerst de lucht in gaat en later echt niet alleen weer neerdaalt binnen de omheining van de akkers of weilanden waarop de mest is uitgereden.
Als er natuurgebieden in de nabijheid zijn, dan daalt hij ook daarop neer en omdat de grond daar dan veel te vruchtbaar wordt gaat de natuurlijke bloemrijke en dus ook nectarhoudende begroeiing daar overwoekerd worden door met name brandnetels, bramenstruiken en grassen, die tevoorschijn komen op dermate overvruchtbare bodem.
In de buurt van woongebieden kan teveel ammoniak in de lucht schadelijk zijn voor de gezondheid.

BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2022 18:52 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Natubico schreef:
jorden schreef:
Ik snap iets aan het stikstofverhaal niet.
De stikstof van de boeren zou iets met ammoniak zijn, doet er ook niet toe, maar dat komt dus van de mest van de dieren.
Bij de intensieve varkenshouderij kan ik me dat wel voorstellen. Door de mest komt hier dan teveel stikstof omdat varkensvoer geïmporteerd word en de mest niet geëxporteerd. Maar bij rundvee lijkt me dat toch anders. dat is toch een kringloop?
De stikstof die in rundermest zit wordt toch eerst door het gras opgenomen? (+ CO2)

Probleem is echter dat de ammoniak die zich vormt na het uitrijden van de mest eerst de lucht in gaat en later echt niet alleen weer neerdaalt binnen de omheining van de akkers of weilanden waarop de mest is uitgereden.
Als er natuurgebieden in de nabijheid zijn, dan daalt hij ook daarop neer en omdat de grond daar dan veel te vruchtbaar wordt gaat de natuurlijke bloemrijke en dus ook nectarhoudende begroeiing daar overwoekerd worden door met name brandnetels, bramenstruiken en grassen, die tevoorschijn komen op dermate overvruchtbare bodem.
In de buurt van woongebieden kan teveel ammoniak in de lucht schadelijk zijn voor de gezondheid.

Maar waarom geen onderscheid tussen varkensmest en koeienmest. Biologische boeren en intensieve.?. Mij lijkt het dat ze dat onderscheid niet willen maken omdat het ze niet om het stikstof gaat maar om de grond die de boeren met koeien bezitten.
Verzin een oplossing voor varkensmest, dumpen in voedselarme oceaan b.v., tijdens terugreis van olietanker.. dan heeft de natuur er nog wat aan. Naar net als het vaccin de enigste oplossing was, worden goede alternatieven van tafel geveegd. Waarschijnlijk dat het helemaal niet om gezondheid of millieu gaat maar om een sinister bilderberg plannetje oid
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2022 21:15 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Serieus? Die 50 euro per Nederlander maakt het verschil?

Ik heb andere informatie, nl dat de inwoners van Nederland via de EU rond de 130 euro per persoon betalen aan hun boeren, wat neerkomt op ruim 500 euro voor een gezin met twee kinderen.
(Wageningen Economic Research)

Quote:

ESTUDIANT:We moeten het anders reguleren. De huidige eeuwigdurende subsidies afbouwen en daarvoor in de plaats tijdelijke doelgerichte en stimulerings subsidies in het leven roepen die gebaseerd zijn op de huidige eisen rond stikstofreductie en verduurzaming. Daar kan gezonde landbouw uit voortkomen.

ROYY: Dat vroeg ik niet. Ik vroeg: zullen we dan de regulering er af halen. Of durf je dat niet?

Dat is een irreële voorstelling van zaken. Er zijn altijd regels voor elke onderneming. En het overgrote merendeel van de ondernemers dealt daarmee zonder dat ze aan een subsidie-infuus liggen.
Nogmaals: afbouwen die eeuwige subsidies en tijdelijke stimuleringsmaatregelen/subsidies voor duurzame bedrijven.
Quote:

ESTUDIANT :Rijkdom is altijd wel ergens van afhankelijk toch? Als ik niet investeer in mezelf, prijs ik me ook uit de markt en zou mijn geklaag in dat geval dan ook onterecht zijn.

ROYY: Nee dit is wel heel erg afhankelijk van of en in welke mate je op die grond mag boeren.... dan is die 1.2m zo verdwenen...

We moeten niet net doen of het stikstofprobleem nog maar net bestaat hè. Het is al jaren gaande en iedere kundige boer zag met het PAS al aankomen dat het zo niet door kan gaan. En ja, er zijn ook boeren die anticiperen en hun bedrijf aanpassen. Kwestie van goed ondernemerschap!!

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 3:43 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

jorden schreef:
Maar waarom geen onderscheid tussen varkensmest en koeienmest. Biologische boeren en intensieve.?

Dacht anders dat toch echt wel per bedrijf bekeken gaat worden hoeveel er gereduceerd zal moeten worden.
Bij 'n biologisch akkerbouwbedrijf zal dat bijvoorbeld niets zijn en bij een waar nog met kunstmest gewerkt wordt zal de keuze zijn tussen ofwel overstap naar biologisch, ofwel minder productie, ofwel uit laten kopen.
jorden schreef:
Verzin een oplossing voor varkensmest, dumpen in voedselarme oceaan b.v., tijdens terugreis van olietanker.. dan heeft de natuur er nog wat aan.

Niet bepaald:

https://www.foodlog.nl/artikel/watervervuiling-verstoort-koolstofstroom/

"De overmaat aan fosfor en stikstof, uit zowel dierlijke als kunstmest, zorgt echter voor een fundamentele verstoring van aquatische ecosystemen.
Cru gezegd: de natuur sterft langzaam - maar zeker - af door overbemesting in het water"

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 4:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Onzin; landbouwgrond is landbouwgrond en in de waarde daarvan zijn alle relevante factoren verwerkt.

Royy schreef:
Ja en denk je dat het afschalen van de vergunningen nu geen relevante factor is?
Da's het hele punt van die boeren. De Overheid belooft ze uit te kopen, tegen een goede prijs. Als die prijs echter marktconform is worden die boeren dus keihard genaaid, omdat er straks weinigen meer zijn die landbouwgrond willen en kunnen kopen.

Hoe meer boeren kiezen voor uitkoop, des te minder hoeven de anderen hun productie te verminderen.
Dus wordt eerst gekeken hoeveel boeren voor uitkoop kiezen en daarna pas vastgeteld hoeveel er door de overblijvenden gereduceerd moet worden.
Dat betekent dus dat de prijs die voor de uitkoop wordt vastgesteld nog niet beinvloed zal zijn door 'n plicht om minder te reduceren.
Gewoon de huidige marktwaarde dus.

Maar wanneer daarna 'n plicht om te reduceren volgt zal die niet echt veel negatieve invloed hebben op de waarde van de grond.
Men kan er immers ook iets anders, bijvoorbeeld biologisch plantaardig voedsel, op gaan verbouwen en daar zullen voldoende gegadigden voor zijn.
Ook natuurclubs (zoals Natuurmonumenten) zullen er al gauw belangstelling voor hebben.
En speculatieve investeerders niet te vergeten, die slechts 'n wijziging van het bestemmingsplan nodig hebben om de waarde gigantisch te zien stijgen tot die van bouwgrond.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 4:09 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

estudiant schreef:
We moeten niet net doen of het stikstofprobleem nog maar net bestaat hè. Het is al jaren gaande en iedere kundige boer zag met het PAS al aankomen dat het zo niet door kan gaan.

Strikt juridisch bezien mogen de desbetreffende veeboeren nog in hun handjes knijpen wanneer ze geen schadeclaim op hun dak krijgen van de overheid wegens de Onrechtmatige daad, dat ze gewoon doorgegaan zijn met het excessief veroorzaken van ammoniak-uitstoot, terwijl ze wisten dat dit grote schade zou aanrichten aan nabijgelegen natuur en aan de volksgezondheid.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 4:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Nou nee, niet echt. Het debat wordt vervuild door te roepen 'stikstof uitstoot' zonder dat men het echt verder toelicht waar men het nu over heeft.

We waren bovendien best goed bezig:

Best goed bezig?
Nou ja, de daling was inmiddels toch wel erg afgevlakt.
En dit terwijl er toch echt nog 50% van de resterende uitstoot af zal moeten.
't Ligt voor de hand dat die rductie naar evenredigheid van de mate van veroorzaking zal moeten plaatsvinden.

Dat houdt in dat niet de veeteelt hiertoe gehalveerd zal moeten worden, maar afgaande op de grafiek de landbouw als geheel ca. 63% van de reductie op zich zal moeten nemen, het verkeer ca. 26% en de industrie ca. 10%. (oftewel respectievelijk ca. 53 mln ton, ca. 22 mln ton en ca. 8,5 mln ton.)

Voor wat het verkeer betreft staan er al flinke reducties op stapel rond Schiphol.

(Maar een en ander neemt niet weg dat er gegronde morele redenen lijken te zijn om de veeteelt (en daarmee de emissie) zo verregaand mogelijk te reduceren).

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 8:35 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Natubico schreef:
estudiant schreef:
We moeten niet net doen of het stikstofprobleem nog maar net bestaat hè. Het is al jaren gaande en iedere kundige boer zag met het PAS al aankomen dat het zo niet door kan gaan.

Strikt juridisch bezien mogen de desbetreffende veeboeren nog in hun handjes knijpen wanneer ze geen schadeclaim op hun dak krijgen van de overheid wegens de Onrechtmatige daad, dat ze gewoon doorgegaan zijn met het excessief veroorzaken van ammoniak-uitstoot, terwijl ze wisten dat dit grote schade zou aanrichten aan nabijgelegen natuur en aan de volksgezondheid.

Bij een objectief handhavende overheid zou de huidige stikstofcricis ook niet hebben kunnen onstaan. Maar de boerenlobby en een slappe en bevooroordeelde overheid heeft ervoor gezorgd dat er toch op grote schaal "stikstofvergunningen" werden afgegeven waarbij de stikstofreductie werd verschoven naar de toekomst en naar andere activiteiten, zoals de woningbouw.

Ik vind dit meer een onderwerp voor een parlementaire enquête waarbij de rol van de overheid centraal moet staan. De overheid heeft hier willens en wetens een probleem genegeerd en daarmee een crisis veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik stond eens met een Duitser te praten aan de rivier die de verbinding vormde tussen de Donau en de Rijn,. We verbaasden ons erover dat de passerende schepen voor bijna de helft uit NL boten bestond.
Die schepen vervoeren voedingsstoffen naar Oost-Europa, verklaarde de Duitser.
En dat komt weer, verklaarde de man, omdat jullie op een van de vruchtbaarste stukken van Europa wonen, en die uitstekend grond wordt bewerkt door wereldwijd de beste, meest innoverende boeren.
Dus Rutte en consorten hebben het voor elkaar gekregen dat de beste boeren op de wereld door hen met hulp van de EU de nek worden omgedraaid. Toch knap denk ik nu.
Werd Johan van OldenBarneveld destijds opgehangen nadat hij aan de pensioenen van de matrozen begon te plukken? Of heb ik dat mis.
De Scheepvaart zijn we al kwijt, (in mijn zeemanstijd lagen in elke buitenlandse haven nl schepen.)
Unilever ging naar Engeland, samen met Shell. Schepen worden hier nog nauwelijks gebouwd. Om huizen te bouwen hebben we Polen, evenals in de tuinbouw. IK zag eens in de bovenloop van de Orinoco baggermolens uit Sliedrecht, de paar vissers die we nog hebben moeten hun netten kopen in Denemarken, Ik reed in een ver verleden op een vrachtwagen door Europa, op de helft van de tegemoetkomende vrachtwagens stond NL, enz, enz. Het gaat lekker.
Rond 1600 zoveel hadden we een Rampjaar. Hoe moeten we de laatste jaren onder Rutte (er komt geen windmolen meer bij) noemen?
We barsten van de lang-hoog opgeleiden, maar de praktisch opgeleiden zijn nagenoeg verdwenen. Als er een treinmachinist enz ziek is, staan de spoorwegen of bruggen stil.
Apparaten worden niet meer gerepareerd maar vervangen door plastiek spul uit het buitenland
Nog even onze innoverende laatste ambachtsboeren en tuinders de nek omdraaien en we zitten weer op het goede spoor.
Gefeliciteerd D66achtigen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 9:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Oh zeker is ook zo, moet ook anders: vrijer laten ondernemen... oh wacht, dat willen we niet?

Beetje kort door de bocht natuurlijk. Wat is precies 'vrijer ondernemen'? Een boerenbedrijf belast het milieu an sich en de woonomgeving direct (stank, geluid, etc.)

Daar zul je toch echt met elkaar wel iets over moeten afspreken.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 11:11 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik heb andere informatie, nl dat de inwoners van Nederland via de EU rond de 130 euro per persoon betalen aan hun boeren, wat neerkomt op ruim 500 euro voor een gezin met twee kinderen.

Nou nou, 130 euro. Inwoners van Nederland betalen meer mee aan ontwikkelingshulp...

Quote:

Dat is een irreële voorstelling van zaken. Er zijn altijd regels voor elke onderneming. En het overgrote merendeel van de ondernemers dealt daarmee zonder dat ze aan een subsidie-infuus liggen.
Nogmaals: afbouwen die eeuwige subsidies en tijdelijke stimuleringsmaatregelen/subsidies voor duurzame bedrijven.

Ah dus duurzame bedrijven krijgen wel subsidie?

We zijn t hier niet oneens hoor, maar je gaat het tegenovergestelde bereiken van wat jij wilt. Subsidie er af halen betekent dat er meer nadruk komt op efficiency... En wie produceert er nu juist efficient? Precies.

Quote:

We moeten niet net doen of het stikstofprobleem nog maar net bestaat hè. Het is al jaren gaande en iedere kundige boer zag met het PAS al aankomen dat het zo niet door kan gaan. En ja, er zijn ook boeren die anticiperen en hun bedrijf aanpassen. Kwestie van goed ondernemerschap!!

Kwestie van onbetrouwbare Overheid...

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
estudiant schreef:

Nou nou, 130 euro. Inwoners van Nederland betalen meer mee aan ontwikkelingshulp...

Daar gaat het nu even niet over.

Quote:

ESTUDIANT:is een irreële voorstelling van zaken. Er zijn altijd regels voor elke onderneming. En het overgrote merendeel van de ondernemers dealt daarmee zonder dat ze aan een subsidie-infuus liggen.

ROYY :Ah dus duurzame bedrijven krijgen wel subsidie?

Wel goed ( willen Wink) lezen Royy. Ik heb het over tijdelijke... tijdelijke?? ....tijdelijke! .. stimulerings subsidie. Van een totaal andere orde dan de huidige " eeuwigdurende bijstand".

Quote:
We zijn t hier niet oneens hoor, maar je gaat het tegenovergestelde bereiken van wat jij wilt. Subsidie er af halen betekent dat er meer nadruk komt op efficiency... En wie produceert er nu juist efficient? Precies.

De nadruk komt dan te liggen op duurzaamheid, stikstofreductie, antiverdroging e.d.. Dat het daarbij ook efficiënter wordt is prima.... nee, zelfs geweldig! Precies de bedoeling van tijdelijke stimuleringsmaatregelen.

Quote:

ESTUDIANT: We moeten niet net doen of het stikstofprobleem nog maar net bestaat hè. Het is al jaren gaande en iedere kundige boer zag met het PAS al aankomen dat het zo niet door kan gaan. En ja, er zijn ook boeren die anticiperen en hun bedrijf aanpassen. Kwestie van goed ondernemerschap!!

ROYY: Kwestie van onbetrouwbare Overheid...

Kwestie van een overheid die inmiddels doordezemd is van boerencliëntelisme en nepotisme. Dat is inderdaad een onbetrouwbare Overheid gecreëerd door neoliberalisme en Christendemocratie.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 13:28 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Dat betekent dus dat de prijs die voor de uitkoop wordt vastgesteld nog niet beinvloed zal zijn door 'n plicht om minder te reduceren.
Gewoon de huidige marktwaarde dus.

Nee hoor, er mag simpelweg minder vee per hectare worden gehouden. De productie per hectare gaat omlaag, dus ook de waarde van de grond.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 13:30 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Daar gaat het nu even niet over.

Klopt, maar jij doet alsof er enorme subsidies naar de landbouw gaan. In werkelijkheid valt dat reuze mee.

Quote:

Wel goed ( willen Wink) lezen Royy. Ik heb het over tijdelijke... tijdelijke?? ....tijdelijke! .. stimulerings subsidie. Van een totaal andere orde dan de huidige " eeuwigdurende bijstand".

Ja zo begonnen de huidige landbouwsubsidies ook Laughing

Quote:

Kwestie van een overheid die inmiddels doordezemd is van boerencliëntelisme en nepotisme. Dat is inderdaad een onbetrouwbare Overheid gecreëerd door neoliberalisme en Christendemocratie.

Onzin, dit is D66-beleid.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 13:49 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Laughing Laughing sinds wanneer is de grachtengordel stads partij D66 een boerenpartij??

Deze ellende is vooral door VVD en CDA veroorzaakt, kijk maar even naar hun electoraat voor de komst van BBB.

Over BBB gesproken.... wat voor geweldig burgerbelang streeft deze partij eigenlijk na?

ROYY
Quote:
Klopt, maar jij doet alsof er enorme subsidies naar de landbouw gaan. In werkelijkheid valt dat reuze mee.

Wel weer heel erg bijzonder hoe onze oer-liberaal Royy deze subsidies relativeert. Laughing

Quote:
Ja zo begonnen de huidige landbouwsubsidies ook

Ja en dankzij boerencliëntelisme is dit verworden tot "Eeuwigdurende Bijstand".

Boerensanering kun je niet overlaten aan VVD en CDA, dat heeft het verleden inderdaad wel bewezen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 14:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik stond eens met een Duitser te praten aan de rivier die de verbinding vormde tussen de Donau en de Rijn,. We verbaasden ons erover dat de passerende schepen voor bijna de helft uit NL boten bestond.
Die schepen vervoeren voedingsstoffen naar Oost-Europa, verklaarde de Duitser.
En dat komt weer, verklaarde de man, omdat jullie op een van de vruchtbaarste stukken van Europa wonen, en die uitstekend grond wordt bewerkt door wereldwijd de beste, meest innoverende boeren.
Dus Rutte en consorten hebben het voor elkaar gekregen dat de beste boeren op de wereld door hen met hulp van de EU de nek worden omgedraaid. Toch knap denk ik nu.
Werd Johan van OldenBarneveld destijds opgehangen nadat hij aan de pensioenen van de matrozen begon te plukken? Of heb ik dat mis.
De Scheepvaart zijn we al kwijt, (in mijn zeemanstijd lagen in elke buitenlandse haven nl schepen.)
Unilever ging naar Engeland, samen met Shell. Schepen worden hier nog nauwelijks gebouwd. Om huizen te bouwen hebben we Polen, evenals in de tuinbouw. IK zag eens in de bovenloop van de Orinoco baggermolens uit Sliedrecht, de paar vissers die we nog hebben moeten hun netten kopen in Denemarken, Ik reed in een ver verleden op een vrachtwagen door Europa, op de helft van de tegemoetkomende vrachtwagens stond NL, enz, enz. Het gaat lekker.
Rond 1600 zoveel hadden we een Rampjaar. Hoe moeten we de laatste jaren onder Rutte (er komt geen windmolen meer bij) noemen?
We barsten van de lang-hoog opgeleiden, maar de praktisch opgeleiden zijn nagenoeg verdwenen. Als er een treinmachinist enz ziek is, staan de spoorwegen of bruggen stil.
Apparaten worden niet meer gerepareerd maar vervangen door plastiek spul uit het buitenland
Nog even onze innoverende laatste ambachtsboeren en tuinders de nek omdraaien en we zitten weer op het goede spoor.
Gefeliciteerd D66achtigen.

Wat je in het verre buitenland ook al sinds lang ziet zijn Nederlandse ontwikkelingswerkers die de bevolking in zogenaamde derde-wereldlanden gaan leren hoe ze met moderne landbouwmethoden demate veel voedsel kunnen produceren dat hun niet door het gebruik van voorbehoedsmiddelen afgeremde vermenigvuldigingsdrang op natuurlijke wijze ingedamd wordt door voor de hand liggende voedseltekorten.
Daarnaast zijn er al sinds lang nogal wat Nederlanders uit de medische sfeer die zich geroepen voelen om in dat soort landen de natuurlijke correctie van een ongebreidelde vermenigvuldigingsdrang in de vorm van kinder- en andere besmettelijke ziektes te frustreren door middel van tegennatuurlijke behandelingen en inentingscampagnes.
Het resultaat van beide activiteiten in den vreemde is dat de bevolking in dat soort landen inmiddels numeriek dermate in omvang is gegroeid dat grote delen ervan mogelijkheden zien om ontwikkeld en wel om puur economische redenen naar onder andere Nederland te 'vluchten', alwaar bepaalde richtingen zich genoodzaakt achten om alsmaar meer grond vrij te maken waarop woningen geplaatst kunnen worden waarin genoemde 'vluchtelingen' op kosten van de beteuterde bevolking 'n nieuw en veel luxueuzer leven kunnen beginnen.

'n Voor velen nog grote vraag is echter of dit alles ook zo zou zijn gelopen en zou kunnen blijven lopen wanneer de ontwikkelingswerkers de onderontwikkelde volkeren erop gewezen zouden hebben dat ze zich enkel met natuurlijke producten moeten voeden (te weten (bij voorkeur rauwe) plantaardige vruchten), waardoor hun onstilbare vermenigvuldigingsdrang vanzelf sterk gereduceerd zou zijn tot het natuurlijke niveau.
Daarnaast is 't zo dat de ontwikkelingswerkers dit waarschijnlijk ook gedaan zouden hebben, wanneer ze zelf in hun eigen land zouden zijn grootgebracht met dit harmonische natuurlijke voedingspatroon.
En daar hangt dan weer mee samen dat de landbouwbodem hier te lande dan ook gebruikt zou zijn en worden voor enkel de productie van deze natuur- en milieuvriendelijke voedingsmiddelen, die bij biologische teelt ook nog 'ns extra voedzaam zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Over BBB gesproken.... wat voor geweldig burgerbelang streeft deze partij eigenlijk na?

Op het platteland lopen boerenbelang en burgerbelang vaak parallel aan elkaar.

Jij woont in het oosten toch? Valt jou niet op dat er onder de plattelandsbevolking een veel bredere steun voor de boeren is dan bij eerdere boerenacties?

Quote:
Wel weer heel erg bijzonder hoe onze oer-liberaal Royy deze subsidies relativeert. Laughing

Oh nee hoor, stop er maar mee.

Quote:

Boerensanering kun je niet overlaten aan VVD en CDA, dat heeft het verleden inderdaad wel bewezen.

Boeren hoeven niet gesaneerd te worden.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
jorden

Natubico schreef:

https://www.foodlog.nl/artikel/watervervuiling-verstoort-koolstofstroom/

"De overmaat aan fosfor en stikstof, uit zowel dierlijke als kunstmest, zorgt echter voor een fundamentele verstoring van aquatische ecosystemen.
Cru gezegd: de natuur sterft langzaam - maar zeker - af door overbemesting in het water"

Ik zei niet in de sloot dumpen. Voedselarme oceaan. Wel eens een natuurfilm gezien over de vissen daar? Die zijn er amper. geen algen, geen plankton, geen vissen Een beetje fosfaat zou daar best nuttig zijn. Ik meen te herinneren dat toen ze de fosfaat uit het wasmiddel haalden, de mosseloogst meteen verminderde..
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

De boerenopstand is ook in het buitenland niet onopgemerkt gebleven.

Ben benieuwd wat er maandag gaat gebeuren. Ik lees dat de boeren heel Nederland plat willen leggen. Ervaring leert ons echter dat dit soort aankondigingen vaak overhyped worden en dat het dan in praktijk wel mee zal vallen, maar desalniettemin is het duidelijk dat het broeit in de polder.

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 8:56 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
estudiant schreef:

Op het platteland lopen boerenbelang en burgerbelang vaak parallel aan elkaar.

Jij woont in het oosten toch? Valt jou niet op dat er onder de plattelandsbevolking een veel bredere steun voor de boeren is dan bij eerdere boerenacties?

Dat vraag ik mij af. Ik heb geen enquête gezien op dit punt. Maar wat ik ervan mee krijg is dat die steun voor acties snel aan het tanende is.
Maar wat is steun? Een deel van mijn Friese familie steunt de boeren bijvoorbeeld, maar dan gaat het echt om sentiment. Vroeger was mijn grootvader boer en de familie voelt zich nu nog steeds "boer". Bijna genetisch bepaald, lijkt het wel. Maar de rationele argumenten kan ik in deze verhitte discussies niet achterhalen.

Nog even terug naar BBB. Dat deze partij ook voor de burgerbelangen opkomt is grote onzin. Dat is gewoon sentiment, een burger in een dorp heeft andere belangen dan boerenbelangen. Dus die ene B is gewoon een dekmantel om het idee te creëren dat boeren en burgers loyaal aan elkaar zijn. En dat is onzin.

Quote:

Boeren hoeven niet gesaneerd te worden.

Tja, dat was het jarenlange stiekeme beleid van met name VVD en CDA. En nu wordt de rekening gepresenteerd.

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 9:14 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Ik heb wel een enquete gezien, en daaruit zou blijken dat een grote meerderheid van Nederland begrip heeft voor de acties van de boeren.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/video/video/5318160/mening-nederland-boeren-begrip-protest-vernieling-stikstof

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Estu wil gewoon wef/d66 stok in wiel bbb steken.

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Dat vraag ik mij af. Ik heb geen enquête gezien op dit punt. Maar wat ik ervan mee krijg is dat die steun voor acties snel aan het tanende is.
Maar wat is steun? Een deel van mijn Friese familie steunt de boeren bijvoorbeeld, maar dan gaat het echt om sentiment. Vroeger was mijn grootvader boer en de familie voelt zich nu nog steeds "boer". Bijna genetisch bepaald, lijkt het wel. Maar de rationele argumenten kan ik in deze verhitte discussies niet achterhalen.

De steun is veel breder. Je ziet t ook aan de peilingen, 13-18 zetels voor BBB, terwijl de boeren maar met zn 50.000'en zijn. De steun in de dorpen moet vrij massaal zijn en is dat in mijn observatie (roots daar, familie) ook. Als dit aanhoudt tot de verkiezingen in maart (en de boeren niet al te vervelende acties gaan doen, dus geen distributiecentra blokkeren enzo) wordt BBB de grootste partij in de 4 noordelijke provincies.

Quote:
Nog even terug naar BBB. Dat deze partij ook voor de burgerbelangen opkomt is grote onzin. Dat is gewoon sentiment, een burger in een dorp heeft andere belangen dan boerenbelangen. Dus die ene B is gewoon een dekmantel om het idee te creëren dat boeren en burgers loyaal aan elkaar zijn. En dat is onzin.

Ik denk wel dat ze een gezamelijk belang hebben: D66 tegenhouden Laughing

Quote:

Tja, dat was het jarenlange stiekeme beleid van met name VVD en CDA. En nu wordt de rekening gepresenteerd.

Nope, politieke keuze. We worden hier verdorie niet door de rechter geregeerd. Boeren hoeven niet gesaneerd te worden.

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 14:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Royy schreef:
Ik denk wel dat ze een gezamelijk belang hebben: D66 tegenhouden Laughing

En waar staat die 'D' in D66 eigenlijk nog voor? Hans van Mierlo wilde 56 jaar geleden de democratie vernieuwen met een gekozen burgemeester en een referendum. Heeft D66 het daar nog wel eens over? Ze hebben maar één letter, en zelfs die verloochenen ze behoorlijk.

Laatst aangepast door Cliff op Za Jul 02, 2022 14:46, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Za Jul 02, 2022 14:37 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

D, demagogen, druiloren, dictators 66