Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 208, 209, 210 ... 218, 219, 220  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Zolang mensen emotie boven ratio gebruiken hoef je geen zinnige analyses te verwachten, laat staan oplossingen. Geldt overigens niet alleen voor dit conflict, maar voor heel veel zaken tegenwoordig. Kijk es hoe boos, geschokt en onthutst men in de TK is wanneer iemand aan het woord is die een andere visie verkondigt dan de hunne en dingen zegt die zij niet willen horen, ik stoor mij daar mateloos aan.

Helaas wordt deze nieuwe 'cultuur' (noem het woke, maar het is eigenlijk breder dan dat) door de media vol op aangewakkerd.

Mensen reageren tegenwoordig als een stel kleine kinderen met vingertjes in hun oren, en als mensen hun bubbel verstoren dan moeten ze verbannen worden, de mond gesnoerd, geboycot, whatever. Vooral niet naar ze luisteren.

Trump was een uitstekende bliksemafleider, maar na Trump is het niet veel beter geworden.

Johan Derksen is ook weer een uitstekend voorbeeld van deze nieuwe cultuur, en zelf ben ik allang uitgekeken op die man en zijn 'visie' maar toen ik zag dat hij het vertikte om excuus te maken kon ik toch een glimlach niet onderdrukken.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 19:39 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Cliff schreef:
Oekraïne is belangrijker voor Rusland dan voor het Westen.

En toch zag ik van de week weer ergens een Oekraïense vlag wapperen bij een of ander bedrijf in mijn omgeving, vraag me af hoe lang men dat nog gat volhouden. En hoe lang het duurt vooraleer de mensen die random Oekraïners in huis haalden, zich af gaan vragen hoe ze deze mensen op een nette manier weer uit hun huis gaan krijgen. Er waren al spijtoptanten las ik, weken geleden.

https://www.youtube.com/watch?v=Vf2Kjv_1_74

2021: "prikspijt"
2022: "spijtgezinnen"

Very Happy

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 9:58 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Henry Kissinger was ook bij WEF in Davos, geopolitiek Oekraine / Rusland is deel Europa.

Bron : Twitter #Kissinger

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Carlos schreef:
Zolang mensen emotie boven ratio gebruiken hoef je geen zinnige analyses te verwachten, laat staan oplossingen. Geldt overigens niet alleen voor dit conflict, maar voor heel veel zaken tegenwoordig. Kijk es hoe boos, geschokt en onthutst men in de TK is wanneer iemand aan het woord is die een andere visie verkondigt dan de hunne en dingen zegt die zij niet willen horen, ik stoor mij daar mateloos aan.

Helaas wordt deze nieuwe 'cultuur' (noem het woke, maar het is eigenlijk breder dan dat) door de media vol op aangewakkerd.

Mensen reageren tegenwoordig als een stel kleine kinderen met vingertjes in hun oren, en als mensen hun bubbel verstoren dan moeten ze verbannen worden, de mond gesnoerd, geboycot, whatever. Vooral niet naar ze luisteren.

Helemaal mee eens.

hier zie je ook wat een enorm dun laagje beschaving wij hebben. Decennia lang hebben we vanuit een super-welvaartspositie lopen roepen over mensenrechten, vrijheid en democratie. Echter, bij de minste geringste tegenslag of tegengeluid vallen we terug in primaire emotie en gaat alles waar we voor stonden direct de brandstapel op. TV stations moeten verbannen worden. Censuurafdelingen moeten alle media monitoren en schoonpoetsen. Tegengeluiden moeten gesnoerd worden. Zelfs familieleden worden door schuldovererving gestraft.

De Amerikanen hebben vast al weer gevangenissen opgericht zoals Guantanamo Bay waar ze eventuele verdachten zonder proces kunnen vastzetten en zo nodig martelen voor informatie.

Want zo zijn wij in het moreel superieure westen: we vallen zelf continu autonome staten aan (Irak, Afghanistan, Syrië, Servië, Libië) maar als Rusland of China dat doen is de wereld natuurlijk te klein.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Carlos Ghostwriter schreef:
Zolang mensen emotie boven ratio gebruiken hoef je geen zinnige analyses te verwachten, laat staan oplossingen. Geldt overigens niet alleen voor dit conflict, maar voor heel veel zaken tegenwoordig.
.

Helemaal met u eens. Neem alleen al die hele corona discussie: er is wetenschappelijk een pandemie vastgesteld en hoe je deze kunt bestrijden en een flink deel van het volk schiet in de emotie, vindt de maatregelen onzin en creëert zelfs een eigen werkelijkheid naast de echte werkelijkheid.
Van dat soort mensen hoef je inderdaad geen zinnige analyses te verwachten.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zelfde dus van mensen die verongelijkt blijven roepen 'Maar Poetin viel een autonoom land aan'.

Zolang ze in die verongelijktheid blijven hangen is ook elke rationele discussie over 'hoe nu verder' onmogelijk.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 13:16 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Zelfde dus van mensen die verongelijkt blijven roepen 'Maar Poetin viel een autonoom land aan'.

Zolang ze in die verongelijktheid blijven hangen is ook elke rationele discussie over 'hoe nu verder' onmogelijk.

Tja, dat Poetin een autonoom land aanviel is een feitelijke vaststelling. Emotioneel daarop reageren zit daar zeker bij, maar dat doet niets af aan dit feit.
Ik zie ook emotie boven ratio bij mensen dien.dit feit kennelijk ongemakkelijk vinden en die er nu van alles bij slepen om zo de aandacht af te leiden van de kern. En de kern is dat Rusland hier de agressor is.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 14:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
Tja, dat Poetin een autonoom land aanviel is een feitelijke vaststelling.

Klopt, zoals wij Irak, Afghanistan, Syrië, Servië en Libië eerder aanvielen.

Quote:
Emotioneel daarop reageren zit daar zeker bij, maar dat doet niets af aan dit feit.

Dat feit hebben we al lang vastgesteld, maanden geleden al. En nu door.

Quote:
Ik zie ook emotie boven ratio bij mensen dien.dit feit kennelijk ongemakkelijk vinden en die er nu van alles bij slepen om zo de aandacht af te leiden van de kern. En de kern is dat Rusland hier de agressor is.

Ja, en? Kun je daarmee omgaan of blijf je daarop hangen? 't Is een gegeven namelijk, je kunt er niets aan doen om dat te wijzigen. Natuurlijk zou ik heel graag zien dat China en Rusland vredelievende democratieën zijn waar we een goede relatie mee kunnen onderhouden. En natuurlijk zou ik graag zien dat ieder land zijn militairen lekker thuis achter zijn eigen grenzen houdt (en dat geldt ook voor ons)

Maar zo zit de wereld dus niet in elkaar. Kun je daarmee omgaan Lampje? Want ik denk dat dit feit veel ongemakkelijker is voor jou dan voor mij. Je blijft er namelijk op steken, verder dan die feitelijke vaststelling kom je niet. In de automatisering zou ik het haast een vastloper noemen. In de geopolitiek begint het voor het westen zelfs een destructieve vastloper te worden, waarbij we onze eigen economie naar de klote helpen.

En ook dat is een feit wat ik hier maar moeilijk geaccepteerd zie. Ik zie fabeltjes van Cliox die het heeft over 'de hele wereld is tegen Rusland' en fabeltjes van Royy die het heeft over 'we maken de Russische economie kapot'.

Dan draai je dus weg bij de echte feiten.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Zoals voorspeld:

Racer 16 mei schreef:
In Cherson oblast zijn collaborateurs naar verluid nu al bezig om de annexatie met Rusland voor te bereiden. Ongetwijfeld zijn de trucks met russische paspoorten al onderweg

Poetin biedt Oekraïners in bezet gebied mogelijkheid om versneld Rus te worden

Quote:
De Russische president Vladimir Poetin heeft woensdag een decreet ondertekend waarmee Oekraïense inwoners versneld een Russisch paspoort kunnen aanvragen. Het gaat om inwoners die in door Russen bezette gebieden in Zuid-Oekraïne wonen, zoals (delen van) de provincies Zaporizhzhia en Kherson.

Beste president Zelensky, dit is een uitgelezen moment om een tegen-decreet uit te vaardigen waarin mensen die gebruik maken van deze mogelijkheid tot collaborateur worden verklaard. Do it!

Wordt Melitopol het Belfast van Oekraine?

Aanhoudende rapportages over aanslagen door partisanen tegen de russische bezetting.

Denemarken gaat Harpoons leveren aan Oekraine

Na wekenlang gestechel is het uiteindelijk Denemarken die Harpoons gaat leveren en dan nog maar 1 installatie. De russische vloot in de Zwarte Zee had al een maand een attractie kunnen zijn voor diepzee-duikers, maar iedereen was bang dat Rusland de levering zou zien als "escalatie". Typisch weer voor de westerse halfhartigheid, eerder leverden de amerikanen Houwitzers, maar dan zonder de nieuwste electronica want stel je voor dat er TEVEEL doelwitten uitgeschakeld worden, dan zou Poetin wel eens boos kunnen worden Rolling Eyes

Affijn, hopelijk helpt de dreiging van de Harpoons om de graan-blokkade op te heffen waarmee schurkenstaat Rusland de wereld in gijzeling houdt.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 15:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Racer schreef:
Zoals voorspeld

En, heb je inmiddels door dat de Oekraïense verliezen gigantisch zijn en dat de uitkomst van deze oorlog al lang vaststaat? Leeft je zo bejubelde Azov bataljon nog Racer, of zitten ze inmiddels in een Siberisch strafkamp?

Quote:
Na wekenlang gestechel is het uiteindelijk Denemarken die Harpoons gaat leveren en dan nog maar 1 installatie.

Dan verwijs ik je graag weer even naar het Times Magazine artikel:

While Ukraine is flush with weapons and other military supplies and equipment, however, Ministry of Defense officials and volunteer fighters are both quietly admitting that they lack the capacity to absorb so much aid. Much of the equipment and weaponry requires new training to be used. Even when that is available it takes time. Similarly, the influx of 16,000 or more foreign volunteer fighters would seem like a decisive boon, but in fact almost none of them had any military experience or training. They proved little more than extra mouths to feed in most cases, according to Ministry of Defense staff and some of the volunteer foreign special forces soldiers on the ground.

In plaats van wapens te blijven leveren zou men ook kunnen inzetten op het beëindigen van deze oorlog. En ja, dat houdt in dat er behoorlijke concessies gedaan moeten gaan worden aan Rusland. Maar kijk even terug naar 1 Maart... alles wat Rusland eiste hebben ze inmiddels, plus veel meer. Ik voorspel je nu al: hoe langer de oorlog duurt, hoe slechter de uitkomst voor Oekraïne.

En als deze oorlog ook deze winter nog doorgaat.... dan ook hoe slechter de uitkomst voor Europa. Sla maar alvast dekens in.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 15:26 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Lampje schreef:
Helemaal met u eens. Neem alleen al die hele corona discussie: er is wetenschappelijk een pandemie vastgesteld en hoe je deze kunt bestrijden en een flink deel van het volk schiet in de emotie, vindt de maatregelen onzin en creëert zelfs een eigen werkelijkheid naast de echte werkelijkheid.

Wat een absurde opvatting van u dat emotie enkel bij diegenen zou zitten die tegen de maatregelen waren, dat lijkt mij sowieso niet het geval, maar die discussie hoort hier niet echt thuis.

Voor mezelf sprekend, ik ben blij dat ik lekker nuchter ben gebleven tijdens de corona tijd, me niet gek heb laten maken al me al helemaal niet heb laten chanteren door oplichters zoals Hugo de Jonge. Dat betekent overigens niet dat emotie helemaal geen rol speelde, want wanneer je in feite tot paria wordt verklaard en mensen je ziektes toewensen dan komt dat uiteraard een stuk dichterbij dan die Slavische broedertwist in een land ver weg van hier. Dus in die zin niet helemaal vergelijkbaar. Maar nogmaals, no regrets. Ben de corona tijd uitstekend doorgekomen.

En u...?

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

.

Laatst aangepast door Racer op Wo Mei 25, 2022 16:08, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Cliff schreef:
En, heb je inmiddels door dat de Oekraïense verliezen gigantisch zijn en dat de uitkomst van deze oorlog al lang vaststaat?

Heb je inmiddels door dat Rusland zich verkeken heeft op het verzet van Oekraine en zichzelf mateloos overschat heeft?
Hebben de avonturen van de VS en de SU in Afghanistan je nog niet geleerd dat een stuk land bezetten nog maar het begin is?
Generaal Petraeus: De Russen hebben nu al 5x zoveel mensen verloren als wij in 20 jaar Irak
Vijf scenario's voor het verloop van de oorlog

Quote:
Leeft je zo bejubelde Azov bataljon nog Racer, of zitten ze inmiddels in een Siberisch strafkamp?

Het bataljon in Mariapoel heeft zoals verwacht de strijd moeten staken, vluchten beschouwden ze als een schande dus ze bleven de Russen tot het einde zware verliezen toebrengen.
Het bataljon met standplaats Kiev bestaat nog steeds en er is een onderdeel in Charkov en en worden nieuwe rekruten getraind.

Quote:
Dan verwijs ik je graag weer even naar het Times Magazine artikel:

En ik verwijs je naar dit artikel; naar verwachting gaat het 14 dagen duren om een crew te trainen met de Harpoon.
Dit is een wapen wat topprioriteit heeft voor Oekraine omdat de russische marine er praktisch weerloos tegen is. Ze vinden echt wel een paar mensen om daarmee aan de slag te gaan.

Quote:
In plaats van wapens te blijven leveren zou men ook kunnen inzetten op het beëindigen van deze oorlog.

Waarom, zodat Rusland weer tijd krijgt om de verliezen aan te vullen en eventueel over 5 jaar weer een nieuwe oorlog te starten? De Krim was ook niet genoeg voor Poetler, deze oorlog is een waarschuwing dat zijn landhonger niet is te stillen.

Cliff schreef:

Waarbij vantevoren duidelijk was dat regime change de doelstelling was, en dat ze die landen daarna met rust zouden laten.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
En, heb je inmiddels door dat de Oekraïense verliezen gigantisch zijn en dat de uitkomst van deze oorlog al lang vaststaat?

Racer schreef:
Heb je inmiddels door dat Rusland zich verkeken heeft op het verzet van Oekraine en zichzelf mateloos overschat heeft?

Ja. Ga je nu ook mijn vraag beantwoorden, of blijf je met tegenvragen komen zodra je geconfronteerd wordt met een moeilijke vraag?

Quote:
Waarom, zodat Rusland weer tijd krijgt om de verliezen aan te vullen en eventueel over 5 jaar weer een nieuwe oorlog te starten? De Krim was ook niet genoeg voor Poetler, deze oorlog is een waarschuwing dat zijn landhonger niet is te stillen.

Oef, wat een wanhoop klinkt hieruit.

Cliff schreef:

Racer schreef:
Waarbij vantevoren duidelijk was dat regime change de doelstelling was, en dat ze die landen daarna met rust zouden laten.

Hahaha welke regime change vond precies plaats in Syrië? Libië? Irak?
Manmanman. Dat riedeltje van 'but we are the good guys' gelooft wereldwijd nog maar 1 op de 10 mensen.

Maar goed, je gelooft nog in een overwinning van Oekraïne volgens mij. Veel succes met je harpoenen... spreek je over een maand wel weer Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 19:22 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Cliff schreef:
Ja. Ga je nu ook mijn vraag beantwoorden, of blijf je met tegenvragen komen zodra je geconfronteerd wordt met een moeilijke vraag?

Ik ga geen voorspelling doen over het einde van de oorlog maar jij weet dat ook niet, dat die vaststaat is natuurlijk lariekoek. Ik wed dat Poetin zelfs geen idee meer heeft wanneer de "overwinning" bereikt is, hij probeert nu gewoon zoveel mogelijk gebied te bezetten en zodra de boel muurvast zit zal hij aankondigen dat zijn doelen bereikt zijn. Maar dat hoeft helemaal niet het punt te zijn dat Oekraine opgeeft of bereid is om te onderhandelen.

Als jij wel weet hoe het afloopt, ok vertel:
- hoe lang gaat het nog duren voordat Poetin de overwinning uitroept?
- welke gebieden zullen worden geannexxeerd, oh pardon... "worden aangesloten" bij Rusland?
- komt er een vredesverdrag tussen Oekraine en Rusland of alleen een wapenstilstand?

Quote:
Oef, wat een wanhoop klinkt hieruit.

Whatever, feit blijft dat iedere overeenkomst met Rusland zinloos is omdat het een puur onbetrouwbaar land is. Ze tekenden het Boedapast memorandum maar annexeerden toch de Krim. Ze tekenden de akkoorden van MInsk en willen nu toch de rest van Oekraine. Ze beweerden in februari bij hoog en laag dat de troepen aan de grens bezig waren met een "oefening" en dat ze zich gingen "terugtrekken", en vielen daarna toch het land binnen.

Een ezel stoot zich in 't gemeen... Fool me once, shame on you.... etcetera. Je bent gek als je daarmee nog om de tafel gaat zitten.

Cliff schreef:
Hahaha welke regime change vond precies plaats in Syrië? Libië? Irak?

Wel eens gehoord van Assad? Ghadaffi? Saddam? Echt fijne mensen hé? Ok Assad zit er nog, maar daar bestond de "aanval" van de VS dan ook slechts uit een beetje steun aan rebellen hier en daar.

Quote:
Maar goed, je gelooft nog in een overwinning van Oekraïne volgens mij. Veel succes met je harpoenen... spreek je over een maand wel weer Rolling Eyes

Ok en niet weer in de russische propaganda trappen over "brand in de keuken" als er opeens een russisch fregat zinkt hé?
Ik denk dat Oekraine met gemak de Russen zou kunnen verjagen als het Westen de juiste wapens levert: lange-afstand raketten om de russische marine en militaire doelen op het grondgebied van Rusland aan te vallen. Maar waarschijnlijk hebben westerse leiders de ballen niet dus veel zal afhangen van hoeveel leed de bevolking van Oekraine wil verdragen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Racer schreef:
Ik ga geen voorspelling doen over het einde van de oorlog

Volgens mij dacht je eerder nog dat Oekraïne ging winnen. (oh wacht, dat schrijf je hieronder zelfs nog)

Quote:
Als jij wel weet hoe het afloopt, ok vertel:
- hoe lang gaat het nog duren voordat Poetin de overwinning uitroept?

Mijn persoonlijke mening: er is geen overwinning in een oorlog.
Mijn gedachte over jouw vraag: ik denk niet dat Poetin een overwinning gaat uitroepen. Hij zal ooit gaan zeggen dat de militaire acties voorbij zijn, bv. omdat bepaalde doelen bereikt zijn (zoals geen NAVO lidmaatschap, een Neutrale staat, De Krim, Donetsk en Loehansk onder de bescherming van Rusland.

Quote:
welke gebieden zullen worden geannexxeerd, oh pardon... "worden aangesloten" bij Rusland?

Laat ze maar een referendum houden.

Quote:
komt er een vredesverdrag tussen Oekraine en Rusland of alleen een wapenstilstand?

Hangt van het westen af, zolang zij de Oekraïners als proxy-soldaten gebruiken met proxy-wapens zal de strijd doorgaan. Ieder normaal land had al lang aan de onderhandelingstafel gezeten om zijn verliezen beperkt te houden. Oekraïne wordt steeds 'steun uit het westen' voorgehouden, als een wortel aan een stok - die niet bereikbaar is.

Quote:
feit blijft dat iedere overeenkomst met Rusland zinloos is

Dat is geen feit, dat is jouw mening.

Quote:
Je bent gek als je daarmee nog om de tafel gaat zitten.

Je bent gek als je het niet doet en je aanstuurt op meer verliezen, meer doden, meer vluchtelingen, meer destructie.

Quote:
Wel eens gehoord van Assad?

Ja, zit er nog.

Quote:
Ghadaffi?

Dat was geen regime change, dat was destructie. Wat is er voor terug dan?

Quote:
Saddam?

Ah, ik bedoelde natuurlijk Afghanistan. Inderdaad, Saddam is de pijp uit. Was Irak geen autonoom land? Mag Rusland nu ook Zelenski ophangen?

Quote:
VS dan ook slechts uit een beetje steun aan rebellen hier en daar.

Zoals Rusland 'slechts een beetje steun' aan de rebellen in Oekraïne gaf van 2014-2022.... oh wacht, daar dacht je anders over.

Quote:
Ok en niet weer in de russische propaganda trappen over "brand in de keuken" als er opeens een russisch fregat zinkt hé?

Omgekeerde bewijslast. Ik heb nooit enig bewijs gezien voor de aanleiding tot het zinken van het schip. Dus ik beweer niets over de oorzaak, dat doe jij. Jij gelooft dus propaganda, niet ik.

Drogreden om dit elke keer om te draaien. Ik ga af op feiten, maar als ik de beweringen van jou niet geloof houdt dat dus niet automatisch in dat ik de bewering van anderen geloof. Dat hoor jij zelfs te snappen.

Quote:
Ik denk dat Oekraine met gemak de Russen zou kunnen verjagen

Nou, succes dan maar weer hè. Laat ik het maar even rustig en feitelijk bekijken: sinds 24 februari is het er niet beter op geworden daar. En nee, ik beweer niet dat de Russen alleen maar successen boeken... maar jezus, volg de media een beetje. Stad na stad valt, de Russen zijn nu gewoon bezig met een langzame uitputtingsslag die zeker ook zwaar voor de Russen is, maar niet vol te houden voor Oekraïne.

Quote:
als het Westen de juiste wapens levert: lange-afstand raketten om de russische marine en militaire doelen op het grondgebied van Rusland aan te vallen. Maar waarschijnlijk hebben westerse leiders de ballen niet dus veel zal afhangen van hoeveel leed de bevolking van Oekraine wil verdragen.

Twee dingen:

1. Naar mijn mening uitermate dom om de zaak te escaleren tot een aanval op Rusland. Dan zul je pas echt de zwartste kant van Poetin zien.
2. Hoe bepaal je eigenlijk 'hoeveel leed de bevolking van Oekraine wil verdragen.'? Mag Zelenski daar zelf een inschatting van maken?

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 9:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Rusland zal de delen van de Oekraine die na het wegjagen van de gekozen Oekrainse president, zich wilden afscheiden van het door nazi voorstanders opgerichte deel van de Oekraine, het deel dat aansluiting bij de EU wenste.
Oekraine was een land waar twee talen werden gesproken. Een deel Russisch en een deel Oekrains.
In het Oosten was men pro Rusland, en in het westen, waar de partij Svoboda (met 36 personen en 4 ministers in de regering zat) Richte men het
"Joseph Political Research Centre", ik meen in LEMBERG=Liviv. dat was de hoofdstad van het vroegere Oostenrijkse Kroonland Galicie.
Als de Russen de delen van de Oekraine die na het verjagen van de gekozen president, het mede de door de Azov milities "bevrijde" regio,s heroveren, zullen daar geen zogenaamde verzetsstrijders opstaan.
Ik dacht trouwens dat de Russen zouden stoppen toen het door bewoners Russisch gewenste deel was vrijgesteld.
Vergis je niet. De Azov milities hadden in de Donbass regio 13000 afgeschoten burgers op hun geweten sinds 2011.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik las gisteren dat de Oekrainse snotneus (de Zelenski-school) een 96 jarige topdiplomaat met levenslange ervaring
Henri Kissinger als een idioot neerzette die zijn bek moest houden...

Daar kwam het eigenlijk wel op neer.

Deze snotneus volgde weer een andere snotneus op het internationale toneel, de vreemdganger (aanranding) en
levenslange oorlogspropagandist (onder andere ISIS steunpunt, wat hij ook toegaf) Joe Biden...

De wereld is momenteel gevaarlijk dan tijdens de Cuba crisis voor wie de werkelijkheid objectief in
zich opneemt...

Geen provocatie is Joe Biden te gek om de wereldbrand te voorspoedigen....

Joe Bidens kan ook niet anders meer, zijn mentale systeemis niet meer in staat te veranderen,
dat is nog wel het meest bedreigende van deze man...

hij herkent geen grenzen meer.

Dat is bij een kind dat struikelt, een tafelkleed wegtrekt, een ander kind stompt, of een auto doet verongelukken
aanvaardbaar maar bij de machtigste man van de wereld dom, onacceptabel en levensgevaarlijk.

Hij mag zich geen ongelukken veroorloven, maar loopt als een dronkenman rond in de huidige
wereldgeschiedenis... en geen van de slippendragers vraagt zich af of deze mentale
dronkenschap van euforie en oorlogstaal een halt moet worden toee geroepen.

Dat maakt deze tijd gevaarlijker dan ooit.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 12:34 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Carlos Ghostwriter schreef:
Ben de corona tijd uitstekend doorgekomen.

En u...?

Ik ook.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 12:44 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Mooi zo.

Geen reden om daar nog lang bij stil te staan lijkt mij..

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Joost Bakker schreef:
Ik las gisteren dat de Oekrainse snotneus (de Zelenski-school) een 96 jarige topdiplomaat met levenslange ervaring
Henri Kissinger als een idioot neerzette die zijn bek moest houden...

Daar kwam het eigenlijk wel op neer.

Deze snotneus volgde weer een andere snotneus op het internationale toneel, de vreemdganger (aanranding) en
levenslange oorlogspropagandist (onder andere ISIS steunpunt, wat hij ook toegaf) Joe Biden...

De wereld is momenteel gevaarlijk dan tijdens de Cuba crisis voor wie de werkelijkheid objectief in
zich opneemt...

Geen provocatie is Joe Biden te gek om de wereldbrand te voorspoedigen....

Joe Bidens kan ook niet anders meer, zijn mentale systeemis niet meer in staat te veranderen,
dat is nog wel het meest bedreigende van deze man...

hij herkent geen grenzen meer.

Dat is bij een kind dat struikelt, een tafelkleed wegtrekt, een ander kind stompt, of een auto doet verongelukken
aanvaardbaar maar bij de machtigste man van de wereld dom, onacceptabel en levensgevaarlijk.

Hij mag zich geen ongelukken veroorloven, maar loopt als een dronkenman rond in de huidige
wereldgeschiedenis... en geen van de slippendragers vraagt zich af of deze mentale
dronkenschap van euforie en oorlogstaal een halt moet worden toee geroepen.

Dat maakt deze tijd gevaarlijker dan ooit.

Nog even vermelden wat Kissinger zei op WEF in Davos, met commentaar Dr. Maximilian Krah, AfD
en Gunnar Lindemann, AfD

Dr. Maximilian Krah MdEP @KrahMax
·
24. Mai
Was #Kissinger hier - mE zutreffend - ausführt, entspricht dem Abkommen von Minsk. Hätte die #Ukraine das nicht auf US-Rat sabotiert, hätte es den Krieg nicht gegeben.
Jetzt dahin zurückzukommen wird sehr schwer, der Vertrauensverlust ist enorm.

Gunnar Lindemann MdA
@AfDLindemann
·
25. Mai
Ex US Aussenminister #Kissinger schlägt der #Ukraine vor, Gebiete an #Russland abzutreten, um den Frieden in #Europa wieder herzustellen.
Es gibt noch Diplomaten und der Krieg im Herzen Europas ist nur diplomatisch zu lösen.

https://www.welt.de/politik/ausland/article238970551/Henry-Kissinger-schlaegt-Gebietsabtretungen-an-Russland-vor-Ukraine-ist-empoert.html

En Dagdelen van die Linke schrijft op twitter :

Sevim Dağdelen, MdB
@SevimDagdelen
·
25. Mai
Ein „Putinist“ kapert das #WEF in #Davos ?: Nach ⁦
@nytimes
⁩ mahnt auch Ex-US-Außenminister Henry #Kissinger zu Realismus, Diplomatie & Entspannung. Westen soll #Ukraine auf Verhandlungsfrieden orientieren statt mit #Waffenlieferungen Krieg befeuern.

https://www.weforum.org/agenda/2022/05/kissinger-these-are-the-main-geopolitical-challenges-facing-the-world-right-now/

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Nou eens serieus, vergeet al die msm onzin en propaganda, vergeet mensenrechten, vrijheid, doden en vergeet democratie (brengen).

Waar het werkelijk om gaat, grondstoffen roven en wapens verkopen.

De grondstoffen die de USA en EU in de Oost Oekraine wilden roven, hebben nu de Russen !

De miljarden aan oorlogstuig zijn verkocht, de opdrachtsboeken oorlogsindustrie randvol.

Dus kan oorlog beeindigt worden, voordat het economisch nog meer uit de hand loopt.

Stel je voor dat de USA eronder gaat lijden, dat is toch ondenkbaar.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Ik las laatst in de Volkskrant dat een Amerikaanse voedselproducent CEO door
de oorlog in de Oekraine 9,6 miljard rijker is geworden.

Die zal ongetwijfeld een van de steunpilaren van Joe Bidens verkiezingen worden...
en de mediale aandacht voor hem omkopen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 27, 2022 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Alle gebieden die zich na 2011 vrij van de Naziclub ( Azov) uit Kiev verklaarden, moet men zich laten afsplitsen van de toneelspelers van Kiev. En laat de rest zich maar laven aan de vetpotten van de EU.
Als je op het Maidanplein met enkele duizenden staat te schreeuwen dat de toenmalige president moet vertrekken, heb je nog geen meerderheid in het hele land. Ik ben voor vrijheid van alle bewoners van de Oekraine
Durft iemand hier door Kiev te lopen met een pro afscheidingsvlag voor bepaalde gebieden? Ik niet.
NL Mag wat mij betreft ook de regeltjes EU de rug toekeren. Net als Engeland. Niks extra adsielzoekers in dorpjes als Ter Apel.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 27, 2022 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nu de Russen langzaam terreinwinst boeken, wordt de taal in de media ook steeds subjectiever. Hier ene integraal bericht van RTL Nieuws. Let op het veelvuldig gebruik van superlatieven en het benadrukken van 'burgers':

Oekraïne: Russen hebben overhand in regio Loehansk

De Russen hebben momenteel de overhand bij de strijd in de fel omstreden Oost-Oekraïense regio Loehansk. Een Oekraïense generaal erkende dat, maar hij zei ook dat Oekraïne alles op alles zet en doet wat het kan.

Russische troepen hebben gisteren meer dan veertig steden in de oostelijke Donbas-regio van Oekraïne beschoten, meldt het Oekraïense leger. Een van de gevolgen daarvan is dat de laatste ontsnappingsroutes afgesloten dreigen te raken voor burgers. "De bezetters beschoten meer dan veertig steden in de regio's Donetsk en Loehansk", schrijft de legerstaf op Facebook. "Daarbij werden 47 civiele locaties, waaronder 38 huizen en een school, vernietigd of beschadigd."

Het Oekraïense leger claimt echter ook dat tien vijandelijke aanvallen werden afgeslagen, dat vier tanks en vier drones werden vernietigd en dat 62 'vijandelijke soldaten' werden gedood. De pro-Russische separatisten in de Donbas zeggen dat zij circa 8000 Oekraïners vast houden. Het cijfer is niet onafhankelijk geverifieerd.

Compleet willen veroveren
    Waarnemers verwachten dat de Russen Loehansk en de aangrenzende regio Donetsk, beide in het Donbas-gebied, compleet willen veroveren. Een deel van het gebied is sinds 2014 al onder controle van pro-Russische rebellen.

Een maand geleden werden er vanwege de oorlog tientallen doodzieke Oekraïners geëvacueerd uit een hospice in de Donbas.

De Oekraïense generaal sloot verder nieuwe Russische raketaanvallen op het relatief rustige westen van Oekraïne niet uit. Oekraïne zou hebben gezien dat Rusland Iskander-raketsystemen naar de regio Brest in het buurland Belarus verplaatst, van waaruit Oekraïne kan worden bestookt.

Ook Charkov, de tweede stad van Oekraïne, is opnieuw gebombardeerd. Zeker zeven burgers zijn daarbij gedood. Onlangs was in de metropool juist begonnen met een terugkeer naar het normale leven na het einde van een Russisch offensief. Sinds half mei was het relatief rustig in de stad in het oosten van Oekraïne, zo'n vijftig kilometer van de Russische grens. De stad telde voor de oorlog zo'n 1,5 miljoen inwoners.

'Doel is kristhalhelder'
    Ondertussen is de Duitse bondskanselier Olaf Scholz ervan overtuigd dat president Poetin niet zal slagen. In een toespraak tijdens het World Economic Forum in het Zwitserse Davos zei de regeringsleider dat 'Poetin heeft gefaald in al zijn strategische doelen' en de verovering van Oekraïne 'verder weg is dan aan het begin van de oorlog'.

"Ons doel is kristalhelder: Poetin moet deze oorlog niet winnen. En ik ben ervan overtuigd dat hij niet zal winnen", aldus Scholz. Hij had het verder in zijn toespraak vooral over de opkomende landen in Azië, Afrika en Zuid-Amerika die zich tot dusver hebben onthouden van kritiek op de Russische invasie. In de hoop dat te kunnen veranderen, heeft Scholz regeringsleiders van India, Indonesië, Zuid-Afrika, Senegal en Argentinië uitgenodigd voor de G7-top in Duitsland volgende maand.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/buitenland/artikel/5311290/oekraine-rusland-regio-loehansk-oorlog

Rusland is bezig het Oekraïnse leger te verslaan, zoveel is duidelijk. Het gaat langzaam, maar het gaat gebeuren. Deze oorlogsretoriek van Scholz is onzinnig en zorgt voor meer slachtoffers.

Binnen Oekraïne gaat er nu ook kritiek ontstaan over de aanpak:

Kritiek op legerleiding Oekraïne
    In een interview met de krant The Washington Post uiten twee Oekraïense militairen openlijk kritiek op hun legerleiding. Sergi Lapko en Vitali Khrus vertellen in een interview dat ze het gevoel hebben in de steek te zijn gelaten door hun bevelhebbers. De twee mannen melden zich sinds de invasie aan als vrijwilligers bij het leger en vochten in de Donbas. Ze hebben de strijd verlaten omdat ze naar eigen zeggen een zekere dood tegemoet gingen.

,,De Russen wisten al heel snel onze posities en schoten terug met alles wat ze hadden. Het enige wat we konden doen is bidden dat we overleefden’’, aldus een van de mannen. Volgens Lapko en Khrus hadden ze een tekort aan wapens, mankracht en voedsel. Daarnaast vinden ze dat Oekraïne onterecht het beeld schets dat het leger onaantastbaar is. ,,Dat is niet realistisch. We voelden ons amper gesteund door onze commandanten.’’ Oekraïne is zeer spaarzaam met het naar buiten brengen van informatie over het aantal gesneuvelde en gewonde soldaten.

Het verhaal van de twee vrijwilligers komt overeen met een groep militairen die een paar dagen geleden een videoboodschap op Telegram plaatsten met de mededeling dat ze niet langer konden vechten vanwege gebrek aan voldoende wapens en ze zich niet langer gesteund voelen door hun leidinggevenden. De mannen vochten in de buurt van de stad Sjevjerodonetsk in de Donbas.

https://www.ad.nl/buitenland/amerikanen-willen-zware-wapens-leveren-en-soldaten-verlaten-oekraiense-leger~a4b35004/

Zoals ik al eerder zei: de Russen brengen fakenews en propaganda, maar de Oekraïners doen exact hetzelfde. Het wordt hier allemaal gepubliceerd alsof het de waarheid is, maar geloof me maar: het staat bol van leugens.

Het idee dat Oekraïne deze oorlog kan winnen en dat er een heldhaftige strijd gaande is die redelijk in balans is, is volgens mij pure propaganda die we over ons uitgestort krijgen. Scholz geeft eigenlijk al aan waarom. Het doel van het westen is de proxy-oorlog tegen Poetin zo lang mogelijk vol te houden. De Oekraïners moeten zich compleet stukvechten. Het hele land gaat daar naar de klote voor ons geopolitieke doel: uitputting van Rusland.

Wij geven geen fuck om Oekraïners.