Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie » Misbruik binnen Franse katholieke kerk. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Okt 14, 2021 11:51 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Strafrechtelijke vervolging moet er wat mij betreft zeker komen. Maar niet van het instituut, want dan zou je ook voetbalverenigingen moeten vervolgen,

Even een aanvulling:

Deze komt vers van de pers: Simone Biles heeft samen met drie andere Amerikaanse topturnsters gepleit voor het vertrek van het voltallige bestuur van het olympisch én paralympisch comité van de Verenigde Staten (USOPC). De topatletes hebben daar middels een brief aan het Congres om gevraagd.

https://nos.nl/artikel/2401635-biles-en-andere-turnsters-willen-vertrek-voltallig-olympisch-comite-vs

Helemaal mee eens! Die hele kliek moet opdoeken.

BerichtGeplaatst: Do Okt 14, 2021 17:24 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:

Als het bij een voetbalclub op die schaal zou gebeuren zou de club opgeheven worden.

Alleen die club? HEF HET HELE BETAALDE VOETBAL OP!!!

https://www.nu.nl/dvn/4699932/we-weten-misbruik-in-nederlandse-voetbal.html

Quote:
Waar je aan voorbij bent gegaan is dat de kerk zich profileert als de brenger en prediker van het goede gedrag.

De mens wentelt zich in de zonde zoals een varken zich in de modder wentelt.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Vergeet de zwemwereld niet:
https://www.gelderlander.nl/arnhem/misbruik-door-zwemleraar-21-schokt-vereniging-stagiair-betastte-geslachtsdelen-kinderen~aeba8254/

HEF ALLE ZWEMCLUBS OP!!!

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik zou het onderwijs ook opheffen. Trouwens, veel jonge studentes misbruiken ook docenten, dus ik zou ook de studenten opheffen.

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 17:47 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Helemaal mee eens, overal waar misbruik voorkomt , school, bedrijf, instituut, kerk, club, community of what ever ....opheffen en/of afschaffen. Dan stopt het misbruik ook onmiddellijk.
Rolling Eyes

BerichtGeplaatst: Vr Okt 15, 2021 18:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Eigenlijk moeten we Weerwoord ook opheffen.

Maar even terug naar het begin: ik ben het wel met Tedje eens. Helaas krijg je het niet voor elkaar. Het nut van religie in een samenleving vind ik inmiddels uiterst twijfelachtig. Zitten goede kanten aan, maar ook veel slechte kanten.

BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2021 9:35 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Tedje van Es schreef:
Waar je aan voorbij bent gegaan is dat de kerk zich profileert als de brenger en prediker van het goede gedrag.

Royy schreef:
De mens wentelt zich in de zonde zoals een varken zich in de modder wentelt.

Ja en? Maakt deze poëtische uitspraak dat het minder erg is?
De kerk is een instituut dat bij uitstek beweert het goede te zijn. Dit in tegenstelling tot gewone aardse clubs, bedrijven, instituten e.d. .

Daarbij komt nog eens dat volgens Simone Biles het misbruik door het USOPC moedwillig is verzwegen en ontkend, net als dat dit bij de kerken decennialang gebeurde. Dan mag je, wat mij betreft, vragen om dat instituut op te ruimen.

BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2021 9:56 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:

Maar even terug naar het begin: ik ben het wel met Tedje eens. Helaas krijg je het niet voor elkaar. Het nut van religie in een samenleving vind ik inmiddels uiterst twijfelachtig. Zitten goede kanten aan, maar ook veel slechte kanten.

We hebben die discussie al eens eerder gevoerd. Religie hoort nmm gewoon bij de mens en is pluriform in haar verschijningsvorm. Van kerk tot talisman en alles wat daar tussen zit. Religie uitbannen of opheffen is misschien een populaire stelling, maar ook simplistisch en in ieder geval volkomen onrealistisch.
Misbruik in kerkelijke instituten heeft niets met religie van doen, maar alles met mensen. En die mensen moet je aanpakken. Dat geldt ook voor sportclubs, scholen etc. Pak de daders aan.

Als we alles gaan opheffen dan wordt het een distopische wereld. Een wereld waar seksueel misbruik overigens dan nog steeds gewoon welig tiert.

BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2021 10:15 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

estudiant schreef:
Cliff schreef:

We hebben die discussie al eens eerder gevoerd. Religie hoort nmm gewoon bij de mens en is pluriform in haar verschijningsvorm. Van kerk tot talisman en alles wat daar tussen zit. Religie uitbannen of opheffen is misschien een populaire stelling, maar ook simplistisch en in ieder geval volkomen onrealistisch.
Misbruik in kerkelijke instituten heeft niets met religie van doen, maar alles met mensen. En die mensen moet je aanpakken. Dat geldt ook voor sportclubs, scholen etc. Pak de daders aan.

Als we alles gaan opheffen dan wordt het een distopische wereld. Een wereld waar seksueel misbruik overigens dan nog steeds gewoon welig tiert.

De Neanderthalers deden al aan religie. Er zijn graven van hun gevonden van 200.000 jaar terug waarin ze waren begraven met bloemen en gebruiksvoorwerpen. Die hadden ze de waarschijnlijk in hun toekomstige hemel nodig.

BerichtGeplaatst: Za Okt 16, 2021 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Exact. Past helemaal bij de genetische menselijke nieuwsgierigheid en "het willen verklaren".

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 9:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En inmiddels kunnen we beseffen dat die drang leidt tot het geloven in onzin.

Evolution continues.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 9:55 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Toen men voor het eerst in stille oceaan als Westerling aankwam, had men in die contreien blijkbaar geen enkel taboe op seksueel gebied.
Dus bestonden daar dus ook geen seksuele misdaden. Ligt het begaan van seksuele misdaden aan de plaatselijke gewoonten of wetten.
Als een islammeisje in haar geboortestreek zonder hoofddoek rondloopt. Is dat dan een seksuele uitspatting.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 10:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind dat wel een heel interessante discussie.

Ik denk namelijk dat een groot deel van de seksuele trauma's bij kinderen opgelopen worden doordat er een paniekerige ouder naast zit.

Wij hebben diverse honden gehad in mijn jeugd. Geen van die honden was ooit bang voor vuurwerk, onafhankelijk van het ras. Echter, in de straat verderop woonde een vrouw die ook diverse honden had. Al die honden waren keer op keer bang van vuurwerk. Waarom? Omdat die vrouw zelf doodsbang was van vuurwerk.

Kinderen nemen veel angsten van hun eigen ouders over.

In de VS zijn ze helemaal doorgeslagen: als een kind een blote man of vrouw ziet, dan roept de ouder van dat kind dat het kind een seksueel trauma heeft opgelopen. Uiteraard moet daar een schadevergoeding tegenover staan.

Een zwaar demente man stond zich ooit op straat te bevredigen, in de buurt van een basisschool. Verwerpelijk? Ja. Maar stel nou eens dat die kinderen van toeten noch blazen weten en zien zo'n man een dergelijke handeling doen, zijn ze dan getraumatiseerd of denken ze simpel: Wat doet die man toch raar? Zijn het niet de ouders van die kinderen die direct de ogen van hun kinderen bedekken, compleet van streek zijn over wat ze net gezien hebben, etc.

Kijk eens naar apen. Als een aap zichzelf bevredigt of met zichzelf speelt, zijn de overige (jonge) apen dan helemaal van streek? Zijn ze getraumatiseerd?

Ik geloof nog steeds dat een groot deel van de 'seksuele trauma's' bij kinderen gewoon aangeleerd zijn door ouders.

Voor mij is er maar één regel bij seks: het moet altijd met wederzijdse toestemming plaatsvinden. Verder interesseert het me niet wie seks met elkaar heeft. Als beide (alle?) partijen het fijn vinden: geniet ervan. Als er één niet wil: respecteer dat dan, forceer niets.

Volgens mij is dat de belangrijkste basisregel.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 12:03 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Waar jij het over hebt Cliff, komt allemaal door religies die de juiste zeden prediken.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 20:31 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Tedje van Es schreef:
Waar jij het over hebt Cliff, komt allemaal door religies die de juiste zeden prediken.

Hahaha, is er ook iets niet aan religie toe te schrijven, Tedje?

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 20:33 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Voor mij is er maar één regel bij seks: het moet altijd met wederzijdse toestemming plaatsvinden. Verder interesseert het me niet wie seks met elkaar heeft. Als beide (alle?) partijen het fijn vinden: geniet ervan. Als er één niet wil: respecteer dat dan, forceer niets.

Volgens mij is dat de belangrijkste basisregel.

Ik denk dat je hier nog iets moet toevoegen rondom beslisvaardigheid enzo. Bovenstaande zou ik willen beperken tot volwassenen onderling.

BerichtGeplaatst: Zo Okt 17, 2021 23:23 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Nog hypocrieter - Facebook met verplichte leeftijdsverificatie,s bepalen of je een onbedekte dames enkel mag zien, retro 1920 nonnen alleen met de hond van mijnheer pastoor mochten....
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 7:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
Ik denk dat je hier nog iets moet toevoegen rondom beslisvaardigheid enzo. Bovenstaande zou ik willen beperken tot volwassenen onderling.

Maakt dat echt iets uit Royy?

Als een aantal kinderen op straat willen voetballen, komt dan ook de beslisvaardigheid daarbij kijken?

Zoals ik al eerder zei: ik denk dat het volwassenenpaniek is wat we op onze kinderen projecteren. Ineens, omdat het bloot is en seks, zijn we als de dood dat er iets mis gaat. Misschien moeten we kinderen gewoon lekker laten ontdekken. En nogmaals: altijd binnen de kaders van plezier bij alle deelnemende partijen.

BerichtGeplaatst: Ma Okt 18, 2021 10:09 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Royy schreef:
Hahaha, is er ook iets niet aan religie toe te schrijven, Tedje?

Ja, bijvoorbeeld gezond verstand, rationaliteit en vrijheid.

Maar goed, terug naar de essentie: Religie heeft een bekrompen kijk op seksualiteit en dat is de basis voor veel problemen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 9:08 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Royy schreef:

Maakt dat echt iets uit Royy?

Als een aantal kinderen op straat willen voetballen, komt dan ook de beslisvaardigheid daarbij kijken?

Zoals ik al eerder zei: ik denk dat het volwassenenpaniek is wat we op onze kinderen projecteren. Ineens, omdat het bloot is en seks, zijn we als de dood dat er iets mis gaat. Misschien moeten we kinderen gewoon lekker laten ontdekken. En nogmaals: altijd binnen de kaders van plezier bij alle deelnemende partijen.

Prima uitgangspunt. Maar een lichamelijk volwassen meisje van 13 met een man van 35?

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 9:17 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Prima uitgangspunt. Maar een lichamelijk volwassen meisje van 13 met een man van 35?

Ja, of een lichamelijk volwassen jongen van 13 met een vrouw van 35?

Ik vraag me nog steeds af hè, als beiden het willen, wat het enorme trauma dan precies is.

Volgens mij spelen ouders meestal de meest kwalijke rol in dit soort zaken.

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 16:37 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Ja, of een lichamelijk volwassen jongen van 13 met een vrouw van 35?

Ik vraag me nog steeds af hè, als beiden het willen, wat het enorme trauma dan precies is.

T lastige is denk dat het bij kinderen niet goed mogelijk is om in te schatten of ze het wel zelf willen en of ze dat met hun volle verstand beseffen of in een vlaag van kinderlijke verstandsverbijstering denken.

Kinder- en puberbreinen zijn niet volgroeid en zijn niet in staat om weloverwogen beslissingen te nemen. Een van de redenen waarom pubers geen auto mogen rijden, niet mogen stemmen en niet zelfstandig rechtsbevoegd zijn.

Kinderen en pubers zijn daarnaast makkelijk te beinvloeden. Dus nee, gewoon van wegblijven, ook al snap ik best het punt wat je probeert te maken. Punt is: je weet het niet en je kunt het ook onmogelijk inschatten als volwassene. Dus: nee.

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Royy schreef:
T lastige is denk dat het bij kinderen niet goed mogelijk is om in te schatten of ze het wel zelf willen en of ze dat met hun volle verstand beseffen of in een vlaag van kinderlijke verstandsverbijstering denken.

Kinder- en puberbreinen zijn niet volgroeid en zijn niet in staat om weloverwogen beslissingen te nemen. Een van de redenen waarom pubers geen auto mogen rijden, niet mogen stemmen en niet zelfstandig rechtsbevoegd zijn.

Kinderen en pubers zijn daarnaast makkelijk te beinvloeden. Dus nee, gewoon van wegblijven, ook al snap ik best het punt wat je probeert te maken. Punt is: je weet het niet en je kunt het ook onmogelijk inschatten als volwassene. Dus: nee.

Dat vind ik een goed argument, maar kijk eens wat we kinderen wel laten beslissen:

1. Schoolkeuze
2. Vakkenpakket
3. Sommige ouders laten hun kinderen beslissen over wel/niet vaccineren
4. Risicovolle activiteiten
5. Keuze in vriendjes/vriendinnetjes
6. Vakanties
7. Uitgaan/drinken
8. Roken?

Het zijn allemaal keuzes die we aan kinderen geven. We monitoren en sturen bij daar waar nodig. Waarom zouden keuzes over seksuele ervaringen zo anders moeten zijn?

Bij heel veel activiteiten van kinderen laten we ze ook gewoon vallen en opstaan. Is dat per definitie traumatisch? Ik ken kinderen die op de skateboardbaan een paar tanden kwijtgeraakt zijn. Traumatisch?

Begrijp me niet verkeerd he, ik snap best waar je naar toe wilt. Ik zoek alleen naar goede argumenten waarom seksuele ervaringen anders zouden moeten zijn dan gevaarlijke sporten of gezondheidskeuzes (eten, drinken, roken)

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 19:25 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Begrijp me niet verkeerd he, ik snap best waar je naar toe wilt. Ik zoek alleen naar goede argumenten waarom seksuele ervaringen anders zouden moeten zijn dan gevaarlijke sporten of gezondheidskeuzes (eten, drinken, roken)

Seks en intimiteit is echt niet te vergelijken met vallen en opstaan op de skateboardbaan Cliff. Dat werkt emotioneel heel anders. Zeker als daar een ongelijkwaardige relatie bij komt kijken (wat welke vorm van relatie dan ook tussen een volwassene en een kind per definitie is).

Werkt i.m.o. emotioneel heel anders omdat er een volwassene in het spel is en die heeft hoe dan ook een machtspositie versus een puber.

Kijk ik vind t wat anders als pubers t onderling doen. Twee 13-jarigen die aan elkaar zitten te friemelen, tsja, ga lekker je gang joh. Die kunnen meestal ook prima tegen elkaar zeggen wat ze wel en niet willen, want gelijkwaardig. Maar zodra er verschil in machtspositie komt moet je enorm oppassen, kinderen kijken hoe dan ook op tegen mensen die ouder dan hen zijn. Moet je gewoon niet doen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 19, 2021 22:27 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Lastig punt. Verliefdheid beperkt zich uiteraard niet tot wettelijk volwassenen onderling. Het is een hormonale aangelegenheid en hormonen trekken zich niets aan van wettelijke beperkingen. Puberbrein versus volwassen brein.
Hoewel we ook kunnen stellen dat verliefdheid een sterke aandrift is die sowieso de ratio verdoofd en dat geldt voor nagenoeg iedereen die lichamelijk volwassen is. En als die verliefdheid dan wederzijds is.......dan is er eigenlijk geen wet die hier iets tegen kan doen.
De wederzijdse toestemming is hier inderdaad bepalend maar daar wordt bij een relatie minderjarige met een volwassene wel een behoorlijk risico gelopen. Verliefdheid kan overgaan en verworden tot haat. En dan is de wet in het voordeel voor de minderjarige.

Weerwoord forum index » Politiek Theorie en Filosofie