Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Verkiezingen TK'21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 46, 47, 48, 49  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Wat ga je stemmen voor TK'21?
VVD
10%
 10%  [ 2 ]
PVV
21%
 21%  [ 4 ]
CDA
0%
 0%  [ 0 ]
D66
0%
 0%  [ 0 ]
GL
5%
 5%  [ 1 ]
SP
5%
 5%  [ 1 ]
PvdA
5%
 5%  [ 1 ]
CU
0%
 0%  [ 0 ]
PvdD
0%
 0%  [ 0 ]
SGP
0%
 0%  [ 0 ]
Denk
5%
 5%  [ 1 ]
FvD
26%
 26%  [ 5 ]
Anders
10%
 10%  [ 2 ]
Ik stem niet
10%
 10%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 19

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 12:36 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Natte droom van elke Excelridder vermoed ik.

Ik heb een betere oplossing voor je: niet kijken naar je loonstrook, alleen naar wat er op je rekening komt. Zelfs dat laatste doe ik zelf niet eens trouwens. Staat toch altijd genoeg geld op.

Gaat t niet om Cliff. Gaat er om dat mensen bewust zijn van de kosten van de Overheid, net zoals ze zien hoeveel hun boodschappen kosten.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 12:55 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Echt een kapitale denkfout.

Boodschappen koop je voor jezelf. De overheid koop je niet. De overheid regelt zaken voor iedereen.

Jij wil alle solidariteit gewoon weg hebben, zoveel is duidelijk. Alles draait om jezelf: eigen geld, eigen belang. Zelfs als jij iets aan ouderenzorg wil betalen verdenk ik je ervan dat je bv. je ouders in je hoofd houdt, maar als die er niet waren was je ook tegen.

Niet mijn samenleving Royy, en jouw utopische voorstellen gaan er dan ook nooit komen. Dat stelt mij gerust.

Wat mij ook gerust stelt is dat al dit soort excessen uit de VVD verdwenen zijn met FvD, PVV en JA21. Prima, lekker machteloos laten versnipperen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 16:14 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Compleet ander land, echt onvergelijkbaar. Om grotere landen net zo spik en span te houden als Nederland heb je veel meer geld nodig. Nederland heeft als defacto stadsstaat enorme schaalvoordelen. Bovendien is ruimte een heel ander concept in de VS; ruimte hebben we hier schaars gemaakt (zie woningbouw), in de VS is ruimte zat.

Groot land inderdaad. Toch was de staat van het platte land pakweg 60 jaar geleden compleet anders. Geert Mak heeft dat mooi omschreven in "Reizen zonder John".
Zestig jaar geleden zagen de dorpen, wegen, Greyhounds er veel beter uit; thans is het uitgestorven en verwaarloosd. Verwaarlozing van de openbare ruimte is een keuze en hangt samen met belastingdruk.

Quote:
Okay en met een conclusie over 10 jaar?

Drie maanden. Er liggen blauwdrukken genoeg om als basis te dienen.

Quote:
Valt wel mee denk ik. Je kunt ook nog een soort "beslag" leggen er op, wel op de bankrekening zichtbaar, maar diegene kan t niet volledig opnemen of overschrijven want aanstaande incasso van de belastingdienst,

Er ontstaan dus betalingsproblemen waar ze er eerder niet waren.

Quote:
Aha, nou wat is de erfenis van Merkel dan precies?

Ik vond haar rol in Europa erg goed. Het gaat niet altijd om daden maar in het geval van Merkel om vertrouwen en betrouwbaarheid en continuïteit. Is belangrijk in tijden van grote veranderingen.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 16:27 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Jij wil alle solidariteit gewoon weg hebben, zoveel is duidelijk.

Als jij denkt dat je solidariteit overeind houdt door vooral intransparant te zijn, heb je t volkomen mis.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 16:32 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Groot land inderdaad. Toch was de staat van het platte land pakweg 60 jaar geleden compleet anders. Geert Mak heeft dat mooi omschreven in "Reizen zonder John".
Zestig jaar geleden zagen de dorpen, wegen, Greyhounds er veel beter uit; thans is het uitgestorven en verwaarloosd. Verwaarlozing van de openbare ruimte is een keuze en hangt samen met belastingdruk.

Frans Timmermans... Geert Mak... je bent wel lekker bezig he Wink

Ik kan t niet vergelijken en ga niet blind op kameraad Mak af. T is een keuze in de VS, t is daar goedkoper om een nieuw gebouw te bouwen en t oude in elkaar te laten rotten ipv te slopen. De ruimte daar is onbeperkt (dat maakt het overigens ook zo'n fantastisch land, waarbij Nederland al snel crowded aanvoelt).

Quote:

Drie maanden. Er liggen blauwdrukken genoeg om als basis te dienen.

Noem eens een blauwdruk?

Ben jij dan overigens groot voorstander avn de fondsen die nu worden ingricht (wonen, klimaat enzo). Ook daar geldt: kaders worden gezet door de politiek, uitvoering vindt ergens anders plaats.

Quote:

Er ontstaan dus betalingsproblemen waar ze er eerder niet waren.

Nee joh. Nu: netto 2500 euro op de bankrekening. In mijn voorstel: 3500 euro op de bankrekening, waarvan 1000 euro gereserveerd voor automatische incasso 5 dagen later.

Quote:

Ik vond haar rol in Europa erg goed. Het gaat niet altijd om daden maar in het geval van Merkel om vertrouwen en betrouwbaarheid en continuïteit. Is belangrijk in tijden van grote veranderingen.

Sorry, dat vind ik geen leiderschap, is meer op de winkel passen. Past overigens wel bij Europa: t continent valt nog net niet in slaap.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 17:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Als jij denkt dat je solidariteit overeind houdt door vooral intransparant te zijn, heb je t volkomen mis.

Transparantie is niet het probleem Royy. Egoïsme is het probleem.

Al weet jij van iedere eurocent waar het precies aan besteed wordt, het gaat aan je gezeur over belasting betalen niets afnemen. Sterker nog: het tegenovergestelde zal plaatsvinden. Dat staat compleet los van iedere vorm van transparantie.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 17:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Al weet jij van iedere eurocent waar het precies aan besteed wordt, het gaat aan je gezeur over belasting betalen niets afnemen. Sterker nog: het tegenovergestelde zal plaatsvinden. Dat staat compleet los van iedere vorm van transparantie.

Ok, dus jij zegt: als mensen werkelijk zien en snappen hoeveel geld er wordt uitgegeven, gaan ze daar iets van vinden. Dat moeten we voorkomen door niet al te transparant te worden. Lekker stabiel uitgangspuntje, Cliff Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 19:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

'Royy' is niet hetzelfde als 'Mensen'.

Je kunt prima opzoeken wat er met belastinggeld gebeurt. Je kunt ook prima zien hoeveel belasting jij betaalt. De transparantie is volkomen helder, en ja, dat is een tautologie maar soms lijken stijlfiguren nodig om je iets bij te brengen Very Happy

Echt, het laat me volkomen Siberisch hoe jij over je belastingafdracht denkt. Sterker nog, het geklaag heeft eerder een averechts effect. Ik stel voor extra controles uit te voeren bij klagers.

Nog een tegenvoorstel: jij krijgt je geld bruto op je rekening en iedere eerste van de maand, om 5:00 uur 's ochtends, komen een paar potige ambtenaren het innen. Niet de deur openen binnen 30 seconden is de deur inrammen en het komen halen. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 22:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Okay, maar leg me dan uit wat er precies tegen transparantie is?

En ja tuurlijk mensen kunnen t opzoeken, maar dat werkt heel anders. En veel mensen kunnen dat niet goed vertalen naar hun eigen situatie.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 1:02 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Okay, maar leg me dan uit wat er precies tegen transparantie is?

Niets, het is volkomen transparant. Het staat notabene allemaal op je loonstrookje. Dat jij het nog een week op je rekening wilt hebben heeft niets met transparantie te maken. Lijkt meer op even inwrijven van iets onvermijdelijks.

Kijk, in Zeeland hebben we een kerncentrale om jullie in de Randstad van elektriciteit te voorzien. In Groningen pompen ze gas om jullie in de Randstad van gas te voorzien. Dat weten we, dat is transparant. Wat jij voorstelt is dat elke Zeeuw iedere dag, op weg naar zijn werk, even een rondje rond de kerncentrale moet rijden om daar aan herinnerd te worden. En in Groningen moeten ze maar wekelijks een aardbeving hebben, opdat ze het niet vergeten dat ze gas moeten leveren aan de Randstad.

Zo zie ik jouw voorstel. Het betalen van belasting voor mensen zo onaantrekkelijk mogelijk te laten voelen, met zoveel mogelijk impact. Liefst dat ze een moment denken dat ze hun bruto salaris krijgen, maar dan toch lekker niet.

Volkomen helder ook waarom je dat wilt: om meer mensen negatief te krijgen over het betalen van belasting.

Weet je, ik sprak eens een man in een wijk in Vlissingen die iemand had neergestoken. Hij was al weer een tijdje op vrije voeten. Ik vroeg hem 'hoe is het nou'? Weet je wat hij zei: man, deze wijk is wel achteruitgegaan hoor.

Doet me een beetje aan jou denken in dit geval.

Quote:
En ja tuurlijk mensen kunnen t opzoeken, maar dat werkt heel anders. En veel mensen kunnen dat niet goed vertalen naar hun eigen situatie.

Dan leren ze dat maar. Democratie is niet voor luie mensen, verdiep je er maar eens in hoe het werkt.

Is misschien ook een goede: op de achterkant van het loonstrookje vermelden wat voor prachtige dingen er allemaal met belastinggeld gedaan wordt. Een bedankje van een gehandicapte met een uitkering. Een zieke die door het oog van de naald gekropen is, maar dankzij belastinggeld een goede behandeling kon krijgen. Of een mooi verhaal over een zoon die vaker bij zijn demente moeder op bezoek kan omdat er een nieuwe brug of tunnel gebouwd is. VInd je dat ook een goed idee? Waarschijnlijk niet hè Smile

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 10:42 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Niets, het is volkomen transparant. Het staat notabene allemaal op je loonstrookje. Dat jij het nog een week op je rekening wilt hebben heeft niets met transparantie te maken.

T gemiddelde loonstrookje is onbegrijpelijk en bevat bovendien geen specificatie naar onderwijs, zorg, waterstaat etc.

Quote:
Volkomen helder ook waarom je dat wilt: om meer mensen negatief te krijgen over het betalen van belasting.

Niet per se. Ik denk dat veel mensen inderdaad kritischer gaan kijken als ze beseffen dat het om zulke enorme bedragen gaat. Die ze betalen, maar ook die bv lagere inkomens ontvangen.

T tekent je dat je daar bang voor bent. Je houdt t t liefst een beetje vaag en ingewikkeld.

Quote:

Is misschien ook een goede: op de achterkant van het loonstrookje vermelden wat voor prachtige dingen er allemaal met belastinggeld gedaan wordt. Een bedankje van een gehandicapte met een uitkering. Een zieke die door het oog van de naald gekropen is, maar dankzij belastinggeld een goede behandeling kon krijgen. Of een mooi verhaal over een zoon die vaker bij zijn demente moeder op bezoek kan omdat er een nieuwe brug of tunnel gebouwd is. VInd je dat ook een goed idee? Waarschijnlijk niet hè Smile

Mag van mij hoor. Je moet ook zeker laten zien wat er met dat geld gebeurt.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 10:57 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Ik kan t niet vergelijken en ga niet blind op kameraad Mak af. T is een keuze in de VS, t is daar goedkoper om een nieuw gebouw te bouwen en t oude in elkaar te laten rotten ipv te slopen. De ruimte daar is onbeperkt (dat maakt het overigens ook zo'n fantastisch land, waarbij Nederland al snel crowded aanvoelt).

Al weer die economische benadering, maar er is verder geen sprake van beroepsdeformatie bij Royy?? 😉
Maar de vraag is waarom 60 jaar geleden de openbare ruimte op het platteland in de VS er vele malen beter bij lag dan nu. Ik denk dat dit mede het gevolg is van politiek populisme met als kern van de boodschap dat er teveel belasting wordt betaald. Gevolg: belasting verlaging met als compensatie afbouw collectieve sector. En dat voel je eerst op het dunbevolkte platte land. Gevolg: jongeren trekken weg naar grote steden waardoor de voorzieningen op het platteland verder worden uitgedund enz enz

Quote:
Ben jij dan overigens groot voorstander avn de fondsen die nu worden ingricht (wonen, klimaat enzo). Ook daar geldt: kaders worden gezet door de politiek, uitvoering vindt ergens anders plaats.

Laat ik zeggen dat ik daar wel een voorstander van ben; het Klimaatfonds Nederland vind ik wel een hoopvol initiatief. Anders dan de sec economische benadering zie ik daar ook ruimte voor ecologie. Kortom diversiteit in competenties en deskundigheid. En enthousiasme.!!.... niet altijd weer alleen die gladde jongens in te strakke blauwe pakken met te korte broekspijpen dus.
Heb nog niet helemaal de rol van de burger in dit fonds op het netvlies, maar dat is een kwestie van organiseren en gaan doen.

Quote:
Nee joh. Nu: netto 2500 euro op de bankrekening. In mijn voorstel: 3500 euro op de bankrekening, waarvan 1000 euro gereserveerd voor automatische incasso 5 dagen later.

Ik zie er niets in, is alleen maar voer voor populistische politieke leiders.

Quote:
Sorry, dat vind ik geen leiderschap, is meer op de winkel passen. Past overigens wel bij Europa: t continent valt nog net niet in slaap
.
Het is een type leider die juist haar kracht heeft in Europa. In het Europa met 27 verschillende opvattingen en onderling wantrouwen, oude haat enz is het een groot goed om een bescheiden saaie maar betrouwbare leider met gezag te hebben.
Dat Europa nog net niet in slaap valt is de som van onderling wantrouwen. De VS vindt dat prima overigens, kunnen we nog steeds niet af van de NAVO.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 11:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Al weer die economische benadering, maar er is verder geen sprake van beroepsdeformatie bij Royy?? 😉
Maar de vraag is waarom 60 jaar geleden de openbare ruimte op het platteland in de VS er vele malen beter bij lag dan nu. Ik denk dat dit mede het gevolg is van politiek populisme met als kern van de boodschap dat er teveel belasting wordt betaald. Gevolg: belasting verlaging met als compensatie afbouw collectieve sector. En dat voel je eerst op het dunbevolkte platte land. Gevolg: jongeren trekken weg naar grote steden waardoor de voorzieningen op het platteland verder worden uitgedund enz enz

Dat ligt in ieder geval niet een de hoogte van de belastingen, die is ook in de VS alleen maar toegenomen. Lijkt eerder een gevolg van keuze. Of van effectiviteit (te grote Overheid?). Ook in NL zie je overigens het onderhoud van infrastructuur langzaam verslechteren.

En de vraag is wat er eerder was: wegtrekkende bevolking of slechter onderhoud van de openbare ruimte. Ik denk in de VS het eerste, juist omdat de VS zo decentraal georganiseerd is; hoe minder mensen je hebt, hoe minder local tax revenue je hebt om de boel te onderhouden.

https://www.forbes.com/sites/joshbarro/2012/04/16/lessons-from-the-decades-long-upward-march-of-government-spending/

Quote:

Laat ik zeggen dat ik daar wel een voorstander van ben; het Klimaatfonds Nederland vind ik wel een hoopvol initiatief. Anders dan de sec economische benadering zie ik daar ook ruimte voor ecologie. Kortom diversiteit in competenties en deskundigheid. En enthousiasme.!!.... niet altijd weer alleen die gladde jongens in te strakke blauwe pakken met te korte broekspijpen dus.
Heb nog niet helemaal de rol van de burger in dit fonds op het netvlies, maar dat is een kwestie van organiseren en gaan doen.

De minder gladde jongens in ribbroeken en geitenwollensokken zijn net zo erg, zo niet erger.

Ik denk dat het een grote ramp wordt. Er worden tientallen miljarden utigegeven zonder direct toezicht van de democratie. Die heeft immers de kaders gegeven (precies zoals jij wilt). Macht corrumpeert estudiant, geld ook. Daar zul je iets mee moeten.

Quote:

Ik zie er niets in, is alleen maar voer voor populistische politieke leiders.

Ook jij bent dus bang voor echte transparantie. De burgers zouden eens gaan begrijpen hoe het allemaal werkt he, moeten we niet hebben toch Rolling Eyes

Quote:

Het is een type leider die juist haar kracht heeft in Europa. In het Europa met 27 verschillende opvattingen en onderling wantrouwen, oude haat enz is het een groot goed om een bescheiden saaie maar betrouwbare leider met gezag te hebben.
Dat Europa nog net niet in slaap valt is de som van onderling wantrouwen. De VS vindt dat prima overigens, kunnen we nog steeds niet af van de NAVO.

Maar dan sukkelt het continent toch alleen maar verder in slaap, zeker gezien het een forse vergrijzing staat te wachten (veel forser dan bv de VS). En worden we wakker in een volledig vermediterraniseerd Europa. Dat gaat pas echt het wantrouwen voeden.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
een volledig vermediterraniseerd Europa.

Lekker hoor: vooral het klimaat en het eten.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 11:44 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

De nieuwe Rutte regering wil dat de AOW losgekoppeld word van het minimum loon en uitkeringen omdat vele een aanvullend pensioen hebben.

Hebben we dit ergens kunnen lezen in een VVD / D66....CDA verkiezingsprogramma ? De nieuwe Rutte regering gaat hier vrolijk mee verder.

Democratie is niet voor luie mensen, verdiep je er maar eens in hoe het werkt.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 13:00 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

En de vraag is wat er eerder was: wegtrekkende bevolking of slechter onderhoud van de openbare ruimte. Ik denk in de VS het eerste, juist omdat de VS zo decentraal georganiseerd is; hoe minder mensen je hebt, hoe minder local tax revenue je hebt om de boel te onderhouden.

Whatever the reason may be..... het blijft een keus. Wil je eeuwige urbanisatie of hecht je ook aan kleinere woongemeenschappen.

Quote:

De minder gladde jongens in ribbroeken en geitenwollensokken zijn net zo erg, zo niet erger.

Ik denk dat het een grote ramp wordt. Er worden tientallen miljarden utigegeven zonder direct toezicht van de democratie. Die heeft immers de kaders gegeven (precies zoals jij wilt). Macht corrumpeert estudiant, geld ook. Daar zul je iets mee moeten.

Laten we die stelling over corrumperende macht vooralsnog als een eeuwige constante beschouwen. Dan kan het daarom dus niet als excuus gelden om het eens anders te gaan doen. Dat toezicht is nmm best te regelen, maar het moet geen Angelsaksische kwelling worden die elke creatieve ruimte wegneemt. Dus geen tijdwerkregistraties en andere tirannieke digitale programma's gebaseerd op ingebakken wantrouwen.
Controle is prima wanneer er jaarlijks ( niet vaker) tbv de politiek tussen-geëvalueerd wordt. Dus...... jaja ruimte geven en vertrouwen 😉

Quote:
Ook jij bent dus bang voor echte transparantie. De burgers zouden eens gaan begrijpen hoe het allemaal werkt he, moeten we niet hebben toch Rolling Eyes

Ben er niet bang voor, want het is in Nederland zo geregeld dat ik die informatie kan raadplegen als ik dat wil.
En dat geldt voor elke burger. Persoonlijk zit ik helemaal niet te wachten op een ongevraagd maandelijks overzicht met die overigens voorspelbare informatie.

Quote:
Maar dan sukkelt het continent toch alleen maar verder in slaap, zeker gezien het een forse vergrijzing staat te wachten (veel forser dan bv de VS). En worden we wakker in een volledig vermediterraniseerd Europa. Dat gaat pas echt het wantrouwen voeden

Ja grote problemen die je alleen maar Europees kunt oplossen. Dat besef sijpelt hopelijk nog eens door naar de burger.
Gelukkig hebben we VOLT al .... klein beginnen Wink

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 14:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Whatever the reason may be..... het blijft een keus. Wil je eeuwige urbanisatie of hecht je ook aan kleinere woongemeenschappen.

Alles is een keuze. Maar je aanvankelijke punt valt weg. Je probeerde het verval van het platteland in de VS te koppelen aan lagere belastingen. Die link is er dus niet.

Quote:

Laten we die stelling over corrumperende macht vooralsnog als een eeuwige constante beschouwen. Dan kan het daarom dus niet als excuus gelden om het eens anders te gaan doen. Dat toezicht is nmm best te regelen, maar het moet geen Angelsaksische kwelling worden die elke creatieve ruimte wegneemt. Dus geen tijdwerkregistraties en andere tirannieke digitale programma's gebaseerd op ingebakken wantrouwen.
Controle is prima wanneer er jaarlijks ( niet vaker) tbv de politiek tussen-geëvalueerd wordt. Dus...... jaja ruimte geven en vertrouwen 😉

T gegeven dat macht corrumpeert, betekent dus dat je macht moet breken en niet verder concentreren.

Theoretisch is het toezicht de regelen, in de praktijk en gezien de huidige staat en kwaliteit van de Overheidsorganisatie (Belastingdienst, VWS) is dat vooral theorie. Dit wordt een chaos, dit wordt misbruik, dit wordt geld over de balk gooien met weinig democratische controle, dit wordt en typisch Omtzigt-dossier.

Quote:

Ben er niet bang voor, want het is in Nederland zo geregeld dat ik die informatie kan raadplegen als ik dat wil.
En dat geldt voor elke burger. Persoonlijk zit ik helemaal niet te wachten op een ongevraagd maandelijks overzicht met die overigens voorspelbare informatie.

Nee joh, is allemaal ingewikkeld. Moet je t delen door het aantal belastingbetalers, je moet rekeninghouden met inkomens-subsidie van hogere naar lagere inkomens, etc. Je bent bang voor transparantie, bang dat mensen gaan zien hoe schreeuwend duur het is.

Quote:

Ja grote problemen die je alleen maar Europees kunt oplossen. Dat besef sijpelt hopelijk nog eens door naar de burger.
Gelukkig hebben we VOLT al .... klein beginnen Wink

Nee hoor, zie bv Denemarken.

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 16:45 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Alles is een keuze. Maar je aanvankelijke punt valt weg. Je probeerde het verval van het platteland in de VS te koppelen aan lagere belastingen. Die link is er dus niet.

Ik wil wel zo ver gaan dat die link er niet 1 op 1 is 😉
Een correlatie is er echter wel. Het verval op het platteland houdt een ongeveer gelijke tred met de afbraak van de collectieve sector in de VS .

Quote:
T gegeven dat macht corrumpeert, betekent dus dat je macht moet breken en niet verder concentreren.

Dat zou mooi zijn, maar de realiteit is dat er zonder macht niets wordt bereikt. Dus die macht moet je niet breken maar beïnvloeden.

Quote:
Theoretisch is het toezicht de regelen, in de praktijk en gezien de huidige staat en kwaliteit van de Overheidsorganisatie (Belastingdienst, VWS) is dat vooral theorie. Dit wordt een chaos, dit wordt misbruik, dit wordt geld over de balk gooien met weinig democratische controle, dit wordt en typisch Omtzigt-dossier.

Een aanname gedaan door iemand die kennelijk geen geloof hecht aan een ander bestuurscultuur. En dat terwijl Rutte en zijn ministers hier serieus aan willen werken. Waar is je VVD vertrouwen gebleven Royy?? Je bent toch niet verzuurd geraakt? Heb je dan geen geloof in jong aanstormend talent??

Quote:
Nee joh, is allemaal ingewikkeld. Moet je t delen door het aantal belastingbetalers, je moet rekeninghouden met inkomens-subsidie van hogere naar lagere inkomens, etc. Je bent bang voor transparantie, bang dat mensen gaan zien hoe schreeuwend duur het is.

Het mag allemaal heel transparant hoor. De vraag is of er hier sprake is van een vraag vanuit de gemiddelde belastingbetaler of een vraag opgedrongen met de bedoeling de belastingheffing en inning als een vijand te zien.
En laten we eerlijk zijn, een beetje traditionele liberaal ziet de belasting als de vijand.

Quote:

Nee hoor, zie bv Denemarken.

Beetje selectief shoppen?
Daar hoort deze info dan ook bij:
Denemarken:
Totaal belastingdruk: 56 procent
Gemiddeld brutoloon: 54.844 euro
Gemiddeld nettoloon: 24.072 euro

Nederland:
Totaal belastingdruk: 41 procent
Gemiddeld brutoloon: 44.060 euro
Gemiddeld nettoloon: 26.063 euro

BerichtGeplaatst: Za Jan 15, 2022 18:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik wil wel zo ver gaan dat die link er niet 1 op 1 is 😉
Een correlatie is er echter wel. Het verval op het platteland houdt een ongeveer gelijke tred met de afbraak van de collectieve sector in de VS .

Toch zijn de Overheidsuitgaven hoger dan 40 jaar geleden... rara wat gaat er mis...

Quote:

Dat zou mooi zijn, maar de realiteit is dat er zonder macht niets wordt bereikt. Dus die macht moet je niet breken maar beïnvloeden.

Macht moet je inkapselen.

Quote:

Een aanname gedaan door iemand die kennelijk geen geloof hecht aan een ander bestuurscultuur. En dat terwijl Rutte en zijn ministers hier serieus aan willen werken. Waar is je VVD vertrouwen gebleven Royy?? Je bent toch niet verzuurd geraakt? Heb je dan geen geloof in jong aanstormend talent??

Ik geloof inderdaad niet in een andere bestuurscultuur. De belangen zijn te groot, er staat teveel macht op het spel. Dat is niet verzuurd, dat is realistisch. Kapsel de macht in, estudiant.

Daar zit ook mijn allergische reactie op het corona beleid: de Overheid pakt hier veel te veel ruimte, grijpt veel te diep zonder blikken of blozen in. Dat gaat niet goed aflopen.

Quote:

Het mag allemaal heel transparant hoor. De vraag is of er hier sprake is van een vraag vanuit de gemiddelde belastingbetaler of een vraag opgedrongen met de bedoeling de belastingheffing en inning als een vijand te zien.
En laten we eerlijk zijn, een beetje traditionele liberaal ziet de belasting als de vijand.

Noodzakelijk kwaad, laten we t daarop houden. Ik denk dat veel mensen teveel dingen als gegeven nemen. Ik zou bijvoorbeeld ook de lagere inkomens er van willen doordringen dat zij netto zwaar gesubsidieerd worden door hogere inkomens en het bedrijfsleven.

Quote:

Beetje selectief shoppen?
Daar hoort deze info dan ook bij:
Denemarken:
Totaal belastingdruk: 56 procent
Gemiddeld brutoloon: 54.844 euro
Gemiddeld nettoloon: 24.072 euro

Nederland:
Totaal belastingdruk: 41 procent
Gemiddeld brutoloon: 44.060 euro
Gemiddeld nettoloon: 26.063 euro

Ik weet niet waar je dit vandaan hebt. "Belastingdruk" is altijd lastig meetbaar of vergelijkbaar, ligt er maar net aan wat de grondslag is. Netto overheidsbestedingen als % van het BBP is veel objectiever. Dan zie je dat Denemarken en Nederland elkaar niet zoveel ontlopen.

https://ourworldindata.org/grapher/historical-gov-spending-gdp?time=1943..2011&country=USA~DNK~NLD

Waar ik natuurlijk op doelde is het immigratiebeleid van Denemarken, waar zelfs de sociaaldemocraten tot inzicht zijn gekomen dat de grenzen dicht moeten en dat migratie en asielstromen naar Denemarken sterk ontmoedigd moet worden. Daar heb je Brussel niet voor nodig hoor, integendeel zelfs, in Brussel maken typetjes als Timmersmans en Verhofstad de dienst uit.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Toch zijn de Overheidsuitgaven hoger dan 40 jaar geleden... rara wat gaat er mis...

Ik neem aan dat daar vast wel een verklaring voor is. Inflatie, hogere levensstandaard, hogere defensie uitgaven??
Feit is dat men er dan toch voor kiest om de prioriteit te geven aan grote steden als het gaat om de openbare ruimte.

Quote:

Quote:
Macht moet je inkapselen.

Beheersen zeker en vooral gebruiken. Ik heb wel het gevoel dat we hier wat langs elkaar heen redeneren; ik vermoed dat jij het vooral hebt over de macht bij de overheid. En indien deze macht beheerst wordt dan is er niets vreselijks aan de hand. De macht bij het bedrijfsleven is een ander verhaal. Daar ben ik wel voor inkapselen als het gaat om bijvoorbeeld egoïstische investeringen die geen raking hebben met de reële economie.

Quote:
Ik geloof inderdaad niet in een andere bestuurscultuur. De belangen zijn te groot, er staat teveel macht op het spel. Dat is niet verzuurd, dat is realistisch. Kapsel de macht in, estudiant.

Ik geloof in de dreiging van toenemend populisme dat op den duur in extremisme zal ontaarden. Dat zal ons lot zijn wanneer de bestuurscultuur niet fundamenteel verandert. Waar Wiegel ooit nog geloofde in het "inkapselen" van populisme door met Wilders & co te gaan flirten, zie je nu een draai bij de VVD door zich expliciet af te zetten tegen populisme. Dijkhoff is daar het voorbeeld van en is naar mijn gevoel ook nog lang niet uitgespeeld.

Quote:

Daar zit ook mijn allergische reactie op het corona beleid: de Overheid pakt hier veel te veel ruimte, grijpt veel te diep zonder blikken of blozen in. Dat gaat niet goed aflopen.

Ik ben juist zeer teleurgesteld in de overheid in deze crisis. Te slap, te optimistisch en dus onrealistisch, te veel gelul in de Kamer. Slappe handhaving en veel en veel te bang voor de wappie's. De overheid is een tijger zonder tanden en klauwen geworden en wordt totaal niet serieus genomen.

Quote:
Noodzakelijk kwaad, laten we t daarop houden. Ik denk dat veel mensen teveel dingen als gegeven nemen. Ik zou bijvoorbeeld ook de lagere inkomens er van willen doordringen dat zij netto zwaar gesubsidieerd worden door hogere inkomens en het bedrijfsleven.

Liberale opvatting dus. Ik ben toch meer voor een zekere nivellering.

Quote:
Ik weet niet waar je dit vandaan hebt. "Belastingdruk" is altijd lastig meetbaar of vergelijkbaar, ligt er maar net aan wat de grondslag is. Netto overheidsbestedingen als % van het BBP is veel objectiever. Dan zie je dat Denemarken en Nederland elkaar niet zoveel ontlopen.

https://ourworldindata.org/grapher/historical-gov-spending-gdp?time=1943..2011&country=USA~DNK~NLD

Waar ik natuurlijk op doelde is het immigratiebeleid van Denemarken, waar zelfs de sociaaldemocraten tot inzicht zijn gekomen dat de grenzen dicht moeten en dat migratie en asielstromen naar Denemarken sterk ontmoedigd moet worden. Daar heb je Brussel niet voor nodig hoor, integendeel zelfs, in Brussel maken typetjes als Timmersmans en Verhofstad de dienst uit.

Dit is de link ( beetje gedateerd) https://www.businessinsider.nl/10-landen-waar-de-fiscus-een-flinke-hap-neemt-uit-je-salaris-en-10-landen-waar-je-netto-veel-overhoudt-hier-staat-nederland/

Mijn punt is dat de EU veel meer moet zijn dan immigratie gedoe. Wat mij betreft een federatie met leger, president en smoel.
VOLT hè
Laughing

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 10:58 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik neem aan dat daar vast wel een verklaring voor is. Inflatie, hogere levensstandaard, hogere defensie uitgaven??
Feit is dat men er dan toch voor kiest om de prioriteit te geven aan grote steden als het gaat om de openbare ruimte.

Je vergeet: inefficiency.

Amerika is veel anders georganiseerd he, veel infrastructuur en onderhoud is aangelegenheid van de staten.

Quote:

Beheersen zeker en vooral gebruiken. Ik heb wel het gevoel dat we hier wat langs elkaar heen redeneren; ik vermoed dat jij het vooral hebt over de macht bij de overheid. En indien deze macht beheerst wordt dan is er niets vreselijks aan de hand. De macht bij het bedrijfsleven is een ander verhaal. Daar ben ik wel voor inkapselen als het gaat om bijvoorbeeld egoïstische investeringen die geen raking hebben met de reële economie.

T bedrijfsleven kapselt zichzelf meestal wel in, mits de goede voorwaarden voor concurrentie aanwezig zijn.

Ik heb t inderdaad over macht bij de overheid. Teveel concentratie daar leidt tot ongelukken (zie grondpolitiek, zie migratie, zie toeslagenaffaire en zo kunnen we nog wel ff doorgaan).

[quote]

Ik geloof in de dreiging van toenemend populisme dat op den duur in extremisme zal ontaarden. Dat zal ons lot zijn wanneer de bestuurscultuur niet fundamenteel verandert. Waar Wiegel ooit nog geloofde in het "inkapselen" van populisme door met Wilders & co te gaan flirten, zie je nu een draai bij de VVD door zich expliciet af te zetten tegen populisme. Dijkhoff is daar het voorbeeld van en is naar mijn gevoel ook nog lang niet uitgespeeld. [/quoe]

Niet alleen de bestuurscultuur, vooral de inhoud van het beleid moet anders. Dijkhoff is uitgespeeld want lid van een partij die eenzelfde lot als CDA en PvdA staat te wachten.

Afgehaakt Nederland:
https://www.wyniasweek.nl/je-bent-pas-winnaar-als-er-geen-verliezers-zijn/

Quote:

Ik ben juist zeer teleurgesteld in de overheid in deze crisis. Te slap, te optimistisch en dus onrealistisch, te veel gelul in de Kamer. Slappe handhaving en veel en veel te bang voor de wappie's. De overheid is een tijger zonder tanden en klauwen geworden en wordt totaal niet serieus genomen.

Wat had je dan gewild?

Quote:

Mijn punt is dat de EU veel meer moet zijn dan immigratie gedoe. Wat mij betreft een federatie met leger, president en smoel.
VOLT hè
Laughing

Een Europees leger en president? Alsjeblieft zeg. Dat gaat onherroepelijk nog meer afstand creeren tussen burgers en overheid.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:

Natuurlijk is dat het. Zeker niet de efficiency, want die is de laatste 40 jaar overal enorm gestegen. We willen en eisen vooral veel meer. Dat laatste zie je goed aan Royy Very Happy

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 16:21 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Amerika is veel anders georganiseerd he, veel infrastructuur en onderhoud is aangelegenheid van de staten.

Ja en? Blijft een probleem doordat de gemiddelde Amerikaan -door de politiek opgejut- , belastingheffing als een criminele daad beschouwt.
Een heilloze weg.....
Quote:

T bedrijfsleven kapselt zichzelf meestal wel in, mits de goede voorwaarden voor concurrentie aanwezig zijn.

Niet bij supernationals. Zij hebben immers de macht en hun stromannen in de politiek.

Quote:
Ik heb t inderdaad over macht bij de overheid. Teveel concentratie daar leidt tot ongelukken (zie grondpolitiek, zie migratie, zie toeslagenaffaire en zo kunnen we nog wel ff doorgaan).

Het is goed om overheid en politiek te scheiden. Het is uiteindelijk aan de politiek om een goede overheid te faciliteren. Het is dezelfde politiek die op jacht naar stemmers de overheid heeft uitgehold. De toeslagen-affaire is daarvan een geweldig voorbeeld. De politiek creëert een anti-fraude wet met zero-tolerantie en de overheid moet dit uitvoeren. Met alle desastreuze gevolgen van dien. En daarvan krijgt de overheid dan weer de schuld.

Quote:
Niet alleen de bestuurscultuur, vooral de inhoud van het beleid moet anders. Dijkhoff is uitgespeeld want lid van een partij die eenzelfde lot als CDA en PvdA staat te wachten.

Eens. Blijft over ranzige Haga, Ja21, FvD en PVV?
Liberalisme is aan herijking toe.

Quote:
Wat had je dan gewild?

Minder tolerantie voor die kleine terroristische antivaxxers en wappie's. Rekening neerleggen bij hen die de samenleving gijzelen. Macron heeft gelijk; leven zuur maken voor wappie's.

Quote:
Een Europees leger en president? Alsjeblieft zeg. Dat gaat onherroepelijk nog meer afstand creeren tussen burgers en overheid.

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je die federale aanpak in de VS zo bewondert terwijl je dat voor Europa verafschuwt. Kan niet alleen Italië, Griekenland etc zijn, want de VS heeft ook arme Staten.

BerichtGeplaatst: Zo Jan 16, 2022 16:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ja en? Blijft een probleem doordat de gemiddelde Amerikaan -door de politiek opgejut- , belastingheffing als een criminele daad beschouwt.
Een heilloze weg.....

Is altijd al zo geweest joh. Volslagen ander land met totaal andere ontstaansgeschiedenis dan Europa. Bedenk dat de VS zijn gesticht door mensen die zijn weggevlucht voor de Europese overheden.

Quote:

Niet bij supernationals. Zij hebben immers de macht en hun stromannen in de politiek.

Waarom zou je stromannen hebben in de politiek? Ah kijk eens... machtsconcentratie...

Quote:

Het is goed om overheid en politiek te scheiden. Het is uiteindelijk aan de politiek om een goede overheid te faciliteren. Het is dezelfde politiek die op jacht naar stemmers de overheid heeft uitgehold. De toeslagen-affaire is daarvan een geweldig voorbeeld. De politiek creëert een anti-fraude wet met zero-tolerantie en de overheid moet dit uitvoeren. Met alle desastreuze gevolgen van dien. En daarvan krijgt de overheid dan weer de schuld.

Ja eh wie anders moet de schuld krijgen? Juist als de Overheid zich overal mee bemoeit, gaat het mis.

Quote:

JA21 maakt tot nu toe een goede start en maakt een goede kans om er uit te komen als de "nieuwe VVD". Haga is een opportunist, FvD en PVV hebben an sich niet zoveel met liberalisme te maken. De PVV is eerder een sociaal-democratische partij.

Quote:

Minder tolerantie voor die kleine terroristische antivaxxers en wappie's. Rekening neerleggen bij hen die de samenleving gijzelen. Macron heeft gelijk; leven zuur maken voor wappie's.

Maximale repressie dus. Helder.

Quote:

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom je die federale aanpak in de VS zo bewondert terwijl je dat voor Europa verafschuwt. Kan niet alleen Italië, Griekenland etc zijn, want de VS heeft ook arme Staten.

Ik heb geen specifieke bewondering voor de federale aanpak van de VS, maar voor de VS als land, als volk. Juist die federatie geeft in de VS nog weleens wat problemen: de politieke betrokkenheid op federaal niveau is erg laag (50% opkomst presidentsverkiezingen).
Grote verschil natuurlijk is dat er een Amerikaans volk bestaat, een Amerikaanse natie. Er bestaat geen Europees volk, er is geen Europese natie. Europeanen spreken elkaars taal niet, kijken elkaars films niet, lezen elkaars boeken niet. T gemiddelde Europese land is meer gericht op Amerika dan op andere Europese landen (behalve de directe buren). Als je een federaal Europa wilt, zul je moeten bouwen aan een Europees volk.

BerichtGeplaatst: Ma Jan 17, 2022 11:20 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Royy schreef:

Een heilloze weg.....
Quote:

Quote:

Quote:

Quote:
Wat had je dan gewild?

Quote:

Goed zo. Zet daar ook nog even BBB bij en de SP en je krijgt een leuke rij. Over een poosje krijgen die hopelijk samen de overhand en worden de anti Vaderlandse clubs mogelijk buiten de deur gezet. Nederland wordt steeds voeger wakker.
Wat zit er in de linkse kerk toch ontzettend veel haat, valt mij steeds vaker op, Haat zit daar blijkbaar ingebakken, en komt steeds weer bovendrijven.