Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Even in Duitsland tanken. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 6, 7, 8 ... 16, 17, 18  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 8:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tedje van Es schreef:
Ik geloof dat wel.
Cliox schreef:
Ik niet. Want het een stroomverbruik dat er bovenop komt.

Je bedoelt dat je het wel gelooft, want ik geloof dat het stroomverbruik de pan uit zal rijzen als we allemaal e-auto's hebben.

Quote:
Je komt aardig dicht tegen een verdubbeling van je stroomverbruik per huishouden per auto.

Dat denk ik ook.

Quote:
Indien de accu stukgaat is de auto economisch total loss.

Inderdaad, je gaat geen 30.000 euro investeren in een auto van 9 jaar oud.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 8:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Jawel hoor, btw betaal je gewoon over een tweedehands elektrische auto.

Je snapt het niet. Stel: een nieuwe e-auto kost 30.000 euro inclusief BTW. De BPM voor een nieuwe benzine auto zal ca. 6.000 euro zijn en over BPM moet je ook BTW betalen, dat is 1.260 euro. Totaal dus 7.260 euro. Dat hoef je voor een e-auto niet te betalen en dat is in mijn ogen toch echt een vorm van subsidie.

Quote:
Jij gelooft niet dat steden schoner en stiller worden van elektrische auto's? Merkwaardig Tedje. En ik heb dat nooit bij katalysators gehoord. Zeker niet dat je auto er stiller van wordt.

Men zei dat het schoner zou worden met de katalysator, niet stiller.

Quote:
Laten we het ruim nemen: 80% capaciteit na 10 jaar is zo'n beetje de regel. De batterijen in auto's zijn ook niet te vergelijken met die in een accuboormachine.

Papier is geduldig. Ik wil het over 10 jaar wel eens echt zien. Een accu heeft, in vergelijking met een brandstofmotor, een beperkte levensspanne

Quote:
Waarom? Is luxe. Wij gingen vroeger in een Opel Kadett met z'n vieren en een grote hond wel 1200 km op vakantie. Zonder airco, zonder ramen die open konden achter, zonder gordels achterin, etc.

Vroeger was alles beter. We leven nu en de mensen willen comfort, dus een grote auto.

Quote:
Een kleine auto nu is veel comfortabeler dan een grote auto toen. En de Opel Kadett was niet groot.

Jaja... ik wil je nu wel eens met zo'n Kadett naar Zuid Frankrijk zien gaan...

Quote:
In ieder geval niet voor je actieradius dan.

Nee, maar voor mijn gemak.

Quote:
En die elektrische auto's worden straks goedkoper dan brandstofauto's

Je bedoelt dat het goedkoper is omdat het gesubsidieerd wordt. En precies daar zit 'm de nep: als we straks allemaal een e-auto hebben gaat het geld kosten, want ergens moet het geld voor de schatkist vandaan komen.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 8:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Tedje van Es schreef:
Papier is geduldig. Ik wil het over 10 jaar wel eens echt zien. Een accu heeft, in vergelijking met een brandstofmotor, een beperkte levensspanne

Het grootste probleem is dat je daar zelf nauwelijks invloed op hebt. Een brandstofmotor kun je onderhouden en geeft vaak vroegtijdig signalen dat iets stuk dreigt te gaan. Als iets stukgaat is dat vaak reparabel zonder dat een complete unit moet worden gewisseld. Bij een accu is dat anders. En als deze stukgaat is dat niet een kwestie van een sensor, riem of pomp verwisselen in de accu, maar mag je direct een nieuwe accu aanschaffen. Je hebt direct gigantische kosten.

Ik zou in ieder geval geen elektrische auto kopen waarvan het accupakket buiten de range zit van garantie.

Quote:

Very Happy

Quote:
En die elektrische auto's worden straks goedkoper dan brandstofauto's

Je bedoelt dat het goedkoper is omdat het gesubsidieerd wordt. En precies daar zit 'm de nep: als we straks allemaal een e-auto hebben gaat het geld kosten, want ergens moet het geld voor de schatkist vandaan komen.[/quote]

Dat is nu al in ontwikkeling. Vanaf 2025 wordt BPM en MRB betaald en de leaserijder is z'n belastingvoordeel al kwijt.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 16:01 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Nee, is anders. Iedereen kent het OV en heeft het kunnen ervaren. Waar we nu mee te maken hebben is mensen zoals jij, Cliox en Tedje die nog nooit in een elektrische auto gereden hebben maar wel een sterke mening erover. Daar zijn er veel te veel van. En dan heb ik het niet over een proefritje, dan heb ik het over een tijdje zo'n auto bezitten en snappen hoe zo'n ding werkt.

Want dat laatste is echt niet het geval namelijk. Mensen zetten opladen nog steeds af tegen tanken, terwijl het totaal iets anders is. Als jij thuis een goedkoop tankstation zou hebben zou het misschien vergelijkbaar zijn, maar niemand heeft dat.

Jij hebt OV niet echt ervaren Cliff, OV zoals in grote steden.

Quote:

Nee, heb je niet. Waarom denk je dat?

Heb je wel, anders kom je weer met je 800 watt te zitten, is niet genoeg voor woon-werk-hockey-voetbal-boodschappen-ouders verkeer.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 1:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Dat doet niemand. Maar het zijn uitzonderingen. Ik wilde ooit een Audi A8/S8 kopen, bij de proefrit merkte ik al iets. Niet gekocht, maar wist wel wie hem later wel kochten. Versnellingsbak stuk. Auto was eigenlijk direct totall loss: de reparatiekosten waren enorm. Zelfde met een Q8 van een collega.

Cliox schreef:
En verder is het ook gewoon een probleem dat regelmatig besproken wordt. Dat ontkennen heeft dus weinig zin.

Wat wordt er ontkend en door wie? Of ben je weer met jezelf in gesprek?

Quote:
Dat is toch flink wat. Een auto die bij aanschaf een actieradius had van 350 kilometer, heeft daar nog 280 kilometer van over. In de tijd dat ik in Brabant werkte zou het voor mij al een no go zijn.

Welke idioot rijdt er dan ook 280 km per dag voor zijn werk? Dan spoor je niet. Dat is zo'n 4 uur op een 8 uur durende werkdag. Dat moet veel efficiënter kunnen.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 1:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Inderdaad, je gaat geen 30.000 euro investeren in een auto van 9 jaar oud.

Nee, dan neem je je verlies. En dat doe je ook met brandstofauto's die een grote reparatie hebben. Ik ken overigens niemand met een kapotte accu, en iedereen heeft wel een verhaal over een dure reparatie aan zijn brandstofauto.

Hoe kom je trouwens aan 30.000 euro? Ik zag dat ze de Opel Ampera van een nieuwe batterij kunnen voorzien voor 3000 euro. Da's geen fijn bedrag, maar ik heb ooit 8 verstuivers aan mijn Mercedes E klasse moeten vervangen en zat daar toen vér boven.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 1:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Je snapt het niet. Stel: een nieuwe e-auto kost 30.000 euro inclusief BTW. De BPM voor een nieuwe benzine auto zal ca. 6.000 euro zijn en over BPM moet je ook BTW betalen, dat is 1.260 euro. Totaal dus 7.260 euro. Dat hoef je voor een e-auto niet te betalen en dat is in mijn ogen toch echt een vorm van subsidie.

Ik snap het prima. Je schrijft hierboven 1260 euro voor een nieuwe auto. Vergelijk dat nou eens met een optie op een nieuwe auto, daar betaal je bv. voor lichtmetalen velgen ipv wielen met wieldoppen ook 1260 euro.

En nu maken we de overstap na 3 jaar later, als die auto tweedehands wordt aangeboden. Wat denk je dan nog dat een 2e hands met lichtmetalen velgen meer waard is dan diegene met stalen velgen en wieldoppen?

Ik geef je het antwoord: nagenoeg niets. Speelt geen rol. Wat wel een rol speelt is kilometerstand bv., daar kijken mensen naar voor het bepalen van de waarde. Niet naar 1260 euro meer of minder op de nieuwwaarde, dat bedrag is na 3 jaar al lang verdampt.

En dus koopt de 2e eigenaar de auto zonder subsidie.

Quote:
Men zei dat het schoner zou worden met de katalysator, niet stiller.

En dat zal zeker ook geholpen hebben, als we allemaal zonder katalysator zouden rondrijden zou de lucht toch een stuk smeriger zijn of niet?

Quote:

Wel godver. Ik plaats een grafiek, die Tesla S is al 10 jaar op de markt. Kom je met zo'n opmerking? Kijk dan naar Tesla's S van 10 jaar oud joh. Kijk naar de afname in actieradius. Zie je het? Mooi.

Maar ik denk dat je het niet wilt zien.

Quote:
Vroeger was alles beter. We leven nu en de mensen willen comfort, dus een grote auto.

Of een elektrische: nog veel meer comfort.

Quote:

Dat is niet het punt. Jij stelt dat het een grote auto moet zijn. Dat is onzin: je kunt ook in een nieuwe Opel Corsa naar Zuid-Frankrijk.

Quote:
Nee, maar voor mijn gemak.

Welk gemak?

Quote:
Je bedoelt dat het goedkoper is omdat het gesubsidieerd wordt

Nee, omdat de productiekosten veel lager worden. De e-auto is nu nog relatief nieuw en de onderdelen worden nog niet massaal gemaakt. Daarin loopt de e-auto nog achter op de brandstofauto. Maar dat verandert in rap tempo. En qua productiekosten is een brandstofauto gewoon duurder, vanwege zijn complexiteit. Een brandstofmotor is veel complexer dan een elektromotor. Sterker nog: een elektromotor is eigenlijk vreselijk simpel. We maakten ze zelf al met wat koperdraad en magneetjes bij natuurkunde op de middelbare school. Kun je van brandstofauto's niet zeggen: het is een complex geheel van asjes, kleppen, zuigers en dat moet allemaal perfect afgesteld zijn, gesmeerd met olie en vloeistof gekoeld.

Ga dat maar eens namaken tijdens een lesje natuurkunde op het VO.... succes!

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 1:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het grootste probleem is dat je daar zelf nauwelijks invloed op hebt.

Ook dit is weer niet waar. Je kunt wel degelijk tactieken toepassen die de levensduur van je accu ten goede komt.

Quote:
Een brandstofmotor kun je onderhouden en geeft vaak vroegtijdig signalen dat iets stuk dreigt te gaan.

Ook de accu geeft haarfijn aan als er problemen zijn. De accu bestaat uit heel veel losse cellen die je met de app zelf kunt uitlezen. Je weet dus precies welke cel goed of slechter presteert.

Quote:
Als iets stukgaat is dat vaak reparabel zonder dat een complete unit moet worden gewisseld. Bij een accu is dat anders. En als deze stukgaat is dat niet een kwestie van een sensor, riem of pomp verwisselen in de accu, maar mag je direct een nieuwe accu aanschaffen. Je hebt direct gigantische kosten.

Ah, het zit dus in de accu-gaat-kapot angst. Tja, onrealistisch. Komt zelden voor. Een accu is een vrij dom ding wat nauwelijks stuk kan, het heeft geen bewegende delen in tegenstelling tot een brandstofmotor.

't Is een beetje 'ik koop geen auto want ik ben bang dat de distributieriem stuk gaat'-argument.

Tedje schreef:
Je bedoelt dat het goedkoper is omdat het gesubsidieerd wordt.

Cliox schreef:
Dat is nu al in ontwikkeling. Vanaf 2025 wordt BPM en MRB betaald en de leaserijder is z'n belastingvoordeel al kwijt.

Ah, dus tot 2025 subsidie is slecht en het afschaffen na 2025 is ook slecht? Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 2:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Jij hebt OV niet echt ervaren Cliff, OV zoals in grote steden.

Hoe weet jij dat nou weer?

Quote:
Heb je wel, anders kom je weer met je 800 watt te zitten, is niet genoeg voor woon-werk-hockey-voetbal-boodschappen-ouders verkeer.

Jawel, heb ik je net voorgerekend. Maar er desnoods 1000 watt van, dan haal je dat ruimschoots. Dat is een halve stofzuiger, een halve wasmachine, een halve waterkoker, een halve magnetron, een achtste inductiekookplaat, etc.

Oh ja, dat was ik nog vergeten: de inductiekookplaat. Om 17:30 uur gaat iedereen koken. Een inductiekookplaat trekt al snel 8 keer zoveel als een auto-lader. Leg eens uit Royy! Te weinig inductiekookplaten?

BerichtGeplaatst: Di Jun 28, 2022 15:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

De meerderheid van de huishoudens kookt op gas.
Maar inderdaad, als dat allemaal elektrisch gaat worden dat vormt dat, samen met de e-auto toch wel een probleem; buiten hangt pap de auto aan de oplader, terwijl mam binnen staat te koken. En dat keer 5 miljoen huishoudens, dat tikt wel aan ja...

BerichtGeplaatst: Wo Jun 29, 2022 1:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zeker omdat een inductiekookplaat 8 tot 12 keer meer verbruikt dan een autolader ja, dat maakt de autolader wat irrelevant.

Misschien moet men dan iets tegen die snelladers doen, dan is het probleem denk ik al grotendeels opgelost.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 29, 2022 6:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Zonder snellader is een e-auto onhandig. Je wilt snel nog even weg maar hebt een langzame lader...

BerichtGeplaatst: Wo Jun 29, 2022 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zucht. Nee. Gewoon Nee.

Je auto staat per dag vele uren stil bij je huis. Die uren kun je langzaam laden. Je auto zit dan gewoon altijd vol.

Snelladers zijn misschien handig langs de snelweg, maar we hadden het nu toch echt over de thuissituatie en de belasting van het stroomnet door particulieren.

BerichtGeplaatst: Do Jun 30, 2022 9:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Het is gewoon onhandig om dat ding de hele dag aan de lader te moeten hebben hangen. En in de stad breek je je dan de hele dag de nek over de kabels die op de stoep liggen.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 9:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Het is gewoon onhandig om dat ding de hele dag aan de lader te moeten hebben hangen.

Leg mij eens uit waarom dat het geval is bij mensen die een eigen plekje voor hun auto hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Leg mij eens uit waarom dat het geval is bij mensen die een eigen plekje voor hun auto hebben.

Daar heb ik het ook niet over. Ik heb het over het overgrote deel van de huishoudens die gewoon in een stad in een gewoon rijtjeshuis of flat wonen en helemaal geen voortuin of oprit hebben.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 12:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Die hebben ook geen geld voor een elektrische auto, dus ik zie het probleem niet Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 14:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waarom moeten we dan ALLEMAAL aan die verrekte e-auto?

BerichtGeplaatst: Vr Jul 01, 2022 18:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wie zegt dat dat moet?

Het heeft weinig met moeten te maken. Het is win/win: er is minder milieubelasting, de steden worden schoner, minder lawaai, etc.

Dat sommigen het nog niet kunnen betalen klopt wel, maar alle nieuwe technologie duurt een tijdje voordat het beschikbaar is voor iedereen. Dat geldt voor de PC, Internet, mobiele telefoon, de auto zelf, etc.

De consumenten elektrische auto is er echt nog maar net. Het komt vanzelf ook jouw kant op en je zult alle voordelen daarvan ervaren. Nu heb je die nog niet ervaren, net als Royy en Cliox, en daarom zie je voorlopig alleen nadelen. Ook omdat je je brandstofauto op punten vergelijkt met een elektrische auto die niet relevant zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 8:17 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Wie zegt dat dat moet?

De auto op fossiele brandstof gaat verboden worden.

Quote:
De consumenten elektrische auto is er echt nog maar net. Het komt vanzelf ook jouw kant op en je zult alle voordelen daarvan ervaren.

Zodra ik 650 km kan rijden en de accu in 10 minuten weer volgetankt is, ben ik om.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 04, 2022 15:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:

Dat is nieuws voor me. Vanaf wanneer?

Quote:
Zodra ik 650 km kan rijden en de accu in 10 minuten weer volgetankt is, ben ik om.

Belachelijke eis, tenzij je ieder dag 650 km rijdt. Dat doet niemand. Ook hier: je referentiekader klopt niet. Je hoeft geen grote actieradius omdat je niet een keer per week langs de pomp hoeft. Je tankt thuis. Iedere dag, soms twee keer per dag. Een actieradius van 650 km heb je daardoor 99,99999% van de tijd niet nodig.

'Maar ik moet toch met de caravan op vakantie??'

Nee, moet je niet.

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2022 21:20 Plaats reactie Reageer met quote
Pejeka

Cliff schreef:
Tedje van Es schreef:

Quote:

Belachelijke eis, tenzij je ieder dag 650 km rijdt. Dat doet niemand. Ook hier: je referentiekader klopt niet. Je hoeft geen grote actieradius omdat je niet een keer per week langs de pomp hoeft. Je tankt thuis. Iedere dag, soms twee keer per dag. Een actieradius van 650 km heb je daardoor 99,99999% van de tijd niet nodig.

Nee, moet je niet.

Leaseauto's moeten, als het aan de regering ligt, per 2025 allemaal volledig elektrisch zijn. Nou, ik zie het al gebeuren, onze technische en commerciële mensen rijden heel Europa door, we zijn een internationaal bedrijf. In Nederland en Duitsland zal je nog wel redelijk een laadpaal kunnen vinden (en dan maar hopen dat hij niet bezet is en er nog 10 voor je in de rij staan), maar op het platteland van Frankrijk, in Italië, in Tsjechië, good luck. En áls je er dan één vindt, is het geen snellader, maar eentje waar je gewoon een paar uur naast kan gaan zitten.

En waarom zou je niet met je caravan op vakantie moeten? Veel mensen hebben een caravan, en dat is hun manier om de vakantie door te brengen. Op een camping, in hun eigen caravan. Wat is daar mis mee?

BerichtGeplaatst: Di Jul 05, 2022 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Met een caravan op vakantie gaan, is geweldig.
Cliff gaat liever met een vliegtuig naar dure resorts.
Maar dan ontmoet je nooit de lokale bevolking.
Behalve als bediening......

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 3:55 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

Vanaf 2035 mag in de EU geen personenauto met een benzine of dieselmotor meer verkocht worden.

Quote:

Quote:
Belachelijke eis, tenzij je ieder dag 650 km rijdt. Dat doet niemand.

Mijn auto kan dat.

Quote:
Ook hier: je referentiekader klopt niet. Je hoeft geen grote actieradius omdat je niet een keer per week langs de pomp hoeft. Je tankt thuis. Iedere dag, soms twee keer per dag. Een actieradius van 650 km heb je daardoor 99,99999% van de tijd niet nodig.

Juist en dan zitten we 's avonds met 9 miljoen auto's aan de stekker, breekt de helft van het lande d enek over de kabels die over de stoep liggen en slaan de stoppen door. Het is gewoon lastig.

Quote:

Nee, moet je niet.

Wie zegt moet? Je mag en dat moeten de mensen helemaal zelf weten.
Trouwens, hoe zit dat met een e-wagen en een caravan? Hoever kom je dan met ene accu? 200 km? Dat schiet dan lekker op...

Onder de streep: laat mensen helemaal zelf weten of ze op benzine/diesel of op elektriciteit willen rijden,

BerichtGeplaatst: Wo Jul 06, 2022 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Pejeka schreef:
En waarom zou je niet met je caravan op vakantie moeten? Veel mensen hebben een caravan, en dat is hun manier om de vakantie door te brengen. Op een camping, in hun eigen caravan. Wat is daar mis mee?

Milieuvervuiling.

Ze rijden een heel jaar in een te grote auto (want, moet caravan kunnen trekken). Een auto met caravan verbruikt ook nog eens 30-60% meer brandstof.

Ik denk dat als je dat meeneemt, dat een vliegvakantie en een caravan vakantie elkaar qua CO2 uitstoot niet veel ontlopen. Vergeet ook niet de productie en afbraak van caravans en de stalling die nodig is.