Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 207, 208, 209 ... 217, 218, 219  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 9:00 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Svoboda, Westers georienteerd, zat met 37 leden in de regering van de Oekraine en ik meen met vier ministers. Nadat de gekozen president van Oekraine door het rapalje via het Maidanplein was verjaagd.
Svovoda medewerkers richtten in Galacie(een voormalig Oostenrijks Kroonland, het "Joseph Goebels Political Research Centre" op.
Josesph Goebels was de zeer bekwame minister van propaganda uit het Hitlerregiem.
Dan vraag ik in het algemeen aan reageerders hierboven. Kunnen we de Azov figuren die nu dienst doen in het leger van de Oekraine rekenen onder de noemer Nazi.
Ik vraag me ook af. Hoe kan zo,n verderfelijke doctrine als het Naziedom, Waar iedereen in het Westen de gruwelijke resultaten van heeft gezien, Weer de kop opsteken.
Ter herinnering. Als er tienduizend "misleiden" op de Dam staan te schreeuwen, zijn die schreeuwers nog niet in heel Nederland in de meerderheid
De gebr de Witt werden destijds ook niet door de meerderheid van de Nederlanders vermoordt. Maar door een beperkt aantal opgestookt rapaille.
Dus nog een vraagje. Zijn de leerlingen van dat "Joseph Goebels Politiccal Research Centre" Nu in dienst als Azov militie,s, Zijn dat Nazis? En zien wij dat door de vingers. Zijn wij, als we met die Nazi,s samenwerken ook Nazi,s. geworden.
Dus zijn wij nu ook Nazi,s.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 16:24 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Na Polen en Bulgarije is Finland nu het derde land waarvoor de gaskraan uit Rusland dichtgedraaid wordt. Intussen heeft de roebel zijn hoogste piek in de afgelopen zeven jaar bereikt, een hoop landen geven namelijk wel in aan de eis van het Kremlin om gas voortaan in roebels af te rekenen via een speciaal daartoe opgezette constructie.

Over die oorlog in Oekraïne kun je vanalles vinden maar het economische/monetaire front wordt volgens mij best slim gespeeld door Rusland.

Biden tweette eind maart dat de roebel tot "rubble" was gereduceerd door zijn sancties, maar niets is minder waar..

https://www.zerohedge.com/markets/ruble-hits-7-year-high-gas-buyers-conform-putins-payment-mandate

Vandaag hoorde ik dat Hongarije voornemens is om een veto uit te spreken tegen een EU breed gedragen boycot van Russische olie- en gas.

En Turkije ligt ook dwars mbt. tot de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 21:44 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Carlos Ghostwriter schreef:
Na Polen en Bulgarije is Finland nu het derde land waarvoor de gaskraan uit Rusland dichtgedraaid wordt. Intussen heeft de roebel zijn hoogste piek in de afgelopen zeven jaar bereikt, een hoop landen geven namelijk wel in aan de eis van het Kremlin om gas voortaan in roebels af te rekenen via een speciaal daartoe opgezette constructie.

Over die oorlog in Oekraïne kun je vanalles vinden maar het economische/monetaire front wordt volgens mij best slim gespeeld door Rusland.

Biden tweette eind maart dat de roebel tot "rubble" was gereduceerd door zijn sancties, maar niets is minder waar..

https://www.zerohedge.com/markets/ruble-hits-7-year-high-gas-buyers-conform-putins-payment-mandate

Vandaag hoorde ik dat Hongarije voornemens is om een veto uit te spreken tegen een EU breed gedragen boycot van Russische olie- en gas.

En Turkije ligt ook dwars mbt. tot de toetreding van Finland en Zweden tot de NAVO.

Goed zo............................gezond verstand neemt over.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 23:01 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ondanks wat de massa door westerse media wordt opgedrongen, blijft toch nog een kleine minderheid over die het NAVO schaakspel en het politieke theater doorzien .

Uit een openstaande raam hoorde ik iemand voor de TV roepen "het zijn allemaal Joodse rotflikkers die colega Jood Zelensky voor het trekken van de vuile mestkar van Biden spannen ".

Wat het snel opstarten van de staalfabriek verklaart, omdat van Biden Oekraïne geen gas - maar wel staal zonder ex-importheffing mag exporteren.

Zo was op tv te zien dat in een vissers dorpje in Noorwegen 4 militaire van 100 e meters hoog spionage gebouwen enkel km van de Russische grens j zoveel mogelijk Russische gegevens bespioneerde .

Gedachte experiment, wat zou gebeuren als Rusland in Mexico - 2 km van de amerikanisme grens 4 spionage gebouwen zouden plaatsen Rusland als tegen sancties zouden krijgen...?

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Za Mei 21, 2022 0:00, in totaal 1 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 23:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zelfde dus voorde NOS, die artikelen en filmpjes wijdde aan de val van de roebel. Nu de roebel weer hoog staat is het oorverdovend stil ineens:

https://nos.nl/collectie/13888/artikel/2419193-roebel-in-duikvlucht-en-drie-russische-banken-in-europa-op-omvallen
https://nos.nl/video/2425552-dit-is-de-russische-economie-voor-de-westerse-sancties
https://nos.nl/artikel/2425999-prijzen-in-russische-exclave-kaliningrad-zijn-na-de-eu-sancties-soms-wel-verdubbeld

Verder viel me nog iets op in de media. Jullie hebben vast wel de executie gezien van de gevangenen in Boetsja: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220520_91994734

Uiteraard is dit in strijd met alle verdragen: krijgsgevangenen executeer je niet.

Wat wel duidelijk wordt uit het artikel is wat ik al eerder aangaf: als je burgers onderdeel maakt van je strijd, dan worden ze ook onderdeel van de gevechten en dus doelwit. In de artikelen over Boetsja is nu duidelijk te lezen dat het geen toevallige burgers betrof maar 'Ze maakten deel uit van een burgermilitie die Boetsja verdedigde.'

Ofwel: het waren wel degelijk mensen die actief deelnamen aan de oorlog, geen burgers die even een broodje gingen halen en ter plekke werden neergeschoten.

Niettemin: krijgsgevangen schiet je niet neer. Nooit niet. Dat is in strijd met alle verdragen, dus ik hoop zeker dat ze de daders hiervan te pakken krijgen en berechten.

BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2022 0:10 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Ach het kan verkeren - voor Pim fortuin werd begraven, stonden W.kok, A. Melkert ,Paul Rosenmöller ook vooraan het hardste te janken.
BerichtGeplaatst: Za Mei 21, 2022 10:44 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Ik blijf het opvallend vinden hoezeer de media pre-occupied is met het bombarderen van Rusland tot universele boeman, alsof wat Rusland in Oekraïne doet uniek is in de wereldgeschiedenis. Alsof Oekraïne op een of andere manier de volmaakte onschuld is, en een compleet ander verhaal dan Irak of Libië. Of Syrië, waar Amerikanen openlijk hebben verklaard te zitten enkel om de olie te stelen. Nooit een kritische noot gehoord daarover. Maar de Russen, dat zijn pas rovers, dieven en moordenaars.

Zag van de week het laatste deel van een docu over de Wagner Group in de Centraal Afrikaanse Republiek. Van Bram Vermeulen, die ik op zich wel goed vind. Maar ook hij had zijn mond vol over 'de Russische methodes van desinformatie en wreedheid.' En dat zegt dan iemand die voor het NOS Journaal werkt, laat me toch niet lachen.

Bleek dus dat veel locals daar in dat Afrikaanse land best content waren met de Russische bemoeienis omdat ze daar een beetje stabiliteit hebben, voor het eerst sinds lange tijd. Maar dat was omdat ze zich niet openlijk durfden uit te spreken, uiteraard. De Wagner Group, een soort Russische versie van Blackwater, zou er Gestapo methoden op na houden, zo wist een lokale imam te melden. Ook werden er referenties gemaakt naar 'Boetsja.'

Stel nou es dat de invasie van Irak destijds door Bush op eenzelfde kritische manier was verslagen als deze invasie van Rusland, dan hadden veel mensen een compleet ander wereldbeeld gehad nu.

Daarover gesproken, van die invasie krijgt Rusland nu ook al de schuld blijkbaar..

Die Bush toch, een beetje verward geworden geloof ik. Maar nog steeds honderd keer scherper dan de man die daadwerkelijk president is nu. Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 16:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Van Bram Vermeulen, die ik op zich wel goed vind. Maar ook hij had zijn mond vol over 'de Russische methodes van desinformatie en wreedheid.' En dat zegt dan iemand die voor het NOS Journaal werkt, laat me toch niet lachen.

Een oplettende kijker merkt wat er gebeurt als je dagelijks te horen moet krijgen van je door met belastinggeld gefinancierde staats TV dat de Russische media niet te vertrouwen is.

Hier ook weer een mooi voorbeeld:

De presentatoren op de Russische staatstelevisie gingen gisteravond los tegen de Amerikaanse hoogleraar Timothy Snyder die in zijn laatste artikel onder meer ‘fascistische tendenzen’ in de Russische propaganda had gesignaleerd. Russische presentatoren briesten niet te kunnen begrijpen dat ‘zulke idioten mogen lesgeven aan Yale University‘. De meeste Amerikanen zijn onbenullen, vond een ander, ‘zelfs als ze hun eindexamen hebben gehaald’.

En voor een keertje hebben de Russisch propagandisten volkomen gelijk. Amerikanen zijn volkomen wereldvreemd en snappen bizar weinig van de rest van de wereld, overtuigd dat ze zijn dat ze in het beste land ter wereld wonen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 22:28 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Amerikanen zijn volkomen wereldvreemd en snappen bizar weinig van de rest van de wereld, overtuigd dat ze zijn dat ze in het beste land ter wereld wonen.

Net zo als Nederlanders vinden dat ze in het gaafste land ter wereld wonen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 8:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee, niet 'net zo'. Wij snappen echt wel dat de landen om ons heen niet veel van ons verschillen en gedeelde normen en waarden hebben.

De VS heeft geen benul.

Maar er zijn uitzonderingen (vanaf 2:10)

Deze man verspelde in september 2015 al dat Oekraïne vernietigd zou gaan worden.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 9:21 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Russish lijkt voor ongeveer de helft van de de bewoners van de Oekraine vanouds hun moedertaal.
Is hier op deze side iemand die bv in Odessa of Lviv Russisch zou durven spreken?
Wat zouden de gevolgen zijn?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 9:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://youtu.be/JrMiSQAGOS4?t=2646

Lezing van Juni 2015. Vertaald:

Ik denk eigenlijk dat wat hier aan de hand is, is dat het westen Oekraïne voor de gek houdt. Het eindresultaat is dat Oekraïne de vernieling in gaat. Ik geloof dat het beleid dat ik voorsta, namelijk Oekraïne neutraliseren en het dan economisch opbouwen en het uit de concurrentiestrijd tussen Rusland aan de ene kant en de NAVO aan de andere kant halen, het beste is wat de Oekraïners kan overkomen.

Maar wat we doen is de Oekraïners aanmoedigen om het hard op te nemen tegen de Russen. We moedigen de Oekraïners aan om te denken dat ze uiteindelijk deel zullen gaan uitmaken van het Westen, dat we Poetin uiteindelijk zullen verslaan en we uiteindelijk onze zin zullen krijgen. En natuurlijk spelen de Oekraïners hierin mee en de Oekraïners zijn bijna niet bereid tot een compromis met de Russen. In plaats daarvan willen ze een hard beleid voeren.

Zoals ik al eerder zei, als ze dat doen, zal het eindresultaat zijn dat hun land verwoest zal worden. Wat wij doen is in feite het aanmoedigen van dat resultaat. Ik denk dat het veel zinvoller voor ons zou zijn om te werken aan een neutraal Oekraïne. Het zou in ons belang zijn om deze crisis zo snel mogelijk te begraven. Het zou zeker in het belang van Rusland zijn om dat ook te doen en bovenal zou het in het belang van Oekraïne zijn om een einde aan de crisis te maken.

Dank u.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 23, 2022 10:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Hoe is het mogelijk dat ik steeds foto,s zie van zogenaamd kapot geschoten huizen en gebouwen in Donetsk.
Donesk is pro Russisch, en zal nooit door Russen worden beschoten. Daaruit volgt dat bombardementen op Donetsk, door Kiev werden uitgevoerd. Dus de vernielingen die we daar zien, zijn door de Azov milities en het Oekrainse legers uitgevoerd. Mogelijk met door ons geschonken houwitsers. Bedankt Olongren. Wat een rotzooi.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

10 miljoenste schreef:
Ondanks wat de massa door westerse media wordt opgedrongen, blijft toch nog een kleine minderheid over die het NAVO schaakspel en het politieke theater doorzien .

Ondanks wat de massa door de Russische staatsmedia wordt opgedrongen, blijft toch een minderheid over die het Poetin schaakspel en zijn theater doorzien.
Helden als Navalny, Pussy Riot, Gary Kasparov en vele demonstranten, die zich niet bang laten maken door de geheime dienst met hun nazi methoden.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 11:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik kom er steeds meer achter dat er twee groepen mensen zijn:

1) Mensen die snappen dat er elementen in de wereld zijn die ze niet aanstaan, maar daar desondanks zo goed mogelijk mee om proberen te gaan
2) Mensen die niet kunnen accepteren dat er elementen in de wereld zijn die ze niet aanstaan, en daar compleet op vastlopen. Ze blijven hangen in 'boe' en 'bah' roepen terwijl ze haast in een zelfdestructieve modus komen, een neerwaartse cirkel.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Mainstream komt nu overigens in China bashing mode.
Grandpa Biden trekt aandacht en energie van Oekraine business terug
en laat het verder aan EU over.
Now China is on the spot, folks !

Bron : The one and only famous Twitter !
Get an account and join !

P.s. Goede analyse overigens, Cliff.
Twee groepen mensen, kun je nog meer voorbeelden van bedenken. Smile

Laatst aangepast door Icesurfer op Di Mei 24, 2022 13:04, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Boe en bah ! Hoort zich naar hit aan.
Oe en Aah, oerend hard kwamen zij daar aangescheurt, want ze hadden van de motorcross geheurd.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 13:49 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Lampje
Ondanks wat de massa door de Russische staatsmedia wordt opgedrongen, blijft toch een minderheid over die het Poetin schaakspel en zijn theater doorzien.
Helden als Navalny, Pussy Riot, Gary Kasparov en vele demonstranten, die zich niet bang laten maken door de geheime dienst met hun nazi methoden
.

Vorm pas een oordeel vanaf het begin een 30 jaar lange film .
Een link naar Hoogleraar Europese geschiedenis ...

https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht/23-05-2022/VPWON_1335237
BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 14:31 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Voor oplettenden staat vast dat de -niet aan de EU doorgegeven - directe verdwijntruuk van Joe Biden uit Afghanstan
het voorportaal zou inluiden van een snel opdoemde oorlog elders.

Zelfs de engste Islamisten cq. vrouwenhaters werden door Joe Biden en het verrotte Qatar voorgesteld als gematigde onschuldige
lieden met wie een redelijke ''eervolle'' overgang viel te regelen...

Het politieke geheul met ''vrouwenrechten'' van Pelosi en Biden werd direct na de verkiezingen de prullenbak ingedaan.
20 miljoen Afghaanse vrouwen richting apartheid in sociale isolatie en gevangenschap!!!

Joe Biden, een week na vertrek geergerd: ''man dat is al weken geleden, wie herinnerd zich dat nog''

Of zoals Adolf voor Joe Biden eens zei: ''Wie herrinnerd zich de Amerniers nog?''.

Joe Biden (en de vaste Deep State erachter) is altijd bezig de van enige waarde losstaande
economische alleenheerschappij over de wereld met oorlogen te behouden.

Inzake Syrie steunde Joe Biden als afgezand van Obama openlijk ISIS (zelfs toegegeven).
Deze man deinst voor geen enkele betrokkenheid bij genocide terug in zijn furie en blinde eiland-fobieen
jegens andere machtige staten.

Inzake Oekraine wijst alles erop dat Biden iedere onderhandeling of diplomatieke toenadering
beantwoorde met oorlogstaal en grove beledigingen en idiote eisen (Putin zou moeten ''opstappen'' etc...)
bewuste getorpedeerd heeft..

Die vernietigende oorlog moest er komen en in die Joodse Zelenski heeft de VS de ideale demagoog / clown
als buikspreekpop gevonden om zijn eigen land te vernietigen en op te offeren voorzien van
apeketen en vooraf ingestudeerde soundbites.

De euforie van deze kleine Hitler ''Joe Biden'', zijn eigen oligarchs en deep state (altijd op de achtergrond hyperactief)
is nu echter zo groot dat de VS de eerste aanstoot zal geven tot een totale wereldoorlog...

Hun dwingelandij en 40 miljard extra betekend dat heel Oekraine zich tot de totale zelfvernietiging zal brengen,
terwijl veel normale Oekrainers de Zelenski en zijn oorlogs excalerende taal en acties meer dan beu zijn.

Inzake de Oekraine zijn we bijna zover (moet alleen nog even over het randje getild worden) dat Rusland een aanval met
zware Amerikaanse/Britse wapens zal beantwoorden met het tot zinken brengen van een gelijkwaardig Amerikaanse vlootschip..
en de kettingreactie zal niet meer te overzien zijn.

De schade die Zelenski als marionet van Joe BIden aan Rusland heeft aangebracht is zo groot dat Rusland door zal
moeten gaan tot heel Oekraine vernietigd is en Zelenski uitgeschakeld... Een weg terug is geen alternatief meer.

Inzake China heeft Joe Biden ook een 3e wereldoorlog veel waarschijnlijker gemaakt:

Joe Biden kondigt miltaire (troepen en materieel) steun aan aan Taiwan mocht het conflict met China daar escaleren.
Zet daar ook een Zelenski neer die continu aanvallen, beledigingen en provocaties richting China doet (Joe Biden
zal het aanmoedigen) en de gang naar oorlog zal zich ook daar aandienen.

Dan zou de VS in directe oorlog met China zijn, wat de facto een 3e wereldoorlog zal inluiden op een schaal die Joe Biden zich
in zijn wrokkige door total freaks bemande deepstate Amerika niet voor kan stellen.

Taiwan grenst evenals de Oekraine niet aan de VS en evenals Vietam, Irak of Syrie gaat het ook niet om de veiligheid
van de VS noch enige dreiging die ervan uitgaat.

Het gaat louter om economische totalitaire hegemonie over de wereld die de VS in staat stelt middels ongelijke
startposities enorme kapitaalroof te verrichten.

Op deze wijze wordt de EU op steeds grotere wijze middels dwangmatige eenzijdige -handelsvoorwaarden en nu die oorlog met
Rusland tien, nee zelfs honderden miljarden lichter gemaakt door de Verenigde Staten.

Hun gedwongen LPG-gasafname zal duurder zijn dan die uit Rusland en de Europese concurrentiepostie tov de haaien uit de
VS verder aantasten.

Momenteel gaat een Amerikaanse rechter (Europa heeft niks in te brengen) kijken hoe conumenten Philips
miljarden dollars met een lachwekkende schadeclaime kan bestelen.

Verwacht geen Europese of Nederlandse steun aan Philips (niemand durft), alleen al de proceskosten
gaan een miljard kosten.

Laatst aangepast door Joost Bakker op Di Mei 24, 2022 14:44, in totaal 3 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 14:36 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Voor 1 Euro krijg je nu nog 60,7393 Roebel.

https://www.finanzen.net/devisen/euro-russischer_rubel-kurs

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Gisteren nog even met mijn schoonmoeder gebeld en specifiek doorgevraagd hoe het daar zit met de supermarkten.

Nou, ik kan je zeggen: heel goed. Net als vorige keer in 2014 bij de sancties zijn de routes direct verlegd. Vorige keer (inname Krim) gingen alle groenten en fruit via Wit Rusland en Turkije naar Rusland. En wij maar denken dat de sancties werkten.

Die 'smokkelroutes' bestaan nog steeds overigens: Europese/EU producten komen gewoon via bv. Turkije naar Rusland.

Maar er is meer.... sinds 2014 is Rusland overgeschakeld op groente en fruit vanuit bv. Zuid-Amerika. Dat komt nu echt op stoom.

De supermarkten liggen weer vol en nog gunstiger: door de hoge roebelprijs zijn de importproducten ineens goedkoper. Daar waar mijn schoonmoeder nog meer geld kwijt was net na de inval in Oekraïne, is ze nu juist weer goedkoper uit bij het doen van boodschappen.

Let even goed op wat de consequentie hier gaat zijn. Ook wij hebben heel veel groente en fruit uit Zuid-Amerika. Maar met een hoge roebel en lage euro betalen de Russen dus beter voor hetzelfde groente en fruit dan de Europeanen.

Mark my words: ook die prijzen gaan in onze supermarkten verder omhoog. De lage Euro maakt alles duurder wat wij moeten importeren.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 16:47 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Dus alles zoals we van de EU politiek gewend zijn.
Gute Arbeit wir immer Ursula von der Leyen. Laughing

Tja, vrouwen gebruiken ze nog steeds voor het vuile werk op te knappen.
Of ze nu als poetsvrouw werken of als EU Beauftragte für die schmutzige, heimtückische Zerstörung Europäische Länder und Völker.

Laatst aangepast door Icesurfer op Di Mei 24, 2022 17:07, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

De wanhoop gaat nu ook meer en meer doorklinken in 'onze' media: https://nos.nl/artikel/2429960-strijd-rond-severodonetsk-neemt-toe-dit-staat-er-op-het-spel

De subjectiviteit in dit NOS bericht is overigens ook weer de journalistiek onwaardig hoor. Iedere zin staat bol van retoriek:

Nu de laatste Oekraïense militairen uit Marioepol zijn vertrokken en Rusland daar de overwinning claimt, richten de Russen hun aandacht nog intensiever op de oostelijke Donbas-regio. Onder meer de stad Severodonetsk moet het ontgelden.
    Oekraïense militairen zijn helemaal niet vertrokken, maar moesten zich overgeven.

Volgens de Oekraïense autoriteiten schieten de Russen de stad bewust kapot, ...
    Subjectieve informatie

Volgens de Oekraïense gouverneur gebruiken Russische troepen rond Severodonetsk de strategie van de verschroeide aarde. Daarbij wordt alles vernietigd wat nuttig kan zijn voor de vijand.
    Subjectieve informatie

Russische staatsmedia spreken van pogingen om Severodonetsk en omliggende gebieden te "bevrijden".
    Alles wat de Russen beweren wordt tussen aanhalingstekens gezet, alles wat de Oekraïners beweren wordt als waarheid neergezet.

"Wat je ziet op satellietbeelden: de Russen beginnen met schieten, Oekraïners duiken weg. Als de Russen stoppen met schieten, komen de Oekraïners uit hun bunkers en gaan ze de loopgraven in om te vechten.
    Vergelijk: de Russen schieten, de Oekraïners vechten. De Russen beginnen, de Oekraïners reageren. Dat laatste in tegenspraak met het artikel zelf waarin gezegd wordt dat er al sinds 2014 gevochten wordt.

NOS: baken van objectief journalisme...

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 17:30 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Je kan zeggen wat je wil maar Rusland trekt steeds meer naar zich toe in de strijd op de grond, alle hysterische jubelverhalen over het Oekraïense verzet ten spijt. En dat Oekraïne hard van zich afbijt en met de door het westen geleverde Javelin raketten zware verliezen hebben toegebracht aan het Russische leger, dat betwist ik niet. Maar dat het Russische leger, het zo gevreesde Russische leger, helemaal niets waard zou zijn dat heb ik nooit geloofd.

Ik denk dat de militaire strategie weldegelijk heeft gefaald in de eerste fase, maar dat ze zich langzaam aan het herpakken zijn. De overgave van Azovstal was dan toch wellicht iets van een keerpunt.

Geopolitiek heeft Rusland er wel een enorm probleem bij hoor, maar het zal wel ingecalculeerd zijn denk ik dan.

Wat mij in het begin heeft verbaasd is hoe wijdverspreid de Russische aanvallen waren, in een land dat toch best wel groot is. Dat verklaart ook wel waarom de nodige bataljons vastliepen, geen brandstof, geen ammunitie, geen verbindingslijnen. Wellicht een klassiek gevalletje van overmoed, wie zal het zeggen.

Ondertussen was er een Britse inlichtingenofficier die wist te melden dat Putin ernstig ziek zou zijn en in 2025 zal aftreden, ook dat valt volgens mij (nog steeds) niet helemaal uit te sluiten. En vanuit Rusland klinken geluiden dat de oorlog in Oekraïne toch vooral als een generale repetitie wordt gezien voor een groter conflict met de NAVO, dat men daar al voor de oorlog als onvermijdelijk zag.

Buckle up and enjoy the ride, while it lasts.

BerichtGeplaatst: Di Mei 24, 2022 18:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wie wil er nog iets zieks zien? Kinderen als propaganda: https://nos.nl/video/2430053-oekraiense-kinderen-spelen-oorlogje-poetin-en-zijn-soldaatjes-mogen-hier-niet-komen

Maar belangrijker: er was een flinke reality check in Time magazine, 10 dagen gelden alweer. Inmiddels ziet het er voor Oekraïne en het Westen nóg slechter uit.

Niettemin controleert Rusland nu aanzienlijk meer Oekraïens grondgebied dan vóór 24 februari. Poetins leger heeft Kherson in handen, wat er nog over is van Mariupol, al het tussenliggende gebied, en nu niet alleen Luhansk en Donetsk, maar de hele oblast Donbas. Terwijl de Oekraïense autoriteiten vóór de recente Russische invasie ongeveer 60% van Luhansk in handen hadden, controleren de Russische troepen nu bijvoorbeeld meer dan 80% van de regio. Zij hebben ook ongeveer 70% van de regio Zaporizhye in handen. Gecumuleerd betekent dit een toename van het door Rusland bezette gebied van ongeveer 7%, inclusief de Krim, vóór februari tot meer dan het dubbele nu. Zo bezien lijkt niet verliezen veel meer op verliezen dan op winnen.

...

Economisch overleeft Oekraïne, maar niet meer dan dat. De sancties tegen Rusland, die naar verwachting een krimp van het BBP met minder dan 7% zullen veroorzaken, steken ongunstig af bij de 45-50% BBP-instorting waarmee Oekraïne wordt geconfronteerd. Ten minste 25% van de bedrijven is gesloten, hoewel het aantal dat volledig is gestopt, is gedaald van 32% in maart tot 17% in mei. Maar een blokkade van de Zwarte Zee van de Oekraïense havens-Mariupol, Odesa, Kherson en andere door de Russische marine verhindert zowel de invoer van brandstoffen om de landbouwsector van energie te voorzien, als de uitvoer van graan en andere Oekraïense producten. Het onvermogen om te exporteren kost de Oekraïense economie 170 miljoen dollar per dag. Ondertussen richt Rusland zijn pijlen op Oekraïense brandstofopslagplaatsen, graansilo's en opslagplaatsen voor landbouwwerktuigen, waardoor de toch al haveloze bevoorradingsketen wordt beschadigd. De elektriciteitssector dreigt in gebreke te blijven omdat zo weinig Oekraïense burgers en bedrijven in staat zijn hun elektriciteitsrekeningen te betalen.

https://time.com/6176748/ukraine-war-economy/

En de NOS laat het ook een beetje doorschemeren:

Verslaggever Sander van Hoorn vertelt vanuit Oekraïne wat er zichtbaar wordt van die ongekende verliezen aan Oekraïense kant. En hoe er daar officieus wordt gesproken van nog veel grotere dodentallen dan waar Zelensky over spreekt.

Ik denk dat dit de realiteit is.

De Lampjes, Cliox, Racers en Royys zullen graag blijven volhouden dat het moedige kleine Oekraïne, eventueel met hulp van het westen, de Russen zal kunnen verslaan of dwingen tot een slopende oorlog. Dit is echter niet de waarheid. Ik verwijs weer naar Time Magazine:

Hoewel Oekraïne overspoeld wordt met wapens en andere militaire voorraden en uitrusting, geven zowel ambtenaren van het Ministerie van Defensie als vrijwillige strijders stilletjes toe dat zij niet over de capaciteit beschikken om zoveel hulp te absorberen. Veel van de uitrusting en wapens vereisen een nieuwe opleiding om te kunnen worden gebruikt. Zelfs wanneer die beschikbaar is, kost dat tijd. Evenzo lijkt de toevloed van 16.000 of meer buitenlandse vrijwillige strijders een beslissende zegen, maar in feite had bijna niemand van hen enige militaire ervaring of opleiding. In de meeste gevallen bleken zij niet veel meer te zijn dan extra monden om te voeden, volgens medewerkers van het Ministerie van Defensie en sommige van de vrijwillige buitenlandse soldaten van de speciale strijdkrachten ter plaatse.

Wat de realiteit is:

1. Oekraïne is belangrijker voor Rusland dan voor het Westen. Ze zijn dus ook bereid om veel verder te gaan dan wij.
2. De sancties treffen ons net zo hard, misschien wel harder, dan Rusland. Zeker als straks de kou inzet.
3. Russen zijn gewend om de broekriem aan te halen en terug te schakelen naar minder comfort. Wij niet: we zijn volgevreten welvaartskinderen.
4. Rusland zoekt nu toenadering tot China: meer economische samenwerking en zelfs militaire samenwerking is in de maak. Daar waar het Westen dreigende taal spreekt over Taiwan en ook de relatie met China op scherp zet
5. EU en NAVO zijn hopeloos verdeeld en kunnen het niet eens worden over de simpelste dingen. Boycott van Russische olie? Hongarije ligt dwars. Toelaten Zweden en Finland tot NAVO? Turkije ligt dwars.

Mijn conclusie is nog meer dan een maand geleden: Niet Rusland, maar het Westen zit op ramkoers met de rest van de wereld. We kunnen het allemaal niet leuk vinden wat andere landen (zoals China, Rusland en de zandbaklanden) uitvreten: we blijven economisch afhankelijk van ze.

Keuzes zijn:

1. Deal met de situatie, ook als deze je niet bevalt. Zeker daar waar je invloed minimaal is (de tijd dat wij bepaalden wat er in de wereld gebeurde ligt vér achter ons)
2. Of.... schakel fors terug in je welvaart en houd je moralistische rug recht en je moralistische vingertje in de lucht. Maar hang dan ook niet de hypocriet uit: geen aanvallen van het Westen meer op onafhankelijke/autonome staten, geen import van olie uit zandbaklanden, geen import van electronica uit China, geen import van gas uit Rusland, geen grondstoffen van buiten het westen.

Ik voorspel je: optie 2 gaat je veel, heel veel pijn doen. Dus of moralistisch zeiken en pijn leiden, of door met hoe het was en economische welvaart creëren, wederzijdse afhankelijkheid van elkaar en op die manier proberen invloed uit te oefenen op elkaar.

Dát is de keuze die werkelijk voorligt.