Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Monsterstormen, tornado's en orkanen Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... , 64, 65, 66  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
La Palma
BerichtGeplaatst: Di Sep 28, 2021 10:19 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Een live stream van de uitbarsting op La Palma:

https://www.youtube.com/watch?v=jfFj1V7l1YQ

Als er een beauty contest zou worden georganiseerd tussen de vele uitbarstingen van de laatste paar jaren, dan zou deze waarschijnlijk hoge ogen gooien.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 3:50 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Kleinigheidje "naar aanleiding van de orde" (zoals dat heet).
Dit topic heet "Monsterstormen, tornado's en orkanen".
Maar hoe zit dan nou met al die vulkaanuitbarstingen die erin aan de orde komen?
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 9:19 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Kleinigheidje "naar aanleiding van de orde" (zoals dat heet).
Dit topic heet "Monsterstormen, tornado's en orkanen".
Maar hoe zit dan nou met al die vulkaanuitbarstingen die erin aan de orde komen?
-

Wij voeren, decennia geleden, voor de aardigheid langs een vulkanisch eilandje bij de Azoren. Een schip van onze maatschappij liep enige tijd later aan de grond op datzelfde eilandje. Ze wilden de zaak ook bekijken.
Onder de Etna op Sicilië zijn er loodsen en winkels gebouwd op en naast de pikzwarte gestolde lava. Een ongeluk zal ook daar eens weer gebeuren. Dat heet natuur.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 10:13 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

"Monsterstormen, tornado's en orkanen" was niet zo'n heel goed gekozen titel inderdaad.

Nou ja, big deal..

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 3:06 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Onder de Etna op Sicilië zijn er loodsen en winkels gebouwd op en naast de pikzwarte gestolde lava.

Onder de Etna?

De Etna is één van de actiefste vulkanen van de wereld en op de Stromboli na de actiefste van Europa.
Sinds 2006 is er elk jaar een uitbarsting geweest.

Zie niet zo gauw in hoe nota bene eronder (waar al die gloiend hete lava dus zit), ook maar iets gebouwd zou kunnen worden.

Eventueel in een van de kraters, maar ook dat zou 'n wel erg linke zaak zijn.
https://www.etnasicilie.nl/etna/etna-kraters/

Weet wel dat in de nabijheid van 'n andere Italiaanse vulkaan 'n heel woongebied is ontstaan, maar dat is ook niet bepaald de veiligste plek om te wonen.
Bron
-
BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 8:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Daar ben ik regelmatig geweest. Er is daar een dorpje, met een leuk dorpsplein, waar altijd veel leven is. Alle generaties zitten er de hele avond lekker te keuvelen. Op de achtergrond zie je de rode lava uit de Etna komen. Ik heb het wel eens gezegd, ik sprak met zo'n Italiaan en zei: vind je dat dan niet eng? Toen zei hij tegen mij: jij woont toch onder de zeespiegel Laughing

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 9:03 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Daar ben ik regelmatig geweest. Er is daar een dorpje, met een leuk dorpsplein, waar altijd veel leven is. Alle generaties zitten er de hele avond lekker te keuvelen. Op de achtergrond zie je de rode lava uit de Etna komen. Ik heb het wel eens gezegd, ik sprak met zo'n Italiaan en zei: vind je dat dan niet eng? Toen zei hij tegen mij: jij woont toch onder de zeespiegel Laughing

Ik stond te kijken hoe inzwart die gestolde lavastukken wel zijn. Het lijkt wel op een enorm stuk antraciet(steenkolen). Ik zou er geen huis naast zetten.
Ook opvallend zijn de plantjes en mossen die op de gestolde lavavelden het eerst opkomen.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 9:04 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:

Ik stond te kijken hoe inzwart die gestolde lavastukken wel zijn. Het lijkt wel op een enorm stuk antraciet(steenkolen). Ik zou er geen huis naast zetten.
Ook opvallend zijn de plantjes en mossen die op de gestolde lavavelden het eerst opkomen.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 11:24 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Zie eigenlijk nu pas dat het in 2011 daar wel heel dichtbij kwam. Ik denk dat ik er voor die tijd was.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 20:02 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Onder de Etna op Sicilië zijn er loodsen en winkels gebouwd op en naast de pikzwarte gestolde lava.

Aha, niet "onder de Etna", maar onder aan de Etna, oftewel aan de voet van de Etna.
-
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 13:05 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

Iemand die nog volgt of de vulkaan nog steeds buldert en of de lava inmiddels meer gebouwen etc . hebben verzwolgen en de lavastromen in kaart gebracht van krater tot zee?

BerichtGeplaatst: Di Nov 02, 2021 10:59 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Aha, niet "onder de Etna", maar onder aan de Etna, oftewel aan de voet van de Etna.
-

Op de hellingen van de Etna zijn die winkeltjes, loodsen en wat cafee,s gebouwd. Op de inktzwarte gestolte Lavastroom zijn die gebouwtjes alweer opgetrokken. Vandaar kan men jeeps huren om op de rand rond de vulkaan te gaan kijken.
Het meest interessant zijn de mossen en plantjes die het eerst op de gestolte lava groeien.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 5:08 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Back to reallity

Vandaag in het nieuws:

https://nos.nl/artikel/2446271-elektriciteitsnet-cuba-uitgevallen-door-orkaan-florida-zet-zich-schrap

Orkaan Ian heeft zoveel schade veroorzaakt aan het elektriciteitsnet op Cuba, dat er geen stroom meer kan worden geleverd. Volgens de beheerder van het Cubaanse stroomnet proberen monteurs de problemen zo snel mogelijk te verhelpen.

Naar verwachting wint de orkaan vandaag boven de Golf van Mexico verder aan kracht voordat hij Florida bereikt. Ian is nu een orkaan van de derde categorie, maar zwelt mogelijk aan tot categorie vier (de op een na hoogste). Er wordt veel regen verwacht en er kunnen windsnelheden tot 250 kilometer per uur worden gehaald.

Vorige week was dit er al (ofschoon er weinig over gemeld wed in de media hier):

Millions of people are Evacuated in Japan! Typhoon Nanmadol in Kyushu, wind 234km/h

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Natubico schreef:
Poendert schreef:

Onder de Etna?

De Etna is één van de actiefste vulkanen van de wereld en op de Stromboli na de actiefste van Europa.
Sinds 2006 is er elk jaar een uitbarsting geweest.

Zie niet zo gauw in hoe nota bene eronder (waar al die gloiend hete lava dus zit), ook maar iets gebouwd zou kunnen worden.

Eventueel in een van de kraters, maar ook dat zou 'n wel erg linke zaak zijn.
https://www.etnasicilie.nl/etna/etna-kraters/

Weet wel dat in de nabijheid van 'n andere Italiaanse vulkaan 'n heel woongebied is ontstaan, maar dat is ook niet bepaald de veiligste plek om te wonen.
Bron
-

Ik zou zeggen boek eens een reisje naar Palermo op Sicilie, neem daar de bus naar de Etna, en ga dan in het cafétje op de vulkaanhelling gezellig een biertje drinken, terwijl je over de inktzwarte lavarotsen uitkijkt en je verwonderd.
Mij viel op dat op de al langer geleden gestolde lava zich prachtige korstmossen en gekleurde schimmels als eerste hadden gevestigd. Naast plaatselijk wat bloeiende vetplanten.
Het kan een belevenis zijn als je bekent bent met de landen die je bezoekt, en je eerst echt hebt verdiept met de precieze oorzaak van de gebouwen, landschappen, en bewoners. Dat maakt reizen een stuk leuker.
Dat deden wij/ik altijd. Ook in mijn zeemanstijd. Me altijd verdiepen in de landen die ik ging bezoeken. In hun geologische, natuurlijke en menselijke geschiedenis.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 12:08 Plaats reactie Reageer met quote
Loetje

En in Canada ging het tekeer. Het orkaanseizoen aan de andere kant van de plas is weer begonnen. De uitlopers daarvan komen vaak in Europa aan. Me dunkt dat we afgelopen week alweer ons portie hebben gehad met veel regen. Ik zie nog wel wat stormen hier komen de komende herfst.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 13:34 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

In India schijnt de 'economische opmars' nu ook al z'n tol te eisen op klimaatgebied:

https://www.nu.nl/buitenland/6225971/zeker-36-doden-door-blikseminslagen-en-zware-regenval-in-noord-india.html

"Blikseminslagen zijn tijdens het moessonseizoen in India, dat van juni tot september duurt, niet uitzonderlijk. Wel is het aantal blikseminslagen het afgelopen jaar met 34 procent toegenomen.

Volgens klimaatwetenschapper Sanjay Srivastava komt dit door ontbossing, het uitputten van waterbronnen en vervuiling. Dat zou bijdragen aan klimaatverandering, waardoor er meer bliksem zou zijn".

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 16:52 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

He wat leuk dat dit topic weer nieuw leven in wordt geblazen, komt goed uit.

Orkaan Ian nadert Florida

Bijna Cat. 5, op dit moment.

Florida is al een paar jaar op rij redelijk weggekomen dacht ik, maar deze kan weer heel vervelend worden. Het is een kwestie van uren voordat ie aan land komt. In Cuba is de stroom uitgevallen op het hele eiland door deze orkaan.

Tot nu toe opvallend weinig orkanen gezien dit jaar..

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 19:02 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Hier alvast wat beelden;

Storm surge bij deze orkaan wordt killing als ik de berichtgeving mag geloven, tot wel 18 feet, oftewel ruim 5 meter.

Maar dit soort dingen worden wel eens over hyped. We zullen zien. Het is nu eigenlijk pas net begonnen daar.

High end Cat. 4 is geen grap, en deze is ook nog uitzonderlijk groot en beweegt langzaam, blijft dus lang hangen. Dus veel water/stormvloed.

BerichtGeplaatst: Wo Sep 28, 2022 20:08 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Fort Myers..

Ziet er niet zo goed uit voor West-Florida. Ze spreken nu al over de zwaarste orkaan ooit in dit deel van Florida, en ze zijn daar echt wel wat gewend.

Morgen spectaculaire plaatjes denk ik.

BerichtGeplaatst: Do Sep 29, 2022 15:43 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Zo ging orkaan Ian tekeer gisteren;

Inmiddels kan de schade worden opgemaakt, die zal ongetwijfeld aanzienlijk zijn. Fort Myers en Cape Coral lijken het zwaarst te zijn getroffen, en staan grotendeels onder water. Ik geloof dat Ian nummertje vier is op de lijst van zwaarste orkanen ooit in Florida, en dat zijn er in totaal honderden sinds metingen begonnen.

BerichtGeplaatst: Do Sep 29, 2022 20:06 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Dood eng om hurricanes mee te maken.

BerichtGeplaatst: Do Sep 29, 2022 20:23 Plaats reactie Reageer met quote
Carlos Ghostwriter

Ja lijkt mij ook Elisabeth. Ik heb wel een fascinatie voor orkanen, maar ik zou er niet echt in willen zitten. Noch zou ik in een land/gebied willen wonen waar dit geregeld voor komt, zoals Florida dus.

Fort Myers Beach is...GONE

Zo zag deze plek er een paar maanden geleden nog uit;

https://www.youtube.com/watch?v=Df_uG7lZxhs

De schade lijkt mij zo op het oog erger dan doorgaans het geval met orkanen in Florida. De stormvloed kwam tot aan of zelfs op de daken van huizen en nam complete woningen mee.

Heftig ja.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 30, 2022 1:50 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Toen ik in Corpus Christi Texas woonde, aan de Golf van Mexico, hadden we waarschuwingen voor hurricanes.
We hadden, via de krant, een kaart en ieder uur werd op de radio verteld, waar de Hurricane was.
Die kwam rechtstreeks onze kant op, maar plotseling veranderde die van richting en kwam in Mexico aan wal.
Mijn vader had al, de ramen voorzien van houten platen en mijn opa kwam langs en zei dat hij zijn ramen had gewassen!
In 1970 heeft Hurricane Celia deze stad bereikt. We woonden er niet meer maar mijn oom wel.

https://www.youtube.com/watch?v=cocG0tKLDhs

BerichtGeplaatst: Vr Sep 30, 2022 6:25 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Carlos Ghostwriter schreef:
Ja lijkt mij ook Elisabeth. Ik heb wel een fascinatie voor orkanen, maar ik zou er niet echt in willen zitten. Noch zou ik in een land/gebied willen wonen waar dit geregeld voor komt, zoals Florida dus.

Meen te mogen stellen dat daar veelal personen wonen die in extra grote mate hebben bijgedragen aan het ontstaan en de vergroting van het broeikaseffect.
Daar krijgen ze dan op deze manier de rekening voor gepresenteerd van Moeder Natuur.

'n Vraag is of ze veel minder uitstoot van broeikasgassen veroorzaakt zouden hebben wanneer ze wisten dat ze dan veel minder kans zouden lopen om zoiets te moeten meemaken.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 30, 2022 12:22 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Wij voeren een aantal keren door een orkaan. Als er geen land in de buurt is en de machines het blijven doen kan je weinig gebeuren.
Vaak weet men wel waar een orkaan zich bevind. (dan kun je ergens schuilen)
Ik had de indruk dat op het hoogtepunt de regen stopte. Die kwam terug als het oog van de orkaan was gepasseerd Ook zaten er dan geen krullen meer op de golven. Die waaiden eraf.
Je werd wel doornat van het overwaaiende zeewater.
Als er wordt gewaarschuwd voor een orkaan wat in de Caraïben geregeld voorkwam, draaiden we de blinde kleppen voor de patrijspoorten.(Gietijzeren gevaarten, ook naar de dekdeuren)
Eens was de complete bescherming rond de omloop van de brug eraf geslagen door de golven. We leken wel een duikboot. Maar met een goed schip, geen riffen, andere schepen, of eilanden in de buurt en als de luiken het hielden, was het wel veilig leek mij, in mijn jeugd.
Als je jong bent je voor weinig bang.
We voeren in die tijd vanaf de VS(inclusief de Canadese meren, soms het Panama kanaal en de eilanden in de Caraïben via de kleine haventjes in Z-Amerika rond naar de VS, waar we dan weer tot twaalf passagiers inscheepten(meer mocht niet door gebrek aan een dokter)
Al dit soort scheepvaart is verleden tijd, doordat de regeltjes zucht uit NL, ook daar de overhand kreeg. Tot in de kleinste haven lagen toen nog prachtige Nederlandse schepen en scheepjes.
Een gemiddelde NL bemanning bestond uit 20-30 mannen.(Een vrouw en een kip is de pest voor een schip. Ze brengt ongeluk) Je tekende voor 2 jaar,(via de waterschout) daarna mocht je retour thuisreis met een ander schip van dezelfde rederij.(niks vliegtuigen. Ik ben er mee opgehouden toen ik verloofd was en voor twee jaar station in Karachi moest tekenen.)