Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu » Electrisch rijden, actieradius 600 km en laadtijd 3 minuten. Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 44, 45, 46, 47, 48  Volgende
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 11:21 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
Mensen laden hun auto op zodra zij thuiskomen van het werk.

Dat kun je dus met software regelen. Kijk naar jouw grafiek hierboven: van 12 uur tot 5 uur gebeurt er nauwelijks iets op het elektriciteitsnetwerk. Ik kan mijn auto nu al zo instellen dat hij dan oplaadt (de laaduren zijn in te stellen bij elektrische auto's)

Dat is geen reactie op het feit dat de vraag groter is dan het aanbod. Nu al. En dan willen we ook nog eens van het gas af, wordt de salderingsregeling met 9 procent per jaar afgebouwd en wordt ingezet op elektrificatie van het autopark. Slechts 3% rijdt nu elektrisch, dat betekent dat er 8.5-miljoen auto's bij moeten. En bussen. En vrachtauto's. Daar bovenop komt de exponentiële groei van ons wagenpark. In 20 jaar tijd van 6.3-miljoen naar 8.7-miljoen auto's.

Daarnaast nemen steeds meer mensen een airco, worden vaatwassers, wasmachines en -drogers 's avonds aangezet als het daltarief ingaat, draait de industrie 24/7 door en zullen vrachtwagens en bussen eveneens buiten werktijd opgeladen moeten worden.

Nogmaals, we kunnen nu al niet voorzien in de vraag.

BerichtGeplaatst: Zo Jul 18, 2021 17:28 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
In Japan werd 10 jaar geleden al meer dan 1.000 kilometer gereden op één batterijlading.

Dat was volgens mij geen productieauto.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 3:07 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Cliff schreef:
En één keer per jaar krijg ik de melding dat ik de hele tank moet leegrijden omdat de benzine anders te oud wordt.

Zal 't toch altijd beter zijn om dat niet te doen, maar in plaats daarvan de tank leeg te pompen en de benzine bijvorbeeld naar de milieustraat te brengen.
-
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 3:14 Plaats reactie Reageer met quote
Natubico

Trouwens benieuwd of dit iets gaat worden:

"Vul voortaan je tank met waterstofpasta"

https://www.kijkmagazine.nl/tech/vul-je-tank-met-waterstofpasta-powerpaste/
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 7:39 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Dat is geen reactie op het feit dat de vraag groter is dan het aanbod. Nu al.

Ik vind van wel.

Quote:
En dan willen we ook nog eens van het gas af,

Dat wil ik zeker niet. Gas is de schoonste en meest milieuvriendelijke vorm van realistische energieopwekking. We hebben het de komende tijd nog hard nodig.

Quote:
wordt de salderingsregeling met 9 procent per jaar afgebouwd

Dat is nog lang niet zeker.

Quote:
en wordt ingezet op elektrificatie van het autopark. Slechts 3% rijdt nu elektrisch, dat betekent dat er 8.5-miljoen auto's bij moeten. En bussen. En vrachtauto's. Daar bovenop komt de exponentiële groei van ons wagenpark. In 20 jaar tijd van 6.3-miljoen naar 8.7-miljoen auto's.

Ik weet niet of dat nodig is. Zodra je stopt met het maken van brandstofauto's, verdwijnen ze vanzelf uit het straatbeeld. Na een jaar of 20 ben je er grotendeels vanaf.

Overigens denk ik helemaal niet dat de overheid zich hiermee moet bemoeien. Elektrische auto's zijn veel beter dan brandstofauto's. Mensen zullen vanzelf overschakelen als accu's duurzamer en goedkoper worden.

Quote:
Daarnaast nemen steeds meer mensen een airco, worden vaatwassers, wasmachines en -drogers 's avonds aangezet als het daltarief ingaat, draait de industrie 24/7 door en zullen vrachtwagens en bussen eveneens buiten werktijd opgeladen moeten worden.

Dat daltarief en het opladen van bussen etc. is juist prima. 's Nachts wordt er nog steeds heel weinig stroom gebruikt, dus dat kan makkelijk.

Quote:
Nogmaals, we kunnen nu al niet voorzien in de vraag.

Daar merk ik helemaal niets van. Jij wel?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 7:42 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Natubico schreef:
Zal 't toch altijd beter zijn om dat niet te doen, maar in plaats daarvan de tank leeg te pompen en de benzine bijvorbeeld naar de milieustraat te brengen.

Dat is geen gek idee. Ik zou de tank leeg kunnen pompen, de auto starten en weer met dezelfde benzine vol kunnen gooien. Hou je het systeem mooi voor gek Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:02 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
Natubico schreef:

Dat is geen gek idee. Ik zou de tank leeg kunnen pompen, de auto starten en weer met dezelfde benzine vol kunnen gooien. Hou je het systeem mooi voor gek Smile

Allemaal leuke ideeën, maar alle voorstanders gaan voorbij aan het gegeven dat we alle benodigde elektriciteit nog lang niet duurzaam kunnen maken. Al zetten we de Noordzee tot IJsland vol met windmolens.
En wat zijn daar de gevolgen van?
Zonder fossiel werkt zelfs de laagste verwachting nog steeds niet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:16 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Quote:

Een 3 weg pijpje tussen de brandstofleiding aansluiten, de motor starten en de aftakking weer terug in de vulopening steken.

Laatst aangepast door 10 miljoenste op Ma Jul 19, 2021 10:02, in totaal 1 keer bewerkt
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:18 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Ik vind van wel.

Dat is het niet. De sector kan de huidige aanvraag niet bolwerken, we gaan van het gas af, salderingsregeling komt te vervallen, etc dus de energiebehoefte zal fors toenemen. Daar bovenop wil je 10-miljoen auto's aan een elektriciteitsinfuus hangen...

Quote:
Dat wil ik zeker niet. Gas is de schoonste en meest milieuvriendelijke vorm van realistische energieopwekking. We hebben het de komende tijd nog hard nodig.

Het gaat niet om wat jij als persoon wil maar waar we als maatschappij naartoe bewegen.

Lees: https://www.rtlnieuws.nl/economie/life/artikel/4787061/iedereen-moet-van-het-gas-af-vrijwillig-gedwongen

Quote:
Dat is nog lang niet zeker.

Wat nog ter discussie ligt is of in 2023 gestart kan worden met de afbouw of dat dit momentum opschuift. Tenminste dat is wat mij bijstaat. Ik geloof niet dat de salderingsregeling een goede afloop kent. Dat is niet waar het heen gaat.

Quote:
Ik weet niet of dat nodig is. Zodra je stopt met het maken van brandstofauto's, verdwijnen ze vanzelf uit het straatbeeld. Na een jaar of 20 ben je er grotendeels vanaf.

Overigens denk ik helemaal niet dat de overheid zich hiermee moet bemoeien. Elektrische auto's zijn veel beter dan brandstofauto's. Mensen zullen vanzelf overschakelen als accu's duurzamer en goedkoper worden.

Knelpunt is de elektriciteitsvoorziening. As we speak kan niet voorzien worden in de energiebehoefte. Deze zal fors toenemen bij een elektrificatie van het autopark. De praktijk is weerbarstiger dan de theoretische ambitie.

Quote:
Dat daltarief en het opladen van bussen etc. is juist prima. 's Nachts wordt er nog steeds heel weinig stroom gebruikt, dus dat kan makkelijk.

Nog steeds kan niet worden voorzien in de energiebehoefte en neemt deze toe als we van het gas af moeten.

Quote:
Daar merk ik helemaal niets van. Jij wel?

Het is niet relevant. En wederom geen reactie op mijn punt.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:22 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Cliox schreef:
In Japan werd 10 jaar geleden al meer dan 1.000 kilometer gereden op één batterijlading.

Volgens mij wel en ook dit is niet relevant. De techniek is er. En de Lightyear One is bijna even duur als een Ferrari, nagenoeg even lang als een Audi A8, daarmee dus ook geen referentiekader voor elektrisch rijden.

Ons wagenpark bestaat uit verschillende elektrische auto's en allen klagen steen en been over de actieradius. Deze is stukken minder dan opgegeven. Vaak houdt het op bij 250 kilometer. Elektrisch rijden is interessant indien je geen kilometers vreet.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 9:42 Plaats reactie Reageer met quote
10 miljoenste

Cliff vertelt halve waarheden. zonneauto's worden door studenten met veel belastinggeld ontwikkelt op de Eindhovense Technische universiteit, en betaald met miljoenen uit EU potten, dus eigenlijk zijn automobilisten al de eigenaars .
studenten gesubsidieerd door de Brabantse ontwikkeling maatschappij (BOM) de TU/e draagt ook bij aan hun kosten om VDL leegte te steunen.

Totale investering voor het project “Lightyear: Innovatieve zelfvoorzienende auto op zonne-energie” bedraagt 1 502 528 € .

https://ec.europa.eu/regional_policy/nl/projects/Netherlands/solar-car-prototype-made-in-the-netherlands-delivers-long-range-performance
BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 10:48 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Allemaal leuke ideeën, maar alle voorstanders gaan voorbij aan het gegeven dat we alle benodigde elektriciteit nog lang niet duurzaam kunnen maken. Al zetten we de Noordzee tot IJsland vol met windmolens.
En wat zijn daar de gevolgen van?
Zonder fossiel werkt zelfs de laagste verwachting nog steeds niet.

Het kan al 5 tot 6 keer duurzamer als we elektriciteit gaan opwekken met gas ipv kolen.

Als we dan ook nog elektrisch gaan rijden, schat ik een factor 10-20 keer duurzamer dan dat we nu doen. En gewoon op de combi gas/elektriciteit.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 10:49 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Quote:

Een 3 weg pijpje tussen de brandstofleiding aansluiten, de motor starten en de aftakking weer terug in de vulopening steken.

Nou, nu valt me je autokennis weer tegen... dit werkt namelijk niet of veel te langzaam. Niet omdat de huidige motoren echt niet blijven draaien op de 50% van de benzine. Langzaam omdat je de hele tank er doorheen moet jassen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 10:56 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
De sector kan de huidige aanvraag niet bolwerken

De sector (je bedoelt: energiemaatschappijen?) kunnen de huidige aanvraag van elektriciteit niet aan? Wat is je bron hiervan?

Quote:
we gaan van het gas af, salderingsregeling komt te vervallen, etc dus de energiebehoefte zal fors toenemen. Daar bovenop wil je 10-miljoen auto's aan een elektriciteitsinfuus hangen...

Herhaling van hetzelfde argument, ik heb hierboven al aangegeven waarom ik denk dat dit incorrect is.

Quote:
Het gaat niet om wat jij als persoon wil maar waar we als maatschappij naartoe bewegen.

Ah, maar als ik zeg dat Timmermans een verbod wil op brandstofauto's denk jij dat het niet zo'n vaart zal lopen. En nu kom je met een politiek die van het gas af wil als bewijs waar de maatschappij naar toe beweegt?

Dan het gas af is totaal onrealistisch joh. Het is nu een politiek stokpaardje (want milieu en Groningen) maar is totaal niet haalbaar.

Quote:
Wat nog ter discussie ligt is of in 2023 gestart kan worden met de afbouw of dat dit momentum opschuift. Tenminste dat is wat mij bijstaat. Ik geloof niet dat de salderingsregeling een goede afloop kent. Dat is niet waar het heen gaat.

Wil je wedden met mij dat het niet in 2023 start en dat deze soep niet zo heet gegeten wordt als dat jij hem opdient? Ik hoor het graag namelijk.

Allereerst is daar de hele juridische rompslomp om mensen te dwingen een 'slimme meter' te nemen. Dat is nog steeds niet rond. Op dit moment mag je zo'n meter prima weigeren, waardoor de salderingsregeling niet eens kan.

Een belangrijke tweede is dat zonnepanelen een duurzame investering zijn (volgens de politiek) en dat de politiek dus grote moeite heeft om dit onderwerp daadwerkelijk te agenderen en uit te voeren. Staat haaks op andere beleidsstukken, zoals het veel belangrijkere terugdringen van CO2 uitstoot.

Maar ik zie de weddenschap graag tegemoet!

Quote:
Knelpunt is de elektriciteitsvoorziening.

Nee hoor, is't niet.

Quote:
Nog steeds kan niet worden voorzien in de energiebehoefte

Ja kan het elke bijdrage drie keer herhalen, maar dat maakt het geen realiteit he. Ga het eerst maar eens onderbouwen en leg dan ook uit waarom softwarematige oplossingen (om de beurt opladen) niet werken.

Quote:
Het is niet relevant. En wederom geen reactie op mijn punt.

Wat is je punt? Herhalen? Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:01 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Volgens mij wel

Ook hier: toon maar aan.

Bovendien moet je realistisch zijn. In de jaren 70 had men een Opel Record die 1 op 100 reed. Alles onder perfecte omstandigheden. Dat geldt ook voor jouw voorbeeld: 40 km/uur notabene. Heb je niets aan. Voorbeeld wat ik geef is heel anders. 90 km/uur komt al verraderlijk dicht bij de max-snelheid in Nederland. Daarbij verliest een elektrische auto nauwelijks energie met stoppen en weer wegrijden (in tegenstelling tot brandstofauto's die hun remenergie zien verdampen)

Quote:
Vaak houdt het op bij 250 kilometer. Elektrisch rijden is interessant indien je geen kilometers vreet.

250 km is meer dan genoeg als je thuis kunt tanken. Er zijn maar heel weinig auto's (ik denk 0,01%) die dagelijks meer dan 250 km rijden. En als je op je werk ook kunt laden, kun je er 500 km van maken.

Actieradius is voornamelijk een argument voor mensen die niet elektrisch rijden Laughing

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:03 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

10 miljoenste schreef:
Totale investering voor het project “Lightyear: Innovatieve zelfvoorzienende auto op zonne-energie” bedraagt 1 502 528 € .

Dat is natuurlijk een schijntje voor de ontwikkeling van een nieuwe auto...

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:05 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:
10 miljoenste schreef:
Quote:

Nou, nu valt me je autokennis weer tegen... dit werkt namelijk niet of veel te langzaam. Niet omdat de huidige motoren echt niet blijven draaien op de 50% van de benzine. Langzaam omdat je de hele tank er doorheen moet jassen.

Ik heb vroeger al eens een volgens mij besparend apparaat in elkaar gelast tussen de aanvoer in de benzine leiding.
Het hielp weinig volgens mijn herinnering en toen ik een keer wat verder reed, vormden zich bellen in de benzine-leiding waardoor de auto voor een stoplicht stopte.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:19 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Ik heb vroeger al eens een volgens mij besparend apparaat in elkaar gelast tussen de aanvoer in de benzine leiding.
Het hielp weinig volgens mijn herinnering en toen ik een keer wat verder reed, vormden zich bellen in de benzine-leiding waardoor de auto voor een stoplicht stopte.

Ik trok vaak de slang van de carburateur en deed deze in een kan. Vervolgens veelvuldig starten en de kan vult zich met benzine. Dit om benzine voor de grasmaaier te krijgen. Je moet behoorlijk veel starten om 5 liter te krijgen, dat kan ik je wel vertellen. Het beste ging het met een oude Opel Commodore 2.8 GS met dubbele carburateur.

Tegenwoordig met die doorgefokte kleine motortjes denk ik dat je behoorlijk lang bezig ben om een jerrycan te vullen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 11:38 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
De sector (je bedoelt: energiemaatschappijen?) kunnen de huidige aanvraag van elektriciteit niet aan? Wat is je bron hiervan?

Ik bedoel de energiesector waar energiemaatschappijen onder vallen.
En verder had ik mijn bron al vermeld en geldt voor jou wat je Elisabeth toedicht, even wat tijd en moeite investeren. Wink

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/economie/artikel/5238110/netbeheerder-liander-kan-niet-bolwerken-bedrijven-wachtlijst

Quote:
Herhaling van hetzelfde argument, ik heb hierboven al aangegeven waarom ik denk dat dit incorrect is.

Niet concreet. De feiten zijn dat er nu te weinig capaciteit is op het stroomnet, er minder geleverd wordt dan gevraagd waardoor honderden bedrijven op de wachtlijst staan van netwerkbeheerders. De prognose is dat consumenten hetzelfde lot wacht. Je zal dus heel concreet moeten maken hoe je dit gaat oplossen.

Quote:
Ah, maar als ik zeg dat Timmermans een verbod wil op brandstofauto's denk jij dat het niet zo'n vaart zal lopen. En nu kom je met een politiek die van het gas af wil als bewijs waar de maatschappij naar toe beweegt?

Beiden vallen onder klimaatdoelen en hebben hetzelfde effect tot gevolg, namelijk dat de stroombehoefte fors toeneemt.
Daar zet ik de actualiteit tegenover om knelpunten te duiden.

Men lijkt zich niet te realiseren wat de gevolgen zijn van elektrificatie.

Quote:
Dan het gas af is totaal onrealistisch joh. Het is nu een politiek stokpaardje (want milieu en Groningen) maar is totaal niet haalbaar.

Dat denk ik dus ook over elektrificatie van het autopark.

Quote:
Wil je wedden met mij dat het niet in 2023 start en dat deze soep niet zo heet gegeten wordt als dat jij hem opdient? Ik hoor het graag namelijk.

Het start wellicht niet in 2023 maar dat het salderen wordt afgebouwd is evident.

Quote:
Allereerst is daar de hele juridische rompslomp om mensen te dwingen een 'slimme meter' te nemen. Dat is nog steeds niet rond. Op dit moment mag je zo'n meter prima weigeren, waardoor de salderingsregeling niet eens kan.

Ja en nee. In Europa zijn afspraken gemaakt over het vervangen van traditionele stroom- en gasmeters door slimme meters. Deze geven netbeheerders inzicht in de pieken van de energievraag en hoe zich dit verhoudt tot de hoeveelheid energie dat opgewekt wordt. Wettelijk gezien heeft de consument het recht om de slimme meter te weigeren, wanneer de groep echter groter dan 20% handelt Nederland in strijd met Europese afspraken.

Daarbij ondergraaf je een eerdere stelling dat je softwarematig de boel kunt reguleren. Slimme meters hebben daar een essentieel aandeel in dus zolang er geen juridisch akkoord is om mensen te dwingen om een slimme meter te nemen (en uit te laten lezen) kun je niets reguleren en is er een bovengrens voor elektrificatie.

Quote:
Een belangrijke tweede is dat zonnepanelen een duurzame investering zijn (volgens de politiek) en dat de politiek dus grote moeite heeft om dit onderwerp daadwerkelijk te agenderen en uit te voeren. Staat haaks op andere beleidsstukken, zoals het veel belangrijkere terugdringen van CO2 uitstoot.

Dat ben ik niet oneens, toch wordt de aanschaf van zonnepanelen minder (financieel) gestimuleerd dan voorheen.
Overigens zet de overheid ook in op elektrificatie maar werkt de gemeente niet mee aan het faciliteren van parkeergelegenheden. Zo heb ik een aanvraag ingediend voor een privéparkeerplaats voor de aanschaf van een elektrische auto en wordt dit niet gehonoreerd. Men is wel bezig om aan de andere kant van de stad te voorzien in parkeergelegenheid met laadpalen. Ongeveer 30 minuten lopen van mijn woonadres. Een farce!

Willen we nu meer of minder elektrische auto's? Very Happy

Quote:
Nee hoor, is't niet.

Dat is het wel. Stroomschaarste. Zie hierboven.

Quote:
Ja kan het elke bijdrage drie keer herhalen, maar dat maakt het geen realiteit he. Ga het eerst maar eens onderbouwen en leg dan ook uit waarom softwarematige oplossingen (om de beurt opladen) niet werken.

Die onderbouwing heb je zelf gegeven. Wink Ik zal het samenvatten:

Slimme meters kunnen niet verplicht worden en die zijn wel nodig om de stroombehoefte in kaart te brengen zodat je kunt reguleren.

Waarom krijg ik een slimme meter?
De manier waarop we van energie en het net gebruik maken is de afgelopen decennia flink veranderd. Fossiele brandstoffen worden schaarser en ons klimaat lijdt schade door uitstoot van broeikasgassen. We maken veel minder gebruik van kolencentrales en zetten steeds meer duurzame energiebronnen in. Tegelijkertijd zijn we steeds meer afhankelijk van elektriciteit en wordt de vraag steeds groter.

Hierdoor is het veel moeilijker om de spanning op het net gelijk te houden. Dit vraagt om een slim energienet dat vraag en aanbod van energie beter in balans brengt. De slimme meter voorziet de netbeheerders van data waarmee meer inzicht wordt verschaft in de pieken van de energievraag en het aanbod van opgewekte energie en is hiermee een belangrijke voorbereiding op toekomstige ontwikkelingen. Zo kan het energienet efficiënter worden gebruikt en hoeft het niet overal verzwaard te worden. Zo houden we de energievoorziening betaalbaar. Dat is belangrijk, juist nu ons energiegebruik zo verandert.

Bron: https://www.netbeheernederland.nl/veelgestelde-vragen

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 12:14 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Het controleren van slimme meters kost ook elektriciteit, en belast het net dus nog meer.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 15:44 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Ik bedoel de energiesector waar energiemaatschappijen onder vallen.
En verder had ik mijn bron al vermeld en geldt voor jou wat je Elisabeth toedicht, even wat tijd en moeite investeren.

Die laatste toevoeging is echt niet nodig, tenzij je de discussie persoonlijk wilt maken.

Dat artikel heb ik doorgelezen. Gaat over één energieleverancier en voornamelijk bedrijven/grootverbruikers. Nergens staat dat ze nu al problemen hebben met hun netwerk. Sterker nog: er staat juist dat ze hun acties doen ter voorkomen van eventuele problemen in de toekomst.

Quote:
De feiten zijn dat er nu te weinig capaciteit is op het stroomnet, er minder geleverd wordt dan gevraagd waardoor honderden bedrijven op de wachtlijst staan van netwerkbeheerders. De prognose is dat consumenten hetzelfde lot wacht. Je zal dus heel concreet moeten maken hoe je dit gaat oplossen.

Jouw prognose is dat dit consumenten gaat treffen en dat is zeker geen feit. De oplossing staat al in je artikel trouwens: elektriciteitsbedrijven willen grootverbruikers aan kunnen pakken. Dat lost het probleem ook grotendeels op voor consumenten, het verbruik van consumenten is minimaal t.o.v. grootverbruikers.

Quote:
Daar zet ik de actualiteit tegenover om knelpunten te duiden.

Actueel als in een wachtlijst voor bedrijven... ja. Actueel als in een huidig probleem voor consumenten, nee.

Cliff schreef:

Cliox schreef:
Het start wellicht niet in 2023 maar dat het salderen wordt afgebouwd is evident.

Ah, je krabbelt al terug. Dus een weddenschap over 2023 durf je niet aan. Afbouw saldering, per wanneer? Wedden? Laughing

Quote:
Ja en nee. In Europa zijn afspraken gemaakt over het vervangen van traditionele stroom- en gasmeters door slimme meters.

Bron?

Quote:
Deze geven netbeheerders inzicht in de pieken van de energievraag en hoe zich dit verhoudt tot de hoeveelheid energie dat opgewekt wordt. Wettelijk gezien heeft de consument het recht om de slimme meter te weigeren, wanneer de groep echter groter dan 20% handelt Nederland in strijd met Europese afspraken.

Je geeft mij hier gewoon gelijk hè Smile En die groep wordt natuurlijk nooit één op vijf. Sowieso alle nieuwbouw heeft al een slimme meter.

Quote:
Daarbij ondergraaf je een eerdere stelling dat je softwarematig de boel kunt reguleren. Slimme meters hebben daar een essentieel aandeel in dus zolang er geen juridisch akkoord is om mensen te dwingen om een slimme meter te nemen (en uit te laten lezen) kun je niets reguleren en is er een bovengrens voor elektrificatie.

Nope. Zoals je zelf al aangeeft kun jij geen laadpaal plaatsen en dat geldt voor misschien wel 80% van de autobezitters. Die zijn dus afhankelijk van publieke laadpalen en die kun je prima regelen. De niet-publieke laadpalen kunnen trouwens ook prima met elkaar praten zonder slimme meter hoor. Daar komt nog bij dat ik mijn lader gewoon in kan stellen op snel en langzaam laden. Bij de langzaamste stand verbruikt hij niet meer dan een wasmachine of stofzuiger en krijg je de auto gewoon mee vol na een nachtje laden. Men noemt dat ook wel de 'campingstand' omdat campingplekken maar 4 ampere hebben.

Ook hier weer: de techniek is er al lang, hoeft geen probleem te zijn. Het gaat om afspraken en regulering.

Quote:
Overigens zet de overheid ook in op elektrificatie maar werkt de gemeente niet mee aan het faciliteren van parkeergelegenheden. Zo heb ik een aanvraag ingediend voor een privéparkeerplaats voor de aanschaf van een elektrische auto en wordt dit niet gehonoreerd.

Op gemeentegrond?? Waarom zouden ze jou een privéparkeerplaats op gemeentegrond geven? Dat staat echt helemaal los van het opladen van je auto. Ze moeten gewoon genoeg palen neerzetten.

Quote:
Men is wel bezig om aan de andere kant van de stad te voorzien in parkeergelegenheid met laadpalen. Ongeveer 30 minuten lopen van mijn woonadres. Een farce!
Willen we nu meer of minder elektrische auto's? Very Happy

Dat werkt inderdaad niet.

Quote:
Dat is het wel. Stroomschaarste. Zie hierboven.

Voor bedrijven, niet voor particulieren. Zie boven.

Quote:
Die onderbouwing heb je zelf gegeven. Wink Ik zal het samenvatten:
Slimme meters kunnen niet verplicht worden en die zijn wel nodig om de stroombehoefte in kaart te brengen zodat je kunt reguleren.

Ik zal het anders stellen dan: waarom kun je het niet regulieren in de lader?

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 15:46 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Poendert schreef:
Het controleren van slimme meters kost ook elektriciteit, en belast het net dus nog meer.

Daarbij: slimme meters zijn alleen slim voor de elektriciteitsmaatschappij. Zelf heb je er helemaal niets aan. Daarbij is het een inbreuk op de privacy: men kan vanaf overal ter wereld zien of jij thuis bent of met vakantie...

Daar is weinig slims aan om die informatie met de rest van de wereld te delen.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 17:05 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Poendert schreef:

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat het wel meevalt.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 17:25 Plaats reactie Reageer met quote
Cliox

Cliff schreef:
Dat artikel heb ik doorgelezen. Gaat over één energieleverancier en voornamelijk bedrijven/grootverbruikers. Nergens staat dat ze nu al problemen hebben met hun netwerk. Sterker nog: er staat juist dat ze hun acties doen ter voorkomen van eventuele problemen in de toekomst.

Liander is ook netbeheerder, de grootste van Nederland. Maar ook bij andere netbeheerders in andere regio's komen dezelfde signalen opborrelen.

Bron: https://www.limburger.nl/cnt/dmf20200611_00163849

Quote:
Jouw prognose is dat dit consumenten gaat treffen en dat is zeker geen feit. De oplossing staat al in je artikel trouwens: elektriciteitsbedrijven willen grootverbruikers aan kunnen pakken. Dat lost het probleem ook grotendeels op voor consumenten, het verbruik van consumenten is minimaal t.o.v. grootverbruikers.

Het is niet mijn prognose maar de prognose van de grootste netbeheerder van Nederland.

Quote:
Actueel als in een wachtlijst voor bedrijven... ja. Actueel als in een huidig probleem voor consumenten, nee.

En het capaciteit tekort op het stroomnet.

Quote:
Ah, je krabbelt al terug. Dus een weddenschap over 2023 durf je niet aan. Afbouw saldering, per wanneer? Wedden? Laughing

Geen idee per wanneer, voorafgaand aan de verkiezingen verklaarde de Tweede Kamer het wetsvoorstel voor de afbouw van de salderingsregeling controversieel. Dus de goedkeuring kan pas gegeven worden na de formatie. Of deze dan wordt opgeschoven zal mij benieuwen maar ik wil er best een kratje bier op verwedden dat dit hoe dan ook doorgaat <2025.

Quote:
Bron?

In Europa zijn afspraken gemaakt over het vervangen van traditionele stroom- en gasmeters. Op 31 december 2020 moeten deze in minstens 80% van de Nederlandse huishoudens zijn vervangen door slimme meters. Dit komt omdat de vraag naar elektriciteit steeds groter wordt. Daardoor is het lastig om de spanning op het elektriciteitsnet gelijk te houden. Een slimme meter geeft de netbeheerder inzicht in de pieken van de energievraag én hoeveel energie er opgewekt wordt. Zo gebruiken we het energienet efficiënter en blijft de energievoorziening betaalbaar.

Je netbeheerder bepaalt wanneer je aan de beurt bent. Het plaatsen van de slimme meter is dan gratis. Liever eerder of later een slimme meter? Dat kan, maar in dat geval mag de netbeheerder kosten in rekening brengen. Dit is ongeveer € 70,-.

Bron: https://www.essent.nl/kennisbank/stroom-en-gas/slimme-meter/slimme-meter-verplicht

Quote:
Je geeft mij hier gewoon gelijk hè Smile En die groep wordt natuurlijk nooit één op vijf. Sowieso alle nieuwbouw heeft al een slimme meter.

Ik geef je geen gelijk. En of je het beter uitsmeert op een dag of niet, het capaciteitstekort blijft. Dat wordt niet minder met de klimaatplannen die er liggen.

Quote:
Nope. Zoals je zelf al aangeeft kun jij geen laadpaal plaatsen en dat geldt voor misschien wel 80% van de autobezitters. Die zijn dus afhankelijk van publieke laadpalen en die kun je prima regelen. De niet-publieke laadpalen kunnen trouwens ook prima met elkaar praten zonder slimme meter hoor. Daar komt nog bij dat ik mijn lader gewoon in kan stellen op snel en langzaam laden. Bij de langzaamste stand verbruikt hij niet meer dan een wasmachine of stofzuiger en krijg je de auto gewoon mee vol na een nachtje laden. Men noemt dat ook wel de 'campingstand' omdat campingplekken maar 4 ampere hebben.

Je vergeet dat dadelijk 10.000.000 auto's, 250.000 vrachtwagens, 100.000 bussen in diezelfde campingstand staan en grootverbruikers van het gas moeten en dus ook stroom trekken.

Quote:
Ook hier weer: de techniek is er al lang, hoeft geen probleem te zijn. Het gaat om afspraken en regulering.

Vooralsnog kampen we met een capaciteitsprobleem en is de vraag groter dan het aanbod. Dan moet de grote elektrificatie nog plaatsvinden.

Quote:
Op gemeentegrond?? Waarom zouden ze jou een privéparkeerplaats op gemeentegrond geven? Dat staat echt helemaal los van het opladen van je auto. Ze moeten gewoon genoeg palen neerzetten.

Niks moet, maar als ik de elektrische auto niet kan opladen, kan ik geen elektrische auto aanschaffen, dat lijkt me evident. En een half uur lopen is niet praktisch.

Quote:
Voor bedrijven, niet voor particulieren. Zie boven.

Dat capaciteitsprobleem is er nu al. Dat particulieren nog geen last ondervinden is net relevant. De stroomvraag is nu al hoger dan het aanbod.

Quote:
Ik zal het anders stellen dan: waarom kun je het niet regulieren in de lader?

Omdat het geen indicatoren zijn die netbeheerders voorzien van de gewenste stuurinformatie.

BerichtGeplaatst: Ma Jul 19, 2021 18:43 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Cliox schreef:
Het is niet mijn prognose maar de prognose van de grootste netbeheerder van Nederland.

Prima, maar dat maakt het nog steeds geen feit. Bovendien geeft diezelfde grootste netbeheerder ook al aan hoe je het kunt voorkomen.

Quote:
En het capaciteit tekort op het stroomnet.

Niet voor particulieren. Feit.

Quote:
Geen idee per wanneer,

Als je geen idee hebt per wanneer, waarom zie ik je dan steeds dit typen? Met datum erbij? Dat is toch opmerkelijk te noemen.

Je kan hooguit stellen dat 'men voornemens is om'.... maar ik zie je meermaals typen dat de salderingsregeling wordt afgebouwd per 2023. Alsof het een feit is. Als het een feit is, dan durf je ook de weddenschap aan lijkt me.

Quote:
Of deze dan wordt opgeschoven zal mij benieuwen maar ik wil er best een kratje bier op verwedden dat dit hoe dan ook doorgaat <2025.

Deal.

Overigens moet ik je waarschuwen: elke weddenschap die ik tot nu toe op Weerwoord heb afgesloten heb ik nog verloren. Racer krijgt nog een fles wijn van me Laughing

Quote:
Je netbeheerder bepaalt wanneer je aan de beurt bent.

Prima, maar vooralsnog is het aan de particulier om te kiezen of hij van die beurt gebruik wil maken. En ik passeer. En uit jouw bericht kan ik opmaken dat zolang 80% maar 'OK' zegt, dat er dan geen probleem is.

Mooi. Maak ik me dus geen enkele zorgen ergens over.

Quote:
Je vergeet dat dadelijk 10.000.000 auto's, 250.000 vrachtwagens, 100.000 bussen in diezelfde campingstand staan en grootverbruikers van het gas moeten en dus ook stroom trekken.

Had je dezelfde twijfels over de aanschaf van een wasmachine? Of een waterkoker? Of een magnetron? Of koken op inductie?

Het probleem is nu helder, de overgang zal geleidelijk verlopen. De infrastructuur zal zich daarop aanpassen.

Leuk weetje: ik heb lang geleden nog datacommunicatie gestudeerd. Toen waren er mensen die beweerden dat je over een koperdraad van 1 mm dik max. 10 megabit aan data kon sturen. Dat was dus zo'n wijsneus die de ongelooflijke doorontwikkeling van techniek onvoldoende in beeld had. Inmiddels trekken we 200 megabit over 0,32mm koperdraad.

Hoe dan?

Nog iets moois: het aanleggen van glasvezel is vele malen lastiger dan het aanleggen van koper. Toch krijgen nu alle huishoudens een glasvezelkabel. Extra koper in de grond is echt geen probleem, zeker niet als we het uitsmeren over de komende 20 jaar.

Dat energiemaatschappijen nu roepen heeft ook een sterk commercieel belang. Ze willen dat wet- en regelgeving hierop inspeelt. Ze willen de politieke steun voor uitbreiding.

Quote:
Niks moet, maar als ik de elektrische auto niet kan opladen, kan ik geen elektrische auto aanschaffen, dat lijkt me evident. En een half uur lopen is niet praktisch.

Ja, maar een privéparkeerplaats op gemeentegrond aan eisen is weer het andere uiterste.

Quote:
Dat particulieren nog geen last ondervinden is net relevant

Ik vind van wel. Jij vindt van niet.

Quote:
Omdat het geen indicatoren zijn die netbeheerders voorzien van de gewenste stuurinformatie.

Dat is geen enkel probleem, die is technisch zo toe te voegen. Ik kan nu de status van opladen al aflezen op mijn telefoon. Verder nog bezwaren?

Weerwoord forum index » Verkeer, Natuur en Milieu