Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Binnenland » Amsterdam Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3 ... 41, 42, 43
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 

Welke associaties heb je bij Amsterdam?
Allemaal hufters, op enkelingen uitgezonderd
32%
 32%  [ 13 ]
Leuk voor Amsterdammers, maar ze kunnen niet voetballen.
5%
 5%  [ 2 ]
Gezellig voor een avondje uit.
12%
 12%  [ 5 ]
Leuke stad.
50%
 50%  [ 20 ]
Totaal aantal stemmen : 40

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2021 8:53 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

Quote:
jongeren om tot een zekere mate van geografische mobiliteit te komen

Dat zou leuk zijn als:

1) Jongeren een hypotheek af konden sluiten. Dat lukt echter niet door verscherpte eisen en altijd flexibele contracten
2) Jongeren niet de financiële middelen hebben om te huren in de private sector (en via de sociale woningbouw niet in aanmerking komen)

De mobiliteit van jongeren is best groot, met het openbaar vervoer notabene. Ik zie het met mijn studenten ook - een paar uur treinen per dag vinden ze geen probleem. Maar hoe zeer ze ook hun best doen om iets bewoonbaars te vinden in de buurt van hun nieuwe (tijdelijke) werk: het lukt ze niet.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2021 15:32 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:
IQ en opleiding zegt overigens weinig. Helaas moet ik soms zeggen. Het aantal HBO opgeleide mensen wat zo dom is als het achtereind van een varken is relatief nogal hoog.

Laughing Klopt! Ik ken er een paar.

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2021 16:07 Plaats reactie Reageer met quote
Ryan

Royy schreef:
IQ per provincie is niet echt beschikbaar.

Opleidingsniveau als proxy daarvoor wel. Zo is in Zuid-Holland bijna 31% hoger-opgeleid (HBO+). In Zeeland ligt dat bijna 30% lager op 22.6% en in Limburg 24.6%. Utrecht is de koploper met bijna 41%.

Zeeland is daarmee, gemeten obv opleidingsniveau, de domste provincie van Nederland. Limburg de op twee na domste.

https://www.cbs.nl/nl-nl/maatwerk/2019/19/percentage-mensen-in-opleidingsniveau-en-leeftijdgroep

Gut, statistiek is de overtreffende trap van liegen.
Mijn beste, die statistiek zoals je die in de link hebt staan, zegt zo goed als niets.

De richting van de studie, daar is niet naar gekeken.
Op één hoop geveegd.
Je zal maar rechten gestudeerd hebben. Wat kan je dan?
Een technicus die de TU met succes afgesloten heeft heeft heel wat meer in zijn mars.
Toch wordt het statistisch bij elkaar geveegd.

In Holland leren ze allerlei zakelijke vakken..
Hoe je de kluit het beste kunt belazeren, en hoe je wetten kunt omzeilen.
Ja, daar hebben we in Nederland wat aan..

In Brabant weten we wel beter.
Weinig Hollanders Smile

BerichtGeplaatst: Ma Jun 07, 2021 18:27 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Laughing Laughing

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2021 8:20 Plaats reactie Reageer met quote
Cliff

https://www.geenstijl.nl/3449771/de_10_meest_zinloze_universita/

1. Sociologie (en antropologie)
2. Filosofie
3. Amerikanistiek (en Japan-, Korea- & Zimbabwestudies)
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
9. Keltische talen en cultuur
10. Vrijetijdskunde

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2021 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:

2. Filosofie
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
10. Vrijetijdskunde

Ik heb familie die les geeft in Vrijetijdskunde. Ze verdient er een leuke boterham in en er zitten leerzame reisjes aan vast geknoopt.
BV wintersport op verre continenten.
Dan ben je toch leuk onder de pannen. Ze heeft nog een familielid geïntroduceerd bij haar club. Zo bouw je een familiebedrijf op.
Ze had de keuze tussen hulpprogramma's en dit.

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2021 8:45 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Cliff schreef:

2. Filosofie
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
10. Vrijetijdskunde

Ik heb een kennis die les geeft in Vrijetijdskunde. Ze verdient er een leuke boterham in en er zitten leerzame reisjes aan vast geknoopt.
BV wintersport op verre continenten.
Dan ben je toch leuk onder de pannen. Ze heeft nog een familielid geïntroduceerd bij haar club. Zo bouw je een familiebedrijf op.
Ze had de keuze tussen hulpprogramma's, reclame en dit.

BerichtGeplaatst: Di Jun 08, 2021 21:05 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Cliff schreef:
Quote:
jongeren om tot een zekere mate van geografische mobiliteit te komen

Dat zou leuk zijn als:

1) Jongeren een hypotheek af konden sluiten. Dat lukt echter niet door verscherpte eisen en altijd flexibele contracten
2) Jongeren niet de financiële middelen hebben om te huren in de private sector (en via de sociale woningbouw niet in aanmerking komen)

De mobiliteit van jongeren is best groot, met het openbaar vervoer notabene. Ik zie het met mijn studenten ook - een paar uur treinen per dag vinden ze geen probleem. Maar hoe zeer ze ook hun best doen om iets bewoonbaars te vinden in de buurt van hun nieuwe (tijdelijke) werk: het lukt ze niet.

Mogelijk geeft het nieuwe sociaal akkoord ruimte. De flexibele contracten staan onder druk.

BerichtGeplaatst: Wo Jun 09, 2021 8:26 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Cliff schreef:

2. Filosofie
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
10. Vrijetijdskunde

Zijn het er maar tien? Wat te denken van:
politicologie
bestuurskunde,
Europees recht
kunstgeschiedenis
muziek
communicatie
rechtsgeleerdheid
sociale geografie
management
duurzaamheid en milieu
enzovoorts...

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2021 11:10 Plaats reactie Reageer met quote
Poendert

Ik begrijp dat meer dan de helft van de inwoners van Amsterdam tegenwoordig van buitenlandse afkomst is, met hun eigen normen en waarden.
Dus Amsterdam is gewoon buitenland. Het telt niet mee in onze besluitvorming.

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2021 11:16 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Dat klopt. Amsterdam is buitenland. En de Amsterdamse arrogantie maakt dat men daar denkt/vindt dat dit de landelijke norm is.

Amsterdam blinkt, denk ik, ook uit in het aanbieden van de meeste pretstudies. Dat past wel bij die stad.
Ik wacht op de universitaire studie Zwarte Piet is Discriminatie.

BerichtGeplaatst: Do Jun 10, 2021 19:42 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

2. Filosofie
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
10. Vrijetijdskunde

politicologie
bestuurskunde,
Europees recht
kunstgeschiedenis
muziek
communicatie
rechtsgeleerdheid
sociale geografie
management
duurzaamheid en milieu
enzovoorts...

De afgunst druipt er vanaf Very Happy

BerichtGeplaatst: Vr Jun 11, 2021 13:19 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

Wat is het meneer de scribent? Je hebt geen weerwoord en gaat daarom maar trollen?

BerichtGeplaatst: Vr Jun 11, 2021 13:58 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
Cliff schreef:

2. Filosofie
4. Europese Unie Studies
5. Engelse metaforen
6. Lifestyle informatics
7. Lerarenopleiding
8. Journalistiek
10. Vrijetijdskunde

politicologie
bestuurskunde,
Europees recht
kunstgeschiedenis
muziek
communicatie
rechtsgeleerdheid
sociale geografie
management
duurzaamheid en milieu
enzovoorts...

Enzovoorts nog wel.... blijft er nog wel wat over? .... Maar goed, de afgunst druipt er vanaf. Als ik er al serieus op zou ingaan dan zou ik me afvragen in wat voor een distopische wereld we dan zouden leven? Maar dat is paarlen voor de zwijnen .
Ik zou zeggen, ga gitaarspelen of koken, of tja wat kun je eigenlijk naast de bekende voorspelbaarheid, verder nog goed?.... Hmmm dat wordt diep nadenken, vrees ik. Shock

BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

(dubbel)

Laatst aangepast door Willem op Za Jun 12, 2021 1:26, in totaal 4 keer bewerkt
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 0:44 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Een aantal van de hierboven genoemde studies zijn helemaal niet zinloos. Eerlijk gezegd, als landbouwkundige verdacht ik lang, en evenals Cliff en Tedje, ook een aantal van de genoemde studies van zinloos ruimtelijk gezever. Betrokkenheid bij ontwikkelingsprojecten bracht mij in contact met spaanstalige antropologen, sociaal-psychologen en sociologen en via-via ook politicologen. Ik heb er enorm van geleerd, meerdere van de door hen aanbevolen werken gelezen, en vele van de pennevruchten die hier verschenen zijn voortgekomen uit gesprekken met mensen uit die richtingen. Als je niet weet wat er in omgaat, spreekt het ook niet aan. Onbekend maakt onbemind.

In Nederland heb ik ook wat semesters verplichte sociologie, economische sociologie en wat arbeidspsychologie meegekregen, saai en vaag vond ik het. Het sprak me toen helemaal niet aan. En er was iets anders de leraren die die vakken gaven waren zonder enige uitzondering en dan vooral de sociologieleraar, Marx zeer toegedaan. Al die verrijkende inzichten van Durkheim en Weber bleven op de achtergrond, waarschijnlijk omdat die eigenlijk afbreuk deden aan Marx' ideeën. En omdat ik wel wat vriendinnetjes had die sociale academie-achtige studies deden, leek mij dat al die sociale studies in de jaren '80 en '70 toch wel in een bepaald politiek keurslijf geperst waren.

In meerdere spaanstalige landen vond ik sociologen, antroplogen, politicologen enzovoorts met zeer verfrissende ideeën, met inzichten die voor mij geheel nieuw waren. Ik vond er sluitende verklaringen voor de brede steun welke fascisme hier genoot, waarom in cultureel latijnse landen (te beginnen met Frankrijk) de weerzin en wantrouwen jegens politiek en gezag zoveel groter is dan in noordse culturen, alcoholverslavingen nauw gerelateerd zijn aan acculturisatieprocessen, waarom cultuur juist heel belangrijk is, enzovoorts. Zaken die ik in Nederland nooit hoorde of las. En wat in Nederland geschreven of gedacht wordt op dat gebied lijken vaak kritiekloze copieën van wat in engelse taal gepubliceerd werd, en ook vaak een duidelijke ideologische vooringenomenheid verraden.

Studies zoals antroplogie, sociologie en sociale psychologie zijn op zich helemaal niet zinloos, echter in Nederland blijkbaar gevangenen van politieke correctheid. En dat maakt hen zinloos: vooringenomenheid maakt (vooral sociale) wetenschapsbeoefening kapot, en daarmee, inderdaad, zinloos, bullshit, gelul.
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

De politieke correctheid van de studies die Willem noemt is volgens mij een aanname. Er zijn meer dan voldoende "richtingen" voorhanden en het is aan de studenten zelf om die diversiteit op te zoeken, hetgeen ook gewoon een verplichting is om uiteindelijk voldoende kennis te vergaren en inherent daaraan, het beoordelingsvermogen te ontwikkelen.
Uiteraard is bv een studie sociologie waardeloos wanneer je je zou oriënteren op een te eenzijdige richting. Sterker nog het zal je niet helpen aan een voldoende voor je thesis omdat geen afstudeercommissie dat zal accepteren. En terecht natuurlijk, van wetenschappelijke studenten wordt immers een kritische inslag en binnen het kennisgebied tevens onafhankelijke en creatieve denkkracht verwacht. Zeker wanneer het gaat om niet exacte wetenschappen.

Wetenschap moet zich nooit bezighouden met "politieke correctheid" of populisme ( behalve als studie). Maar dat valt niet altijd in goede aarde, kijk maar eens wat onafhankelijke virologen over zich heen kregen en krijgen wanneer ze los van de populistische dagkoersen hun werk doen.

BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 11:55 Plaats reactie Reageer met quote
Willem

Een aanname, tja, meer een uitvergroting van eigen ervaring, met leraren die het als een bijvak doceerden, en mensen die ik kende van socialewetenschapsopleidingen.

Dat er een samenhang bestaat tussen een politieke voorkeur met bepaalde beroepskeuzes lijkt mij overigens niet onlogisch.
BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 14:46 Plaats reactie Reageer met quote
Tedje van Es

estudiant schreef:
Enzovoorts nog wel.... blijft er nog wel wat over? .... Maar goed, de afgunst druipt er vanaf. Als ik er al serieus op zou ingaan dan zou ik me afvragen in wat voor een distopische wereld we dan zouden leven? Maar dat is paarlen voor de zwijnen .
Ik zou zeggen, ga gitaarspelen of koken, of tja wat kun je eigenlijk naast de bekende voorspelbaarheid, verder nog goed?.... Hmmm dat wordt diep nadenken, vrees ik. Shock

Zoals gebruikelijk alweer op de man. Je bent een echte trol.

Maar goed, als men een nitwits is kan men deze (voornamelijk) gamma studies doen en vindt men die natuurlijk heel erg belangrijk.
Maar ik zou zeggen: ga een echt vak leren. Chirurgie, informatica, techniek, wiskunde, natuurkunde, biologie, enzovoorts zijn allemaal prachtige vakken.
En de maatschappij heeft 10x meer aan een chirurg of een ingenieur dan aan een universitaire ouwehoer. Die laatste kan namelijk alleen maar ouwehoeren en, zoals een oude zegswijs luidt, vullen praatjes geen gaatjes.

BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 18:55 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Willem schreef:
Een aanname, tja, meer een uitvergroting van eigen ervaring, met leraren die het als een bijvak doceerden, en mensen die ik kende van socialewetenschapsopleidingen.

Dat er een samenhang bestaat tussen een politieke voorkeur met bepaalde beroepskeuzes lijkt mij overigens niet onlogisch.

Dat lijkt mij ook niet onlogisch, je ziet ook wel soms tradities zich voortzetten in studies, zoals rechten bijvoorbeeld en dan met name op de Leidse universiteit waar soms families al generaties lang studeerden.
Conservatoriumstudenten en dan met name hen die de meer klassiek muzikale richting kiezen, komen ook niet zelden voort uit families die ook klassiek zijn opgeleid en vaak daar hun brood mee verdienen.
Bij beide voorbeelden hoort ook een zekere politieke richting en zonder daar nu data van te hebben vermoed ik in het eerste voorbeeld een conservatief liberale en bij het tweede voorbeeld een meer sociaal democratische richting.

BerichtGeplaatst: Za Jun 12, 2021 19:06 Plaats reactie Reageer met quote
estudiant

Tedje van Es schreef:
estudiant schreef:

Zoals gebruikelijk alweer op de man. Je bent een echte trol.

Hear hear..... ik begin te gapen bij al die voorspelbare oneliners Laughing En als het dan eens niet een voorspelbare reactie is ( hoewel ?) dan is het meteen weer asociaal grof:

Van Es:
Quote:
Ik gun niemand de tering, maar van Lieden gun ik een gruwelijke slepende ziekte waar hij twee jaren lang, gekweld door helse pijnen, langzaam aan crepeert.

Rolling Eyes

Weerwoord forum index » Binnenland