Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Sport » Formule 1 Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 28, 29, 30
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2021 23:00 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elektrisch rijden is zielloos. Al doen ze een rondje 2x zo snel. Ik geef daarnaast meer om competitie dan om hoe snel een auto een rondje kan afleggen. Competitie genereren is ook uiteindelijk het doel van de eigenaren. Vandaar de budgetcap en de technische- aerodynamische aanpassingen. Ik pleit al jaren voor mechanische grip, weg met de high-tech flapjes, vuile lucht minimaliseren, dan maar 5 seconden langzamer maar wel weer puur racen. Twisted Evil

BerichtGeplaatst: Do Jul 08, 2021 23:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Elektrisch rijden is zielloos. Al doen ze een rondje 2x zo snel. Ik geef daarnaast meer om competitie dan om hoe snel een auto een rondje kan afleggen. Competitie genereren is ook uiteindelijk het doel van de eigenaren. Vandaar de budgetcap en de technische- aerodynamische aanpassingen. Ik pleit al jaren voor mechanische grip, weg met de high-tech flapjes, vuile lucht minimaliseren, dan maar 5 seconden langzamer maar wel weer puur racen. Twisted Evil

Quote:
Dit filmpje is wel leuk, volgens mij ben je een Alfa-fan toch?

Ik weet dat de 4C een 1750 TBI blok heeft die 240 PK levert. De Model-X gaat tot 1.000 PK? Gevalletje appels met peren vergelijken. Verder zeg ik niet dat elektrische auto's niet hard gaan. Ik heb zelf een Model 3 gereden. Binnen 3-4 seconden van 0 naar 100, bloedsnel. Maar nog steeds zielloos Cliff.

Op basis van gevoel, emotie en beleving, kies ik voor onderstaande auto!

BerichtGeplaatst: Vr Jul 09, 2021 0:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Elektrisch rijden is zielloos.

Vraag me af hoeveel ervaring je hebt met elektrisch rijden dan. Maar ja, sommigen vinden de muziek van de Beatles ook zielloos. Daar kan ik natuurlijk niet zoveel mee Wink

Quote:
Ik geef daarnaast meer om competitie dan om hoe snel een auto een rondje kan afleggen. Competitie genereren is ook uiteindelijk het doel van de eigenaren.

Competitie houdt ook in dat je sneller wilt dan je tegenstanders. Als de FIA wat regeltjes vrij geeft over het gebruik van elektromotoren, dan moet iedereen mee. Als een elektrische HAAS 500 pk meer heeft dan een RedBull en Mercedes, denk je dan werkelijk dat die laatste twee met verbrandingsmotoren blijven rijden? Uiteraard niet.

En Alfa 33? Wat een hok was dat zeg. Alleen al het idee om de contactsleutel aan de verkeerde kant te plaatsen Laughing

Ik heb ooit in een rode Alfa 33 gereden, weet de motorinhoud even niet meer maar zeker meer dan 1.7. Ik weet nog dat als dat ding stationair draaide dat je zat te schudden alsof je een Parkinsonaanval had. Dan vond ik de GTV uit 1979 die ik later gereden heb beter, al was deze technisch ook een draak.

Verder heb ik een Alfetta gereden, een 75, een 164 en een GT. Ik heb er zelfs nog eens over gedacht om een Brera of SZ te kopen. Maar twee dingen houden mee steevast tegen: de techniek en de roest.

Wat precies zielvol of zielloos is zullen we het wel niet over eens worden... nu ik 2 jaar elektrisch rijd wil ik echt niet anders. Dik vermogen en volkomen geruisloos over de weg zoeven. Ik heb zelfs speciaal zeer stille banden laten monteren. Heerlijk.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 09, 2021 0:23 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Misschien wel leuk om een keer te bekijken, een vriend van mij handelt in exclusieve autos. Af en toe maken we een ritje...

Welke zou jij kopen uit zijn aanbod? https://www.micexclusive.nl/aanbod

Maakt niet uit of het al verkocht is en ook niet hoe duur hè Smile

BerichtGeplaatst: Za Jul 10, 2021 10:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Misschien wel leuk om een keer te bekijken, een vriend van mij handelt in exclusieve autos. Af en toe maken we een ritje...

Welke zou jij kopen uit zijn aanbod? https://www.micexclusive.nl/aanbod

Maakt niet uit of het al verkocht is en ook niet hoe duur hè Smile

Geen. Als je me één cadeau zou doen die ik dan wel zou moeten blijven rijden zou ik de GTA kiezen. Geweldige auto om in te rijden.

BerichtGeplaatst: Za Jul 10, 2021 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Vraag me af hoeveel ervaring je hebt met elektrisch rijden dan. Maar ja, sommigen vinden de muziek van de Beatles ook zielloos. Daar kan ik natuurlijk niet zoveel mee Wink

Ik heb niet heel veel ervaring. Een paar keer in een Tesla Model 3 gereden en als bijrijder in een Nissan Leaf. Geen reet aan. Beiden niet. De Tesla vind ik zelfs qua afwerking storend slecht, ik zou dat ding het liefst de greppel in rijden. Wat een hok. Het interieur vind ik matig, stoelen zitten niet lekker, en dan dat hele dashboard vol vingervlekken op dat glimmend spul.

Daar staat tegenover dat de Tesla loeihard accelereert. In iets meer dan 3 seconden gaat dat ding van 0 naar 100. Dat is dan weer leuk, voor een keer. Ik vond de gasrespons overigens niet heel prettig en kon lastig doseren maar dat schijnt te wennen.

Quote:
Competitie houdt ook in dat je sneller wilt dan je tegenstanders. Als de FIA wat regeltjes vrij geeft over het gebruik van elektromotoren, dan moet iedereen mee. Als een elektrische HAAS 500 pk meer heeft dan een RedBull en Mercedes, denk je dan werkelijk dat die laatste twee met verbrandingsmotoren blijven rijden? Uiteraard niet.

Competitie betekent voor mij strijden om te winnen. De balans tussen snelheid en strijd moet goed zijn. Vandaar dat het technisch reglement ook wijzigt. Minder high-tech wings, minder uren in de windtunnel, minder geld om de aerodynamica te ontwikkelen om zo competitie te genereren zonder lapmiddelen als DRS. De auto's gaan misschien wel 5 seconden langzamer, maar doordat de overspeed niet meer zo groot hoeft te zijn, zie je wel weer meer duels op de baan. En laten we eerlijk zijn, we kijken met weemoed terug naar de jaren 80. De gevechten tussen Senna, Mansell, Prost en Piquet, in deze romantische sportjaren gingen auto's 10 seconden per ronde langzamer. Nobody cares. De Formule E vind ik daarentegen een vreselijke sportklasse. Heb een paar races bekeken maar ik mis de beleving.

Quote:
En Alfa 33? Wat een hok was dat zeg. Alleen al het idee om de contactsleutel aan de verkeerde kant te plaatsen Laughing

Je bent mal! Geweldige stuurauto. In de jaren 90 liet hij de hothatches de achterlichten zien. Een paar pluspunten:

1. Door de gretige boxermotor en korte overbrengingen kwam dat ding goed van z'n plaats;
2. De constructie van de boxermotor zorgde dat het zwaartepunt van de auto lager lag waardoor hij als een kart de hoek om ging;
3. De karakteristieke boxermotor zorgde voor een geweldige rijbeleving.

Een auto voor jong en oud.

Quote:
Ik heb ooit in een rode Alfa 33 gereden, weet de motorinhoud even niet meer maar zeker meer dan 1.7.

Dat weet ik zeker van niet. De 1.7-16V boxermotor was de 'top of the built' voor de 33. Waarschijnlijk vergis jij je met de 145/6. Die zijn in midden jaren 90 nog uitgebracht met boxermotoren (de complete voortrein van de 33) en later vervangen door Twin Spark-motoren.

Quote:
Ik weet nog dat als dat ding stationair draaide dat je zat te schudden alsof je een Parkinsonaanval had. Dan vond ik de GTV uit 1979 die ik later gereden heb beter, al was deze technisch ook een draak.

Dat schudden van die boxermotoren vond ik juist heerlijk! Je voelde dat de cilinders horizontaal in het vooronder lagen en kenmerkte de 33. Ik vond boxermotoren altijd een tikkeltje nerveus, alsof ze niet waren ontwikkeld om rustig te rijden.

Technisch waren het verder prima auto's. Mensen die geen auto kunnen rijden hebben er moeite mee. Alfa's zijn onderhoudsgevoelig en moet je leren rijden. Ik heb oudere Alfa's gereden, hobbymatig, en nooit stilgestaan. Nooit problemen gehad, niks, nakkes.

Eén van de dingen die je moet doen is het spul goed warm rijden. Je kunt best trappen met een Alfa maar als je het spul niet goed warm hebt gereden, gaat het stuk. Ik weet nog goed dat Alfa de naam had dat koppakkingen eruit vlogen. Nogal wiedes als je snapt dat het onderblok van gietijzer is en de cilinderkop van aluminium. Dus goed warm rijden en ook niet vlak voor aankomst bij je bestemming nog even trappen. Dan gaat het mis en gaat het spul kapot.

En niet vergeten dat Alfa voor die tijd duur was in onderhoud. De boxermotoren hadden het probleem dat je motorsteunen moest losgooien om de bougies te verwisselen, en een bougiewissel van een TwinSpark-motor was prijzig omdat deze speciale bougies had. En ook nog eens 4 naverbranders.

De distributiewissel-interval van Alfamotoren is stukken frequenter dan bij andere automerken. Het onderhoudsgedeelte viel dus vaak veel hoger uit. Ik heb in de jaren 90 en begin dit millennium verschillende Alfa's gekocht, allen hadden achterstallig onderhoud.

Intussen wel roepen dat het spul onbetrouwbaar is.

Quote:
Verder heb ik een Alfetta gereden, een 75, een 164 en een GT. Ik heb er zelfs nog eens over gedacht om een Brera of SZ te kopen. Maar twee dingen houden mee steevast tegen: de techniek en de roest.

Onzin. De moderne Alfa's roesten als iedere andere auto. Mensen die roepen dat deze auto's roesten in de folder lach ik hard uit. Deze naam hebben zij te danken aan de Alfa Sud. Wegens bezuinigingen kocht Alfa Romeo (ik dacht) Russisch staal en deden zij auto's afspoelen met zeewater. Gedoemd om mis te gaan en dat gebeurde ook.

Met de techniek is niks mis. Al heeft de Brera natuurlijk JTS-motoren waarbij je moet uitkijken met het eerste type JTS-motoren. Deze stonden bekend als olieslurpers, een probleem dat later is opgelost. Bij de eerste type motoren is dit ook op te lossen, alleen schijnt het een prijzige ingreep te zijn wat natuurlijk niet iedereen heeft laten doen.

Ik moet je eerlijkheidshalve bekennen dat de JTS- en multiair-motoren na mijn tijd zijn. Ik heb hoofdzakelijk Alfa's met boxermotoren en TS-motoren gereden. De laatstgenoemde zijn zeer betrouwbare motoren als je ze goed onderhoud en je materiaal respecteert. Als je als een onbehoebelde boer gaat trappen dan is de techniek net zo respectloos naar jou als jij naar de techniek bent en wordt je gedrag genadeloos afgestraft. Vaak gepaard met een plof en rookpluim.

Ik heb in 2011 mijn laatste Alfa Romeo gekocht. Een MiTo JTDm. Toen nog een A-label en dus BPM-vrij gekocht. De MiTo was gebroken wit, had een roodleder interieur, ik had zwarte velgen erbij gekocht en spacers laten plaatsen zodat de velgen naar buiten kwamen. De Alfadealer heeft de auto laten tunen bij Squadra Tuning (met behoud van garantie op de motor) en er is een toffe verlagingsset op gekomen. Het was bedoeld als kilometervreter en had ook niet charme van de snelle benzinemotoren die ik heb gereden, ondanks dat gegeven heb ik de auto met groot plezier gereden. Geen strepentrekker waarmee je stoplichtsprintjes kon winnen maar binnendoor was dat ding bloedsnel.

Quote:
Wat precies zielvol of zielloos is zullen we het wel niet over eens worden... nu ik 2 jaar elektrisch rijd wil ik echt niet anders. Dik vermogen en volkomen geruisloos over de weg zoeven. Ik heb zelfs speciaal zeer stille banden laten monteren. Heerlijk.

Wat ik heerlijk vond aan Alfa-rijden is dat het niet perfect was. Soms een piepje, soms een kraakje, het hoorde erbij. Ik was destijds allergisch voor het perfectionistische van Duitse auto's. Leuk maar ook zielloos. Naast de sportieve inborst van het automerk. Aan alles merkte je dat je onderweg was met een sportauto. Motoren waren nerveuser dan nu, geluid was meer, je rook de verbrande olie in de cockpit van je auto.

Met een nieuwe A3 heb ik niets te klagen, zeker niet in de uitvoering die ik bezit, maar ik kijk met weemoed terug naar de tijd dat ik een 33 1.7 16V bezat. En zo nu en dan in de GTV Grand Prix van een maatje van me reed. Wat waren dat heerlijke auto's! Dat gevoel zal mijn Audi niet kunnen evenaren. Waarschijnlijk ook een categorietje, vroeger was alles beter, is misschien feitelijk niet zo, maar zo voelt het wel.

BerichtGeplaatst: Wo Jul 14, 2021 18:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik vond de gasrespons overigens niet heel prettig en kon lastig doseren maar dat schijnt te wennen.

Kon je dat niet instellen dan? Ik kan dat bij mijn auto gewoon instellen.

Quote:
Dat weet ik zeker van niet. De 1.7-16V boxermotor was de 'top of the built' voor de 33. Waarschijnlijk vergis jij je met de 145/6.

Nee, het was een Alfa 33, dat weet ik heel zeker. Maar de motor weet ik niet meer.

Quote:
Deze naam hebben zij te danken aan de Alfa Sud. Wegens bezuinigingen kocht Alfa Romeo (ik dacht) Russisch staal en deden zij auto's afspoelen met zeewater. Gedoemd om mis te gaan en dat gebeurde ook.

Daar ken ik dan weer een heel ander verhaal over, dat gaat als volgt: Alfa Sud werd gemaakt in Napels en niet voorzien van enige vorm van tectyl of andere roestbescherming. Op diverse plekken was het simpelweg blank staal. Sommigen kwamen dan ook al verroest aan in de showroom in Nederland.

Quote:
Met een nieuwe A3 heb ik niets te klagen, zeker niet in de uitvoering die ik bezit, maar ik kijk met weemoed terug naar de tijd dat ik een 33 1.7 16V bezat.

Daar heb ik dan wel alle begrip voor. Moderne 'standaard' auto's zijn dodelijk saai. Dat is ook de reden dat ik mijn Mercedes SLK aanhoud, simpelweg om af en toe te toeren. Maar zelfs dan mis ik eigenlijk wel dat oldtimer project om aan te sleutelen. Als ik genoeg tijd had, zou ik een mooie oude oldtimer kopen en deze ombouwen naar een elektrische auto. Er zijn een aantal bedrijfjes die dit al doen, maar ik zou het puur als hobby doen.

Heb je trouwens de milieuplannen van de EU gezien? Vanaf 2035 mogen er geen benzineauto's meer gemaakt worden: https://nos.nl/artikel/2389275-europese-commissie-presenteert-ambitieuze-klimaatwetten-iedereen-gaat-het-merken

Dat is dus één van de redenen waarom ik denk dat F1 ook naar elektrisch zal gaan. De F1 is mede bedoeld voor de hightech technische snufjes die soms ook doorontwikkeld worden naar productieauto's. Als de F1 nog op brandstof is en de rest van de wereld alleen nog auto's maakt op elektriciteit, dan denk ik dat de F1 echt wel om gaat. Om nog maar te zwijgen van de imago schade: veel merken zijn uit de F1 verdwenen juist daarom. BMW bijvoorbeeld.

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2021 11:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Kon je dat niet instellen dan? Ik kan dat bij mijn auto gewoon instellen.

Geen idee. Ik begreep wel dat de auto verschillende standen heeft, dat was de reactie van de eigenaar toen ik aangaf dat de auto bij winterse omstandigheden niet veilig te besturen is op deze manier.

Quote:
Nee, het was een Alfa 33, dat weet ik heel zeker. Maar de motor weet ik niet meer.

In ieder geval geen boxermotor met een cilinderinhoud van meer dan 1750cc. Dat weet ik dan weer voor jou.

Quote:
Daar ken ik dan weer een heel ander verhaal over, dat gaat als volgt: Alfa Sud werd gemaakt in Napels en niet voorzien van enige vorm van tectyl of andere roestbescherming. Op diverse plekken was het simpelweg blank staal. Sommigen kwamen dan ook al verroest aan in de showroom in Nederland.

https://www.autoblog.nl/roestte-een-alfasud-echt-al-in-de-folder

Quote:
Daar heb ik dan wel alle begrip voor. Moderne 'standaard' auto's zijn dodelijk saai. Dat is ook de reden dat ik mijn Mercedes SLK aanhoud, simpelweg om af en toe te toeren. Maar zelfs dan mis ik eigenlijk wel dat oldtimer project om aan te sleutelen. Als ik genoeg tijd had, zou ik een mooie oude oldtimer kopen en deze ombouwen naar een elektrische auto. Er zijn een aantal bedrijfjes die dit al doen, maar ik zou het puur als hobby doen.

Ik zie dat als een vorm van heiligschennis. Die oude techniek vind ik juist geweldig en moet je koesteren.

Quote:
Heb je trouwens de milieuplannen van de EU gezien? Vanaf 2035 mogen er geen benzineauto's meer gemaakt worden: https://nos.nl/artikel/2389275-europese-commissie-presenteert-ambitieuze-klimaatwetten-iedereen-gaat-het-merken

Dat is nog ver weg. En de omstandigheden nog niet naar.

Sterker nog, iets heel simpels zoals het faciliteren van parkeergelegenheden, is in mijn gemeente niet mogelijk. Natuurlijk zal dat we veranderen de komende tijd en de verbrandingsmotor zal ooit nog alleen in het museum te bezichtigen zijn maar zover is het nog lang niet.

Quote:
Dat is dus één van de redenen waarom ik denk dat F1 ook naar elektrisch zal gaan. De F1 is mede bedoeld voor de hightech technische snufjes die soms ook doorontwikkeld worden naar productieauto's. Als de F1 nog op brandstof is en de rest van de wereld alleen nog auto's maakt op elektriciteit, dan denk ik dat de F1 echt wel om gaat. Om nog maar te zwijgen van de imago schade: veel merken zijn uit de F1 verdwenen juist daarom. BMW bijvoorbeeld.

Er is al een raceklasse die zich toelegt op het hoogste niveau van elektrisch racen en waar grote automerken aan deelnemen.
Een tweede raceklasse komt er niet.

https://nl.motorsport.com/f1/news/jean-todt-toekomst-formule-1-is-niet-elektrisch/4614375/

Laten we eerst maar eens genieten van het tijdperk dat eraan zit te komen en over 10 jaar kijken welke kant de autosport opgaat.

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2021 13:08 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
https://www.autoblog.nl/roestte-een-alfasud-echt-al-in-de-folder

Ik verzin het verhaal ook niet Smile
https://youtu.be/IfeG-fLxhtc?t=232

Maar het lijkt een combinatie van die twee te zijn: slecht staal en geen roestpreventie.

Quote:
Dat is nog ver weg. En de omstandigheden nog niet naar.

2035 ver weg? Vind ik wel meevallen.

Quote:
Er is al een raceklasse die zich toelegt op het hoogste niveau van elektrisch racen en waar grote automerken aan deelnemen.

Die stelt niets voor, qua rijders niet, qua budget niet, qua media niet. Is Mickey Mouse.

Sterker nog: ik denk dat de Formule E eerst gaat verdwijnen en pas later de Formule 1 op elektriciteit overgaat.

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2021 15:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:

Ik verzin het verhaal ook niet Smile
https://youtu.be/IfeG-fLxhtc?t=232

Maar het lijkt een combinatie van die twee te zijn: slecht staal en geen roestpreventie.

Volgens mij werd UBC ook pas in de jaren 80 aangebracht. In de jaren 70 konden auto's achteraf getectyleerd worden met de zogeheten tectyl ML- of Dinitrol-behandeling. Dit werd niet vanuit de fabriek gedaan.

Quote:
2035 ver weg? Vind ik wel meevallen.

Ik moet het allemaal nog zien.

Quote:

Die stelt niets voor, qua rijders niet, qua budget niet, qua media niet. Is Mickey Mouse.

Sterker nog: ik denk dat de Formule E eerst gaat verdwijnen en pas later de Formule 1 op elektriciteit overgaat.

Zou raar zijn. Je gaat niet concurreren met een andere klasse. F1 zet in op hybride, een technologie wat voorlopig bestaansrecht heeft. Een kwart eeuw vooruitkijken vind ik zinloos.

BerichtGeplaatst: Do Jul 15, 2021 18:16 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Volgens mij werd UBC ook pas in de jaren 80 aangebracht. In de jaren 70 konden auto's achteraf getectyleerd worden met de zogeheten tectyl ML- of Dinitrol-behandeling. Dit werd niet vanuit de fabriek gedaan.

Dat weet ik wel zeker van niet. Tectyl ML was lichtbruin en ging in de carrosserie. De zwarte tectyl ging in een dikke laag op de onderkant van de auto. Dit werd al in de jaren 70 gedaan. Ik weet het bv. zeker bij Opel.

Quote:
Zou raar zijn. Je gaat niet concurreren met een andere klasse. F1 zet in op hybride, een technologie wat voorlopig bestaansrecht heeft. Een kwart eeuw vooruitkijken vind ik zinloos.

Wie concurreert met wie? Ik zeg juist: de Formule E is al jaren weg voordat de F1 overschakelt op elektriciteit. Van concurrentie tussen die klassen is nu meer sprake van dat in mijn denkbeeldige scenario.

BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2021 0:04 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:
Dat weet ik wel zeker van niet. Tectyl ML was lichtbruin en ging in de carrosserie. De zwarte tectyl ging in een dikke laag op de onderkant van de auto. Dit werd al in de jaren 70 gedaan. Ik weet het bv. zeker bij Opel.

lichtbruin/zwart in het slaven museum Amsterdam is te zien hoe slecht ook auto's al waren.

Als Nefkens Peugeot handwerker boorde ik in de deurstijlen gaatjes van 7 mm waar een lange pijp met gaatjes bruine smurrie in de portieren spoot .
Doordat de waterafvoergatjes aan de onderkant verstopte en plakvuil, werd roestvormig nog erger.
Soms stond tot het midden van portier vol water, en zelfs roeststrepen tot het midden.
Het zwarte teerspul was ook een mislukking ,daar water tussen de zwarte roestwerende laag en bodem kroop en vanuit binnen doorgeroeste gaten vielen .

Naderhand is met was inspuiten roest opgelost - bij warm weer soms smelt en weer uitdruppelt.
Gevaarlijke roestbakken Ford Prefect 100E 1953/1959 doordat de hele achteras los roestte van de onversterkte kokerbalken laagste punt 0.8 mm dik die altijd vol water stonden.
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Vr Jul 16, 2021 7:35 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Dat soort dingen inderdaad! Volgens mij heb jij ook aan auto's geklust toch 10-miljoenste?

Ik heb ooit een alfa romeo gezien die over een verkeersdrempel reed, vrij zachtjes ook, en toen flikkerde de hele tank er vanonder. Deze zat nog vast aan de benzineleiding (die was wel stevig!). De bestuurder reed nog een klein stukje door, maar ik brulde hard dat hij moest stoppen... dat de boel niet in de fik vloog vond ik bijzonder.

De tankophanging was compleet weggerot en die moet toch als snel 70kg aan brandstof kunnen dragen. Of is benzine veel lichter dan water? Dat weet ik eigenlijk niet.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 10:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Wie concurreert met wie? Ik zeg juist: de Formule E is al jaren weg voordat de F1 overschakelt op elektriciteit. Van concurrentie tussen die klassen is nu meer sprake van dat in mijn denkbeeldige scenario.

Ik volg de FIA-president in deze. Voor elektrisch racen bestaat al een raceklasse waar grote autofabrikanten aan deelnemen. Het verschil tussen beide raceklassen zal komende jaren ook worden genivelleerd. Niet alleen worden exceptionele uitgaves aan banden gelegd, ook zal de Formule 1 terugkeren naar zijn roots waar mechanische grip weer een rol zal spelen. De verschillen in de aerodynamica zullen marginaal zijn.

Je ziet dat de Formule E steeds meer body krijgt. Grote automerken treden toe en jong talent staat op de deelnemerslijst van de Formule E. De Formule 1 gaat in 2025 een nieuw tijdperk in met een hybride-motor, als we 15 jaar verder zijn dan ziet de Formule E er anders uit dan nu. De Formule 1 zal nooit elektrisch worden, Formule 1-teams zullen overgaan naar de Formule E om bestaansrecht te verwerven.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 10:50 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Gisteren heeft voor het eerst een sprintrace plaatsgevonden wat de startpositie voor vandaag bepaald. Max Verstappen heeft de eerste sprintrace in de historie van de Formule 1 gewonnen. Checo Pérez vloog eraf en start vandaag achteraan.

Persoonlijk vond ik de sprintrace niet heel verkeerd maar is 'niet heel verkeerd' niet voldoende om het format te veranderen. Verandering moet wat brengen en dat doe dit niet in mijn beleving.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 17:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vond het niets. Commercieel uitmelken van extra racetijd, en het bracht inderdaad niets extra's.

Bovendien vind ik het raar om de pole-position toe te kennen aan iemand die de sprintrace wint. Denk de sprint race van gisteren eens weg, had het iets uitgemaakt? Verstappen had als tweede gestart, maar het gevecht zou evenzo gaande zijn geweest.

Ik vond de crash van vandaag trouwens heel jammer.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Natuurlijk was dat jammer. Lewis miste de apex en kon straffeloos Max de bandenstapels in duwen. Zijn beschadigde auto kon tijdens de code rood situatie gerepareerd worden en natuurlijk kon het cadeautje van Mercedes niet uitblijven en werd schuifduif Bottas geslachtofferd. Slaafs gaf hij zijn plaats aan Hamilton. De inferieure Ferrari met engine-mapping problemen was natuurlijk geen partij voor Hamilton dus kon hij met twee vingers in de neus deze race winnen en zijn overwinning groots vieren alsof hij een wereldprestatie had neergezet. Zelfs Schumacher en Senna wisten dat zij na controversiële overwinningen bescheiden moesten feesten. Het kon Lewis niet deren. Terwijl zijn opponent nog in het ziekenhuis was voor onderzoek vierde Lewis uitbundig zijn cadeau.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 10:45 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Nagenoeg een kopie van de meest gewaardeerde reactie op Nu.nl:

Je concurrent het ziekenhuis inrijden.
Daarna onder rode vlag je auto fixen.
Dan je teamgenoot aan de kant laten gaan omdat je niet goed genoeg bent.
Daarna een ferrari met motorproblemen inhalen.

En dan zo trots zijn dat je rondjes gaat rennen met je vlag. Een aanfluiting is het.

Kan het niet anders dan ermee eens zijn. Dat Max en Lewis agressief zijn op de baan is een feit. Dat het tot een botsing kan komen is ook een feit. Maar dat je zo uitgebreid je overwinning viert na dit incident... dat had anders gekund.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:41 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliff schreef:
Kan het niet anders dan ermee eens zijn. Dat Max en Lewis agressief zijn op de baan is een feit. Dat het tot een botsing kan komen is ook een feit. Maar dat je zo uitgebreid je overwinning viert na dit incident... dat had anders gekund.

Dat had anders gekund? Als die idioot van een Hamilton ook maar een greintje van karakter getoond had, dan was hij de tweede keer niet van start gegaan.

De strijd om het wereldkampioenschap gaat maar tussen twee personen. Als je karakter hebt, wil je op deze manier niet winnen.

Maar nee, meneer gaat uitgebreid staan feest vieren na zijn 'overwinning', en zichzelf daarbij ook nog in de slachtofferrol manoeuvreren omdat hij via de sociale media racistisch bejegend wordt.

Wat is erger: een paar racistische opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgen of met 300 km/u van de baan geduwd te worden???

Kijk naar de sociale media: nergens wordt meer gesproken over het beschamende gedrag van Hamilton, het gaat alleen weer over racisme.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Moppersmurf schreef:

Dat had anders gekund? Als die idioot van een Hamilton ook maar een greintje van karakter getoond had, dan was hij de tweede keer niet van start gegaan.

De strijd om het wereldkampioenschap gaat maar tussen twee personen. Als je karakter hebt, wil je op deze manier niet winnen.

Een rijder gaat niet eigenhandig z'n plek opgeven, maar wat meer bescheidenheid had gemogen. Ik kan me geen reden bedenken om zo uitbundig een raceoverwinning te vieren.

Quote:
Maar nee, meneer gaat uitgebreid staan feest vieren na zijn 'overwinning', en zichzelf daarbij ook nog in de slachtofferrol manoeuvreren omdat hij via de sociale media racistisch bejegend wordt.

Wat is erger: een paar racistische opmerkingen naar je hoofd geslingerd krijgen of met 300 km/u van de baan geduwd te worden???

Kijk naar de sociale media: nergens wordt meer gesproken over het beschamende gedrag van Hamilton, het gaat alleen weer over racisme.

Lewis moet eerst eens naar zichzelf kijken. Als je gerespecteerd wil worden moet je zelf ook respecteren. Dat heeft hij gisteren schromelijk verzaakt. En verder heeft hijzelf politiek vermengd met autosport en steunt hij een organisatie die zich schuldig maken aan plundering, geweldpleging en racisme dus niet raar opkijken als je dan een onderdeel wordt van die discussie. Ik heb hiervoor gewaarschuwd. Mensen laten zich niet eeuwig de hoek indrukken door linkse deugers.

Even los hiervan heb ik de discussie gisteren gevolgd en niet meegekregen dat hij racistisch bejegend werd. Er zal best een pannekoek tussen hebben gezeten die zijn driften niet in bedwang kon houden maar Lewis wordt doorgaans niet racistisch bejegend door F1-fans. Ik zou wel eens willen zien hoe serieus dat verwijt is.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 12:35 Plaats reactie Reageer met quote
Moppersmurf

Cliox schreef:
Een rijder gaat niet eigenhandig z'n plek opgeven

Als je karakter toont wel ! Het is Lewis Hamilton die ervoor gezorgd heeft dat de Mercedessen zwart geverfd zijn, en het is diezelfde Hamilton die druk uitgeoefend heeft om te knielen en BLM T-shirts te dragen. Als meneer de deugmens kan uithangen toont hij wel karakter, maar als het aankomt op sportiviteit niet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 18:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Daar kun je als mens voor staan, geen rijder is ooit uitgestapt omdat zijn opponent na een touché niet meer verder kon en hij vond dat hij schuldig is.

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 8:13 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

't is allemaal wel erg verhard nu. Ook op Internet. Maar goed dat er volgende week niet direct een race is, een weekje extra afkoelen lijkt niet verkeerd.

Ik ben ook wel benieuwd hoe Hamilton straks ontvangen wordt in Spa en Zandvoort.

Hamilton stond al op nummer 1 in mijn irritatie-top 10 en die koppositie heeft hij zondag wel vastgesteld voor de komende tijd.

Ik las dit nog op YouTube:

Austria :Latifi 30 seconds penalty for going to fast in yellow flags, Mazepin same,
    Raikkonen 20 seconds penalty for the crash with Vettel, Tsunoda 10 second penalty for passing a white strip 2 time.
    Uk : Lewis 10 seconds penalty for crash Verstappen at 320 km/h in a wall.
    I see... i see...

en

Nearly kills Max
    Lewis: proudest day of my life

BerichtGeplaatst: Di Jul 20, 2021 8:15 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Ik vind troost in dit soort video's:

BerichtGeplaatst: Wo Jul 21, 2021 19:10 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik ben ook wel benieuwd hoe Hamilton straks ontvangen wordt in Spa en Zandvoort.

Wat denk je zelf? Laughing

Weerwoord forum index » Sport