Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 217, 218, 219 ... 222, 223, 224  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jun 21, 2022 22:09 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

De situatie in Kaliningrad was vandaag ook prominent in het NOS journaal. Ja, heb weer es gekeken, voornamelijk om deze reden.

Rusland heeft maatregelen aangekondigd, maatregelen die Litouwen zwaar zullen treffen, zo klonk het onheilspellend. Een van de opties die in de Russische media zou zijn geopperd was een militaire corridor vanuit Belarus naar Kaliningrad, dwars door Litouwen dus. Toch ligt het niet echt voor de hand dat Rusland deze stap zal zetten, aangezien het daarmee in direct conflict met de NAVO zou geraken.

Ik zou het toch maar een beetje in de gaten houden..

Ik denk dat er eerst een aantal andere opties zullen worden geprobeerd, een beetje hybride oorlogsvoering, het destabiliseren van Litouwen door de Russische minderheid aldaar op te stoken.

Rusland kan uiteraard ook gewoon niets doen en de enclave met schepen bevoorraden, want het embargo betreft enkel de spoorlijn en bepaalde goederen die op de sanctielijst staan en via die spoorlijn aangevoerd worden. Staal, en later ook olie.

Er werd ook gesproken over die Suwalski Gap, het kleine stukje grens dat de Baltische Staten verbindt met de rest van de EU, in ieder denkbaar scenario zal dat een cruciale rol spelen.

Ik denk dat het isoleren van Kaliningrad een grote provocatie is, de grootste die we tot nog toe hebben gezien sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne. Het is ook voor de inwoners van Kaliningrad, veelal afkomstig uit de rest van Rusland en ooit daarheen verhuisd, een hard gelach.

Het zal mij benieuwen. Er gaat hier vast nog wel iets gebeuren. Het voelt voor mij een beetje aan alsof we een nieuwe fase ingaan en de oorlog in Oekraïne zich sluipenderwijs zal uitbreiden tot een breder, regionaal conflict. Een belangrijke reden daarvoor heb ik gisteren al genoemd; de NAVO, de VS en de EU weten donders goed dat hun sancties averechts werken en hun proxy-oorlog in Oekraïne tegen Rusland een verloren zaak is.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Icesurfer schreef:

Hoogverraad is, in verschillende landen in het buitenland, de juridische term voor een misdrijf dat de interne veiligheid van de staat in gevaar brengt.[1] Het gaat daarbij om handelingen, gepleegd tegen de staatsinrichting of tegen de hoogste staatsorganen, met als doel om de interne organisatie van een staat met geweld, of met andere onwettige middelen, omver te werpen of te veranderen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogverraad

Goed om te weten, want dan komt Trump absoluut in aanmerking met zijn leugens, manipulaties, opruiing en poging tot staatsgreep. Maar dat even terzijde.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 21:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Op de vraag of ze bij de EU mogen ? Mijn antwoord is nee.

Geldt dat ook voor Oekraïne?

Kijk, als wij NEE geven, dan moeten we dat ook duidelijk doen. We hebben vooral met NAVO lidmaatschap lopen flirten terwijl Oekraïne en Georgië totaal niet interessant zijn voor onze veiligheid. In tegendeel zelfs. Die landen dragen niets bij maar leveren wel een groot risico.

Daarom gewoon keihard NEE als het ook NEE is.

Maar wat moeten we met deze Judas?

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Carlos Ghostwriter schreef:

Ik denk dat het isoleren van Kaliningrad een grote provocatie is, de grootste die we tot nog toe hebben gezien sinds het begin van de Russische invasie in Oekraïne. Het is ook voor de inwoners van Kaliningrad, veelal afkomstig uit de rest van Rusland en ooit daarheen verhuisd, een hard gelach.

Onbegrijpelijk dat Kaliningrad in Russische handen is. Op vrijwel elke kaart uit het verleden hoort Koningsbergen bij het Duitse Rijk of Pruisen. Me dunkt dat het te verwachten is dat het westen een keer ingrijpt in Koningsbergen.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Ik hoorde vandaag nog dat er 100 a 200 duizend Russische militairen gelegerd zijn in Kaliningrad, plus natuurlijk een hoop zware wapens, waaronder raketten die elk doelwit in Europa kunnen raken. Het is ook de thuishaven van de Oostzee Vloot.

Succes met dat ingrijpen Royy..

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Op vrijwel elke kaart uit het verleden hoort Koningsbergen bij het Duitse Rijk of Pruisen. Me dunkt dat het te verwachten is dat het westen een keer ingrijpt in Koningsbergen.

Op vrijwel elke kaart uit het verleden hoort Oekraïne dan weer gewoon bij Rusland Laughing Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Wo Jun 22, 2022 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Russian Ruble Taps 7-Year High Against the US Dollar — Economist Says 'Don’t Ignore the Exchange Rate'

Recent news reports have detailed that Russia’s fiat currency, the ruble, was the best-performing currency worldwide and the articles explained that American economists were perplexed by the trend. On Monday, the Russian ruble rose to 55.47 per dollar, which was the highest increase since 2015. While many have dismissed the ruble’s exchange rate, Charles Lichfield, the Atlantic Council’s Geoeconomics Center deputy director, published an editorial called: “Don’t ignore the exchange rate: How a strong ruble can shield Russia.”

https://news.bitcoin.com/russian-ruble-taps-7-year-high-against-the-us-dollar-economist-says-dont-ignore-the-exchange-rate/
https://www.reuters.com/markets/europe/russian-rouble-near-multi-year-peaks-tax-payments-loom-2022-06-20/

En jawel hoor, wat ik eerder al schreef:

Report Shows India Buys Oil From Russia, Refines It, Then Sells It to Europe for Profit — European Union Commission President Predicts Oil Sanctions Could Backfire

Wanneer gaan die staatsmongolen in Brussel eens inzien dat we onze eigen economie en welvaart keihard aan het slopen zijn?

Dit krijg je niet meer goed zo hè.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 11:17 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Lampje schreef:
Op de vraag of ze bij de EU mogen ? Mijn antwoord is nee.

Geldt dat ook voor Oekraïne?

Ik zie geen reden waarom de EU met Oekraïne uitgebreid zou moeten worden, dus ook hier: nee.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Ik hoorde vandaag nog dat er 100 a 200 duizend Russische militairen gelegerd zijn in Kaliningrad, plus natuurlijk een hoop zware wapens, waaronder raketten die elk doelwit in Europa kunnen raken. Het is ook de thuishaven van de Oostzee Vloot.

Juist daarom dus carlos. Wij zien de Russische aanwezigheid in Konigsbergen als directe bedreiging voor het westen.

Bovendien zouden we een referendum kunnen houden onder de nazaten van de oorspronkelijke inwoners van Konigsbergen om te bepalen bij wie de stad zou moeten behoren.

BerichtGeplaatst: Do Jun 23, 2022 17:09 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
Royy schreef:
Op vrijwel elke kaart uit het verleden hoort Koningsbergen bij het Duitse Rijk of Pruisen. Me dunkt dat het te verwachten is dat het westen een keer ingrijpt in Koningsbergen.

Op vrijwel elke kaart uit het verleden hoort Oekraïne dan weer gewoon bij Rusland Laughing Laughing Laughing

Je begrijpt dat ik jouw "argumenten" aan het kopieren ben he...? Laughing

Je gebruikt het argument inderdaad bij Oekraine... dus geldt het ook voor Konigsberg toch?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 6:15 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Icesurfer schreef:
Hoogverraad is, in verschillende landen in het buitenland, de juridische term voor een misdrijf dat de interne veiligheid van de staat in gevaar brengt.[1] Het gaat daarbij om handelingen, gepleegd tegen de staatsinrichting of tegen de hoogste staatsorganen, met als doel om de interne organisatie van een staat met geweld, of met andere onwettige middelen, omver te werpen of te veranderen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Hoogverraad

Lampje schreef:
Goed om te weten, want dan komt Trump absoluut in aanmerking met zijn leugens, manipulaties, opruiing en poging tot staatsgreep. Maar dat even terzijde.

Nou, dan komen de gezagsdragende Dems-figuren die eerder ervoor gezorgd hebben dat niet of nauwelijks ingegrepen werd bij rellen en plunderingen daar veel meer voor in aanmerking.
Met name dankzij de bestorming van hun bolwerk is daar nu bewijsmateriaal van aanwezig.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 11:23 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Bevalt dat een beetje, tassendrager van Trump te zijn ?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Royy schreef:

Juist daarom dus carlos. Wij zien de Russische aanwezigheid in Konigsbergen als directe bedreiging voor het westen.

Bovendien zouden we een referendum kunnen houden onder de nazaten van de oorspronkelijke inwoners van Konigsbergen om te bepalen bij wie de stad zou moeten behoren.

Zou u dan ook de politieke wil van veel Oekrainers van enkele jaren geleden na het Maidan debacle willen respecteren, toen Donesk, Kargkov, Odessa en andere provincie,s van Oekraine, niks met de club van Svoboda en Asov divicie,s te maken wilden hebben. en daarom uit die club stapten.
Bestaat het, "Joseph Goebels political Research Centre", door uw Asov vrienden opgericht , nog steeds?
Deze oorlog is een probleem dat door geld is geschapen en waar veel geld aan wordt verdiend.
Zit Hunter, de zoon van Biden nog in de directie van Burisma? het gasbedrijf dat in 2000 is opgericht op Cyprus met Mijnbelangen onder de Donetsk.
Wat een zooitje. En wij marcheren braaf in de maat mee. Nu hebben we naast onze eigen deur ook en Afghanistan, net als de Amerikanen.
Gefeliciteerd!!!

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:

Ik ben niet pro of anti Trump. Maar wat heeft hij volgens u dan echt verkeerd gedaan. En kom me niet aan met die zogenaaamde aanval op het Witte huis. Want dan neem ik u helemaal niet serieus. Veronderstellingen tellen niet.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Lampje schreef:

Geen idee; maar waar mogelijk 'n handje helpen om het recht in ere te houden geeft wel 'n zekere mate van genoegdoening .

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Intussen lijkt het er op dat de strijd om de strategisch gelegen stad Severodonetsk beslecht is, in het voordeel van Rusland. De overgebleven soldaten van Oekraïne hebben volgens deze berichtgeving orders ontvangen om zich terug te trekken, omdat de situatie hopeloos is. Er wordt daar al weken zwaar gevochten. De andere stad die de Russen bijna in handen hebben is Lysychansk.

Ik vraag me eigenlijk wel af hoe dat Severodonetsk erbij ligt nu, niet al te best schat ik.

En ik vermoed nog steeds dat Odessa ook nog aan de beurt komt, wat op zich wel erg jammer zou zijn omdat het een van de mooiste steden is in Oekraïne.

De Russen willen gewoon die hele kustlijn in handen krijgen, zoveel is mij wel duidelijk. Was eigenlijk al vanaf het begin de inzet. Niet Kiev of Lviv/Lemberg.

Oekraïne verkoopt de ontwikkelingen als een 'strategische terugtrekking', net als in Mariupol, maar het is natuurlijk een totale militaire nederlaag,

De Russen op hun beurt hebben na de zware verliezen die zij in het begin leden toch steeds meer slagkracht ontwikkeld, ik las gisteren dat er een hoop luchtafweer 'online' is gegaan waardoor drones die Oekraïne inzet nu vrijwel geen kans meer maken om doelen te raken in en om de frontlinies.

Excuse my French, maar dit zijn de beste beelden die ik in de gauwigheid kon vinden.

Ukraine Forces Retreat From Encircled Severodonetsk As Russia Achieves Hold Over Luhansk Province

https://www.zerohedge.com/military/ukraine-forces-ordered-retreat-encircled-severodonetsk-russia-achieves-hold-over-luhansk

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tijd voor staakt-het-vuren en vredesbesprekingen lijkt me zo.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Niet voordat de Russen hun doel hebben bereikt vermoed ik, en ook niet zolang de cyclus van provocatie en escalatie (over een weer) voortduurt.

Maar ik hoop wel met je mee Royy, hoe eerder de wapens zwijgen des te beter.

Helaas denkt men daar in Washington (en Brussel) heel anders over.. .die blijven wapen$$$ pompen in dit conflict, en willen dus dat de strijd door gaat.

Er zal op een gegeven moment ook weer serieus gepraat moeten worden met Rusland, met Putin dus. Iets wat nu totaal taboe lijkt. Macron deed een nobele poging zich op te stellen als intermedeair, maar is daarvoor niet echt de aangewezen persoon. Hij beseft in ieder geval wel nog dat 'ik praat niet meer met jou want jij bent stout geweest', niet echt een zinnige opstelling is in real world militair conflict.

En ze moeten ook eens ophouden met die Zelensky te behandelen alsof hij een of andere heroïsche popcultus ster is, deze slechte acteur heeft absoluut een groot aandeel in de verwoestingen die nu in zijn land zijn aangericht.

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 21:49 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

In #Tbilisi #Georgie is de #EU #USA de boel ook behoorlijk aan het opstoken.
Niks hierover tot nu toe op de Duitse en? Nederlandse staatstelevise.
Wel kwam vandaag berichten over Russen die volgens de Duitse staatstelevisie
naar Tbilisi zouden gaan, maar ze vertellen dus niets over de pro EU demos aldaar.

Bron : Twitter

BerichtGeplaatst: Vr Jun 24, 2022 23:12 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

De geschiedenis is weer heel anders.

BerichtGeplaatst: Za Jun 25, 2022 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Interessant gesprek Elisabeth, die vrouw kende ik helemaal niet. Ze kan goed vertellen. Ze is wel een beetje van de hak op de tak, en weet zich duidelijk niet echt goed raad met de situatie (hebben volgens mij meer mensen last van momenteel, vooral ook in het pro-Russische kamp). Maar ze snijdt een hoop punten aan die heel relevant zijn en die nooit belicht worden, zoals het Wolfowitz doctine, dat stelt dat Amerika na de Koude Oorlog koste wat kost de wereldheerschappij moet grijpen en behouden.

Ben begonnen te kijken, ergens random in het gesprek, en vond het boeiend genoeg om het helemaal af te kijken.

De interviewer vertegenwoordigt de mainstream kant van het verhaal, en doet dat ook eigenlijk wel goed. Beetje een over en weer uitwisseling van argument, terwijl bij de NPO maar één kant van het verhaal aan bod komt. Dat punt maakt ze voortdurend.

BerichtGeplaatst: Za Jun 25, 2022 20:16 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Interessant gesprek Elisabeth, die vrouw kende ik helemaal niet. Ze kan goed vertellen. Ze is wel een beetje van de hak op de tak, en weet zich duidelijk niet echt goed raad met de situatie (hebben volgens mij meer mensen last van momenteel, vooral ook in het pro-Russische kamp). Maar ze snijdt een hoop punten aan die heel relevant zijn en die nooit belicht worden, zoals het Wolfowitz doctine, dat stelt dat Amerika na de Koude Oorlog koste wat kost de wereldheerschappij moet grijpen en behouden.

Ben begonnen te kijken, ergens random in het gesprek, en vond het boeiend genoeg om het helemaal af te kijken.

De interviewer vertegenwoordigt de mainstream kant van het verhaal, en doet dat ook eigenlijk wel goed. Beetje een over en weer uitwisseling van argument, terwijl bij de NPO maar één kant van het verhaal aan bod komt. Dat punt maakt ze voortdurend.

Dank je Carlos.
Op YouTube zijn veel presentaties van haar te vinden.

https://www.youtube.com/watch?v=h8yIT-cWsdM&t

De strijd tussen Rusland en het Westen - Marie Therese ter Haar

https://www.youtube.com/watch?v=mr5C_510bjs

Het Rusland van Poetin is géén gevaar - Marie Thérèse ter Haar en Max von Kreyfelt

https://www.youtube.com/watch?v=x1QcWCyR0_0

Hoe Rusland werd ‘geholpen’ door het Westen - Marie Thérèse ter Haar en Max von Kreyfelt

In ieder geval, een ander geluid dan de MSM

BerichtGeplaatst: Zo Jun 26, 2022 11:25 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Rusland bombardeert Kiev

https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6208677/kyiv-onder-vuur-genomen-met-kruisraketten-zeker-vijf-gewonden.html

De aanval vond plaats vanochtend vroeg.

Ik hoorde maanden geleden al van de mainstream media dat Rusland snel door haar arsenaal raketten heen zou zijn, dat zal ook wel weer niet kloppen. Voorlopig lijkt het er niet op.

BerichtGeplaatst: Zo Jun 26, 2022 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Als ik het goed begrijp wil de kliek rond Joe Biden Rusland definitief veslaan op Europees grondgebied.

Poetin moet daarbij vernederd, verslagen en gestraft worden en moet tevens aftreden en de macht overdragen.

Ongeveer zoals een demcoratisch gekozen nette president in de Oekraine middels een door de ''hypocriete'' Democraten
in de VS (en de CIA) georganiseerde uiterst gewelddadige volksopstand rond rijksgebouwen tot aftreden gedwongen werd.

Biden geeft geen enkele plaats en saboteerd ronduit onderhandelingen (beledigt Putin aan de lopende band)
en de corrupte Zelenski is zijn ingehuurde grappenmaker.. die eveneens belediging op belediging aan elkaar breidt...

Kortom, voor wie deze stupide 19e eeuwse oorlogslogica voortzet:
De VS (veel Oost Europese Joden, BLM adepten etc. zonder empathie voor witte Europese mannen en vrouwen)
streeft naar een alles vernietigende Derde Wereldoorlog uit te vechten op het vastenland van Europa...

Ik verzin dit niet maar zowel de regering Johnson als de kliek rond Biden heeft het al over een streven
naar een derde wereldoorlog......waarbij het bestaan en de veilige waarborgen van Rusland op essentiele
worden genegeerd, ontkend en belachelijke gemaakt.

Wie dit overziet kan een veel grote esacalatie (nu alweer wordt het via Letland, Litouwen gespeeld etc. etc)
niet uitblijven...

Een zing weten we zeker, Rusland zal tot het uiterste gaan, inclusief nucleaire wapens, waneer de existentiele
ontmanteling vanuit het Westen zijn effect begint te scoren...

Andersom zal de VS Europa als laceerplatform (ongevraagd, zelfs in Nederland) voor nucleaire atoomwapens
gebruiken als een van haar radicale provocerendde Oost Europese landjes Moskou dwingt tot militaire actie.

Deze dwingende door het Westen ingezette oorloglogica heeft eigenlijk vrijwel niks meer nodig om te escaleren..
Wie de geschiedenis graag voorbijloopt, zou ik eens aanraden de geringe ontstaansgrond van WO 1 en WO II eens
na te lezen om te begrijpen hoe onafwendbaar de naderende mega brand in Weste Europa nu eigenlijk al is..

En ik maal niks om beschuldigingen van ''bangmakerij'' etc... Dat soort ''stoere'' lieden roept als eerste om hun moedertje
als ze in de verte opeens die mega paddestoel zien opreizen... wetende dat het te laat is.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 27, 2022 0:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Je gebruikt het argument inderdaad bij Oekraine... dus geldt het ook voor Konigsberg toch?

Geen idee, ik ken de geschiedenis van dat gebied onvoldoende. Bij Oekraïne is het echter een feit, ik heb je de kaartjes uit 1790, 1890 en 1990 gegeven. Kiev was op al die kaartjes Russisch gebied.

Kom maar op met die kaartjes van Kaliningrad.

Oh wacht:

Nou ja, lastig te bepalen. Misschien zelfstandig, laat ze een referendum houden... oh wacht, daar is Royy tegen Very Happy Laughing