Weerwoord forum index Registreer FAQ Zoeken

Weerwoord forum index » Actualiteiten » 'Aanpassen eed strijdt met grondwet'
Plaats nieuw bericht  Plaats reactie Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp 
'Aanpassen eed strijdt met grondwet'
BerichtGeplaatst: Vr Feb 01, 2002 8:33 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

LEIDEN - Het voorstel van de Noord-Hollandse commissaris van de Koningin Van Kemenade om de formulering van de eed aan te passen, rammelt juridisch aan alle kanten. ,,Wat Van Kemenade wil, is in strijd met de Grondwet'', zegt de Leidse staatsrechtdeskundige dr. G. Visscher.Van Kemenade bepleit een apart wetje om de eedaflegging door bijvoorbeeld politiemensen en volksvertegenwoordigers duidelijk te regelen. Hij stelt voor als standaard 'Dat verklaar en beloof ik' te nemen, waarna de aflegger van de belofte de vrijheid heeft iets toe te voegen waarin ,,een hogere macht wordt aangeroepen''. ,,De multiculturele samenleving vereist dat ruimte wordt gegeven aan de hulp van Allah, maar net zo goed van iemands overleden moeder'', zei Van Kemenade eerder deze week

kranten.com

18.000.000 inwoners in 2035? In 2010 zal je bedoelen!!!
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2002 9:23 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekend
Gast

Bespottelijk! Waarom moeten wij ons aanpassen aan immigranten ipv andersom? Kan iemand hier een reden voor geven?
Ik weet trouwens geen enkel ander land waar dit zo is.

Ik weet wel dat Nederlanders een minderwaardigheidscomplex over zichzelf hebben dat zich al uit sinds de tweede helft van de 19e eeuw. Een citaat: "...dergelijke meningen hadden als gemeenschappelijke achtergrond het minderwaardigheidsgevoel van de negentiende-eeuwse Nederlanders. Als inwoners van een kleine staat gevoelden zij de bedreiging die uitging van de opkomende grote mogendheden. Wat betekende het machtenloze, ingeslapen, versufte en verarmde Nederland nog?...". (citaat uit'Nederland en de Afrikaners', Prof.dr. G.J. Schutte) Een gedachte die indertijd niet geheel terecht was, daar Nederland de tweede koloniale mogendheid was. Maar Nederlanders denken laagdunkend over zichzelf. Dit uitte zich weer in de beroemde woorden van wijlen premier Den Uyl, tijdens een speech in de Tweede Kamer: "...wég met ons". Het aanpassen aan immigranten is een uitvloeisel van het minderwaardigheidsgevoel.

Dit is het enige land waar de bevolking zo denkt. Na ruim 150 jaar is het wel eens tijd om de mentaliteit te gaan veranderen!

http://home01.wxs.nl/~breet040 Just the facts, ma'm!

[Dit weerwoord is 1 keer gewijzigd door Clementius op 02 Februari 2002 om 09:23 uur]
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2002 11:30 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Eendracht maakt macht!
En die eendracht bestaat niet onder Nederlanders.
We zullen elkaar liever doodroddelen en beconcureren dan dat we met zijn allen één front vormen.
Over een pakweg 200 jaar is de Nederlandse cultuur verdwenen.

groeten uit......Holland?
BerichtGeplaatst: Za Feb 02, 2002 18:06 Plaats reactie Reageer met quote
Onbekende
Gast

Ik zit in de politiek. Ik "verklaar en beloof" een aantal zaken zoals de wet dat voorschrijft. Een ander "zweert". Prima zo.
Laten we er niets aan toe voegen. Het eind is dan zoek en gaat aan de zaak voorbij lijkt me.

Vanaf het moment dat de politiek vervelnd wordt, is de democratie in gevaar (Hogg)
  Weerwoord forum index » Actualiteiten