Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » De nieuwe hysterie voor de wappies: de hybride warmtepomp Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
De nieuwe hysterie voor de wappies: de hybride warmtepomp
BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 15:48 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Mijn oude cv ketel moest vervangen worden. Maar het type ketel dat ik had mocht niet meer verkocht worden, die gebruikte teveel gas. Dus moest er een hoog-rendementsketel komen.

Probleem: een hoog-rendementsketel heeft een afvoer nodig voor condenswater, die afvoer had ik niet. Dus heb ik een condenswaterpomp moeten kopen die het condenswater afvoert naar de badkamer.

Als ik wappie was geweest zou ik geschreeuwd hebben dat de overheid mij in een dwangbuis van energiebesparing wilde dwingen. Maar ik ben geen wappie: ik had het eerste jaar al meer dan 500 euro minder gasverbruik. De condenswaterpomp was zo al in een jaar terugverdiend, en de ketel na vier jaar.

De wappies zijn nu weer over hun toeren dat vanaf 2026 er een hybride warmtepomp toegevoegd moet worden als je je cv ketel vervangt. Die kost 1800 euro en is na twee jaar terugverdiend door minder gasverbruik. Dus wat is het probleem, wappies?

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 15:58 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Wij wappies willen geen dwanginspuitingen en geen dwanglawaaimachines !

https://youtu.be/961Qmf1cfPA?t=98

Heb dus nachten gehad, dat ik niet meer dan 3 uur sliep ......
Moeten wij wappies die asociale buurman(nen) maar dringend eens gaan bezoeken. Evil or Very Mad

Laatst aangepast door Icesurfer op Wo Mei 18, 2022 16:05, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Icesurfer schreef:
Wij wappies willen geen dwanginspuitingen en geen dwanglawaaimachines !

https://youtu.be/961Qmf1cfPA?t=98

Man man man, kijk eens op 2 minuut 45. De reporter houdt er zijn microfoon tegenaan !
Ikzelf heb de buitenunit van mij airco op het balkon staan. Die maakt ongeveer even veel geluid, nooit klachten gehad van de buren. Trouwens, als de warmtepomp draait is het sowieso te koud om op het balkon of in de tuin te zitten. Het gaat dus weer helemaal nergens over.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Icesurfer schreef:

Dat is dan een volledige warmtepomp, geen hybride !

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Jij hebt niet wekenlang de herrie van droogmachines in de kelder meegemaakt, na de hoogwater ramp. Evil or Very Mad

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Icesurfer schreef:
Jij hebt niet wekenlang de herrie van droogmachines in de kelder meegemaakt, na de hoogwater ramp. Evil or Very Mad

Dat geluid is vergelijkbaar met het geluid van een volledige warmtepomp, niet een hybride. Bij de hybride moest de reporter zijn microfoon er tegenaan houden om hem te kunnen horen.

Trouwens, voor buren met gevoelige oortjes kun je ook een warmtepomp kopen zonder buitenunit:

https://alphaventilatie.nl/duurzaam-huis/hybride-warmtepomp/#:~:text=De%20hybride%20warmtepomp%20met%20alleen,CV%20ketel%20gebruikt%20moeten%20worden.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 16:15 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Zoals ik al zei: de zoveelste wappie-hysterie om niks. Waar blijven de miljoenen vaccinatiedoden?

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 14:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Man man man, kijk eens op 2 minuut 45. De reporter houdt er zijn microfoon tegenaan !

Jawel, maar dat is de warmtepomp die GEEN overlast veroorzaakt in het fimpje.

Airco's en warmtepompen op een houten dak kunnen enorm gaan resoneren. Dat is toch echt wel zo. Ik heb ooit in een Van der Valk hotel geslapen, bovenste etage, in een kamer met een kroonluchter aan het plafond. Dat was eigenlijk de enige keer waarop ik ooit van kamer verwisseld ben in een hotel: dit was niet te doen. De receptionist wist mij ook te vertellen dat in de zomermaanden dat probleem bij alle kamers op de bovenste etage het geval was.

De kroonluchter trilde aan het plafond en alles klonk als een triangel. Daar was serieus iets mis in de constructie.

Het nadeel van trillende apparaten is dat uiteindelijk alles wat los zit de trilfrequentie aanneemt. Je ziet dit ook bij bv. oude dieselauto's die stationair 800 toeren draaien. Dan rammelt alles. Druk je het gaspedaal een klein beetje in, naar bv. 900 toeren, dan is ineens alles weer redelijk stil. Zou je de auto/vrachtwagen/tractor op 900 toeren stationair afstellen dan trilt na een tijdje alles weer op die frequentie.

Ofwel: resonantie.

Ik kan me wel voorstellen dat een airco of warmtepomp dusdanig lawaai gaat maken, zeker bij oude huizen, dat het overlast veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Ik kan me wel voorstellen dat een airco of warmtepomp dusdanig lawaai gaat maken, zeker bij oude huizen, dat het overlast veroorzaakt.

Zo'n vaar zal het niet lopen. Voor resonantie zijn altijd technische oplossingen, met rubber of ander materiaal. Het zou natuurlijk goed zijn als er vóórdat de hybride warmtepompen 'verplicht' worden er geluidsnormen komen waar ieder apparaat aan moet voldoen.

'Verplicht' tussen aanhalingstekens: ook dat gaat zo'n vaart niet lopen. Als je ketel het uithoudt tot 2035, dan hoef je pas in 2035 die warmtepomp aan te schaffen. En ook dan niet altijd: de installateur moet beoordelen of je woning geschikt is. Extra isolatie of ander investering is niet verplicht, als de hybride warmtepomp dat niet voldoende kan verwarmen vervalt de verplichting.

Bovendien krijg je subsidie, en als je krap bij kas zit een gunstige lening, die je terug kan betalen omdat je veel minder gas gaat verbruiken. Dus geen enkele reden voor wappie hysterie.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 16:33 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik ben zeker voor minder gas verbruik. Maar ik ben onvoldoende bekend met de verschillende soorten warmtepompen.

Wel zie ik hier weer heel andere prijzen van een hybride warmtepomp: https://www.kemkens.nl/warmtepompen/hybride-warmtepomp/

De aanschafkosten van een hybride warmtepomp liggen tussen de €4000,- en €6000,- inclusief BTW en installatie. Met de ISDE-regeling kunt u subsidie aanvragen voor een (hybride) warmtepomp. De exacte hoogte is onder andere afhankelijk van de aanschafkosten, het type warmtepomp en het vermogen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Moppersmurf schreef:

Jawel, maar dat is de warmtepomp die GEEN overlast veroorzaakt in het fimpje.

Airco's en warmtepompen op een houten dak kunnen enorm gaan resoneren. Dat is toch echt wel zo. Ik heb ooit in een Van der Valk hotel geslapen, bovenste etage, in een kamer met een kroonluchter aan het plafond. Dat was eigenlijk de enige keer waarop ik ooit van kamer verwisseld ben in een hotel: dit was niet te doen. De receptionist wist mij ook te vertellen dat in de zomermaanden dat probleem bij alle kamers op de bovenste etage het geval was.

De kroonluchter trilde aan het plafond en alles klonk als een triangel. Daar was serieus iets mis in de constructie.

Het nadeel van trillende apparaten is dat uiteindelijk alles wat los zit de trilfrequentie aanneemt. Je ziet dit ook bij bv. oude dieselauto's die stationair 800 toeren draaien. Dan rammelt alles. Druk je het gaspedaal een klein beetje in, naar bv. 900 toeren, dan is ineens alles weer redelijk stil. Zou je de auto/vrachtwagen/tractor op 900 toeren stationair afstellen dan trilt na een tijdje alles weer op die frequentie.

Ofwel: resonantie.

Daarom worden aircopompen ook aan de muur bevestigd en niet op een dak geplaatst.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:
Mijn oude cv ketel moest vervangen worden. Maar het type ketel dat ik had mocht niet meer verkocht worden, die gebruikte teveel gas. Dus moest er een hoog-rendementsketel komen.

Probleem: een hoog-rendementsketel heeft een afvoer nodig voor condenswater, die afvoer had ik niet. Dus heb ik een condenswaterpomp moeten kopen die het condenswater afvoert naar de badkamer.

Als ik wappie was geweest zou ik geschreeuwd hebben dat de overheid mij in een dwangbuis van energiebesparing wilde dwingen. Maar ik ben geen wappie: ik had het eerste jaar al meer dan 500 euro minder gasverbruik. De condenswaterpomp was zo al in een jaar terugverdiend, en de ketel na vier jaar.

De wappies zijn nu weer over hun toeren dat vanaf 2026 er een hybride warmtepomp toegevoegd moet worden als je je cv ketel vervangt. Die kost 1800 euro en is na twee jaar terugverdiend door minder gasverbruik. Dus wat is het probleem, wappies?

Ik heb andere calculaties gezien. Er wordt gesproken over 5.000 tot 7.000 euro bovenop de prijs voor een CV-ketel. Ben benieuwd hoe je aan je calculatie komt. En verder duwt het mensen steeds meer richting een houtkachel. Het wordt tijd dat de overheid weer eens normaal gaat doen.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:

Zo'n vaar zal het niet lopen. Voor resonantie zijn altijd technische oplossingen, met rubber of ander materiaal. Het zou natuurlijk goed zijn als er vóórdat de hybride warmtepompen 'verplicht' worden er geluidsnormen komen waar ieder apparaat aan moet voldoen.

Niet volledig. Rubber dempt slechts maar neemt resonantie niet volledig weg.

Quote:
'Verplicht' tussen aanhalingstekens: ook dat gaat zo'n vaart niet lopen. Als je ketel het uithoudt tot 2035, dan hoef je pas in 2035 die warmtepomp aan te schaffen. En ook dan niet altijd: de installateur moet beoordelen of je woning geschikt is. Extra isolatie of ander investering is niet verplicht, als de hybride warmtepomp dat niet voldoende kan verwarmen vervalt de verplichting.

Bovendien krijg je subsidie, en als je krap bij kas zit een gunstige lening, die je terug kan betalen omdat je veel minder gas gaat verbruiken. Dus geen enkele reden voor wappie hysterie.

Mensen in de schulden drukken om klimaatdoelen te halen is waar het steeds meer naartoe beweegt en dat vind ik niet de manier om dingen te bereiken.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:
Icesurfer schreef:

Dat geluid is vergelijkbaar met het geluid van een volledige warmtepomp, niet een hybride. Bij de hybride moest de reporter zijn microfoon er tegenaan houden om hem te kunnen horen.

Trouwens, voor buren met gevoelige oortjes kun je ook een warmtepomp kopen zonder buitenunit:

https://alphaventilatie.nl/duurzaam-huis/hybride-warmtepomp/#:~:text=De%20hybride%20warmtepomp%20met%20alleen,CV%20ketel%20gebruikt%20moeten%20worden.

Ik denk dat je het probleem onderschat. Het gaat niet om het aantal dB maar om de frequentie van het geluid. Overdag hebben mensen geen last van het geluid maar 's avonds kunnen zij een bromtoon waarnemen. Het is niet voor niks dat in het Bouwbesluit 2021 voor warmtepompen is opgenomen dat het geluid op de perceelgrens de 40dB niet mag overschrijden. Helaas blijkt dit in de praktijk bijna niet haalbaar waardoor een geluiddempende omkasting moeten worden aangeschaft om het geluid te reduceren naar het wettelijk minimum. En zelfs dan blijkt dat een bromtoon hoorbaar blijft. In de particuliere sector is deze verplichting niet. Dat betekent dat zij het geluid op de perceelgrens zullen overschrijden. En dan hebben we het niet over 1 warmtepomp, maar tientallen per straat, honderden in de regio.

Ik denk dat hier onvoldoende over is nagedacht. En wie zitten er dadelijk met de gebakken peren? En wat denk in hoeverre dit het klimaat daadwerkelijk beïnvloedt?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 23:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Daarom worden aircopompen ook aan de muur bevestigd en niet op een dak geplaatst.

Waarschijnlijk bedoel je: daarom zouden aircopompen ook aan de muur bevestigd moeten worden en niet op een dak geplaatst

Want hoe verklaar je anders dit? Overal staan die dingen op daken tegenwoordig. De aircoverkopers verkopen zelfs speciale beugels voor schuine daken: https://www.aircosuper.nl/Dakconsole-L=420-x-800mm

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2022 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Er gaan zo veel verschillende berekeningen rond dat je niet weet wat je moet geloven. Maar dat we moeten streven naar minder gasverbruik lijkt me onontkoombaar. Dan is een hybride warmtepomp in ieder geval een betere oplossing dan de volledige warmtepomp. De extra elektriciteit voor de volledige warmtepomp kun je niet duurzaam opwekken:

https://www.verwarmingsenergie.eu/home/2019/1/7/de-waarheid-over-van-het-gas-af?fbclid=IwAR0EbjG7YynwAzm4xxaAdhr7aBOczs_o_FY7VTYHoDj2TNmkvZI32IfCHIQ

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Allerlei nieuwe regels en verplichtingen voor van alles bedenken lukt dit en de andere Rutte kabinetten uitstekend.(ik dacht in het verleden dat onze kabinetten voor onze bevolking op moesten komen. Wat kan een mens zich vergissen. Heeft ene meneer Wells daar niet een boekje over geschreven?)
We hebben nu nog meer regels en verplichte wetten en kosten als onder de Nazi,s tijdens WOII.
Tel uit je winst. Terwijl de druk op het uitstekende gas uitsluitend uit het brein van een stel verdwaalde politiekers komt, om destijds al de Russen dwars te zitten. (je moet wat overhebben voor een oorlogje)
Rusland had nog voor minstens 100 jaar aardgasreserves voor Europa las ik laatst.
Nu zullen China en India zich er aan warmen voor een, dankzij de EU, steeds zachter prijsje.
Gelukkig hebben wij Biden en zijn zoon op de vooruitgezette posten. Ik zag hen onlangs nog op de TV Tsjonge,tsjonge!!! Staat hopelijk niet iedereen te wachten. Zijn zoon Hunter zag ik ook tussen drie blote dames. Nogmaals Tsjonge tsjonge!!

111

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 16:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
De extra elektriciteit voor de volledige warmtepomp kun je niet duurzaam opwekken

Nou, kan wel... maar je hebt een groot dak nodig. Mijn 24 panelen leveren 6.000 kWh. Ik kan er nog wel 24 kwijt denk ik, alleen ook hier ligt de overheid of de elektriciteitsmaatschappij dwars.

Immers: ik wil wél een zwaardere aansluiting, maar geen nieuwe energiemeter. En dat wordt geweigerd. Ik mag alleen een zwaardere aansluiting als ik een 'slimme' meter neem. Slim = slim voor de energiemaatschappij, heel erg kut voor de eigenaar.

Maar goed, zolang ik het recht heb een slimme meter te weigeren, hebben zij het recht mij een zwaardere aansluiting te weigeren. Zo zal het spelletje voorlopig zijn.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Nou, kan wel... maar je hebt een groot dak nodig.

In theorie kan alles natuurlijk. Maar in de praktijk zie ik het niet gebeuren. Door een volledige warmtepomp verdubbelt je elektriciteitsverbruik. Dus de helft daarvan heb je nodig als het koud is en de zon niet schijnt. Tel daarbij op dat ze ons ook nog allemaal aan de elektrische auto willen hebben.

Stel je voor dat iedereen zou omschakelen op volledig elektrisch. Dan is Nederland één groot windmolenpark en zijn er alleen nog huizen met foeilelijke daken.

Uiteraard is de oplossing kernenergie. Maar hoe langer we blijven zeuren over het afvalprobleem en dat het zo duur is, hoe langer het gaat duren voordat we werkelijk een alternatief voor fossiele brandstoffen hebben.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kernenergie op basis van uranium is niet de oplossing. Ook uranium moet gewonnen worden uit Apenlanden en het mijnen ervan is lastig. We weten niet eens of er voldoende uranium is.

Daarbij is kernenergie gewoon peperduur en voor veel mensen onbetaalbaar. Er moeten gigantische hoeveelheden subsidies naar toe. Tel daarbij zowel de duur, de kosten als de onvindbare expertise van de bouw van een kerncentrale op en je financiële fiasco is compleet.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Thorium technologie is toch vriendelijke kernenergie, niet soms.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Icesurfer schreef:
Thorium technologie is toch vriendelijke kernenergie, niet soms.

Juist. Uranium is slechts een tussenstation voor een aantal jaren totdat de thorium technologie voldoende ontwikkeld is.

En ja, energie wordt duurder. Het wordt steeds duurder om nog voldoende fossiele brandstoffen te winnen, en als dat het probleem niet is, is het wel dat de belastingen op fossiele brandstoffen verhoogd gaan worden om het gebruik ervan af te remmen. Klimaat en zo.

Ook wind- en zonne-energie gaan duurder worden. De overheid kan niet eeuwig subsidies blijven uitdelen als het gebruik blijft stijgen. Wie gaat dat betalen?

Met kernenergie ga je het omgekeerde zien: tijdens de ontwikkelingsfase stijgt weliswaar de prijs, maar als het algemeen aanvaard is en algemeen gebruikt wordt daalt die prijs weer. Want thorium kost niets en is op aarde onbeperkt aanwezig. En die centrales gaan zeker 80 jaar mee.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 2:43 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Moppersmurf schreef:
Stel je voor dat iedereen zou omschakelen op volledig elektrisch. Dan is Nederland één groot windmolenpark en zijn er alleen nog huizen met foeilelijke daken.

Vind zelf daken met zonnepanelen erop helemaal niet foeilelijk.
In elk geval heel wat minder onaangenaam dan de gedachte dat ergens in de buurt iets fout kan gaan met 'n kerncentrale, terwijl het radioactief afval ergens in de grond wordt gestopt en daar duizenden jaren gevaar blijft opleveren.

Bovendien kunnen de daken nog 'ns extra mooi gaan worden met zonnepanelen, of om precies te zijn met "zonnepannen":

"Tesla dakpannen met zonnepanelen"

https://www.duurzaamdoen.nl/tesla-dakpannen-zonnepanelen-soorten-prijs-en-voordelen/

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Moppersmurf schreef:

Het Thorium project heeft het Thorium ontploffings gevaar opgelost, door het thorium in een vloeibare zoutoplossing te parkeren. Deze vloeistof wordt tegengehouden door een bevroren prop van diezelfde vloeistof. Deze prop bevind zich boven een lager gelegen container. Deze bevroren prop wordt gekoeld door de er boven gelegen energieproductie. Als er een storing optreed stopt die koeling, de bevroren prop smelt weg en het zout met de torium stroomt in een onderliggende container.
Alle gevaar is geweken. Ontploffing of Meltdown is onmogelijk.
De grootste makke is een corosie bestendig materiaal dat het in die zout-thoriumoplossing minstens 50 jaar uithoudt. Dan is elke paar jaar de complete instalatie ontsmetten (zoals bij de huidige uranium centrales moet gebeuren, overbodig
Via thorium kan geen atoombom worden gemaakt. Daarom is men in het verleden in de VS gestopt met de verdere uitwerking van het concept.
Thorium stopt na een beperkt aantal jaren met zijn eventueel gevaarlijke straling. Daarnaast, het kan het huidige uranium afval opeten.
Dus op elk gebied een Win-Win situatie.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Icesurfer schreef:

Ik leende eens een droger voor de kelder aan de buurman uit. In een maand was hij 600 euro aan elektriciteit kwijt. Hij heeft de droger nooit weer geleend.