Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 33, 34, 35
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Di Nov 23, 2021 22:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Max wordt niet twee keer tweede. Als hij in Abu Dhabi aankomt met voorsprong dan eindigt hij voor Lewis of samen niet.

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2021 17:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Er schijnt weer vanalles te doen te zijn over de flexibele vleugel van Mercedes:

https://twitter.com/motorsportsure/status/1462843891674136580?s=20

Ik zie het niet zo, maar als het zo zou zijn is het wel hypocriet aangezien Mercedes het hardst protesteerde tegen de vleugel van Honda.

BerichtGeplaatst: Do Nov 25, 2021 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Er schijnt weer vanalles te doen te zijn over de flexibele vleugel van Mercedes:

https://twitter.com/motorsportsure/status/1462843891674136580?s=20

Ik zie het niet zo, maar als het zo zou zijn is het wel hypocriet aangezien Mercedes het hardst protesteerde tegen de vleugel van Honda.

Kijk maar eens goed bovenin de hoeken van het onderste deel.

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2021 14:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Gezien?

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2021 14:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Ook dit weekend is Mercedes oppermachtig in snelheid. Ik verwacht dat de Mercedessen op de eerste rij staan en ook morgen voor Max zullen finishen. Het is te hopen dat hij bij de start niet achter de McLarens terechtkomt. Het momentum ligt nu bij Lewis Hamilton. Ik denk ook dat hij gewoon kampioen wordt. En hij weet het. Of straalt uit dat hij het weet.

BerichtGeplaatst: Za Dec 04, 2021 18:47 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Gezien?

Ja Smile

Maar goed, blijft een mechanische sport. Ik zit nu de kwalificatie te kijken, tot Q2 is het nog behoorlijk gelijk opgaand. De McLarens lijken in ieder geval geen bedreiging.

BerichtGeplaatst: Zo Dec 05, 2021 12:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox, wet jij waarom Hamilton nu geen straf krijgt voor het negeren van geel en Max vorige race wel?

En had Bottas nu alweer een nieuwe motor en waarom levert dat geen gridstraffen meer op? Ik volg die regels echt niet meer hoor. Wel jammer zo, om deze sport te volgen moet je inmiddels het hele FIA reglement bestudeerd hebben. En dan nog is er continu willekeur in interpretatie.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 06, 2021 11:09 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox, wet jij waarom Hamilton nu geen straf krijgt voor het negeren van geel en Max vorige race wel?

Het lijkt op willekeur. Tijdens de Grand Prix van Qatar waren er verzachtende omstandigheden voor Max Verstappen. De wedstrijdleiding had de gele-vlag-situatie opgeheven, dus Max had geen notitie op zijn stuur én de LED-verlichting kleurde groen. Een oplettende baansteward die geheel uit eigen beweging en inschatting met dubbelgeel zwaaide, was de enige indicator van het gevaar, al was de baansteward niet heel duidelijk te zien én heeft LED-verlichting voorrang. Door de verwarring die ontstond heeft Red Bull Max ook niet gesommeerd de ronde af te breken. Dus een fout het team.

De FIA was echter heel resoluut omdat het een 'safety issue' betrof en wilde niets weten van verzachtende omstandigheden want veiligheid. Daarmee was een statement gemaakt en nieuwe norm gezet. Die nieuwe norm hield stand totdat Lewis in FP3 niet vertraagde bij dubbelgeel. Ineens werden verzachtende omstandigheden aangevoerd om Lewis niet te bestraffen. Zo zou de LED-verlichting en baansteward niet goed te zien zijn en heeft Mercedes een fout gemaakt, niet Lewis, aldus de wedstrijdleiding. Dat staat haaks op het resoluut standpunt en besluit van twee weken eerder.

Lewis kreeg ook geen straf voor het hinderen van Mazepin en Gasly. Het team had Lewis niet geïnformeerd maar los daarvan reed hij traag op de racelijn in het snel en blinde gedeelte op de baan waar je ook nog eens off-track kunt rijden zoals Max dat deed. Maar fout van het team of niet, net als bij een unsafe release geldt dat het een safety issue is dus wordt doorgaans direct bestraft. Michael Masi zou hebben gezegd dat op de baan moest worden uitgevochten wie kampioen zou worden en niet via de wedstrijdleiding. Twee weken geleden dacht Masi daar nog anders over.

Tijdens de race vond ik het optreden van de FIA ook zeer discutabel. Max gaat niet vrijuit, hij verdedigt agressief, maar Lewis begaat een overtreding tijdens de formatieronde waar hij teveel ruimte laat en Max benadeelt. Ondanks het verzoek van Horner wordt het niet onderzocht. En ook Bottas speelde vuil spel door te vertragen bij zijn rit naar de pits tijdens de eerste Safety Car. Beiden gevallen verdienen een reprimande, voor Lewis zou het betekenen dat hij een gridstraf krijgt van 10 plekken in Abu Dhabi.

De straffen voor Max vind ik dan ook erg zwaar. Hoe vaak heeft Max de plek niet teruggegeven aan Lewis? 3x? Lewis rijdt bovendien achterop Max omdat Mercedes hem nog niet had geïnformeerd over het feit dat Max hem de positie moest teruggeven. Fout van Lewis. Of van Mercedes. Waarom krijgt Max hier een straf voor? Het schrijven van de FIA bevat ook tegenstrijdigheden, zo schrijven zij dat Lewis en Max beiden niet als eerste over de DRS-lijn wilde komen bij de positieswap en later dat Lewis niet wist dat Max hem de positie zou teruggeven.

De keren dat Lewis niet instuurt bij bocht één laat ik buiten beschouwing. Niet netjes maar dat is Max ook niet. Feit blijft wel dat Max een straf krijgt en Lewis vrijuit gaat. Ik houd er een wrange nasmaak aan over. Waar gehakt wordt vallen spaanders maar dit zijn wel veel missers en allen in het voordeel van Lewis.

Quote:
En had Bottas nu alweer een nieuwe motor en waarom levert dat geen gridstraffen meer op? Ik volg die regels echt niet meer hoor. Wel jammer zo, om deze sport te volgen moet je inmiddels het hele FIA reglement bestudeerd hebben. En dan nog is er continu willekeur in interpretatie.

1. Het betrof een motor uit de pool.
2. Wegens een olielekkage van zijn oude krachtbron.

BerichtGeplaatst: Ma Dec 06, 2021 11:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nou ja, de FIA heeft in ieder geval gezien dat Max wel degelijk hard op de rem heeft getrapt.

Maar blijft de vraag waarom Lewis er niet gewoon voorbij ging. Hij loopt rondenlang te jagen, dan vertraagt je voorganger en rem jij ook af. Waarom? Geen geel op zijn dashboard, geen safetycar, etc. En dan zegt hij (of Mercedes) ook nog dat het niets met de DRS zone te maken zou hebben. Hoe dan? Lewis heeft altijd maar een klein gaatje nodig voor een inhaalactie. En hier schakelt hij terug en trapt op de rem... ook dat is duidelijk zichtbaar.

Dus omdat Hamilton Max niet wil inhalen (voor wat voor reden dan ook) ontstaat dit ongeluk. Gewoon er voorbij kachelen, dat had hij moeten doen. Was er niets aan de hand geweest. Daar heeft Lewis eigenlijk niet eens een team-radio voor nodig: als de kans zich voordoet, ga er voorbij.

Verder eens met de eerste herstart. Lewis liet een enorm gat vallen. Max vertraagde continu in de hoop dat Lewis dichterbij zou komen. Dat vertragen levert ook koude banden op en vervolgens stond hij, op de harde band, ook nog veel langer stil. De start was dan ook dramatisch.

Vervolgens krijgen ze iets aangeboden van de FIA waarbij alle zaken daarvoor (vertragen door Bottas, vertragen door Hamilton) ineens er niet meer toe doen. Red Bull vroeg specifiek aan Masi: OK, wij accepteren die 2 gridplaatsen straf, maar kijk dan goed naar die andere incidenten. Gebeurt niets mee. Bovendien was Masi onduidelijk en communiceerde verkeerd over de plaatsen waardoor het eerst leek alsof de herstart 1) Ocon, 2) Max, 3) Hamilton zou zijn, maar het bleek 1) Ocon, 2) Hamilton, 3) Max.

Hierdoor ging Max ook naar geel want hij moest wel een bere start maken om alsnog eerste door de bocht te komen. Dat lukte ook, maar die gele band hield het dus gewoon niet lang genoeg meer vol. Zeker niet nadat Hamilton er achterop geknald was.

Max moet Abu Dhabi gewoon winnen nu. En zo niet, dan is het einde verhaal. Het is op zich wel een circuit wat de Red Bull lag maar is nu aangepast op verschillende plekken begreep ik. Dus afwachten maar weer.

Kans dat ze er beiden afliggen in Abu Dhabi acht ik trouwens ook aanzienlijk.

Wat mij betreft boort Perez hem achter in de auto van Hamilton bij bocht 1. Bottas deed immers hetzelfde in Hongarije en pakte daar de hele top 5 exclusief Hamilton mee. Dus dat hebben we gewoon nog tegoed. Gasly of Yuki mogen het ook doen :lol: