Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » Thuiszorg Utrecht werft in Marokko Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
Thuiszorg Utrecht werft in Marokko
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 13:15 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Paulien, waarom zitten die dienstroosters dan zo slecht, soms welhaast onwerkbaar, in elkaar?

Willen collega's te weinig rekening met elkaar houden of is er binnen de organisatie sprake van een bureaucratische tussenlaag, die met name wat de roosters aangaat hinderlijk aan de touwtjes trekt?

Goethe zei het al: afkeer is passief misnoegen en haat is actief misnoegen

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 17 Februari 2002 om 13:18 uur]
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
De 2 duitse collega's die ik ooit had waren inderdaad het snelst aangepast. Maar waarom zouden Duitsers naar Holland komen als Zwitserland goed betaalt? Die spreken ook nog eens ongeveer dezelfde taal.
Nee, ik blijf erbij dat we in eigen land zorgwerkers moeten opleiden.

Ik ben het zeer eens met jouw laatste opmerking. Maar blijkbaar zijn de mensen er wat moeilijker voor te porren dan voor andere jobs (betaling/uitstraling?)
Zwitserland, ik weet niet wat de toelatings-eisen van de Zwitserse overheid is voor buitenlandse werkers, maar ik meen me te herinnneren dat deze eisen behoorlijk waren. In antwoord op RobT, niet dat ik weet, maar er zijn Nederlandse (uitzend)buro's die in Duitsland werven. Zelfs is er een project geweest om ,in Brandenburg meen ik, metselaars op te leiden voor een tijdelijk arbeidscontract in Nederland.

Distributed Computing = OK
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 13:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb een collega die in Zwitserland heeft gewerkt. Het is daar hard werken, maar je verdient goed en ze kreeg er ook een appartement bij!
Ik weet niet of dat nog steeds zo is hoor.
De dienstroosters zijn moeilijk te maken, omdat iedereen aangepast wil. Sporten, kindervakanties en aanpassingen aan het werk van de partner zijn het grootste struikelblok. ook wil iedereen 3 maanden vantevoren weten wanneer je moet werken. Bij ons is het rooster voor april klaar, dus dat gaat goed, maar veel afdelingen weten het van maart nog niet!!
Bovendien heeft het merendeel van de zorgwerkers een hekel aan nachtdienst, dus die is moeilijk in te plannen. In moeilijke tijden wordt je wekelijks gebeld om in te vallen. Ook dat valt niet mee. Toch is ook voor velen onregelmatig werken heel aantrekkelijk.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 17:04 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Het gemak waarmee Paulien de thuiszorg weer laat voor wat die is en direct overschakelt op verpleging blijft me verbazen. De thuiszorg komt voor het allergrootste deel neer op huishoudelijk werk en heeft regelmatige werktijden. Er is een ontstellend gebrek aan dit soort zorg. Mensen die dit soort hulp hadden in mijn omgeving hebben het een heel lange zomer zonder moeten doen. Onmogelijk vanwege de vakantietijd. En dat Paulien van mening blijft dat vrouwen bijzonder geschikt zijn voor huishoudelijk werk laat ik graag voor haar prive-rekening. Vroeger kwam ik nog wel eens vrouwen tegen die dit soort werk desnoods maar deden, omdat je er geen moeilijke opleiding voor nodig had. En je toch een centje bijverdiende. Maar tegenwoordig, met alle keus op de arbeidsmarkt gaan ze liever naar een winkel of zo.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 17:18 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik heb al eerder gesuggereerd dat het zware huishoudelijke werk in de thuiszorg bij schoonmaakbedrijven zou kunnen worden ondergebracht. Daarnaast zou een buur of een familielid b.v. kunnen strijken. Laat de boodschappen aan huis brengen en laat de helpende, zoals dat heet, het kontje wassen. Ben je al een heel stuk verder. Maar als je zoals Janneke griezelt van welk huishoudelijk klusje dan ook, ja, dan heb je een probleem.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 17:39 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Weet jij eigenlijk wat de thuiszorg omvat, Janneke, dat je het over regelmatige werktijden hebt? Heb je al bedacht dat de thuiszorg helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen in dienst heeft, dus dat er wel degelijk op onregelmatige tijden wordt gewerkt? Jij zit alleen met de gezinsverzorgster van vroeger in je hoofd, maar het is heel wat meer.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 19:35 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Paulien,

Ik zie niet in waarom je alles wat ik zeg als puur persoonlijk moet opvatten. Ik signaleer gewoon wat er gebeurt in de maatschappij. Ik griezel niet van alle huishoudelijk werk, maar dat heeft er niets mee te maken. Waar het om gaat is dat mensen geen hulp meer krijgen. Ik heb over mezelf overigens al herhaaldelijk vermneld dat ik verschillende buren heb waar maandenlang niet meer schoongemaakt werd vanwege gebrek aan personeel. Een hoop anderen proberen in te springen, maar dat gaat steeds minder gemakkelijk. Er wonen hier namelijk ook vrouwen van een jaar of zestig die nog nooit buiten de duur gewerkt hebben, en die bereid zijn om te helpen. Maar die generatie mantelzorgers sterft uit. Vrouwen werken steeds meer parttime buiten de deur.

Wat me steeds ergert aan jouw standpunt over vrouwen die perse het verzorgende werk zouden moeten doen is dat je alleen maar naar jezelf kijkt en eventueel een vriendin die er net zo over denkt. Er is helemaal niks op tegen dat jij huishouding en zorg leuk vindt, en dat dan ook doet. Maar je wilt je niet realiseren dat heel veel andere vrouwen andere dingen graag en goed doen dan huishouding en zorg.

Die vrouwen probeer jij moedwillig in het verplichte klassieke patroon drukken. Net zoals je mannen hiermee in het verplichte patroon blijft storten. Mannen doen vaak graag aan zorg, maar gaan in de psychiatrische verpleging werken omdat gewoon ziekenhuis en thuiszorg alsmaar het stempel "vrouwenwerk" houden. En lappen de ramen niet omdat ze niet uitgelachen wilen worden door buurvrouwen als jij.

Voorlopig even verder: hoe kom je erbij dat ik met gezinszorg van vroeger in mijn hoofd zou zitten? Dacht je dat ik 110 jaar oud was en de hele dag over vroeger zat te mompelen? Dacht je dat ik geen familie had die een beroep moeten doen op de thuiszorg? Maar de mensen die uit Turkije gerecruteerd worden zijn geen verpleegkundigen. Het gaat om een simpele opleiding, zodat je ook mensen kunt wassen en een nieuw verband aanleggen, neem ik aan.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 19:47 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Jammer dat je denkt dat ik hier opgesloten zit en maar 1 vriendin heb. De ervaringen die ik opschrijf zijn van vele vrouwen die ik ontmoet op mijn werk. Dat jij persé geëmancipeerd zijn koppelt aan het niet hoeven doen van huishoudelijk werk is jammer. Geëmancipeerd zijn is nl. dat doen wat je prettig vindt. Elke vrouw zal zelf kunnen uitmaken of dat zorgen of werken is. Jij bent blijkbaar van mening dat een zorgende vrouw niet gelukkig kan zijn. Jammer voor jou! Veel hoog opgeleide vrouwen willen graag denken voor andere vrouwen, zo ook jij. Als je als vrouw het huishouden doet wil het niet zeggen dat je zowiezo de man daar van uitsluit. Wat een onzin! Ik doe het grootste gedeelte van het huishoudelijke werk en mijn man doet het evenredige deel. Bij mijn 25 vrouwelijke collega's is dat precies het zelfde dus kom niet aan met het verhaal dat ik maar 1 vrouw ken die dat ook doet!!! Die arrogante praatjes heb ik nu wel gehoord. Ga jij maar lekker werken, laat je man lekker koken en boodschappen doen en ik hoop dat je dan erg gelukkig wordt.

Welke forumman wil ook zo'n vrouw als Janneke?
EINDE DISCUSSIE!
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 19:55 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Thuiszorg Utrecht
werft in Marokko
16 feb 2002
UTRECHT - Zorgverzekeraar Agis en diverse zorginstellingen in de regio Utrecht willen personeel werven in Turkije en Marokko. Utrecht kampt met een tekort van ruim 1500 thuiszorgers.
In Turkije staan veertig opgeleide medewerkers klaar om bij onder meer Thuiszorg Stad Utrecht aan de slag te gaan.
Het wachten is op de benodigde werkvergunningen en erkenning van diploma's. Op 1 maart is daarover overleg op het ministerie. Vorige week nog verhinderde staatssecretaris Vliegenthart (Welzijn) de komst van driehonderd Slowaakse thuiszorgers.
Agis heeft diverse redenen om personeel in Turkije en Marokko te werven. De belangrijkste is het personeelstekort. Ook wil de thuiszorg personeel dat beter past bij een deel van het huidige klantenbestand.
1996-2001 Dagblad De Telegraaf.

Hier begon de draad dus mee. Gaarne commentaar op bovenstaande en gerelateerde antwoorden/opmerkingen.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 19:57 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Paulien,

Als jij bij het zien van mijn naam zo'n rood waas voor je ogen krijgt dat je niet meer in staat bent om te lezen wat ik schrijf, dan zijn we al niet meer in discussie. Zal ik nog een keer herhalen: als jij gelukkig bent met zorg en huishoudelijk wer moet je dat natuurlijk doen. Net als iedereen die dat leuk vindt. Maar hou eindelijk een keer op met zeggen dat daarom iedere vrouw het leuk moet vinden. Graag, ja.

Verder doet mijn man geen pest aan huishoudelijk werk, dat doe ik. En ik werk niet buitenshuis, maar thuis, op afstand. Daarnaast doe ik zelf aan mantelzorg. En ik heb een heel genoeglijk leven. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat andere vrouwen andere dingen willen doen. Van mij mogen ze. Maar van jou niet, is mijn indruk.

Bovendien los je met kwaad op mij worden en je eigen stellingen handhaven zonder naar de realiteit te kijken bepaald het probleem van ernstige tekorten in de thuiszorg niet op.
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 19:58 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Hagee,

Is je afvragen waarom er in Nederland een enorm personeelstekort is niet een begin van zoeken naar andere oplossingen?
BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 22:17 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Hagee,

Is je afvragen waarom er in Nederland een enorm personeelstekort is niet een begin van zoeken naar andere oplossingen?

Mijn indruk is eerder dat er in bepaalde sectoren in nederland een enorm personeelstekort is. Dit tekort is afhankelijk van een aantal factoren:
- betaling (als een andere baan beter betaald hou je alleen de idealisten over)
- imago (als een baan een verkeerd imago heeft, te zwaar, moeilijk qua roosters, slinkende budgetten, etc... gaan mensen kijken naar andere banen/functies)
Om het nu helemaal gecompliceerd te maken:
- betaling, het kabinet schijnt meer geld over de hebben voor de zorg (ben benieuwd wat daar na mei van terecht komt, maar dan zijn wij allen mede-schuldig);
- imago, schijnt het kabinet ook aan te (willen) pakken
Nu had ik hier iets heel erg cynisch willen tikken over het personeelstekort, maar feit is dat het wat minder gaat, dus het lijkt me dat verschuivingen op de arbeidsmarkt zijn te verwachten.

BerichtGeplaatst: Zo Feb 17, 2002 23:42 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Als je begint over personeelstekort in Nederland in het algemeen, dan is dat natuurlijk een gevolg van de economische groei van de laatste jaren, en het werkt door in praktisch alle sectoren. Logisch, natuurlijk. Als iedereen zijn/haar bedrijf wil uitbreiden, een nieuw bedrijf beginnen of orders wil binnenslepen waarvoor drie keer zoveel personeel nodig is, dan krijg je tekorten aan personeel. Dat werkt door naar alle sectoren op de arbeidsmarkt. Van goedbetaalde functies met hoog aanzien tot slechtbetaalde zonder status. Wat had je daar voor cynisch over willen schrijven? Personeelsgebrek is in de Randstad ook veel groter dan in de provincie. Ook daar kun je zoeken naar oorzaken voor dit verschil.

Maar we hadden het hier over de thuiszorg. En ik dacht eigenlijk dat je daar verder op inging. Dat houdt volgens mij dus verband met de lage betaling en het imago (gebrek aan status zou ik zeggen), helemaal zoals je zegt.

Maar daarnaast heeft het natuurlijk ook te maken met de emancipatie. Vrouwen raken steeds beter opgeleid. Ze kunnen beter betaald en prettiger werk vinden, met regelmatige werktijden, zodat ze ook de zorg voor hun kinderen kunnen regelen. Als verzorgend werk stukken beter betaald zou worden zou het automatisch het etiket vrouwenwerk verliezen.

Er is natuurlijk ook verband met andere problemen waar de politiek in tekort schiet. In Amsterdam is praktisch geen huisvesting te vinden voor de middeninkomens. Tweeverdieners die zich geen huis van meer dan zes ton kunnen permitteren zijn gedwongen op zoek te gaan naar woonruimte in Almere e.o. of de kop van Noordholland. Daarnaast zijn er de files en is er de parkeerproblematiek waardoor eenmaal naar Almere e.d. vertrokken mensen niet meer in Amsterdam willen, of zelfs kunnen werken. Het openbaar vervoer is een ramp.

Ik denk dat ik nog veel meer oorzaken kan opnoemen, maar hier laat ik het maar eerst even bij.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Alles in orde hoor Clementius. Nergens minderwaardige culturen ofzo.
Maar we zoeken vooral GOEDKOPE arbeidskrachten. Vandaar.
En in de landen die jij noemt hebben ze hun mensen zelf nodig.

't Is nog nie gedaan hé...:D
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:16 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

O, dus in Marokko zijn ze te lui om hun samenleving op te bouwen en dus moeten die mensen maar hier komen werken?

Zijn Oosteuropeanen niet goedkoop dan?

Wat dacht van van Russische werknemers?

RobT, je lult onzin!

http://clementius.cjb.net
Er is maar één weg naar verandering. Dat is stemmen op LPF op 15 mei!
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Ik heb deze discussie al eerder gevoerd met Janneke. Ik ben het totaal niet met haar eens. Ik werk MET vrouwen, VOOR vrouwen en ik maak het niet vaak mee dat ze perse willen werken of dat ze ontevreden zijn in hun zorgwerk thuis. Je kunt het altijd overdrijven door te roepen dat vrouwen ALTIJD moeten zorgen en huishouden doen, maar velen van ons vinden dat helemaal niet zo erg. Liever zelf goed gedaan dan half door je echtgenoot.
Ook over werken in de zorg is een onderzoek gedaan, zie Volkskrant van 22 januari. Hierin komt naar voren dat het salaris of de werkdruk niet zozeer een struikelblok in de zorg is, maar de dienstroosters.
Vrouwen willen gewoon doen wat ze leuk vinden en dat is heeeeel vaak: voor de kids zorgen in combinatie met een part-time baan. Als sommige vrouwen dat niet geemancipeerd vinden, is dat HUN probleem.
Thuiszorgers uit Marokko en Turkije halen vind ik niet zo goed. Eerst maar eens gebruik maken van de werkelozen in Nederland.

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door paulien op 17 Februari 2002 om 12:31 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:40 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Neemt het aantal mannelijke verzorgers toe Paulien en/ of zou dat gestimuleerd moeten worden? Zet dat zoden aan de dijk?

Bevind zich nog genoeg arbeidspotentieel onder de werkelozen in Nederland voor de zorgsector? Drang of dwang? Gesubsidieerde banen komen onder druk te staan. Uitbreiding daarvan wordt politiek bezien nu afgewezen (Melkerbanen en dergelijke).

Heb jij ervaring met werknemers uit Oost-Europa Paulien. Zo ja, welke?

Hoe is het gesteld met het geboorteoverschot(?) en de arbeidsmarkt en arbeidsvraag in Slowakije en in Marokko?

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door John Wervenbos op 17 Februari 2002 om 12:51 uur]
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:43 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

De tijd dat Oost-Europeanen voor bijna niets komen werken ligt ver achter ons.

't Is nog nie gedaan hé...:D
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:46 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Bijna voor niets zou ook zwart moeten zijn en dat kan niet in de zorgsector, lijkt me.

Hoewel Paulien, hoe is het met zwartwerken gesteld binnen de zorgsector?

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:49 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Dwang is een groot woord, maar ik zou toch graag zien dat er uitgebreid voorlichting over werken in de zorg werd gegeven aan werklozen. Dar gebeurt nu dacht ik al op kleine schaal.
Heel lang geleden was het 'in' om verpleeghulpen uit Joegoslavie aan te nemen. Ook ons ziekenhuis had er een paar in dienst. De taalbarriere was groot en mijn Joego-collega kon zich moeilijk verstaanbaar maken, zodat er weleens problemen ontstonden. Als je een paar slecht nederlands sprekende collega's hebt kun je dat nog opvangen, maar ik moet er niet aan denken als ik er 5 had!
Er werken redelijk veel mannen in mijn ziekenhuis, maar toch met name in het management (dit zijn verpleegkundigen) of op de IC. De instroom lijkt door de jaren heen hetzelfde. Ik had 2 mannen in de klas, en per klas is dat nog steeds zo.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Als je begint over personeelstekort in Nederland in het algemeen, dan is dat natuurlijk een gevolg van de economische groei van de laatste jaren, en het werkt door in praktisch alle sectoren. Logisch, natuurlijk. Als iedereen zijn/haar bedrijf wil uitbreiden, een nieuw bedrijf beginnen of orders wil binnenslepen waarvoor drie keer zoveel personeel nodig is, dan krijg je tekorten aan personeel. Dat werkt door naar alle sectoren op de arbeidsmarkt. Van goedbetaalde functies met hoog aanzien tot slechtbetaalde zonder status. Wat had je daar voor cynisch over willen schrijven? Personeelsgebrek is in de Randstad ook veel groter dan in de provincie. Ook daar kun je zoeken naar oorzaken voor dit verschil..

Heeft te maken met de locatie van de werkgelegenheid. Je wil niet weten hoe in Duitsland, Frankrijk en Engeland sommiggen woon/werken, geloof mij, ik heb de afgelopen 5 jaar behoorlijk gesprekken in nachttreinen gevoerd, zelfs mensen die vanuit Duitsland naar Wenen forensden..
Citaat:

Maar we hadden het hier over de thuiszorg. En ik dacht eigenlijk dat je daar verder op inging. Dat houdt volgens mij dus verband met de lage betaling en het imago (gebrek aan status zou ik zeggen), helemaal zoals je zegt. .

De politiek beslist in deze, de kiezers mogen hun mening geven.
Citaat:

Maar daarnaast heeft het natuurlijk ook te maken met de emancipatie. Vrouwen raken steeds beter opgeleid. Ze kunnen beter betaald en prettiger werk vinden, met regelmatige werktijden, zodat ze ook de zorg voor hun kinderen kunnen regelen. Als verzorgend werk stukken beter betaald zou worden zou het automatisch het etiket vrouwenwerk verliezen..

Een nobele taak voor enkelen om de thuiszorg te promoten (en dit is niet cynisch bedoeld).
Citaat:

Er is natuurlijk ook verband met andere problemen waar de politiek in tekort schiet. In Amsterdam is praktisch geen huisvesting te vinden voor de middeninkomens. Tweeverdieners die zich geen huis van meer dan zes ton kunnen permitteren zijn gedwongen op zoek te gaan naar woonruimte in Almere e.o. of de kop van Noordholland. .

Dit is een gevolg van het feit dat de mensen veel geld over hebben voor een huis en dit is (tot voor kort) in de gehele randstad een feit. Dit betekent dat niet iedereen een huis van 6 ton kan kopen.
Citaat:

Daarnaast zijn er de files en is er de parkeerproblematiek waardoor eenmaal naar Almere e.d. vertrokken mensen niet meer in Amsterdam willen, of zelfs kunnen werken. Het openbaar vervoer is een ramp.
Ik denk dat ik nog veel meer oorzaken kan opnoemen, maar hier laat ik het maar eerst even bij.

BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:54 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

John, ik werk in een ziekenhuis en daar wordt nooit zwart gewerkt. Ik heb ook contact met de thuiszorg en ook daar heb ik nooit gehoord over zwartwerken. Wel ken ik particulier verpleegkundigen die flink bijverdienen, maar dat gaat ook via een uitzendbureau.
Zonder mantelzorg zou het helemaal hopeloos zijn in ons landje, maar gelukkig bestaat dat nog wel.
BerichtGeplaatst: Ma Feb 18, 2002 0:59 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Citaat:
Dwang is een groot woord, maar ik zou toch graag zien dat er uitgebreid voorlichting over werken in de zorg werd gegeven aan werklozen. Dar gebeurt nu dacht ik al op kleine schaal.
Heel lang geleden was het 'in' om verpleeghulpen uit Joegoslavie aan te nemen. Ook ons ziekenhuis had er een paar in dienst. De taalbarriere was groot en mijn Joego-collega kon zich moeilijk verstaanbaar maken, zodat er weleens problemen ontstonden. Als je een paar slecht nederlands sprekende collega's hebt kun je dat nog opvangen, maar ik moet er niet aan denken als ik er 5 had!
Er werken redelijk veel mannen in mijn ziekenhuis, maar toch met name in het management (dit zijn verpleegkundigen) of op de IC. De instroom lijkt door de jaren heen hetzelfde. Ik had 2 mannen in de klas, en per klas is dat nog steeds zo.

Zou het niet handiger zijn om in Duitsland te werven?
Voordelen : Minder cultuur-verschillen, hoge(re) werkloosheid in Duisland (vooral "Neue Laender") dan in Nederland, etc. etc.
Als de economie (en de werkgelegenheid) wat inzakt, hebben we niet die problematiek die we in de jaren '80 ook hadden (te veel mensen met de verkeerde/te lage opleiding), de Duitsers zullen in hun eigen omgeving naar werk zoeken (neem ik aan).
Misschien een beetje ongeuanceerd geponeerd van mij, maar ja.
  Weerwoord forum index » Actualiteiten