Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Misbruik binnen Franse katholieke kerk. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 8:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Kijk ik vind t wat anders als pubers t onderling doen. Twee 13-jarigen die aan elkaar zitten te friemelen, tsja, ga lekker je gang joh. Die kunnen meestal ook prima tegen elkaar zeggen wat ze wel en niet willen, want gelijkwaardig. Maar zodra er verschil in machtspositie komt moet je enorm oppassen, kinderen kijken hoe dan ook op tegen mensen die ouder dan hen zijn. Moet je gewoon niet doen.

Het ging mij inderdaad voornamelijk om dat eerste. Bij dat tweede ben ik het er zeker mee eens. Hoewel er aan de machtspositie van de volwassenen nogal getornd wordt hoor door jongeren. De tijd dat ze je met U en MENEER aanspraken of respect hadden voor bv. POLITIE is echt al ver achter ons.

estudiant schreef:
Lastig punt. Verliefdheid beperkt zich uiteraard niet tot wettelijk volwassenen onderling. Het is een hormonale aangelegenheid en hormonen trekken zich niets aan van wettelijke beperkingen. Puberbrein versus volwassen brein.

Dat is het wel een beetje inderdaad. Wij hanteren een wet van 18 (16?) terwijl velen lichamelijk al veel eerder volwassen zijn. Ik las ooit dat donkere meisjes in de randstad al vanaf hun 12e seksueel actief zijn. Je moet er toch niet aan denken dat daar allemaal rechtszaken uit zouden voortkomen... dan hebben we veel meer schade en trauma's gecreëerd dan dat die jongeren onderling met hun lichamelijke ontdekkingsreis ooit kunnen veroorzaken.

Quote:
Hoewel we ook kunnen stellen dat verliefdheid een sterke aandrift is die sowieso de ratio verdoofd en dat geldt voor nagenoeg iedereen die lichamelijk volwassen is. En als die verliefdheid dan wederzijds is.......dan is er eigenlijk geen wet die hier iets tegen kan doen.
De wederzijdse toestemming is hier inderdaad bepalend maar daar wordt bij een relatie minderjarige met een volwassene wel een behoorlijk risico gelopen. Verliefdheid kan overgaan en verworden tot haat. En dan is de wet in het voordeel voor de minderjarige.

Je pleit dus haast voor juridische bescherming van de volwassenen in de laatste zin Smile

Maar ik ben het wel met je eens. Wij kregen ooit het advies om bij studentgesprekken altijd de klaslokaal deur open te laten. Dit omdat een collega ooit door een 16 jarig meisje beschuldigd werd van aanranding. Dat zijn uiterst pijnlijke zaken waarbij bewijslast nauwelijks er nog toe doet. Zoiets beschadigt je voor de rest van je leven. Er zijn tegenwoordig echt wel meisjes die zich bewust zijn van een bepaalde seksuele machtspositie. Die kunnen flirten en uitdagen, proberen zo hun resultaten omhoog te krijgen, maar als man kun en mag je daar nooit op ingaan. Iedere opmerking is al taboe.

Ooit heeft een mannelijke collega van mij een vrouwelijk collega moeten inschakelen om een meisje op haar gedrag aan te spreken. Hij durfde het simpelweg niet omdat hij wist dat er een enorme backfire zou komen (door het niet kunnen verwerken van de afwijzing).

Ik heb ook te maken gehad met docenten die thuis gestalkt werden door meisjes. Die hem voortdurend opbelden, dingen voor zijn deur legden, websites oprichtten voor hem, etc. Het kan heel ver gaan hoor.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 16:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Het ging mij inderdaad voornamelijk om dat eerste. Bij dat tweede ben ik het er zeker mee eens. Hoewel er aan de machtspositie van de volwassenen nogal getornd wordt hoor door jongeren. De tijd dat ze je met U en MENEER aanspraken of respect hadden voor bv. POLITIE is echt al ver achter ons.

Tja pubers onderling kun je denk ik moeilijk strafrechterlijk verbieden. Ik zou t ze dringend afraden, geestelijk niet klaar voor, krijg je spijt van.

Quote:
Ik las ooit dat donkere meisjes in de randstad al vanaf hun 12e seksueel actief zijn.

Voila, niet bepaald een voorbeeld van een succesvolle groep he...

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 19:15 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Je pleit dus haast voor juridische bescherming van de volwassenen in de laatste zin Smile

Maar ik ben het wel met je eens. Wij kregen ooit het advies om bij studentgesprekken altijd de klaslokaal deur open te laten. Dit omdat een collega ooit door een 16 jarig meisje beschuldigd werd van aanranding. Dat zijn uiterst pijnlijke zaken waarbij bewijslast nauwelijks er nog toe doet. Zoiets beschadigt je voor de rest van je leven. Er zijn tegenwoordig echt wel meisjes die zich bewust zijn van een bepaalde seksuele machtspositie. Die kunnen flirten en uitdagen, proberen zo hun resultaten omhoog te krijgen, maar als man kun en mag je daar nooit op ingaan. Iedere opmerking is al taboe.

Ooit heeft een mannelijke collega van mij een vrouwelijk collega moeten inschakelen om een meisje op haar gedrag aan te spreken. Hij durfde het simpelweg niet omdat hij wist dat er een enorme backfire zou komen (door het niet kunnen verwerken van de afwijzing).

Ik heb ook te maken gehad met docenten die thuis gestalkt werden door meisjes. Die hem voortdurend opbelden, dingen voor zijn deur legden, websites oprichtten voor hem, etc. Het kan heel ver gaan hoor.

Ik pleit eigenlijk niet voor nog een wet. Maar ik weet dat het nagenoeg onmogelijk is wanneer je als volwassene door een puber beschuldigd wordt van seksueel grensoverschrijdend gedrag, om je geloofwaardig te verdedigen. Zelfs al ben je juridisch onschuldig dan nog kan het je imago behoorlijk beschadigen.
En dat wordt in het geüpdate strafrecht nog lastiger:
Quote:
Het ministerie van Justitie en Veiligheid stelt voor om de strafbaarstelling van seksuele misdrijven in het Wetboek van Strafrecht uit te breiden en aan te scherpen. Straffen worden verhoogd en meer vormen van grensoverschrijdend gedrag worden strafbaar gesteld. Ook als dat online gebeurt. Zo bieden we slachtoffers en kwetsbare groepen, waaronder kinderen, meer bescherming en krijgen politie en openbaar ministerie meer mogelijkheden om op te treden. Deze aanpassingen brengen de wet weer bij de tijd.

Slachtoffers beter beschermd

De lat voor strafbaarheid ligt bij onvrijwillige seks nu soms te hoog. Het bewijs dat iemand tot seks gedwongen is, is niet altijd rond te krijgen. Slachtoffers die niet in staat zijn zich te verzetten, bijvoorbeeld doordat ze bevriezen of verstijven, worden in de nieuwe wetgeving beter beschermd. Ook kunnen slachtoffers in meer situaties aangifte doen.

Persoonlijk ben ik zeer alert op dit punt. Teveel narigheid gezien bij studenten met grote ambities en te weinig talent en dan heb ik het over 18 jaar en ouder. Daarom kijk ik ook altijd met enige scepsis naar die MeToo-beweging. En dan heb ik het niet alleen over man-vrouw relaties, maar ook over "ongewenste" relaties binnen hetzelfde geslacht.

Bij deze kwestie had ik ook zo mijn bedenkingen:

In 2017 bracht Brandt Corstius (in het kader van de Metoo-Beweging) in dagblad Trouw naar buiten dat hij in het prille begin van zijn tv-loopbaan verkracht zou zijn. Dat deed hij geanonimiseerd uit vrees voor een eventuele aanklacht wegens smaad.[5][6][7][8]

Televisieproducent Gijs van Dam maakte zich bekend als de door Brandt Corstius bedoelde persoon, weersprak de beschuldigingen en deed aangifte van smaad[9][10], waarop Brandt Corstius aangifte deed van verkrachting of aanranding

Wikipedia.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 25, 2021 14:22 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

De geobcedeerde Tedje van Es vergeet natuurlijk erbij te vermelden dat de Katholieke kerk de eerste gemeenschap
is die het misbruik grondig tot op de bodem laat uitzoeken... over een periode van 50 jaar en langer.

Dat hoeven we bij ongelovige liberalen of vrijzinnige protestanten niet te verwachten...

Die doken tot recente maar liefst 500 jaar weg voor hun overgrote aandeel in slavernij en uitbuitingspraktijken jegens miljoenen
evenals Tedje van Es het nooit over heeft,.

Daarbij is het misbruik is bij bijvoorbeeld ''normale liberale'' families en hun gezinsleden nog altijd het hoogst...

Zij worden zelden tot schadevergoeding veroordeeld noch opgepakt...

Tedje heeft evenals de neo-liberale gemeenschap blijkbaar een makkelijke zondebok nodig en verliest de verhoudingen en tijdsspanne uit het oog..

Bij een organisatie met 2000 jaar geschiedenis is het makkelijk zwarte bladzijden te vinden en het
geheel aan bijdragen uit het oog te verliezen...

De tienduizenden NEO liberale geldwolven- en profiteurs van sexslavernij in dit landje lachen in vuistje,
In de jaren '70 vonden deze engelenkinderen sex met kinderen doornormaal.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 27, 2021 11:26 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Joost Bakker schreef:
De geobcedeerde Tedje van Es vergeet natuurlijk erbij te vermelden dat de Katholieke kerk de eerste gemeenschap
is die het misbruik grondig tot op de bodem laat uitzoeken... over een periode van 50 jaar en langer.

Dat hoeven we bij ongelovige liberalen of vrijzinnige protestanten niet te verwachten...

Die doken tot recente maar liefst 500 jaar weg voor hun overgrote aandeel in slavernij en uitbuitingspraktijken jegens miljoenen
evenals Tedje van Es het nooit over heeft,.

Daarbij is het misbruik is bij bijvoorbeeld ''normale liberale'' families en hun gezinsleden nog altijd het hoogst...

Zij worden zelden tot schadevergoeding veroordeeld noch opgepakt...

Tedje heeft evenals de neo-liberale gemeenschap blijkbaar een makkelijke zondebok nodig en verliest de verhoudingen en tijdsspanne uit het oog..

Bij een organisatie met 2000 jaar geschiedenis is het makkelijk zwarte bladzijden te vinden en het
geheel aan bijdragen uit het oog te verliezen...

De tienduizenden NEO liberale geldwolven- en profiteurs van sexslavernij in dit landje lachen in vuistje,
In de jaren '70 vonden deze engelenkinderen sex met kinderen doornormaal.

Ik wandelde eens door Pompei. Daar bleek dat ongeveer de helft van de bevolking destijds uit slaven bestond.
Halen we die er ook nog even bij.
Trouwens de eerste slaven in Amerika(zogenaamde contractarbeiders op plantages in het zuiden van de VS) Waren Schotse Hooglander krijgsgevangen. Pas toen die opraakten begon men aan de negers.
Het valt nog niet mee om te deugen.

BerichtGeplaatst: Ma Nov 01, 2021 13:12 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Joost Bakker schreef:

Ja, nadat ze 5 eeuwen lang de beste hebben uitgehangen en ze niet meer onder de druk van de moderne opinies uit kunnen komen.

Maar jij gelooft dus dat die soepjurken in Rome de onderste steen boven willen gaan halen? Dream on....

Quote:
Tedje heeft evenals de neo-liberale gemeenschap blijkbaar een makkelijke zondebok nodig en verliest de verhoudingen en tijdsspanne uit het oog.

Jij bent vast en zeker katholiek. Very Happy .
Ik minacht en veroordeel iedere religie. Religie heeft zich ontwikkeld tot de kanker van deze wereld.
En dat het misbruik van kinderen in de katholieke kerk groot is, en dus vaak onderwerp van gesprek is, komt omdat dit nog altijd de grootste kerkgemeenschap van de wereld is, die als klap op de vuurpijl ook de achterlijke dwang van het celibaat aan hun leiders oplegt. Heel logisch dat dit een hoop verknipte figuren aantrekt.