Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 11:32 |
|
|
|
Ik was erg onder de indruk van dit schilderij dat een prachtig en krachtig symbool is van de tragedie van WO I.
Het verbeeldt de onvermijdelijke overgang van strijdend naar gevallen soldaat.
Een beroemd werk van de Australische kunstenaar Will Longstaff genaamd Menenpoort om middernacht, ook Geesten van de Menenpoort.
 |
|
_________________ Scribo ergo sum |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 15:20 |
|
|
|
Ik was altijd onder de indruk van water, misschien omdat ik Zeeuw ben. De schilderijen van Ivan Aivazovsky in het Hermitage heb ik behoorlijk lang zitten bekijken. De kracht van het water, de lichtval, de emotie die erin zit.
Dat licht wat door het zeewater komt...
Alsof je in het schilderij zit, maar ik denk dat je ook aan de zee moet wonen om dit te herkennen. De zee ziet er altijd anders uit bij ieder weertype.
Maar hij schilderde ook landschappen:
 |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mei 13, 2022 17:47 |
|
|
|
Zeker, die wilde wateren roepen onrust bij mij op. |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Mei 14, 2022 14:47 |
|
|
|
Ja, onrust. En spanning: hoe loopt dat af?
Tegelijkertijd realiteit, tal van schepen kwamen om in storm of liepen op de klippen. Wat gebeurde er met die mensen... Ook toen al was welvaart als drijfveer voor het ontdekken van nieuwe werelden.
Ik baal er een beetje van dat de ruimte-ontdekking zo lang stil lijkt te liggen. We zijn lang geleden naar de maan geweest, maar dat was het wel zo'n beetje. Naar Mars sturen we nu robotjes en we hebben een nieuwe telescoop. Hopelijk levert dat wat op.
Als je een klein iets bent in een enorme omgeving dan krijg je als mens toch de neiging om die omgeving te onderzoeken, met alle risico van dien. Dat zie ik in die schilderijen terug. |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Mei 16, 2022 16:27 |
|
|
|
Ik ben een groot bewonderaar van de werken van Carel Willink.
De sfeer van bevreemding, het niet kunnen plaatsen in een context, waar het nagenoeg onmogelijke wordt waargemaakt, dat intrigeert mij.
Magisch realisme.
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 12:18 |
|
|
|
? Waar zit de magie in die foto dan? Is gewoon een kameel in iemands tuin. Lijkt me weinig magisch aan.
Ik zal het anders even uitleggen: men nemen een paardentrailer en een oude Volvo stationwagon. Dan gaat men naar iemand die een kameel heeft (en ja, die zijn er genoeg).. haalt die kameel op, zet hem in de tuin en voila.
Dan houd ik meer van dit soort foto's:
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 17:21 |
|
|
|
Tja, leuke foto. Je maakt gewoon vanuit een drone oid een foto van een aantal zebra's en vervolgens laat je de schaduw de illusie creëren.
Niet slecht. Kom maar eens op het idee hè.
Overigens had Willink ook al eens een idee over zebra's, want die zijn er kennelijk genoeg.
Het roept vragen op... is de liggende zebra dood of slapend? En waar komt een dergelijk landschap vandaan en hoe passen de zebra's daarin?
Maar als je meer met zee hebt:
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 17:52 |
|
|
|
Rob Gonsalves Maar Escher was toch beter
Al zitten er ook wel pareltjes bij hoor van Rob:
Mooi! |
|
|
|
|
Geplaatst: Di Mei 17, 2022 20:42 |
|
|
|
Ja zwart-wit Escher.
Deze perpetuum mobile waterval is geweldig; beetje als sommige discussies op weerwoord
 |
|
|
|
|
Weerwoord forum index » Kunst en Literair