Geplaatst: Wo Mrt 08, 2006 23:38 |
|
|
|
Ik zou zeggen heren, verdiep je een béétje in de muziekgeschiedenis alvorens te gaan blaten en na te blaten. |
|
_________________ "Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 09, 2006 2:32 |
|
|
|
Ik schreef: | Mendelsohn's enige verdienste is dat 'ie het stuk op het repertoire zette; je zou hooguit kunnen beweren dat 'ie het heeft herontdekt en da's alles... |
estudiant schreef: | Nou dat "da's alles".... is toch op z'n minst een bagatel.
Mendelsohn ontdekte (...) de muziek van Bach en zette het weer op het repertoire. |
Je zult me dus ongetwijfeld ook haarfijn uit de doeken kunnen doen waaruit het verschil bestaat tussen 'het-herontdekken-van-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' zoals ik beweerde en 'het-ontdekken-van-die-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' zoals jij met zekerheid meent te weten...
Curacaoteam schreef: | Ik zou zeggen heren, verdiep je een béétje in de muziekgeschiedenis alvorens te gaan blaten... |
Natuurlijk heb je gelijk wanneer je beweert dat de ontwikkeling van de muziek in die honderd jaar een énórme en ongekende vlucht heeft genomen!! Dat kwam met name omdat invloedrijke en gezaghebbende architecten als Anshel Tannenbaum en Malachi Lévi het fenomeen akoestiek hadden ge-be-her-stu-deerd en opnieuw concertzalen lieten bouwen (de ouwe Grieken deden dat al eerder!) die ruimtelijk meer gebogen waren waardoor de klank véél beter tot z'n recht kwam.
In de architectuur wordt dat de ontdekking van de gekrulde ruimte genoemd!
Een fenomeen waarover men tot op de dag van vandaag niet uitgepraat noch uitgeschreven raakt... !!
Vraagje aan een kenner tot besluit:
Ik speel zo nu en dan een mopje uit deze schitterende musical over Jezus leven (of liever gezegd over de moord op Hem!) op de piano. Kun je 'de Mattheus' ook op een accordeon spelen...?? |
|
_________________ First Israëli President David Ben-Gurion: “It is not important what the Gentiles say, it is important what the Jews do.” |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 09, 2006 3:18 |
|
|
|
Verdomme! Ik had het kunnen weten: Mendelsohn was een Jood! Daar had ik nog helemaal niet bij stil gestaan.
Uit zijn biografie herinner ik me alleen maar het enthousiasme waarmee een jonge, zeer getalenteerde musicus, het plan op vat om de Matheus Passion uit te voeren.
Een zeer ambitieus plan dat hij ondanks alle scepsis en zurige afkeuring realiseerde.
Of je dat op een accordeon kan spelen?: ik niet.
Met een zakkammetje en een vloeitje kom ik aardig in de richting.
Wat een kleinzieligheid om de inzet van Mendelsohn te willen bagatelliseren. |
|
_________________ "Condemnation without investigation is the height of ignorance". Albert Einstein |
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 09, 2006 15:58 |
|
|
|
Ludwig von Beethoven en Johann Sebastian Bach.
Mendelssohn, Mozart, Haydn, etc etc, zijn volstrekt oninteressant.
Wagner's Walkure mag wel, af en toe.
 |
|
|
|
|
Geplaatst: Do Mrt 09, 2006 20:01 |
|
|
|
KKJ schreef:
Quote: | Je zult me dus ongetwijfeld ook haarfijn uit de doeken kunnen doen waaruit het verschil bestaat tussen 'het-herontdekken-van-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' zoals ik beweerde en 'het-ontdekken-van-die-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' zoals jij met zekerheid meent te weten... |
Een verschil tussen
Quote: | 'het-herontdekken-van-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' |
en
Quote: | 'het-ontdekken-van-die-muziek-en-het-weer-op-het-repertoire-zetten' |
is zoals in jouw gemanipuleerd samengestelde quote nauwelijks aanwezig...
Maar ik zal je nog even laten zien wat jij schreef:
Quote: | De door jouw genoemde componist M. leefde van 1809 tot 1847 dus honderd jaar later dan de componist Bach die van 1685 tot 1750 leefde. M's enige verdienste is dat'ie het stuk op het repertoire zette; je zou hooguit kunnen beweren dat 'ie het heeft herontdekt en da's alles... |
dat "da's alles" daar gaat het om.... dat is een bagatel en daarmee een ontkenning van de grote historische betekenis dat MENDELSOHN de muziek weer (terecht) een plaats gaf in een periode dat "barok" uit de mode was.
Ik vermoed wel dat je liever had gehad dat Wagner de eer te beurt was gevallen.... maar ja... ere wie ere toekomt. |
|
_________________ Scribo ergo sum |
|
|
|
Geplaatst: Vr Mrt 10, 2006 1:59 |
|
|
|
De nog zeer jonge Mendelsohn had er zo'n schik in om de nog nooit uitgevoerde Matheus Passion te organiseren.
Als je dat leest geniet je van zijn pret.
Zure karakters als dat van KKJ kunnen zich dat natuurlijk niet voorstellen. |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Mrt 10, 2006 14:04 |
|
|
|
Wiener Philharmoniker, Leonard Bernstein - Ludwig van Beethoven, Symphonie no. 9
Deutsche Grammophon
Prachtig  |
|
|
|
|
Geplaatst: Vr Mrt 10, 2006 19:48 |
|
|
|
|
Geplaatst: Ma Jun 14, 2021 0:26 |