Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Oplossing milieu drinkwater gebruik Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Oplossing milieu drinkwater gebruik
BerichtGeplaatst: Wo Mei 11, 2022 11:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Alle rioolsystemen zeker rond de Veluwe zijn verkeerd aangelegd. De rioolzuiversystemen in de dorpen rond de Veluwe zitten op de laagste plekken. Vandaar wordt het rioolwater weggepompt naar rioolwater zuiveringen, wordt daar gezuiverd en in Randmeren, rivieren en beken gepompt. Waarna het uiteindelijk nutteloos in de Noorszee verdwijnt. Zo moet het dus niet.
Eigenlijk moet ons rioolwater na gebruik richting een nieuw hooggelegen aangelegd meer op het Veluwe massief worden gepompt, daar worden gezuiverd en via natuurlijke zwaartekracht,(en via natuurlijke zuivering via wurmen) terug naar de gebruikers worden geleid.
Ook nu wordt ons rioolwater via pompen over kilometers naar diverse zuiveringen verplaatst. Dus de kosten worden niet hoger, en de boeren kunnen sproeien of autowassen.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 11, 2022 11:37 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Dan zullen die rioolbuizenleggers wel links geweest zijn.

BerichtGeplaatst: Do Mei 12, 2022 8:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Lampje schreef:
Dan zullen die rioolbuizenleggers wel links geweest zijn.

Wat een vreselijk dom antwoord. Maar ik had niet anders van u verwacht.
IK had in mijn leven ook nog een tijd het onderhoud van een rioolzuivering. Daar zag ik dat natuurlijke zuivering mede door gebruik te maken van natuurlijke systemen(wurmen en zwaartekracht uitstekend werkte. Het resultaat waren vloeivelden krioelend va kikkers, salamanders, watervlooien, andere beestjes en diverse soorten uitheemse en inheemse zeldzame planten. Deze manier van zuiveren(wurmen en microbeestjes zijn uitstekend in staat rioolwater te zuiveren) werd via kantoorpikkies geschrapt en vervangen door kilometers verder aangelegde mechanische zuivering.
Als het uitkomt dat het volgens de klimaat-hysterica minder gaat regenen door het aanleggen van duizenden windmolens in de baan van de Golfstroom, Zullen we al het regenwater en elektriciteit die we nu verspillen door onkundige Flauwekul (wel degelijk vaak linsdraaiend) tot de laatste regendruppel nodig hebben om ons met profiteurs vollopende asiel-landje te voeden.
Of gaat u er van uit, beste Lamp, dat ene Kaag, Klaver, Rutte of de Dierenpoes wel verstand van het milieu hebben, gezien hun gebleken kennis, van de toeslagen affaire? Ik ga ervan uit dat die figuren alleen verstand hebben van de Media en appeltjes piama,s

BerichtGeplaatst: Vr Mei 13, 2022 17:27 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Er zijn een of meer groenen die vinden dat 't pas is zoals 't hoort, wanneer er helemaal geen water meer gezuiverd hoeft te worden.
Maar dat is, zeker gezien de huidige onnatuurlijke omvang der bevolking, makkelijker gezegd dan gedaan.
'ns Kijken wat daar allemaal voor nodig zou zijn.

- Om te beginnen zal het voedingspatroon puur natuurlijk moeten worden. Wie immers alleen rauwe vruchten eet, en dan ook nog in hun natuurlijke vorm, die hoeft niets af te wassen, zodat er ook geen vervuild afwaswater de riool in gaat en gezuiverd moet worden.

- Uit ervaring is gebleken dat degene die zich op die manier voedt en daardoor niets binnen krijgt dat het lichaam er via met name huidporieen weer uit moet werken omdat 't daarbinnen vanwege z'n tegennatuurlijke aard ongewenst is, bijgevolg ook geen zeep nodig heeft om z'n vervuilde huid schoon te maken en ook geen onderkleding hoeft schoon te maken, omdat daar geen uitgestoten verzadigd vet en ander onreins in terecht is gekomen.
Wat de overkleding betreft is 't zo dat daar alleen maar natuurlijk stof in terecht komt wanneer de drager ervan zich uitsluitend met natuurlijke activiteiten bezig houdt. Dus geen motorolie, verf of ander chemisch spul.
Dat stof kan er dan makkelijk op de natuurlijke manier uit gewassen worden in 'n nabij gelegen helder bij voorkeur stromend natuurwater(tje).

Dan is er nog het probleem van de excretieproducten die nu met water richting waterzuivering of natuurwater gespoeld worden.
Van nature hoeft dat niet te gebeuren omdat de mens een en ander van nature ergens in z'n natuurlijke omgeving achterlaat, waar 't door microben en insecten vanzelf weer opgeruimd wordt.
Maar dat lijkt dus in de huidige situatie waarin bijna alle natuur is volgebouwd met woningen geen haalbare kaart meer te zijn.
Meen echter wel 'ns gelezen te hebben dat 't in theorie mogelijk is om een en ander op te potten en af te leveren aan 'n industrie die er natuurlijke kunstmest van maakt.
(In vroegere tijden werd in steden waar textielindustrie gevestigd was de urine opgepot en opgehaald, waarna deze in die textielfabrieken ergens voor gebruikt werd. Vandaar dat bijvoorbeeld Tilburgers ook nu nog wel 'ns als "kruikenzeikers" betiteld schijnen te worden.)

Tot zover de oplossing van het probleem voor wat betreft in de woningen vervuild geraakt water dat gezuiverd moet worden.
Hoe 't met vervuild industriewater zal moeten zal 'n andere keer nog 'ns belicht worden.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Beste Nautub. Zullen we uw onnatuurlijke voedings patroon er buiten laten. U weigert namelijk te erkennen dat "de mens" als vleeseter niet zonder dierlijk voedsel gezond kan overleven. Verscheidene voor de mens noodzakelijke vitaminen en mineralen, kunnen wij alleen binnenkrijgen via de dieren die nog wel de daarvoor aanwezige organen(bv een lange blinde darm) bezitten .
Nu gaan we verder met onze enorme verspilling van het wel degelijk in onze streken overvloedige watervoorraad een voorraad die zeker de laatste jaren volkomen verkeerd werd beheerd.
In mijn jeugd was naast elk huis een pomp geslagen(familie van ons kreeg en hun water via een tot in de WEL gegraven waterput.
Al het gebruikte water werd afgevoerd via een wat verderop gegraven watergat(omringt met vlierstruiken en riet) of ook soms een zinkput. Dus er ging geen water verloren. Het zakte in de grond, sijpelde door zand en grintlagen en reinigde daarmee zichzelf, kabbelde via de overvloedige beken en sprengen, op hun weg naar de zee en de rivieren. Onderweg werden weilanden en bouwland bevochtigend in de juiste verhoudingen.
Dit alles hebben wij via ons rioolsysteem vernield. We zuiveren soms ons water nog wel, waarna het nutteloos in onze zeeën verdwijnt, met nauwelijks voordeel voor ons, onze struiken, bomen en gewassen.
Ik zal later nog wel uitdokteren, en beschrijven, hoe we ons waterbeheer wel moeten uitvoeren, bij voorkeur zonder tussenkomst van theoretisch geschoolde nitwits met een kamerplant en een gecastreerde poes.

BerichtGeplaatst: Za Mei 14, 2022 14:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik heb zelf een waterput gemaakt in mijn tuin. Het water smaakt naar ijzer en zwavel, maar ik drink het niet.

Eigenlijk was ik wel verrast dat ik zoet water aanboorde, ik zit eigenlijk bijna op het strand.

Toch als nood denk ik dat het prima water is. Er zijn ook heel veel filters te koop op Internet waar je het water door kunt laten lopen als je het oppompt.

En leven met het idee dat je altijd gratis water en gratis energie tot je beschikking hebt is wel een fantastisch gevoel hoor.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 9:30 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Ik heb zelf een waterput gemaakt in mijn tuin. Het water smaakt naar ijzer en zwavel, maar ik drink het niet.

Eigenlijk was ik wel verrast dat ik zoet water aanboorde, ik zit eigenlijk bijna op het strand.

Toch als nood denk ik dat het prima water is. Er zijn ook heel veel filters te koop op Internet waar je het water door kunt laten lopen als je het oppompt.

En leven met het idee dat je altijd gratis water en gratis energie tot je beschikking hebt is wel een fantastisch gevoel hoor.

Ik kreeg als cadeau voor het gratis jarenlang peilen van het grondwater onder de Veluwe het Waterschap (TNO)een boek waarin alle waterstanden en watervoorraden stonden opgetekend. Maar ik kan het nergens terugvinden(zeker uitgeleend) Daar stond ongetwijfeld ook de watervoorraad en hun verdeling tussen zout en zoet opgetekend
Er stond uit mijn blote hoofd onder andere in, dat een groot zoutwaterreservoir begon onder Doornspijk en dat liep door tot onder Kampen.
Op het stukje grond dat wij bezitten heb ik een pomp geslagen op 22 meter. De buurman heeft een pomp op 20 meter, met uitstekend zoet water zonder zwavel. Bij mij stinkt het ook naar zwavel en alleen geschikt voor het wassen van je benen of de planten. Zo precies maakt de diepte van de Wel uit.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 10:47 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Hoe een niet mechanische rioolzuivering hoort te werken.
Eerst moet het rioolwater op een centraal punt via roosters van de grootste stukken worden ontdaan(dweilen, handoeken enz) Daarna wordt het door snijpompen(pompen met inwendig een door een zware stalen ring aangedreven mechanisme, dat alles vermaalt en naar een hooggelegen zinkput pompt,(minstens 15 meter diep) die in de diepte bevolkt wordt door anaerobe bacteriën (Diertjes die zonder zuurstof overleven) Deze bacteriën verteren de grovere bezinksel, (en produceren methaan. kan gebruikt worden voor energie opwekking)de mogelijk onverteerbare delen komen boven drijven en worden via zwaartekracht op een bezink bed geloosd. Het water gedeelte loopt via zwaartekracht naar een enorme, ook via een op de waterdruk draaiend hol wiel waarop sproeiers zijn bevestigd, die het vervuilde water over een metersdiep bed met cokessintels sproeien, waarin zich miljarden wormen bevinden die het water zuiveren en als glashelder water richting vloeivelden vervoeren.(onderweg wordt het gezuiverde water in een dun laagje over een piramide geleid om extra zuurstof op te doen
Ik zag een ingenieur dit gezuiverde water drinken. Ikzelf waagde mij er niet aan.
De duizenden kikkers, salamanders en andere beestenboel in de vloeiveld met sloten en meertjes, bewijzen de zuiverheid van het geleverde water.
Dit werkt in elke gemeente waar zich duinen verhogingen, heuvelruggen en dergelijke bevinden.
Dus in Drenthe, Gelderland, Utrecht, Holland, Brabant, langs de duinen, Limburg.
Eigenlijk in elke gemeente in Nederland kan men op het hoogste punt, een voor de natuur geweldige plek bouwen, uitstekend geschikt voor vissen en watervogels en begroeiing.
Zo bouwt men echte natuur.
Als men als toezichthouder daar een niet geschoold figuur op zet zal het uitstekend voldoen.

BerichtGeplaatst: Ma Mei 16, 2022 22:45 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Van de huidige waterzuivering is bekend dat chemische stoffen zoals pesticiden, bepaalde farmaceutica en bepaalde zware metalen er niet uit gehaald kunnen worden.

Meen te mogen aannemen dat dit dan zeker ook niet zal lukken bij de voorgestelde niet-mechanische methode omdat de daarbij gebezigde microben en wormen daar eerder het loodje door zullen leggen dan deze troep zullen elimineren.

Vandaar dat 't hoe dan ook zaak is en blijft om ervoor te zorgen dat er geen van die hardnekkige stoffen in het huishoudelijk en ander afvalwater terecht komen.

Dus ook geen afwasmiddel en andere zeep-producten.

Anders gaat de bodem waar het water in verzinkt alsmaal vervuilder worden net zoals het water in de beken waarmee landbouwgrond wordt geirrigeerd.

Welnu, dit gaat alleen maar lukken wanneer er geen zeep-producten, farmaceutica en zware metalen meer in het afvalwater terecht komen en daarvoor is onder andere nodig dat men alleen nog onbespoten en ongekookte plantaardige voedingsmiddelen gebruikt.

De door Poendert geopperde niet-mechanische waterzuivering is in de huidige situatie helaas mijlenver achterhaald omdat ze stamt uit de tijd dat er nog nauwelijks of geen van de bovengenoemde hardnekkige chemische en andere industriele stoffen in het (ook huishoudelijke) afvalwater terecht kwamen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterzuivering

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 8:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Van de huidige waterzuivering is bekend dat chemische stoffen zoals pesticiden, bepaalde farmaceutica en bepaalde zware metalen er niet uit gehaald kunnen worden.

Meen te mogen aannemen dat dit dan zeker ook niet zal lukken bij de voorgestelde niet-mechanische methode omdat de daarbij gebezigde microben en wormen daar eerder het loodje door zullen leggen dan deze troep zullen elimineren.

Vandaar dat 't hoe dan ook zaak is en blijft om ervoor te zorgen dat er geen van die hardnekkige stoffen in het huishoudelijk en ander afvalwater terecht komen.

Dus ook geen afwasmiddel en andere zeep-producten.

Anders gaat de bodem waar het water in verzinkt alsmaal vervuilder worden net zoals het water in de beken waarmee landbouwgrond wordt geirrigeerd.

Welnu, dit gaat alleen maar lukken wanneer er geen zeep-producten, farmaceutica en zware metalen meer in het afvalwater terecht komen en daarvoor is onder andere nodig dat men alleen nog onbespoten en ongekookte plantaardige voedingsmiddelen gebruikt.

De door Poendert geopperde niet-mechanische waterzuivering is in de huidige situatie helaas mijlenver achterhaald omdat ze stamt uit de tijd dat er nog nauwelijks of geen van de bovengenoemde hardnekkige chemische en andere industriele stoffen in het (ook huishoudelijke) afvalwater terecht kwamen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Waterzuivering

Beste nautub. De waterzuivering die ik beschreef werkt ook nu nog uitstekend ondanks het gebruik van diverse nog steeds gebruikte Zepen, Farmaceutica, bespoten groenten en mogelijk sporadische zware metalen.
Er stopte op een gegeven moment voor ons bureau een vrachtwagen volgeladen met chemicaliën om alle leidingen op de lokatie te reinigen. Ik heb de chauffeur weggestuurd, en vertelde hem nooit terug te komen.
Enige tijd later toen ik vakantie had, kwamen die figuren terug (op verzoek van de bureautijgers) en hebben de leidingen wel gereinigd.(het gereinigde water kwam in het riool terecht zoals wij, de praktisch opgeleiden al vreesden. Alle kikkers, salamanders, maar ook de reiniginswurms waren daarna overleden Tot een kilometer in de omtrek hing een lijkenlucht toen ik terugkwam van vakantie) De dode kikkers en wurmen werden opgestuurd naar een(rijks?) laboratorium, waar men verklaarde dat de dode kikkers te lang dood waren om nog vast te stellen wat de oorzaak van hun overlijden was geweest. Onderzoek was niet meer mogelijk verklaarde men.
Enige verontreiniging door van alles en nog wat, komt namelijk ook in de vrije natuur voor, waaruit de door u gevreesde metalen allemaal worden gewonnen, voor gebruik in onze laptop, autoaccu, of wasmachine.
Dit is een vergelijkbare anekdote als de plaatsing van de zeer vervuilende bio centrale van Amsterdam.
Politiek correcte figuren nemen daar vaak, niet gehinderd door enige kennis, verregaande besluiten over zaken die voor hun vaak linkse, zeer onkundige achterban worden toegejuicht Maar later na mislukking niet mogen worden teruggedraaid, dit om de stommiteiten van de opdrachtgevers te verbergen.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 9:53 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:

U kunt er zelf ook nog een pomp naast uw vijver slaan.(met een voorhamer zeer zwaar werk).
Men neme een 5/4 gegalvaniseerde ijzeren pijp. In de onderste 1,5 meter boort u 100 10mm gaten. U gaat naar de plaatselijke, oude loodgieter en koopt een stuk gaasfilter om daarmee uw geperforeerde pijp te bedekken en daarop vast solderen. U maakt van een stuk pijp een scherpe punt en last die onder het gaasfilter.
Dan lokt u een stevige buurman en boort samen met een grondboor, een gat tot op de Wel(dieper wil niet, dat loopt steeds weer vol met water en zand) Daarna versiert u een Nortonpomp(bij een kringloop) Plaatst die op uw pijp, en alles zal werken.
De bovenkant van uw filter moet minstens 1meter onder de wel staan, anders zuigt u al snel lucht.
U moet een aantal reserve stukken pijp van +- 1 meter in voorraad hebben want het ijzer zal opkrullen door het slaan.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 12:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zo werkt het misschien op de Veluwe Poendert, maar hier niet hoor. We hebben hier een compleet andere grond.

Mijn put is ongeveer 10 meter, volgens mij iets minder, en er zit een buis in van PVC. De onderste buis heeft allemaal gaatjes maar veel kleiner dan 10 mm. Bovendien zit er een filtersok om de buis.

Vervolgens zit in die buis een tweede buis. Dit is wederom een buis met filtergaatjes en met een sok overheen. Het water uit de bron gaat dus door 2 buizen met gaatjes en 2 sokken.

@natubico, zaken als ijzer en zwavel zijn wel uit het water te filteren. Chemicaliën? Geen idee of dat erin zit. Ik denk dat als je het water door een koolstoffilter gooit en daarna kookt, dat het wel geschikt is voor gebruik als drinkwater.

Maar er zullen zeker chemicaliën in blijven zitten. Die krijgen we toch al hele dagen binnen hoor, ook uit kraanwater of voeding. Ook microplastics.

In deze welvaart kun je weinig van de troep die we gebruikt hebben om deze welvaart te creëren nog ontlopen. We ademen ook allemaal chemicaliën in, zowel uit uitlaatgassen als industrie. Er zijn er zelfs die een hoop troep in een plantje oprollen, een papiertje doen en oproken. En die kennen ook allemaal iemand die heel oude geworden is met dat gedrag.

Als je het putwater trouwens echt schoon wilt krijgen is destillatie ook nog een optie. Ofwel: eerst koken, de damp opvangen en weer vloeibaar maken. In dat gedestilleerde water zit niet veel meer dan H2O.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

@Poendert: dit zijn de buizen die ik heb gebruikt:

Dit is de sok/kous:

En ik heb deze pomp die zelf de druk regelt en aanslaat als ik de kraan opendraai:

Zo'n pomp die zelf gaat pompen als er ergens op de leiding een kraan open gaat is ideaal. Hydrofoorpomp heet dat volgens mij. De pomp staan ergens onhoorbaar in een tuinhuis, maar levert dus permanent druk op de waterleiding.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 12:54 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Zo werkt het misschien op de Veluwe Poendert, maar hier niet hoor. We hebben hier een compleet andere grond.

Mijn put is ongeveer 10 meter, volgens mij iets minder, en er zit een buis in van PVC. De onderste buis heeft allemaal gaatjes maar veel kleiner dan 10 mm. Bovendien zit er een filtersok om de buis.

Vervolgens zit in die buis een tweede buis. Dit is wederom een buis met filtergaatjes en met een sok overheen. Het water uit de bron gaat dus door 2 buizen met gaatjes en 2 sokken.

@natubico, zaken als ijzer en zwavel zijn wel uit het water te filteren. Chemicaliën? Geen idee of dat erin zit. Ik denk dat als je het water door een koolstoffilter gooit en daarna kookt, dat het wel geschikt is voor gebruik als drinkwater.

Maar er zullen zeker chemicaliën in blijven zitten. Die krijgen we toch al hele dagen binnen hoor, ook uit kraanwater of voeding. Ook microplastics.

In deze welvaart kun je weinig van de troep die we gebruikt hebben om deze welvaart te creëren nog ontlopen. We ademen ook allemaal chemicaliën in, zowel uit uitlaatgassen als industrie. Er zijn er zelfs die een hoop troep in een plantje oprollen, een papiertje doen en oproken. En die kennen ook allemaal iemand die heel oude geworden is met dat gedrag.

Als je het putwater trouwens echt schoon wilt krijgen is destillatie ook nog een optie. Ofwel: eerst koken, de damp opvangen en weer vloeibaar maken. In dat gedestilleerde water zit niet veel meer dan H2O.

Beste Cliff. U maakt de zaak veel te ingewikkeld,(waarschijnlijk het resultaat van uw opleiding)
Van Distilleren had ik veel verstand. Ik heb toen ik het nog lustte(maar nooit echt lekker gevonden) en mijn schoonvader(een echte genieter) nog leefde vaak een soort jenever gestookt, die ik vanuit een zak gerst bereidde, van een vrachtwagen gevallen. Jarenlang stond op ons aanrecht een fles met verschillende soorten wijn te pruttelen.(van vlierbessenwijn kon je 3 dagen niet poepen) In de kelder brouwde ik een zeer smakelijke soort bruin bier.
Onze borrel-alcohol was nog geschikt voor consumptie zolang het resultaat nog wilde branden. Brood bakte ik altijd met behulp va zuurdesem.
Een kleinzoon, lijkt het dezelfde interesses te hebben. Toch typisch(de zonden der vaderen?)

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 13:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
@Poendert: dit zijn de buizen die ik heb gebruikt:

Zo'n pomp die zelf gaat pompen als er ergens op de leiding een kraan open gaat is ideaal. Hydrofoorpomp heet dat volgens mij. De pomp staan ergens onhoorbaar in een tuinhuis, maar levert dus permanent druk op de waterleiding.

Allemaal uitstekend spul, maar op plastiek buizen kun je niet slaan die gaan kapot. Die moet je in de grond spuiten met water. Maar daar staat tegenover, je wordt er niet moe van.
Hydrofoor pompen gebruikten wij om de druk naar de hoogste verdiepingen van flats op te voeren.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 13:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee hoor, de plastic buizen die je gebruikt voor het eigenlijke boorgat is gewoon harde PVC van 12,5 cm. Daar kun je prima op slaan.

In de grond spuiten met water werkt niet hier. Daarvoor moet je zandgrond hebben. Zeeuwse klei krijg je niet weggespoten met water. Ik heb het nog geprobeerd, ook met hogedruk spuit. Niet te doen. De klei is hard en zuigt heel veel water op. Na dagen spuiten was ik maar een paar centimeter verder.

Wat wel werkt is pulsen. Zware puls erin, laten vallen, ophalen en dat een paar duizend keer. Ondertussen kun je wél op de buis slaan, deze zakt langzaam naar beneden.

Maar de grond hier is en blijft keihard.

BerichtGeplaatst: Di Mei 17, 2022 23:05 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
.....zaken als ijzer en zwavel zijn wel uit het water te filteren. Chemicaliën? Geen idee of dat erin zit. Ik denk dat als je het water door een koolstoffilter gooit en daarna kookt, dat het wel geschikt is voor gebruik als drinkwater.

Chemicalien komen zeker wel in het afvoerwater terecht.
Men denke hierbij aan zaken als uitgewassen haarverf, medicijnen die door de play worden gespoeld, urine waarin overblijfselen van de opgeloste onvruchtbaar makende anticonceptiepil zitten, van alles en nog wat dat van de ermee vervuilde handen wordt afgewassen (zoals olie), enz., enz..
Verder dan nog zware metalen zoals nikkel (o.a. afkomstig van kookgerei) en pesticiden die van bijvoorbeeld groenten afgewassen worden.
Er wordt druk gewerkt aan pogingen om iets te vinden ook dat allemaal eruit te halen (zie de video in het Wp-artikel, waarnaar hierboven gelinkt is), maar zolang 't niet zo ver is dat dit er allemaal uit gehaald kan worden (als 't ooit al zo ver zal komen) is 't niet aan te raden om gezuiverd water dat nog zo veel ongezonde vervuiling bevat terug te leiden naar de gebruikers, zoals Poendert dat voorstelt.
't Is heel wat meer verantwoord om ander water te blijven winnen en daar indien nodig leidingwater van te maken.
Maar dan blijft dus wel het probleem dat dit in tijden van droogte tot schaarste kan leiden.

En verder is 't zo dat het gezuiverde maar nog heel wat vervuiling bevattende afvoerwater weliswaar naar zee wordt gedirigeerd, maar na daaruit verdampt te zijn als neerslag weer in de waterwingebieden terecht komt en zodoende de zuiverheid daarvan geleidelijk doet verminderen.
Bovendien vervuilt het afvoerwater de zeeen ook rechtstreeks.
Wanneer men dan vis of ander zogenaamd fruit van de zee eet, krijgt men al die vuiligheid vanzelf weer mee naar binnen.
Zelfs is 't zo dat de enorme hoeveelheid resten van anticonceptiestoffen die dagelijks in het water terecht komen er nu al toe geleid hebben dat bij sommige vissen onvruchtbaarheid is geconstateerd.
Als dit nog lang zo door gaat zal de mens zelf aan de beurt zijn.
Ironisch genoeg zal hij dan wel geen pil meer hoeven te nemen.

Waarmee maar gezegd wil zijn dat al bij al de enige echt verantwoorde houding is om ervoor te gaan zorgen dat er nul komma nul vervuiling meer in het water terecht komt.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 1:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Men denke hierbij aan zaken als uitgewassen haarverf, medicijnen die door de play worden gespoeld, urine waarin overblijfselen van de opgeloste onvruchtbaar makende anticonceptiepil zitten, van alles en nog wat dat van de ermee vervuilde handen wordt afgewassen (zoals olie), enz., enz..

Jawel, maar dat is rioolwater. Dat wordt niet zomaar in de grond geloosd. Hoe zit het met het grondwater?

Quote:
En verder is 't zo dat het gezuiverde maar nog heel wat vervuiling bevattende afvoerwater weliswaar naar zee wordt gedirigeerd, maar na daaruit verdampt te zijn als neerslag weer in de waterwingebieden terecht komt en zodoende de zuiverheid daarvan geleidelijk doet verminderen.

Maar zorgt die verdamping en neerslag ook niet voor zuivering? Lijkt mij dat de meeste metalen en chemicaliën in de zee blijven.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 9:01 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Nee hoor, de plastic buizen die je gebruikt voor het eigenlijke boorgat is gewoon harde PVC van 12,5 cm. Daar kun je prima op slaan.

In de grond spuiten met water werkt niet hier. Daarvoor moet je zandgrond hebben. Zeeuwse klei krijg je niet weggespoten met water. Ik heb het nog geprobeerd, ook met hogedruk spuit. Niet te doen. De klei is hard en zuigt heel veel water op. Na dagen spuiten was ik maar een paar centimeter verder.

Wat wel werkt is pulsen. Zware puls erin, laten vallen, ophalen en dat een paar duizend keer. Ondertussen kun je wél op de buis slaan, deze zakt langzaam naar beneden.

Maar de grond hier is en blijft keihard.

Ik ga hier niet over door. Maar plastiek buizen, hoewel verder een geweldige oplossing, kun je geen 20 meter in de grond slaan. Die sla je aan spaanders.

BerichtGeplaatst: Wo Mei 18, 2022 9:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Je moet ook niet slaan, je moet pulsen.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 4:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Maar zorgt die verdamping en neerslag ook niet voor zuivering? Lijkt mij dat de meeste metalen en chemicaliën in de zee blijven.

Klopt, en daar komen ze dan ook in zeedieren terecht die geconsumeerd plegen te worden.

En verder schijnt 't zo te zijn dat de zuivere regen op z'n weg naar beneden wel weer vervuild wordt met allerlei ongezonde stoffen die zich in de lucht bevinden (zoals stikstof en zelfs pesticiden).

https://www.quest.nl/natuur/milieu/a30774167/regenwater-drinken-ziek/

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 4:31 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:

Cliff schreef:
Jawel, maar dat is rioolwater. Dat wordt niet zomaar in de grond geloosd. Hoe zit het met het grondwater?

Er wordt zeker heel wat uit weg gezuiverd, maar lang niet alles.
Zo schijnen bijvoorbeeld heel wat medicijnresten er in de gewone zuiveringsnstallaties niet uit gehaald te kunnen worden.

"Er zitten steeds meer resten van medicijnen in het rioolwater. Het is moeilijk om deze resten uit het water te halen. Zo komen deze stoffen in de natuur. Dit kan slecht zijn voor dieren, planten en mensen. Daarom is het beter om dit vuile water schoon te maken vóórdat het in het riool terechtkomt".
(Bron)

Dat betekent dus dat 't geen goed idee is om het op de gangbare manier gezuiverde water direct terug te leiden naar de consument, zoals Poendert voorstelt.
Het wordt dan immers bij elk gebruik 'n stukje vervuilder, zodat uiteindelijk zeker bepaalde limieten overschreden gaan worden.

Het systeem zou wel kunnen werken bij 'n relatief kleine leefgemeenschap waar principieel ervoor gezorgd wordt dat er geen onnatuurlijk vuil in het water terecht komt en daar ook voor zover nog nodig sociale controle op plaatsvindt.
Na volledige zuivering gaat 't dan terug naar de watertoren, en vandaaruit weer naar de consument, enzovoort.

(Maar dan nog kunnen met dat water geen tuintjes besproeid worden bij droogte, omdat het dan uit de kringloop verdwijnt, zodat deze dan toch met leidingwater bijgevuld zou moeten worden.
Voor besproeien zou dus bijvoorbeeld regenwater in 'n eigen of 'n groot gezamenlijk bassin opgevangen moeten worden).

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 8:24 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Je moet ook niet slaan, je moet pulsen.

Voor pulsen heb je speciale apperatuur nodig. Bij slaan (dat kan iedereen met een voorhamer) moet men spierballen bezitten.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 8:37 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Natubico schreef:

Cliff schreef:

Er wordt zeker heel wat uit weg gezuiverd, maar lang niet alles.
Zo schijnen bijvoorbeeld heel wat medicijnresten er in de gewone zuiveringsnstallaties niet uit gehaald te kunnen worden.

"Er zitten steeds meer resten van medicijnen in het rioolwater. Het is moeilijk om deze resten uit het water te halen. Zo komen deze stoffen in de natuur. Dit kan slecht zijn voor dieren, planten en mensen. Daarom is het beter om dit vuile water schoon te maken vóórdat het in het riool terechtkomt".
(Bron)

Dat betekent dus dat 't geen goed idee is om het op de gangbare manier gezuiverde water direct terug te leiden naar de consument, zoals Poendert voorstelt.
Het wordt dan immers bij elk gebruik 'n stukje vervuilder, zodat uiteindelijk zeker bepaalde limieten overschreden gaan worden.

Het systeem zou wel kunnen werken bij 'n relatief kleine leefgemeenschap waar principieel ervoor gezorgd wordt dat er geen onnatuurlijk vuil in het water terecht komt en daar ook voor zover nog nodig sociale controle op plaatsvindt.
Na volledige zuivering gaat 't dan terug naar de watertoren, en vandaaruit weer naar de consument, enzovoort.

(Maar dan nog kunnen met dat water geen tuintjes besproeid worden bij droogte, omdat het dan uit de kringloop verdwijnt, zodat deze dan toch met leidingwater bijgevuld zou moeten worden.
Voor besproeien zou dus bijvoorbeeld regenwater in 'n eigen of 'n groot gezamenlijk bassin opgevangen moeten worden).

Voor een groot deel heeft u gelijk. Als je water over tuintjes sproeit verdwijnt het meeste naar de Wel en kan van daaruit weer worden gebruikt. Maar er zal zeker wat verlies zijn, wat moet aangevuld door de Golfstroom. Vraag maar aan de Jettens hoe dat werkt, want die heeft een groot denkraam, net als zijn bazin Kaag.

BerichtGeplaatst: Do Mei 19, 2022 15:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Voor pulsen heb je speciale apperatuur nodig. Bij slaan (dat kan iedereen met een voorhamer) moet men spierballen bezitten.

Nee joh, welke apparatuur heb je nodig dan? Of kun jij niet lassen?

Ik heb gewoon zelf een puls gemaakt van een ijzeren buis. Hoe zwaarder hoe beter. Ik heb zelfs de randen met een slijptol scherp gemaakt.

Zo'n ding dus. Met aan de onderkant een klep die open gaat onder druk, maar dicht gaat als je de puls ophaalt.

Allemaal vrij simpel hoor. Spierballen wel nodig ja, om de puls iedere keer op te halen. Hoe zwaarder de puls, hoe harder deze naar beneden valt en hoe dieper deze in de grond zakt. Dat is goed, maar je moet dat ding ook weer ophalen natuurlijk... dus een keertje of 500 dat 25 kg zware ding ophalen ga je niet aan ontkomen.