Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Democratie.
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Democratie.
BerichtGeplaatst: Zo Nov 21, 2021 11:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik heb begrepen dat in een democratie iedere volwassene moet kunnen stemmen(las ik via Wikipedia).
Ook lijkt het volgens sommigen dat ons aller Rutte ons die politieke richting heeft uit gerommeld.
Rutte heeft het met zijn companen voor elkaar gekregen dat in Nederland een groot deel, (misschien wel de meerderheid) uit zijn zogenaamde democratie zijn verwijderd. Dus buitenspel gezet.
Partijen als daar zijn PVV, FVD, SGP, BB, enz, enz, zijn uitgesloten door de regerende Elite, een elite die de ene grove misstap op de andere stapelt en demissionair gewoon weer nieuwe wetten uitvaardigt.
Het lijkt dat wij tegenwoordig op democratisch gebied ver onder landen als Braziliƫ, Wit-Rusland of Kirgiziƫ scoren.
Hoe is dit mogelijk geweest.
Wat ik van echte democratie begreep.
10 mensen moeten samen een besluit nemen. Ze komen met z,n Tienen samen, bespreken de zaak, stemmen met z,n Tienen, en als daar 6 mensen voorstemmen, en vier mensen zijn tegen, daarna wordt het voorstel bij meerderheid uitgevoerd.

Rutte heeft dat stelsel omgedraaid. Hij zet de mogelijke tegenstemmers al voor de stemming buiten de deur, en stemt met zijn gezamenlijke kompanen daarna voor hun eigen voorstel, en het voorstel wordt uitgevoerd.

Wie is hier nu gek? Rutte in ieder geval niet.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:32 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begin te denken dat Nederland hard op weg is om het meest ondemocratische land van Europa(inclusief het vroegere oostblok) te worden. Alles wordt in achterkamertjes voorgekauwd.
Ik denk dat men in Polen en Hongarije meer invloed heeft op hun eigen parlement.(dat weet ik eigenlijk wel zeker).