Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Alle Amsterdammers moet praten zoals Maxima
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Alle Amsterdammers moet praten zoals Maxima
BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2002 13:25 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

... is de mening van Rob Oudkerk, ex Tweede Kamerlid, huisarts in Amsterdam en verkiesbaar voor de PvdA tijdens de komende gemeenteraadsverkiezingen .
Dit hoorde ik vanmorgen zijdelings op het RTL4 nieuws en las het in de stadseditie van de Telegraaf.

Citaat:

'Heel A'dam moet als Máxima praten'

AMSTERDAM - Alle inwoners van Amsterdam moeten de Nederlandse taal minstens op 'Máxima-niveau' beheersen. Daartoe moet een groot taaloffensief worden gestart, zo stelt de hoofdstedelijke PvdA-lijsttrekker Rob Oudkerk. De PvdA'er reageert daarmee op de VVD-stelling om in Amsterdam meertalige overheidsinformatie af te schaffen omdat dit niet integratie-bevorderend zou werken.
"Dat is onnodige repressie", stelt Oudkerk.

Oudkerk is momenteel Tweede Kamerlid en beoogd wethouder van de hoofdstad. "Mensen die de taal niet hebben leren beheersen, mogen nooit van allerlei relevante rijksinformatie worden uitgesloten. Afschaffen van meertalige folders en oproepkaarten voor verkiezingen lost geen problemen op, maar creëert vele nieuwe."

Oudkerk noemt het voorstel van de liberalen "ondoordacht, kort door de bocht en niet constructief". "De oplossing ligt in een taaloffensief dat ervoor moet zorgen dat iedereen de Nederlandse taal voldoende beheerst. ABN-niveau is niet noodzakelijk, maar het Máxima-niveau wel. Pas als we dat hebben bereikt, zijn meertalige brochures niet langer nodig."

Volgens VVD-lijsttrekker Dales kun je pas spreken van integratie van allochtonen als ze de Nederlandse taal spreken, schrijven en lezen. Tot zijn ergernis wordt de tekst op de oproepkaart voor het GVB-referendum over het Gemeentevervoerbedrijf in het Engels, Turks en Arabisch vertaald.

Alweer een taaloffensief? Of is dit de zoveelste verkiezingsstunt?

BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2002 13:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wat ik me dus afvraag is waarom Oudkerk denkt dat mensen die een verkiezingsoproepkaart in het Arabisch ontvangen, uberhaupt een gefundeerde keuze tussen politieke partijen kunnen maken. Daarvoor zou eigenlijk alle informatie vertaald moeten worden.
Ik denk juist dat het afschaffen van dit soort meertalige folders juist eigen initiatief om Nederlands te leren zou stimuleren. Ik kan me voorstellen dat je geen Nederlands wilt leren als alles voor je vertaalt wordt in je moerstaal.

En als alle buitenlanders net zo'n voorkeursbehandeling krijgen als Maxima, zie ik het zonnig in
  Weerwoord forum index » Actualiteiten