Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Seksueel grensoverschrijdend gedrag bij The Voice. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 15:37 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik geef alleen aan dat wat de meiden aangeven niet overeenkomt met dat wat Ali B beweert.

Dat is meestal zo met daders, die gaan niet zeggen dat het allemaal klopt. Dat maakt het ook zo moeilijk om verkrachtingszaken rond te krijgen.

Maar ik ga dit even lostrekken van de zaak Ali B, omdat daar nu spraakverwarring over ontstaat. Ik ken die zaak onvoldoende en ging af op de zaak Rietbergen, daar waren mijn antwoorden op gebaseerd.

Quote:
Ik heb niet vernomen dat Ali B....

Quote:
Als die meiden aangaven dat Ali B...

Quote:
... ze keken op tegen Ali B

Hier dus even geen reactie op, zie boven.

Quote:
Dan is het seks met een redelijk vermoeden van wederzijds goedvinden.

Vermoeden bij jou? Is voor mij niet voldoende. Goedvinden moet van beide kanten komen, geen interpretatie van slechts één kant. In dat geval wijs ik graag naar de moslims, die zien al aanleiding tot seks als vrouwen hun lange haren laten zien. Die discussie wil ik helemaal niet voeren. De één vind dit, de ander dat.

Wederzijds goedvinden is een duidelijke scheidslijn.

Quote:
Seks hebben en boksen is beiden enkel en alleen toegestaan met wederzijds goedvinden.

Exact, wederom: dat is mijn punt. Fijn dat je het weer eens in je eigen woorden samenvat Smile

Quote:
Als iemand doet paaldansen is dat geen uitnodiging tot seks net als dat iemand die de sportschool binnenloopt uitnodigt tot een knokpartij.

Dan zijn we het eens.

Quote:
Het is niet te vergelijken met de louche omstandigheden waarin de meiden zich bevonden.

Ali B zaak.

Quote:
Dus als er geen sprake is van dwang is geen strafbaar feit gepleegd.

Exact.

Quote:
Je gedwongen voelen omdat je denkt dat het de norm is, ligt toch echt bij jezelf en niet bij een ander. Als dit zo is maken de meiden hier een denkfout. En die kun je niet in iemands schoenen schuiven.

Ali B zaak.

Quote:
De meiden hadden geen seks met een groepje Marokkanen of motorbendeleden maar met Ali B.

Ali B zaak.

Quote:
Dat zeiden zij zelf. Eén bevroor na een zoen maar besloot daarna wel seks te hebben en de ander had al een piemel in de mond.

Ali B zaak.

Cliff schreef:
Overigens als Jeroen Rietbergen niet bekend had, was de situatie exact gelijk geweest. Een aanranding begint niet op het moment dat de dader bekent he. Staat er eigenlijk volkomen los van. Het lijkt nu bijna zo dat jouw mening anders zou zijn als die Rietbergen niet bekend zou hebben.

Cliox schreef:
Is ook zo.

Dus als Rietbergen niet bekend zou hebben, dan had jij het geen probleem gevonden wat hij gedaan had?

Quote:
Die meiden hadden zangles overdag of liepen naar de kleedkamer en kregen te maken met grensoverschrijdend gedrag. Dat is heel wat anders dan dat je een artiest zit klaar te pijpen in de studio van Ali B. Dat ik dat nog moet uitleggen…

Ah, dus je bent het wél met mij eens?

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 15:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Tsja, bottom-line is dat de vrouw niet verkracht is. Ondanks dat het zo voelt. Eigen schuld, mond gevuld. Laughing

Dan ook niet zeuren als je een aanklacht tegen je krijgt... 's avonds een vent, 's ochtends ook een vent Laughing

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 16:30 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Dan ook niet zeuren als je een aanklacht tegen je krijgt... 's avonds een vent, 's ochtends ook een vent Laughing

Een aanklacht wegens het niet nakomen van afspraken dan, of iets dergelijks. Of een aanklacht wegens misbruik maken van vertrouwen, misbruik maken van je machtspositie. Maar geen verkrachting of aanranding, als je in eerste instantie seks gehad hebt met wederzijdse toestemming.

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 16:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee hoor, die vrouwen gaan hun gang maar wat mij betreft. Ze zijn in dit soort situaties bijna altijd in het nadeel namelijk. Mannen zijn fysiek sterker, meestal is het het woord van de één tegen de ander. Bovendien worden vrouwen voortdurend lastig gevallen met ongepaste verzoeken.

Prima dat zij een keer de macht hebben om zoiets terug te doen.

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 18:33 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Prima dat zij een keer de macht hebben om zoiets terug te doen.

Ik vind 't ook prima dat die kerels aangepakt worden, hoor. Seks in ruil voor een platencontract of hypotheek: als zoiets alleen al in je opkomt dan spoor je niet.

Alleen zal in de praktijk blijken dat je achteraf bijna nooit kunt bewijzen dat de seks onvrijwillig was. Je beschadigt alleen die ander, en vaak ook jezelf. Leer hier van, en zeg als je ooit nog eens in zo'n situatie belandt duidelijk: NEE, NEE EN NOG 'NS NEE.

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 19:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Moppersmurf schreef:
Ik vind 't ook prima dat die kerels aangepakt worden, hoor. Seks in ruil voor een platencontract of hypotheek: als zoiets alleen al in je opkomt dan spoor je niet.

Prima, dan zijn we het met elkaar eens.

Ook hier: de machtspositie van de man moet je niet onderschatten. Wanneer ik een vrouw vraag mij met seksuele diensten te betalen, bepaal ik in principe de regels van het spel. Als een vrouw eenmaal akkoord gegaan is, is ze zo goed als mijn speelbal. Er is verder namelijk niemand bij hè. Het zal altijd haar woord zijn tegen het mijne, en we kunnen er omheen draaien of het erkennen: de man is tijdens de seks wél de dominante partij.

Als je ongewenst klaarkomt op een plek die ze niet wilt... jammer dan. Als je overgaat tot anale seks... jammer dan. Als je haar neemt in een positie die haar behoorlijk pijn doet, jammer dan... ze is akkoord gegaan met seks en zolang er geen audio/video opnames van zijn, of getuigen bij zijn, dan wordt het allemaal verrekte lastig om te bewijzen dat er iets gebeurd is wat de vrouw vervelend vond.

Als het enige wat de vrouw daar achteraf tegenover kan zetten een aanklacht tot aanranding is, die ongetwijfeld geseponeerd wordt omdat er geen bewijslast is, dan vind ik nog steeds dat de vrouw er nogal bekaaid vanaf komt. Je zorgen maken over de reputatieschade van de man... tja. Is niet iets waar ik mij zorgen over maak. Zeker niet als de man vanuit een machtspositie als wederdienst seks vraagt.

Quote:
Alleen zal in de praktijk blijken dat je achteraf bijna nooit kunt bewijzen dat de seks onvrijwillig was. Je beschadigt alleen die ander, en vaak ook jezelf. Leer hier van, en zeg als je ooit nog eens in zo'n situatie belandt duidelijk: NEE, NEE EN NOG 'NS NEE.

Precies.

Wij zijn daar trouwens ook wat alerter op gemaakt. Zo was er ooit een protocol wat aangaf dat je altijd het klaslokaal open liet staan als je alleen was met een studente. Bij eventuele moeilijke gesprekken houd je een collega standby. Bij grensoverschrijdend gedrag vanuit de studente, wat echt wel voorkomt, kun je gedonder verwachten als je een studente daarop aanspreekt. En dus doe je dat bij voorkeur samen met een vrouwelijke collega erbij.

Vrouwen hebben in deze situatie namelijk ook echt wel macht die misbruikt kan worden. Dus daar dien je als man ook alert op te zijn. De meeste onderwijsinstellingen hebben uitgebreide protocollen die dit soort dingen beschrijven trouwens, wat je moet doen, etc. En ik heb het erg meegemaakt hoor, tot stalking van een mannelijke docent aan toe. Toen het meisje uiteindelijk aangesproken werd op haar gedrag kwam er een enorme tirade en had de mannelijke docent haar 'aangerand'. De afwijzing werd niet best opgevat.

Blijven moeilijke kwesties waar je gewoon heel alert op moet zijn.

BerichtGeplaatst: Di Jan 25, 2022 19:28 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:

'Alert zijn' betekent ook: direct aan de bel trekken ! Iedereen die jaren later ineens gaat zeuren dat de seks onvrijwillig was maakt in 99,9% van de gevallen geen schijn van kans !

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 0:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dat is meestal zo met daders, die gaan niet zeggen dat het allemaal klopt. Dat maakt het ook zo moeilijk om verkrachtingszaken rond te krijgen.

Dan nog geldt dat wat zelfbenoemde slachtoffers roepen niet lijkt op verkrachting terwijl veel details worden prijsgegeven. Daar sla ik op aan.

Quote:
Maar ik ga dit even lostrekken van de zaak Ali B, omdat daar nu spraakverwarring over ontstaat. Ik ken die zaak onvoldoende en ging af op de zaak Rietbergen, daar waren mijn antwoorden op gebaseerd.

De kernboodschap is ook op die situatie toepasbaar.

Quote:
Vermoeden bij jou? Is voor mij niet voldoende. Goedvinden moet van beide kanten komen, geen interpretatie van slechts één kant. In dat geval wijs ik graag naar de moslims, die zien al aanleiding tot seks als vrouwen hun lange haren laten zien. Die discussie wil ik helemaal niet voeren. De één vind dit, de ander dat.

Ja. Redelijk vermoeden. Ik ga niet uitgebreid navragen en onderzoek doen.

Quote:
Wederzijds goedvinden is een duidelijke scheidslijn.

Snap ik maar er hoeven geen contracten worden ondertekend.

Quote:
Exact, wederom: dat is mijn punt. Fijn dat je het weer eens in je eigen woorden samenvat Smile

Dus was het een prima vergelijk. Wink

Quote:
Dus als Rietbergen niet bekend zou hebben, dan had jij het geen probleem gevonden wat hij gedaan had?

Zie mijn vorige reactie.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 7:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Zie mijn vorige reactie.

Was me niet duidelijk. Ik schreef dit:

Cliff schreef:
Het lijkt nu bijna zo dat jouw mening anders zou zijn als die Rietbergen niet bekend zou hebben.

Waarop jij schreef:

Cliox schreef:
Is ook zo.

Kun je me dan eens uitleggen wat er anders zou zijn aan jouw mening als Rietbergen niet bekend zou hebben?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Moppersmurf schreef:
Cliff schreef:

'Alert zijn' betekent ook: direct aan de bel trekken ! Iedereen die jaren later ineens gaat zeuren dat de seks onvrijwillig was maakt in 99,9% van de gevallen geen schijn van kans !

Dat vind ik ook. Maar de realiteit is dat als je tegenwoordig gaat klagen over iets dat jaren geleden gebeurd is, je als vrouw altijd gelijk krijgt. Zoals alles is dat ook volledig doorgeschoten.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 13:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
de realiteit is dat als je tegenwoordig gaat klagen over iets dat jaren geleden gebeurd is, je als vrouw altijd gelijk krijgt. Zoals alles is dat ook volledig doorgeschoten.

Tja, maar weet je ook waar we vandaan komen? Slechts 18% van de verkrachtingen en slechts 11% van de mishandeling van kinderen werd gerapporteerd. [bron.]

En volgens mij is dat dus nog steeds zo. Verkrachting en aanranding vindt heel vaak plaats door een bekende van het slachtoffer. Daar werk van maken resulteert in allerlei ellende. Vrouwen schamen zich vaak ook precies vanwege die zaken die jullie hier benoemen: heb ik tóch geen aanleiding geven, was het tóch misschien niet mijn schuld.

Zie verder ook hier:
https://fondsslachtofferhulp.nl/statistieken-cijfers-seksueel-misbruik-nederland/

en hier: https://www.nu.nl/gezondheid/5086484/vijfde-van-nederlandse-vrouwen-slachtoffer-seksueel-geweld.html

Zes procent van alle mannen en 22 procent van de vrouwen heeft te maken gehad met seksueel geweld. 11 procent van de vrouwen heeft geslachtsgemeenschap gehad tegen de eigen wil, tegenover een procent van de mannen.

't Is een enorm probleem en daarom vind ik het prima dat meer vrouwen zich melden met dat soort zaken.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 13:38 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat klopt helemaal Cliff, maar het is wel een feit dat het volledig doorgeschoten is. Een ander probleem is dat vrouwen het vaak niet meteen melden. Je moet meteen aan de bel trekken en niet een jaar of wat later.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 26, 2022 15:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Tedje van Es schreef:
Een ander probleem is dat vrouwen het vaak niet meteen melden. Je moet meteen aan de bel trekken en niet een jaar of wat later.

Mee eens, maar het zit complexer in elkaar dan 'dat moet je even doen'.

BerichtGeplaatst: Do Jan 27, 2022 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Mee eens, maar het zit complexer in elkaar dan 'dat moet je even doen'.

Zeker! Het is ook niet even melden maar meteen melden.

BerichtGeplaatst: Do Jan 27, 2022 14:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

In hoeverre heb jij er begrip voor als een vrouw het niet 'meteen' meldt?

BerichtGeplaatst: Vr Jan 28, 2022 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat is zeer gecompliceerd. Maar een paar jaar later vind ik toch wel problematisch.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 28, 2022 21:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Wat is nog een acceptabele tijd? 1 jaar?

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2022 10:18 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat ligt aan de situatie.
Iemand die toen ze 6 jaar oud was misbruikt is kan daar als ze 19 is mee voor de dag komen, maar iemand die 25 is en dan pas 2 jaar later aangifte doet vind ik een stuk lastiger.

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2022 11:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dan zou ik me toch nog een keer goed verdiepen in de reden waarom vrouwen dit zo laat melden. Ik heb daar zelf namelijk alle begrip voor.

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2022 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Zie mijn vorige reactie.

Was me niet duidelijk. Ik schreef dit:

Cliff schreef:
Het lijkt nu bijna zo dat jouw mening anders zou zijn als die Rietbergen niet bekend zou hebben.

Waarop jij schreef:

Cliox schreef:
Is ook zo.

Kun je me dan eens uitleggen wat er anders zou zijn aan jouw mening als Rietbergen niet bekend zou hebben?

Eigenlijk alles. Mensen die met Jeroen Rietbergen hebben gewerkt, roepen dat seksueel getinte uitspraken Jeroen Rietbergen ten voeten uit is. Jeroen Rietbergen is eerder schuldig bevonden aan seksueel getinte berichten, zo stuurde hij foto van zijn geslachtsdelen naar piepjonge kandidaten. Jeroen Rietbergen heeft in een afkickkliniek gezeten om van zijn seksverslaving af te komen als gevolg hiervan. Jeroen van Rietbergen heeft 20-25 aanklachten van grensoverschrijdend gedrag aan zijn broek hangen. Het grensoverschrijdend gedrag vond plaats in een omgeving wat een veilige werkomgeving moet zijn voor artiesten. Het is overduidelijk wat hier aan de hand is. Als het uitziet als een eend, loopt als een eend en kwaakt als een eend dan is het waarschijnlijk eend.

Dat is heul wat anders dan het meiske wat middenin een nacht in een louche setting belandt waarin zij in een openbare doucheruimte een artiest zit klaar te pijpen. "Ali kwam plots binnen en stak een vinger in mijn gat." Ik vind het niet sterk. En meer dan dit is er ook niet. En waarom is de artiest, de getuige, niet met naam en toenaam genoemd? Er is toch een getuige? Niets over gehoord of gelezen.

Het doet me denken aan vroeger in de tijd dat ikzelf met drank en drugs experimenteerde. Met een groep mensen afterpartyen, soms bij wildvreemden en lekker naar de klote gaan. Of relaxen. Zo links en rechts werd er flink op los gesekst. In het verlengde kan ik mij goed voorstellen dat de meiden zich gewillig mee lieten voeren een dag later spijt hebben als haren op hun hoofd óf misschien wel een andere interpretatie overhouden aan zo'n avond. Gaf de knul haar zoveel alcohol/drugs om haar gewillig te maken? En was dit wel de bedoeling?

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2022 12:04 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Overigens, laat ik vooropstellen dat ik het nooit zou doen, maar in hoeverre zijn uitspraken als 'wat een geil broekje' of 'daar zou ik wel eens bovenop willen liggen' grensoverschrijdend? Of louter onfatsoen? Stel dit gebeurt in de werksfeer, is de kous dan af als de vrouw die het overkomt een grens aangeeft en zegt dit niet te accepteren? Of zou je een persoon die dit roept direct buitenwippen? En wat nu als vrouwen roepen dat ze met de nieuwe manager best wel eens een beschuitje willen eten, is dat dan wel aanvaardbaar? Of wordt hier ook een grens overgegaan?

BerichtGeplaatst: Za Jan 29, 2022 12:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Eigenlijk alles.

Volgens mij praten we hier echt compleet langs elkaar heen hoor. Uit je hele verhaal maak ik op dat het geen bal uitmaakt of Rietbergen bekend zou hebben of niet. Nu heb je het over dat het in zijn omgeving bekend gedrag was... en dat hij reeds eerder veroordeeld was... dat staat dus compleet los van of Rietbergen iets toegeeft of niet.

Quote:
Overigens, laat ik vooropstellen dat ik het nooit zou doen, maar in hoeverre zijn uitspraken als 'wat een geil broekje' of 'daar zou ik wel eens bovenop willen liggen' grensoverschrijdend? Of louter onfatsoen? Stel dit gebeurt in de werksfeer, is de kous dan af als de vrouw die het overkomt een grens aangeeft en zegt dit niet te accepteren? Of zou je een persoon die dit roept direct buitenwippen? En wat nu als vrouwen roepen dat ze met de nieuwe manager best wel eens een beschuitje willen eten, is dat dan wel aanvaardbaar? Of wordt hier ook een grens overgegaan?

Het zet een werkrelatie wel degelijk onder spanning hoor. Ik heb het ooit gehad met een vrouwelijke collega die meer dan een werkrelatie nastreefde. Dan geef je een paar keer je grens aan, maar dat zegt niet dat ze het niet blijft proberen. En dat maakt samenwerken gewoon lastig. En laten we wel wezen, je kan als man ook wel eens een zwak moment hebben dat je aan verleiding toegeeft. Dus ik wilde niet meer met deze collega samenwerken.

Kan me goed voorstellen dat vrouwen dat ook hebben, zeker als ze weten dat een mannelijke collega ze wel ziet zitten. Als vrouwen al een keer hebben aangegeven geen interesse te hebben, maar je moet wel samenwerken en je mannelijke collega begint over 'geil broekje' of 'ik wil wel eens bovenop je' dan zijn dat gewoon grensoverschrijdende kutopmerkingen.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 30, 2022 14:56 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
Dan zou ik me toch nog een keer goed verdiepen in de reden waarom vrouwen dit zo laat melden. Ik heb daar zelf namelijk alle begrip voor.

Ik heb er ook alle begrip voor, ik zeg alleen dat het lastiger wordt.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 31, 2022 7:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'het' is in dit geval een rechtszaak?

BerichtGeplaatst: Ma Jan 31, 2022 11:00 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Een rechtszaak is dan idd erg lastig. Maar het hangt ook af van de situatie. Een gevierde filmster, bijvoorbeeld, die komt klagen over seksueel grensoverschrijdend gedrag van 15 jaar geleden toen ze nog geen ster was, vind ik toch wel lastig.