Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Buitenland » Uitbraak coronavirus [deel 2] Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 109, 110, 111 ... 166, 167, 168  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 13:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Je bedoelt dat ik in ieder geval nog in staat bent zaken te relativeren en ergens de humor van in te zien, iets wat ik bij jou de laatste tijd erg mis.

Ik denk dat er een balans in moet zitten. Dus enerzijds inhoudelijk goede en sterke bijdragen, onderbouwd met feiten en cijfers en anderzijds eens een kwinkslag die wat luchtigheid betreft.

Verder denk ik ook dat het niets met gevoel voor humor te maken heeft. Die kapitein-filmpjes zijn tenenkrommend slecht.

Quote:
Onjuist. Binnen de 65%-75% procent range, nooit iets anders gezegd. Tal van percentages is echt onzin.

Onjuist: Carlos: Nou vooruit, misschien Nederland als braafste jongetje van de klas rond de 80%, zou kunnen.

Je hebt een spectrum genoemd van 'het valt vies tegen met de vaccinatiegraad' tot 'rond de 80%'.

Het is dan echt onzin om je gelijk te komen claimen. Bij 10-20-30-40-50 procent roep je: 'zie je wel, ik zei toch dat het vies tegen zou vallen.'
bij 60-70 procent roep je: 'zie je wel, ik zei toch altijd al rond de 70%'
bij 90% roep je 'ik zei toch: Nederland braafste jongetje van de klas, rond de 80%'

Laat ik het zo zeggen, ik voorspel de uitslag van de F1 Zandvoort voor Max dit weekend. Ik zeg dit
1. Het gaat vies tegenvallen
2. hij gaat rond de 65% scoren van het te halen punten (16,25 punten)
3. Vooruit, als hij een topdag heeft scoort hij rond de 80% (rond de 20 punten)

Mag ik nu maandag mijn gelijk gaan claimen?

Quote:
Ja, en? Dus? Als je het filmpje niet interessant vind kun je het gewoon negeren, lijkt mij niet zo moeilijk.

Ik vraag me af, wil je eigenlijk wel een reactie hierop? Want zo niet, dan is het slechts publicatie.

Quote:
Ach, 't is maar hoe je het bekijkt. 70% is voor mij exact conform verwachting, jullie lopen hier al maanden te verkondigen dat iedereen in de rij staat voor het vaccin en slechts een enkeling weigert. Dat is dus gewoon niet waar, blijkt nu. 30% is een aanzienlijke minderheid.

Je cijfers kloppen niet.

Quote:
Vaccinatiegraad wordt afgemeten aan de totale bevolking, niet aan 18+ of 12+.

Dat is onzinnig, we vaccineren onder 12 (nog) niet eens. Maar ik snap wel waarom je die graag meetelt.

Quote:
De toekomst zal het vanzelf wel uitwijzen, toch?

Geef die toekomst dan ook de tijd en roep niet, terwijl nog lang niet iedereen een prik heeft gehaald die wél wil, dat niemand interesse heeft.

Quote:
Het filmpje spreekt volgens mij voor zich Cliff. Maak ervan wat je zelf wil.

Zie boven. Ik stel voor: als je wilt zenden, dan is daar bv. Twitter, Facebook, etc.

Wil je discussie, dan is daarvoor Weerwoord.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 13:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
En wat die 'twee prikken is niet genoeg om volledig gevaccineerd te zijn' ga ik ook gewoon gelijk krijgen hoor, ga daar es op in dan Cliff.

Wat wil je horen? Ik heb al 100 keer gezegd dat dat een derde prik alleen een probleem is voor mensen zoals jij die helemaal geen enkele prik willen. Daar ga jij dan weer niet op in.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 14:00 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Zucht...echt weer zo'n k** discussie van niks. Over 'who said what when'. Gaat echt he-le-maal nergens over. Ik ben hier zo klaar mee.

Cliff schreef:
Carlos: Nou vooruit, misschien Nederland als braafste jongetje van de klas rond de 80%, zou kunnen.

Zou inderdaad kunnen in een best case scenario, maar voorlopig is het dus nog lang niet zo ver. Ik heb vast ook wel eens het getal 60% genoemd, helemaal in het begin. Als je tussen de 60 en 80 nader verkleint kom je op 65-75 uit, is basisschool rekenen zeg maar. Lekker boeiend Cliff, maar niet heus. Voorlopig zit ik in ieder geval exact goed, en daar kun jij blijkbaar niet tegen.

Van de door jouw genoemde vaccinatiebereidheidspercentages blijkt voorlopig al helemaal niets, dus iets kritischer naar jezelf kijken mag ook wel eens.

Cliff schreef:
Ik vraag me af, wil je eigenlijk wel een reactie hierop? Want zo niet, dan is het slechts publicatie.

Ja, en? Dus? Heel weerwoord staat vol met filmpjes van allerlei pluimage waar mensen al dan niet op reageren. Lekker boeiend weer, maar niet heus.

Cliff schreef:
Je cijfers kloppen niet.

Prima joh, jij je zin, rekenen we vanaf 12+ als dat beter in jouw kraam van pas komt, en heb ik nog steeds gelijk. Lekker boeiend weer, maar niet heus.

Cliff schreef:
Geef die toekomst dan ook de tijd en roep niet, terwijl nog lang niet iedereen een prik heeft gehaald die wél wil, dat niemand interesse heeft.

Kijk, dit is wel een valide argument. Je eerste en enige in die bijdrage.

Ik heb niet voor niks eind augustus als meetpunt genomen uiteraard. Wat ik heb begrepen, en ik heb het dacht ik Hugo zelf horen verkondigen, dat rond deze tijd iedereen die het vaccin wil de kans gehad zou hebben om het te nemen. Nu hoor ik dus echt voor het eerst dat nog lang niet iedereen aan de beurt is gekomen? Ok dan. We wachten het af Cliff.

Ik was trouwens laatst nog op een vaccinatie locatie, was echt geen hond te bekennen. Mensen druppelen mondjesmaat binnen.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 14:20 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Cliff schreef:
Die kapitein-filmpjes zijn tenenkrommend slecht.

Ik denk dat er best veel mensen zijn die hier de humor van inzien Cliff. Jij niet blijkbaar, ok dat kan. Maar wat ik dan niet begrijp is waarom je je daar überhaupt druk over zou maken, negeer het dan gewoon.

Dit soort humor dus;

Cliff schreef:
Ik heb al 100 keer gezegd dat dat een derde prik alleen een probleem is voor mensen zoals jij die helemaal geen enkele prik willen.

Daar geloof ik dus helemaal niks van. Ik weet uit persoonlijke ervaring dat veel mensen met tegenzin het vaccin hebben genomen, omdat ze zich onder druk gezet voelden dat te doen, en die mensen dachten dus echt dat het een kwestie was van effe twee prikjes halen en weer verder met je leven (...).

Mogelijk nog jarenlang of wie weet wel de rest van je leven periodiek een nieuwe prik moeten halen voor covid is echt van een totaal andere orde.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 14:41 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

carlos schreef:
Zucht...echt weer zo'n k** discussie van niks. Over 'who said what when'. Gaat echt he-le-maal nergens over. Ik ben hier zo klaar mee.

Ik ook. Waarom begin je er dan over? Jij komt hier de hele tijd met 'zie je wel, ik heb gelijk, ik heb het toen en toen gezegd'.

Ben je op zoek naar waardering of erkenning?

Quote:
Voorlopig zit ik in ieder geval exact goed, en daar kun jij blijkbaar niet tegen.
Lekker boeiend weer, maar niet heus.
Lekker boeiend weer, maar niet heus.
Kijk, dit is wel een valide argument. Je eerste en enige in die bijdrage.

Manmanman wat een niveau. Ik denk dat jij meer moeite hebt met tegenspraak dan ik.

Quote:
Ik was trouwens laatst nog op een vaccinatie locatie, was echt geen hond te bekennen. Mensen druppelen mondjesmaat binnen.

Representatief.

Ik herinner je wel even hier aan:

Quote:
Zo, en nu ga ik weer terug naar mijn covid-retraite.

Doei!

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 14:49 Plaats reactie Reageer met quote
carlos

Ja, inderdaad doei.

Overigens vanaf nu, gezeur over een filmpje betekent automatisch een extra filmpje, gratis en voor niets. Aan jullie de keus. Dan weet je dat alvast en hoef je daar niet ook over te gaan lopen miepen straks.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 15:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

En tot slot: https://twitter.com/jpscattini/status/1423814821208895492?lang=en

Veel plezier Carlos! Doei!

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 16:02 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Cliff schreef:

Sodemieter, cursusje speedreading gedaan? Of gewoon niet gelezen. Ik bedoel, ik kan inmiddels wetenschappelijke onderzoeken redelijk scannen, maar jij bent wel heel snel. Of je leest ze gewoon niet Smile

Je link gaat vooral over long term consequences van covid, niet zozeer over long-covid. Long-covid is vooralsnog vooral een medisch moeilijk aantoonbare aandoening.

Quote:

Ah, dat verschil zie je nu ook? Want toen ik het eerder over normale hygiëneregels had, begon jij direct over dat ik van mensen kasplantjes wil maken.

Ligt er aan wat je onder normale hygieneregels verstaat he.

Quote:
Overigens groeien kasplantjes uitstekend, zijn gezond en leveren uitstekende vruchten - daarom doen we dat. De plantjes buiten de kas hebben last van parasieten, ziekten en plagen, dieren die ze opeten of hun vruchten eten, etc.

Sure, maar kasplantjes overleven niet zonder kas.

Quote:
Leren we nog iets meer, dan zien we dat hygiëne ook erg cultuur gebonden is. In mijn huis komt bv. niemand met schoenen van buiten naar binnen. Raar? Ja, hier wel:

Ja is gek, typisch boers. Lopen al je gasten met hun stinkvoeten door je huis. Bah.

Quote:
Voegaaaahhhhhh waren we veel minder hygiënisch. NU zijn we een stuk hygiënischer. Ik vermoed dat Royy dat allemaal niets vindt. Die heeft het liefst nog één universeel houten snijplankje waarop rauw vlees, vis en kip gesneden wordt en daarna de rauwe tomaten voor in de sla. Toch? Beetje weerstand tegen salmonella enzo moet wel opgebouwd worden.

Ik ben niet zo panisch voor dat soort dingen ja, we moeten t allemaal niet overdrijven.

Quote:

Dus Royy, je flink laten besmetten en vier weken zwaar ziek met 2 weken ziekenhuisopname levert je de meeste antilichamen op. Ik zou zeggen: go for it. Ik haal wel een vaccinatie met wat minder antilichamen en een dagje een stijve arm. Desnoods haal ik er na een jaartje nog een. Want dat is me toch een werk, zo'n vaccinatie halen... en de bijwerkingen... ongelooflijk.

Dit is gewoon een nobrainer.

Je denkt echt onvoldoende in scenario's Cliff.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 22:56 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Cliff schreef:
Elisabeth schreef:
Wie riep alweer dat Pfizer was goed gekeurd? Fake news

https://www.globalresearch.ca/scandal-behind-fda-fake-approval-pfizer-jab/5754509

Inderdaad, je verspreidt weer fake news: https://eu.usatoday.com/story/news/factcheck/2021/08/26/fact-check-fda-fully-approved-pfizers-coronavirus-vaccine/5594543001/

The claim: The Food and Drug Administration hasn't fully approved Pfizer's coronavirus vaccine
    The Food and Drug Administration has given its official stamp of approval to Pfizer-BioNTech's coronavirus vaccine. But online, a conspiracy theory doubting that fact has blossomed.

Wie verspreidt er nu eigenlijk keer op keer fake news, en zodra ze daarop aangesproken wordt geeft ze 'niet thuis'?

CLIFF ga eens kijken wie en wat deze fact checks doen.
Deze vaccines zijn pas in 2022 en 2023 goed gekeurd na de onderzoeken....
Niemand kan plotseling een vaccine na 8 maanden goedkeuren. Of de Big Farma betaald de corrupte overheden.

BerichtGeplaatst: Vr Sep 03, 2021 23:36 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

carlos schreef:
Is Hugo de Jonge de grootste oplichter van Nederland? Dat was een retorische vraag uiteraard..

Dansen met Jansen.. Laughing Laughing

🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Geweldig. Dit is helemaal waar.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 2:01 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Natubico schreef:
Dus wanneer men zich niet laat vaccineren omdat men vindt dat besmettelijke ziekten met name ook als functie hebben om te voorkomen dat de mensheid in haar geheel ten onder gaat aan overbevolking en men van mening is dat men deze functie niet behoort te frustreren met farmaceutische trucs, dan zou dat volgens Cliff geen logische reden zijn.

Cliff schreef:
Nope. Kun je zelf ook al waarnemen: zelfs tijdens een enorme pandemie stijgt de wereldbevolking.

Tja, met al die maatregelen en farmaceutische ingrepen wel.
Dat was anders in de tijd van de pest en de Spaanse griep.

Cliff schreef:
Ik ben er helemaal voor om met minder mensen hier te zijn, maar wat wel helpt is anticonceptie, meer welvaart en hoger opleidingsniveau.

Aan anti-conceptie zijn ernstige nadelen verbonden. Naast allerlei ongewenste bijwerkingen die het welzijn schaden komen de farmaceutische middelen bovendien in het water terecht waardoor waterdieren onvruchtbaar worden en via de voedselketen uiteindelijk de mens zelf ook.
Da's weer wat al te rigoureus.

Meer welvaart betekent evenredig meer milieuvervuiling en dat is net als de overbevolking een van de twee oorzaken waaraan de mensheid ten onder dreigt te gaan.

Hoger opleidingsniveau? Maar dan toch niet in de beta-richting.
In de alfa-richting volstaat 't om te onderwijzen dat alle problemen inclusief veel te hoge geboortenaantallen op natuurlijke wijze verdwijnen, wanneer de mens overstapt op het vivistische gedragspatroon.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 2:10 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Je zou simpelweg alle zorg kunnen weghalen, alle ziekenhuizen sluiten, alle artsen ontslaan, etc. Misschien dat dat helpt in de theorie 'ziek worden als motor achter bevolkingskrimp'.

Voor zover 't enkel betreft natuurlijke ziektes is achterwege laten van medisch ingrijpen zeker 'n ethisch verantwoorde reele optie.
Komt dus vooral neer op het stoppen met alle soorten vaccinaties en met behandelingen van ziektes waartegen die vaccinaties gericht zijn.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 2:29 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Quote:
India is een van de allergrootste veroorzakers van de mondiale overbevolking. Heel begrijpelijk dat het virus daar keihard toeslaat en in veel meer gevallen door de natuurlijke afweer heen breekt dan in andere landen. Het virus weet wat het doet.

Cliff schreef:
Religieus gewauwel, kan ik niets mee.

Toch is te zien dat bijvoorbeeld Rusland dat 'n zeer geringe bevolkingsdichtheid heeft (ca. 8 per km2) en 'n vaccinatiepeil van zo'n 27% in totaal maar 180.000 coronadoden kent op 'n bevolking van ca. 145 mln.

Ook in 'n dunbevolkt land als Finland (ca. 16 per km2) was al voordat er gevaccineerd werd duidelijk te zien dat covid er weinig wilde uitrichten.
Tot nu toe zijn er niet meer dan ca. 1000 overlijdens op 'n bevolking van ca. 5,5 mln. ondanks dat er nooit sprake is geweest van strenge maatregelen.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 3:00 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
De plantjes buiten de kas hebben last van parasieten, ziekten en plagen, dieren die ze opeten of hun vruchten eten, etc.

In de kas ook hoor; https://www.startpagina.nl/v/wonen/tuin/vraag/150358/moestuin-kas-buiten/
Cliff schreef:
IVoegaaaahhhhhh waren we veel minder hygiënisch. NU zijn we een stuk hygiënischer. k vermoed dat Royy dat allemaal niets vindt. Die heeft het liefst nog één universeel houten snijplankje waarop rauw vlees, vis en kip gesneden wordt en daarna de rauwe tomaten voor in de sla. Toch? Beetje weerstand tegen salmonella enzo moet wel opgebouwd worden.

Dat heeft men nou weer niet bij 'n plantaardig voedingspatroon.
Geen salmonella of wat voor andere bacteriologische bedreiging dan ook die met hygiene te maken heeft.
Afwassen onder de koude kraan voldoet ruimschoots en hoeft geeneens dagelijks als de tijd daarvoor ontbreekt.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 3:23 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
Ik haal wel een vaccinatie met wat minder antilichamen en een dagje een stijve arm. Desnoods haal ik er na een jaartje nog een. Want dat is me toch een werk, zo'n vaccinatie halen... en de bijwerkingen... ongelooflijk.

Die zijn evident niet voor iederen hetzelfde.

https://www.lareb.nl/bijwerkingen-coronavaccins

In elk geval blijkt eruit dat wanneer men het immuunsysteem valselijk alarmeert en er geen vijandige elementen te vinden zijn, dat immunsyteem dan maar bepaalde eigen lichaamsorganen gaat aanvallen.

In welke mate dat zal gebeuren valt niet te voorspellen.

Bij de een zal 't niet meer dan 'n stijve arm opleveren, bij sommige anderen 'n blijvende auto-immuunziekte.

Men vergelijke 't met het geval dat iemand de waakhonden rond z'n huis wat scherp wil houden door zich in 'n inbreker te verkleden, zodat de honden hem niet herkennen.
Wanneer ze op hem afgevlogen komen laat ie duidelijk horen dat hij 't maar is.
In de meeste gevalen zal hij er dan van af komen met wat schrammen, maar 't kan ook zijn dat een of meerdere honden er niets meer van snappen en gewoon hun werk doen.

Trouwens ook de hoeveelheid vaccinaties die het lichaam te verwerken krijgt zal in deze relevant zijn.
Zeker wanneer men er jaarlijks een of misschien wel vier (drie covid- en een griep-) toegediend krijgt zal het risico op ongewenste reacties evenredig kunnen toenemen.
-
BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 8:14 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

[quote="Royy"]Sure, maar kasplantjes overleven niet zonder kas.[/quote

Totale onzin dit. Zo'n beetje alle planten die jij in de Intratuin of Groenrijk koopt komen uit de kas. Vervolgens zet iedereen deze in hun eigen tuin. Volgens jou gaan ze allemaal dood?

Dit is weer zo'n onzinnig stads-idee over de natuur. Loop een kas binnen, haal er een plant uit, zet hem in de natuur en hij groeit prima verder.

Quote:
Ik ben niet zo panisch voor dat soort dingen ja, we moeten t allemaal niet overdrijven.

Waarbij ik voor de duidelijkheid even aangeef dat je heel veel roept (kasplantje, normaal, niet overdrijven) zonder ook maar iets te definiëren.

Quote:
Je denkt echt onvoldoende in scenario's Cliff.

Weer zo'n nietszeggende oneliner Royy. Noem de scenario's maar waarin ik niet denk. Ik kan je prima weerleggen waarom dat geen goede scenario's zijn.

Jij blijft krampachtig vasthouden aan een scenario 'vaccineer alleen de zwakkeren'. Dat scenario is keer op keer onderuit gehaald. Door mij, door Cliox, door de wetenschap, etc.

Bovendien doe je geen enkele moeite om echt aan te tonen waarom de 'sterkeren' dan geen vaccinatie moeten halen. Ik krijg dan onzin-argumenten als 'kasplantjes overleven niet buiten de kas'.

Tja.

Ik denk dat vooral jij even van je stugge niet werkende scenario af moet en je daar even goed in moet verdiepen. Dan snap je ook dat dat niet werkt namelijk.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 8:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
[CLIFF ga eens kijken wie en wat deze fact checks doen.
Deze vaccines zijn pas in 2022 en 2023 goed gekeurd na de onderzoeken....
Niemand kan plotseling een vaccine na 8 maanden goedkeuren. Of de Big Farma betaald de corrupte overheden.

Hou toch op met die onzin joh, je maakt jezelf volkomen belachelijk.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 8:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Tja, met al die maatregelen en farmaceutische ingrepen wel.
Dat was anders in de tijd van de pest en de Spaanse griep.

Ah, iemand die nostalgisch is over pandemieën waaraan heel veel mensen sterven. Zo jammer dat deze dat niet doet he.

Quote:
Aan anti-conceptie zijn ernstige nadelen verbonden.

Voor jou niet hoor, jij hebt toch geen seks.

Quote:
Naast allerlei ongewenste bijwerkingen die het welzijn schaden komen de farmaceutische middelen bovendien in het water terecht waardoor waterdieren onvruchtbaar worden en via de voedselketen uiteindelijk de mens zelf ook. Da's weer wat al te rigoureus.

Er is meer dan de 'pil' he.

Quote:
op natuurlijke wijze verdwijnen, wanneer de mens overstapt op het vivistische gedragspatroon.

Quote:
voor zover 't enkel betreft natuurlijke ziektes

Argument verworpen.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 8:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Die zijn evident niet voor iederen hetzelfde.
https://www.lareb.nl/bijwerkingen-coronavaccins

Weet je, die bijwerkingen meldpunten waren tot voor kort nog enigszins betrouwbaar. Hoewel iemand de onbetrouwbaarheid wel aantoonde toen hij rapporteerde dat hij in de Hulk veranderde na het nemen van een medicijn, dus dat toonde eigenlijk al aan dat er veel te veel vervuiling in zit.

Maar wanneer wappies op social media gaan oproepen zoveel mogelijk bijwerkingen te verzinnen en te melden... tja. Heel jammer dat we daardoor de betrouwbare metingen van echte bijwerkingen om zeep helpen. Met dan aan wappie-Nederland.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Icesurfer

Wappie is geen argument. Wappies zijn geen argumenten.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 9:26 Plaats reactie Reageer met quote
Royy

Het werd een langdurige strijd. Vijf lange pandemiejaren stonden in het teken van coronagolven, coronamaatregelen en coronavaccinatiecampagnes. Lompe lockdowns haalden in de beginfase de scherpste randjes er vanaf. Later werd de virusbestrijding volledig overgenomen door vaccinatie die uiteindelijk Covid-19 definitief reduceerde tot een griepje.

Rosanne Herzberger is microbioloog en columnist van NRC.

Maar zelfs toen leerden we de virusbestrijding niet af. Het werd deel van wie we waren, van onze gewoontes, onze sociale normen, van onze infrastructuur. Was de watersnoodramp de werkelijke aftrap van de Nederlandse strijd tegen het water, de coronacrisis was dat voor de strijd tegen virussen en microben. Er kwam een deltaplan voor de GGD’s. Nooit meer zouden we onze belangrijkste verdedigingslinies zo laten versloffen. De afdelingen virologie, epidemiologie en infectieziektebestrijding werden stevig uitgebreid. Het waren jubeljaren voor de microbiologie.

Toen de rol van Covid-19 steeds meer uitgespeeld leek, werd de aandacht verlegd naar de andere luchtweginfecties. Waarom zouden we nog accepteren dat het RS-virus en het influenzavirus jaarlijks de ziekenhuizen vol legden met doodzieke patiënten? Zelfs in de zomer van 2021, toen er een recordaantal kinderen met Covid in Amerikaanse en Britse ziekenhuizen werden opgenomen, lagen er voor elk Covid-patiëntje vijf baby’s met RS-virus aan de zuurstof. De roep van kinderartsen voor invoering van reguliere RS-virusvaccinatie werd steeds luider. Begrijpelijk.

En leek het maar zo of werden we echt steeds zieker van alle huis- tuin- en keukeninfecties? Ja. Lockdowns en schoolsluitingen gevolgd door minder handenschudden, kussen en knuffels hadden er voor gezorgd dat de ontmoeting met ziekteverwekkers zeldzamer werd en ons lichamen sneller groot alarm sloeg, met diarree, spugen, koorts, benauwdheid en algehele malaise. Influenza verliep heftiger, ‘gewone’ buikgriepjes maakten ons steeds weer hartstikke beroerd.

Farma-invasie
Nu in 2030 wordt elk kind in Nederland pas als volledig gevaccineerd beschouwd na vijftien injecties tegen twintig infectieziekten, waarna jaarlijks een coronaprik en influenzaprik volgen. Het draagvlak bij de bevolking voor die farma-invasie vanaf de vroege jeugd slipte langzaam weg maar dat werd eenvoudig gecorrigeerd door het vrijblijvende karakter van het Rijksvaccinatieprogramma in te perken. Voor de inschrijving bij crèche, school of opleiding, bij het afhalen van een ov-chipkaart of het boeken van een ticket diende een scan van de QR-code een groen scherm op te leveren.

Zo vreemd was onze vijandige houding niet. De microbiologie staat sinds de germ theory van Koch en Pasteur in de 19de eeuw in het teken van de strijd tegen de microben en later tegen de virussen. Uiteraard waren goedaardige, samenwerkende of gewoon onverschillige micro-organismen vertegenwoordigd, in en om ons. We leerden de namen van de microscopische wezentjes en deeltjes pas kennen als ze ons bedreigden, van salmonella tot chlamydia, van influenza tot hiv, van meningokokken tot streptokokken tot staphylokokken. Onze eerste reflex wanneer het over virussen en bacteriën gaat, is de aanval, met antibiotica, antimycotica en antivirale middelen, mondkapjes, steriele handschoenen, schorten, uv-lampen. Corona intensiveerde de strijd. Ook al was vroeg in de pandemie aangetoond dat handgel weinig effect had aangezien het virus zich vooral via de lucht verspreidde, toch bleef elke entree uitgerust met een pompje afdoodgel.

Vlak voor de coronapandemie leek er nog een kentering plaats te vinden in de strijd tegen de microben. Veel bacteriën waren in de 20ste eeuw door antibiotica resistent geworden en superbugs zoals MRSA veroorzaakten grote problemen in ziekenhuizen. Begin 21ste eeuw hadden onderzoekers zich gestort op de bestudering van het ‘microbioom’, de collectie vredelievende microben die ons lichaam bevolkten. Men kwam steeds vaker tot het inzicht dat het rücksichtslose tapijtbombardement dat een gemiddelde breedspectrumantibioticum uitvoerde op onze darmecologie misschien op korte termijn de gewenste verlichting gaf of zelfs levensreddend was, maar dat op de lange termijn de beestjes gewapend terugkeerden. Uiteraard bleven antibiotica noodzakelijk, maar voor corona was men juist actief op zoek gegaan naar andere methoden van infectiebehandeling. Er waren ook suggesties dat ‘moderne plagen’, zoals allergieën, hooikoorts, astma, eczeem, diabetes, obesitas, Crohn’s, met dat ruime antibioticagebruik samenhingen. Het waren spasmen van een slecht geoefende afweer. Het microbioom had veerkracht maar de herhaalde ravage die werd aangericht bleek niet altijd te herstellen. Bovendien was borstvoeding op zijn retour en de keizersnede in opkomst en dat betekende dat veel kinderen een degelijke startdosis van bacteriën misliepen. Geen wonder dat ons immuunsysteem van slag was en op elk wissewasje overreageerde met een astma-aanval of andere rampzalige immuunresponse, zo concludeerden de microbioom-onderzoekers onder leiding van Martin Blaser.

Een goed virus werd een dood virus
Was het toevallig dat juist in de westerse of verwesterde wereld mensen zo doodziek werden van Covid? Zulke complicaties leken veel minder vaak voor te komen in grote delen van Afrika. Die tweede fase van de ziekte waarin het virus zo goed als verdwenen was, maar het lichaam zieker en zieker werd, leek verdacht veel op een auto-immuunziekte. De middelen die werkten in die ziekenhuisfase waren niet antivirus, maar anti-afweer.

Post-corona werd de microbiologie steeds meer anti-microbiologie. De strijd tegen de virussen was niet te stuiten. Een goed virus werd een dood virus. De veiligheid en de gezondheid stonden tenslotte voorop. Er kwamen nieuwe virussen, en we wonnen de strijd. Natuurlijk. Maar ons moderne menselijke lichaam was een schrikachtig en onzeker hoopje geworden.

Een versie van dit artikel verscheen ook in NRC Handelsblad van 4 september 2021

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/09/03/we-werden-steeds-zieker-a4057016

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Leuke column, maar weinig waarheid Smile

Komt er nog onderbouwing Royy? Of ga je net als 'de anderen' de aandacht van de inhoud afleiden met filmpjes en knip-en-plakwerk van anderen?

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 12:07 Plaats reactie Reageer met quote
Elisabeth

Een heel duidelijk artikel Royy.
De MRSA leeft alleen in steriele ziekenhuizen en die zijn zo sterk dat er geen medicijn tegen ze bestaan.

Het is werkelijk een misdaad om hele jonge kinderen ongeveer 15 tot zelfs 40 inentingen te geven.
Het klopt dat astma en rheumatiek een auto immuun ziekte is.
Kinderen die buiten opgroeien en in aanraking komen met veel dieren, krijgen bijna geen astma.

Rosanne Herzberger is microbioloog maar Cliff vindt dit geen waarheid???

Welke onderbouwing Cliff?
Niemand hier is een microbioloog of Viroloog dus iedereen zet hier knip-plak werk en links neer.

En de "wetenschappers", microbiologen en zelfs huisartsen die midden in de praktijk staan, worden gecensueerd als ze een andere mening hebben.
Sommige verliezen hun baan en worden neergezet als leugenaars of erger.
Dus de "wetenschapper" die precies zegt wat de Politiek wil, is heilig maar steeds meer artsen en microbiologen trekken hun mond open.

Verder schrik ik van de inëntingen. Intra-musculair....je moet altijd de plunger van de spuit iets terugtrekken.
Kijken of je bloed optrekt en is dat het geval moet de naald iets terug getrokken worden, anders spuit je meteen in een ader.
Niemand doet dit, zover ik gezien heb en dat is levensgevaarlijk.
Of je nu een vaccine of antibiotica inspuit.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 12:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Elisabeth schreef:
Rosanne Herzberger is microbioloog maar Cliff vindt dit geen waarheid???

Omdat dit een column betreft die fictie uitspreekt Elisabeth. Ze praat over een mogelijke toekomst in 2030 en verder.

Bovendien verkoopt dit. Het is maar zeer de vraag of de schrijver zelf gelooft dat de wereld er in 2030 zo uitziet. Er is uiteraard een mogelijkheid dat dat zo is, en bepaalde mensen hebben daar angst voor. Dus prima commercieel tekst stuk wat inspeelt op die angst.

Quote:
Niemand doet dit, zover ik gezien heb en dat is levensgevaarlijk.

Jij roept maar wat Elisabeth. Onderbouw eens dat Israël is gestopt met vaccineren? Zelfs Carlos beweert het tegendeel, die heeft het over een derde prik. Wat volgens mij ook klopt. Maar jij beweert weer iets heel anders.

Stop met fake news aub.

BerichtGeplaatst: Za Sep 04, 2021 12:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ah, ik dacht al.. waar ken ik die Hertzberger toch van?

https://www.brainwash.nl/bijdrage/waarom-het-maar-goed-is-dat-er-met-ons-eten-geknoeid-wordt

Ze is de nachtmerrie van menig foodblogger of foodie die het opneemt voor vers, simpel en ambachtelijk eten: microbioloog en columnist Rosanne Hertzberger. In haar Brainwash Talk, opgenomen op het Brainwash Festival in Amsterdam, wijst ze je er fijntjes op dat natuurlijk helemaal zo natuurlijk niet is. Aan al ons eten is gesleuteld. En dat is maar goed ook.

Ze is ook onderzoeker naar antibiotica. Niets natuurlijk!

Ook een mooi filmpje voor Natubico Laughing