Geplaatst: Do Nov 11, 2021 1:38 |
|
|
|
Cliff schreef: | Daarom: range-extender. |
Cliox schreef: | Nee. brandstofmotor. |
Tja, komen we toch weer op mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar tijd en die zijn:
1. 99% van de tijd rijd ik elektrisch
2. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lege accu waardoor ik niet verder kon
3. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lange laadtijd terwijl ik verder wilde rijden
Gemiddeld brandstofverbruik van de afgelopen jaren 0.8 liter op 100 km, omgerekend dus 1 op 125.
Ik zou echt nooit meer anders willen.... voor mijn situatie is dit perfect autorijden. Ik zou niet weten wat ik nog kan verbeteren. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 11, 2021 12:21 |
|
|
|
Cliff schreef: | Cliff schreef: | Daarom: range-extender. |
Cliox schreef: | Nee. brandstofmotor. |
Tja, komen we toch weer op mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar tijd en die zijn:
1. 99% van de tijd rijd ik elektrisch
2. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lege accu waardoor ik niet verder kon
3. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lange laadtijd terwijl ik verder wilde rijden
Gemiddeld brandstofverbruik van de afgelopen jaren 0.8 liter op 100 km, omgerekend dus 1 op 125.
Ik zou echt nooit meer anders willen.... voor mijn situatie is dit perfect autorijden. Ik zou niet weten wat ik nog kan verbeteren. |
Voor uw situatie hebt u blijkbaar de beste optie gekozen. Ik begin er niet aan. Het is me op mijn leeftijd teveel gedoe.
Maar u zult het met mij eens zijn dat dit vaar de meeste Nederlanders geen oplossing biedt want daar hebben we de ruimte niet voor.(buiten dat daarna alle grondleidingen doorbranden)
Nog steeds moet de elektriciteit gemaakt worden en dan komen we weer bij Aardgas of olie terecht. Of kernenergie.
Dus opschieten met fusie. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 13, 2021 16:51 |
|
|
|
Zo zo, meneer laadt s nachts zijn electrisch vervuilende accu-bak op met kolencentrales..
De dure zonnepanelen blijken s nachts immers (en nu al vanaf 17:00 uur) niks op te leveren.. en windenerfie
is er veel en veel te weinig... en helemaal niet als het weer eens windstil is nietwaar.
Feliciteer jezelf !
Je bent met stip de grootste veroorzaker van CO2 uitstoot!!! |
|
_________________ Het verschil tussen PvdA, D66, Groen Niks en VVD en de media is gering, zoals het er in een dictatuur aan toegaat. |
|
|
|
Geplaatst: Za Nov 13, 2021 20:51 |
|
|
|
Jij snapt er echt h-e-l-e-m-a-a-l niets van... waarvan akte. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 17, 2021 10:17 |
|
|
|
Ik heb niks tegen CO2.Zonder CO2 kan leven niet bestaan. In veel verledens was het CO2 gehalte soms minstens100x zo hoog dan nu. Toen floreerde de dieren en plantenwereld als nooit te voren. Zie bv de Dinotijd. De kalkrotsen aan het Engelse kanaal en Normandie bestaan bijna volledig uit CO2
Ook heb ik niks tegen stikstof. De meeste planten gaan er beter van groeien, daar is de natuur blij mee, maar stedelingen zijn blijkbaar bang voor brandnetels en de grote klis.
Laten we eindelijk ophouden met luisteren naar kamergeleerde stedelingen. Gaan we eindelijk eens naar boeren en vissers en buitenmensen voor inlichtingen.
Als het KNMI zijn zeespiegelstijgingscijfers verdonkeremaand om geen subsidie mis te lopen, hebben die een fout bestuur. Ook als figuren gaan liegen over de IJsberen populatie zit er wat fout bij die mensen. Als je gelijk hebt hoef je niet te liegen over de uitkomst.
Het eiland Suvalie bevind zich niet in verdronken toestand, maar is met 73 voetbalvelden gegroeid. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 22, 2021 7:24 |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Nov 22, 2021 10:00 |
|
|
|
Yep, dat zei ik al meerdere malen in deze discussie: de manier waarop wij met draagbare opgeladen energie omgaan zal enorm veranderen de komende tijd. Hij/zij die nu een 'superbatterij' uitvindt, vindt gewoon opnieuw het wiel uit en start een nieuwe technische revolutie.
De behoefte aan energie wordt steeds groter. Met draadjes kunnen we dat prima leveren (hoewel...), maar draagbaar/mobiel is en blijft een probleem: het zijn dure apparaten, zwaar, bijzondere metalen, brandbaar, etc.
De ontwikkeling van de batterij gaat vrij hard hoor.
 |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 24, 2021 14:33 |
|
|
|
Maar nog steeds moet elektriciteit gemaakt worden. En dat gebeurd wereldwijd meest met fossiel. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Wo Nov 24, 2021 15:01 |
|
|
|
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 25, 2021 16:41 |
|
|
|
Ook vraag ik me af wat het meeste verlies oplevert vanaf het oppompen van olie tot dat het is gebruikt.
Of via zonnepanelen en windmolens. Subsidie houden we buiten de deur. |
|
_________________ Milieu-activisme. Harten van goud, en hersens van havermout. |
|
|
|
Geplaatst: Do Nov 25, 2021 17:05 |
|
|
|
Dat is hier al langs gekomen Poendert.
Windenergie op land is veruit de goedkoopste manier van energie winnen. Ook zonder subsidie. Eén windmolen levert gemiddeld ongeveer genoeg op voor 500 huishoudens. Er staat met nadruk 'gemiddeld' omdat de opbrengst natuurlijk afhankelijk is van de wind.
Dit plaatje blijft het beste (van Wikipedia)
Kosten voor GB in pond per Megawatt/uur. Zal voor ons niet zo heel veel verschillen. Let op de kolom 'CENTRAL'.
Gesorteerd naar kosten. Voor mij staat dan ook buiten kijf dat investeren in gascentrales en een aantal daarvan met CCS (afvang van CO2) de beste oplossing is voor ons energieprobleem. In de tussentijd verder gaan met wind, zon, thorium, kernfusie... maar altijd met het idee in het achterhoofd dat we het daar voorlopig nog lang niet mee redden.
Kernenergie op basis van uranium is passé. Dat weet iedere energieleverancier in Europa en men wil daar ook geen geld in steken. Het is een droom van de lucht fietsende politiek die klimaatakkoorden nastreeft. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Vr Dec 31, 2021 16:12 |
|
|
|
Dacht al van waarom die fietsen er alleen zijn in 'n soort ATB-modellen.
Dat zal dan wel zijn omdat men al crossende in enkele uren de hele accu leeg rijdt.
Maar wanneer men zo'n fiets wil gebruiken om ergens naar toe te gaan waar men 'n aantal uren blijft, dan kan 't al gauw zijn dat de accu tijdens die uren helemaal leeg is geraakt.
Zou wat aan te doen zijn wanneer men hem kan opladen tijdens dat verblijf, maar handig is 't natuurlijk niet.
Vind dat de fabrikant of verkoper dit wel uitdrukkelijk erbij moet vermelden.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Jan 01, 2022 22:46 |
|
|
|
Elektrische 45 km auto
Is dit dan de (stads-) auto van de toekomst?
https://www.aixam.nl/nl/e-aixam-range
- Veilig, want maximaal 45 km,
- AM-4 rijbewijs is voldoende,
- Opladen gewoon aan de stekker,
- Geen wegenbelasting verschuldigd,
- Geen APK-keuring nodig,
- Geruisloos (in tegenstelling tot de aloude tweetakters op benzine die veelal 'n hels kabaal maken),
- Actieradius ca 100 km
- Zeer comfortabel met alles erop en eraan, en
- in tegenstelling tot de gewone elektrische auto's zeer betaalbaar voor bijna iedereen.
https://www.youtube.com/watch?v=9z7xT4BHhQU
Google links
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Za Jan 01, 2022 23:46 |
|
|
|
Voor in de stad inderdaad een prima alternatief. Ik denk alleen dat veel van de voordelen verdwijnen zodra ze op grote schaal worden gebruikt. Waarom zou er bv. geen gewoon rijbewijs, apk en wegenbelasting nodig zijn? De auto's lijken steed meer op 'normale' auto's. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 02, 2022 0:07 |
|
|
|
Ga jij even lekker op de weg staan en laat je aanrijden door zo'n autootje met 45 km/uur. Dat ding weegt 500 kg. Kijken wij wat de schade is. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 02, 2022 0:54 |
|
|
|
Denk dat de huidige eis van 'n AM-4 rijbewijs wel voldoende is voor de veiligheid van voetgangers en fietsers.
'n APK-keuring zou, zeker wanneer het voertuig 'n aantal jaren oud is, geen overbodige luxe genoemd mogen worden.
Wegenbelasting lijkt hoe dan ook achterwege te kunnen blijven vanwege de grote voordelen op milieugebied en dus ook de enorme besparing die deze de overheid opeveren te dier zake.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Jan 02, 2022 7:26 |
|
|
|
Natubico schreef: | Wegenbelasting lijkt hoe dan ook achterwege te kunnen blijven vanwege de grote voordelen op milieugebied en dus ook de enorme besparing die deze de overheid opeveren te dier zake. |
Besparingen voor de overheid? Deze autootjes hebben gewoon wegen nodig die aangelegd moeten worden, straatverlichting, etc. Daarbij loopt de overheid enorme belastingen mis op brandstof.
Wanneer zo'n klein elektrisch autootje succesvol wordt, reken maar dat er wegenbelasting op komt.
Wat wegenbelasting an sich betreft: de overheid is daar natuurlijk al jaren helemaal de weg kwijt. Ooit werd er wegenbelasting geheven naar gewicht. In andere landen naar het vermogen van de auto, of de motorinhoud.
Daar is men vervolgens allemaal kortingen en toeslagen op gaan toepassen waardoor het systeem belachelijk complex werd en totaal niet rechtvaardig. Waarom is een auto op diesel en LPG duurder in de belasting dan op benzine bv? Waarom moet men voor een camper, die dan wél weer een keukentje moet hebben van een bepaalde afmeting, slechts een vierde te betalen? Waarom was/is er een grijs kenteken met een verlaagd tarief? Waarom een korting voor auto's met een lage uitstoot of loodzware elektrische auto's?
't Is allemaal niet meer uit te leggen.
Gewoon één tarief hanteren. Of niet en het verrekenen in de brandstof, want iemand die 100.000 km per jaar rijdt verslijt veel meer wegen dan iemand die 5.000 km per jaar rijdt. Toch betalen ze hetzelfde tarief nu.
Bizar. |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
Geplaatst: Za Jan 08, 2022 6:52 |
|
|
|
Tja de vrijstelling voor E-auto's loopt nog tot 2025.
Daarna 'n jaar 75% en dan gewoon de volle mep.
Maar wat zal dat helemaal zijn voor zo'n brommobiel?
Ongetwijfeld het minimum van ca € 20,- p.m.
Vind dat alleen al het voordeel dat opladen gewoon aan de stekker kan daar ruimschoots tegenop weegt.
Trouwens de vraag of dit de stadsauto van de toekomst is kan beter luiden "Is dit de streekauto van de toekomst?", want met 'n bereik van ca. 100 km kan men toch wel wat.
- |
|
|
|
|
Geplaatst: Zo Feb 06, 2022 17:07 |
|
|
|
Cliff schreef: | Cliff schreef: | Daarom: range-extender. |
Cliox schreef: | Nee. brandstofmotor. |
Tja, komen we toch weer op mijn ervaringen van de afgelopen 2 jaar tijd en die zijn:
1. 99% van de tijd rijd ik elektrisch
2. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lege accu waardoor ik niet verder kon
3. Nog nooit, maar dan echt nog nooit last gehad van een lange laadtijd terwijl ik verder wilde rijden
Gemiddeld brandstofverbruik van de afgelopen jaren 0.8 liter op 100 km, omgerekend dus 1 op 125.
Ik zou echt nooit meer anders willen.... voor mijn situatie is dit perfect autorijden. Ik zou niet weten wat ik nog kan verbeteren. |
Ik ga ook weer oriënteren. De tijd van dieselen is voorbij. Ik start in april bij een werkgever waar ik binnen 10 minuten fietsen op het werk kan zijn. Intussen ben ik in gesprek met de lokale afdeling van GroenLinks. Zij vonden mijn kritiek op de gemeente terecht. Elektrisch rijden moet gefaciliteerd worden. Tegelijkertijd proef ik ook wat zorgen over de energievoorziening voor de toekomst. Ook zij zijn er niet gerust onder dat het haalbaar is met de huidige snelheid waarmee men voornemens is het wagenpark te elektrificeren. En ook gemeentes zijn er niet op toegerust om elektrisch rijden te faciliteren. Kortom, collectief elektrisch rijden is voor nu nog een brug te ver en alleen weggelegd voor mensen die zichzelf kunnen voorzien in de middelen.
Dat betekent dat ik ga kijken voor een (snelle) benzineauto of hybride. Hangt af van het prijsverschil. De auto zal incidenteel gebruikt gaan worden. |
|
_________________ Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel. |
|
|
|
Geplaatst: Zo Feb 06, 2022 17:12 |
|
|
|
Je kunt nog steeds niet thuisladen Cliox? Of op het werk?
Snap je situatie dan niet zo goed. Rijtjeshuis zonder parkeerplaatsen? Appartement met parkeergarage zonder stopcontacten? En op werk... ook niets? |
|
_________________ Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij |
|
|
|
|
|