Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » PatiŽnt moet zelf operatieplek markeren
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
PatiŽnt moet zelf operatieplek markeren
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 13:26 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Pati√ęnt moet zelf
operatieplek markeren

AMSTERDAM - Pati√ęnten die in het Spaarne Ziekenhuis in Haarlem een orthopedische operatie moeten ondergaan, moeten met een watervaste markeerstift zelf aangeven waar de chirurg het mes in moet zetten. De orthopedisch chirurgen willen hiermee voorkomen dat ze bijvoorbeeld het verkeerde been amputeren zoals vorige maand in een ziekenhuis in Vlissingen is gebeurd.

Als de chirurg op de operatietafel tot de ontdekking komt dat de plaats van de operatie niet overeenkomt met de gegevens in het medisch dossier, gaat de operatie niet door. Dat is volgens een woordvoerder overigens tot op heden nog niet gebeurd.

De methode van markeren door de pati√ęnt is over komen waaien vanuit de Verenigde Staten. In Amerika vormt de angst voor enorme schadeclaims de achtergrond. In het Spaarne Ziekenhuis ziet men het als een verbetering van de kwaliteit van zorg.

"In het verleden is het wel eens gebeurd dat er een kijkoperatie is uitgevoerd bij de verkeerde knie. Met deze methode hopen we dat te voorkomen", aldus de ziekenhuiswoordvoerster.

De reacties zijn volgens het ziekenhuis zeer divers: "Sommige pati√ęnten vinden het merkwaardig dat ze zelf de te opereren plaats moeten aangeven. Anderen reageren opgelucht omdat ze dan in ieder geval zeker weten dat de operatie op de goede plek wordt uitgevoerd."

Op dit moment wordt de methode alleen gebruikt door de orthopedisch chirurgen. Als het goed bevalt wordt de veiligheidsmaatregel ook ingevoerd bij andere operaties, zoals bijvoorbeeld borstamputaties.

kranten.com

BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 13:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Dit toont weer de inferieuriteit van de Nederlandse gezondheidszorg aan. Met dank aan Paars!

http://clementius.cjb.net
Tanta malorum impendet Ilias! Stem daarom LPF op 15 mei!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Clementius op 21 Februari 2002 om 13:55 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 21:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Clementius je veegt nogal veel op een hoop wanneer je de maatregel van een ziekenhuis plaatst voor het hele complex gezondheidszorg. Wij noemen dat generaliseren.
Overigens heb ik me wel verwonderd over deze maatregel. Maar toen ik hoorde dat men in de VS patienten al langer -en algemeen- zelf een kruis laat zetten om het lichaamsdeel te markeren, dat geamputeerd moet worden om wettelijke aansprakelijkheid bij fouten te voorkomen, kan ik het wel begrijpen.
In elk geval beter dan de domme opmerkingen uit het publiek: Ik ben toch geen dokter.
Ik was daarvan overigens al uitgegaan toen ik de geintervieuwde in een rolstoel zag zitten. Maar zelfs bij gebreke van die kwaliteit leek hij me fysiek toch wel in staat zijn "handtekening" te plaatsen.

Alles verandert, maar zelden vanzelf.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Melisz op 23 Februari 2002 om 22:18 uur]
BerichtGeplaatst: Do Feb 21, 2002 23:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik bied me vrijwillig aan om patienten van die zware taak te verlichten. Ik heb de laatste tijd zo'n beetje het nieuws gevolgd en er komen een aantal mensen in aamerking voor zo'n markering, of ze nou op een wachtlijst staan of √ľberhaupt niet geholpen willen worden maakt mij niets uit.

(heeft er iemand typex? Die merkstift is amper te lezen op het voorhoofd van Edgar Davids)

Mijn toetsenboard is stuk (met name mijn spatiebalk) dus alles is onder voorbehoud van typfouten.
  Weerwoord forum index » Actualiteiten