Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politieke Partijen en Politici » Verkiezingen TK'21 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 45, 46, 47 ... 58, 59, 60  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Wat ga je stemmen voor TK'21?
VVD
10%
 10%  [ 2 ]
PVV
20%
 20%  [ 4 ]
CDA
0%
 0%  [ 0 ]
D66
0%
 0%  [ 0 ]
GL
5%
 5%  [ 1 ]
SP
5%
 5%  [ 1 ]
PvdA
5%
 5%  [ 1 ]
CU
0%
 0%  [ 0 ]
PvdD
0%
 0%  [ 0 ]
SGP
0%
 0%  [ 0 ]
Denk
5%
 5%  [ 1 ]
FvD
30%
 30%  [ 6 ]
Anders
10%
 10%  [ 2 ]
Ik stem niet
10%
 10%  [ 2 ]
Totaal aantal stemmen : 20

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 9:15 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Welk principe wordt hier gehanteerd? "Gemeenschappelijk" wil niet zeggen dat het ieders vriend is.
Overheid werkt voor de democratie. Dat betekent bv dat wappie's als absolute minderheid niet de meerderheid kan gijzelen. En ja, individualisme zal wat minder als heilig principe moeten gelden,

Maar geldt dat andersom niet ook? De meerderheid mag een minderheid niet gijzelen? Als de meerderheid besluit om de Zeeuwse dijken door te steken, moeten de Zeeuwen dan gewoon niet zeiken en zich neerleggen bij de wil van de meerderheid?

Quote:

Als belasting betalen vrijblijvend gaat worden, dan is chaos en anarchie het gevolg. Dat is in niemands belang.

Cliche.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 9:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Lol. Dat is alles behalve een feit Royy. Zelfs nu, met de stijgende zeespiegel wereldwijd, polderen we meer gebieden in dan dat we kwijtraken aan de zee. En dat is globaal hè. De zeespiegelstijging in de Noordzee zal sowieso niet zo hoog zijn...

Wetenschap Royy, 't Blijft moeilijk.

Je bedoelt: de zeespiegelstijging in de Noordzee is vooralsnog niet zo groot... De wetenschap is volkomen helder Cliff: we hebben in het westen van Nederland een probleem. We zullen dus onze schaarse middelen (geld, techniek) efficient in moeten zetten om te kijken welke delen we gaan behouden.

Quote:

Denkfout: dit is de keuze economisch gezien. Wanneer jij praat over 'het minste oplevert' denk je ook alleen in geldelijke waarde. Je zit zo vast in tunnelvisie... daar ga je echt niet meer uitkomen.

Dus jij wilt dat we net zoveel middelen stoppen in het beschermen van 500k mensen en wat boerenland tegen de zee, als het beschermen van 5 miljoen mensen + industrie tegen de zee? Wat is daar wetenschappelijk aan Cliff?

Quote:

Bierviltjesbrekening zeker?

Nee hoor, logische redenering.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
De wetenschap is volkomen helder Cliff: we hebben in het westen van Nederland een probleem.

Hou toch op: https://www.clo.nl/indicatoren/nl0229-zeespiegelstand-nederland-en-mondiaal

Voor de Noordzee wordt een stijging gevonden van rond de 2 mm/jaar, een waarde die goed overeen komt met de genoemde toename die volgt uit de historische metingen langs onze kust. Het mondiaal gemiddelde over de periode 1993-2020 komt uit op 3,0 mm/jaar. Recent onderzoek laat zien dat de zeespiegel op veel plaatsen niet alleen stijgt, maar dat de stijging ook een versnelling vertoont. Dit geldt vooral voor de Stille oceaan. Voor delen van de Atlantische oceaan is deze versnelling gering en voor de Noordzee is de versnelling zelfs niet-significant. Ook dit resultaat komt overeen met het uit historische metingen gevonden patroon langs de Nederlandse kust.

2 millimeter per jaar in Nederland Royy. Laat het maar goed tot je doordringen. Over 10 jaar hebben we er 2 centimeter bij, over 100 jaar 20 centimeter. In de watersnoodramp van 1953 hadden we het over 3,85 meter boven NAP. Dan snap je wat de invloed van 2 mm stijging per jaar doet, of 20 centimeter pet 100 jaar.

We zijn veiliger dan ooit geweest. Ik ga niet zeggen dat er nooit meer een watersnoodramp komt. En als deze komt, weet ik wel zeker dat men over de zeespiegelstijging en het broeikaseffect begint. Maar in de 20ste eeuw hebben we behoorlijk wat overstromingen gehad en in de 21ste eeuw is de kans daarop minimaal geworden.

Quote:
We zullen dus onze schaarse middelen (geld, techniek) efficient in moeten zetten om te kijken welke delen we gaan behouden.

Prima, bezuinigen we op defensie. Keuzes Royy. Ook wetenschappelijk gezien is de wereld veiliger dan ooit en is de dreiging van een grote oorlog minimaal geworden.

Quote:
Dus jij wilt dat we net zoveel middelen stoppen in het beschermen van 500k mensen en wat boerenland tegen de zee, als het beschermen van 5 miljoen mensen + industrie tegen de zee? Wat is daar wetenschappelijk aan Cliff?

Waar maak ik nu weer die keuze? En echt, je blijft naar geld kijken. Nu kijk jij toevallig even provinciaal, maar je kunt ook individueel gaan kijken en economisch onrendabele mensen afschrijven. Dat zal in jouw ogen wetenschappelijk lijken omdat je alles alleen economisch bekijkt. Maar er is zoveel meer.

Quote:
Nee hoor, logische redenering.

Logische redenering, alleen vanuit geld.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Maar geldt dat andersom niet ook? De meerderheid mag een minderheid niet gijzelen? Als de meerderheid besluit om de Zeeuwse dijken door te steken, moeten de Zeeuwen dan gewoon niet zeiken en zich neerleggen bij de wil van de meerderheid?

Wappie's gijzelen nu de overgrote en zwijgende meerderheid en daarmee dus de samenleving. Er is sprake van slappe knieën waardoor dit mogelijk is.
Maar nu even jouw Freudiaanse wens inzake Zeeland. Dat is natuurlijk een irreëel punt en dat weet jij ook best wel Royy. Fatsoenlijke democratische landen bieden in hun grondwet en de daarop gebaseerde wetgeving daar bescherming tegen. Ik heb het over formele en materiële beginselen zoals legaliteitsbeginsel,  zorgvuldigheidsbeginsel,  motiveringsbeginsel ,rechtszekerheidsbeginsel,
De overheid mag geen zaken regelen die niet binnen haar bevoegdheid liggen of die willekeur oproepen.
Kortom, we hebben het over beginselen van behoorlijk bestuur.

Mocht de zeespiegel echter zo hoog stijgen dat er sprake is van reëel gevaar voor de bevolking dan kunnen gebieden op basis van bovengenoemde uitgangspunten worden ontruimd. Maar dat geldt dan ook voor grote steden die in de gevarenzone liggen.
Dan wordt het wel wat erg druk rondom en achter Arnhem.

Quote:
Estudiant schreef:Als belasting betalen vrijblijvend gaat worden, dan is chaos en anarchie het gevolg. Dat is in niemands belang.

Royy schreef: Cliche.

De meeste waarheden zijn clichés en dat is ook een cliché.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 12:20 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

2 millimeter per jaar in Nederland Royy. Laat het maar goed tot je doordringen. Over 10 jaar hebben we er 2 centimeter bij, over 100 jaar 20 centimeter. In de watersnoodramp van 1953 hadden we het over 3,85 meter boven NAP. Dan snap je wat de invloed van 2 mm stijging per jaar doet, of 20 centimeter pet 100 jaar.

Cliff weet het beter dan de wetenschappers van het KNMI?

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/knmi-stelt-verwachte-zeespiegelstijging-nederland-naar-boven-bij-tot-1-2-meter-in-2100~b3c65cea/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Quote:

Waar maak ik nu weer die keuze? En echt, je blijft naar geld kijken. Nu kijk jij toevallig even provinciaal, maar je kunt ook individueel gaan kijken en economisch onrendabele mensen afschrijven. Dat zal in jouw ogen wetenschappelijk lijken omdat je alles alleen economisch bekijkt. Maar er is zoveel meer.

Wetenschappelijk is dat zeer goed te onderbouwen inderdaad. Maar ik ben dan ook niet voor een technocratie he...

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 12:29 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Wappie's gijzelen nu de overgrote en zwijgende meerderheid en daarmee dus de samenleving. Er is sprake van slappe knieën waardoor dit mogelijk is.
Maar nu even jouw Freudiaanse wens inzake Zeeland. Dat is natuurlijk een irreëel punt en dat weet jij ook best wel Royy. Fatsoenlijke democratische landen bieden in hun grondwet en de daarop gebaseerde wetgeving daar bescherming tegen. Ik heb het over formele en materiële beginselen zoals legaliteitsbeginsel,  zorgvuldigheidsbeginsel,  motiveringsbeginsel ,rechtszekerheidsbeginsel,
De overheid mag geen zaken regelen die niet binnen haar bevoegdheid liggen of die willekeur oproepen.
Kortom, we hebben het over beginselen van behoorlijk bestuur.

Mocht de zeespiegel echter zo hoog stijgen dat er sprake is van reëel gevaar voor de bevolking dan kunnen gebieden op basis van bovengenoemde uitgangspunten worden ontruimd. Maar dat geldt dan ook voor grote steden die in de gevarenzone liggen.
Dan wordt het wel wat erg druk rondom en achter Arnhem.

We hadden t over technocratie versus democratie. Zeker, in een democratie kun je dat niet zomaar doen. Een technocratie is natuurlijk heel wat anders, het gelijk van de wetenschap prevaleert daar.

Quote:

De meeste waarheden zijn clichés en dat is ook een cliché.

Yep, maar t cliche verandert niets niets aan de praktijk. Er wordt mij onder dreiging van geweld en vrijheidsberoving geld afhandig gemaakt en dat wordt besteed aan beleid waar ik niet achtersta.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 15:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Cliff weet het beter dan de wetenschappers van het KNMI?

Nee, dat weet Cliff niet beter. Ik heb de bron gegeven, ga daar klagen...

Wel neem ik het KNMI minder serieus meer in deze discussie sinds ze betrapt zijn op gegevensvervalsing betreffende het klimaatprobleem.

Quote:
Wetenschappelijk is dat zeer goed te onderbouwen inderdaad. Maar ik ben dan ook niet voor een technocratie he...

Je blijft wetenschappelijk verwarren met economisch. Leg mij anders eens uit waarom biologisch of natuurkundig het het beste is om geen dijkverzwaring in Nederland te doen of Groningen leeg te pompen. Succes.

Quote:
Er wordt mij onder dreiging van geweld en vrijheidsberoving geld afhandig gemaakt en dat wordt besteed aan beleid waar ik niet achtersta.

Ohhhhhh! Schandalig!!!! Wat errrug!

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 19:52 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Je blijft wetenschappelijk verwarren met economisch. Leg mij anders eens uit waarom biologisch of natuurkundig het het beste is om geen dijkverzwaring in Nederland te doen of Groningen leeg te pompen. Succes.

De natuurkunde heeft daar niet echt een mening over denk ik. Biologisch heb ik al benoemd: we creeren een uniek natuurgebied, soort Biesbosch maar dan veel groter en met zout water. Dat ruilen we in tegen een inwisselbaar polderlandschap mn voor agrarisch gebruik (ook te vinden in N-Holland) met dito biodiversiteit. Cultuur-historisch ook al benoemd: we kunnen Walcheren als museum-eiland bewaren (zie Schokland).

Quote:

Ohhhhhh! Schandalig!!!! Wat errrug!

Zeker.

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 20:01 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

We hadden t over technocratie versus democratie. Zeker, in een democratie kun je dat niet zomaar doen. Een technocratie is natuurlijk heel wat anders, het gelijk van de wetenschap prevaleert daar.

Ik heb het niet over technocratie, maar over de eenvoudige stelling dat er meer wetenschap in 's lands bestuur moet komen.

Quote:
Yep, maar t cliche verandert niets niets aan de praktijk. Er wordt mij onder dreiging van geweld en vrijheidsberoving geld afhandig gemaakt en dat wordt besteed aan beleid waar ik niet achtersta.

Lijkt mij in alle redelijkheid een zeer aanvaardbaar systeem.
De vraag is hier natuurlijk wel of Royy het financiële vel over de oren wordt getrokken of dat er werkelijk sprake is van principes ( bv anti defensie)

BerichtGeplaatst: Wo Jan 12, 2022 21:48 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik heb het niet over technocratie, maar over de eenvoudige stelling dat er meer wetenschap in 's lands bestuur moet komen.

Okay, ja eens. Hoeft overigens niet per se in de vorm van de minister. Vakministers zijn geen garantie op succes. Je hebt m.n. een kundige ambtelijke organisatie nodig.

Quote:

Lijkt mij in alle redelijkheid een zeer aanvaardbaar systeem.
De vraag is hier natuurlijk wel of Royy het financiële vel over de oren wordt getrokken of dat er werkelijk sprake is van principes ( bv anti defensie)

Royy wordt uiteraard het vel over de oren getrokken! Ik kijk elke maand met schrik naar dat min-bedrag op mijn loonstrookje en beef voor de jaarlijkse aangifte...

Royy heeft ook principiele bezwaren. Zo ben ik tegen ontwikkelingshulp.

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 0:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Royy wordt uiteraard het vel over de oren getrokken! Ik kijk elke maand met schrik naar dat min-bedrag op mijn loonstrookje en beef voor de jaarlijkse aangifte...

Ocherme.

Help Royy de winter door!

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 11:43 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Okay, ja eens. Hoeft overigens niet per se in de vorm van de minister. Vakministers zijn geen garantie op succes. Je hebt m.n. een kundige ambtelijke organisatie nodig.

Een beroepspoliticus is ook geen garantie op succes overigens.
Maar los daarvan, het integreren van wetenschap en burger moet op alle bestuursniveaus plaatsvinden anders komt de bestuursvernieuwing niet van de grond.

Het zal niet eenvoudig zijn om wetenschap ( verkokering loert altijd), burgers ( hemd is nader dan de rok) en politici (zit mijn haar wel goed en waar staan de camera's) effectief met elkaar te laten overleggen. Daarbij ook en vooral rekening houden met de verdeling stad en provincie.

Maar essentieel hierbij is verbindend leiderschap. Te beginnen bij de premier en dat is wel een uitdaging met Rutte en zijn staat van dienst van handige manipulator.

Quote:
Royy heeft ook principiele bezwaren. Zo ben ik tegen ontwikkelingshulp.

Neigt naar beroepsdeformatie Wink

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 12:16 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Een beroepspoliticus is ook geen garantie op succes overigens.
Maar los daarvan, het integreren van wetenschap en burger moet op alle bestuursniveaus plaatsvinden anders komt de bestuursvernieuwing niet van de grond.

Het zal niet eenvoudig zijn om wetenschap ( verkokering loert altijd), burgers ( hemd is nader dan de rok) en politici (zit mijn haar wel goed en waar staan de camera's) effectief met elkaar te laten overleggen. Daarbij ook en vooral rekening houden met de verdeling stad en provincie.

Maar essentieel hierbij is verbindend leiderschap. Te beginnen bij de premier en dat is wel een uitdaging met Rutte en zijn staat van dienst van handige manipulator.

Maar de democratie levert toch de leiders die het volk kiest? Of dat nou Rutte, Trump/Biden, Johnson of Macron is. Niet altijd de beste keuzes dus. Als je vasthoudt aan een grote, democratisch bestuurde Overheid hou je daar dus last van.

Quote:

Neigt naar beroepsdeformatie Wink

Nee hoor. Ik heb hier weleens eerder gezegd dat ik voorstander ben om het brutoloon op de bankrekening van werknemers te laten storten en vervolgens een week later de belasting te innen. Dan pas zien mensen echt hoe gruwelijk veel belasting ze betalen.

T liefst ook nog met een specificatie erbij: uw belastingfactuur deze maand is x euro; x euro politiebescherming, x euro onderwijs, x euro onderhoud infra, x euro ontwikkelingshulp, x euro ambtenarenapparaat, etc.

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 19:38 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Maar de democratie levert toch de leiders die het volk kiest? Of dat nou Rutte, Trump/Biden, Johnson of Macron is. Niet altijd de beste keuzes dus. Als je vasthoudt aan een grote, democratisch bestuurde Overheid hou je daar dus last van.

Dat is maar de vraag natuurlijk. Geef de overheid kaders en laat de uitvoering daar vooral plaatsvinden. Een belangrijk kader daarbij is dat wetenschap en burgers betrokken moeten worden en niet slechts voor de show.
Laat de politiek zich maar op toekomst en strategie richten, dan hebben we ook minder burn-out parlementariërs, want tegenwoordig bemoeit de volksvertegenwoordiging zich met alles zodat een kamerlid zich een ongeluk leest en de hoofdzaken uit het oog verliest. Een ongeluk op een overweg is al genoeg om kamervragen te creëren met louter en alleen als doel om te scoren voor de achterban. Moeten we echt vanaf.

Goede leiders komen vaak voort uit crises. Drees, Adenauer, Churchill, De Gaulle. Ze zijn er vast wel...... wat denk je bv van Timmermans Laughing of een Merkel in de Europese top politiek?
Quote:
Nee hoor. Ik heb hier weleens eerder gezegd dat ik voorstander ben om het brutoloon op de bankrekening van werknemers te laten storten en vervolgens een week later de belasting te innen. Dan pas zien mensen echt hoe gruwelijk veel belasting ze betalen.

T liefst ook nog met een specificatie erbij: uw belastingfactuur deze maand is x euro; x euro politiebescherming, x euro onderwijs, x euro onderhoud infra, x euro ontwikkelingshulp, x euro ambtenarenapparaat, etc.

Dacht toch dat Royy geen liefhebber is van bureaucratie?? Met zo'n systeem creëer je dat natuurlijk wel en zullen er veel ambtenaren bij moeten komen om de belasting geïnd te krijgen. En dan erger je je nog meer vanwege de toename van de loonkosten van die ambtenaren.

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 20:32 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

't Is er ook al lang. Er zijn VO schoolpakketten te bestellen, misschien iets voor Royy Smile

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/inkomsten-en-uitgaven-van-het-rijk-2022
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/lesmateriaal/miljoenennotaposter

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 21:26 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Op zich wel een vrolijk ogend plaatje Laughing

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 21:34 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Belasting betalen is ook helemaal niet slecht. Je krijgt er enorm veel voor terug. Ga eens kijken in landen met een hele lage belastingdruk en wat voor ongelooflijke teringzooi het daar is. Niets is goed geregeld. Je rijdt je auto naar de klote op de wegen. De wegen hier, man, wat een prachtig stuk asfalt. Ik reed recent naar Frankfurt en wat zijn de wegen in Nederland vele malen beter dan in Duitsland. Ongekend.

Maar ja, dat geldt voor tal van voorzieningen he. Ik heb een tijdje in Zuid-Italië gewoond. Prachtig klimaat, mooie cultuur, gezellig, rustig, etc. Maar probeer er maar eens iets voor elkaar te krijgen. Niet te doen. Ga maar eens naar het ziekenhuis of een onderwijsinstelling... gaat nergens meer over.

Soms gun je het Royy gewoon om een tijdje in zo'n land te vertoeven. Een land waar hij de helft minder belasting moet betalen, maar waar de dienstverlening ook gewoon 10 keer kutter is. Op alles hè, van winkels tot internet tot gas/water/licht tot wegen tot justitie tot zorg en onderwijs.

Neh, Nederland is een paradijsje joh. Echt. En maar zeiken.

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 21:59 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Dat is maar de vraag natuurlijk. Geef de overheid kaders en laat de uitvoering daar vooral plaatsvinden. Een belangrijk kader daarbij is dat wetenschap en burgers betrokken moeten worden en niet slechts voor de show.
Laat de politiek zich maar op toekomst en strategie richten, dan hebben we ook minder burn-out parlementariërs, want tegenwoordig bemoeit de volksvertegenwoordiging zich met alles zodat een kamerlid zich een ongeluk leest en de hoofdzaken uit het oog verliest.

Dat kennen we van de zelfstandig bestuursorganen, estudiant. De politiek geeft de kaders, de uitvoering vind in principe zelfstandig plaats naar beste inzicht van deskundigen. UWV, CBR en Belastingdienst, maar ook NS, Schiphol en tot voor kort Prorail zijn daar voorbeelden van. T klinkt mooi, t resultaat er van dus nogal wisselend. Rijkswaterstaat zou je als een succesvoller voorbeeld kunnen zien, maar is eigenlijk geen zelfstandige entiteit. Waterschappen zou je als voorbeeld kunnen nemen.

T punt bij dat soort zelfstandige entiteiten is dat er niemand is die ze controleert, terwijl mensen wel afhankelijk zijn die organisaties (geen keuze). Zelfstandige uitvoering kan prima, maar dan zul je een controle-mechanisme in moeten richten, bijvoorbeeld met concurrentieprikkels. Zo niet dan wordt t 1 grote bende.

Zeker ook omdat het bestuursrecht in Nederland de burger onvoldoende bescherming biedt: de Overheid wordt daar zeer bevoordeeld en is oppermachtig, iets waar veel ondernemers in conflict met hun gemeente maar al te veel ervaring mee hebben.

Quote:
Goede leiders komen vaak voort uit crises. Drees, Adenauer, Churchill, De Gaulle. Ze zijn er vast wel...... wat denk je bv van Timmermans Laughing of een Merkel in de Europese top politiek?

Je doet t er om he? Very Happy
Timmermans is natuurlijk een volslagen hypocriete idioot, je zou t nog net geen gevaarlijke gek kunnen noemen (laten we hopen dat de winter niet al te streng blijft...). Merkel heeft geen verschil gemaakt, zal in de geschiedenisboekjes genoemd worden als een langzittende kanselier, that's it.

Quote:

Dacht toch dat Royy geen liefhebber is van bureaucratie?? Met zo'n systeem creëer je dat natuurlijk wel en zullen er veel ambtenaren bij moeten komen om de belasting geïnd te krijgen. En dan erger je je nog meer vanwege de toename van de loonkosten van die ambtenaren.

Nee joh, is makkie, kan allemaal digitaal.

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 22:07 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ja leuk, maar dat dus gewoon elke maand als factuurtje in je berichtenbox van de belastingdienst. En vooral t brutoloon op de rekening storten en een paar dagen laten staan (lang genoeg dat t goed zichtbaar is), daarna automatische incasso er over heen.

Voorbeeldje naar rato:

Door u afgenomen:
- Onderwijs 400 euro
- AOW 400 euro
- Zorg 800 euro
- Arbeidsongeschiktheid 100 euro
- Defensie 100 euro
- Overhead 100 euro
- etc

Korting:
- al betaalde indirecte belastingen -/-1000 euro
- subsidie vanuit hogere inkomens en bedrijven -/- 1000 euro

Door u te betalen: x euro.

Dit bedrag wordt op de 30e van iedere maand automatisch van uw bankrekening afgeschreven.

De Rijksoverheid bedankt u ook deze maand weer voor uw bijdrage!

Biedt ook allerlei mogelijkheden om effecten van beleidskeuzes lekker transparant te maken. U wilt meer geld voor Defensie? Prima, gaat t naar 110 euro. U wilt nivellering? Prima, wordt het kortingsbedrag bij lagere inkomens verhoogd. U wilt hogere salarissen voor docenten? Prima, onderwijs naar 420 euro. We hebben een nieuwe CAO voor Rijksambtenaren afgesloten, overhead gaat naa 104 euro. Enzovoorts, enzovoorts. Ik word steeds enthousiaster Very Happy

Laatst aangepast door Royy op Do Jan 13, 2022 22:16, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: Do Jan 13, 2022 22:13 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:
De wegen hier, man, wat een prachtig stuk asfalt. Ik reed recent naar Frankfurt en wat zijn de wegen in Nederland vele malen beter dan in Duitsland. Ongekend.

Ja vriend, de bevolkingsdichtheid is hier ook een stuk hoger. Dus bij gelijke belastingdruk hoeft NL veel minder kilometers weg te onderhouden.

Quote:
Maar ja, dat geldt voor tal van voorzieningen he. Ik heb een tijdje in Zuid-Italië gewoond. Prachtig klimaat, mooie cultuur, gezellig, rustig, etc. Maar probeer er maar eens iets voor elkaar te krijgen. Niet te doen. Ga maar eens naar het ziekenhuis of een onderwijsinstelling... gaat nergens meer over.

Geldt net zo goed als je zaken wilt doen met het bedrijfsleven in Zuid-Italie. Je bent in de war met cultuur.

Quote:

Oh zeker, goed georganiseerd, al komen de barstjes er wat in. Maar wel schreeuwend duur.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 10:25 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Royy schreef:

Dat kennen we van de zelfstandig bestuursorganen, estudiant. De politiek geeft de kaders, de uitvoering vind in principe zelfstandig plaats naar beste inzicht van deskundigen. UWV, CBR en Belastingdienst, maar ook NS, Schiphol en tot voor kort Prorail zijn daar voorbeelden van. T klinkt mooi, t resultaat er van dus nogal wisselend. Rijkswaterstaat zou je als een succesvoller voorbeeld kunnen zien, maar is eigenlijk geen zelfstandige entiteit. Waterschappen zou je als voorbeeld kunnen nemen.

Ik denk zelf niet zozeer in decentralisatie op deze manier. Daar zit teveel kostenbesparing en winstbejag als aanjager in terwijl de menselijke maat niet of nauwelijks een doel is. Marktwerking is op zich geen slecht systeem, maar dan moet dat ook echt zijn en dat is dus niet het geval. Belastingdienst, waterschappen, CBR en zelfs NS en prorail zijn bedrijven met voor de klant verplichte winkelnering. Juist dan loert de "onmenselijking" .... terwijl winst en kostenbesparing ongeremd kan worden nagejaagd.

Quote:
T punt bij dat soort zelfstandige entiteiten is dat er niemand is die ze controleert, terwijl mensen wel afhankelijk zijn die organisaties (geen keuze). Zelfstandige uitvoering kan prima, maar dan zul je een controle-mechanisme in moeten richten, bijvoorbeeld met concurrentieprikkels. Zo niet dan wordt t 1 grote bende
.

Eens. Juist hierover moet out of the box worden gedacht. Mooi onderwerp om uit te kauwen door wetenschap, burger en politiek.

Quote:
Zeker ook omdat het bestuursrecht in Nederland de burger onvoldoende bescherming biedt: de Overheid wordt daar zeer bevoordeeld en is oppermachtig, iets waar veel ondernemers in conflict met hun gemeente maar al te veel ervaring mee hebben
.

Klopt, is een groot kritiekpunt en terecht. De Raad van State is een instituut waar in ieder geval de schijn van belangenverstrengeling aanwezig is. Alhoewel hierbij wel moet worden opgemerkt dat formeel en materieel hier wel verschil maakt. De Raad van State geeft de Overheid nl wel vaak de gelegenheid om in materiële zin middels de bestuurslus de zaak te herstellen in het voordeel van de klager.

Quote:
Je doet t er om he? Very Happy
Timmermans is natuurlijk een volslagen hypocriete idioot, je zou t nog net geen gevaarlijke gek kunnen noemen (laten we hopen dat de winter niet al te streng blijft...). Merkel heeft geen verschil gemaakt, zal in de geschiedenisboekjes genoemd worden als een langzittende kanselier, that's it.

Onderschat Merkel niet. Net als Drees destijds een uitstraling van een natte krant, maar betrouwbaar en (in ieder geval ogenschijnljjk) geen last van ijdelheid en zeker geen streven om populariteit te willen zijn.
Juist in een tijd waarin veel gaat gebeuren, waar zelfs sprake is van een internationale paradigmawisseling, is juist zo'n bescheiden, betrouwbaar, integer ( dus oersaai) leider van groot belang.

Quote:
Nee joh, is makkie, kan allemaal digitaal.

Ja in eerste aanleg. Maar inning kan bv ook heel erg niet- digitaal worden.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 10:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Biedt ook allerlei mogelijkheden om effecten van beleidskeuzes lekker transparant te maken. U wilt meer geld voor Defensie? Prima, gaat t naar 110 euro. U wilt nivellering? Prima, wordt het kortingsbedrag bij lagere inkomens verhoogd. U wilt hogere salarissen voor docenten? Prima, onderwijs naar 420 euro. We hebben een nieuwe CAO voor Rijksambtenaren afgesloten, overhead gaat naa 104 euro. Enzovoorts, enzovoorts. Ik word steeds enthousiaster Very Happy

Natte droom van elke Excelridder vermoed ik.

Ik heb een betere oplossing voor je: niet kijken naar je loonstrook, alleen naar wat er op je rekening komt. Zelfs dat laatste doe ik zelf niet eens trouwens. Staat toch altijd genoeg geld op.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 10:34 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Belasting betalen is ook helemaal niet slecht. Je krijgt er enorm veel voor terug. Ga eens kijken in landen met een hele lage belastingdruk en wat voor ongelooflijke teringzooi het daar is. Niets is goed geregeld. Je rijdt je auto naar de klote op de wegen. De wegen hier, man, wat een prachtig stuk asfalt. Ik reed recent naar Frankfurt en wat zijn de wegen in Nederland vele malen beter dan in Duitsland. Ongekend.

Soms gun je het Royy gewoon om een tijdje in zo'n land te vertoeven. Een land waar hij de helft minder belasting moet betalen, maar waar de dienstverlening ook gewoon 10 keer kutter is. Op alles hè, van winkels tot internet tot gas/water/licht tot wegen tot justitie tot zorg en onderwijs.

Belasting betaling is inderdaad geen straf mits eerlijk en uitlegbaar. Zonder nationale contributie geen faciliteiten, zo simpel is het.
Royy is volgens mij wel vaker in de VS geweest en buiten de hippe plekken in de hippe steden is er ook nog een gebied met minder seksie steden.
Daar kun je waarnemen wat een ( te) lage collectieve lastendruk doet met de openbare ruimte.
Het ironische is dan weer wel dat de Amerikaan daar ook over klaagt, nl dat er niets gebeurt met het belastinggeld en dat het daarom dan ook veel te hoog is.... Wink

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 11:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Het ironische is dan weer wel dat de Amerikaan daar ook over klaagt, nl dat er niets gebeurt met het belastinggeld en dat het daarom dan ook veel te hoog is.... Wink

Conclusie: chronisch gezeik, compleet los van de belastingdruk.

BerichtGeplaatst: Vr Jan 14, 2022 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

estudiant schreef:

Ik denk zelf niet zozeer in decentralisatie op deze manier. Daar zit teveel kostenbesparing en winstbejag als aanjager in terwijl de menselijke maat niet of nauwelijks een doel is. Marktwerking is op zich geen slecht systeem, maar dan moet dat ook echt zijn en dat is dus niet het geval. Belastingdienst, waterschappen, CBR en zelfs NS en prorail zijn bedrijven met voor de klant verplichte winkelnering. Juist dan loert de "onmenselijking" .... terwijl winst en kostenbesparing ongeremd kan worden nagejaagd.

Maar op welke manier dan?

Quote:

Eens. Juist hierover moet out of the box worden gedacht. Mooi onderwerp om uit te kauwen door wetenschap, burger en politiek.

Okay en met een conclusie over 10 jaar?

Quote:

Onderschat Merkel niet. Net als Drees destijds een uitstraling van een natte krant, maar betrouwbaar en (in ieder geval ogenschijnljjk) geen last van ijdelheid en zeker geen streven om populariteit te willen zijn.
Juist in een tijd waarin veel gaat gebeuren, waar zelfs sprake is van een internationale paradigmawisseling, is juist zo'n bescheiden, betrouwbaar, integer ( dus oersaai) leider van groot belang.

Aha, nou wat is de erfenis van Merkel dan precies?

Quote:

Ja in eerste aanleg. Maar inning kan bv ook heel erg niet- digitaal worden.

Valt wel mee denk ik. Je kunt ook nog een soort "beslag" leggen er op, wel op de bankrekening zichtbaar, maar diegene kan t niet volledig opnemen of overschrijven want aanstaande incasso van de belastingdienst,

Quote:
Belasting betaling is inderdaad geen straf mits eerlijk en uitlegbaar. Zonder nationale contributie geen faciliteiten, zo simpel is het.
Royy is volgens mij wel vaker in de VS geweest en buiten de hippe plekken in de hippe steden is er ook nog een gebied met minder seksie steden.
Daar kun je waarnemen wat een ( te) lage collectieve lastendruk doet met de openbare ruimte.
Het ironische is dan weer wel dat de Amerikaan daar ook over klaagt, nl dat er niets gebeurt met het belastinggeld en dat het daarom dan ook veel te hoog is....

Compleet ander land, echt onvergelijkbaar. Om grotere landen net zo spik en span te houden als Nederland heb je veel meer geld nodig. Nederland heeft als defacto stadsstaat enorme schaalvoordelen. Bovendien is ruimte een heel ander concept in de VS; ruimte hebben we hier schaars gemaakt (zie woningbouw), in de VS is ruimte zat.