Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Stikstof idioterie. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 5:03 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:
Betwijfel ik hoor Natubico.

Uitstoot is eigenlijk al sinds 2000 (amoniak) en sinds 2014 (stikstof) gehalveerd. Van een te hoge uitstoot zou dan al veel eerder iets te merken moeten zijn geweest?

https://www.nu.nl/weekend/5995832/de-schade-die-stikstof-veroorzaakt-natuur-wordt-een-fastfoodrestaurant.html

"In 2009 was dit nog heide, maar in tien jaar tijd is het alleen maar gras geworden. In relatief korte tijd is hier de hei verdwenen."

Stikstof is pas sinds 2014 gehalveerd.
Dus in die vijf jaren daarvoor is er al heel veel fout gegaan.
Dat wordt niet even hersteld door enkel 'n halvering.

Hieronder is te zien hoe 't was en hoe 't nu nog is op plekken waar veel minder stikstof in de lucht terecht komt:

https://www.natuurmonumenten.nl/heideroutes

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 10:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Royy schreef:
Betwijfel ik hoor Natubico.

Uitstoot is eigenlijk al sinds 2000 (amoniak) en sinds 2014 (stikstof) gehalveerd. Van een te hoge uitstoot zou dan al veel eerder iets te merken moeten zijn geweest?

https://www.nu.nl/weekend/5995832/de-schade-die-stikstof-veroorzaakt-natuur-wordt-een-fastfoodrestaurant.html

"In 2009 was dit nog heide, maar in tien jaar tijd is het alleen maar gras geworden. In relatief korte tijd is hier de hei verdwenen."

Stikstof is pas sinds 2014 gehalveerd.
Dus in die vijf jaren daarvoor is er al heel veel fout gegaan.
Dat wordt niet even hersteld door enkel 'n halvering.

Hieronder is te zien hoe 't was en hoe 't nu nog is op plekken waar veel minder stikstof in de lucht terecht komt:

https://www.natuurmonumenten.nl/heideroutes

Heide is een cultuur gewas. Zonder afplaggen door boeren was hier geen heide. Dan hadden we alleen op onvruchtbare rotsen in Scotland heide.
Heide is een prachtig cultuurgewas net als een veld met tulpen of narcissen.
De subsidies die op landbouw worden gegeven zijn bedoeld om ons voedsel voor een redelijk, betaalbare prijs richting consument aan te bieden.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 16:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Ja voila, daar zie je t dus. Die heide is dus tot en met 2009 aan veel meer stikstof blootgesteld dan in de 10 jaar na 2009.

"Aan de rand van het bos, waar een boer op dat moment het gras aan het maaien is, is dat nog beter zichtbaar. "Kijk, daar is hij met het bemesten van zijn weiland waarschijnlijk wat uitgeschoten", zegt Rossenaar, terwijl hij naar een grote bos brandnetels wijst."

Dus een beetje uitschieten met bemesten leidt onmiddellijk tot brandnetelisering. Maar de hoge niveau's van stikstofuitstoot van de jaren 90 (en waarschijnlijk ook daarvoor) tot 2009 had geen effect op de heide die hierboven als voorbeeld wordt aangehaald... Tja.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 5:37 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:

Wp:

"Door de afschaffing van het melkquotum in 2014 steeg de ammoniakuitstoot echter weer, doordat er meer koeien werden gehouden. Ook de maximumsnelheid op Nederlandse rijkswegen, die in stappen sinds 2012 op verschillende wegvakken verhoogd werd tot 130 km/uur, had een toename van de stikstofuitstoot tot gevolg, alsmede het in gebruik nemen van biomassacentrales.[20] Ook nam de NOx-productie toe doordat verbrandingsmotoren efficiënter worden door een hogere compressieverhouding, echter hierdoor stijgt de temperatuur waardoor er meer stikstof en zuurstof wordt omgezet in NOx.[21] Al met al is er sinds 2010 geen sprake meer van een afname".

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 5:55 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
De subsidies die op landbouw worden gegeven zijn bedoeld om ons voedsel voor een redelijk, betaalbare prijs richting consument aan te bieden.

Dit terwijl in veel andere landen hetzelfde voedsel zonder overheidssubsidie tegen 'n even betaalbare prijs geproduceerd kan worden.
Onder andere omdat de grond daar minder schaars en dus minder duur is en het klimaat meer geschikt.
Dus laat die subsidie achterwege en laat in principe de markt zelf bepalen waar dat voedsel geproduceerd wordt, zodat het niet langer in 'n piepklein landje als Nl voor de halve wereldbevolking geproduceerd blijft worden, met enorme schade aan de omgeving tot gevolg en ten koste van gigantische bedragen aan overheidssubsidie.
Wanneer men ziet hoe groot de personeelstekorten zijn in andere sectoren, dan hoeven de veeboeren die bij het uitblijven van steun hun bedrijf moeten staken in elk geval niet bang te zijn dat er geen andere baan te vinden zal zijn.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 8:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Royy schreef:

Wp:

"Door de afschaffing van het melkquotum in 2014 steeg de ammoniakuitstoot echter weer, doordat er meer koeien werden gehouden. Ook de maximumsnelheid op Nederlandse rijkswegen, die in stappen sinds 2012 op verschillende wegvakken verhoogd werd tot 130 km/uur, had een toename van de stikstofuitstoot tot gevolg, alsmede het in gebruik nemen van biomassacentrales.[20] Ook nam de NOx-productie toe doordat verbrandingsmotoren efficiënter worden door een hogere compressieverhouding, echter hierdoor stijgt de temperatuur waardoor er meer stikstof en zuurstof wordt omgezet in NOx.[21] Al met al is er sinds 2010 geen sprake meer van een afname".

Ik ben benieuwd hoe getallen tot stand zijn gekomen. Ik gok op rekenmodellen gebaseerd op theorie. Ik kan mij zomaar voorstellen dat dit behoort tot één van de kritieken. Een goed voorbeeld is het terugbrengen van de maximum snelheid. Rekenmodellen geven de reductie van stikstofuitstoot prima weer maar daar wordt wel uitgegaan van een ideaal beeld: Iedereen houdt zich aan de maximum snelheid van 100 kilometer per uur. Een theoretische bejegening die niet overeenkomt met de werkelijkheid in de praktijk.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

estudiant schreef:
Je zult als boer maar in de Gelderse Vallei wonen. Als ze er uitgekocht zijn blijft er een reservaat over.

Of een woonwijk. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Wat wil je zeggen? Dat we allemaal vegetarier moeten worden.

Daarmee wil ik zeggen dat als de eetconsumptie niet wijzigt het reduceren van veeteelt een lapmiddel is. Je gaat de stikstof (en ammoniakemissie) verplaatsen en niet reduceren. En nee, we hoeven geen vegetariër te worden, maar er is niets mis met bewust zijn wat je eet.

Quote:
Mooi, zijn we t eens Very Happy

Nou ja, deels dan, want het één staat los van het ander. Als ik kijk naar stikstofemissie is de landbouwsector verantwoordelijk voor maar liefst 46%. Als je bedenkt dat 80% wordt geëxporteerd denk ik dat er wel ruimte is voor minder landbouw. Een grootste deel is immers bestemd om er vooral heel rijk van te worden. Wat dat aangaat is er weinig verschil met de industrie en de industrie betaalt zich blauw aan millieurechten terwijl zij verhoudingsgewijs minder vervuilen.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Fantastisch initiatief.

Kudo's voor BBB en JA21.

https://twitter.com/JuisteAntwoord/status/1539480923061764097

#trotsopdeboer

Heb je de reactie van Jesse Klaver gelezen, waarom het een initiatief is voor de bühne?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 9:06 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Dit terwijl in veel andere landen hetzelfde voedsel zonder overheidssubsidie tegen 'n even betaalbare prijs geproduceerd kan worden.
Onder andere omdat de grond daar minder schaars en dus minder duur is en het klimaat meer geschikt.
Dus laat die subsidie achterwege en laat in principe de markt zelf bepalen waar dat voedsel geproduceerd wordt, zodat het niet langer in 'n piepklein landje als Nl voor de halve wereldbevolking geproduceerd blijft worden, met enorme schade aan de omgeving tot gevolg en ten koste van gigantische bedragen aan overheidssubsidie.
Wanneer men ziet hoe groot de personeelstekorten zijn in andere sectoren, dan hoeven de veeboeren die bij het uitblijven van steun hun bedrijf moeten staken in elk geval niet bang te zijn dat er geen andere baan te vinden zal zijn.

Wilt u dat in dit land betaalbaar voedsel voor de complete bevolking wordt geproduceerd? Ik wel.
Boeren is een vorm van geestelijk leven, Een overtuiging, net als u tegen heug en meug op wrange vruchten loopt te kauwen, komt een boer voor 4 uur uit zijn bed om een kalvende koe te helpen. Dit zult u en uw mede stadsbewoners nooit snappen,
Boeren is een manier van leven, net zoals bij vissers of archeologen. Dat zullen jullie in je verdien en consumenten maatschappij nooit snappen
Ik ben trouwens zelfgeen boer, maar ik snap iemand wel die voor zijn overtuiging leeft. Daarom tolereer ik ook figuren zoals u, met uw beukennootjes

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Carlos Ghostwriter schreef:
Mooi hoor, dat protest vandaag. Ik sta 100% achter onze boeren. Hup hup, karren met die trekkers!

Wat ik betreur is dat de sector niet is betrokken bij het vinden van oplossingen, zij moeten wel dealen met de verregaande gevolgen. Dat heeft het kabinet niet handig aangepakt. Zeker gezien de enorme impact is het begrijpelijk dat de sector vervolgens allergisch reageert. Ik vraag mij wel af of het veroorzaken van overlast de manier is om een punt te maken. Je pakt de politiek er niet mee als de burger urenlang in de file staat. Daar heb je de burger mee. Je pakt de politiek er niet mee als scholen dicht moeten blijven omdat de leraar vaststaat. Daar heb je de studenten mee. Je pakt de politiek er niet mee als hulpdiensten vaststaan in het verkeer. Daar pak je de slachtoffers (en dierbaren) mee. Boeren hebben het wat dat aangaat net zo onhandig aangepakt als de politiek waardoor ook zij maatschappelijk draagkracht verliezen. Demonstreren is goed maar doe dat wel op een menswaardige manier.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 9:43 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

In Frankrijk zouden de betrokken ministers een paar karrenvrachten stront door de deur hebben gekregen, maar daar zijn we hier veel te netjes voor.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Minder kinderen helpt nog steeds het meest.

In de veel EU landen hebben we een bevolkingskrimp dit omdat er bij hun oorspronkelijke bevolking te weinig kinderen worden geboren om hun bevolking te laten groeien.
Onze bevolkingsgroei komt voornamelijk voort uit immigratie uit meest islamitische landen.
Landen als Portugal las ik onlangs hier. hebben nauwelijks last van een toenemende bevolking of overbevolking. In Portugal krijgen immigranten namelijk geen bijstand.
Ik zou zeggen zoek dat eens op.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Boven schreven we al over de zegen voor het milieu dat we via brandnetels konden waarnemen.
Nu gaan we verder over het nut van bramen voor insecten en de mens.
De Braam en stikstof.
Gebruik braam.
Van de braam worden vooral de vruchten gebruikt. Deze worden verwerkt in gelei, jam, likeur, saus, wijn en als garnering op taarten en door ijs.

Van de langzaam gedroogde en gefermenteerde bladeren kan een thee gezet worden tegen diarree. Ook de vruchten hebben een stoppende werking door hun gehalte aan tannine.

De vruchten zijn ook gebruikt als kleurstof voor wol. De jonge scheuten werden gebruikt als basis voor bruine verf

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:

Toename? T CBS weet nergens van...

https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/37221/table?dl=59F48

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 11:18 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:
Royy schreef:
Fantastisch initiatief.

Kudo's voor BBB en JA21.

#trotsopdeboer

Heb je de reactie van Jesse Klaver gelezen, waarom het een initiatief is voor de bühne?

Nee, nou vertrouw ik Klaver sowieso niet...

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Daarmee wil ik zeggen dat als de eetconsumptie niet wijzigt het reduceren van veeteelt een lapmiddel is. Je gaat de stikstof (en ammoniakemissie) verplaatsen en niet reduceren. En nee, we hoeven geen vegetariër te worden, maar er is niets mis met bewust zijn wat je eet.

Ik ben heel bewust van wat ik eet.

Quote:

Nou ja, deels dan, want het één staat los van het ander. Als ik kijk naar stikstofemissie is de landbouwsector verantwoordelijk voor maar liefst 46%. Als je bedenkt dat 80% wordt geëxporteerd denk ik dat er wel ruimte is voor minder landbouw. Een grootste deel is immers bestemd om er vooral heel rijk van te worden. Wat dat aangaat is er weinig verschil met de industrie en de industrie betaalt zich blauw aan millieurechten terwijl zij verhoudingsgewijs minder vervuilen.

Valt wel mee hoor met die export, zit veel sierteelt, groenten, fruit bij.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 14:39 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Wilt u dat in dit land betaalbaar voedsel voor de complete bevolking wordt geproduceerd? Ik wel.
Boeren is een vorm van geestelijk leven, Een overtuiging, net als u tegen heug en meug op wrange vruchten loopt te kauwen, komt een boer voor 4 uur uit zijn bed om een kalvende koe te helpen. Dit zult u en uw mede stadsbewoners nooit snappen,
Boeren is een manier van leven, net zoals bij vissers of archeologen. Dat zullen jullie in je verdien en consumenten maatschappij nooit snappen
Ik ben trouwens zelfgeen boer, maar ik snap iemand wel die voor zijn overtuiging leeft. Daarom tolereer ik ook figuren zoals u, met uw beukennootjes

Over nootjes gesproken.
Wanneer de veeboeren die alleen maar voor de export produceren (dus veel meer dan nodig is voor de bevolking van het land) ermee moeten stoppen, dan zouden ze heel goed kunnen overstappen op de teelt van met name hazelnoten en walnoten.

Dat is eerstens prima basisvoedsel waar heel veel in zit en dat ook nog 'ns niet (op schaars gas of stroom) gekookt of gebakken hoeft te worden alvorens eetbaar te zijn (in tegenstelling tot o.a. vlees, aardappels en brood) en gedijdt hier in dit klimaat uitstekend.

Derdens is 't dan ook nog 'ns zo dat dit opperbeste voedsel nu grotendeels geimporteerd moet worden, omdat 't hier veel te weinig geteeld wordt.

Weliswaar duurt 't even eer met name 'n hazelnootstruik vruchten begint op te brengen, maar in de tussentijd kan de desbetreffende landbouwgrond alvast rendabel gemaakt worden door er ook 'n aantal niet zo heel grote windmolens op te plaatsen.
-

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 14:58 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Boeren is een vorm van geestelijk leven, Een overtuiging, net als u tegen heug en meug op wrange vruchten loopt te kauwen, komt een boer voor 4 uur uit zijn bed om een kalvende koe te helpen.

Vreemd he, dat koeien die met hun volledige kuddes in de vrije natuur leven nooit of te nimmer hulp van 'n mens nodig hebben om te kunnen kalven.
Maar daar worden ze ook niet bevrucht door 'n vent met 'n lange plastic handschoen aan die met z'n hand en hele arm bij hen penetreert, om het zaad van 'n stier in te brengen over de keuze waarvan de koe zelf geen enkele zeggenschap heeft gehad en dus ook niet heeft kunnen aanvoelen of ze wel 'n kalf van die stier zal kunnen baren.
In de veeteelt gaat die kunstmatige-inseminatie-praktijk dan ook heel vaak gepaard met helse pijnen voor de koe bij het kalven, terwijl 't in de vrije natuur 'n makkie is.

Noem dat maar "geestelijk leven".
"Op geldelijk gewin beluste dierenmishandeling" is toch echt 'n veel betere term.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 15:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Cliox schreef:
Royy schreef:
Fantastisch initiatief.

Kudo's voor BBB en JA21.

#trotsopdeboer

Nee, nou vertrouw ik Klaver sowieso niet...

Dat staat los van de feiten die hij ertegenover plaatst.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 15:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Royy schreef:

Staat niet bij over welke emissies 't gaat.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliox schreef:

Dat staat los van de feiten die hij ertegenover plaatst.

Ook als Klaver feiten presenteert vertrouw ik m niet.

Je doelt op deze draad zeker:

https://twitter.com/jesseklaver/status/1539574655530504192

Kijk, hoe je t ook wendt of keert, dit beleid is een keuze. Het verschuiven achter Brussel is een keuze, maar is bovenal laf. Zeggen dat we het slechtste jongetje van de klas zijn enzovoorts is een keuze. Niet doen alsof we dit doen omdat het moet van iemand. Als er politieke wil is, is dit te fixen in Brussel en is inderdaad de wet aan te passen.

Dit gaat niet over multinationals, grote corporates, waar je relatief gevoelloos in kunt grijpen. Dit gaat over mensen van vlees en bloed, die hun hele leven geven aan hun bedrijf. Dit gaat over familiebedrijven, bedrijven waar vaak generaties lang is geboerd, families waar een zoon of dochter aan tafel zit die niets liever wil dan de boerderij overnemen. Familiebedrijven ook die vaak enorme financiele risico's hebben genomen, enorme investeringen juist omdat de Overheid dat wou. Dit gaat over een zeer innovatieve sector die tot de wereldtop behoort.

De manier waarop de Overheid nu met die familiebedrijven speelt is schandalig, weinig woorden voor. Dit is alsof je in een bedrijf aankondigt: over 10 jaar moet 70% van het personeel eruit, we gaan in het komende jaar met de afdelingen bepalen wie en wat dat zijn. Succes en sterkte. Over 10 jaar moet 70% van de inwoners van Sittard-Geleen verhuizen, we sluiten de stad, het komende jaar gebruiken we om te bepalen wie er mag blijven wonen. Succes en sterkte.

Dit is opnieuw een groep waar het vertrouwen in de Overheid een zeer grote deuk heeft opgelopen. Die groep is niet alleen de boeren, maar een brede groep aan plattelandsbevolking die sociaal-economisch verbonden zijn aan de boeren.

Laatst aangepast door Royy op Vr Jun 24, 2022 16:27, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Natubico schreef:
Royy schreef:

Stikstof is stikstof Natubico. T gaat om stikstof-reductie zo heeft de minister gezegd.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:20 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Cliox schreef:
Demonstreren is goed maar doe dat wel op een menswaardige manier.

Wat was er niet "menswaardig" aan deze demo dan?

Wanneer er duizenden boeren op hun tracktors vanuit het hele land naar één plek afreizen krijg je per definitie verkeersopstoppingen. Het is tevens een manier om duidelijk te maken dat het hen menens is. Ze hadden natuurlijk ook naar Den Haag kunnen gaan, het Malieveld of nog beter gewoon het Binnenhof bestormen, maar dan waren de rapen pas echt gaar geweest, en had het Nederlandse leger plus politie Haaglanden ongetwijfeld met groot vertoon van macht ingegrepen, zoals we dat kennen de laatste jaren.

Zo bezien hebben ze het eigenlijk heel netjes gehouden naar mijn idee.

Ik vermoed dat elke demonstratie die jou niet bevalt door jou als "mensonwaardig" wordt beschouwd, of heb ik het mis?

De eerste demonstratie waar jij niets op aan te merken hebt moet ik nog meemaken. O wacht, je was wel voorstander van Extinction Rebellion meen ik me te herinneren. Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 21:04 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Royy schreef:
T gaat om stikstof-reductie zo heeft de minister gezegd.

Ook dat staat nergens op die gelinkte pagina vermeld.

Overigens schijnt 't ook nogal moeilijk, zo niet onmogelijk te zijn om ergens iets te vinden waaruit blijkt welk percentage van het totaal aan hier voortgebrachte dieren en dierlijke producten geexporteerd pleegt te worden.