Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Verkiezingen TK'21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 47, 48, 49 ... 58, 59, 60  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Wat ga je stemmen voor TK'21?
VVD
10%
 10%  [ 2 ]
PVV
20%
 20%  [ 4 ]
CDA
0%
 0%  [ 0 ]
D66
0%
 0%  [ 0 ]
GL
5%
 5%  [ 1 ]
SP
5%
 5%  [ 1 ]
PvdA
5%
 5%  [ 1 ]
CU
0%
 0%  [ 0 ]
PvdD
0%
 0%  [ 0 ]
SGP
0%
 0%  [ 0 ]
Denk
5%
 5%  [ 1 ]
FvD
30%
 30%  [ 6 ]
Anders
10%
 10%  [ 2 ]
Ik stem niet
10%
 10%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 20

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 13:04 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Laughing Laughing ja de tribunalen worden al opgebouwd!! Het Volksgerechthof komt.
Wilders en Baudet als rechters .
Ze kunnen inmiddels inspiratie opdoen door razende Roland goed te bestuderen.

https://kunst-en-cultuur.infonu.nl/geschiedenis/153107-freisler-berucht-nazi-rechter-en-het-volksgerichtshof.html#het-volksgerichtshof

Ik wacht Godwin even af Wink

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 16:57 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Is altijd al zo geweest joh. Volslagen ander land met totaal andere ontstaansgeschiedenis dan Europa. Bedenk dat de VS zijn gesticht door mensen die zijn weggevlucht voor de Europese overheden.

En
Quote:
Grote verschil natuurlijk is dat er een Amerikaans volk bestaat, een Amerikaanse natie. Er bestaat geen Europees volk, er is geen Europese natie. Europeanen spreken elkaars taal niet, kijken elkaars films niet, lezen elkaars boeken niet. T gemiddelde Europese land is meer gericht op Amerika dan op andere Europese landen (behalve de directe buren). Als je een federaal Europa wilt, zul je moeten bouwen aan een Europees volk

Vreemd dat die verschillende Europeanen met verschillende talen op een ander continent tot één natie kunnen komen. Dat kunnen we binnen Europa dus ook wel, zelfs met meer dan 20 talen. Zorg voor 1 formele standaardtaal in de EU en maak je niet druk om wat er binnen landen aan talen gesproken wordt. Een staat maakt zich ook niet druk om de verschillende gesproken dialecten. Kortom, als men wil, kan het. Maar er is onvoldoende wil en dat is een feit.

Quote:
Ja eh wie anders moet de schuld krijgen? Juist als de Overheid zich overal mee bemoeit, gaat het mis.

Je hebt politiek en je hebt overheid. Dus als je bedoelt "Politiek " ipv "Overheid " , dan ben ik het met je eens.

Quote:
JA21 maakt tot nu toe een goede start en maakt een goede kans om er uit te komen als de "nieuwe VVD". Haga is een opportunist, FvD en PVV hebben an sich niet zoveel met liberalisme te maken. De PVV is eerder een sociaal-democratische partij.

Wiegel lonkte ooit nogal stevig naar de PVV en dat was toch niet voor niets? (Hij was ook goed bevriend met Baudet)
Maar Ik ben het wel met je eens dat JA21 de beste kansen maakt om een serieuze concurrent van de VVD te worden.

Quote:

Maximale repressie dus. Helder.

Ik zie het als consequent handhaven.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 17:41 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Vreemd dat die verschillende Europeanen met verschillende talen op een ander continent tot één natie kunnen komen. Dat kunnen we binnen Europa dus ook wel, zelfs met meer dan 20 talen. Zorg voor 1 formele standaardtaal in de EU en maak je niet druk om wat er binnen landen aan talen gesproken wordt. Een staat maakt zich ook niet druk om de verschillende gesproken dialecten. Kortom, als men wil, kan het. Maar er is onvoldoende wil en dat is een feit.

Vergis je niet wat daar voor nodig was en is, estudiant. Naast een gezamelijk uitgangspunt (nieuwe wereld, nieuwe kansen, weg van de oude Europese dictaturen) is dat is regelrechte nation-building. Het nationalisme er met de paplepel ingieten, trouw zweren aan vlag en grondwet. De VS staat bol van het nationalisme. One nation under God. God bless America. Home of the Free, Land of the Brave. Dat soort nationalisme heb je nodig.

Nationalisme heeft in Europa juist een slecht imago, veel Europeanen (mn links) vinden t maar eng. Op lands-niveau durven alleen de Fransen t echt. Op Europees niveau is er geen enkele beweging richting nation-building.

En dialecten? Ik heb t over elkaar begrijpen. Een Spanjaard en een Nederland begrijpen elkaar niet, kunnen nauwelijks communiceren (Spanjaarden spreken slecht engels), kijken elkaars films niet, lezen elkaars boeken niet. Er is meer wat een Nederlander met een Amerikaan verbindt en een Spanjaard met een Amerikaan, dan een Nederlander met een Spanjaard. Da's heel wat anders dan een Texaan tegenover een Vermonter. Beiden ander accent, andere levenshouding, waarschijnlijk andere politieke houding, maar bovenal toch Amerikaan.

Quote:

Je hebt politiek en je hebt overheid. Dus als je bedoelt "Politiek " ipv "Overheid " , dan ben ik het met je eens.

Is voor mij 1 en hetzelfde. De politiek is een papieren tijger zonder de Overheid.

Quote:

Wiegel lonkte ooit nogal stevig naar de PVV en dat was toch niet voor niets? (Hij was ook goed bevriend met Baudet)
Maar Ik ben het wel met je eens dat JA21 de beste kansen maakt om een serieuze concurrent van de VVD te worden.

Ik denk dat je prima kunt samenwerken op bepaalde beleidsgebieden met de PVV. Maar sociaal-economisch wordt dat best lastig, want daar is de PVV eerder links dan rechts. Is niets ergs aan he, je moet met wisselende meerderheden kunnen werken.

Quote:

Ik zie het als consequent handhaven.

Maximale repressie dus, werkt lekker voor het draagvlak. Lekker de ME op een boerendorpje afsturen om het plein voor het gemeentehuis leeg te vegen. Heb je de beelden uit Overijssel gezien? Ik ken die regio heel goed. Dat zijn boerengastjes die misschien wat lomp zijn maar in het algemeen geen vlieg kwaad doen, en ze waren daar ook echt niet met iets compleet schandaligs bezig. Komt er een overmacht aan ME het dorpje leegvegen... ze wisten niet wat ze overkwam man, normaal is er nauwelijks een agent te zien in zo'n dorp. Volslagen disproportioneel, compleet verkeerde inschatting van de situatie door de Overheid. Doe toch eens normaal, je maakt hier dingen kapot die je niet meer herstelt. T enige wat je hiermee wint is cynisme en toenemend wantrouwen richting de Overheid.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 19:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Maximale repressie dus, werkt lekker voor het draagvlak. Lekker de ME op een boerendorpje afsturen om het plein voor het gemeentehuis leeg te vegen. Heb je de beelden uit Overijssel gezien? Ik ken die regio heel goed. Dat zijn boerengastjes die misschien wat lomp zijn maar in het algemeen geen vlieg kwaad doen, en ze waren daar ook echt niet met iets compleet schandaligs bezig. Komt er een overmacht aan ME het dorpje leegvegen... ze wisten niet wat ze overkwam man, normaal is er nauwelijks een agent te zien in zo'n dorp. Volslagen disproportioneel, compleet verkeerde inschatting van de situatie door de Overheid. Doe toch eens normaal, je maakt hier dingen kapot die je niet meer herstelt. T enige wat je hiermee wint is cynisme en toenemend wantrouwen richting de Overheid.

Wij hebben hier ook van die dorpen, zoals Arnemuiden. Wat mij betreft komt de ME daar wekelijks. De rest van Zeeland kijkt ook met afschuw naar dat soort dorpjes hoor. Aso's. Hypocriet. Iedere zondag naar de kerk, boos worden als de buurman op zondag zijn gras maait, met oud en nieuw vuurwerk gooien naar brandweer en ambulance.... flikker toch op met dat volk.

Regels zijn regels Royy. Als ze denken in een dorp dat regels niet voor hen gelden, dan vind ik het prima als de ME ze even helpt herinneren.

Te belachelijk voor woorden dat recalcitrante Nederlandse gedrag. Geen enkel respect meer voor wat we democratisch met elkaar hebben afgesproken, nee, gewoon doen wat je zelf wilt en fuck de rest. Ik zie in die houding heel wat meer schade dan hoe zo'n dorp eventueel over de overheid denkt. Boeie. Ze stemmen toch niet en als ze stemmen dan zijn het achterlijke splinterpartijtjes.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 21:19 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Wij hebben hier ook van die dorpen, zoals Arnemuiden. Wat mij betreft komt de ME daar wekelijks. De rest van Zeeland kijkt ook met afschuw naar dat soort dorpjes hoor. Aso's. Hypocriet. Iedere zondag naar de kerk, boos worden als de buurman op zondag zijn gras maait, met oud en nieuw vuurwerk gooien naar brandweer en ambulance.... flikker toch op met dat volk.

Regels zijn regels Royy. Als ze denken in een dorp dat regels niet voor hen gelden, dan vind ik het prima als de ME ze even helpt herinneren.

Dit is geen biblebelt Cliff, dit is een regio met vaccinatiegraden van 89/90%+.

Quote:
Te belachelijk voor woorden dat recalcitrante Nederlandse gedrag. Geen enkel respect meer voor wat we democratisch met elkaar hebben afgesproken, nee, gewoon doen wat je zelf wilt en fuck de rest. Ik zie in die houding heel wat meer schade dan hoe zo'n dorp eventueel over de overheid denkt. Boeie. Ze stemmen toch niet en als ze stemmen dan zijn het achterlijke splinterpartijtjes.

T is volslagen disproportioneel. Hoge vaccinatiegraad, buiten, er was werkelijk geen enkele reden om zo hard op te treden behalve het handhaven van de regeltjes. Regeltjesneuken dus. Schandalig.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 21:53 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
Vergis je niet wat daar voor nodig was en is, estudiant. Naast een gezamelijk uitgangspunt (nieuwe wereld, nieuwe kansen, weg van de oude Europese dictaturen) is dat is regelrechte nation-building. Het nationalisme er met de paplepel ingieten, trouw zweren aan vlag en grondwet. De VS staat bol van het nationalisme. One nation under God. God bless America. Home of the Free, Land of the Brave. Dat soort nationalisme heb je nodig.

Ik zeg niet dat het allemaal kat in't bakkie is, maar onmogelijk is het niet. Begint al bij de nationale politiek in de lidstaten om niet alle shit, ellende etc te adresseren aan de EU.

Quote:
Nationalisme heeft in Europa juist een slecht imago, veel Europeanen (mn links) vinden t maar eng. Op lands-niveau durven alleen de Fransen t echt. Op Europees niveau is er geen enkele beweging richting nation-building.

Europees nationalisme is nog nooit geprobeerd. Daarnaast hoeft de VEU niet een copie te zijn van de VS, alsjeblieft niet zeg....

Quote:
En dialecten? Ik heb t over elkaar begrijpen. Een Spanjaard en een Nederland begrijpen elkaar niet, kunnen nauwelijks communiceren (Spanjaarden spreken slecht engels), kijken elkaars films niet, lezen elkaars boeken niet. Er is meer wat een Nederlander met een Amerikaan verbindt en een Spanjaard met een Amerikaan, dan een Nederlander met een Spanjaard. Da's heel wat anders dan een Texaan tegenover een Vermonter. Beiden ander accent, andere levenshouding, waarschijnlijk andere politieke houding, maar bovenal toch Amerikaan.

Ja dat begint op school. Eén formele basistaal in alle lidstaten naast eigen taal. Is niet uniek hoor, zelfs in Nederland komt dit voor n.l. in Friesland.

Quote:
Is voor mij 1 en hetzelfde. De politiek is een papieren tijger zonder de Overheid.

Voor mij twee verschillende zaken, die uiteraard wel met elkaar te maken hebben. Wetgevende en uitvoerende macht horen niet zo vermengd te zijn als nu het geval is.

Quote:
Maximale repressie dus, werkt lekker voor het draagvlak. Lekker de ME op een boerendorpje afsturen om het plein voor het gemeentehuis leeg te vegen. Heb je de beelden uit Overijssel gezien? Ik ken die regio heel goed. Dat zijn boerengastjes die misschien wat lomp zijn maar in het algemeen geen vlieg kwaad doen, en ze waren daar ook echt niet met iets compleet schandaligs bezig. Komt er een overmacht aan ME het dorpje leegvegen... ze wisten niet wat ze overkwam man, normaal is er nauwelijks een agent te zien in zo'n dorp. Volslagen disproportioneel, compleet verkeerde inschatting van de situatie door de Overheid. Doe toch eens normaal, je maakt hier dingen kapot die je niet meer herstelt. T enige wat je hiermee wint is cynisme en toenemend wantrouwen richting de Overheid
.
Minachting van de overheid en dus minachting voor de handhaving is het resultaat van zo'n 40 jaar individualisme/liberalisme.
Er is kennelijk een crisis voor nodig om te zien dat de samenleving juist een consequente en adequate handhaving nodig heeft. Op dat punt moet er in Nederland een omslag van denken plaats vinden.

Dat voorbeeld van jou ken ik niet, maar kenmerkend voor de huidige stavaza van politiehandhaving is exact wat je schrijft n.l. normaal is er nauwelijks een agent te zien in zo'n dorp.
Dertig jaar angelsaksische bedrijfsvoering bij de overheid met slechts oog en oor voor kostenreductie, heeft dit soort omstandigheden op het platteland veroorzaakt.

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 7:55 Plaats reactie Reageer met quote
Lampje

Royy schreef:

T is volslagen disproportioneel. Hoge vaccinatiegraad, buiten, er was werkelijk geen enkele reden om zo hard op te treden behalve het handhaven van de regeltjes. Regeltjesneuken dus. Schandalig.

Niks disproportioneel. Je hebt je gewoon aan de regels te houden, punt. En dus niet zelf gaan bedenken wat wel en niet mag en daar vervolgens de reactie van de overheidsdienaren op beoordelen.
Opvallend ook dat de grootste schreeuwers over disproportioneel optreden steevast degenen zijn die de mond vol hebben over law and order en te lage straffen in dit land.

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 11:47 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

]
estudiant schreef:

In die natiestaten op een ander continent geldt dan wel weer dat deze een eenduidige leidcultuur hebben. In bijvoorbeeld de VS is dat de Angelsaksische; In bijvoorbeeld Argentinië is dat de Spaanstalige.

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 16:06 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Loetje schreef:
]
estudiant schreef:

In die natiestaten op een ander continent geldt dan wel weer dat deze een eenduidige leidcultuur hebben. In bijvoorbeeld de VS is dat de Angelsaksische; In bijvoorbeeld Argentinië is dat de Spaanstalige.

Dat is waar. Maar dat is ook ooit eens ontstaan. Het begint met het afspreken van een standaard taal voor de hele EU. Dus beginnen met 2 taligheid op school. Dat heeft nog een groot voordeel, nl het is erg goed voor de hersenen.
Uit Canadees onderzoek blijkt dat dementieverschijnselen bij tweetaligen ongeveer vier jaar later optreden dan bij eentaligen. Bij de bestrijding van geheugenverlies werkt meertaligheid op dezelfde manier als puzzelen en bridgen: door je aandacht te focussen benut je de hersenen optimaal.

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik zeg niet dat het allemaal kat in't bakkie is, maar onmogelijk is het niet. Begint al bij de nationale politiek in de lidstaten om niet alle shit, ellende etc te adresseren aan de EU.

Theoretisch kan t. Maar t zou meer dan 1 generatie duren. De VS zijn ook niet zomaar ontstaan he, en hadden er bv een burgeroorlog voor nodig.

Dat de lidstaten dat doen zegt toch al genoeg, estudiant? Niemand wil jouw federale Europa echt, hooguit een klein vrij geisoleerd links-intellectueel clubje.

Quote:

Europees nationalisme is nog nooit geprobeerd. Daarnaast hoeft de VEU niet een copie te zijn van de VS, alsjeblieft niet zeg....

Maar erken je dat je nation-building nodig hebt om een succesvol functionerende federatie te laten ontstaan?

Quote:

Ja dat begint op school. Eén formele basistaal in alle lidstaten naast eigen taal. Is niet uniek hoor, zelfs in Nederland komt dit voor n.l. in Friesland.

Haha, ga jij de Fransen even uitleggen dat dat engels is geworden.... Laughing

Quote:

Voor mij twee verschillende zaken, die uiteraard wel met elkaar te maken hebben. Wetgevende en uitvoerende macht horen niet zo vermengd te zijn als nu het geval is.

??
De wetgevende macht bepaalt hoe groot de uitvoerende macht is en met welke onderwerpen die uitvoerende macht zich bezig moet houden.

Quote:

Minachting van de overheid en dus minachting voor de handhaving is het resultaat van zo'n 40 jaar individualisme/liberalisme.
Er is kennelijk een crisis voor nodig om te zien dat de samenleving juist een consequente en adequate handhaving nodig heeft. Op dat punt moet er in Nederland een omslag van denken plaats vinden.

Nee een Overheid ie zich met de verkeerde dingen bezig houdt. Keihard optreden tegen boerenjongens die een feestje hebben na 2 jaar lockdown, maar ondertussen de drugsmaffia rustig zn gang laten gaan. Prioriteiten he

Quote:
Dertig jaar angelsaksische bedrijfsvoering bij de overheid met slechts oog en oor voor kostenreductie, heeft dit soort omstandigheden op het platteland veroorzaakt.

Nee, de Overheid heeft de focus volledig verkeerd. Drugsmaffia, verpauperende stadswijken vol met mediterraan tuig wat de straten terroriseert versus disproportioneel optreden tegenover een feestje of milieuregels.

BerichtGeplaatst: Di Jan 18, 2022 22:31 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Dat de lidstaten dat doen zegt toch al genoeg, estudiant? Niemand wil jouw federale Europa echt, hooguit een klein vrij geisoleerd links-intellectueel clubje.

Het lijkt er op dat er gedacht wordt dat het een soort van luxe is om richting federatie te gaan. Maar ik geloof dat het alternatief niet best is voor elk van de lidstaten. Door de supermachten worden we steeds minder serieus genomen en uiteindelijk compleet uitgespeeld.

Quote:
Maar erken je dat je nation-building nodig hebt om een succesvol functionerende federatie te laten ontstaan?

Je doet nu voorkomen of dat ik daar altijd een tegenstander van was, maar niets is minder waar. Natuurlijk is nation-building noodzakelijk, ergens moeten lidstaten een centraal gedachtengoed hebben anders wordt het nooit wat.

Quote:
Haha, ga jij de Fransen even uitleggen dat dat engels is geworden.... Laughing

De Britten zijn weg, dus Engels is niet onmiddellijk voor de hand liggend. Maar misschien is het ook wel een kans om juist wel Engels te kiezen, dan voorkomt gedoe tussen Duitsland en Frankrijk.
Anders is Fries ook een goed compromis 😉

Quote:
Nee, de Overheid heeft de focus volledig verkeerd. Drugsmaffia, verpauperende stadswijken vol met mediterraan tuig wat de straten terroriseert versus disproportioneel optreden tegenover een feestje of milieuregels
.

Hebben we het wel eens over gehad Royy, die vorm van criminaliteit heeft alles te maken met maffia en duistere geldstromen. Heb je experts voor nodig.
Verpauperde stadswijken = verschraalde openbare ruimte door......40 jaar liberalisme.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 8:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Het lijkt er op dat er gedacht wordt dat het een soort van luxe is om richting federatie te gaan. Maar ik geloof dat het alternatief niet best is voor elk van de lidstaten. Door de supermachten worden we steeds minder serieus genomen en uiteindelijk compleet uitgespeeld.

Ik denk dat dat misplaatste angst is.

In een wereld waar 49% van de macht in het westen ligt, 49% van de macht in het oosten, kan het heel goed zijn dat 2% van de macht in het midden een enorme beslissingsbevoegdheid heeft. Denken dat je als kleintje geen macht hebt is minderwaardigheidscomplex.

Oekraïne zit bv. in zo'n positie. Als volslagen corrupt en financieel bankrupt land kan het werkelijk vanalles regelen. Een vrijhandelsverdrag met de EU? Ja hoor, kom maar door. Lidmaatschap van NAVO? Interessant. Of juist her-aansluiten bij Rusland en daar de banden weer aanhalen? Poetin zou niets liever willen om zo de VS weer even te laten zien wie er in zijn invloedsfeer valt. De Oekraïne kan daarbij nog even een flinke goedkope gasdeal binnenhalen.

Zelfde geldt voor Europese landen. Kijk alleen al naar de Nord Stream en andere projecten. Je kan er bijna gratis op aansluiten omdat de 'grote bazen' niets liever willen dan je binnenhalen als klant. De VS probeert exact hetzelfde en stuurt hele schepen vol goedkope kolen en LNG naar Europa. Fuck het milieu. Wij verzorgen je energie.

Daarbij kunnen landen zich prima economisch organiseren, zonder politiek afhankelijk te zijn. Ik doe het zelf in het onderwijs voortdurend. Problemen met een arrogante leverancier? Prima, gaan we toch naar de HBO raad, MBO raad, VO raad, etc. Zoeken we als scholen elkaar op in leveranciersgroepen. Organiseren we onszelf via organisaties als Kennisnet en Surf. En ineens staat zo'n leverancier tegenover het hele onderwijs in Nederland. Dan luisteren ze ineens heel aandachtig.

Houdt dat in dat die organisaties waarbinnen je samenwerkt zich ook ineens met jouw regels in de organisatie gaan bemoeien? Nee, natuurlijk niet. Kijk, en daar is de EU dus veel te ver doorgeschoten, met een eigen politiek parlement, opgedrongen politieke beslissingen, een eigen vlag, een eigen volkslied.... doei!

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 10:30 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:

Wat is er mis met je? Het disproportioneel vinden geeft geen vrijbrief om de wet met voeten te treden. De zin en onzin van beheersmaatregelen worden besproken in de politieke arena. Dat is hoe democratie werkt. Wat individuen ervan vinden is niet relevant. Wij hebben ons aan vigerende wet- en regelgeving te houden. Te allen tijde. Zonder uitzondering. Doe je dat niet dan ben je automatisch en vanzelfsprekend fout.

Nederlanders zijn vrijgevochten, anarchistisch en door en door verwend. Fluitsma & Van Tijn zongen niet voor niets "15 miljoen mensen op dat hele kleine stukje aarde. Die schrijf je niet de wetten voor, die laat je in hun waarde." De VOC-mentaliteit zit nog steeds in ons DNA. Het wordt pas duidelijk als je met verschillende nationaliteiten werkt op grote projecten. Als je afspraken, verwachtingen en spelregels communiceert geeft de Nederlander altijd weerstand. Het is ook hoofdzakelijk de Nederland die klaagt over leidinggevenden, management en directie. In andere landen zie je dat een stuk minder.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 12:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik ben er niet van overtuigd dat we daar een federatie voor nodig hebben, cq ik zie een andere krachtige federatie waar we het prima mee kunnen vinden: de VS.

Quote:

Je doet nu voorkomen of dat ik daar altijd een tegenstander van was, maar niets is minder waar. Natuurlijk is nation-building noodzakelijk, ergens moeten lidstaten een centraal gedachtengoed hebben anders wordt het nooit wat.

Ok, dus Europese vlag in de klas. Europees volkslied zingen (kan dat?) of spelen op gelegenheden. Europese geschiedenis vast onderdeel op scholen. Europese feestdag. Actieve promotie van engels in de EU (hallo Parijs!). Actieve promotie van Europese literatuur en films. Poe dat D66/Volt zo conservatief kon zijn... t CDA is er niks bij (elke ochtend het Wilhelmus zingen).

Quote:

De Britten zijn weg, dus Engels is niet onmiddellijk voor de hand liggend. Maar misschien is het ook wel een kans om juist wel Engels te kiezen, dan voorkomt gedoe tussen Duitsland en Frankrijk.
Anders is Fries ook een goed compromis 😉

Geen enkele andere taal dan engels is voordehand liggend. Frans: spreekt niemand, behalve de Fransen, zal dus enorme en langdurige effort vragen. Spaans: spreken heel veel mensen buiten Europa, enorme effort dus. Duits: te gevoelig en niemand spreekt t.

Quote:

Hebben we het wel eens over gehad Royy, die vorm van criminaliteit heeft alles te maken met maffia en duistere geldstromen. Heb je experts voor nodig.
Verpauperde stadswijken = verschraalde openbare ruimte door......40 jaar liberalisme.

Verpauperde stadswijken = opeenhoping van sociale woningbouw gevuld met mediterrane types.

Maar ben je t er nu mee eens dat de focus van de Overheid verkeerd is?

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 12:24 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Loetje schreef:

estudiant schreef:
Dat is waar. Maar dat is ook ooit eens ontstaan. Het begint met het afspreken van een standaard taal voor de hele EU.

Die is er niet. En het Engels als mondiaal de gangbare voertaal bestond al lang voor de oprichting van de EG hoor.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Loetje schreef:

Die is er niet. En het Engels als mondiaal de gangbare voertaal bestond al lang voor de oprichting van de EG hoor.

Geen idee waar dit op slaat.... gaat over een standaard taal in een federatie. Dat kan Engels zijn, maar hoeft niet persé.
En dat Engels al lang voor de EG een gangbare wereldtaal was ( evenals het Spaans in een wat bescheidener omvang) weet iedereen wel.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 13:27 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Ik ben er niet van overtuigd dat we daar een federatie voor nodig hebben, cq ik zie een andere krachtige federatie waar we het prima mee kunnen vinden: de VS.

Liever een steeds zwakker en onbetrouwbaarheid wordende vreemde mogendheid als federatie dus. Helder.

Quote:
Ok, dus Europese vlag in de klas. Europees volkslied zingen (kan dat?) of spelen op gelegenheden. Europese geschiedenis vast onderdeel op scholen. Europese feestdag. Actieve promotie van engels in de EU (hallo Parijs!). Actieve promotie van Europese literatuur en films. Poe dat D66/Volt zo conservatief kon zijn... t CDA is er niks bij (elke ochtend het Wilhelmus zingen

Zitten best goede elementen bij 😉

Quote:
Geen enkele andere taal dan engels is voordehand liggend. Frans: spreekt niemand, behalve de Fransen, zal dus enorme en langdurige effort vragen. Spaans: spreken heel veel mensen buiten Europa, enorme effort dus. Duits: te gevoelig en niemand spreekt t.

Nou, Engels dus!

Quote:
Verpauperde stadswijken = opeenhoping van sociale woningbouw gevuld met mediterrane types.

Maar ben je t er nu mee eens dat de focus van de Overheid verkeerd is?

Nee. ( the hole in the bucket)

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 13:32 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

estudiant schreef:
Loetje schreef:

Geen idee waar dit op slaat.... gaat over een standaard taal in een federatie. Dat kan Engels zijn, maar hoeft niet persé.
En dat Engels al lang voor de EG een gangbare wereldtaal was ( evenals het Spaans in een wat bescheidener omvang) weet iedereen wel.

Een standaard taal in welke federatie? Als je de EU bedoelt; Er is nog geen federale EU. Gelukkig niet. Met samenwerking is niks mis, maar een federale EU, dat willen de inwoners van de lidstaten gewoon niet.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 16:19 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Ik denk dat dat misplaatste angst is.

In een wereld waar 49% van de macht in het westen ligt, 49% van de macht in het oosten, kan het heel goed zijn dat 2% van de macht in het midden een enorme beslissingsbevoegdheid heeft. Denken dat je als kleintje geen macht hebt is minderwaardigheidscomplex.

Die macht van het kleintje is volgens mij de macht die het kleintje gegund wordt. Dus speelbal van VS, Rusland en China.
En dat terwijl Europa qua economie een hoofdrol verdient en qua politieke en militaire macht een enorme potentie herbergt.

Quote:
Oekraïne zit bv. in zo'n positie. Als volslagen corrupt en financieel bankrupt land kan het werkelijk vanalles regelen. Een vrijhandelsverdrag met de EU? Ja hoor, kom maar door. Lidmaatschap van NAVO? Interessant. Of juist her-aansluiten bij Rusland en daar de banden weer aanhalen? Poetin zou niets liever willen om zo de VS weer even te laten zien wie er in zijn invloedsfeer valt. De Oekraïne kan daarbij nog even een flinke goedkope gasdeal binnenhalen
.
Het is duidelijk dat de EU hier de sukkel is in het spel tussen Rusland en de VS. We tellen alleen maar mee omdat we verplichtingen hebben in de NAVO en dus keurig naar de pijpen dansen van de VS.

Ik denk dat de meeste Europeanen eigenlijk vinden dat de Oekraïne onder de invloedssfeer van Rusland moet vallen. Ik hoor daar in ieder geval bij, de Oekraïne heeft niets te zoeken in de NAVO of EU. Maar .... gaat niet gebeuren omdat VS/NAVO dat niet wil.

Een EU federatie met een relevant leger zou ons een stuk onafhankelijker maken van de VS. Kunnen we afscheid nemen van de NAVO zodat de VS hun eigen shit voortaan zelf maar moet oplossen.

Quote:
Zelfde geldt voor Europese landen. Kijk alleen al naar de Nord Stream en andere projecten. Je kan er bijna gratis op aansluiten omdat de 'grote bazen' niets liever willen dan je binnenhalen als klant. De VS probeert exact hetzelfde en stuurt hele schepen vol goedkope kolen en LNG naar Europa. Fuck het milieu. Wij verzorgen je energie
.
Het gaat dus niet alleen om handel.

Quote:
Houdt dat in dat die organisaties waarbinnen je samenwerkt zich ook ineens met jouw regels in de organisatie gaan bemoeien? Nee, natuurlijk niet. Kijk, en daar is de EU dus veel te ver doorgeschoten, met een eigen politiek parlement, opgedrongen politieke beslissingen, een eigen vlag, een eigen volkslied.... doei![

Ik heb daar wel eens vaker op gereageerd, een federale EU betekent nmm ook een ander soort decentralisatie met de nadruk op regio's. In de regio staat de burger het dichtst bij de macht.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 16:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Ik denk dat de meeste Europeanen eigenlijk vinden dat de Oekraïne onder de invloedssfeer van Rusland moet vallen. Ik hoor daar in ieder geval bij, de Oekraïne heeft niets te zoeken in de NAVO of EU. Maar .... gaat niet gebeuren omdat VS/NAVO dat niet wil.

Oekraïne zou zelf moeten kiezen, waarbij een deling een hele reële optie is. En waarom zou dat niet kunnen? Tsjechoslowakije en Joegoslavië gingen eerder uit elkaar. Die eerste vreedzaam, die tweede met een oorlog waar ook de NAVO zich mee ging bemoeien.

De Krim is bij uitstek een gebied wat er volledig democratisch voor zou kiezen om bij Rusland aan te sluiten. Ook voor de burgeroorlog in de Oekraïne hadden ze daar al meerdere referenda over gehouden. Er waren ook al diverse politieke afspraken en conflicten geweest. De manier waarop ze nog niet zo heel lang geleden aan de Oekraïne gegeven zijn is natuurlijk ook discutabel (een Sovjet leider uit de Oekraïne gaf de Krim aan Oekraïne)

Heel veel burgeroorlogen kunnen voorkomen worden door het toe te staan dat gebieden zich democratisch afscheiden. Soms moeten daar heel duidelijke afspraken over gemaakt worden, maar het is altijd te prevaleren boven een militair conflict.

Als je nu Oost Oekraïne ook de keuze geeft om zich aan te laten sluiten bij Rusland, dan voorkom je waarschijnlijk een jarenlange burgeroorlog. Dat is niet in het belang van de VS inderdaad. Zij kunnen de Oekraïne en de Krim keer op keer als voorbeeld oprakelen dat Rusland gevaarlijk is (het woord 'annexatie' is bv. ingeburgerd, maar de Krim is niet geannexeerd)

Quote:
Een EU federatie met een relevant leger zou ons een stuk onafhankelijker maken van de VS. Kunnen we afscheid nemen van de NAVO zodat de VS hun eigen shit voortaan zelf maar moet oplossen.

Met dat argument zou ik bijna voorstander worden van de EU, maar ik geloof er niet in. Ik heb ook van de EU nog nooit enige kritische noot gezien richting de VS. En daar is de afgelopen decennia toch echt voldoende aanleiding toe geweest.

Quote:
Het gaat dus niet alleen om handel.

Exact dat. En vooral de VS is hier natuurlijk de motor achter, conservatief, kapitalistisch en liberaal.

Quote:
Ik heb daar wel eens vaker op gereageerd, een federale EU betekent nmm ook een ander soort decentralisatie met de nadruk op regio's. In de regio staat de burger het dichtst bij de macht.

Gecentraliseerde macht geeft dat zelden uit handen. Dat enorme politieke orgaan in Brussel breek je nooit meer af. De arbeidsvoorwaarden en het salaris van die mensen is ook ongekend. Dat is vragen om problemen.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 18:22 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Liever een steeds zwakker en onbetrouwbaarheid wordende vreemde mogendheid als federatie dus. Helder.

Tsja, ik heb meer vertrouwen in de Amerikanen dan in de Spanjaarden, estudiant.

Wat zou jij vinden van een innigere Noord-Europese samenwerking. Zeg NL, Duitsland, Scandinavie, Oostenrijk?

Quote:

Nou, Engels dus!

Ja leg ze dat in Parijs eens uit.

Quote:

Onzin. Kijk maar naar Zweden. Niks 40 jaar liberalisme daar, 40 jaar sociaal-democratie op en top. Toch zijn de achterstandswijken in Zweden er net zo, zo niet erger, belabberd aan toe.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 18:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Gecentraliseerde macht geeft dat zelden uit handen.

Huh? Jij was toch voor technocratie??

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 21:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Met dat argument zou ik bijna voorstander worden van de EU, maar ik geloof er niet in. Ik heb ook van de EU nog nooit enige kritische noot gezien richting de VS. En daar is de afgelopen decennia toch echt voldoende aanleiding toe geweest.

Dat klopt ook wel. De EU is voor de VS als een kind dat niet zelfstandig wil en vooral kan worden. En dat is vooral in het voordeel van de VS.
Stel dat de EU echt zou gaan werken aan een serieus eigen leger dan zul je zien dat de VS dat zal proberen te verhinderen.
Afnavelen dus....

Quote:
Gecentraliseerde macht geeft dat zelden uit handen. Dat enorme politieke orgaan in Brussel breek je nooit meer af. De arbeidsvoorwaarden en het salaris van die mensen is ook ongekend. Dat is vragen om problemen.

Als er een EU federatie zou ontstaan dan is een totaal ander delegatiemodel noodzakelijk.

Maar ik merk een zekere beweging bij jou richting meer EU ?
Wink

De huidige coronacrisis zou in een sterkere EU ook vele malen beter bestreden kunnen worden.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 22:02 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:
]

Tsja, ik heb meer vertrouwen in de Amerikanen dan in de Spanjaarden, estudiant.

Ik niet. Het is een totaal labiele samenleving geworden met steeds populistischer wordende presidenten en presidentskandidaten.

Quote:
Wat zou jij vinden van een innigere Noord-Europese samenwerking. Zeg NL, Duitsland, Scandinavie, Oostenrijk?

Die discussie hebben we wel eens gevoerd. Op zich zou dit ideaal zijn wanneer dezelfde cultuurfamilie zich zou verenigen in een federatie. Een kern EU en een EU schil met landen die lid kunnen worden wanneer er aan bepaalde politieke, ethische en economische principes kan worden voldaan.

Quote:
Onzin. Kijk maar naar Zweden. Niks 40 jaar liberalisme daar, 40 jaar sociaal-democratie op en top. Toch zijn de achterstandswijken in Zweden er net zo, zo niet erger, belabberd aan toe.

Dat liberalisme zit niet alleen in partijen die zich liberaal noemen, maar ook in sociaal-democratische en christen-democratische partijen. Het startschot voor individualisering en liberalisme is destijds gegeven door Reagan en Thatcher. Hier gevolgd door Lubbers en later Kok.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 19, 2022 22:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliff schreef:
Gecentraliseerde macht geeft dat zelden uit handen.

Royy schreef:
Huh? Jij was toch voor technocratie??

Ik zie de relevantie niet van die opmerking.