Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Europese Zaken » De EU maakt meer kapot dan u lief is Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 58, 59, 60
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 7:51 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

estudiant schreef:
Of dat een culturele kwestie is? Vraag het me af! Ik zie het meer als een beschavingprincipe. En beschaving is een groeiproces. Ook in Nederland was homoseksualiteit 100 jaar geleden een niet geaccepteerd verschijnsel. Door o.m. links liberale idealen en principes is dit nu in ieder geval wettelijk geaccepteerd hetgeen natuurlijk niet wil zeggen dat het ook overal in de dagelijkse samenleving als normaal wordt beschouwd. Maar acceptatie begint pas echt serieus te worden wanneer er wetgeving voor is.
In de "EU" die ik voor ogen heb moet het LHBT issue in ieder geval per lidstaat duidelijk wettelijk beschermd en geregeld zijn. Zie ik dus als een beschavingprincipe. Dus, zijn er hier twijfels over in een bepaalde lidstaat dan zou deze lidstaat eigenlijk moeten afhaken ( of nog liever; niet had moeten toetreden ).

De vraag of ze hadden moeten toetreden mag zeker gesteld worden. Zelfde geldt voor NAVO lidstaten. Wij zijn de EU en NAVO als oorlogsinstrument richting Rusland gaan gebruiken en gebruiken het om gebieden te 'annexeren'. (zo noemt men dat als een bevolking kiest voor lidmaatschap, zoals bv. de Krim)

Maar de acceptatie van homoseksualiteit zie ik wel degelijk als een cultureel iets hoor. En verder moet je vooral het tijdelijke aspect van je cultuur realiseren. 150 Jaar geleden hadden vrouwen hier geen stemrecht, 300 jaar geleden hadden we hier nog slavernij en ook toen dachten we dat we de enige leidende en goede cultuur waren. Over 150 / 300 jaar gaan wij heel anders kijken naar de cultuur van nu en gaan we een aantal zaken benoemen die 'vreselijk fout zijn'.

Quote:
Hier laat de EU zich gijzelen door de geopolitiek. De NAVO en inherent daaraan dus de VS belangen. Sterkt mij in mijn pleidooi om een West-Europese Federatie te creëren met een zelfstandig leger. Kunnen we afnavelen van de VS en onze eigen belangen behartigen zoals handel drijven met Rusland en China.

Nou, dat ben ik dus helemaal met je eens!

BerichtGeplaatst: Do Jul 22, 2021 14:23 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Ik blijf het ergens wel twijfelachtig vinden of wel/geen acceptatie of gedogen van homoseksualiteit nu een cultuuraspect is. Elke cultuur kent deze seksuele variatie en in de westerse cultuur werd er door de eeuwen heen verschillend mee omgegaan. In de Griekse oudheid was het deels geaccepteerd, dwz een oudere vaak maatschappelijk aanzienlijke man hield er niet zelden een adolescente vriend op na. De relatie tussen de jongere en de oudere was dikwijls intiem, maar tevens gericht op educatie tbv de jongere. Dit is in de Romeinse periode voortgezet, waarbij daarnaast de meester-slaaf relatie ook een belangrijke plaats innam.
Toch zijn er geen vzv ik weet geen aanwijzingen dat homoseksualiteit tot het normale straatbeeld behoorde, ik geloof nl niet dat homoseksuele stellen hand in hand in het openbaar verschenen. Het is zelfs maar zeer de vraag of homoseksualiteit bij het gewone volk wel zo geaccepteerd was.

Bij de Kelten werd homoseksualiteit ook als een "vrij normaal" gebeuren gezien, althans wanneer we de Romeinse historicus Siculus mogen geloven:
Quote:
Hoewel ze knappe vrouwen hebben, gaan ze er weinig mee om; ze voelen zich eerder aangetrokken tot een wilde passie voor knuffels met mannen. Ze liggen meestal op dierenhuiden op de grond en rollen rond met aan elke kant een slaper. Het meest ongelooflijke is echter dat ze zich geen zorgen maken over hun eigen fatsoen, maar gewillig de bloesem van hun lichaam aan anderen overgeven; en ze beschouwen het niet als een schande, maar beschouwen het eerder als oneerlijk als een van hen het hof wordt gemaakt en de aangeboden gunst niet accepteert. ' - Diodor Siculus:

Mannen en vrouwen leefden er ook tamelijk gescheiden van elkaar. Maar ook hier de vraag of homoseksuele partners zich als zodanig in het openbaar konden vertonen.

Tijdens de kerkelijke invloed in Europa waren er soms verlichte periodes waarbij homoseksualiteit werd toegelaten/gedoogd ( bv tijdens de renaissance ). In Italië waren er bv kunstenaars met naam en faam met openlijke homoseksuele relaties waarbij zelfs in hun kunst hun geaardheid tot uitdrukking kwam zonder dat hen dat problemen opleverde.
Maar ook hier leek het op een levenswijze van een bepaalde elite. Ik geloof ook hier niet dat homoseksuele stellen zich in het openbaar als zodanig konden vertonen.

Anno 2021 is homoseksualiteit in de meeste westerse landen wettelijk gelegaliseerd, waaronder Nederland dus.
Dat is een juridische erkenning en dat geeft juridische bescherming. N.m.m. niet zozeer een cultuuraspect, maar een vrijheidsprincipe, een grondrecht (art 6 GW).
Ik zou het wel als een cultuuraspect kunnen zien wanneer homoseksualiteit bij alle lagen van de bevolking in sociale zin geaccepteerd zou zijn maar dat is niet zo ( en niet alleen bij Islamitische inwoners).
Als dat wel het geval zou zijn, dan zou je kunnen stellen dat de acceptatie van homoseksualiteit een cultuuraspect is, want het wijkt dan duidelijk af van andere culturen, zoals de Chinese, Afrikaanse, Indiase etc etc.

Weerwoord forum index » Europese Zaken