Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 205, 206, 207 ... 218, 219, 220  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 15:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Overigens willen Cliox, Royy, Racer misschien nog een voorspelling doen wat de uitkomst gaat zijn van dit conflict? Enig idee hoe het er in 2025 bij ligt?

Er is maar één scenario wat jullie nog een beetje positief zou uitkomen, en dat is als Rusland verslagen wordt. Nou, dat scenario acht ik nihil.

Dan is het verder vrij voorspelbaar hoe Oekraïne er in 2025 uit gaat zien denk ik.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 7:44 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Ik ben niet een van bovengenoemde heren, maar ik wil wel een voorspelling doen. En die is dat Rusland bakzeil gaat halen en verliest. Mogelijk dat ze een paar gebieden blijvend bezetten, maar wat hebben ze dan ? Een kapotgeschoten stuk land met een bevolking die hen haat tot op het bot.
Ik schat ook in dat dit hele conflict leidt tot de val van Poetin. Hij heeft zich namelijk verkeken op een aantal zaken, waaronder de veerkracht en motivatie van de Oekrainers om hun land te verdedigen en op de kracht van het Russische leger, want die veel zwakker is dan hem door zijn generaals is voorgehouden.
Tja, dat krijg je als je mensen om je heen hebt die uit angst voor je autoritaire trekken alleen maar zeggen wat je graag wilt horen. Nu valt het hele zaakje toch wel door de mand.
Overigens zal bovengenoemd scenario zich niet vanzelf voltrekken. Poetin zal zijn nederlaag nooit toe willen geven en ik sluit niet uit dat hij nog flink om zich heen gaat slaan in andere regio' s.
Maar uiteindelijk zal het leiden tot zijn ondergang.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Ik ben niet een van bovengenoemde heren, maar ik wil wel een voorspelling doen. En die is dat Rusland bakzeil gaat halen en verliest. Mogelijk dat ze een paar gebieden blijvend bezetten, maar wat hebben ze dan ? Een kapotgeschoten stuk land met een bevolking die hen haat tot op het bot.
Ik schat ook in dat dit hele conflict leidt tot de val van Poetin. Hij heeft zich namelijk verkeken op een aantal zaken, waaronder de veerkracht en motivatie van de Oekrainers om hun land te verdedigen en op de kracht van het Russische leger, want die veel zwakker is dan hem door zijn generaals is voorgehouden.
Tja, dat krijg je als je mensen om je heen hebt die uit angst voor je autoritaire trekken alleen maar zeggen wat je graag wilt horen. Nu valt het hele zaakje toch wel door de mand.
Overigens zal bovengenoemd scenario zich niet vanzelf voltrekken. Poetin zal zijn nederlaag nooit toe willen geven en ik sluit niet uit dat hij nog flink om zich heen gaat slaan in andere regio' s.

U vergeet dat het complete Oosten van de Oekraine destijds tegen de de regering in Kiev was vanwege hun Nazie sympathieën. Het Oosten was niet speciaal voor de Russen maar wel tegen bv Svoboda.( Zaten met 4 ministers in de Kiev regering + ik meen 36 kamerleden)
Dus de helft van de Oekraine was tegen figuren die het gedachtengoed van het "Joseph Goebels Political Research Centre" uit Lemberg aanhingen. Nogmaals, bent u dat bewust vergeten of verdringt u dat.
Joseph Goebels was de zeer bekwame minister van propaganda van Hitler. Een studie aan dat cetrum werpt duidelijk zijn vruchten af.
Is er iemand hier, die wandelend door Kiev, durft te beweren dat hij tegen de Azov divisies, hun wandaden, of Zelenski is. Ik zou dat niet durven.
Ik denk trouwens dat er in de Oekraine teveel verschillende meningen heersen om een homogeen land te vormen.
Iemand uit (Lviv)Lemberg(voorheen de hoofdstad van het Oostenrijkse Kroonland, ik meen Walachije) denkt overal heel anders over dan een lid van de Don-Kozakken uit de omgeving van Donetsk.
Als hier berichten over beschietingen van Donetsk op het nieuws verschijnen, wil dat zeggen dat Azov vrijwilligers uit Walachije de vrije Separatisten in Donetsk beschieten, met Nederlandse lange afstand geweren.
Wat een rotzooi.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 10:26 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Lampje schreef:

Ook ik behoor tot de categorie wiens mening terzake niet expliciet wordt gevraagd, maar desondanks voel ook ik mij geroepen een voorspelling te doen.
Om te beginnen is het lastig een voorspelling te doen wanneer het doel van de invasie niet bekend was en is. Maar gezien de eerste bewegingen naar en rond Kiev en vervolgens weer het vertrek uit die omgeving, meen ik te kunnen concluderen dat mocht er ooit een ambitie geweest zijn om heel Oekraïne te annexeren, dit mislukt is.
Blijft over de Dombas (of een deel ervan) en het zuidelijke deel tot Cherson. Als het de Russen meezit dan is de verbinding van Cherson tot Odessa ook een strategisch doel ivm de verbindingen met de smalle strook Transnistrië.

Volgens mij is dat, zij het nipt, nog wel haalbaar.
Of het vervolgens ook succesvol geannexeerd kan blijven is maar zeer de vraag. De afweging is dan voor de Russen of zo' n annexatie niet teveel de economie van Rusland zal belasten, want een gigantische troepenmacht structureel op de been houden, is uiteindelijk altijd een te kostbare aangelegenheid.

Ondertussen wordt Rusland met Poetin wel erg afhankelijk van nog een groot schaker in dit spel, China.
China schaakt voorzichtig en niet opvallend maar pakken hun kansen indien deze zich voordoen. China heeft uiteindelijk ook geen belang bij een economische oorlog met het westen, want je beste klant wil je ook niet kwijt. Rusland heeft inderdaad een mooie reserve aan olie en gas, maar China kan met slechts 140 miljoen Russen die ook nog eens door de oorlog in koopkracht zullen worden afgeremd, geen aantrekkelijke handel drijven.

Mijn voorspelling is dat Rusland afstevent op een pyrrusoverwinning. Zoiets kan alleen maar doorbroken worden wanneer Poetin uiteindelijk kleur bekent (en dat zie ik niet gebeuren) of hij vervangen wordt en er met zijn politiek wordt afgerekend.

De inzet van tactisch nucleaire wapens om de tegenstander uiteindelijk de knieën te dwingen, sluit ik helaas ook niet uit. Gezichtsverlies of dreigend gezichtsverlies leidt in de politiek vaak tot onverantwoord gedrag.
Waar dat vervolgens toe zal leiden.....

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Het is nu bijna een maand nadat de Russen afdropen bij Kiev en aangekondigd werd dat het offensief zich zou richten op het Oosten, maar intussen is de frontlijn nauwelijks opgeschoven.
Het domste volk ter wereld heeft het meest imcompetente leger ter wereld.

Vorige week kregen de Oekraieners een prachtig kadoo toen de Bezetter probeerde een rivier in Loehansk over te steken met een colonne tanks. Binnen korte tijd werden ongeveer 70 voertuigen vernietigd en honderden russische indringers naar de eeuwige toendra geknald Bad Grin

Estudiant schreef:
Mijn voorspelling is dat Rusland afstevent op een pyrrusoverwinning. Zoiets kan alleen maar doorbroken worden wanneer Poetin uiteindelijk kleur bekent (en dat zie ik niet gebeuren) of hij vervangen wordt en er met zijn politiek wordt afgerekend.

De inzet van tactisch nucleaire wapens om de tegenstander uiteindelijk de knieën te dwingen, sluit ik helaas ook niet uit

Deze oorlog zal misschien nog een jaar doorgaan, waarna Poetin zal verklaren dat de gebieden die hij op dat moment heeft kunnen veroveren onderdeel worden van Rusland. In Cherson oblast zijn collaborateurs naar verluid nu al bezig om de annexatie met Rusland voor te bereiden. Ongetwijfeld zijn de trucks met russische paspoorten al onderweg, en op het moment dat Poetin de annexatie afkondigt zal hij ook verklaren dat het gebied als onderdeel van Rusland beschermd wordt met kernwapens, om Oekraine af te schrikken. Daarom zou het Westen nu al moeten anticiperen maar dat zal helaas weer niet het geval zijn. Het Westen zou Zelensky kunnen voorzien van nucleaire koffers om een machtsbalans te creeeren. De regering zou ook prioriteit moeten maken met het oppakken van collaborateurs om op te sluiten in kampen in het noorden van Oekraine, zodat de russen ook hun eigen mensen zouden vernietigen bij de inzet van tactische kernwapens.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Hitler groet bij #NaziVisionSongContest

https://twitter.com/i/status/1526124185998741505

❌ Holger Pe 💙🇷🇺🇩🇪💙
@lubecapaule
·
1 Std.
NAZIVISION SONG CONTEST 2022

Er bittet öffentlich darum das AZOV Battalion zu unterstützen.
Und das Publikum jubelt
zudem darf der Hitlergruß beim Abgang natürlich nicht fehlen.
Die Ukrainer hätten gar nicht kommen müssen... Sie wären trotzdem zum Sieger gewählt geworden.

ook bij voetbal in de Nazi Cocaine allemaal met Hitler groet.

https://twitter.com/i/status/1512062248771936259

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 11:33 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Moord op burgers vastgelegd op beveiligingscamera's. De soldaten lopen op hun gemakje rond zonder hun gezicht te verbergen terwijl ze van alle kanten gefilmd worden. Hebben ze nooit van beveiligingscamera's gehoord in hun dorp in de Oeral? Of kan het ze gewoon niet schelen omdat ze weten dat het niemand in Rusland iets kan schelen?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Icesurfer schreef:
Hitler groet bij #NaziVisionSongContest

Het is gewoon een ode aan Hillary

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind het vrij verbazingwekkend dat mensen echt denken dat Rusland een nederlaag gaat leiden in Oekraïne.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Niet iedereen gelooft in de almacht van het bezettingsleger. Zeker niet na een schouwspel van 3 maanden blunderende russische offensieven. De russische media hadden bij de invasie al overwinnings-artikelen klaarliggen waarin Poetin de hemel in wordt geprezen omdat hij Oekraine "terug heeft gebracht in Rusland".

Het beste resultaat wat Rusland kan bereiken is een gedeelte van Oekraine bezetten, ten koste van eeuwige haat van de bevolking van Oekraine en een nieuwe koude oorlog. Oerkraine zal altijd een molensteen blijven om de nek van Moskou, want er zullen gewapende verzetsbewegingen ontstaan vergelijkbaar met de IRA in Noord-Ierland, die ook op russische grondgebied continu aanslagen zullen plegen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 15:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Racer schreef:
Het is nu bijna een maand nadat de Russen afdropen bij Kiev en aangekondigd werd dat het offensief zich zou richten op het Oosten, maar intussen is de frontlijn nauwelijks opgeschoven.
Het domste volk ter wereld heeft het meest imcompetente leger ter wereld.

Vorige week kregen de Oekraieners een prachtig kadoo toen de Bezetter probeerde een rivier in Loehansk over te steken met een colonne tanks. Binnen korte tijd werden ongeveer 70 voertuigen vernietigd en honderden russische indringers naar de eeuwige toendra geknald Bad Grin

Estudiant schreef:

De inzet van tactisch nucleaire wapens om de tegenstander uiteindelijk de knieën te dwingen, sluit ik helaas ook niet uit

Deze oorlog zal misschien nog een jaar doorgaan, waarna Poetin zal verklaren dat de gebieden die hij op dat moment heeft kunnen veroveren onderdeel worden van Rusland. In Cherson oblast zijn collaborateurs naar verluid nu al bezig om de annexatie met Rusland voor te bereiden. Ongetwijfeld zijn de trucks met russische paspoorten al onderweg, en op het moment dat Poetin de annexatie afkondigt zal hij ook verklaren dat het gebied als onderdeel van Rusland beschermd wordt met kernwapens, om Oekraine af te schrikken. Daarom zou het Westen nu al moeten anticiperen maar dat zal helaas weer niet het geval zijn. Het Westen zou Zelensky kunnen voorzien van nucleaire koffers om een machtsbalans te creeeren. De regering zou ook prioriteit moeten maken met het oppakken van collaborateurs om op te sluiten in kampen in het noorden van Oekraine, zodat de russen ook hun eigen mensen zouden vernietigen bij de inzet van tactische kernwapens.

Noemt u de helft van de Oekrainers die voor het Oosten kozen nu werkelijk collaborateurs.
Dat is net zoiets als de Taliban in Afghanistan collaborateurs noemen.

Het hardleerse Westen heeft een schop onder zijn kont gekregen in Vietnam, in Irak, in Iran, In Syrie, in Libie, in Libanon, in Algarije, en laatst in Afghanistan, en Mali wordt ook overgenomen door de Russen, terwijl China de rest va Afrika overneemt.
Dat is allemaal 100% de schuld van onze incapabele leiding.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Racer schreef:
Niet iedereen gelooft in de almacht van het bezettingsleger.

Volgens mij gelooft niemand in de almacht van het bezettingsleger.

Quote:
De russische media hadden bij de invasie al overwinnings-artikelen klaarliggen waarin Poetin de hemel in wordt geprezen omdat hij Oekraine "terug heeft gebracht in Rusland".

Nou ja, dat geeft maar weer aan dat niet alle Russen moeite hebben met een goede voorbereiding Laughing

Quote:
Het beste resultaat wat Rusland kan bereiken is een gedeelte van Oekraine bezetten, ten koste van eeuwige haat van de bevolking van Oekraine

Slechts een deel van Oekraïne, en ik denk dat die altijd al Rusland hebben gehaat. Andersom ook trouwens.

Quote:
en een nieuwe koude oorlog.

Die was er al lang.

Quote:
Oerkraine zal altijd een molensteen blijven om de nek van Moskou

Niet als ze alleen de pro-Russische gebieden bezet houden, daar lijkt het naar toe te gaan.

Quote:
want er zullen gewapende verzetsbewegingen ontstaan vergelijkbaar met de IRA in Noord-Ierland, die ook op russische grondgebied continu aanslagen zullen plegen.

Nee, dat gaat niet gebeuren. Zelfs de veel extremistischere moslims krijgen nauwelijks nog een aanslag voor elkaar in Rusland.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 15:47 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Poendert schreef:
Noemt u de helft van de Oekrainers die voor het Oosten kozen nu werkelijk collaborateurs.

Het is heel simpel. Oekraine is een soeverein land met internationaal erkende grenzen. Ook Rusland heeft deze grenzen officieel erkend, bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

Iedereen in Oekraine die een buitenlandse bezettingsmacht steunt is een collaborateur. Als ze graag bij Rusland willen horen is daar een heel simpele manier voor: emigreren. Ze hoeven niet het russische leger te helpen om landgenoten te bombarderen en onder russisch gezag te brengen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 15:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Soms is het wel slim om even terug te lezen, vooral voor diegenen die denken dat de aanval op 24 februari 'uit het niets' kwam. Artikel uit the Guardian van december 2021:

Rusland stelt lijst van eisen op waaraan moet worden voldaan om spanningen in Europa te verminderen

Omstreden veiligheidsgaranties die Moskou eist zijn onder meer een verbod voor Oekraïne om tot de NAVO toe te treden

Rusland heeft een zeer omstreden lijst van veiligheidsgaranties naar voren gebracht, waarvan het zegt dat het wil dat het westen ermee instemt om de spanningen in Europa te verminderen en de crisis over Oekraïne te bezweren, met inbegrip van veel elementen die al zijn uitgesloten.

De eisen omvatten een verbod voor Oekraïne om tot de NAVO toe te treden en een beperking van de inzet van troepen en wapens op de oostflank van de NAVO, waardoor de NAVO-strijdkrachten in feite terugkeren naar de plaats waar zij in 1997 waren gestationeerd, vóór een uitbreiding naar het oosten.

Het acht punten tellende ontwerp-verdrag werd door het Russische ministerie van Buitenlandse Zaken bekendgemaakt terwijl de Russische troepen zich op aanvalsafstand van de Oekraïense grenzen verzamelden. Moskou zei dat het negeren van zijn belangen zou leiden tot een "militaire reactie" die vergelijkbaar is met de Cubaanse raketcrisis van 1962.

Vladimir Poetin heeft geëist dat het westen Rusland "wettelijke garanties" geeft voor zijn veiligheid. Maar de agressieve voorstellen van het Kremlin zullen in westerse hoofdsteden waarschijnlijk worden verworpen als een poging om een nieuwe Russische invloedssfeer over Oost-Europa te formaliseren.

De eisen, die door Moskou voor het eerst volledig zijn uiteengezet, zijn deze week aan de VS overhandigd. De eisen behelzen onder meer dat de NAVO alle troepen en wapens terugtrekt uit landen die na 1997 tot de alliantie zijn toegetreden, waaronder een groot deel van Oost-Europa, waaronder Polen, de voormalige Sovjetlanden Estland, Litouwen, Letland en de Balkanlanden.

Rusland heeft ook geëist dat de NAVO verdere uitbreiding uitsluit, met inbegrip van de toetreding van Oekraïne tot het bondgenootschap, en dat de NAVO zonder voorafgaande toestemming van Rusland geen oefeningen houdt in Oekraïne, Oost-Europa, in landen van de Kaukasus zoals Georgië of in Centraal-Azië.

Deze voorstellen zullen waarschijnlijk zeer negatief worden ontvangen door de NAVO-landen, met name Polen en de Baltische staten. Zij hebben gewaarschuwd dat Rusland probeert opnieuw een invloedssfeer in de regio te vestigen en beschouwen het document als een bewijs dat Moskou hun soevereiniteit wil beperken.

Een hoge Amerikaanse functionaris zei vrijdag dat het Kremlin weet dat sommige delen van zijn voorstellen "onaanvaardbaar" zijn.

Het hoofd van de Navo, Jens Stoltenberg, heeft al uitgesloten dat er overeenkomsten komen die Oekraïne het recht ontzeggen toe te treden tot de militaire alliantie, en zei dat het aan Oekraïne en de 30 Navo-landen is. Er zijn al grote obstakels voor de toetreding van Oekraïne tot het bondgenootschap, zoals het territoriale geschil met Rusland over de geannexeerde Krim.

Het Rusland-document roept beide landen ook op om alle raketsystemen voor de korte en middellange afstand terug te trekken, ter vervanging van het vorige verdrag inzake nucleaire strijdkrachten voor de middellange afstand (INF), dat de VS in 2018 hebben verlaten.

De perschef van het Witte Huis, Jen Psaki, zei dat de VS voorstellen van Rusland had gezien om gesprekken te beginnen en sprak met zijn Europese bondgenoten en partners, meldde Reuters.

"Er zullen geen gesprekken over Europese veiligheid plaatsvinden zonder onze Europese bondgenoten en partners," vertelde Psaki aan verslaggevers.

De Russische onderminister van Buitenlandse Zaken, Sergej Ryabkov, zei vrijdag dat er geen deadline is voor gesprekken, maar dat Rusland onderhandelingen wil beginnen "zonder vertragingen en zonder remmingen".

"We kunnen op elke plaats en op elk moment gaan, zelfs morgen," zei hij in geanimeerde opmerkingen.

Op de vraag of hij de verzoeken onredelijk vond, antwoordde hij ontkennend. "Het gaat er niet om dat wij een ultimatum stellen, dat is er niet. Waar het om gaat is dat de ernst van onze waarschuwing niet mag worden onderschat," zei hij.

Dmitri Trenin, het hoofd van het Carnegie Centrum in Moskou, schreef dat het feit dat Rusland zijn voorgestelde overeenkomsten openbaar maakt "erop kan wijzen dat Moskou [terecht] de aanvaarding ervan door het westen onwaarschijnlijk acht".

"Dit betekent logischerwijze dat [Rusland] zijn veiligheid in zijn eentje zal moeten verzekeren, hoogstwaarschijnlijk met mil-tech [militair-technische] middelen," schreef hij.

Westerse landen hebben gewaarschuwd dat Rusland mogelijk een invasie van Oekraïne in januari voorbereidt, aangezien Russische tanks, artillerie en raketten zich in de buurt van de grenzen hebben opgesteld. De Oekraïense president, Volodymyr Zelenskiy, heeft het Westen om extra hulp gevraagd voor het geval Rusland besluit tot een grootschalig offensief.

Op vrijdag zei Oekraïne dat een van zijn soldaten was gedood tijdens gevechten met door Rusland gesteunde separatisten in het oosten van het land. Hij werd naar verluidt gedood bij een aanval met granaatwerpers en mortieren.

De jongste dode brengt het aantal Oekraïense slachtoffers in het sudderende conflict op 65 sinds het begin van het jaar, volgens een AFP-telling op basis van officiële cijfers, vergeleken met 50 in 2020. Het conflict in Oost-Oekraïne heeft tot nu toe meer dan 13.000 doden geëist.

Rusland heeft ongeveer 100.000 troepen aan zijn kant van de grens gestationeerd. Joe Biden heeft Poetin gewaarschuwd voor "sancties zoals hij nog nooit heeft gezien", mochten zijn troepen Oekraïne aanvallen. Op donderdag drongen de leiders van de Europese Unie er bij Moskou op aan zijn militaire opbouw stop te zetten en terug te keren naar de besprekingen onder leiding van Frankrijk en Duitsland.

https://www.theguardian.com/world/2021/dec/17/russia-issues-list-demands-tensions-europe-ukraine-nato

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 15:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Racer schreef:
Het is heel simpel. Oekraine is een soeverein land met internationaal erkende grenzen. Ook Rusland heeft deze grenzen officieel erkend, bij het uiteenvallen van de Sovjet-Unie.

Beiden onjuist.

Quote:
Als ze graag bij Rusland willen horen is daar een heel simpele manier voor: emigreren.

Uitstekend weerwoord op die mensen die graag bij de EU en NAVO willen horen: ga maar emigreren naar Brussel.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:12 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Racer schreef:
Niet iedereen gelooft in de almacht van het bezettingsleger. Zeker niet na een schouwspel van 3 maanden blunderende russische offensieven. De russische media hadden bij de invasie al overwinnings-artikelen klaarliggen waarin Poetin de hemel in wordt geprezen omdat hij Oekraine "terug heeft gebracht in Rusland".

Het beste resultaat wat Rusland kan bereiken is een gedeelte van Oekraine bezetten, ten koste van eeuwige haat van de bevolking van Oekraine en een nieuwe koude oorlog. Oerkraine zal altijd een molensteen blijven om de nek van Moskou, want er zullen gewapende verzetsbewegingen ontstaan vergelijkbaar met de IRA in Noord-Ierland, die ook op russische grondgebied continu aanslagen zullen plegen.

Ik ben het met deze zienswijze eens. Ik vraag me ook af hoelang zo'n bezetting kan standhouden, m.a.w. hoe groot moet een troepenmacht zijn om in die bezette gebieden langdurig de Russische scepter te kunnen blijven zwaaien.
Volgens mij een pyrrusoverwinning die Rusland te veel energie gaat kosten.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Ik vind het vrij verbazingwekkend dat mensen echt denken dat Rusland een nederlaag gaat leiden in Oekraïne.

Dan kunt u zich blijven verbazen, want dat denk ik inderdaad. Moreel gezien nebben ze trouwens al verloren. De haat jegens Rusland zit inmiddels zo diep dat dit nooit meer goed komt.
Militair gezien boeken ze niet of nauwelijks vooruitgang. En er komt een tijd- wanneer ondanks alle retoriek, desinformatie en grootspraak vanuit het Kremlin - mensen in Rusland het ook niet meer pikken dat hun zonen bij dozijnen tegelijk sneuvelen in een oorlog die niemand begrijpt. En ook de directe kliek rond Poetin - nu nog bang voor hem, maar straks niet meer - zal zich gaan roeren.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:25 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Soms is het wel slim om even terug te lezen, vooral voor diegenen die denken dat de aanval op 24 februari 'uit het niets' kwam. Artikel uit the Guardian van december 2021:

Wie denkt dat dan ? En wat dat artikel betreft, het zijn allemaal eisen die het Kremlin stelt aan anderen. Maar het Kremlin heeft niets te eisen, en al helemaal niet van soevereine landen.
Het is het voortdurend omdraaien van de feiten: het westen zou de oorlog uitgelokt hebben, want de eisen werden niet ingewilligd.
Ammehoela. Ik kan eisen van mijn buurman dat hij zijn schutting verplaatst zodat ik er een stuk tuin bij krijg. De buurman weigert op deze eis in te gaan. Vervolgens sloop ik zijn schutting.
De buurman komt verhaal halen. Is dat terecht of had hij die eis dan naar moeten inwilligen ?

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 18:04 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Cliff schreef:
Soms is het wel slim om even terug te lezen, vooral voor diegenen die denken dat de aanval op 24 februari 'uit het niets' kwam.

Stop met het witwassen van de brute inval en landjepik door Rusland. Er is geen enkele rechtvaardiging voor.

Cliff schreef:
Beiden onjuist.

Sheesh je maakt het me wel erg gemakkelijk Cliff
https://en.wikipedia.org/wiki/Declaration_of_Independence_of_Ukraine#International_recognition
https://nl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_van_Boedapest_%281994%29

Cliff schreef:
Uitstekend weerwoord op die mensen die graag bij de EU en NAVO willen horen: ga maar emigreren naar Brussel.

De NAVO en de EU hebben geen bezettingsleger gestuurd om Oekraine te onderwerpen. De mensen die bij de EU en de NAVO willen horen zijn niet na WOII naar Oekraine gestuurd in het kader van euroficatie van Oekraine.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Racer

Cliff schreef:
Slechts een deel van Oekraïne, en ik denk dat die altijd al Rusland hebben gehaat. Andersom ook trouwens.

Haha typisch russische mindset. Oekraine is eigenlijk Rusland, en degenen die dat niet willen zijn gewoon nazi's en Banderisten.
Vandaar ook dat ze verwachtten dat het leger nauwelijks tegenstand zou bieden en dat ze op hun gemakje Kiev konden binnenrijden Laughing

Quote:
Die [koude oorlog] was er al lang.

Wie hou je voor de gek.... Nordstream, olieboycot, Finland, Zweden, alles is radicaal anders sinds februari 2022....

Quote:
Niet als ze alleen de pro-Russische gebieden bezet houden, daar lijkt het naar toe te gaan.

Er zijn behalve de Krim geen pro-Russische gebieden... de enige reden dat die bandieten in het oosten de macht konden grijpen was de materiele steun door Rusland.

Quote:
Nee, dat gaat niet gebeuren. Zelfs de veel extremistischere moslims krijgen nauwelijks nog een aanslag voor elkaar in Rusland.

Wow dit is er eentje om in te lijsten voor de toekomst Razz Miljoenen oekrainers haten Rusland nu tot op het bot Cliff... bijna iedereen heeft daar mensen verloren dankzij deze oorlog... een groot deel van de mannen zit aan het front, gescheiden van hun familie die haard en huis hebben achtergelaten. Dit zijn littekens die nooit meer weggaan.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 20:03 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Cliff schreef:

NAVO geeft niet voor niets MILJARDEN uit aan desinformatie en leugens over Rusland. Cool

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 8:30 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Icesurfer schreef:
Cliff schreef:

NAVO geeft niet voor niets MILJARDEN uit aan desinformatie en leugens over Rusland. Cool

In uw fantasie dan zeker. Het is Rusland dat voortdurend desinformatie verspreidt. Altijd al zo geweest trouwens.
Ik raad u aan de Goelag Archipel van Solzjenitsin eens te lezen, dat beschrijft haarfijn hoe het Russische systeem van leugens en bedrog in elkaar steekt. Dat was in de jaren 30 tot en met 50, maar is nog steeds actueel omdat de veranderingen ten goede die er onder Gorbatsjov en Jeltsin werden doorgevoerd nmiddels door Poetin weer volledig teniet zijn gedaan.
De desinformatie rond MH17 is hemeltergend: tegen elke bewijsvoering in maar stug volhouden dat je er niets mee te maken hebt. Oppositie monddood maken, kijk naar Navalny die op valse beschuldigingen jaren wordt vastgezet.
Rusland is een land waarvan de leiders hun wandaden legitimeren middels een systeem van leugens en bedrog wat volledig in hun politiek is verankerd.
Wat een onvoorstelbare naiviteit om de leugens van Rusland maar te blijven geloven.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 10:51 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Sorry : leugens omtrent oorlogen in Libië - Egypte - Iran - enz.. werden niet door Russen verspreid. maar door leugenhandelaar VS , met een instabiel onbetrouwbaar Europese unie als bondgenoot in nood .
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 11:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Lampje schreef:
het Kremlin heeft niets te eisen, en al helemaal niet van soevereine landen.

Niet? Hoe kan het dan dat 'wij' zoveel te eisen hebben van soevereine landen, leg me dat eens uit Lampje?

Quote:
Het is het voortdurend omdraaien van de feiten: het westen zou de oorlog uitgelokt hebben, want de eisen werden niet ingewilligd.

Dat is wat je leest maar totaal niet wat ik wil zeggen.

Quote:
Ammehoela. Ik kan eisen van mijn buurman dat hij zijn schutting verplaatst zodat ik er een stuk tuin bij krijg. De buurman weigert op deze eis in te gaan. Vervolgens sloop ik zijn schutting. De buurman komt verhaal halen. Is dat terecht of had hij die eis dan naar moeten inwilligen ?

Zo werkt wereldpolitiek niet he. Israël zet de 'schutting' tegen bedreiging gewoon op de grond van de buurman, en dan denk jij er al anders over vermoed ik.

't Is allemaal niet zo simpel als bovenstaande.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Soms is het wel slim om even terug te lezen, vooral voor diegenen die denken dat de aanval op 24 februari 'uit het niets' kwam.

Racer schreef:
Stop met het witwassen van de brute inval en landjepik door Rusland.

Wat een heerlijke pavlov-reactie dit. Ik 'was niets wit'. Ik geef slechts aan wat de andere kant inbracht. Zelfs dat is al taboe hier, en één van de redenen waarom we nooit, maar dan ook nooit integraal een speech van Poetin zouden kunnen terughoren, met ondertiteling, in de media hier. Daar begint men absoluut niet aan omdat het risico is dat er ook maar iets van begrip zou ontstaan voor een andere zienswijze.

Quote:
Sheesh je maakt het me wel erg gemakkelijk Cliff

Nee, blijft beiden onjuist Racer. Ook met die wikipedialinks. Het zit anders in elkaar dan dat.

Quote:
De NAVO en de EU hebben geen bezettingsleger gestuurd om Oekraine te onderwerpen.

Prima, maar het volk is nooit gevraagd naar lidmaatschap van beiden. Toen het maar een beetje in de buurt kwam, met bv. die Europese grondwet, stemde men al tegen. Het enige land wat ooit gevraagd is naar lidmaatschap (UK) stemde ook tegen. Bij dat vrijhandelsverdrag met Oekraïne stemde men hier ook al massaal tegen.

Het gaat hier inderdaad niet via een militaire bezettingsmacht, maar dat blijkt ook niet nodig. De politiek komt er immers mee weg om tegen de wil in van het volk allerlei associaties en lidmaatschappen aan te gaan.

Quote:
De mensen die bij de EU en de NAVO willen horen zijn niet na WOII naar Oekraine gestuurd in het kader van euroficatie van Oekraine.

Ook dat is op meerdere manieren uit te leggen. Schengen dwingt landen wel om buitenlanders vrij te laten vestigen. Zo is de grootste buitenlandse bevolkingsgroep in UK de Poolse gemeenschap en de meest gesproken buitenlandse taal in UK is Pools. Die Polen vestigen zich daar vanuit EU lidmaatschap.

Terug naar Oekraïne: pak de kaart er eens bij van 1790, 1890, 1990 en je zult zien dat Oekraïne onderdeel uitmaakt van Rusland. Dus je idee over 'Russificatie na WOII' is maar ten dele waar. Ook voor WOII was Oekraïne onderdeel van Rusland.