Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 54, 55, 56 ... 59, 60, 61  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 4:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb nog eens even rondgevraagd bij e-auto rijders die ook de auto niet kunnen opladen aan huis. Blijkt dat er best een simpele oplossing voor is: ze huren of kopen een garagebox.

Ik heb zelfs één collega in de oude binnenstad van Middelburg. Monumentaal pand, totaal geen parkeerruimte, wel een E-auto. Dus ik vraag: hoe laad jij eigenlijk je auto op? Nou, antwoord is vrij simpel:

1. Op werk, of
2. In zijn garagebox. Die overigens niet eens zo dicht is bij zijn huis, maar bijna een kilometer van zijn huis. In de garagebox staat een 'stationfiets'. Ofwel: hij fiets kort naar zijn garagebox (de oude binnenstad van Middelburg is sowieso slecht bereikbaar met de auto), zet zijn fiets daar en pakt de e-auto. Als hij terug komt van werk, zet hij zijn auto weer in de garagebox en pakt de oude fiets voor het laatste stukje.

't Is allemaal niet zo ingewikkeld hoor, ook als je thuis niet kunt laden. Geen idee waarom je een beroep zou moeten doen op een gekochte openbare parkeerplaats van de gemeente.

Nog een weetje: de collega vertelde mij dat hij de stationsfiets misschien wilde ruilen voor een e-step, maar vroeg of dat niet kinderachtig was. Ik zei: nee, gewoon doen. Wel even opletten met de verzekering, schijnt dat daar een probleem zit in Nederland en dat dat de reden is waarom je de e-step hier zo weinig ziet. In andere Europese steden zijn hele netwerken van E-steps.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
De gemeente doet niks. Ik heb oplossingen aangedragen en de gemeente geïnformeerd wat ik nodig heb om elektrisch te kunnen rijden. De gemeente heeft niets meer gedaan dan deuren dichtgegooid. Zij werken simpelweg niet mee aan de elektrificatie van het autopark. Overigens krijgt de gemeente kritiek van lokale linkse partijen op dit onderwerp, dus het wordt ook gewoon erkend. Alleen komen de partijen ook geen stap verder met het logge overheidsapparaat.

Welke gemeente? Feiten zijn verifieerbaar, maar je weigert zelfs de gemeente te noemen om zo de controle van wat je beweert onmogelijk te maken. Dat zegt genoeg he. Waarschijnlijk dacht je dat ik het 'Reizen Waes'-filmpje over de Krim ook nooit zou terugvinden Laughing

(oh, en ik hou daar echt over op als je je ongelijk daar eens erkent - is't zo moeilijk?)

Omdat ik mijn woonplaats niet bekend wil maken. Daarnaast gaat het mij niet om het gelijk, maar wil ik de praktische ongemakken niet als argument aanvoeren, maar als voetnoot aanvoeren. De kernboodschap is dat klimaatdoelen erg enthousiast zijn en bovenal theoretisch. Interessant om daar eens de peilstok in te hangen. Wat moet gebeuren om elektrificatie een boost te geven?

Resumé, we staan gewoon anders in de discussie. Als je niet wil aannemen dat de gemeente teruggaat naar een dieselbus dan neem je het niet aan. Het gevolg is dat er dan geen gesprek is. Ook prima. Even goede vrienden.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik denk dat jij niet snapt wat een wetenschappelijk feit is. Wikipedia dan maar erbij halen:

Een feit moet met objectieve waarnemingen vastgesteld en getoetst kunnen worden (zie het artikel wetenschappelijke methode). Echter, het doen van de waarneming is subjectief en afhankelijk van persoonsgebonden factoren, zoals perspectief, voorkeur, nauwkeurigheid, tijdigheid, compleetheid en omstandigheden.

Jouw waarneming is niet objectief (maak je geen zorgen, de mijne ook niet) en kan niet worden getoetst. Duidelijk zo?

Ik rol dus niet weg van 'onwelvallige feiten'. Ik rol weg van jouw individuele subjectieve waarneming. Das iets heel anders. Bovendien blokkeer jij voortdurend de check op realiteit door te weigeren je eigen gemeente te noemen. Dat zal een reden hebben, is mijn waarneming Smile

Oké.

Quote:
Is het nog steeds. Maar zet die oogkleppen nou eens af en kijk wat breder dan alleen de Nederlandse bijtelling.

Omdat het de grootste groep is. Ongeveer 2.5% van de autovloot in Nederland is elektrisch, 1 op de 5 rijdt particulier. Een heel groot deel daarvan rijdt plug-in hybride.

Wat je ziet gebeuren is dat de groep mensen die al jaren elektrisch rijden daar op terugkomen nu het bijtellingsvoordeel komt te vervallen. Nu moet ik ook eerlijk zijn, de meesten gaven de fiscale voordelen op als voornaamste reden over te stappen naar een elektrische auto. Deze groep mensen behoren tot de potentiële afhakers.

Quote:
Tja, nog een verdere verenging. Eerst alleen naar Nederland, nu alleen nog kijken naar Nederlandse leaserijders.

Van begin af aan heb ik het zakelijk leasen aangevoerd als voorbeeld. Daar ga ik dan op verder. We moeten wel dingen goed scheiden om te voorkomen dat we langs elkaar door praten.

Quote:
Ik kijk in deze discussie naar de ontwikkeling van elektrisch rijden en beperk me niet tot een microgroepje van Nederlandse leasers.

Dat is nu eenmaal de grootste groep met de meeste ervaring. De kern van de discussie is dat elektrisch rijden het nog steeds niet wint van de conventionele brandstofauto. Waarom zouden mensen die al jaren lang elektrisch rijden een terugkeer overwegen nu de fiscale voordelen als sneeuw voor de zon verdwijnen? Dát is waarop ik wil inzoomen. Dat gat moet worden dichtgelopen. En ook ik die elektrisch rijden overwoog, koos uiteindelijk voor een brandstofauto. De argumenten zijn een discussie waard.

Quote:
En waarom is milieuwinst niet praktisch?

Milieuwinst is allereerst theorie, punt twee heb ik het over praktische overwegingen om niet elektrisch te rijden. Dat zorgt ervoor dat de verkoop van elektrisch rijden minder hard groeit dan de ambitie van de overheid. Hetgeen wat ik betwist is de haalbaarheid van klimaatdoelen. Op lokaal niveau trekt men er niet zo hard aan. De gemeente werkt niet mee.

Quote:
Jij wilt het hebben over de microgroep Nederlandse leasers? Prima hoor, maar die boeien mij totaal niet. Die reageren alleen op financiële prikkels en de regelgeving omtrent leasen verandert haast jaarlijks. De constructie is sowieso een debiele constructie, altijd al geweest. Ik kijk naar globaal autobezit (99%) ipv naar die 1% huurders.

De particulier is juist de microgroep onder de EV-rijders. De EV is de microgroep onder het totaal aantal auto's in Nederland. Het platslaan van de discussie helpt je niet. Verder vraag ik mij af of je tot de kern van de discussie komen of dat je op deze toer blijft doorgaan? Zo ja, ook prima, maar dan haak ik af.

Quote:
Ik heb het niet over autohuur in Nederland.

Leaserijders behoren anders wel tot de grootste groep EV-rijders. Maar prima om het daar dan niet over te hebben....

Quote:
Ik heb het niet over autohuur in Nederland.

Leaserijders behoren anders wel tot de grootste groep EV-rijders. Maar prima om het daar dan niet over te hebben....

Quote:
Zie boven en leer wat wetenschappelijke feiten zijn.

Ik heb in geuren en kleuren uitgelegd dat een papieren werkelijkheid kan afwijken van feitelijk praktijkresultaat. Deze discrepantie is juist wat stof tot discussie geeft. Hierdoor betwist ik de haalbaarheid van klimaatdoelen. Als jij je wil beperken tot het geschreven woord, even goede vrienden, dan zien we wel of klimaatdoelen worden gehaald. Op dit moment zitten we op een compleet andere golflengte dus komt het niet tot een dialoog en blijft het beperkt tot twee monologen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Omdat ik mijn woonplaats niet bekend wil maken.

Ja, of om vanalles te kunnen blijven beweren wat niet verifieerbaar is voor anderen.

Dan hou ik de gemeente Stein maar als voorbeeld. Je argument over meer woningbouw dan laadpalen is inmiddels weerlegd door zowel Natubico als ik, en dus zwijg je of negeer je weer. Even ter herinnering: het is een foutieve aanname dat voor elke woning een publieke laadpaal nodig is.

Quote:
Daarnaast gaat het mij niet om het gelijk

Das maar goed ook gezien de regelmaat waarmee jij de plank volkomen misslaat.

Quote:
maar wil ik de praktische ongemakken niet als argument aanvoeren, maar als voetnoot aanvoeren.

Prima, waarvan akte.

Quote:
De kernboodschap is dat klimaatdoelen erg enthousiast zijn en bovenal theoretisch.

Eens. En misschien zelfs volkomen onnodige doelen.

Quote:
Interessant om daar eens de peilstok in te hangen. Wat moet gebeuren om elektrificatie een boost te geven?

Niet veel, dit probleem lost zich vanzelf op. Brandstofprijzen worden steeds duurder, accu's steeds beter en goedkoper, elektrische auto's worden ook steeds goedkoper. Het gaat voornamelijk om geduld en dat is maar goed ook. Als nu ineens de brandstof op 3 euro 50 komt dan accepteert niemand dat, maar als dat geleidelijk gebeurt de komende 5 jaar.... dan hoor je een hoop gemopper.

Verder waren elektrische auto's tot nu toe tweedehands lastig te krijgen en nog steeds duur. Inmiddels zakt de prijs tot onder de 10k. De gemiddelde tweedehands auto kost in Nederland 20k.

En wat verder moet gebeuren is dat hele Lease-concept afschaffen. Dat roep ik al jaren, staat los van brandstof. Leasen leidt keer op keer tot ongewenste prikkels, je hebt er zelf al een aantal genoemd.

Quote:
Resumé, we staan gewoon anders in de discussie. Als je niet wil aannemen dat de gemeente teruggaat naar een dieselbus dan neem je het niet aan. Het gevolg is dat er dan geen gesprek is. Ook prima. Even goede vrienden.

Dit herken ik wel. Ben benieuwd of je op de argumenten van Natubico nog wél wilt ingaan.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Maar zet die oogkleppen nou eens af en kijk wat breder dan alleen de Nederlandse bijtelling.

Cliox schreef:
Omdat het de grootste groep is. Ongeveer 2.5% van de autovloot in Nederland is elektrisch, 1 op de 5 rijdt particulier. Een heel groot deel daarvan rijdt plug-in hybride.

Het is NIET de grootste groep als je het over elektrisch rijden hebt. Je zet nu een klein beetje oogkleppen af, maar kijk ook eens naar de wereld om je heen. Nederland is niet leidend in het hele concept van elektrisch rijden, verre van.

Quote:
Wat je ziet gebeuren is dat de groep mensen die al jaren elektrisch rijden daar op terugkomen

Nee, dat zie ik niet. Dat zie jij. Aantonen kun je niets.

Quote:
Van begin af aan heb ik het zakelijk leasen aangevoerd als voorbeeld. Daar ga ik dan op verder. We moeten wel dingen goed scheiden om te voorkomen dat we langs elkaar door praten.

Tja, als je alleen de effecten van vaccinatiebijwerkingen op hartpatienten boven de 90 gaat bekijken kun je je ook een mening vormen over vaccinatie. Hebben we het hier nu over elektrisch rijden of niet? Naar mijn mening wel. Ik heb het niet over die 0,00001% in de wereld van elektrisch rijden die de Nederlandse leaserijders vertegenwoordigen.

Cliff schreef:
Ik kijk in deze discussie naar de ontwikkeling van elektrisch rijden en beperk me niet tot een microgroepje van Nederlandse leasers.

Cliiox schreef:
Dat is nu eenmaal de grootste groep met de meeste ervaring. De kern van de discussie is dat elektrisch rijden het nog steeds niet wint van de conventionele brandstofauto.

Het is niet de grootste groep. Het is hooguit de grootste groep in Nederland. Je tweede zin klopt dus al niet, voeg dan maar toe 'bij Nederlandse leasers'. Dan heb je een punt. Nu gewoon niet.

Quote:
Waarom zouden mensen die al jaren lang elektrisch rijden een terugkeer overwegen nu de fiscale voordelen als sneeuw voor de zon verdwijnen?

Dat overwegen ze niet.

Quote:
En ook ik die elektrisch rijden overwoog, koos uiteindelijk voor een brandstofauto. De argumenten zijn een discussie waard.

De redenen voor jouw keuze zijn inmiddels bekend. Als je als voorwaarde gaat stellen dat je in openbare grond mag graven of een privéparkeerplaats op openbare grond wil toe-eigenen, dan stel je gewoon onmogelijke eisen.

Volgens mij zijn we vrij snel klaar met die discussie hoor.

Quote:
Milieuwinst is allereerst theorie

Nee hoor, is gewoon in de praktijk aantoonbaar: minder CO2 uitstoot en minder fijnstof in de binnenstad bv. Meetpaar en praktisch.

Quote:
Hetgeen wat ik betwist is de haalbaarheid van klimaatdoelen. Op lokaal niveau trekt men er niet zo hard aan. De gemeente werkt niet mee.

In jouw casus vind ik dat de gemeente prima meewerkt. Dat we de klimaatdoelen niet gaan halen wijd ik aan heel andere zaken, zoals continu streven naar economische groei en groeiende bevolking.

Quote:
De particulier is juist de microgroep onder de EV-rijders. De EV is de microgroep onder het totaal aantal auto's in Nederland. Het platslaan van de discussie helpt je niet. Verder vraag ik mij af of je tot de kern van de discussie komen of dat je op deze toer blijft doorgaan? Zo ja, ook prima, maar dan haak ik af.

Tuurlijk haak jij af als keer op keer je ongelijk bewezen wordt. Zie boven: jij wilt het hebben over Nederlandse leasers en die als maatstaf nemen voor 'elektrisch rijden'. Ik zeg: je pakt 0,01% van de globale doelgroep en gaat je daar op focussen. Kijk nou eens naar het bredere plaatje ipv alleen naar de Nederlandse leaser. En nee, dat is niet de grootste groep EV rijders, hoe zeer jij dat ook denkt. Het is hooguit de grootste groep EV rijders in Nederland, waarmee je de discussie over elektrisch rijden zinloos verengd. Nou ja zinloos, om nog een klein beetje van je punt te handhaven.

Wat sowieso meer voortkomt uit frustratie dat de gemeente niet aan je onmogelijke eisen tegemoet gekomen is.

Quote:

Aantoonbaar feitelijk onjuist. Tenzij je je verengd tot Nederland.

Quote:
Ik heb in geuren en kleuren uitgelegd dat een papieren werkelijkheid kan afwijken van feitelijk praktijkresultaat.

Ik heb in geuren en kleuren uitgelegd waarom feiten belangrijker zijn dan jouw subjectieve individuele waarneming.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dit is mij allemaal volkomen bekend hoor. Ik zie het theoretische riedeltje maar weer even aan, maar je zult wel verkeerd gelezen hebben. Nergens stelde ik immers dat deze marketingcijfers betrouwbaar zijn.

Het is je niet bekend, anders wist je wel dat marketing niet de grondslag kan zijn van de discrepantie tussen de fabrieksopgave van het brandstofgebruik en praktijkverbruik.

Quote:
Hier is helemaal geen discussie over: de cijfers van autofabrikanten kloppen niet met de realiteit. Ongeacht of het brandstofauto's of elektrische auto's zijn.

Omdat de onwelgevallige praktijk niet wordt meegenomen. Het opgegeven brandstofverbruik klopt alleen in een ideale theoretische wereld en betreft derhalve een papieren werkelijkheid. Autofabrikanten houden geen rekening met het feit dat de maximum snelheid structureel wordt overschreden en mensen niet accelereren en decelereren zoals de fabrikant het voorschrijft. Dat is de praktijk die ik ertegenover zet en waarvan jij het bestaan ontkent. Jij blijft roepen dat de auto 1-liter brandstof verbruikt op 25 kilometer en wijst naar het geschreven woord. Het staat er dus het is zo. Die houding probeer ik te doorbreken met dit voorbeeld.

Je argument dat autofabrikanten liegen is dan ook feitelijk onjuist. Je bedoelt dat de praktijk niet overeenkomt met de theorie en dat klopt als een bus. Echter is dat niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant. Hoe jij omgaat met je auto bepaal jij. Hoe zwaar jouw rechtervoet is bepaal jij. Het brandstofverbruik bepaal jij dus. Het opgegeven brandstofverbruik is alleen haalbaar in een ideale theoretische situatie die niet strookt met de praktijk. Zo belangrijk is praktijkresultaat dus. Dat de discrepantie -in dit geval- bekend is, verandert daar niets aan.

Ik ben nu wel nieuwsgierig wat jij ziet als het feitelijk verbruik van mijn vorige auto, de 1-liter brandstof op 25 kilometer die de fabrikant opgaf en aantoonbaar is of de 1-liter brandstof op16 kilometer die ik nodig had.

Quote:
Je argument is niet valide. Je zult moeten aantonen dat de woningen die gebouwd worden een beroep moeten doen op openbare laadpalen. Dat kun je niet. Misschien worden er gewoon woningen gebouwd met oprijlaantje. Er zijn zat rijtjeshuizen, twee onder één kappers, vrijstaande huizen en zelfs appartementen met parkeergarage die een eigen laadpaal kunnen plaatsen op eigen grond.

Je snapt toch wat ik bedoel? Slechts 46 laadpalen binnen nu en 4-jaar is gewoon heel weinig. De woonwijken die nu gebouwd worden bevatten ook veel tussenwoningen. Het zijn dus huishoudens die vroeg of laat aan de stekker moeten.

Quote:
De gemeente Stein doet het prima met 100 extra elektrische laadplekken te creëren op openbare grond.

Het is een druppel op een gloeiende plaat.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 08, 2022 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het is je niet bekend, anders wist je wel dat marketing niet de grondslag kan zijn van de discrepantie tussen de fabrieksopgave van het brandstofgebruik en praktijkverbruik.

't Is me volkomen bekend en marketing speelt er wel degelijk een rol in.

Quote:
Dat is de praktijk die ik ertegenover zet en waarvan jij het bestaan ontkent. Jij blijft roepen dat de auto 1-liter brandstof verbruikt op 25 kilometer en wijst naar het geschreven woord.

Dit zijn gewoon leugens. Zo niet: quote me maar. Wat een niveau dit zeg. Ik heb continu gezegd dat die cijfers niet kloppen, krijg je dit soort argumenten.

Laf en zwak, net als het reizen Waes verhaal.

Quote:
Je argument dat autofabrikanten liegen is dan ook feitelijk onjuist. Je bedoelt dat de praktijk niet overeenkomt met de theorie en dat klopt als een bus. Echter is dat niet de verantwoordelijkheid van de fabrikant.

Ook hier sla je de plank weer volkomen mis. Er zijn tal van rechtszaken en schikkingen geweest over dit onderwerp. Autofabrikanten liegen wel degelijk.

Quote:
Ik ben nu wel nieuwsgierig wat jij ziet als het feitelijk verbruik van mijn vorige auto, de 1-liter brandstof op 25 kilometer die de fabrikant opgaf en aantoonbaar is of de 1-liter brandstof op16 kilometer die ik nodig had.

Als je nieuwsgierig bent, lees dan gewoon wat ik schrijf. Hierboven lieg je gewoon, dat is niet netjes. Laat ik je een praktijkvoorbeeldje van mijn kant geven dan, want je houdt zo van praktijkvoorbeeldjes: ik kan mijn verbruik twee keer zo hoog maken als ik rustig naar Middelburg rijd of snel, met maximale acceleratie bij ieder stoplicht. Houdt mijn auto allemaal prima bij, de Kilowattuurtjes zie je op het dashboard. Voor brandstofauto's is dat niet anders. Oh, en ik woon in Vlissingen - dus zo'n 16 km heen en terug. Ik doe niet zo moeilijk over mijn woongemeente Cliox.

Quote:
Je snapt toch wat ik bedoel? Slechts 46 laadpalen binnen nu en 4-jaar is gewoon heel weinig. De woonwijken die nu gebouwd worden bevatten ook veel tussenwoningen. Het zijn dus huishoudens die vroeg of laat aan de stekker moeten.

Ook tussenwoningen hoeven niet per definitie gebruik te maken van openbare laadpalen. Ik ken zat tussenwoningen die een eigen oprijlaantje hebben.

Quote:
Het is een druppel op een gloeiende plaat.

Vind jij, maar je kunt nergens aantonen dat het te weinig is.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 09, 2022 3:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Mercedes-Benz Vision EQXX: 1.000 kilometer elektrisch

https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/mercedes-benz-vision-vision-eqxx-1-000-kilometer-elektrisch/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Eindelijk: een Tesla-killer

https://www.hpdetijd.nl/2022-02-22/eindelijk-een-tesla-killer/

"Jarenlang keken Europese autofabrikanten met jaloezie naar de elektrische auto’s van het Amerikaanse Tesla. De achterstand leek niet in te lopen. Met de Mercedes-Benz Vision EQXX komt daar nu verandering in."

Dacht al, waarom stoppen ze nou met Formule E en lijken ze nog maar lauwtjes geinteresseerd in de Formule 1.

Die zijn waarschijnlijk alles op alles aan het zetten om Tesla in te lopen en waar mogelijk te passeren..

BerichtGeplaatst: Wo Mei 11, 2022 10:31 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Met al dat gezeik over Kobalt in accu's moeten we dit ook maar eens meenemen in de vergelijking:

Enorme olieramp dreigt door explosiegevaar oude tanker in Rode Zee
    Een roestige tanker met meer dan 1,1 miljoen vaten olie aan boord kan elk moment voor de kust van Jemen zinken, in tweeën breken of exploderen. Met nauwelijks te overziene gevolgen voor het leven in de Rode Zee en ver daarbuiten. „Potentieel een van de grootste olierampen in de wereldgeschiedenis”, waarschuwt ambassadeur Peter Derrek Hof.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/451905671/enorme-olieramp-dreigt-door-explosiegevaar-oude-tanker-in-rode-zee

Hoeveel olierampen hebben we al gekend? Nou, gemiddeld een paar keer per jaar: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills

Wanneer ze weer een vergelijk gaan maken tussen elektrische auto's en benzine auto's betreffende de belasting van het milieu, nemen ze die jaarlijkse olielekken natuurlijk nooit mee. Sterker nog: zelfs de CO2 uitstoot van de schepen die al die olie moeten vervoeren nemen ze nooit mee.

Maar bij elektrische auto's nemen ze dan weer wel de productie van de batterij mee. En bij brandstofauto's niet de productie van de motor.

Tja, zo kom je aan scheve vergelijken natuurlijk.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 10:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
't Is me volkomen bekend en marketing speelt er wel degelijk een rol in.

Nogmaals, onzinverhaal, iedere fabrikant stelt op dezelfde manier gebruikerscijfers vast. Blame the system.

Quote:
Dit zijn gewoon leugens. Zo niet: quote me maar. Wat een niveau dit zeg. Ik heb continu gezegd dat die cijfers niet kloppen, krijg je dit soort argumenten.

Laf en zwak, net als het reizen Waes verhaal.

Het gaat om de vertaling van theorie naar praktijk. Niet alles wat opgeschreven is betreft een onomstotelijk feit. Daar geef ik voorbeelden van. In theorie rijdt de Audi 1 op 25, praktisch is dat niet haalbaar. Jij zal echter blijven claimen dat de Audi 1 op 25 rijdt want het is een fabrieksopgave vastgesteld door metingen. Dus een valide vraag is of je blijft beweren dat de Audi 1 op 25 rijdt of meegaat in de nuance die in de praktijk wordt opgedaan.

Quote:
Ook hier sla je de plank weer volkomen mis. Er zijn tal van rechtszaken en schikkingen geweest over dit onderwerp. Autofabrikanten liegen wel degelijk.

Dat had niks met marketing te maken maar met het omzeilen van emissie-eisen. Van een compleet andere orde.

Quote:
Ook tussenwoningen hoeven niet per definitie gebruik te maken van openbare laadpalen. Ik ken zat tussenwoningen die een eigen oprijlaantje hebben.

Je gaat voorbij aan de kern van de discussie. Er komen meer huishoudens bij dan laadpalen dus de ratio neemt juist af. Dus niet doen alsof de gemeente Stein een voorbeeld is van investeren in elektrificatie. Dat zijn zij simpelweg niet.

Quote:
Vind jij, maar je kunt nergens aantonen dat het te weinig is.

That's not the point.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Met al dat gezeik over Kobalt in accu's moeten we dit ook maar eens meenemen in de vergelijking:

Enorme olieramp dreigt door explosiegevaar oude tanker in Rode Zee
    Een roestige tanker met meer dan 1,1 miljoen vaten olie aan boord kan elk moment voor de kust van Jemen zinken, in tweeën breken of exploderen. Met nauwelijks te overziene gevolgen voor het leven in de Rode Zee en ver daarbuiten. „Potentieel een van de grootste olierampen in de wereldgeschiedenis”, waarschuwt ambassadeur Peter Derrek Hof.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/451905671/enorme-olieramp-dreigt-door-explosiegevaar-oude-tanker-in-rode-zee

Hoeveel olierampen hebben we al gekend? Nou, gemiddeld een paar keer per jaar: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oil_spills

Wanneer ze weer een vergelijk gaan maken tussen elektrische auto's en benzine auto's betreffende de belasting van het milieu, nemen ze die jaarlijkse olielekken natuurlijk nooit mee. Sterker nog: zelfs de CO2 uitstoot van de schepen die al die olie moeten vervoeren nemen ze nooit mee.

Maar bij elektrische auto's nemen ze dan weer wel de productie van de batterij mee. En bij brandstofauto's niet de productie van de motor.

Tja, zo kom je aan scheve vergelijken natuurlijk.

Rokers doen exact hetzelfde om maar niet te hoeven toegeven dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is een drogreden. Nogmaals, elektrisch rijden heeft ook zijn haken en ogen.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Nogmaals, onzinverhaal, iedere fabrikant stelt op dezelfde manier gebruikerscijfers vast. Blame the system.

Feitelijk onjuist, zie de vele rechtszaken hierover en de torenhoge schadevergoedingen.

Quote:
In theorie rijdt de Audi 1 op 25, praktisch is dat niet haalbaar. Jij zal echter blijven claimen dat de Audi 1 op 25 rijdt want het is een fabrieksopgave vastgesteld door metingen.

Complete leugen. Wederom. Maar goed, ik kan hetzelfde richting jou doen hoor - misschien dat het je dan wat duidelijker wordt. Via metingen is vastgesteld dat de aarde rond is. Maat Cliox heeft eens goed gekeken en hij is zo plat als een pannenkoek volgens Cliox. En dat blijft hij dus volhouden, want de theoretische metingen komen niet overeen conform zijn subjectieve waarneming.

Volhouden Cliox!

Quote:
Dat had niks met marketing te maken maar met het omzeilen van emissie-eisen. Van een compleet andere orde.

Neuh, had niets met marketing te maken Laughing

Laten we het er maar op houden dat jij dat anders ziet dan.

Quote:
Je gaat voorbij aan de kern van de discussie. Er komen meer huishoudens bij dan laadpalen dus de ratio neemt juist af.

Je zit er gewoon weer naast, zowel Natubico als ik hebben dat aangetoond. Maar uiteraard blijf je volhouden. Die rato openbare laadpalen/huishoudens heeft geen enkel zin voor huishoudens die zelf een stukje grond hebben waar hun auto op kan.

Quote:
Dus niet doen alsof de gemeente Stein een voorbeeld is van investeren in elektrificatie. Dat zijn zij simpelweg niet.

Jawel hoor, reeds aangetoond. Zomaar even 100 openbare laadplekken erbij maken is een behoorlijk investering. Maar ze doen nog veel meer dan dat. t Is allemaal geplaatst hier.

Quote:
That's not the point.

That's exactly the point.

Kan me inmiddels voostellen dat de gemeente jou aan het negeren is, gezien je onwil om in te zien dat veel van jouw 'voorstellen' totaal onhaalbaar zijn en veel van de initiatieven vanuit de gemeente direct door jou op oneigenlijke gronden worden afgeschoten...

Zo'n ambtenaar heeft wel meer te doen dan met iemand in discussie te gaan die zijn eigen privé parkeerplek en privé laadpaal wil aanleggen op openbare grond.

Quote:
Rokers doen exact hetzelfde om maar niet te hoeven toegeven dat roken slecht is voor de gezondheid. Het is een drogreden. Nogmaals, elektrisch rijden heeft ook zijn haken en ogen.

Echt, jouw vergelijkingen raken weer kant noch wal. Roken is voor genot, nergens anders voor. Autorijden is functioneel: je moet van A naar B. Dus het is volkomen logisch om dan te gaan kijken hoe je dat zo goed mogelijk kan doen, met zo min mogelijk milieubelasting. Een eerlijk vergelijk van alle manieren om van A naar B te komen moet dan gemaakt worden, en olierampen maken onderdeel uit van dat vergelijk als je met je brandstof van A naar B bijdraagt aan het risico op een olieramp. Jij begint notabene zelf over in brand vliegende elektrische auto's als risico om van A naar B te komen met elektrische brandstof...

Ach ja, wie kaatst...

Maar kom anders nog met wat boksring of arbo-werkplek vergelijken...

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 20:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Feitelijk onjuist, zie de vele rechtszaken hierover en de torenhoge schadevergoedingen.

Wat blijft staan is dat de testmethode gelijk is. Fabrikanten kunnen niet zomaar wat opgeven voor hun praatplaatje. En dat was de discussie.

Quote:
Complete leugen. Wederom. Maar goed, ik kan hetzelfde richting jou doen hoor - misschien dat het je dan wat duidelijker wordt. Via metingen is vastgesteld dat de aarde rond is. Maat Cliox heeft eens goed gekeken en hij is zo plat als een pannenkoek volgens Cliox. En dat blijft hij dus volhouden, want de theoretische metingen komen niet overeen conform zijn subjectieve waarneming.

Volhouden Cliox!

Ook hier ga je voorbij aan de kern van de discussie, een theorie op basis van metingen kan afwijken van praktijkresultaat. Dat is waar het over gaat. Je maakt er een langdradig en wollig verhaal van omdat je pertinent weigert toe te geven dat jouw theorie het niet altijd bij het juiste eind heeft. Mijn voorbeeld was een schot in de roos.

Quote:
Je zit er gewoon weer naast, zowel Natubico als ik hebben dat aangetoond. Maar uiteraard blijf je volhouden. Die rato openbare laadpalen/huishoudens heeft geen enkel zin voor huishoudens die zelf een stukje grond hebben waar hun auto op kan.

Ik zit er niet naast, ik plaats dingen in het juiste perspectief. Dat de gemeente Stein slecht 46 laadpalen binnen 4 jaar laat plaatsen onderstreept juist mijn kritische houding. Er komen meer huishoudens bij dan dat laadpalen worden geplaatst. Daarbij, 46 laadpalen op 25.000 inwoners, and counting...

Quote:
Jawel hoor, reeds aangetoond. Zomaar even 100 openbare laadplekken erbij maken is een behoorlijk investering. Maar ze doen nog veel meer dan dat. t Is allemaal geplaatst hier.

Welnee joh, het loopt allemaal niet zo'n vaart. Bovendien wil ik wel eens een rondje Stein-Elsloo met je doen, gaan we eens kijken hoeveel laadpalen er daadwerkelijk zijn bijgeplaatst voor de particulier. De laadpalen die zijn bijgekomen, staan hoofdzakelijk op bedrijfsterreinen. Wederom theoretisch gelul Cliff. Als particulier in een woonwijk heb je nog steeds het nakijken.

Overigens zie ik dat het bericht uit 2021 stamt, weet je hoeveel woningen/woonwijken recent zijn bijgebouwd? Met je 46 laadpalen. Laughing

Quote:
Kan me inmiddels voostellen dat de gemeente jou aan het negeren is, gezien je onwil om in te zien dat veel van jouw 'voorstellen' totaal onhaalbaar zijn en veel van de initiatieven vanuit de gemeente direct door jou op oneigenlijke gronden worden afgeschoten...

Zo'n ambtenaar heeft wel meer te doen dan met iemand in discussie te gaan die zijn eigen privé parkeerplek en privé laadpaal wil aanleggen op openbare grond.

Nee dat snap je niet. Je weet helemaal niets af van de mailcorrespondentie en dat wat je weet haal je willens en wetens uit z'n verband. Wat je nu probeert is de discussie persoonlijk maken en verzandt in het doen van aannames. De jacht naar het grote gelijk is weer gestart en luisteren ho maar.

Verder is er geen onwil bij mij, ik heb verschillende voorstellen gedaan en mijn hand uitgestoken. De gemeente wil niet en gaat nergens in mee. Nou prima, dan niet, ik ga niet aan een dood paard trekken en tuf nog een paar jaar verder in mijn nieuwe brandstofauto. Ik zie over een paar jaar wel hoe de vlag erbij hangt. Ik wil best meedoen, maar dan zal je mee moeten faciliteren. Niet vergeten dat de gemeente niets meer hoeft te doen dan een handtekening te zetten en ik de financiële middelen investeer om elektrisch te kunnen rijden.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 4:21 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliox schreef:
Verder is er geen onwil bij mij, ik heb verschillende voorstellen gedaan en mijn hand uitgestoken. De gemeente wil niet en gaat nergens in mee. Nou prima, dan niet, ik ga niet aan een dood paard trekken en tuf nog een paar jaar verder in mijn nieuwe brandstofauto. Ik zie over een paar jaar wel hoe de vlag erbij hangt. Ik wil best meedoen, maar dan zal je mee moeten faciliteren. Niet vergeten dat de gemeente niets meer hoeft te doen dan een handtekening te zetten en ik de financiële middelen investeer om elektrisch te kunnen rijden.

Nog altijd is niet duidelijk of ook is voorgesteld om 'n bepaald bedrag p.j. te betalen voor het exclusieve of gedeelde recht om op de plaats bij die paal te parkeren.

En verder lijkt 't ook mogelijk om de paal of 'n wallbox ergens in huis te plaatsen (bv de kruipruimte) en de stroom vandaar met 'n kabel naar de auto te leiden.
Er schijnen stoeptegels met ingebouwde kabelgoot verkrijgbaar te zijn.

https://www.nu.nl/auto/6201151/eigen-laadpaal-of-wallbox-voor-je-elektrische-auto-zo-pak-je-dat-aan.html

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 11:07 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Wat blijft staan is dat de testmethode gelijk is. Fabrikanten kunnen niet zomaar wat opgeven voor hun praatplaatje. En dat was de discussie.

Dat was geen discussie, daar waren we het al lang over eens. Ik heb nooit anders beweerd (ook al doe jij zo je best om daarover te liegen)

Quote:
een theorie op basis van metingen kan afwijken van praktijkresultaat.

Exact. Maar dat maakt jouw aarde plat, en die is toch echt rond.

We weten exact hoe het zit met de cijfertjes van autofabrikanten, hoe ze tot stand komen en hoe ze gemanipuleerd werden voor marketing doeleinden. En dat de praktijk heel anders uitwijst. Daar zijn we het beiden over eens. Waar we het niet over eens zijn is dat jij dat voorbeeld wilt toepassen op jouw subjectieve waarneming over laadpalen en het teruggaan naar brandstof auto's etc. want dan komen we in het gebied: ik zie toch echt dat de aarde plat is. Ik heb het zelfs opgemeten...

Quote:
Ik zit er niet naast, ik plaats dingen in het juiste perspectief. Dat de gemeente Stein slecht 46 laadpalen binnen 4 jaar laat plaatsen onderstreept juist mijn kritische houding. Er komen meer huishoudens bij dan dat laadpalen worden geplaatst.

Neem in dat perspectief dan ook even mee hoeveel van die huishoudens niet zelf een laadpaal kunnen plaatsen. O wacht, zover rijkt je perspectief weer eens niets.

Quote:
Daarbij, 46 laadpalen op 25.000 inwoners, and counting...

Feitelijk onjuist. Die 25.000 inwoners zijn er al, die 46 laadpalen komen er bij. Je neemt dus niet mee hoeveel laadpalen er al zijn (700 laadpalen en counting). Verder neem je niet mee dat die 46 laadpalen 2 aansluitingen hebben en dus 2 parkeerplaatsen kunnen voorzien. En je neemt niet mee dan een gezin ongeveer 1 auto heeft op 3 personen en dat van al die auto's de minderheid elektrisch is.

Je plaatst kortom helemaal niets in het juiste perspectief...

Quote:
Welnee joh, het loopt allemaal niet zo'n vaart. Bovendien wil ik wel eens een rondje Stein-Elsloo met je doen, gaan we eens kijken hoeveel laadpalen er daadwerkelijk zijn bijgeplaatst voor de particulier.

Dat geeft maar aan hoe ouderwets jij denkt. Die laadpalen staan allemaal op een kaart. Verder zie ik dat je bij de gemeente Stein ook gewoon laadpalen kunt aanvragen via een formulier... de gemeente doet dus genoeg: https://www.gemeentestein.nl/oplaadpunt-elektrische-auto

Quote:
De laadpalen die zijn bijgekomen, staan hoofdzakelijk op bedrijfsterreinen. Wederom theoretisch gelul Cliff. Als particulier in een woonwijk heb je nog steeds het nakijken.

Aantoonbaar onjuist.

Quote:
Overigens zie ik dat het bericht uit 2021 stamt, weet je hoeveel woningen/woonwijken recent zijn bijgebouwd? Met je 46 laadpalen.

Zie boven. Als je alleen kijkt naar aantal laadpalen en bijgebouwde woningen, plaats je niets in perspectief.

Quote:
Nee dat snap je niet. Je weet helemaal niets af van de mailcorrespondentie en dat wat je weet haal je willens en wetens uit z'n verband. Wat je nu probeert is de discussie persoonlijk maken en verzandt in het doen van aannames. De jacht naar het grote gelijk is weer gestart en luisteren ho maar.

Ik ga slechts af op wat jij hier gepost hebt. Je hebt het over aanleggen van kabels over de openbare grond, het kopen van openbare grond, het wegwerken van kabels in openbare grond, etc. Dat verzin ik niet, dat schrijf je zelf. En nu krabbel je terug omdat je zelf ook wel inziet dat dat onzinnige verzoeken zijn.

Quote:
Verder is er geen onwil bij mij, ik heb verschillende voorstellen gedaan en mijn hand uitgestoken. De gemeente wil niet en gaat nergens in mee.

Aantoonbaar onjuist: https://www.gemeentestein.nl/openbaar-elektrische-laadpunt-aanvragen

Quote:
Ik wil best meedoen, maar dan zal je mee moeten faciliteren.

En dat doet de gemeente Stein ook: https://www.gemeentestein.nl/openbaar-elektrische-laadpunt-aanvragen

Quote:
Niet vergeten dat de gemeente niets meer hoeft te doen dan een handtekening te zetten en ik de financiële middelen investeer om elektrisch te kunnen rijden.

Gezien je eerdere berichten over laadkabels over openbare grond denk ik dat er hier veel meer aan de hand is.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 11:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Overigens:

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/41/groei-aantal-stekkerauto-s-zet-door

Het enige wat je hierboven ziet is dat de plugin-hybride zakelijk wat afgenomen is... maar die plugin-hybrides zijn toch op hun retour. Mensen gaan nu vol elektrisch. De stijging van 2020-2021 van vol elektrisch, ook zakelijk, is goed te zien.

We wachten de cijfers voor 2022 wel even af...

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
We wachten de cijfers voor 2022 wel even af...

Net even bij CBS gekeken, en Cliox slaat de plank wederom volkomen mis. Zo zie je maar dat persoonlijke observatie ondergeschikt is aan metingen en feiten.

Zie CBS: https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/71405ned/table?dl=68283

Wat zien we?

Aantallen dieselauto's neemt juist af, aantal elektrische auto's in 2022 nu al hoger dan in 2021. (2021 + 124k), (2022 nu al +200k en counting)

klik voor groot

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 16:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Cliox schreef:

Nog altijd is niet duidelijk of ook is voorgesteld om 'n bepaald bedrag p.j. te betalen voor het exclusieve of gedeelde recht om op de plaats bij die paal te parkeren.

En verder lijkt 't ook mogelijk om de paal of 'n wallbox ergens in huis te plaatsen (bv de kruipruimte) en de stroom vandaar met 'n kabel naar de auto te leiden.
Er schijnen stoeptegels met ingebouwde kabelgoot verkrijgbaar te zijn.

https://www.nu.nl/auto/6201151/eigen-laadpaal-of-wallbox-voor-je-elektrische-auto-zo-pak-je-dat-aan.html

De laadpaal is niet het probleem. De parkeerplek is het probleem. Als mijn buurman besluit zijn camper voor mijn deur te parkeren of zijn tweede auto, heb ik een uitdaging.

Overigens was ik deze week in 's-Hertogenbosch waar 2 klasgenoten een elektrische auto reden. Beiden konden niet 'stekkeren' doordat 1 parkeerplek gereserveerd was voor personeel en de 2e parkeerplaats werd bezet gehouden door een laadpaalaso. De hele dag waren de boys druk met waar zij konden laden en uiteindelijk moesten zij aan het einde van de dag nog ergens naartoe om te laden. De praktijk is weerbarstiger dan de rooskleurige theorie.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 16:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:

Goed gevonden via google, in de tekst zit het weerwoord opgesloten "Vooropgesteld: de Mercedes-Benz Vision EQXX is geen productiemodel en ook geen concrete vooruitblik daarop." Dus ja, Mercedes heeft hier een vrijbrief om te roepen wat ze willen.

Quote:

Eindelijk: een Tesla-killer

https://www.hpdetijd.nl/2022-02-22/eindelijk-een-tesla-killer/

"Jarenlang keken Europese autofabrikanten met jaloezie naar de elektrische auto’s van het Amerikaanse Tesla. De achterstand leek niet in te lopen. Met de Mercedes-Benz Vision EQXX komt daar nu verandering in."

Dacht al, waarom stoppen ze nou met Formule E en lijken ze nog maar lauwtjes geinteresseerd in de Formule 1.

Die zijn waarschijnlijk alles op alles aan het zetten om Tesla in te lopen en waar mogelijk te passeren..

Een auto die nooit in productie gaat. Dus niet relevant.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 16:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Cliox schreef:
Inderdaad geen reden om mobiele telefoons te verbieden Natubico. Wel goed dat je het aanstipt, want het is inderdaad niet een probleem dat plots is ontstaan. Het risico is al veel langer bekend. Dus ook dat wordt een dingetje, zeker omdat een elektrische auto zich niet makkelijk laat blussen. Hoe ga je dat organiseren in een compacte woonwijk?

Zoals uit de hierboven bijgevoegde link blijkt wordt er hard gewerkt aan 'n nog veiligere accu.

Maar voor nu is 't zo dat 't relatief erg weinig voorkomt dat 'n e-auto of e-bus in de hens raakt.
Min of meer te vergelijken met wat door onder andere Cliox gesteld wordt over ziekmakende bijwerkingen van covid-vaccinaties.
"'t Komt wel 'ns voor, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de voordelen van vaccinatie".

En ach, "'n compacte woonwijk"
Hoeveel auto's worden er bijvvoorbeeld met oud en nieuw of bij rellen niet in de fik gestoken in compacte woonwijken.
En ook die branden veelal helemaal uit.
Maar toch geen schade aan woonhuizen.

Die laten zich makkelijker blussen en hebben een lagere vuurlast.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 20, 2022 17:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Er zijn genoeg e-auto's verkrijgbaar waarvoor geen laadpaal nodig is omdat ze gewoon aan het stopcontact oplaadbaar zijn.

Het oplaadpunt is niet het probleem, een parkeergelegenheid is de uitdaging.
De gemeente zal dus moeten meedenken hoe zij dit faciliteren.
Afgelopen week was het bewijs dat A. de praktische problemen zich nog steeds voordoen en B. mensen niet in staat zijn dit onderling te regelen. Dus laadplekken delen kan alleen wanneer daar wetten voor komen om huftergedrag tegen te gaan. Anders krijg je taferelen wat ik deze week zag.

Quote:
Maar intussen is 't zo dat 'n parkeervergunning betalen voor het exclusieve of mede-gebruik van de plaats bij 'n laadpaal nog heel wat anders is dan 't kopen van zo'n plaats.

Het maakt mij niet uit hoe je het wil inrichten, ik zal mijn auto moeten kunnen opladen.

Quote:
Dat de gemeente dat laatste heeft afgewezen is heel begrijpelijk, maar 'n vraag is nog altijd of het eerstgenoemde ook voorgesteld is. 'n Voordeel van het eerstgenoemde is dat de gemeente al gauw twee of drie vergunningen zou kunnen verkopen betreffende die ene oplaadplaats, terwijl de zij verder volledige zeggenschap erover houdt.

En het dan ook nog financieel bereikbaar maken...

Nogmaals, elektrificatie van het autopark is niet mijn klimaatdoel of wens. Ik wil best meebewegen en ben best bereid om daar aan mee te betalen maar gemeentes ontkomen er niet aan om het te (mede)faciliteren. En dat gebeurt niet. Dus elektrisch rijden is voor mij voor nu oninteressant. Ik zie over een paar jaar wel hoe de vlag erbij hangt.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 3:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Wat heet financieel bereikbaar?
Als in zo'n straat betaald parkeren wordt ingevoerd dan is men daar ook al gauw 'n paar honderdjes p.j. aan kwijt; elektrisch of niet elektrisch.

Zou in elk geval bij de gemeente informeren of het mogelijk is het exclusieve parkeerrecht op 'n plaats nabij zo'n paal te verkrijgen en tegen welke prijs dan wel.
Kan eventueel ook enkel gedurende de uren dat de auto meestal opgeladen moet worden, zodat anderen het exclusieve recht kunnen kopen om op de andere tijden daar te parkeren.

Maar bij auto's die gewoon aan het stopcontact opgeladen kunnen worden hoeft 't allemaal niet zo'n vaart te lopen. Hoe meer snoer men aanschaft, des te verder de e-auto geparkeerd kan worden.
Er zijn al tegels met 'n kabelgoot, maar er zullen ook nog wel andere manieren te bedenken zijn om het snoer veilig over 'n flinke afstand uit te rollen.

Verder is nog denkbaar dat de gemeente ook oplaadpalen gaat plaatsen die van 'n gewoon stopcontact voorzien zijn en waar men dan als abonnee (of zelfs met pin of munten) de stroom uit kan verkrijgen die men nodig heeft.
Aangenomen mag worden dat deze palen stukken minder kostbaar zijn en dus ook in groteren getale geplaatst kunnen worden.
(Zou waarschijnlijk tevens 'n flinke stimulans kunnen zijn om voor de kleinere en veel milieuvriendelijkere e-auto's te kiezen).

BerichtGeplaatst: Zo Mei 22, 2022 16:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox heeft mij wel een beetje overtuigd. Als de gemeente hun klimaatdoelstelling wil halen, dan wil ik voortaan ook dat ze mijn stroom betalen. Dus ik heb een brief gestuurd naar de gemeente waarbij ik stel dat het hún milieudoelen zijn en ik daar best wel aan mee wil werken, maar dan moeten zij wel faciliteren.

Dus ik heb zowel stroom gevraagd als een bijdrage aan een Tesla. Immers, ook een Tesla zorgt ook voor hun klimaatdoelen. En ik wil ook best wel wat doen, maar ik verwacht dat de gemeente mij gaat faciliteren. Ik wil een laadpaal, stroom en een bijdrage aan een Tesla. En als ze dat niet doen dan faciliteren ze niet voldoende.

Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Do Mei 26, 2022 13:36 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natubico schreef:
Wat heet financieel bereikbaar?

Het niet duurder maken dan strikt noodzakelijk is al afdoende. Waarom rare kosten invoeren die we nu ook niet hebben?

Quote:
Als in zo'n straat betaald parkeren wordt ingevoerd dan is men daar ook al gauw 'n paar honderdjes p.j. aan kwijt; elektrisch of niet elektrisch.

Wat heeft betaald parkeren invoeren te maken met de elektrificatie van het autopark?

Quote:
Zou in elk geval bij de gemeente informeren of het mogelijk is het exclusieve parkeerrecht op 'n plaats nabij zo'n paal te verkrijgen en tegen welke prijs dan wel.
Kan eventueel ook enkel gedurende de uren dat de auto meestal opgeladen moet worden, zodat anderen het exclusieve recht kunnen kopen om op de andere tijden daar te parkeren.

Al gedaan. Het antwoord luist: Neen.

Quote:
Maar bij auto's die gewoon aan het stopcontact opgeladen kunnen worden hoeft 't allemaal niet zo'n vaart te lopen. Hoe meer snoer men aanschaft, des te verder de e-auto geparkeerd kan worden.
Er zijn al tegels met 'n kabelgoot, maar er zullen ook nog wel andere manieren te bedenken zijn om het snoer veilig over 'n flinke afstand uit te rollen.

Het zijn onpraktische schijnoplossingen. Zie jij je al een paar honderd meter kabel uitrollen om je auto op te laden? En dat met de hele buurt? Laughing

Er zijn praktischere oplossingen te bedenken. De gemeente moet wel moeite willen doen. En nogmaals, in dit geval was de toezegging voor een parkeervak te creëren voor elektrische auto's al afdoende. Daar ga ik geen kunst en vliegwerk voor doen. Vergeet niet dat ik niet zelf heb bedacht dat we het autopark moeten elektrificeren. Het is het doel van de overheid. Nou prima, maar dan zal je het ook moeten faciliteren (dat is wat anders dan financieren...).

Overigens schijnt het ook zo te zijn dat je in de rij moet staan voor de snellader langs de autobaan. Ik heb geen zin in dit gedoe. Ik wil best meebewegen met klimaatdoelen en andere overheidswensen maar dan zal je toch moeten facilit

Quote:
Verder is nog denkbaar dat de gemeente ook oplaadpalen gaat plaatsen die van 'n gewoon stopcontact voorzien zijn en waar men dan als abonnee (of zelfs met pin of munten) de stroom uit kan verkrijgen die men nodig heeft.
Aangenomen mag worden dat deze palen stukken minder kostbaar zijn en dus ook in groteren getale geplaatst kunnen worden.
(Zou waarschijnlijk tevens 'n flinke stimulans kunnen zijn om voor de kleinere en veel milieuvriendelijkere e-auto's te kiezen).

In theorie is alles mogelijk, in de praktijk gebeurt echter bitter weinig.
En het los de problemen in woonwijken niet op natuurlijk.

Meewerken aan eenvoudige verzoeken zou al een prima begin zijn.
Zolang de gemeente denkt niks (of heel weinig) te doen, ga ik in ieder geval niet meer hardlopen.

Over twee jaar zie ik wel hoe de vlag erbij hangt.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 27, 2022 6:22 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:

Cliox schreef:
Het zijn onpraktische schijnoplossingen. Zie jij je al een paar honderd meter kabel uitrollen om je auto op te laden? En dat met de hele buurt?Laughing

Nou ja, 't kan in elk geval 'n oplossing zijn wanneer de auto 'n beetje in de buurt van de woning geparkeerd kan worden.

En voor die enkele keer dat dit niet kan is 'n draagbare generator mogelijk 'n oplossing. (Werkt wel op fossiel, maar bij wijze van uitzondering is dat niet zo'n ramp).
https://www.diy-experts.net/charge-ev/

'n Andere mogelijkheid is dan nog om met behulp van 'n app te bekijken waar de dichtstbijzijnde vrije laadpaal is en als dat te ver is om terug te lopen 'n compact vouwfietsje in de auto mee te nemen om mee terug te fietsen.