Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Economie » Wat kan men doen tegen inkomens- en vermogensongelijkheid? Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Royy schreef:
Geloof ik niet. Ik ga t niet allemaal nazoeken, maar onderwijspersoneel (en ook zorgpersoneel overigens) heeft de laatste jaren forse verhogingen gehad.

https://www.trouw.nl/nieuws/de-cao-voor-het-basisonderwijs-is-eindelijk-rond-4-5-procent-loonsverhoging-voor-leerkrachten~bae445e1/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Het wordt gebracht als salarisverhoging maar die paar procenten is niets meer dan een loonindexering met een klein beetje extra.

Dat gezegd hebbende vind ik dat docenten verhoudingsgewijs een (te) hoog salaris hebben. Tenminste, als ik dat afzet tegen werkuren, taken en verantwoordelijkheden van bijvoorbeeld verpleegkundigen met hetzelfde opleidingsniveau. Toen mijn schoonzusje afstudeerde verdiende zij als schoolverlaatster bijna evenveel als mijn vrouw die al meer dan 10 jaar als verpleegkundige werkt. En dan werkt mijn vrouw onregelmatige uren, middagdiensten, nachtdiensten, in weekenden, met feestdagen, heeft ze meer verantwoordelijkheden en veel minder vrij dan in het onderwijs. De salarissen in de zorg vind ik achterlopen op de salariƫring van docenten.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Komt nog bovenop dat het onderwijs een enorme overhead kent, oplopend tot 40%.

Dus we hebben:
- overbetaalde ambtenaren
- met enorme overhead
- politiek links georienteerd (iedereen met ambitie is al lang weg uit het onderwijs)

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 8:06 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:

PO was een uitzondering. Zij hadden, zover ik weet, ook jaren stil gestaan en liepen achter op de rest van de CAO's (VO, MBO, HBO en WO)

Niettemin klopt het gewoon wat ik stel. Jaarlijks 2-3% verhoging voor onderwijs is gemiddeld. Dat is zeker exact het inflatiepercentage? Laughing

https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/dashboard-arbeidsmarkt/ontwikkeling-cao-lonen

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 8:11 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
En dan werkt mijn vrouw onregelmatige uren, middagdiensten, nachtdiensten, in weekenden, met feestdagen, heeft ze meer verantwoordelijkheden en veel minder vrij dan in het onderwijs. De salarissen in de zorg vind ik achterlopen op de salariƫring van docenten.

Geen idee of het achter loopt, maar je vrouw heeft waarschijnlijk een contract voor 40 uur per week. Docenten hebben een contract voor 42,5 uur per week. Die extra vakantie krijgen ze door structureel uren in de andere weken over te werken.

Misschien is het interessanter om te kijken hoeveel uur per jaar een zorgmedewerker werkt. In het onderwijs is het 1659 uur per jaar.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 8:12 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
- politiek links georienteerd (iedereen met ambitie is al lang weg uit het onderwijs)

Iedereen met rechtse ambities waarschijnlijk Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zit net even te vergelijken tussen salarissen zorg en onderwijs. Misschien voor Cliox interessant: een docent komt ongeveer overeen salarisschaal 55. Geen idee natuurlijk welke schaal je vrouw in zit, maar zal afhankelijk zijn van de functie.

BerichtGeplaatst: Wo Okt 20, 2021 20:48 Plaats reactie Reageer met quote
Joost Bakker

Royy schreef:
Hoeveel zijn de salarissen van leraren gestegen de afgelopen jaren, Cliff?

Hoeveel zijn de lonen in de metaal sector de afgelopen 20 jaar gestegen in vergelijking met die
van het corrupte onderwijsvolk van D66 Roxy?

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2021 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik vind dat men in de zorg een veel te hoog opleiding niveau vraagt.
Een verpleegster moet volgens mij, naast bekwaam, vooral lief, menslievend en behulpzaam zijn. HBO niveau lijkt me zelfs benauwend voor dat vak.
Voor de meer medische verrichtingen hebben we dokters, of desnoods een speciale groep van infuus aanbrengers. (ook daar heb ik liever het vrouwelijke geslacht voor)
Deze verplichting richting HBO opleiding legt een rem op de aanstellingen tot verpleegster. (Iemand die goed is in meetkunde mag natuurkundige worden)
Ik richt me speciaal op het vrouwelijke deel van de verpleging, omdat ik, en vele mannen met mij, liever door een juffrouw in of uit bed wordt geholpen dan door een meneer.

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2021 17:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Zit net even te vergelijken tussen salarissen zorg en onderwijs. Misschien voor Cliox interessant: een docent komt ongeveer overeen salarisschaal 55. Geen idee natuurlijk welke schaal je vrouw in zit, maar zal afhankelijk zijn van de functie.

Afhankelijk van de functie, arbeidsjaren en werkgever. Neemt niet weg dat ik de salariƫring van verpleegkundigen abominabel vind. Nog net geen belediging voor het vaak. Nogal wiedes dat de uitstroom gigantisch is. Mijn vrouw is ook vertrokken na 7 jaar doen wat ze altijd heeft willen doen. Ze werkt nu in de ouderenzorg, gelukkig ook ƩƩn van haar passies en als flexer nu geen gedoe meer met vakantie, nachturen, uren en weekendwerk. De vele gesprekken mochten niet baten, beloftes werden niet nagekomen. schrijdend personeelstekort en gewoon geen vacatures hebben, dat soort grappen.

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2021 17:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:
Ik vind dat men in de zorg een veel te hoog opleiding niveau vraagt.
Een verpleegster moet volgens mij, naast bekwaam, vooral lief, menslievend en behulpzaam zijn. HBO niveau lijkt me zelfs benauwend voor dat vak.
Voor de meer medische verrichtingen hebben we dokters, of desnoods een speciale groep van infuus aanbrengers. (ook daar heb ik liever het vrouwelijke geslacht voor)
Deze verplichting richting HBO opleiding legt een rem op de aanstellingen tot verpleegster. (Iemand die goed is in meetkunde mag natuurkundige worden)
Ik richt me speciaal op het vrouwelijke deel van de verpleging, omdat ik, en vele mannen met mij, liever door een juffrouw in of uit bed wordt geholpen dan door een meneer.

Veel mannen vinden dat en laten dat ook helaas merken. Seksuele intimidatie is een gigantisch en toenemend probleem in de zorg. Mannen die zich aftrekken als ze de rug gewassen wordt en dat soort geintjes. Ze kunnen er niet altijd wat aan doen, zeker niet de dementerenden, maar voor de verpleegsters is dit niet fijn.

BerichtGeplaatst: Do Nov 04, 2021 18:52 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
schrijdend personeelstekort en gewoon geen vacatures hebben, dat soort grappen.

Klinkt alsof iemand met een Excel heeft huisgehouden Shock Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Nov 05, 2021 17:26 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

EƩn van de problemen is een conservatieve en principiƫle houding van jonge theoretische managers. Ze zitten opgescheept met targets en protocollen en durven geen beslissingen te nemen buiten de kaders om. Een voorbeeld is dat in de ploeg waar mijn vrouw leiding over gaf 3 (van de Cool mensen langdurig ziek waren en ook niet meer terug zouden keren in het werkproces. EƩn persoon is ernstig ziek en zit in de vooravond van haar pensioen, ƩƩn persoon is terminaal ziek, de derde persoon heeft een verstoorde werkrelatie met het management en zit in een exit-traject. Je zou denken dat 3 vacatures op het bord hangen. Helaas is het tegendeel waar. Managers redeneren dat de afdeling 8-fte heeft en pas mag aanwerven op het moment dat ƩƩn van de 3 uit dienst is.

Inhuur mag ook zeer beperkt. En dan zit je met de uitdaging dat personen ouder dan 50 geen nachtdienst hoeven te draaien. Die ballast komt terecht bij jongere werknemers die op hun beurt op hun tandvlees lopen, soms uitvallen of uitvliegen. Nieuwe mensen zijn niet te krijgen of binnen 2 maanden weg omdat de werkdruk veel te hoog is, verloven worden afgekeurd en zijn veel nacht- weekenddiensten moeten draaien.

Managers halen intussen hun schouders op en wijzen naar de protocollen. Dus mijn vrouw heeft de brui eraan gegeven en haar opvolgster zit overspannen thuis.