Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Religieus conflict in Israël. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 11, 12, 13 ... 18, 19, 20  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 10:00 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Elisabeth schreef:

Het is minder, de Bijbel lezen want iedereen kan een andere opinie vormen.

Klopt, de bijbelkennis van katholieken is over het algemeen belabberd Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 10:43 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Was nogal een dingetje die afscheiding. Het laat in ieder geval zien dat de paus door zijn weigering uiteindelijk een koning dwong om zich af te scheiden.

Zeker, maar de koning had de vrijheid om zich uberhaupt af te scheiden. Je zou toch verwachten dat die theocratie wat strakker zou worden gehandhaafd.

Quote:
Ik vind zelf de Magna Carta ook een leuk voorbeeld. Jan-zonder-land die door paus Innocentius III politiek gezien de oren werd gewassen. Na een banvloek van de paus werd Jan-zonder-land gedwongen zich te onderwerpen aan de paus, waarna hij voortaan als koning zijn land mocht "lenen" van de paus.
En ja, dat is alleen maar mogelijk in een theocratie.

Ja dat lijkt wat theocratische trekken te hebben. Alleen acteert de theocraat hier gewoon als een aristocraat.

Quote:

Ja dat is inderdaad typisch zo'n probleem dat alleen maar in een theocratie mogelijk is.

Niet echt. Maatschappeljike organisaties hebben altijd macht, of het nou kerken zijn, vakbonden of whatever. Daar zul je als heerser altijd rekening mee moeten houden.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Zeker, maar de koning had de vrijheid om zich uberhaupt af te scheiden. Je zou toch verwachten dat die theocratie wat strakker zou worden gehandhaafd.

Ja dat is waar. Maar ik zie dat je nu ook toegeeft dat het ondanks die zwakte toch een theocratie was.

Quote:

Ja dat lijkt wat theocratische trekken te hebben. Alleen acteert de theocraat hier gewoon als een aristocraat.

Ja, dat heeft macht nu eenmaal in zich, dat je als leider aristocratisch handelt. Een aristocratische theocratische opperpriester dus.

Quote:

Niet echt. Maatschappeljike organisaties hebben altijd macht, of het nou kerken zijn, vakbonden of whatever. Daar zul je als heerser altijd rekening mee moeten houden.

In het huidige tijdsgewricht is dat zeker waar. In de middeleeuwen was de wereld in religieuze zaken nogal zwart-wit. Oftewel je bent rooms-katholiek of je bent een ketter.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ja dat is waar. Maar ik zie dat je nu ook toegeeft dat het ondanks die zwakte toch een theocratie was.

Nee, ik had theocratie tussen aanhalingstekens moeten schrijven.

En dictatuur waar je je van kunt afscheiden zodra je dat wilt is geen dictatuur.

Quote:

In het huidige tijdsgewricht is dat zeker waar. In de middeleeuwen was de wereld in religieuze zaken nogal zwart-wit. Oftewel je bent rooms-katholiek of je bent een ketter.

In de middeleeuwen was het als heerser dus handig om de kerk aan je zijde te hebben. Dat kan met smeergeld, dat kan door vriendjes te laten benoemen als bisschop, dat kan door de kerk te pleasen en ze inhoudelijk tegemoet te komen. Niet heel anders dan nu in het maatschappelijk middenveld. Ik heb als voorbeeld de Franse vakbonden in mn hoofd.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Nee, ik had theocratie tussen aanhalingstekens moeten schrijven.

En dictatuur waar je je van kunt afscheiden zodra je dat wilt is geen dictatuur.

We hebben het over theocratie. Je kunt stellen dat die RK theocratie boven de dictaturen stond met overeengekomen regels over macht, kerk e.d..

Quote:

In de middeleeuwen was het als heerser dus handig om de kerk aan je zijde te hebben. Dat kan met smeergeld, dat kan door vriendjes te laten benoemen als bisschop, dat kan door de kerk te pleasen en ze inhoudelijk tegemoet te komen. Niet heel anders dan nu in het maatschappelijk middenveld. Ik heb als voorbeeld de Franse vakbonden in mn hoofd.

Niet "handig" maar noodzakelijk op straffe van excommunicatie. Echt zo'n theocratische machtsmiddel.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 20:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

We hebben het over theocratie. Je kunt stellen dat die RK theocratie boven de dictaturen stond met overeengekomen regels over macht, kerk e.d..

Ja... niet dus. De koningen deden gewoon wat ze zelf uitkwam als puntje bij paaltje komt.

Quote:

Niet "handig" maar noodzakelijk op straffe van excommunicatie. Echt zo'n theocratische machtsmiddel.

Nee joh, is gewoon cancelcultuur Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Klopt, de bijbelkennis van katholieken is over het algemeen belabberd Twisted Evil

Mijn kennis van de bijbel is ruim voldoende. Daarom heb ik me ook laten excommuniceren.
De kennis van de bijbel onder protestanten en gereformeerden is beangstigend. Het zijn de islamieten onder de christenen, zeer steng in de leer en weinig vergevingsgezind. Dat Protestanten e.d. niet kunnen biechten is een grote tekortkoming van hun leer. Hun invalshoek, dat het katholicisme niet deugt omdat katholieken opzettelijk zondigen omdat ze gemakkelijk kunnen biechten is flauwekul.

En omdat ze eeuwenlang de katholieken (tot 100 jaar geleden) gediscrimineerd hebben, dienen ze eigenlijk hun excuses aan te bieden. Als katholieken zwart zouden zijn geweest hadden ze allang een monument gekregen, net als de negers, die door de protestanten eeuwenlang als als slaaf misbruikt werden, dat hebben gekregen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 9:36 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Dan kun je lang wachten totdat een Protestant excuses aanbiedt aan de Katholieken of voor de slavernij,
die kijken en horen liever de reliband meiden in met name Rotterdamse kerken. Wink

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 16:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

De kennis van de bijbel onder protestanten en gereformeerden is beangstigend. Het zijn de islamieten onder de christenen, zeer steng in de leer en weinig vergevingsgezind. Dat Protestanten e.d. niet kunnen biechten is een grote tekortkoming van hun leer. Hun invalshoek, dat het katholicisme niet deugt omdat katholieken opzettelijk zondigen omdat ze gemakkelijk kunnen biechten is flauwekul.

De kritiek op de biecht zit niet zozeer in het "opzettelijk zondigen" maar vooral in: who the fuck denkt die pastoor wel niet dat ie is? De kern van het protestantisme is dat alleen God kan oordelen of je vergeven. Niet een willekeurige man met een jurk aan. Dat zul je zelf op moeten lossen.

De katholieke moraal is overigens inderdaad wel wat problematisch, zie daarvoor de verschillen tussen Noord en Zuid-Europa. En bijvoorbeeld tussen Holland en Limburg.

Het protestantisme is een huis met vele kamers. Van inderdaad zeer streng (Staphorst, SGP) tot zeer vrijzinnig (inzegening homohuwelijken), van zeer bedeesd (hoedjes) tot zeer uitbundig (pinkstergemeentes). Kan de Roomse kerk nog een voorbeeld aannemen, daar is in de praktijk alleen plaats voor een vrij orthodoxe uitleg en dezelfde monotone uitleg. Als het aan de Roomse kerk zou hebben gelegen zou nog overal de volslagen onbegrijpelijke latijnse mis worden opgedragen.

Quote:
En omdat ze eeuwenlang de katholieken (tot 100 jaar geleden) gediscrimineerd hebben, dienen ze eigenlijk hun excuses aan te bieden. Als katholieken zwart zouden zijn geweest hadden ze allang een monument gekregen, net als de negers, die door de protestanten eeuwenlang als als slaaf misbruikt werden, dat hebben gekregen.

Laten we starten met excuses van Rome aan de protestanten.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Het protestantisme is een huis met vele kamers. Van inderdaad zeer streng (Staphorst, SGP) tot zeer vrijzinnig (inzegening homohuwelijken), van zeer bedeesd (hoedjes) tot zeer uitbundig (pinkstergemeentes). Kan de Roomse kerk nog een voorbeeld aannemen, daar is in de praktijk alleen plaats voor een vrij orthodoxe uitleg en dezelfde monotone uitleg. Als het aan de Roomse kerk zou hebben gelegen zou nog overal de volslagen onbegrijpelijke latijnse mis worden opgedragen.

Ja, het protestantisme is een containerbegrip. Zie ook geen enkele cohesie tussen al die sekten.

Overigens was het voordeel van de latijnse mis is dat deze in elk katholiek land dezelfde was. Zo bleef het Woord zo zuiver mogelijk. Wink

Quote:

Laten we starten met excuses van Rome aan de protestanten.Wink

Niet nadat de Joden excuses hebben aangeboden aan de volgelingen van Christus ( ic de Katholieken) voor de manipulatie van Pontius Pilatus zodat deze zich genoodzaakt voelde Christus te kruisigen.

Wink

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 18:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
De kritiek op de biecht zit niet zozeer in het "opzettelijk zondigen" maar vooral in: who the fuck denkt die pastoor wel niet dat ie is?

Hij vergeeft de zonden niet persoonlijk, hij vertelt de zondaar dat God zijn zonden vergeven heeft. Dat is heel iets anders.
Bovendien, vergiffenis is een erg belangrijk element in de menselijke gemoedsrust. Daarom zijn protestanten ook vaan zo'n kniesoren.

Quote:
De kern van het protestantisme is dat alleen God kan oordelen of je vergeven.

Ja, en dat is heel erg eng. Daar krijg je enge mensen van.

Quote:
De katholieke moraal is overigens inderdaad wel wat problematisch, zie daarvoor de verschillen tussen Noord en Zuid-Europa. En bijvoorbeeld tussen Holland en Limburg.

De protestantse moraal is veel problematischer. De Hollandse Protestanten veroordeelden de katholieken en het machtsmisbruik van Rome, maar maakten ondertussen zelf wel volkeren tot slaaf en roofden continenten leeg. Eerlijk gezegd vind ik dat iets problematischer dan het verschil in inzicht over God. Ze hebben er niet voor niets excuses voor gemaakt.

Quote:
Het protestantisme is een huis met vele kamers. Van inderdaad zeer streng (Staphorst, SGP) tot zeer vrijzinnig (inzegening homohuwelijken), van zeer bedeesd (hoedjes) tot zeer uitbundig (pinkstergemeentes).

Ja, allemaal enge mensen. Die hebben ze bij de katholieken niet.

Quote:
Kan de Roomse kerk nog een voorbeeld aannemen, daar is in de praktijk alleen plaats voor een vrij orthodoxe uitleg en dezelfde monotone uitleg. Als het aan de Roomse kerk zou hebben gelegen zou nog overal de volslagen onbegrijpelijke latijnse mis worden opgedragen.

Mwa, dat denk ik niet. Ook in Rome staat de tijd niet stil. En laten we het in de context van vooruitstrevendheid maar niet hebben over wat protestanten anno 2022 nog steeds vinden van iets simpels als zondag rustdag, de dag des Heeren, de dag dat je niets mag doen.

Overigens, vind jij een mis in het Nederlands dan wel begrijpelijk? Het is evengoed onnozele prietpraat waar iemand met een gezond stel hersenen alleen maar hard om kan lachen.

Quote:
Laten we starten met excuses van Rome aan de protestanten.

Waarom? Protestanten waren de afvalligen van Rome. Zij wilden Rome hervormen en daar komt natuurlijk herrie van.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ben aanbeland in een discussie van Roodkapje tegen Sneeuwwitje.

Nog even en Assepoester komt zich er ook mee bemoeien.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 20:52 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Hij vergeeft de zonden niet persoonlijk, hij vertelt de zondaar dat God zijn zonden vergeven heeft. Dat is heel iets anders.

Nee hoor, de pastoor kan de zonden vergeven ("In dit sacrament kan een gevolmachtigde priester, in Christus' naam zonden vergeven."). Dat is nu het hele afgodelijke van de Roomse kerk: ze aanbidden mensen (heiligen) en laten mensen de rol van God vervullen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Biecht

Quote:
Bovendien, vergiffenis is een erg belangrijk element in de menselijke gemoedsrust.

Het zijn juist dominees (protestanten dus) die elke zondag vanaf de kansel prediken dat er genade is en dat God je je zonden vergeeft.

Gemoedsrust krijg je niet echt door je geheimen te vertellen aan de lokale pastoor, die je vervolgens er mee kan chanteren: doneer maar even wat in t zakje, Tedje.

Quote:

Ja, en dat is heel erg eng. Daar krijg je enge mensen van.

Nee, da's dus heel fijn omdat alles draait om je persoonlijke relatie met God. Niet de kerk, niet de dominee, niet wie dan ook.

Quote:

De protestantse moraal is veel problematischer. De Hollandse Protestanten veroordeelden de katholieken en het machtsmisbruik van Rome, maar maakten ondertussen zelf wel volkeren tot slaaf en roofden continenten leeg. Eerlijk gezegd vind ik dat iets problematischer dan het verschil in inzicht over God. Ze hebben er niet voor niets excuses voor gemaakt.

Och Tedje, als jou wordt gevraagd wat jij de prettigste landen op aarde vindt kom jij met een riedeltje voornamelijk protestantse landen. Dat zegt mij genoeg Very Happy

Protestanten en katholieken hebben beiden meegedaan aan het kolonialisme.

Quote:

Mwa, dat denk ik niet. Ook in Rome staat de tijd niet stil. En laten we het in de context van vooruitstrevendheid maar niet hebben over wat protestanten anno 2022 nog steeds vinden van iets simpels als zondag rustdag, de dag des Heeren, de dag dat je niets mag doen.

In Rome staat de tijd al decennialang stil. Rome heeft nog steeds dezelfde standpunten over vrouwen, homo's enzovoorts als 100 jaar geleden.

Rome denkt niet anders over de zondag dan een gemiddelde protestant.

Quote:
Overigens, vind jij een mis in het Nederlands dan wel begrijpelijk? Het is evengoed onnozele prietpraat waar iemand met een gezond stel hersenen alleen maar hard om kan lachen.

Zit wat in ja, van een katholieke mis is sowieso weinig te volgen. Dat gezwaai met die dingen, stank, mannen in jurken, klopt.

Quote:

Waarom? Protestanten waren de afvalligen van Rome. Zij wilden Rome hervormen en daar komt natuurlijk herrie van.

Ah jij vindt t volkomen normaal om andersdenkenden op de brandstapel te gooien?

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 20:57 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ja, het protestantisme is een containerbegrip. Zie ook geen enkele cohesie tussen al die sekten.

T zijn geen sekten. En er zit een vrij duidelijke lijn tussen al die groeperingen, soms wat arbitraire scheidslijnen.

Quote:
Overigens was het voordeel van de latijnse mis is dat deze in elk katholiek land dezelfde was. Zo bleef het Woord zo zuiver mogelijk. Wink

Je bedoelt: zo snapte niemand er wat van, werd het gepeupel dom gehouden en uitgeknepen. Alles voor de macht he? Dat celibatair leven moet toch ergens gecompenseerd worden.

Quote:

Niet nadat de Joden excuses hebben aangeboden aan de volgelingen van Christus ( ic de Katholieken) voor de manipulatie van Pontius Pilatus zodat deze zich genoodzaakt voelde Christus te kruisigen.

Wink

Ik begon niet met excuses he, dat was Roomse Tedje Very Happy

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 21:47 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Nee hoor, de pastoor kan de zonden vergeven ("In dit sacrament kan een gevolmachtigde priester, in Christus' naam zonden vergeven."). Dat is nu het hele afgodelijke van de Roomse kerk: ze aanbidden mensen (heiligen) en laten mensen de rol van God vervullen.

Hoe moeilijk kan het zijn? God bestaat helemaal niet. Hij bestaat alleen in de zieke hoofden van geestelijk gestoorden.

Quote:
Het zijn juist dominees (protestanten dus) die elke zondag vanaf de kansel prediken dat er genade is en dat God je je zonden vergeeft.

Dat predikt een pastoor of kapelaan ook.

Quote:
Gemoedsrust krijg je niet echt door je geheimen te vertellen aan de lokale pastoor, die je vervolgens er mee kan chanteren: doneer maar even wat in t zakje, Tedje.

Je snapt de essentie van gemoedsrust duidelijk niet en gaat meteen de pastoor beschuldigen van chantage. De haat tegen katholieken is je met de paplepel ingegeven.

Quote:
Nee, da's dus heel fijn omdat alles draait om je persoonlijke relatie met God. Niet de kerk, niet de dominee, niet wie dan ook.

Ja hoor, Sinterklaas bestaat...

Quote:
Och Tedje, als jou wordt gevraagd wat jij de prettigste landen op aarde vindt kom jij met een riedeltje voornamelijk protestantse landen. Dat zegt mij genoeg Very Happy

Dat doet er toch niet aan af dat protestanten ook niet deugen?
Welke landen zijn dat trouwens?

Quote:
In Rome staat de tijd al decennialang stil. Rome heeft nog steeds dezelfde standpunten over vrouwen, homo's enzovoorts als 100 jaar geleden.

Overal waar nog in een god geloofd wordt staat de tijd stil.

Quote:
Rome denkt niet anders over de zondag dan een gemiddelde protestant.

In Rome gaan ze op zondag niet thuis verplicht zitten te kniezen.

Quote:
Zit wat in ja, van een katholieke mis is sowieso weinig te volgen. Dat gezwaai met die dingen, stank, mannen in jurken, klopt.

De protestantse mis is net zo ziek hoor.

Quote:
Ah jij vindt t volkomen normaal om andersdenkenden op de brandstapel te gooien?

Dat zeg ik niet. Ik meen dat ik hier de hele tijd zeg dat iedere religie abnormaal is. Gelovigen zijn rare mensen met bekrompen denkbeelden.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
T zijn geen sekten. En er zit een vrij duidelijke lijn tussen al die groeperingen, soms wat arbitraire scheidslijnen.

Het zijn geen sekten? Laat me niet lachen! Het zijn bij uitstek sekten; ze verspreiden angst waardoor ze macht over de gelovigen krijgen, waarbij sociale controle een belangrijke rol speelt, allemaal eigenschappen van sekten.

Quote:
Ik begon niet met excuses he, dat was Roomse Tedje Very Happy

Ik ben niet Rooms, ik ben Limburgs en kan daarom heel goed tegen een grapje.
Ik zie hoe krom jij vanuit jouw protestantse denkbeeld redeneert en zegt dat het protestantisme wel een goede christelijke religie is.
Daar reageer ik op; de God van de protestanten bestaat namelijk ook niet. Het zijn allemaal hersenspinsels die in je hoofd geïmplanteerd werden toen je klein was en je moet sterk zijn om die weer uit je hoofd te krijgen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 22:06 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Hoe moeilijk kan het zijn? God bestaat helemaal niet. Hij bestaat alleen in de zieke hoofden van geestelijk gestoorden.

Wat een onzin joh. Jij kunt net zo min aantonen dat God niet bestaat als ik aan kan tonen dat God wel bestaat.

Quote:

Je snapt de essentie van gemoedsrust duidelijk niet en gaat meteen de pastoor beschuldigen van chantage. De haat tegen katholieken is je met de paplepel ingegeven.

Oh gemoedsrust is dat je je verhaaltje vertelt aan de lokale man-in-jurk en dat t dan opgelost is?

Quote:

Ja hoor, Sinterklaas bestaat...

Ik weet dat het lastig is voor mensen in een katholieke traditie om de essentie van het protestantisme te bevatten.

Quote:

Dat doet er toch niet aan af dat protestanten ook niet deugen?
Welke landen zijn dat trouwens?

Nederland dus, Duitsland, Scandinavie.

Quote:

Overal waar nog in een god geloofd wordt staat de tijd stil.

Sorry, in veel protestantse kerken niet. Daar staan vrouwen en homo's op de kansel en worden homo-huwelijken ingezegend.

Quote:

In Rome gaan ze op zondag niet thuis verplicht zitten te kniezen.

De gemiddelde protestant ook niet. Jij denkt bij protestanten aan Staphorst en Urk, da's een karikatuur.

Quote:

De protestantse mis is net zo ziek hoor.

Jij hebt blijkbaar geen idee hoe een protestantse dienst (we noemen het geen mis) werkt. En ook hoe divers die is.

Quote:

Dat zeg ik niet. Ik meen dat ik hier de hele tijd zeg dat iedere religie abnormaal is. Gelovigen zijn rare mensen met bekrompen denkbeelden.

Da's net zoiets als zeggen dat atheisten kortzichtige hedonisten zijn. De wereld is te prachtig om toeval te zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 8:25 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Wat een onzin joh. Jij kunt net zo min aantonen dat God niet bestaat als ik aan kan tonen dat God wel bestaat.

Een tegenvraag stellen is geen antwoord. Eeuwenlang hebben jullie religieuzen de niet-gelovigen getreiterd en het geloof als de enig waarheid door ieders strotten geduwd.
God bestaat niet. God is een metafoor, maar dat is te moeilijk voor gelovigen om te bevatten.

Quote:
Oh gemoedsrust is dat je je verhaaltje vertelt aan de lokale man-in-jurk en dat t dan opgelost is?

Je snapt het dus echt niet. Geen probleem verder, ga lekker je hele keven gebukt onder de last van jouw zonden. Daar word je lekker zuur van.

Quote:
Ik weet dat het lastig is voor mensen in een katholieke traditie om de essentie van het protestantisme te bevatten.

Ik begrijp de essentie van iedere religie. Daarom oordeel ik ook dat religie achterhaald is.

Quote:
Nederland dus, Duitsland, Scandinavie.

Ik wil niet veel zeggen maar in al die landen is het katholicisme de grootste religie.
Maar de meeste mensen zijn gelukkig verstandig en zijn niet gelovig. Dus kunnen we stellen dat d eniet gelovigen de betere samenlevingen vormen.

Quote:
Sorry, in veel protestantse kerken niet. Daar staan vrouwen en homo's op de kansel en worden homo-huwelijken ingezegend.

Ja hoor joh, de protestantse kerk staat niet stil: daar geloven ze nog steeds in die Sinterklaas.... Rolling Eyes

Trouwens, als ik even jouw gedachtegang voortzet is het kerkelijk huwelijk natuurlijk flauwekul. Wie denkt die geestelijke dat hij/zij is om uit naam van God een huwelijk goed te keuren?

Quote:
De gemiddelde protestant ook niet. Jij denkt bij protestanten aan Staphorst en Urk, da's een karikatuur.

En jij denkt dat iedere katholiek een corrupte pedofiel is.

Quote:
Jij hebt blijkbaar geen idee hoe een protestantse dienst (we noemen het geen mis) werkt. En ook hoe divers die is.

De essentie is God en het is behoorlijk ziek om een niet bestaande Sinterklaas te aanbidden..

Quote:
Da's net zoiets als zeggen dat atheisten kortzichtige hedonisten zijn. De wereld is te prachtig om toeval te zijn.

Dat wordt ook door gelovigen gezegd. Alleen bijten atheïsten de laatste 20 jaar, zeer terecht, terug en laten ze zien dat ze juist niet hedonistisch zijn.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 25, 2022 17:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

God bestaat niet. God is een metafoor, maar dat is te moeilijk voor gelovigen om te bevatten.

God bestaat. En neu ik kan denk ik wel volgen wat je bedoelt met die metafoor. Punt is dus dat er voor geen van ons beider stellingen bewijs is.

Quote:

Je snapt het dus echt niet. Geen probleem verder, ga lekker je hele keven gebukt onder de last van jouw zonden. Daar word je lekker zuur van.

Ik snap de Roomse kerk op punten inderdaad niet. Ik heb geen last van mijn zonden.

Quote:

Ik wil niet veel zeggen maar in al die landen is het katholicisme de grootste religie.

Haha wou je zeggen dat Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen katholieke landen zijn? Laughing

Quote:
Maar de meeste mensen zijn gelukkig verstandig en zijn niet gelovig. Dus kunnen we stellen dat d eniet gelovigen de betere samenlevingen vormen.

Die samenlevingen zijn ergens op gebaseerd. Op een protestantse cultuur. In alle lijstjes zie je de protestantse landen bovenaan staan: welvaart, welzijn, mate van gelukkigheid, levensverwachting.

Quote:

Ja hoor joh, de protestantse kerk staat niet stil: daar geloven ze nog steeds in die Sinterklaas.... Rolling Eyes

Welke sinterklaas? Protestanten hebben geen bisschoppen en al helemaal geen mijters of andere verkleedpartijen voor mannen die graag in jurken lopen.

Quote:
Trouwens, als ik even jouw gedachtegang voortzet is het kerkelijk huwelijk natuurlijk flauwekul. Wie denkt die geestelijke dat hij/zij is om uit naam van God een huwelijk goed te keuren?

Een kerkelijk huwelijk heeft bij protestanten niets te maken met goedkeuring van een geestelijke, maar met het afleggen van de gelofte voor het oog van God en de kerkelijke gemeenschap.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 9:45 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
God bestaat. En neu ik kan denk ik wel volgen wat je bedoelt met die metafoor. Punt is dus dat er voor geen van ons beider stellingen bewijs is.

Flauwekul! Je kunt niet bewijzen dat iets niet bestaat, maar je kunt wel bewijzen dat iets bestaat.
Bovendien, jullie begonnen eeuwen geleden met roepen dat God bestaat en hebben iedereen daaraan met geweld onderworpen.
Begin jij nu dus ook maar en toon mij aan dat God bestaat.

Quote:
Ik snap de Roomse kerk op punten inderdaad niet. Ik heb geen last van mijn zonden.

Je hebt geen zonden?

Quote:
Haha wou je zeggen dat Nederland, Duitsland en de Scandinavische landen katholieke landen zijn? Laughing

De katholieken zijn in die landen in de meerderheid. Of nog beter, de niet-gelovigen zijn daar in de meerderheid )en wij worden er steeds meer!).
De samenlevingen zijn gebouwd op ratio en niet op God.

Quote:
Welke sinterklaas? Protestanten hebben geen bisschoppen en al helemaal geen mijters of andere verkleedpartijen voor mannen die graag in jurken lopen.

God is een Sinterklaas, dat lijkt me toch duidelijk genoeg!
Sinterklaas is precies hetzelfde sprookje als God: wie zoet is krijgt lekkers (komt in de hemel), wie stout is de roe (gaat naar de hel) .

Quote:
Een kerkelijk huwelijk heeft bij protestanten niets te maken met goedkeuring van een geestelijke, maar met het afleggen van de gelofte voor het oog van God en de kerkelijke gemeenschap.

Hahahaa! Dat is precies dezelfde flauwekul! Jullie maken jezelf wat wijs!
Of, de katholieken hebben een hostie, protestanten een maaltijd na de mis. In feite precies het zelfde.
Protestanten zijn echt net zo achterlijk als katholieken. Het is lood om oud ijzer. De basis is precies dezelfde: een ziek geloof in een Sinterklaas.

Afgezien daarvan zijn er bij de katholieken ook missen voor gehuwde homofielen/lesbiennes. Het mag van die paapse gek in Rome geen huwelijksmis zijn, maar de geestelijken omzeilen dat door een een dankzegging van te maken.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Begin jij nu dus ook maar en toon mij aan dat God bestaat.

Niet nodig Tedje.

Quote:

Je hebt geen zonden?

Iedereen heeft zonden. De vraag is of die na een gesprekje met een man in jurk opgelost zijn, of dat t je uitdaging is om er mee om te gaan.

Quote:

De katholieken zijn in die landen in de meerderheid. Of nog beter, de niet-gelovigen zijn daar in de meerderheid )en wij worden er steeds meer!).
De samenlevingen zijn gebouwd op ratio en niet op God.

Nope, typisch protestantse landen met een met protestantisme doorwortelde cultuur. Jij bent blij dat je niet in papenlanden als Spanje, Frankrijk en Italie woont.

Quote:

God is een Sinterklaas, dat lijkt me toch duidelijk genoeg!
Sinterklaas is precies hetzelfde sprookje als God: wie zoet is krijgt lekkers (komt in de hemel), wie stout is de roe (gaat naar de hel) .

Je hebt je er ook totaal niet in verdiept he?

Quote:

Hahahaa! Dat is precies dezelfde flauwekul! Jullie maken jezelf wat wijs!
Of, de katholieken hebben een hostie, protestanten een maaltijd na de mis. In feite precies het zelfde.
Protestanten zijn echt net zo achterlijk als katholieken. Het is lood om oud ijzer. De basis is precies dezelfde: een ziek geloof in een Sinterklaas.

Protestanten hebben geen mis. En maaltijd, waar heb je t over? Het Avondmaal bedoel je waarschijnlijk, de protestantse versie van de communie. Ook dat gaat met wijn en een stukje brood.

Quote:
Afgezien daarvan zijn er bij de katholieken ook missen voor gehuwde homofielen/lesbiennes. Het mag van die paapse gek in Rome geen huwelijksmis zijn, maar de geestelijken omzeilen dat door een een dankzegging van te maken.

Tja je kunt alles omzeilen, typisch katholiek weer, maar dit is zeker geen usance in de Roomse kerk.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 12:37 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Niet nodig Tedje.

Je kunt het niet en dat is geheel iets anders.

Quote:
Iedereen heeft zonden. De vraag is of die na een gesprekje met een man in jurk opgelost zijn, of dat t je uitdaging is om er mee om te gaan.

Hoe los jij dat dan op?

Quote:
Nope, typisch protestantse landen met een met protestantisme doorwortelde cultuur. Jij bent blij dat je niet in papenlanden als Spanje, Frankrijk en Italie woont.

Dat is de (zuidelijke) volksaard. Marokko, Turkije, enzovoorts zijn ook pokkenlanden.
De meerderheid in dit land is katholiek. En, zoals ik al eerder zei: de ratio heeft ons zover gebracht en niet die irrationele religies.

Quote:
Je hebt je er ook totaal niet in verdiept he?

Ik heb me er zeer goed in verdiept en zie dat het flauwekul is. Er is geen verschil tussen God en Sinterklaas.
Maar goed, leg jij het me dan eens uit.

Quote:
Protestanten hebben geen mis.

Klopt, ze hebben een mis en noemen dat anders. Het is dezelfde hocus pocus.

Quote:
En maaltijd, waar heb je t over? Het Avondmaal bedoel je waarschijnlijk, de protestantse versie van de communie. Ook dat gaat met wijn en een stukje brood.

Dus gewoon hetzelfde. Protestanten en katholieken zijn gewoon christenen, waarbij protestanten de paus niet meer leuk vonden en dus maar een eigen invulling aan de katholieke religie gegeven hebben. Gewoon jatwerk, net als dat die profeet zijn religie gejat heeft van het christendom en net zoals het christendom het in eerste instantie van de joden gejat heeft. Het is allemaal dezelfde onzin.

Quote:
Tja je kunt alles omzeilen, typisch katholiek weer, maar dit is zeker geen usance in de Roomse kerk.

Kijk, daar komt de diepgewortelde haat tegen de katholieken weer bij je bovendrijven. Dat katholieke geestelijken vinden dat ze iets voor homo's willen doen, wil je niet zien.

Maar goed, leg mij eens uit hoe een homopaar bij de protestanten voor de kerk trouwt.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 14:24 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Royy schreef:

Italië is minder katholiek dan Ierland, raar hè?

Verder is het katholicisme meer een cultuur dan een strenge religie.
Kunst (Leonardo da Vinci, Miguel Angelo)
Muziek (Mozart, Gregoriaanse gezang) https://nl.wikipedia.org/wiki/Gregoriaanse_muziek
Wetenschap https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_lay_Catholic_scientists
Alcohol, Trappisten bier, gebrouwen in Kloosters en vele likeuren.
Architectuur, kathedralen, kapellen.

En in Andalusia, El Rocio, is een 500 jaar oude traditie met bedelvaart en paarden, rond de kerk waar een Maria-beeld staat.
Met Pinksteren is het een week lang feest met zeker 5000 paarden, waarvan vele half wild zijn.
De straten van El Rocio zijn zand, De straten van Almonte zijn betegeld.
Ik ben er een avond geweest, ongelooflijk. Muziek, paarden, eten en drinken.

Verder is het niet storend om in katholiek Portugal te wonen.

PS ik ben niet meer katholiek, maar ik vind de tradities geweldig.

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 14:32 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Zelfs Sir Richard Dawkins is cultureel Christen. Wink

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 14:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Je kunt het niet en dat is geheel iets anders.

Nee Tedje het is niet nodig.

Quote:

Hoe los jij dat dan op?

Wat moet ik oplossen? Zoals ik al zei da's iets tussen God en het individu. Ik doe mn best, dat is wat ik kan doen.

Quote:

Dat is de (zuidelijke) volksaard. Marokko, Turkije, enzovoorts zijn ook pokkenlanden.

Ah volksaard loopt dus toevallig gelijk met katholiek? Zuid- en Midden-Amerika.

Quote:
De meerderheid in dit land is katholiek.

Haha grapjas. Nooit geweest. Dit land is door en door protestant, ook de niet-gelovigen. Zelfs de katholieken zijn hier halve protestanten.

Quote:

Klopt, ze hebben een mis en noemen dat anders. Het is dezelfde hocus pocus.

Er is weinig "hocus pocus" in een protestantse dienst Tedje. Liedje, bijbellezing, preek, gebed, liedje. That's it, Geen gezwaai met rokende voorwerpen om de stank te verdrijven oid.

Hier drie Rotterdamse voorbeelden (midden-PKN, rechts-PKN en pinkster):

https://www.youtube.com/watch?v=IbrvjgaLQ4E&t=1468s

https://www.youtube.com/watch?v=nkPwi1mQaqk&t=2575s

https://www.youtube.com/watch?v=iHqsLmeqOmM&t=5314s

Quote:

Dus gewoon hetzelfde.

Nee katholieken geloven dat Jezus fysiek aanwezig is tijdens de communie. Protestanten zien het Avondmaal als symbolisch.

Quote:
Protestanten en katholieken zijn gewoon christenen, waarbij protestanten de paus niet meer leuk vonden en dus maar een eigen invulling aan de katholieke religie gegeven hebben.

De Roomse kerk was dermate ver van het werkelijke geloof afgedwaald (paus, aflaten, afgoden) en was niet meer van binnenuit te hervormen.

Quote:
Kijk, daar komt de diepgewortelde haat tegen de katholieken weer bij je bovendrijven. Dat katholieke geestelijken vinden dat ze iets voor homo's willen doen, wil je niet zien.

Ze kunnen veel meer doen. Waar blijven de vrouwelijke pastoors? Waarom nog celibaat? Hou op met die onzin.

Quote:
Maar goed, leg mij eens uit hoe een homopaar bij de protestanten voor de kerk trouwt.

Hoe bedoel je?

https://idemrotterdam.nl/laurenspastoor-heeft-menig-homohuwelijk-ingezegend/

Maar ook:

https://www.destentor.nl/kampen/primeur-eerste-kerkelijke-zegening-van-homohuwelijk~ac149cbb/