Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » WAO watch out for fascisme
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
WAO watch out for fascisme
BerichtGeplaatst: Wo Feb 20, 2002 23:41 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Woensdag 23 januari 2002

Geachte voorzitter, geacht bestuur en geachte districtsadviesraden,

Afgelopen zondag heeft de heer Fortuyn in het programma Businessclass enkele uitspraken gedaan die bij een zeer grote groep kiezers in slechte aarde zijn gevallen.
Hij heeft gemeend de ziektebeelden 'lage rugpijn' en 'burnout' , tot nu toe eventueel leidend tot een WAO uitkering, af te mogen en kunnen doen als medisch niet vaststelbaar. Dergelijke mensen behoren volgens de heer Fortuyn in de bijstand terecht. Hij gebruikte daarbij het woord "Charitas", wat liefdadigheid betekent.
Mensen die dus na een arbeidzaam leven van bijvoorbeeld 25 jaar in de bouw, de metaal, de gezondheidszorg of anderszins zwaar fysiek dan wel psychisch belastende beroepen door bovengenoemde ziektes arbeidsongeschikt raken worden als dank voor hun productieve inzet voor de Nederlandse samenleving ondanks het feit dat zij voor een dergelijk bedrijfsziekterisico premie hebben betaald gedenigreerd tot bedelaars, die het van liefdadigheid zouden moeten hebben. In het geval zij samen wonen met een inkomen verwerver vervalt zelfs deze liefdadigheid.
Van iemand die tijdens zijn verkiezingsspeech een dankwoord heeft uitgesproken naar met name de Nederlandse ondernemer en in de tweede plaats o.a verplegend en onderwijzend personeel noemt en b.v. de politie had ik zulks niet verwacht. Ik bespeur een klaarblijkelijk uitsluitend electoraal belang want toen al zijn de mannen en vrouwen in het ketelpak welke Nederland ten koste van hun gezondheid opgebouwd hebben niet, dan wel amper genoemd.
Het lijkt mij electoraal niet wenselijk dat door iemand, waarvan mij niet bekend is dat hij ooit enige fysieke productieve inspanning verricht heeft ten nutte van de Nederlandse samenleving en iemand die dus per definitie niet uit eigen ervaring kan oordelen zulke aperte a-sociale uitspraken gedaan worden.
Niet alleen gaat de heer Fortuyn eraan voorbij dat tegenwoordig zeer wel aan de hand van volledige anamnese en lichamelijk onderzoek een diagnose te stellen is. Bovendien gaat hij als medisch volkomen onkundige op de stoel van arts en psychiater dan wel psychotherapeut zitten.
Verder is het zo dat bovengenoemde ziekten en bijvoorbeeld ME maar ook andere nu eindelijk na jaren strijd met verzekeraars erkenning beginnen te krijgen.
Het standpunt van het bestuur van de vereniging Leefbaar Nederland naar de leden van de vereniging en de kiezer hierover is een absolute vereiste en kan niet verder uitgesteld worden, temeer daar de heer Fortuyn heeft gemeend te moeten opmerken dat zijn uitspraken er ongetwijfeld toe zouden leiden dat het bestuur over deze uitspraken zou vallen, hetgeen als een directe uitdaging beschouwd mag worden.
Hoogachtend,

Adriaan de Velde Harsenhorst

Voorzitter district verkiezingsadviesraad Zeeland

Luctor et Emergo
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 0:50 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Beste Abvelde,

Ik kijk niet naar het programma Businesclass omdat ik het niveau erg laag vind.
Desalniettemin kan ik wel wat vertellen over het WAO probleem.
Hoe zou het toch komen dat nergens in Europa de arbeids participatie zo laag is als in Nederland? We hebben hier gewoon een beleid wat zo slap is dat iemand met een eksteroog al in de WAO kan komen.
Dit is niet de bedoeling van de wet arbeids ongeschiktheid. Er zal dus ook veel strenger moeten worden nagegaan of iemand echt in aanmerking komt voor deze regeling.
We moeten eens ophouden met het 'ach gut wat zielig syndroom' in Nederland! Nogmaals je kan mij niet vertellen dat er in Nederland procentueel meer arbeidsongeschikten zijn dan de in ons omgeven landen.

Matthijs Jansen
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 1:37 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Hoe zou het toch komen dat nergens in Europa de arbeids participatie zo laag is als in Nederland?

Hoe zit het eigenlijk met de steeds maar toenemende werkdruk in Nederland? Zijn daar cijfers over bekend die we kunnen vergelijken met andere Europese landen? Pas dan is het zinnig om het aantal WAO-ers te vergelijken met dat van de rest van Europa.

Een politicus is er altijd als hij je nodig heeft.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 1:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Arco, met die toenemende werkdruk heb je het dan over de 36 urige werkweek of over het extreem hoge aantal vakantie dagen in Nederland?

Neem bv de VS & Japan. Hier weet ik toevallig van dat het aantal werkuren veel hoger ligt dan in Nederland. Dit geldt ook voor de druk die er in deze landen ligt om te presteren.
Toch is hier de arbeids participatie veel hoger dan in NL.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 1:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Citaat:
Arco, met die toenemende werkdruk heb je het dan over de 36 urige werkweek of over het extreem hoge aantal vakantie dagen in Nederland?

Neem bv de VS & Japan. Hier weet ik toevallig van dat het aantal werkuren veel hoger ligt dan in Nederland. Dit geldt ook voor de druk die er in deze landen ligt om te presteren.
Toch is hier de arbeids participatie veel hoger dan in NL.

Nou, kom maar met cijfers. Dan pas kan ik er iets zinnigs over zeggen. Wat ik zelf weet en ervaar is dat je in Nederland in hetzelfde aantal uren als 10 jaar geleden veel meer moet presteren. Ook ik heb een 36-urige werkweek (op papier), maar als ik daar het aantal uren dat ik 's avonds en in de weekends aan het werk ben bij optel, dan kom ik toch al gauw op 60. Alles moet hier snel snel snel en veel veel veel. Wat dat betreft is het dus niet veel anders dan in de VS en Japan als ik jou mag geloven. Hoeveel vakantiedagen hebben ze daar eigenlijk?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Arco op 21 Februari 2002 om 02:00 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Maar liefst 15 hele dagen inclusief ATV. Jaloers?
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:07 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Arbeids participatie:

Bron Elsevier Almanak 2001; Ik kan de exacte cijfers nog wel even opzoeken maar ik heb hier (ben niet thuis) geen mogenlijkheid om ze erbij te halen. (morgen wel). Ik weet wel dat deze onder de 50% ligt en dat is in geen enkel westers land zo laag.

Verder weet ik dat ze in de VS vaak alleen tijdens kerst en enkele dagen zoals onafhankelijkheid dag vrijhebben.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

----------------------------------------------------------------------------------------------

Lower secondary Upper Higher education
and below secondary (nonuniversity) (university) Total
-------------- -------------- -------------- -------------- --------------
Country Male Female Male Female Male Female Male Female Male Female
----------------------------------------------------------------------------------------------
G-71
Canada 76.2 48.5 89.4 72.0 91.4 79.6 93.8 84.3 86.8 68.9
France 77.4 54.6 90.6 74.9 95.4 84.7 91.2 81.9 85.1 65.7
Germany 80.2 46.1 85.6 67.3 89.4 80.9 93.8 82.4 86.7 64.2
Italy 81.8 36.6 89.6 69.3 (2) (2) 93.9 86.4 84.5 46.2
United Kingdom 79.4 54.2 91.1 71.4 93.2 77.7 94.2 83.6 88.6 66.4
United States 75.2 45.6 89.8 70.7 94.1 81.0 93.8 82.2 88.7 70.0
Other
Australia 82.9 53.4 89.8 62.2 90.7 75.7 94.8 82.3 88.0 60.8
Austria 71.6 42.8 83.6 61.1 (2) (2) 93.1 82.0 81.7 54.7
Belgium 73.4 39.7 88.9 67.5 92.5 80.4 91.8 83.4 81.3 54.6
Denmark 78.8 68.3 90.8 86.6 94.1 92.8 94.9 92.3 87.1 79.4
Finland 73.1 66.4 89.5 80.1 89.2 82.4 93.4 89.4 83.6 75.9

Ireland 82.4 29.2 93.4 54.3 94.3 71.4 93.6 79.8 86.5 43.9
Netherlands 77.1 38.4 88.5 63.2 (2) (2) 91.3 77.4 85.0 53.8
New Zealand 82.2 55.5 87.5 65.8 90.9 75.9 95.0 81.0 86.8 63.8
Norway 75.3 55.1 89.8 76.7 91.0 86.6 95.9 89.2 87.9 74.6
Portugal 83.3 48.4 91.1 85.2 91.1 91.0 96.0 94.4 84.7 54.0

Spain 82.9 34.8 92.2 65.9 95.3 76.7 90.5 81.9 85.2 42.9
Sweden 90.8 81.0 94.8 91.2 94.7 93.9 96.1 94.1 93.7 89.1
Switzerland 91.8 61.3 95.5 70.2 96.3 78.8 97.6 82.1 95.4 69.1
Turkey 87.6 31.4 92.1 41.3 (2) (2) 93.6 82.2 88.5 33.4
---------------------------------------------------------------------------------------------

Tsja, als je dit zo bekijkt is er maar één conclusie mogelijk: die vrouwen van ons mogen ook wel eens wat doen in plaats van de hele dag de libelle doorbladeren
http://nces.ed.gov/pubs/eiip/eiipid16.html

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Niels op 21 Februari 2002 om 02:27 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Maar liefst 15 hele dagen inclusief ATV. Jaloers?

ATV? Die mensen werken toch alleen maar? I.i.g. ben ik niet jaloers op 15 vrije dagen: ik heb er 5 meer.

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:34 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Arbeids participatie:

Bron Elsevier Almanak 2001; Ik kan de exacte cijfers nog wel even opzoeken maar ik heb hier (ben niet thuis) geen mogenlijkheid om ze erbij te halen. (morgen wel). Ik weet wel dat deze onder de 50% ligt en dat is in geen enkel westers land zo laag.

Verder weet ik dat ze in de VS vaak alleen tijdens kerst en enkele dagen zoals onafhankelijkheid dag vrijhebben.

Ik ben benieuwd. Ik sta hier overigens helemaal onbevooroordeeld tegenover. Wat ik al aangaf: het enige dat ik constateer is dat de werkdruk in Nederland is toegenomen. Dat zou misschien een verklaring voor het stijgende aantal WAO-ers kunnen zijn.

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

En hier ook een dataset. En waar staat Nederland Jawel, in hevige concurrentie met de massa's werklozen van Mexico en de maffiosi van Italië. http://www.findarticles.com/cf_dls/m4456/1999_Dec/59014378/p1/article.jhtml

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Niels op 21 Februari 2002 om 02:42 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
En hier ook een dataset. En waar staat Nederland Jawel, in hevige concurrentie met de massa's werklozen van Mexico en de maffiosi van Italië. http://www.findarticles.com/cf_dls/m4456/1999_Dec/59014378/p1/article.jhtml

Maar we staan wel boven België

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:51 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hoe dan ook de arbeids participatie vind ik erg laag! En aangezien wij een van de laagste werkloosheidcijfers hebben kan mij niet worden wijsgemaakt dat de werkdruk hier hoog is!
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 2:53 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

[CITAAT LIBERTARIST]
Toch is hier de arbeids participatie veel hoger dan in NL.[/CITAAT LIBERTARIST]

Deze discussie gaat over de werkdruk in 'beschaafde landen' met een degelijk en solide 'sociaal beleid'; zoals Nederland ng heeft.

Je moet geen appels met peren gaan vergelijken Libertarist...

" Het recht van de sterkste is het sterkste onrecht. " - Marie von Ebner-Eschenbach -
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 3:00 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Sociaal voor wie????
De belasting betaler?
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 3:09 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Sociaal voor wie????
De belasting betaler?

O jee, gaan we weer op die toer? Laat maar, ik haak af.

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 3:28 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Hoe dan ook de arbeids participatie vind ik erg laag! En aangezien wij een van de laagste werkloosheidcijfers hebben kan mij niet worden wijsgemaakt dat de werkdruk hier hoog is!

Euh, volgens mij mix je het een beetje door elkaar. De 'labor force participation rate' geeft aan, welk deel van de beroepsbevolking daadwerkelijk deelneemt aan het arbeidsproces. Het is even afhankelijk hoe ze het begrip 'beschikbaar voor' hebben gedefinieerd, maar over het algemeen kan wel gesteld worden dat die rate in Nederland met internationale rates vergeleken vrij laag ligt. Het zegt echter weinig tot niets over de werkdruk. Dan dien je enerzijds de productiviteitsratio's te meten gecorrigeerd voor de technische ratio's van het productiekapitaal.
Dat Nederland de laagste werkloosheidscijfers heeft zegt eveneens niets. Geen land heeft zo'n hoge verborgen werkloosheid door het overvloedig gebruik van allerlei regelingen voor ongemakjes m.b.t. het niet behoeven of kunnen uitvoeren van arbeid.
Het effect is dat door deze verborgen werkloosheid, de werkdruk juist hoger dient te worden om dit te financieren.
Tsja, tel de zegeningen van de socilistische heilstaat....

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 3:29 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Sociaal voor wie????
De belasting betaler?

Ja natuurlijk...

De belastingbetaler komt -omdat hij een harde werker is en behorend tot de groep van 'Wakkere Nederlanders'- bij langdurige ziekte of invaliditeit -veroorzaakt door steeds hard werken, ingegeven door zijn zucht naar 'kapitaal' en méér- ooit in de WAO terecht en kan vervolgens van zijn 'rijkdom' genieten...

Je kunt de Natie niet verdelen in Werkenden en Profiteurs want voor je het weet ben je binnen deze twee van rol verwisseld...

" Het recht van de sterkste is het sterkste onrecht. " - Marie von Ebner-Eschenbach -
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 4:48 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:

Weet je, Lieber Tatskji, je maakt je teveel zorgen. Neem jij met je dubbele studie zometeen maar een dubbele baan. Kun je lekker klagen over iedereen die geen 80 uur draait en het is nog goed voor de statistiek ook! Of, alternatief,: probeer op een verkiesbare plaats op de lijst Pim Fortuyn te komen. Is ook wel een goeie: de werkdruk in de 2e Kamer is niet echt hoog, het aantal vakantiedagen is gigantisch, het salaris niet verkeerd en de wachtgelden liegen er ook niet om. Hoef je niet eens een eksteroog te verzinnen. Kun je betaald buitenlanders pesten, lijkt je dat niet wat? En het geruststellende is dat Nederland ondanks die eindeloze recessen toch wel doordraait. Misschien kun je dan op je vele vrije dagen voorlichting geven aan Moslims over geboortebeperking. Ik zag dat je het nogal hoog zat dat deze mensen zich voortplanten, sneller dan Nederlanders. Dus je mag het ook omdraaien en Nederlanders tot voortplanting aanzetten. Wat jou het beste lijkt!
Maar hoe dan ook, al die kindertjes van vandaag zijn de kiezertjes van morgen, dus doe een beetje voorzichtig!!

De veronderstelling , dat het menselijke leven in louter redelijke banen te leiden is, beneemt het leven alle adem. Leo Tolstoi
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 5:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Allereerst wil deze wakkere jongen (ja ja 5 uur opgestaan) zich even druk maken om de titel van deze discussie... Wederom onnodig gebruik van het Engels. Maar goed, dat schijnt allemaal modern en stoer te zijn, dus we gaan verder...

De gegevens van de 2 verschillende links van Niels zijn enorm verschillend voor sommige landen, kijk bv. eens naar Turkije...

Verder kan ik me dat onderzoek van de Elsevier (of een ander onderzoek) wel herinneren en daaruit kwam dat de Nederlander in de top 3 stond van werkdruk (na Japan en VS). Het zat hem er in dat onderzoek in dat de Nederlander minder uren werkte dan de Amerikaan en Japanner, maar hetzelfde gedaan kreeg ik die minder uur dat ze werkten.

Daaruit leidden ze toen af dat de werkdruk hier erg hoog was... Ik hoop dat iemand weet over welk onderzoek ik praat want ik weet het niet meer. Ik lees wel zo af en toe de Elsevier (bij de kapper hoor)

Mijn toetsenboard is stuk (met name mijn spatiebalk) dus alles is onder voorbehoud van typfouten.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 11:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

CLiff,
De tweede link is van het OECD; dus iets betrouwbaarder. De andere link had de cijfers in het kader van een geheel ander onderwerp. Ondanks individuele verschillen zijn beide stats toch redelijkj in lijn met elkaar en dan met name het beeld.
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 23:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Wederom niemand die daadwerkelijk op de inhoud reageert, met andere woorden de woorden van Fortuyn. Wel heb ik een waarschuwing van de beheerder ontvangen. Over vrijheid van meningsuiting gesproken. Kennelijk mag Fortuyn alles zeggen en de gewone arbeider niks.

Luctor et Emergo
BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2002 0:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Klachten graag in de klachtendoos.

Mijn toetsenboard is stuk (met name mijn spatiebalk) dus alles is onder voorbehoud van typfouten.
BerichtGeplaatst: Vr Feb 22, 2002 1:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

abvelde, wat wil je nu horen? Dat je gelijk hebt? Dat jouw probleem automatisch het probleem dient te zijn van anderen?

Je gaat daardoor voorbij aan het echte probleem, en dat is de hoeveelheid mensen in de WAO! Er zitten ten opzichte van andere landen, met minder riante voorzieningen, veel te grote groepen mensen (onterecht) in de WAO. Er zijn 16 miljoen mensen in Nederland, 7 miljoen werkenden, en 1 miljoen WAO'ers. Dus 1 op de 8 arbeidskrachten zit permanent thuis. Ongeveer 350.000 mensen (5%) zijn momenteel ziek, en zijn potentieel WAO klant (hier zitten ook de mensen met een griepje tussen).

Voor zelfstandigen is er ook een soort WAO, de WAZ. Hiervoor moet je (verplicht) een premie betalen, en de uitkering is op het niveau van bijstand.Het aantal mensen die in deze regeling zit, is al jaren redelijk constant, ca. 56.000. Er zijn echter wel vele nieuwe zelfstandigen bijgekomen in deze periode. Is het mogelijk dat de karige uitkering daar een rol in speelt?

Als je lage rugpijn hebt is het goed mogelijk dat dit aan jezelf te danken is. Verkeerd tillen is een van de meest voorkomende oorzaken. Maar ik begrijp dat jij dus niks meer kan. Typen gaat je nog goed af, je lijkt me een redelijk intelligente persoon, dus volledig arbeidsongeschikt ben je niet. Je hebt premie betaald, maar zoals je weet is de overheid per definitie een onbetrouwbare verzekeraar. Je hebt de kleine lettertjes in ieder geval niet gelezen.

O ja, ik meen dat PF geen lijsttrekker meer is, dus al te druk hoef je je er niet meer over te maken.

Feiten hebben niets met geloof te maken, je moet ze wel willen geloven... 'Ik kan uw mening nog zo abject vinden, maar ik zal uw recht verdedigen om die te uiten'.
  Weerwoord forum index » Actualiteiten