Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Het Broeikaseffect Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 172, 173, 174
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 10:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Niemand schijnt eraan te denken dat de huidige windmolens(en zonnepanelen in het vrije veld) niet alleen lelijk zijn, maar daarnaast een waarneembare invloed hebben op het klimaat naast de insecten en vogelstand.

Wat hebben zonnepanelen dan te maken met insecten en vogelstand?

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 13:50 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:
Niemand schijnt eraan te denken dat de huidige windmolens(en zonnepanelen in het vrije veld) niet alleen lelijk zijn, maar daarnaast een waarneembare invloed hebben op het klimaat naast de insecten en vogelstand.

Wat hebben zonnepanelen dan te maken met insecten en vogelstand?

Zonnepanelen zorgen ervoor dat eronder minder licht en warmte heerst. Dat vinden veel planten en hun grazers niet leuk. Dus zonnepanelen zorgen ervoor dat er minder insecten leven. Daarnaast zag ik dat in Spanje en Portugal op veel plekken onder zonnepanelen door het overvloedig spuiten met vergif vaak geen enkele plant groeide(onder olijfbomen hetzelfde)dit is ook niet gunstig voor de natuur.
Persoonlijk ben ik niet tegen zonnepanelen als ze op daken enz zijn gemonteerd en niet met gif worden beschermd.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 14:25 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Guus schreef:
Racertje toch. Je behoort straks samen met een handjevol Amerikaanse republikeinen tot de laatsten op deze planeet die nog steeds weigeren toe te geven dat het hier steeds warmer wordt.
Voor de sportieve waarnemer trekt het ijs zich overal zichtbaar terug: Gletsjers krimpen en het Noordpoolijs verdwijnt met een ijselijke snelheid maar je blijft je maar krampachtig vashouden aan gemanipuleerde studeerkamertjesgegevens.

Als het eventueel wat warmer wordt vraag ik me af wat daar verkeerd aan is. Al duizenden jaren is het warmer en kouder geworden. Ikzelf zag eens dat er uit de IJsel de beenderen van nijlpaarden werden opgebaggerd. Dus in die tijd(het Eemien) was het een stuk warmer.
Steeds zal het weer warmer en daarna kouder op aarde zijn. Dat heet het klimaat. Daar moeten wij ons tegen wapenen als die tijd gekomen is.
Ik las op ik meen Scientias, dat de zeespiegel van de Noordzee 0,8 mm in een jaar stijgt, maar dat daarnaast door sediment aangevoerd door onze grote rivieren, de bodem van Waddenzee jaarlijks 1,7 mm hoger komt te liggen.(moeten we straks daar de zanbanken voor de zeehonden ophogen met dijkjes?
Dus hysterische kreten snijden pas hout als we echt wat snappen van ons klimaat.
Via google bekeek ik de polders rond Groningen, daaruit bleek dat de nieuwste polders bijna 4 meter hoger lagen als de oude polders rond Loppersum. Die laatste ingeklonken polders liggen nu stevig 2 meter onder NAP terwijl ze tijdens het inpolderen rond de middeleeuwen 2 meter boven NAP lagen.
Het verdronken land van Saeftinge in Zeeland waar men tijdens de Sint Elisabethvloed rond 1400 massaal verdronk, ligt nu door aanslibbing 5 meter boven NAP.
Er wandelen tegenwoordig 40.000 IJsberen over de Noordpool.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 16:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Zonnepanelen zorgen ervoor dat eronder minder licht en warmte heerst. Dat vinden veel planten en hun grazers niet leuk. Dus zonnepanelen zorgen ervoor dat er minder insecten leven. Daarnaast zag ik dat in Spanje en Portugal op veel plekken onder zonnepanelen door het overvloedig spuiten met vergif vaak geen enkele plant groeide(onder olijfbomen hetzelfde)dit is ook niet gunstig voor de natuur.
Persoonlijk ben ik niet tegen zonnepanelen als ze op daken enz zijn gemonteerd en niet met gif worden beschermd.

Dat gif is natuurlijk een probleem, maar ik kan je vertellen dat er in de maanden juli en augustus meer groeit in de schaduw dan in de zon. Zeker in landen als Italiƫ, Spanje en Portugal.

Bedenk ook dat de zonnepanelen onder een hoek staan en best een eindje van de grond. Insecten kunnen er gemakkelijk onder.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 16:31 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Poendert schreef:

Dat gif is natuurlijk een probleem, maar ik kan je vertellen dat er in de maanden juli en augustus meer groeit in de schaduw dan in de zon. Zeker in landen als Italiƫ, Spanje en Portugal.

Bedenk ook dat de zonnepanelen onder een hoek staan en best een eindje van de grond. Insecten kunnen er gemakkelijk onder.

Het kan maar zo. Maar ik vind de volkomen kale grond onder de panelen nog steeds niks.

Het volgende heeft er niks mee te maken, Maar:
---In haar hoogtijdagen was de maatschappij(de KNSM) in het bezit van een kleine honderd zeeschepen, terwijl daarnaast de vloot moest worden aangevuld met tientallen van derden gehuurde (charter)schepen.
Dus mijn 200 schepen was dan misschien wat aan de hoge kant, maar volgens Wikipedia het voorgaande.

BerichtGeplaatst: Do Sep 30, 2021 16:40 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Inderdaad geen idee wat de KNSM, 200 schepen, etc. met zonnepanelen en insecten te maken heeft.

Maar ik vond het volgende: https://www.sciencedaily.com/releases/2010/05/100527142007.htm

Blijkbaar gaat het niet zo zeer om de planten onder de zonnepanelen. De donkere panelen trekken waterinsecten aan. Was ik niet van op de hoogte, maar inmiddels zijn er al gekleurde zonnepanelen dus dat probleem is wel op te lossen:

https://www.todoensolar.com/Colored-Solar-Panel

BerichtGeplaatst: Vr Okt 01, 2021 9:29 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik ben niet tegen zonnepanelen op daken. Wel tegen het vergif dat gebruikt wordt om de eventuele grond eronder vrij van planten te houden. Toch denk ik niet dat zonnepanelen de oplossing voor ons energieprobleem worden. Dan worden we weer afhankelijk van woestijnlanden volgepropt met moslims.
Ik heb het meer op een overgangstijd naar fusie op Thorium/gas. De huidige gasprijs is via Rutte en zijn companen veel te hoog opgestuwd.
De strijd tegen het vruchtbaarder maken van de aarde door Stikstof en CO2 is gekaapt door onkundige grote steden en hun flatbewoners.
Een van mijn nazaten heeft zijn auto over laten bouwen op aardgas. Blijkt dat de schoonste manier van autorijden door belasting maatregels net zo hoog is geworden als diesel. Is dat volkomen onkunde, een feodaal gedachtengoed van onze Leiders, of gewone jaloerse graaicultuur. Wie het weet mag het zeggen.

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 11:56 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tegenwoordige milieubeweginge staan zwaar onder druk van Media en ambtenaarij. Het wordt tijd dat onafhankelijke geesten de zaken gaan bekijken. Die vind ik bij de Groenerekenkamer.
Onafhankelijk
De overheidsbureaucratie en de wetenschap zijn sterk verweven geraakt. En de overheid staat sterk onder druk van de moordende verkiezingscyclus, terwijl de wetenschap wel moet meegaan in heersende modes om een zeker niveau van financiering te handhaven. De milieubeweging is een derde speler die vaak aantoonbaar tendentieus issues een bepaalde kant op trekt. Het bedrijfsleven dat aan zware concurrentie blootstaat, kan veelal ook niet anders dan meedeinen op het sentiment.

De Groene Rekenkamer is uw rots in deze branding!

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 11:57 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Tegenwoordige milieubeweginge staan zwaar onder druk van Media en ambtenaarij. Het wordt tijd dat onafhankelijke geesten de zaken gaan bekijken. Die vind ik bij de Groenerekenkamer.
Onafhankelijk
De overheidsbureaucratie en de wetenschap zijn sterk verweven geraakt. En de overheid staat sterk onder druk van de moordende verkiezingscyclus, terwijl de wetenschap wel moet meegaan in heersende modes om een zeker niveau van financiering te handhaven. De milieubeweging is een derde speler die vaak aantoonbaar tendentieus issues een bepaalde kant op trekt. Het bedrijfsleven dat aan zware concurrentie blootstaat, kan veelal ook niet anders dan meedeinen op het sentiment.

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 16:11 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:

Ben er 'ns even gaan kijken en kwam terecht bij 'n artikel dat nogal kritisch doet over de bewering dat de NS 100% klimaatneutraal rijdt. (xxx)
De kritiek komt erop neer dat de groene (wind-) stroom die de NS gebruikt niet door huishoudens gebruikt kan worden, waardoor deze 't met grijze stroom moeten doen.
Zou de NS dus niet zo veel windstroom afnemen, dan zouden zo'n 350.000 huishoudens meer dan nu groene stroom ter beschikking hebben.

Denk toch dat in dit verband niet uit het oog verloren mag worden dat hoe meer klanten groene stroom bestellen, des te meer groene stroom ook opgewekt kan en zal worden, waardoor het percentage dat groene stroom uitmaakt van het geheel aan geproduceerde stroom, oftewel de grijze mix, evenredig groter zal zijn.

Oftewel: hoe groter de vraag naar groene stroom is, des te groener zal ook de grijze mix zijn die iedereen uit het stopcontact haalt.

En wat meer is, wanneer 'n bedrijf alle stroom die het verbruikt opwekt met eigen windturbines, dan zal het toch die stroom aan het elektriciteitsnet moeten leveren, waarna het in feite gewoon grijze mix uit dat net gaat gebruiken.
Vind 't dan wat pietluttig om te stellen dat dat bedrijf in werkelijkheid niet voor 100% op groene stroom draait, maar gewoon op grijze stroom.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 16:38 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Poendert schreef:
Ik ben niet tegen zonnepanelen op daken. Wel tegen het vergif dat gebruikt wordt om de eventuele grond eronder vrij van planten te houden.

Schijnt inderdaad nogal 'n probleem te zijn om de begroeiing onder zonnepalen-parken in toom te houden.
Zag net dat sommigen 't als 'n oplossing zien om er schapen onder te laten grazen.
Maar ja, schapen zijn weer herkauwers en die produceren zoals bekend nogal wat van het broeikasgas Methaan.
Ben je dus bezig om klimaatneutraal energie te produceren, komen er dieren onder te lopen die weer wel broeikasgassen uitstoten.
Schiet ook niet zo erg op.

Dacht zelf dat 't wellicht handiger is om er 'n soort robot-grasmaaier in te zetten (die uiteraard op groene stroom loopt).

Maar ben 't ermee eens dat zonnepanelen in principe alleen op en aan gebouwen aangebracht dienen te worden, alsmede indien nodig boven grond die niet begroeit en eventueel op 'n zodanige hoogte en afstand van elkaar dat wat eronder groeit er weinig of geen hinder van ondervindt.
-
BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 18:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

We zouden zonnepanelen best verplicht kunnen stellen bij nieuwbouw. Op de totale bouw van een woning is het echt een zeer klein bedrag, vergelijkbaar met een keuken of badkamer.

Gewoon elke dak bedekken.

BerichtGeplaatst: Di Okt 12, 2021 20:56 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Dat niet alleen; maar de mogelijkheden die verticale panelen bieden (tegen de gevel dus) zouden ook in 'n veel grotere mate benut kunnen of misschien wel moeten worden.

Laat dat het rendement iets lager is dan dat van dakpanelen, dan is 't niettemin veelal interessant genoeg om er nog verticale bij te nemen.

Maar 't kan ook zijn dat het dak niet geschikt is en de gevel wel.

Vind persoonlijk dat men zelfs al zou men er niets mee besparen of er zelfs iets nadeliger mee uit zijn, men toch indien enigszins mogelijk voor panelen zou moeten kiezen, enkel en alleen vanwege de natuur- en milieuvriendelijkheid ervan.

Verder zal 't bij de huidige ontwikkelingen op het gebied van energiekosten nog veel eerder voordelig zijn om zoveel mogelijk panelen aan te schaffen dan voorheen.
Zag net dat de energieprijzen bij sommige leveranciers nu al zes keer zo hoog zijn als 'n tijdje geleden.
-
BerichtGeplaatst: Do Okt 14, 2021 12:18 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
We zouden zonnepanelen best verplicht kunnen stellen bij nieuwbouw. Op de totale bouw van een woning is het echt een zeer klein bedrag, vergelijkbaar met een keuken of badkamer.

Gewoon elke dak bedekken.

Dan moet naar die panelen onze enorme subsidie stroom naar wazige clubs maar heen.
Eigenlijk ben ik tegen elke vorm van toeslagen. Onze regering moet er voor zorgen dat niemand een toeslag nodig heeft. Dan kan er ook niet mee gesjoemeld worden.

BerichtGeplaatst: Do Okt 14, 2021 16:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nee, zonder subsidie. Gewoon wetgeving voor maken: bouw je een nieuwe woning, dan liggen er zonnepanelen op het dak. De bouwer moet dat betalen.

Het gaat echt niet om een groot bedrag. Zoals ik al eerder zei: ik heb 8 jaar geleden voor 6200 euro 24 panelen op mijn dak gelegd. Dat levert meer dan het dubbele op aan wat een normaal gezin verbruikt.

Leg gewoon 12 panelen op iedere nieuwe woning, of aan de wand zoals Natubico zegt. De kosten zijn nu misschien 3000 euro. Wat kost een nieuw huis? Ik denk zo'n 3 ton. We praten dus over 1% van de totale kosten van de woning.

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu