Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Oekraïne Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 204, 205, 206, 207, 208  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 15:31 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Poendert schreef:
Krijgen we straks een economie gebaseerd op de Roebel. Daar heeft men blijkbaar nog wel een op goud gebaseerde munt.

Dat is volgens mij de crux van het hele verhaal; Rusland ondermijnt het door het westen gedomineerde economische model, waarin de dollar de maatstaf is als enige wereldreservemunt. En zij hebben met hun enorme olie- en gasreserves een ijzersterke troef in handen. Zij waren daar al langer mee bezig, maar door de invasie van Oekraïne is alles in een stroomversnelling terecht gekomen.

Het zit allemaal vrij ingewikkeld in elkaar, maar het feit dat de Russen vooralsnog bepaald niet aan het kortste eind trekken, economisch gezien dan, zegt mij dat ze toch iets goed doen blijkbaar.

Vergeet niet dat Saddam Hoessein en Khadaffi ook van de dollar af wilden, en daarvoor betaalden met een gruwelijke dood. Bij Rusland ligt dat allemaal wat lastiger want Rusland is geen Irak of Libië dat zomaar even terzijde geschoven kan worden.

Er zijn twee dingen die ik in het bijzonder interessant vind;

- economisch: wat gaat een totaal olie- en gasembargo tegen Rusland teweeg brengen?
- geo-politiek: hoe gaat Rusland reageren op een versneld NAVO lidmaatschap van Finland en Zweden?

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 16:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Carlos Ghostwriter schreef:
geo-politiek: hoe gaat Rusland reageren op een versneld NAVO lidmaatschap van Finland en Zweden?

Niet.

Dit soort landen zijn totaal niet te vergelijken met Oekraïne. Oekraïne is de bakermat van Rusland en vele honderden jaren onderdeel geweest van Rusland.

Ook hier weer opgeklopte dreiging die de NAVO absoluut niet slecht uitkomt. Ze zaten waarschijnlijk al jaren te azen op hun lidmaatschap, want in tegenstelling tot Oekraïne dragen zij ook echt iets bij.

Overigens moet ik hier ook echt wel om lachen: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/erdogan-dreigt-navo-toetreding-zweden-en-finland-te-blokkeren-vanwege-koerdische-organisaties~b9266477/

Erdogan dreigt Navo-toetreding Zweden en Finland te blokkeren vanwege Koerdische organisaties
    De Turkse president Erdogan zinspeelt op een Turks ‘nee’ tegen toetreding van Finland en Zweden tot de Navo. Mogelijk gebruikt hij de Koerdische PKK als wisselgeld. Volgens Erdogan zijn Scandinavische landen ‘gasthuizen voor terroristische organisaties’.

Kijk, dat krijg je nou als je bondgenoten binnenhaalt voor louter strategische locaties zonder gedeelde waarden.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

O jee, ook dat nog.

Turkey Not Favorable To 'Terror Safe-Havens' Sweden, Finland Entering NATO: Erdogan

https://www.zerohedge.com/geopolitical/turkey-not-favorable-terror-safe-havens-sweden-finland-entering-nato-erdogan

Erdogan heeft zich openlijk uitgesproken tegen toetreding van Zweden en Finland tot de NAVO, en kan het feest bederven. Alle NAVO lidstaten moeten namelijk akkoord gaan.

Cliff schreef:
Niet.

Ik denk wel dat er een reactie komt want Rusland ziet dit absoluut niet zitten.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 16:34 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Je was me net voor..

Ja ik moet er ook wel om lachen eigenlijk. Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Goh, was de VS niet al lang voor deze oorlog in Oekraïne op dat spoor? Was dat toeval? Of is Oekraïne opgeofferd in de geopolitiek?

Wapperdewap...

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Haha ja vast wel. Eerst als een gek tekeer gaan over de Nord Stream en andere gasdeals die Europa met Rusland sluit. Zelfs de bondgenoten boycotten.

Never waste a good crisis... als je denkt dat Amerika volkomen neutraal is in dit hele Oekraïne verhaal ben je bijzonder naief.

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 17:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Poendert schreef:
)
De meeste oorspronkelijke bewoners van de Oekraine waren al als slaaf afgevoerd naar het islamitische slavenmarkten van Turkije.
Mensen uit Slavische landen, heten niet voor niks Slaven.

De Slaven uit de Balkan- de naam van het volk aldaar- werden afgevoerd als lijfeigenen waardoor het woord "Slaaf" de betekenis kreeg van "slaaf". Dus "slaven" zijn naar de Slaven vernoemd.
Dat de volken op de Balkan Slavische volken worden genoemd, vindt zijn oorsprong in het oud slavische woord "slovo" en dat betekent "woord" of "spraak". Wie Slavisch is, is dus lid van de Slavische taalgemeenschap en zijn niet zoals u suggereert, potentiële slaven.

Ook wij wijzen u gaarne op uw fouten

Ik hoop dat ik het niet voor u uit moet zoeken.
De Turken hielden nauwkeurig hun administratie bij. Ook over hun rooftochten.
BV. Ik meen in hun administratie van het jaar 1766, verscheen er een verslag van een raid in datzelfde jaar, waarin het resultaat van die slavenhalers rooftocht precies was bijgehouden.
Het bleek dat die raid in in het jaar1766 vanuit de Krim, 20.000 slaven had opgeleverd. 10.000 jongentjes voor de Janisaren bataljons(soldaten van de sultan) naast 20.000 meisjes voor de diverse harems of persoonlijk gebruik in de rest van de Orient, naast die voor het rijk van de Sultan.
Beste Est het blijkt weer eens dat u erg weinig kijk op de bijna wereldwijde slavernij in huis hebt.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 7:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

De heer Estudiant heeft het niet over de slavernij, maar over de herkomst van het woord "Slaven" als bevolkingsgroep. U suggereerde dat dat woord gelinkt was aan slavernij wat niet het geval is.
U haalt wat zaken door elkaar meneer Poendert. Dat kan gebeuren, maar het geeft geen pas om de heer Estudiant aan te wrijven dat hij geen verstand van zaken heeft. Dat heeft hij duidelijk wel, en u bent het - met permissie en alle respect - die hier de plank mis slaat.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 10:35 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het woord Slaven komt volgens mij nog van de Vikingen.
Een deel van die Vikingen waren op roven en handelen op West Europa en de Paus georiënteerd.
De rest zocht zijn toevlucht in het Oost-Europese Constantinopel.(dat steeds belangrijker werd.
Die Constantinopelgangers leveren slaven, pelzen, barnsteen, en soldaten aan het groeiende Constantinopel dat in die tijd de Christelijke wereld overnam van Rome.(de Paus zat 100 jaar niet in Rome maar in het Franse Avignon) Deze Noormannen stichten in die tijd de Stad Kiev aan de rivier, waarlangs ze hun schepen over ondiepten trokken tussen de bovenlopen van de ene naar de de andere rivier.
Het woord Slaven is nog steeds terug te vinden in de Ostro-Gotische bijbels die nog altijd zijn te bezichtigen in de musea over diezelfde Goten op de Krim.(waar tot ik meen 1600+ een Oost-Gotisch koninkrijk was gelegen)Het West-Gotische koninkrijk lag in het Spaanse Catalonië.(daar krijgen we ook nog wel trammelant mee)
Rome was net als Constantinotel een slavenmaatschappij. Ik wandelde door Pompei en daar bleek mij dat ongeveer de helft van de bewoners uit slaven had bestaan.
Ook veel slaven werden aan Constantinopel geleverd door de Vikingen. Slaven die onderweg in de huidige Oekraïne werden gevangen. Na de Vikingen kwamen de Teutoonse ridders,(die trokken in de winter als de grond bevroren was naar het Oosten. Nadat de kruistochten even stopten) Ridders die pas honderd jaar geleden hun landgoederen in de Baltische Staten opgaven.(Ook daar zijn boeken over geschreven)

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 10:52 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Poendert schreef:

De Slaven uit de Balkan- de naam van het volk aldaar- werden afgevoerd als lijfeigenen waardoor het woord "Slaaf" de betekenis kreeg van "slaaf". Dus "slaven" zijn naar de Slaven vernoemd.
Dat de volken op de Balkan Slavische volken worden genoemd, vindt zijn oorsprong in het oud slavische woord "slovo" en dat betekent "woord" of "spraak". Wie Slavisch is, is dus lid van de Slavische taalgemeenschap en zijn niet zoals u suggereert, potentiële slaven.

Quote:

Een deel van die Vikingen waren op roven en handelen op West Europa en de Paus georiënteerd.
De rest zocht zijn toevlucht in het Oost-Europese Constantinopel.(dat steeds belangrijker werd.
Die Constantinopelgangers leveren slaven, pelzen, barnsteen, en soldaten aan het groeiende Constantinopel dat in die tijd de Christelijke wereld overnam van Rome.(de Paus zat 100 jaar niet in Rome maar in het Franse Avignon) Deze Noormannen stichten in die tijd de Stad Kiev aan de rivier, waarlangs ze hun schepen over ondiepten trokken tussen de bovenlopen van de ene naar de de andere rivier.
Het woord Slaven is nog steeds terug te vinden in de Ostro-Gotische bijbels die nog altijd zijn te bezichtigen in de musea over diezelfde Goten op de Krim.(waar tot ik meen 1600+ een Oost-Gotisch koninkrijk was gelegen)Het West-Gotische koninkrijk lag in het Spaanse Catalonië.(daar krijgen we ook nog wel trammelant mee)
Rome was net als Constantinotel een slavenmaatschappij. Ik wandelde door Pompei en daar bleek mij dat ongeveer de helft van de bewoners uit slaven had bestaan.
Ook veel slaven werden aan Constantinopel geleverd door de Vikingen. Slaven die onderweg in de huidige Oekraïne werden gevangen. Na de Vikingen kwamen de Teutoonse ridders,(die trokken in de winter als de grond bevroren was naar het Oosten. Nadat de kruistochten even stopten) Ridders die pas honderd jaar geleden hun landgoederen in de Baltische Staten opgaven.(Ook daar zijn boeken over geschreven)

In 1237 verliet een groot leger Mongoolse ruiters de graslanden op de Kyptsjaksteppe ten noorden van de Zwarte Zee en viel de vorstendommen van het Kievse Rijk binnen. De Russen waren te zwak en onderling te zeer verdeeld om weerstand te kunnen bieden, en drie jaar later waren alle Russische steden, met uitzondering van Novgorod, in handen van de Mongoolse hordes. De daaropvolgende tweehonderdvijftig jaar werd Rusland, zij het indirect, geregeerd door de Mongoolse chan. De Mongolen lieten Centraal-Rusland ongemoeid. Zij vestigden zich met hun paarden op de vruchtbare steppen van het zuiden en inden belastingen van de Russische steden, die zij in bedwang hielden door van tijd tot tijd gewelddadige invallen te doen.

De nationale schaamte die de Russen voelen over het ‘Mongoolse juk’ is nauwelijks te overschatten. Met uitzondering van Hongarije was het Kievse Rijk de enige grotere Europese mogendheid die door de Aziatische hordes was veroverd. Vanuit militair-technisch oogpunt waren de Mongoolse ruiters veruit superieur. Zij hebben dat echter zelden hoeven bewijzen, want maar weinig Russische vorsten durfden de proef op de som te nemen. Pas in 1380, toen de macht van de Mongolen al begon te verzwakken, durfden de Russen hun eerste veldslag tegen hen te ondernemen. En zelfs daarna was er nog een eeuw onderlinge strijd tussen de Mongoolse chans voor nodig – culminerend in het uiteenvallen van het rijk in drie afzonderlijke chanaten (te weten het chanaat van de Krim in 1430, het chanaat van Kazan in 1436 en dat van Astrachan in 1466) – voordat de Russische vorsten in staat waren ze te verslaan. Tegen die tijd was de Mongoolse overheersing vooral de vrijwillige samenwerking van de Russische vorsten met de Aziaten gaan betekenen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 14:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:

estudiant schreef:

Nog even en Poendert gaat beweren dat Zweden zo heten omdat ze veel transpireren, Mongolen zo heten omdat ze een extra chromosoom hebben, Hongaren zo heten omdat ze truien maakten van hondehaar, etc.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 15:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Kleine update: Zuid-Ossetië gaat een referendum houden over aansluiting bij Rusland.

Ik heb zomaar het idee dat daar anders op gereageerd gaat worden in het westen dan het verzoek tot aansluiting bij de NAVO door Finland en Zweden Laughing

Tweede wat mij opviel: In Oekraïne probeert de regering een behoorlijke greep te houden op welk nieuws er door internationale pers naar buiten mag komen. Een Nederlandse journalist is inmiddels de toegang tot Oekraïne ontzegt.

De Nederlandse journalist Robert Dulmers werd het land uitgezet nadat hij foto’s had gepubliceerd van een brandstofdepot in Odessa dat door raketten was geraakt. Na een poging het land opnieuw binnen te komen, werd zijn inreisverbod verlengd tot tien jaar. Na het begin van de invasie voerden de autoriteiten strenge regels in voor de publicatie van foto’s van burgerlijke en militaire doelwitten die door Russische aanvallen werden getroffen.

Die onder het oorlogsrecht geldende censuur verbiedt de autoriteiten ook om verslag uit te brengen over de bewegingen en posities van het Oekraïense leger. Buitenlandse journalisten kunnen naast uitzetting vanwege overtredingen ook worden aangeklaagd voor spionage.

https://www.gelderlander.nl/buitenland/dit-gebeurde-er-vannacht-overwinningssfeer-in-oekraiense-leger-poetin-zou-ernstig-ziek-zijn~af919091/

Het beeld van de oorlog wat wél naar buiten gebracht moet worden is te lezen in hetzelfde artikel. Waarbij ik nog even meegeef dat de Oekraïense geheime dienst destijds alles aan elkaar gelogen heeft rond MH17. Ook nu staan er weer tal van beweringen in dit artikel waarvan ik denk dat het totaal niet klopt. Poetin zou ernstig ziek zijn, nou, op de 9 mei viering zag hij er vrij fit uit. Er zou al een staatsgreep tegen hem lopen en Oekraïne zal Rusland verslaan voor het einde van dit jaar... waarbij ze zelfs de Krim weer terugkrijgen...

Volgens mij ben je dan een beetje los van de realiteit, maar we zullen zien.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 17:50 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Finse president tegen Rusland (over toetreding tot de NAVO); 'jullie hebben dit veroorzaakt'

https://www.youtube.com/watch?v=MhLNBxpo8zY

Hij heeft een punt, ik heb het hier ook al gemaakt helemaal in het begin van de oorlog. Rusland probeert met geweld te verhinderen dat één land bij de NAVO getrokken zal worden, en drijft daarmee een handvol andere landen juist in de armen van de NAVO.

Tel uit je winst..

Rusland heeft inmiddels het leveren van stroom aan Finland gestaakt maar dat is niet iets waar ze de Finnen echt mee raken.

En Putin had nochtans best goede banden met Finland, en deze president, die echt niet zo verkeerd is, in het bijzonder.

Doodzonde eigenlijk. Het wachten is nu op NAVO outposts aan de Fins- Russische grens, en die is meer dan 1000km lang. (1300 uit mijn hoofd).

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 18:10 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Cliff schreef:
Nog even en Poendert gaat beweren dat Zweden zo heten omdat ze veel transpireren, Mongolen zo heten omdat ze een extra chromosoom hebben, Hongaren zo heten omdat ze truien maakten van hondehaar, etc.

Het valt niet uit te sluiten inderdaad..

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 19:24 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Cliff schreef:
Poendert schreef:

estudiant schreef:

Polen stammen af van volken die op respectievellijk de Noord- en de Zuidpool woonden alvorens zij zich vestigden in het gebied dat we nu kennen als Polen.
Weet u dit werkelijk niet ?
Volgens mijn groene boekje zijn Wit-Russen echt wit: zij vertikken het om lang in de zon te zitten. Ik sprak ooit een Wit-Russische boer die zijn land irrigeerde met zelf aangelegde buizen. Doordat hij daarbij voortdurend naar de grond moest kijken ving hij geen zonlicht en bleef zijn gelaatskleur wit, dus dat klopt wel.
Groenlanders daarentegen zijn allemaal geabonneerd op mijn groene boekje, vandaar de naam. Toen ik op Groenland was heb ik dit zelf geconstateerd.
En Chilenen danken hun naam aan het eten van chili con carne. Wist u dat niet ? Ik merk dat u nooit in die contreien bent geweest.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 20:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Dan moet ik er nog maar een stukje Wikipedia tegenaan gooien.
De 'Zweedse' Vikingen zwierven uit tot in het huidige Rusland, dat zelfs zijn naam aan hen dankt. Rus is oorspronkelijk de naam voor de (Zweedse) Vikingen die Rusland bereikten (het kan roodharige of roeier betekend hebben); pas later wordt met de term de gehele bevolking van Rusland bedoeld. De Zweed Rurik uit Roslagen stichtte de eerste Russische staat: het Kievse Rijk. Verder stichtten Vikingen belangrijke handelssteden[5](pp145-147) als Novgorod en Beloozero en dreven ze vanuit Rusland handel met Constantinopel en, als onderdeel van de Zijderoute,[5](pp145-147) met Bagdad. Ze dreven handel, richting Bagdad, in was, barnsteen, honing en slaven en kwamen terug met o.a. zijde.[5](pp145-147) Verscheidene malen waagden de 'Russische' Vikingen zelfs overvallen op Constantinopel. Dit bleef zonder resultaat door de zeer goede verdedigingswerken rond de stad, die al vele malen hun nut bewezen hadden. Toen boden sommige van de Vikingen zich aan als huurling voor het Byzantijnse leger. Ze werden ondergebracht in een speciale elite-eenheid die de persoon van de Byzantijnse keizer moest beschermen en werden bekend als de Varjagen.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 20:43 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Amateur-antropologie; harten van barnsteen en hersenen van honing. Very Happy

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 20:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Volgens mij heeft Poendert ook geen weet van het feit dat er Engelen wonen in Engeland, hoewel de Schotten - die zeer bedreven zijn in het plaatsen van schotten voor de boegen- menen dat er engerds wonen in Engeland.
In Nederland wonen nederige mensen die wachten op vernederingen. Zo wonen er in een noordelijke stad in Duitsland burgers die uitsluitend ham eten, ze worden tenslotte niet voor niets Hamburgers genoemd.
In Servië wonen Slaven die - zoals de naam Servië al suggereert- van nature service verlenen.

Vraag mij echt af of Poendert dat wel allemaal weet.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 20:59 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

En Argentijnen danken hun naam aan het feit dat ze ooit op de Zilvervloot meevoeren, en dankzij een defect kompas, de verkeerde route namen. Laat ik er dan ook maar een klein stukje wikipedia tegenaan gooien.

Het scheepvaartverkeer tussen Spanje en de Nieuwe Wereld kende een jaarlijks terugkerend patroon.[1] De schepen vertrokken vanuit Sanlúcar, bij Sevilla, in de maand mei. Via de Monapassage bereikten ze de Caraïbische Zee. Hier splitste de vloot, maar het grootste deel voer verder naar Veracruz in Mexico. In augustus vertrok een tweede vloot uit Spanje. Zij voeren een meer zuidelijke koers en kwamen via de Kleine Antillen de zee binnen.[1] De meeste schepen hadden Nombre de Dios als eindbestemming. Hier werden de Spaanse goederen uitgeladen en werd het zilver geladen voor de thuisreis. De vloot vertrok naar Cartagena, hier was een beschutte en goed beveiligde baai waar de schepen proviand konden inslaan.

In januari vertrok de vloot uit Cartagena. Ze voeren naar het noordwesten en tussen Cuba en Yucatán bereikten ze de Golf van Mexico om af te meren in Havana.[1] De vloot uit Veracruz had een kortere reis af te leggen en deze vertrok in februari om na ongeveer een maand aan te komen in Havana. De Baai van Havana bood een veilige ligplaats en de forten van de stad bewaakten de toegang. Hier werden noodzakelijk reparaties gedaan en proviand ingenomen. Voor de start van het orkaanseizoen, van 1 juni tot 30 november, vertrokken de schepen naar Spanje.[1] De vloot nam eerst een noordelijke route tot ze de westenwind in de zeilen kregen die ze naar Spanje bracht.[1]

----------------------

Zie je wel? Met een beetje fantasie klopt het als een bus. Very Happy

De naam "Argentina" stamt af van Argento, dat zilver betekent. Wist u dat werkelijk niet?

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 22:38 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Vooruit maar weer. Ik merk dat u nooit in Cuba bent geweest en het land uitsluitend kent uit uw studieboeken. Ik was in de Varkensbaai, ik meen zo'n 40 jaar geleden toen ik daar leidingen moest leggen. Ik heb met eigen ogen gezien dat deze hele baai bevolkt werd door varkens, weet u dat echt niet ?
Deze varkens waren overigens niet voor de slacht bestemd. Ik sprak er boeren, en zij wisten te vertellen dat deze varkens het land beheerden bij gebrek aan goede bestuurders, wat weer kwam omdat linkse figuren met havermout hersens daar de boel hadden verstierd. Maar daar hoor je de deugenden van D66 en Groenlinkse huize dan weer niet over. Hoe zit het ook alweer met dat penthouse van Pechtold ? Waarom verzwijgen ze dat ? Kunt u daar eens antwoord op geven of zijn uw hersens zo verweekt dat u niet eens weet dat er op Robbeneiland robben rondlopen ? Ik was daar en sprak er met wat robben kwekers. Wist u echt niet dat die robben zorgen voor een goede waterhuishouding ?

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 8:58 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

estudiant schreef:

Nee hoor. Slaven heten Slaven omdat ze in de Orient als Slaven werden verhandeld. Slavische volken werden ze steeds genoemd in Gotische en in de geschriften van de Teutoonse riders die hen onder geweld bekeerden.
Ik houd erover op. Het wordt me te persoonlijk.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 9:25 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Oekraine heeft ESC gewonnen, wat een verrassing.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 9:54 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Vooruit dan maar. Poendert heeft zowaar een punt.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij

Quote:
De persoon van wie bezit is genomen, wordt slaaf (mannelijk) of slavin (vrouwelijk) genoemd. De term slaven, van het Oud-Slavische woord sloviti, is afgeleid van de Slavische volkeren die zich in de late migratieperiode (6e en 7e eeuw) in Oost-Europa en op de Balkan vestigden.[bron?] Na de oudheid zouden deze volkeren eeuwenlang de belangrijkste leveranciers van slaven in Europa zijn. Als Saqaliba (Arabisch: صقالبة, Siqlabi) werden deze gedurende de middeleeuwen in de Arabische wereld (het Midden-Oosten, Noord-Afrika, Sicilië en Spanje) verhandeld.

Het woord heeft ook nog een andere herkomst, uit het byzantijns griekse woord Sklabos hetgeen zoveel betekent als oorlogsbuit meenemen. De Romeinen hanteerden de term Sclabus voor slaven.

Quote:
Het is niet bekend of deze woorden toevallig op elkaar zijn gaan lijken of dat de Byzantijnen zo vaak krijgsgevangenen maakten onder Slavische stammen dat hun woord voor krijgsgevangenen (een soort oorlogsbuit) en de naam die de Slaven zichzelf gaven na verloop van tijd op elkaar zijn afgestemd. Voordat de Slavische volkeren de belangrijkste bron werden voor slaven, was brit in de vroege middeleeuwen een ander woord voor slaaf.

Volgens mij hebt u ergens wel de klok horen luiden maar weet u niet precies op welk uur de kleine wijzer staat, heer Poendert. Iets wat ik wel vaker vast stel, in u soms onnavolgbare epistels vol met vreemde dwarsverbanden en geschiedkundige shortcuts.

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Icesurfer schreef:
Oekraine heeft ESC gewonnen, wat een verrassing.

Volgend jaar songfestival in Moskou dus. Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Mei 15, 2022 11:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

't is nog gekker: https://pledgetimes.com/ukrainian-president-wants-to-organize-song-festival-in-mariupol/

Misschien is die staalfabriek een optie Embarassed Rolling Eyes Crying or Very sad