Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 31, 32, 33
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Sep 12, 2021 16:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Sensatie weer. Max en Lewis weer een botsing, nu beiden eruit.

Wat mij betreft race-incident. Beiden uithuilen en opnieuw beginnen. Het zou een heel andere situatie zijn als het zoals in Silverstone was gegaan, waarbij de één maximaal scoort t.o.v. de ander.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Ma Sep 13, 2021 8:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Helaas is Max dit keer bestraft. In mijn beleving een afwijkende en bijzondere benadering van de wedstrijdleiding. In hun betoog stond dat Lewis voorlag en Max van ver kwam wat niet relevant was en semi-onjuist. Max zat op racesnelheid op de racelijn, Lewis kwam net de pits uit. Zit dus niet op racesnelheid, heeft koude remmen, koude banden, Max heeft het momentum. Daarbij zie je opnieuw dat Lewis een andere lijn rijdt als Max naast hem rijdt want eerder liet hij op dezelfde plaats wel ruimte voor Norris. Daarmee wil ik Lewis niet de zwartepiet toespelen maar het is op z'n minst opmerkelijk dat de wedstrijdleiding hier een schuldige aanwijst.

Daarbij wil ik ook opmerken dat de FIA beter moet kijken naar het type kerbstone. Door de sausage kerb wordt de auto van Max gelanceerd en komt hij bovenop de auto van Lewis terecht. Daarnaast brengt de kerbstone de auto veel schade toe waardoor er aerodynamische disbalans ontstaat. Dit is verraderlijk omdat een auto dan minder voorspelbaar wordt en de kans op een crash toeneemt.

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Sep 13, 2021 14:29 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff
   
 


Cliox schreef:
Daarmee wil ik Lewis niet de zwartepiet toespelen


Gevaarlijke uitspraak!

Ik twijfel over dit incident. In eerste instantie dacht ik 'race incident'. Aan de andere kant... Max en Lewis gunnen elkaar geen centimeter meer. Max ging er wel heel optimistisch in. Ik vraag me echt af als hij Lewis de chicane had laten nemen of hij niet op het rechte stuk Lewis alsnog zou pakken. De outlap van Max was fenomenaal.

Verder zat er gewoon teveel frustratie in de actie. De pitstop van ruim 11 seconden net daarvoor is natuurlijk superklote. Dat zit echt wel in je hoofd, en Max dacht denk ik maar één ding: trappen en voor Lewis de race eindigen. Dat was altijd het doel geweest. Voor Lewis eindigen.

Ook bij de start gaf Max het gewoon weg. In de Sprintrace reed hij Daniel op 12 seconden achterstand in 18 rondjes. Had hij zijn pole verzilverd en bocht 1 als eerste ingegaan, dan was het een compleet ander verhaal geweest. Nu kwam hij zelfs in ronde één al met Lewis in aanraking... dat moet niet kunnen als jij vanaf plek 1 start en Lewis vanaf plek 4.

Zoals Max na de race al zei: er ging veel te veel fout: de start, de pitstop en zelfs de tactiek. Je zag dat de undercut super was, Max kachelde er op zijn nieuwe harde banden een rondje uit na zijn 11 seconden durende pitstop wat 1.4 seconden sneller was dan de ronde van Hamilton.

Ik snap de tactiek van Red Bull dan ook niet. Daniel ging als eerste naar binnen in rondje 21, daarna ging Max in ronde 22. Als het andersom was geweest, en Max had een normale pitstop gehad (dat is uiteraard wel een voorwaarde) dan had Max gewoon (virtueel) op kop gelegen via de undercut.

Maar ja.... 'as is verbrande turf'.

De straf is overigens niet zo dramatisch. Red Bull wilde sowieso nog een keer een motorwissel gaan doen. Als ze dat in Rusland doen levert dit defacto dit geen straf op. Rusland is ook geen verkeerde plek voor de motorwissel. Rusland is een Mercedes circuit (Bottas gaat daar altijd goed) en na Rusland volgen er een hoop Red Bull circuits.

Feit blijft verder dat Hamilton er niet in slaagt om Max te verslaan in een normale race. Als ze beiden de finish halen zit Max er nagenoeg altijd voor, dus dat geeft zeker hoop op het kampioenschap.

Quote:
Daarbij wil ik ook opmerken dat de FIA beter moet kijken naar het type kerbstone. Door de sausage kerb wordt de auto van Max gelanceerd en komt hij bovenop de auto van Lewis terecht. Daarnaast brengt de kerbstone de auto veel schade toe waardoor er aerodynamische disbalans ontstaat. Dit is verraderlijk omdat een auto dan minder voorspelbaar wordt en de kans op een crash toeneemt.


Klopt wel, maar auto's moeten ook niet teveel risico kunnen nemen. De uitloopstroken maken dat je een bocht zonder problemen te hard kunt aanvallen. Haal je hem niet, geen probleem... je snijdt hem af of je vliegt buiten de baan en stuurt weer terug. Dat haalt wat van de charme weg. Niet elke bocht moet een 'wall of champions' worden, maar een fout mag wel een beetje bestrafd blijven. Dus wat schade aan de auto of door het grind waarmee je wat schade oploopt vind ik niet zo'n probleem.

_________________
Hier gaan over het tij, de maan, de wind... en wij
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Wo Sep 15, 2021 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox
   
 


Ik denk niet dat Max Lewis had kunnen pakken op het rechte stuk. Hamilton stond op een compound zachter en de Mercedes liep daar een klap harder.
Andersom geldt dat als Lewis Max voorbij had gelaten hij Max waarschijnlijk ook niet meer had kunnen pakken.

Verder pleit ik Max ook niet vrij. De definitie van een race-incident is dat twee rijders blaam treft, niet één.

Max gaf het niet weg bij de start, Ricciardo had gewoon een superstart. De starttijd van Max was even snel als die van Lewis en Lando. Op zaterdag zag je al dat Ricciardo een agressievere motorstand had dan Lando, Max, Valtteri en Lewis. Die keuze heeft z'n vruchten afgeworpen. Ikzelf denk dat Max daar niet veel verkeerd deed. Ik ben benieuwd naar zijn bevinding want hij zou er nog naar kijken.

Of de straf dramatisch is doet er niet toe, de straf is niet proportioneel. De rol van Lewis wordt gigantisch onderbelicht. Hij verlaat de pits en krijgt een blauwe vlag. Een blauwe vlag betekent dat een snellere deelnemer nadert en dat je gepast moet reageren op het gevaar. Dat doet Lewis niet. Hij gooit zijn stuur om en keert direct terug naar de racelijn.

Vervolgens duwt hij Max bij het insturen naar de buitenkant én gooit hij bij turn 2 de deur dicht. Er is daar gewoon plaats voor twee auto's. Bij de start reed Lewis daar een andere lijn met Lando naast zich. Hij weet dus dat het daar kan en kiest ervoor om het niet te doen. Dan kun je niet één rijder de zwarte piet toespelen.

Wat betreft de kerbstones, als je niet wil dat een rijder daar risico neemt, leg je er grind neer. De sausage kerb lanceert een auto wat gevaarlijk is én kan de onderkant van de auto beschadigen waardoor disbalans in de aerodynamica ontstaat. Dit past niet bij een sport waar veiligheid de belangrijkste kernwaarde is.

Inmiddels heb ik begrepen dat ik teams en rijders aan mij zijde vindt op dit standpunt, de sausage kerb wordt besproken omdat hij te gevaarlijk wordt bevonden.

_________________
Als je kerngezond en oersterk bent...overleef je dat prikje ook wel.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Formule 1
  Weerwoord forum index » Sport
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls
Tijden zijn in GMT + 1 uur  
Pagina 33 van 33  
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 31, 32, 33
  
  
 Plaats nieuw bericht  Plaats reactie  



Powered by phpBB © phpBB Group
Theme designed for Trushkin.net | Themes Database.